Polmic - FB

aktualności

„Bracia, siostry posłuchajcie!”

b20 stycznia 2018 roku z okazji zakończenia obchodów roku Feliksa Nowowiejskiego Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na koncert polskich kolęd i pastorałek w opracowaniu kompozytora na chór mieszany a cappella. Koncert „Bracia, siostry posłuchajcie!” odbędzie się o godz. 18.30 w Kościele Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo w Krakowie.

Minione dwa lata upłynęły pod znakiem Feliksa Nowowiejskiego – w 2017 roku obchodziliśmy 140. rocznicę urodzin, a w 2016 – 70. rocznicę śmierci kompozytora. W związku z tymi rocznicami PWM prowadziło prace nad wydaniem i popularyzacją dzieł kompozytora. Wśród przygotowywanych publikacji znalazły się także opracowane przez Nowowiejskiego Kolędy i pastorałki na chór mieszany a cappella w postaci przeznaczonego do wykonań wydania nutowego oraz nagrania na płycie CD.

Bracia, siostry posłuchajcie! to tytuł jednej z kolęd opracowanych przez Nowowiejskiego i hasło przewodnie koncertu, podczas którego zabrzmią wybrane kolędy w autorskim opracowaniu kompozytora pochodzące z trzech różnych zbiorów: kolekcji 12 kolęd na chór mieszany, wydanej w 1923 roku, Śpiewnika gwiazdkowego op. 5 nr 5 opublikowanego w 1929 roku oraz Śpiewnika górnośląskiego, wydanego w 1923 roku, który Nowowiejski dedykował „Kochanym Braciom Górnoślązakom”. Wystąpi Chór Insieme pod batutą Moniki Bachowskiej. Wieczór zakończy Hymn Bożego Narodzenia (data publikacji nieznana). Podczas koncertu o kolędach opowie redaktorka ich wydania nutowego – dr Anna Ryszka-Komarnicka.

Elbląska Orkiestra Kameralna podbija kolejną europejską stolicę

EOKW styczniu Elbląska Orkiestra Kameralna wyrusza do Reykjaviku w ramach kolejnej odsłony projektu MKiDN „Promesa 2018”. Elbląscy kameraliści wystąpią podczas 38. International Music Festival „Dark Music Days” w Sali Koncertowej Harpa.

Zaproszenie na prestiżowy festiwal „Dark Music Days” to kolejny przykład wysokiej pozycji EOK w międzynarodowym środowisku muzycznym. W ramach wydarzenia zespół wykona dwa koncerty z monograficznymi programami.

25 stycznia o godz. 17:00 odbędzie się koncert polski. Na repertuar koncertu składają się dzieła polskich mistrzów kompozycji, w tym Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Mikołaja Góreckiego. Publiczność festiwalowa wysłucha też Hombark – Concerto per violino e archi Sławomira Czarneckiego oraz Orawy Wojciecha Kilara – pereł w repertuarze EOK. Partie solowe wykona koncertmistrzyni orkiestry Paula Preuss, a muzyków poprowadzi maestro Marek Moś.

rDwa dni później, 27 stycznia o godz. 21:00, muzycy połączą siły z Reykjavik Chamber Orchestra. Orkiestry poprowadzi dyrygent Bjarni Frímann Bjarnason. W programie koncertu, poświęconemu w całości współczesnej muzyce islandzkiej, znalazły się następujące kompozycje: Jón Ásgeirsson A Poem for Seven Strings, Atli Heimir Sveinsson Infinitesimal Fragments Of Eternity, Jórunn Viðar / Þórður Magnússon Suite The Last Farm In the Valley, Finnur Karlsson New Concerto for…. Oba koncerty zostaną poprzedzone otwartymi próbami generalnymi dla publiczności.

W trakcie wizyty na Islandii EOK i Dyrektor Naczelna, Bożena Sielewicz, wezmą także udział w panelu dyskusyjnym, poświęconym funkcjonowaniu instytucji muzycznych w obu krajach i budowaniu publiczności na wydarzeniach, poświęconych muzyce współczesnej.

