Polmic - FB

news

60. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2018

bZwiązek Kompozytorów Polskich ogłasza jubileuszową 60. edycję Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Regulamin 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

1) Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda jest organizowany co roku przez Związek Kompozytorów Polskich. Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby w swej kameralnej twórczości do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpośrednio do Jego idei kompozytorskich.

Nagrodę główną w Konkursie funduje Pani Alina Baird. Konkurs jest organizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.

2) Przedmiotem Konkursu w roku 2018 jest utwór na kwartet smyczkowy. Czas trwania 10’-15’.

Tadeusz Baird jako awangardowy romantyk w każdym ze swoich trzech kwartetów smyczkowych wykazał się skrajnie inną postawą twórczą. W trzyczęściowym Kwartecie smyczkowym z 1957 roku zastosował technikę dodekafoniczną harmonijnie łącząc ją z właściwą mu liryką, w jednoczęściowym Play z 1971 roku penetrował sonorystyczne wartości dźwiękowe, w Wariacjach w formie ronda z 1978 roku sięgnął po tradycyjną formę równocześnie nadając wariantowości indywidualny wymiar.

3) Zgłoszony na Konkurs utwór nie może być przed jego rozstrzygnięciem wykonany publicznie ani nagrodzony w innym konkursie.

4) Konkurs jest dwuetapowy. W I etapie jury wyłoni utwory, które następnie zostaną wykonane podczas publicznej prezentacji. Wyniki I etapu zostaną ogłoszone do dnia 30 stycznia 2019 roku. Rozstrzygnięcie Konkursu (II etap) nastąpi po publicznej prezentacji zakwalifikowanych utworów. Jury zdecyduje wówczas o podziale nagród. Publiczna prezentacja odbędzie się w czerwcu 2019 roku. Planowanym wykonawcą jest Polonika String Quartet (www.polonika.art).

Kompozytorzy wybrani do II etapu powinni być przygotowani na konieczność opracowania głosów dla każdego z wykonawców.

5) Nagroda im. Tadeusza Bairda stanowi równowartość 2500 dolarów USA. Ponadto jury przyzna dwa wyróżnienia (hotel i abonament na wszystkie koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”) ufundowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich.

Jury ma prawo do innego podziału nagród. Jury Konkursu będzie obradować pod przewodnictwem Eugeniusza Knapika.

6) Partytury opatrzone godłem należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 30 listopada 2018 na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., w tytule wiadomości należy napisać: „Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2018”. Partytura nie może zawierać elementów umożliwiających identyfikację autora. W osobnym załączniku, o nazwie zgodnej z godłem, należy dołączyć informację (opatrzoną tym samym godłem co partytura) zawierającą imię, nazwisko, datę urodzenia, adres, e-mail i numer telefonu kompozytora oraz jego krótki życiorys. Oba załączniki powinny być w formacie pdf.

Łódź | Contexts of music education

Am Łódź

Nearly 60 speakers from all over Poland will participate in the 5th National Scientific Conference from the series "Contexts of Music Education", organized by the Department of Music Education at the Music Academy in Łódź on March 1-2, 2018. The main theme of this year's edition covers theoretical and practical aspects of music education. The conference will be held at the Chamber Hall of the Łódź Academy of Music.

The goal of the conference is to create a scientific platform for the exchange of views, thoughts, experiences, research results and practical solutions aimed at improving the quality of music education of children and youth, as well as vocational education of music teachers. The conference will be a broad, interdisciplinary debate serving the exchange of views of representatives of science and culture.

Speakers from Polish universities, schools and cultural institutions will discuss topics related to, among others, art therapy, stage fright, the importance of competitions in music education or musical development of a child in the prenatal period. The personality, as well as emotional and social determinants of professional musicians will be discussed, and the school and non-school reality of music education will be analyzed. Issues related to didactic values ​​of works by Polish composers of the 20th century will be also addressed.