Koncert realizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą 2018 – Promesa”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Archiwa Warszawskiej Jesieni otwarte!

400 archiwalnych fotografii z festiwalu "Warszawska Jesień" dostępnych w serwisie www.polmic.pl w ramach projektu "Archiwa Warszawskiej Jesieni otwarte!".

W ciągu dwóch ostatnich lat Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje program pełnej archiwizacji, digitalizacji i udostępniania zbiorów nagrań i zdjęć związanych z organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" – najważniejszą imprezą w tej dziedzinie w Polsce i jednym z najważniejszych tego typu wydarzeń w Europie i na świecie. Zdjęcia dokumentujące festiwal w ciągu już ponad 60 lat jego istnienia są prawdziwym dziedzictwem narodowym, odzwierciedlającym historię polskiej kultury muzycznej w tym okresie, uwieczniającym jej twórców i prezentującym najważniejsze ich dzieła. Celem naszych działań jest uchronienie archiwalnych zdjęć od nieuchronnej degradacji oraz udostępnienie cennych materiałów szerokiej publiczności, m.in. za pośrednictwem portali polmic.pl oraz muzar.polmic.pl, a także na portalach monograficznych wybranych kompozytorów.

Unikatowy i bezcenny zbiór fotografii obejmuje zdigitalizowane w ramach projektu fotografie z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" z lat 1968-1976, a zatem z dziewięciu kolejnych edycji festiwalu (od XII do XX). Zdjęcia udostępnione w cyfrowej galerii to przede wszystkich dokumentacja festiwalowych koncertów oraz wydarzeń towarzyszących w obiektywie Andrzeja Zborskiego – fotografa przez lata współpracującego z "Warszawską Jesienią".

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

Koncert młodych kompozytorek i kompozytorów „Etno-electro”

zkp11 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Austriackim Forum Kultury (Warszawa, ul. Próżna 7/9) będzie miał miejsce Koncert młodych kompozytorek i kompozytorów „Etno-electro”.

Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich wraz z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego rzuciło wyzwanie młodym twórcom, w wyniku czego powstało siedem niezwykle różnorodnych dzieł. Każdy z utworów jest kilkuminutową impresją zainspirowaną tradycją i jednocześnie poza nią wykraczającą. Wsłuchamy się w brzmienie głosu białego, piszczałek bezotworowych czy gamelanu, a to wszystko w połączeniu z elektroniką.

Podczas koncertu odbędą się prawykonania takich utworów polskich kompozytorów, jak Oj, chmielu (2017) Mieczysława Baumgarta, Ła (2017) Piotra Bednarczyka, Dasein (2017) Moniki Kozakiewicz, Play by Play (2017) Rafała Ryterskiego, Chciałbym zakręcić ci w głowie wiwatem (2017) Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, Babuleńko ma! (2017) Pauliny Zujewskiej, a także Bell Weaving (2017) amerykańskiej kompozytorki Julii Seeholzer.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://austria.org.pl

Koncert kameralny w Filharmonii Narodowej

fn9 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert kameralny, podczas którego w wykonaniu Poznańskiego Tria Fortepianowego zabrzmią utwory Andrzeja Koszewskiego i Andrzeja Panufnika.

Późnym latem 1808 roku, podczas pobytu u hrabiny Marii von Erdödy, ukończył Beethoven Tria op. 70, uznane za jedne z jego najważniejszych dzieł na klasyczny skład fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Kompozytorski rozmach podyktował Beethovenowi utwory formalnie rozbudowane i brzmieniowo bogate. W Triu D-dur op. 70 nr 1 znaleźć można, energiczne tutti i liryczne westchnienia, pełne rozmachu figuracje i frapujące pizzicata. Jednak najniezwyklejsza kolorystycznie jest część druga – Largo assai edespressivo. To jej brzmieniowa aura spowodowała, że Trio zaczęto nazywać „Duch”. Tajemniczości jej nie brakuje, nie dziwią więc nawet skojarzenia z Makbetem. Mniej więcej w tym czasie Beethoven snuł plany opery opartej na krwawej tragedii Szekspira. Jej szkice również utrzymane były – jak Largo – w posępnym d-moll.

Główna tonacja Tria c-moll op. 5 Maxa Brucha do pogodnych również nie należy. Jednak ten młodzieńczy utwór zdecydowanie bardziej spogląda w stronę melodyjności spod znaku Mendelssohna. Bruch za kameralistyką nie przepadał. W liście do wydawcy pokusił się nawet o stwierdzenie: „wolę skomponować trzy całe oratoria […] niż trzy kwartety smyczkowe”. Być może podpisałby się pod tym wyznaniem i Andrzej Koszewski, jeden z najwybitniejszych twórców muzyki chóralnej w XX wieku, często bardzo eksperymentalnej. Ale jedno Trio fortepianowe, skomponowane w wieku 28 lat po sobie pozostawił.

Trio fortepianowe Panufnika tętni szerokim rozmachem, nurtem żywiołowego temperamentu” – pisał po premierze w 1936 roku Jan Maklakiewicz. Świetny utwór, otwierający twórczość Panufnika powstawał… dwukrotnie. Oryginał spłonął w Powstaniu Warszawskim, więc kompozytor swoje opus 1 zdecydował się zrekonstruować z pamięci. Dziś to jedyny ślad jego przedwojennego dorobku – duch...

Marcin Majchrowski

Więcej – na stronie Filharmonii Narodowej.

Gala Paszportów „Polityki”

pp9 stycznia 2018 roku o godz. 20.10 w Teatrze Wielkim w Warszawie odbędzie się uroczysta 25. gala wręczenia Paszportów „Polityki” – jednej z najważniejszych i prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce, ogromnie cenionej w środowiskach twórczych.

Paszporty „Polityki” to nagrody kulturalne przyznawane przez tygodnik „Polityka" od 25 lat. Otrzymują je polscy młodzi artyści, którzy przyczyniają się do przekraczania granic w sztuce. Wyróżnienie to jest przyznawane debiutantom i twórcom, dla których ostatnie 12 miesięcy były okresem przełomowym lub wyjątkowo intensywnym w pracy twórczej. W pierwszym etapie eliminacji niezależni krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury zgłaszają najciekawsze osobowości minionego roku w 7 kategoriach: film, teatr, literatura, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa. Nazwiska tych młodych artystów i twórców nominowanych do Paszportów „Polityki” 2017 można znaleźć na stronie: www.polityka.pl/paszportypolityki 

Wśród nominowanych w kategorii „Muzyka poważna": Joanna Freszel, Artur Zagajewski i Piotr Sałajczyk.

Laureatów wyłoni kapituła składająca się z dziennikarzy tygodnika „Polityka”, a poznamy ich podczas uroczystej gali, która będzie transmitowana również w telewizji TVN. Wezmą w niej udział ludzie kultury, mediów, biznesu i laureaci lat poprzednich.

Dodatkowe informacje – na stronie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Morningside Music Bridge 2018 – prestiżowe wydarzenie po raz drugi w Polsce

mOrkiestra Filharmoniczna Calgary zaprasza skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów i pianistów do udziału w Międzynarodowym programie dla utalentowanych młodych muzyków Morningside Music Bridge, którego kolejna edycja odbędzie się w Warszawie w dniach 4 lipca – 3 sierpnia 2018 roku.

Morningside Music Bridge (MMB) to wyjątkowy program stypendialno-naukowy, na który złożą się klasy mistrzowskie, lekcje indywidualne, muzyka kameralna, orkiestra smyczkowa i wiele innych możliwości wykonań. Grono pedagogiczne będzie się składać z najlepszych nauczycieli i wykonawców z całego świata. Program dostępny jest dla studentów i młodych artystów z całego świata – narodowość nie ma wpływu na kwalifikację. Kryterium przyjęcia do programu jest tylko i wyłącznie talent muzyczny bez stawiania sztucznych barier, jak kraj pochodzenia, tło kulturowe, język, status finansowy itd.