As part of the Conference, there will be a concert of the male vocal ensemble The Singing Heads, whose conductor is Mariusz Lewy – a young titled choirmaster, a graduate of the Music Academy in Łódź. The concert of works by such composers as Mieczysław Karłowicz and Jan Maklakiewicz will take place on March 1 at 6.30 p.m. in Hall 12 at the Palace of the Academy of Music (32 Gdańska Street). Admission free.

The honorary patronage over the Conference was taken by the Ministry of Culture and National Heritage and the Rector of the Academy of Music in Łódź.

Detailed conference programme available at: www.amuz.lodz.pl

Mazovian Terry Riley, that is "In C" for the 81st birthday of the Polish Radio Programme 2

pr

On March 1, 2018 at 10 p.m. at the Lutoslawski Concert Studio of the Polish Radio in Warsaw there will be an extraordinary concert during which the cult composition of Terry Riley In C will be performed by Polish musicians.

We will hear the All-Stars Orchestra conducted by Hubert Zemler composed of: Maciej Cierliński – hurdy-gurdy, Tomasz Duda – saxophones, Maja Kleszcz – voice, cello, Wojtek Krzak – violin, lute, Marcin Masecki – piano, Marta Maślanka – cymbals, Miłosz Pękala – cymbals, Dagna Sadkowska – violin, Joanna Halszka Sokołowska – voice, Wojtek Traczyk – double-bass, Mateusz Wachowiak – Polish three-row harmony, Michał Zaborski – viola, Piotr Zabrodzki – organ and celesta, Wacław Zimpel – clarinets.

The In C score is written on one sheet. It's actually a kind of table with fifty-three short themes. Each looks different: from single-sound to the more "complex" ones. According to the composer, the music of In C has to "flow": each of the performers should move from one module to another at their own pace. Everything depends on the instrument, but also the mood of the moment: tensions and emotions.

Fifty years ago, in 1968, the first recording of Riley was made. This was done by a nine-member band conducted by the composer, composed of members of the Center of the Creative and Performing Arts at the State University of New York at Buffalo. After 50 years from the phonographic premiere, Polish musicians propose a new version of this iconic song. The All-Stars Orchestra under the direction of a drummer and composer Hubert Zempler, want to give Riley's "cells" a local color.

Tickets available at: www.sklep.polskieradio.pl and at the counter before the concert.

Elbląg | Leszek Możdżer & EOK

eok

On February 27, 2018 at 7.00 p.m. at the Concert Hall of the State Music Schools Complex in Elbląg there will be a concert by Leszek Możdżer and Elbląg Chamber Orchestra under the baton of Marek Moś. The concert will feature works by Możdżer and Henryk Mikołaj Górecki.

Leszek Możdżer is an outstanding Polish jazz musician. He is a world-class pianist, a courageous explorer and original creator, distinguished by his own musical language. Currently, he participates in many projects as a pianist and composer. At the February concert, the artist will perform Concerto for harpsichord (piano) and string orchestra op. 40 by Henryk Mikołaj Górecki, as well as 7 miniatures for improvised piano and strings, and a selection of his other compositions.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Tickets info at: www.eok.elblag.eu/pl

Elbląska Orkiestra Kameralna – występy na Słowacji

eokW 2018 roku Elbląska Orkiestra Kameralna po raz kolejny zaprezentuje swoje umiejętności poza granicami kraju. Muzycy wyjadą do słowackiej Lewoczy, aby 5 października wystąpić podczas 11 edycji Indian Summer Music Festival – Levočské babie leto.

EOK jest jednym z beneficjentów Programu Wieloletniego „Niepodległa” MKiDN, w ramach programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne Pomosty”. To kolejny projekt, wygrany przez elbląską instytucję kultury. Orkiestra w poprzednich latach korzystała z programów MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą – Promesa”, dzięki którym koncertowała w Estonii, Mołdawii, Hiszpanii, Gruzji i na Islandii.

Elbląscy artyści zagrają w miejscowej Congress Hall z orkiestrą Slovak State Philharmonic z Koszyc. W programie znajdą się utwory polskich mistrzów kompozycji: Koncert skrzypcowy g-moll op. 67 Mieczysława Weinberga, Koncert wiolonczelowy Andrzeja Panufnika, Melodia Ignacego Jana Paderewskiego, Orawa Wojciecha Kilara, Oberek Grażyny Bacewicz, 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego i Divertimento na orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Słowacki wiolonczelista Josef Luptak oraz polski skrzypek Janusz Wawrowski wykonają partie solowe. Koncert poprowadzi dyrygent Paweł Kotla.

Wyniki XIV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova” 2018

msn16-17 lutego 2018 roku w Gdańsku odbyło się posiedzenie Jury XIV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova” 2018. Współorganizatorem był Polski Chór Kameralny. Na konkurs nadesłano 67 kompozycji z 10 krajów: Brazylia, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Włochy.

W jury zasiadali: Paweł Łukaszewski (Polska) – przewodniczący, Vaclovas Augustinas (Litwa), Rihards Dubra (Łotwa), Stephen Layton (Wielka Brytania), Jan Łukaszewski (Polska) i Enjott Schneider (Niemcy).

Kompozytorom przyznano następujące nagrody:

Kategoria A (chór mieszany a cappella): I nagroda – Ethan McGrath (USA) za Nunc dimittis 2500 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) oraz wykonania w Cambridge, Wilnie i Gdańsku; II nagroda – Jakub Szafrański (Polska) za Gloria de Angelis 2000 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku; III nagroda – David Ho-yi Chan (Wielka Brytania) za Ave Regina caelorum 1500 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku.

Nagroda Specjalna Konsula Generalnego RP w Kolonii dla najlepszego kompozytora polskiego: Jakub Szafrański 1.000 €.

Kategoria B (utwór organowy): I nagroda – nie przyznano; II nagroda – Aleksandra Chmielewska (Polska) za Fantasia Veni, veni Emmanuel 1.500 €, prawykonanie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) i w Częstochowie; III nagroda – Michael Schäfer (Polska) za Lumiere de Laube 1.000 €, prawykonanie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) i w Częstochowie.

Kategoria C (utwór liturgiczny na chór mieszany a cappella): I nagroda – Janusz Krzysztof Korczak (Polska) za Missa Sancti Josephi 2000 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy); II nagroda – Ethan McGrath (USA) za Sanctus 1500 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy); III nagroda – nie przyznano.

Wielkie gratulacje!

Maciej Bałenkowski na festiwalu „Hot Air Music Festival” w San Francisco

mb25 lutego 2018 roku podczas festiwalu „Hot Air Music Festival”, organizowanego przez San Francisco Conservatory of Music, zostanie zaprezentowany utwór Macieja Bałenkowskiego Quaeram te, Domine.

„Hot Air Music Festival” to całodniowy festiwal muzyczny, odbywający się w The San Francisco Conservatory of Music corocznie – w roku 2018 odbędzie się jego 9. edycja. Wiodącą ideą tego muzycznego święta jest nieustannie promowanie młodych talentów – przede wszystkim kompozytorów i zespołów oraz muzyki nowej. Jest to rodzaj wymiany myśli młodego pokolenia kompozytorów, poprzez prezentację ich kompozycji podczas kilku bloków koncertowych, odbywających się na przestrzeni całego dnia festiwalu. W programie festiwalu znajdują się również równolegle utwory uznanych kompozytorów, takich jak John Adams, Steve Reich, Michael Nyman (podczas jednej z edycji festiwalu odbyła się amerykańska premiera koncertu puzonowego).

Dotychczas w 9-letniej historii tego festiwalu miało miejsce tylko jedno polskie wykonanie – Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego w 2014 roku w interpretacji Telegraph Quartet. Utwór Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany autorstwa Macieja Bałenkowskiego, obecnie doktoranta prof. dr h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, zostanie wykonany w ramach festiwalu przez Mouthscape Contemporary Choir. Kompozycja ta w przeszłości została nagrodzona I Nagrodą ex-aequo w Międzynarodowym Konkursie dla młodych kompozytorów w Vancouver w Kanadzie, zorganizowanym przez Vancouver Chamber Choir w 2015 roku. Udział polskiego kompozytora w tym festiwalu wspiera Instytut Adama Mickiewicza poprzez program „Kultura polska na świecie”, w ramach którego Maciej Bałenkowski otrzymał dofinansowanie i dzięki któremu weźmie czynny udział w tym wydarzeniu.

Warsaw | A Meeting with Lady Camilla Panufnik

Director of the Warsaw University Library dr hab. Jolanta Talbierska is pleased to invite you to a meeting with Lady Camilla Panufnik, which will take place at the Bogumił Linde Hall on February 28, 2018 at 2 p.m.p

During the meeting there will be a presentation of selected items from the valuable archive of Andrzej Panufnik, an outstanding Polish émigré composer (1914-1991). The collection was donated by Lady Camilla Panufnik to the BUW Archive of Polish Composers in September 2017.

The Panufnik archive contains mainly materials in Polish: family documents, especially rich in the case of the composer's father, Tomasz Panufnik, famous luthier and creator of the instrument building school; documents from the time of occupation in Warsaw and Panufnik's musical activity at that time; materials documenting the activity in the country in the post-war years until leaving Poland in 1954; correspondence with the Polish emigration community of the years 1950-1980 and correspondence with the Polish music community and family.

The creative legacy of this outstanding artist rests in the British Library. In 2004, Lady Panufnik donated microfilms to the BUW collections with the composer's musical manuscripts. The depositing of the heritage documenting Andrzej Panufnik's creative life in the BUW Archive of Polish Composers is extremely important for further research into the genesis and reception of his achievements.

Mozart and Beethoven interpreted by Hobart Earl and AUKSO Orchestra

aukso

Three concerts of the AUSKO Orchestra under the baton of the American conductor Hobart Earl will take place on February 28, 2018 at the Kraków Philharmonic, March 2 at the Katowice Academy of Music and March 3 at the Wieliczka Salt Mine.

Hobart Earle is an internationally renowned conductor who trained his skills under the guidance of such masters as Leonard Bernstein and Seiji Ozawa. He gives concerts all over the world, from North and South America, through Europe to Asia, performing in famous concert halls, such as Carnegie Hall, Musikverein in Vienna, Barbican in London and working with leading bands. He received many awards for his artistic activity. He is a laureate of Musical America Worldwide and was awarded the title of honorary professor at the Academy of Music in Odessa.

The famous Overture to the opera The Marriage of Figaro by Wolfgang Amadeus Mozart will start the spectacular concert conducted by Earl. We will also hear the second Viennese classic – Ludwig van Beethoven with the daring 7th Symphony, which was named by Richard Wagner as "Dance Apotheosis". Beethoven himself spoke about his symphony: "Music is the wine that inspires us to create, I am Bachus, who gives this wonderful wine to make people spiritually drunk".

Concerts in Krakow and Wieliczka will be completed by the Cello Concerto No. 1 by Camill Saint-Saëns, which we will hear in the interpretation of a young, talented and award-winning cellist from Russia (laureate of the Knushevitsky International Cello Competition) – Dali Gutserieva. During the concert in Katowice her brother – pianist Adam Gutseriev, the winner of international competitions, including the International Music Competition "Amigdal" in Italy – will perform Piano Concerto No. 3 by Dmitry Kabalewski.

The concerts are organized by the Gorczycki.pl Association, whose media partner is the Polish Music Information Center POLMIC.

More information at: www.gorczycki.pl