Ubiegać się o uczestnictwo w letniej edycji programu mogą zainteresowani kandydaci w wieku 12–18 lat. Kompletna aplikacja elektroniczna, dostępna na stronie internetowej http://mmb.international/, i materiały muszą wpłynąć do 30 stycznia 2018, 23:59 czasu górskiego (MST). Zaakceptowani uczestnicy otrzymają pełne stypendium pokrywające koszty nauki, podróż, wyżywienie i zakwaterowanie.

Ustanowienie stypendium było możliwie dzięki współpracy między Morningside Music Bridge a Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Więcej szczegółów w załączonej broszurze (PDF).

Koncert perkusyjny „Wielkie uderzenie”

fd7 stycznia 2018 roku o godz. 18:00 w Sali im. Stefana Strahla w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert perkusyjny „Wielkie uderzenie”.

W muzyce sekcja perkusji w znamienitej większości jest elementem rytmicznym i melodycznym. Niezwykle rzadko instrumenty te występują w solowej roli. Koncert „Wielkie uderzenie” zaprezentuje nam perkusję jako solową grupę, która bez problemu może funkcjonować na scenie indywidualnie. Szeroki repertuar oraz różnorodność instrumentalna pokażą nam, jak wiele kolorów i barw można znaleźć w tej sekcji. W programie znajdą się m. in. Suita na lutnię Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji na marimbę. Te pięknie brzmiące instrumenty zabrzmią również w duecie w muzyce Astora Piazzoli oraz Steve'a Reich'a. Prócz tego zostaną zaprezentowane utwory polskich autorów: Good Vibes Jakuba Kotowicza i Groovitation Krystiana Skubały.

Na scenie znajdą się znane wszystkim kotły oraz zestaw multiperkusyjny, którego skład instrumentów może przyprawić o zawrót głowy. Artyści są studentami prof. Jacka Woty z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

Koncert Noworoczny „Świat walca"

fc7 stycznia 2018 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce Koncert Noworoczny „Świat walca”.

W koncercie weźmie udział Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W roli solistki wystąpi Katarzyna Dondalska (sopran koloraturowy), która należy do grona wybitnych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce, przez Barbarę Bonney nazwana „ósmym cudem świata”. Katarzyna Dondalska, urodzona w Bydgoszczy, rozpoczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Gdańsku pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny. Od pierwszych lekcji wiadomym było, że w klasie mistrzyni koloratury pojawił się talent o niepospolitych możliwościach. Po roku nauki w gdańskiej uczelni Katarzyna Dondalska kontynuowała swoje wykształcenie w Niemczech w Wyższej Szkole Muzycznej w Würzburgu. Przy wsparciu i mentorstwie swoich profesorów – Grigorija Żyslina (skrzypce) i Jutty Bucelis-Dehn (śpiew) – ukończyła studia uzyskując dyplom, i to w obu specjalnościach, z wyróżnieniem. Artystka kształtowała i doskonaliła bez przerwy swoją niezwykłą sceniczną osobowość na podjętych następnie studiach podyplomowych klasy mistrzowskiej, które ukończyła w 2002. Katarzyna Dondalska jest finalistką i laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych (Cardiff Singer of the World Festival, Międzynarodowy Konkurs im. Francisco Viñasa w Barcelonie, Konkurs Śpiewu Koloraturowego „Sylvia Geszty”, Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Telewizji ARD, Międzynarodowy Konkurs Śpiewaczy w s’Hertogenbosch). W latach 1998–2000 występowała na scenie Stadttheater Heidelberg. W roku 2011 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie wokalistyka w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Artystka wraz z Orkiestrą Filharmonii zaprezentuje najpiękniejsze walce wiedeńskie, angielskie i francuskie, a także Walc Wojciecha Kilara z filmu Ziemia obiecana i Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego. Przy dźwiękach Libiamo wzniesiemy toast lampką szampana za pomyślny Nowy Rok.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl