Polmic - FB

news

New Year’s Eve at the Polish Baltic Philharmonic

On the last day of 2017k two New Year’s Eve concerts will be held at the Polish Baltic Philharmonic.

Everyone who wants to greet the New Year in the rhythm of well-known melodies is welcomed to the Polish Baltic Philharmonic on December 31. The programme will include works by such composers as Wojciech Kilar, Charles Gounod, Camille Saint-Saëns, Ludwig Minkus, Zakaria Paliaszwili and Jules Massenet. Bellet soloists Eduard Bablidze, Ana Kipshidze, Stella Walasik and Maksim Woitiul will also perform excerpts from Pyotr Tchaikovsky, Aram Chaczaturian and Leo Delibes ballets. The year 2018 will be celebreated to the rhytm of Wojciech Kilar’s Polonaise from the movie Pan Tadeusz. Polish Baltic Philharmonic Orchestra will be conducted by George Tchitchinadze – one of the most popular Georgian artists who gained critical acclaim. A New Year’s Eve ball will start after the concerts, around 11 p.m., in the lobby of the Polish Baltic Philharmonic.

Additional informationhttp://www.filharmonia.gda.pl

New Year's Eve concerts at Krakow Philharmonic

wKarol Szymanowski Philharmonic in Krakow invites for the New Year's Eve concerts on December 30th and 31st, 2017.

Performers: Krakow Philharmonic Orchestra, Antoni Wit – conductor.

Programme: Wojciech Kilar Polonaise from the film Pan Tadeusz; Piotr Tchaikovsky – Waltz from the ballet Swan Lake; Stanisław Moniuszko – Ballet music from the opera The Countess, Mazurka from the opera The Haunted ManorLeokadia – Polka; Franz von Suppé – Overture Poet and Peasant; Franz Lehár – Waltz Gold and Silver, Op. 79; Johannes Strauss jr. – The Voices of Spring, Op. 410, The Blue Danube, Op. 314, Polka Thunder & Lightning.

More information: http://filharmonia.krakow.pl

"Metropolis is OK": Christmas concert

mOn December 30, 2017 at 6 p.m. a Christmas concert of the Choir of Gdańsk Residents will take place at the Baltic Sea Cultural Centre in Gdańsk as a part of the „Metropolis is OK” festival.

The Christmas concert will be a great occasion to hear songs written by contemporary Gdańsk composers: Marek Czerniewicz and Eugeniusz Głowski, as well as works by Kamil Cieślik: Dyptyk Gdański and Z wiatrem. The second part of the event will be filled with ukrainian carols arranged by Romuald Twardowski: Nowa radost stała, Radujtiesia wsie ludije, and popular Szczedryk.

The "Metropolis is OK" festival is financed by the City of Gdańsk and this year it celebrates its 11th birthday. Admission to the concert is free.

More about the festival: http://www.nck.org.pl

Finał XIV Festiwalu Pieśni w Warszawie

fp29 grudnia 2017 roku koncertem w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zakończy się XIV Festiwal Pieśni organizowany przez Filharmonię im. R. Traugutta.

Jak zawsze Festiwal składa się z dwóch części: polskiej i europejskiej. W ramach XIV Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich można było wysłuchać trzech monograficznych koncertów poświęconych twórczości pieśniarskiej Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego i Mieczysława Karłowicza.

Na zakończenie Festiwalu 29 grudnia 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpi znakomita sopranistka Olga Pasiecznik. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 płyt CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111. W repertuarze ma liczne role operowe oraz inne utwory, w tym dzieła polskich kompozytorów, których interpretacje przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Odnosiła sukcesy, śpiewając w słynnych salach koncertowych i na wielu prestiżowych scenach operowych. Została wyróżniona w Polsce Paszportem tygodnika „Polityka” (1997), nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za najlepsze nagrania solowe w 1997 i 2004 roku (Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego i Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego), nagrodą Orfeusz festiwalu „Warszawska Jesień” (1999). W 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. Artystka wykona z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy dwa cykle pieśni: wspomniany Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego i Iluminacje op.18 Benjamina Brittena.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji na stronie Filharmonii im. Romualda Traugutta www.fit.waw.pl 

Gala Sylwestrowa w weneckim stylu

fd29 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej im. Stefana Strahla odbędzie się Gala Sylwestrowa w weneckim stylu.

Wyrafinowane stroje, maski, gondolierzy, unikalna atmosfera, niepowtarzalny nastrój i wspaniała włoska muzyka – to wszystko kojarzy się z Wenecją i to wszystko odnajdziecie Państwo w dwuczęściowej Gali Sylwestrowej w stylu weneckim. Na niezwykłą ucztę muzyczną zapraszają gwiazdy polskich scen operowych i operetkowych, gwarantując dobrą zabawę, chwile prawdziwych uniesień i wzruszeń oraz wysoki poziom doznań artystycznych.

Podczas koncertu zabrzmią utwory Giuseppe Verdiego, Giacomo Pucciniego, Gioacchino Rossiniego, Ruggiero Leoncavalla, Henry’ego Manciniego, Luigi Denzy, Andrea Bixia, Colombino Arony, Enrico Toselliego, Eduardo di Capuy, Francesco Sartoriego, ale także Johanna Straussa, Emmericha Kálmána, Ernesto De Curtisa, Teodoro Cottrau’a, Jacquesa Offenbacha, Roberta Stolza, Helmuta Lottiego. Ponadto zostaną zaprezentowane kompozycje polskich autorów: Walc Caton z operetki Casanova Ludomira Różyckiego, Signorina Bronisława Kapera, Casanova Zdzisława Gozdawy i Wacława Stępienia.

W roli solistów wystąpią: Małgorzata Długosz (sopran), Magdalena Idzik (mezzosopran), Piotr Rafałko i Ryszard Wróblewski (tenory). Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Koska – profesora Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu, który od września 2017 roku pełni funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Poprowadzi koncert Anna Barańska-Wróblewska.

Szczegółowy program i bilety – na stronie Filharmonii.

SuperSam +1: Sainkho Namtchylak & Tadeusz Sudnik

ss

The next concert from a series of master performances „SuperSam + 1”, organised by the „Mózg Foundation”, will take place on Decmber 28, 2017 at 8 p.m. at the “Mózg Powszechny” club (Zamoyskiego 20 Street, Warsaw). The main performers will be Sainkho Namtchylak and Tadeusz Sudnik.

Sainkho Namtchylak (born 1957) is an experimental singer originally from Tuva. She is best known for her Tuvan throat singing or Khöömei. The scale of her voice extends over 7 octaves. She studied at the University of Kyzyl and in the Gnessin Institute in Moscow. She has been living in Vienna for more than a dozen years.

Tadeusz Sudnik is a musician, composer, sound engineer in Studio Eksperymentalne Polskiego Radia. He received commissions for electronic music compositions, recorded albums as well as music for theatre and film. He co-operated with the international festival of contemporary music Warszawska Jesień and Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. At the same time, he started playing concerts with groups performing intuitive music. The first band was Cytula Tyfun da Bamba Orchester. Later, he performed with Helmut Nadolski, Andrzej Mitan, Andrzej Przybielski, Włodzimierz Kiniorski. For many years, he has been working with Tomasz Stańko – Freelectronic. His individual work playing, recording and transforming sounds was described as Studio Dźwięków Niemożliwych (Studio of Impossible Sounds).

“Supersam + 1” is a series of master performances. The project focuses mainly on music, however, it also includes other forms of expression such as: performance, multimedia, monodrama. “SUPERSAM + 1” will present respected Polish and foreign artists whose work is original, experimental and innovative.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Additional information: www.supersam.mozg.pl

Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych

oAkademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy i Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego pragną zaprosić kameralne orkiestry smyczkowe do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych, który odbędzie się w dniach 27 i 28 marca 2018.

Celem organizowanego wydarzenia jest podkreślenie wartości kameralnej muzyki orkiestrowej i stworzenie forum prezentującego działalność kameralnych orkiestr w Polsce. Występ w znakomitej akustycznie sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej przed międzynarodowym gronem Jury będzie stanowił bodziec motywujący do pracy i rozwoju młodych muzyków i ich liderów.

Konkurs kierowany jest do orkiestr smyczkowych w dwóch kategoriach:

• szkoły muzyczne II stopnia;

• uczelnie muzyczne i orkiestry, których członkowie nie przekraczają 30 roku życia.

Przesłuchania konkursowe odbywać się będą w słynącej z doskonałej akustyki sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej. Prezentacje zespołów oceniane będą przez znamienite grono Jury, którego przewodniczącym będzie Maestro Juozas Domarkas.

Nagrody w konkursie przyznawane są w ramach obu kategorii konkursowych niezależnie:

•Nagroda I – 5000 zł;

•Nagroda II – 3000 zł;

•Nagroda III – 2000 zł.

Zgłoszenia orkiestr można nadsyłać do 31 stycznia 2018 roku.

W repertuarze konkursowym znalazły się utwory Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Formularz zgłoszeniowy, regulamin oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.okosbydgoszcz.weebly.com 

Muzyka polska na Zamku Królewskim

pok20 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie będzie miał miejsce koncert kameralny muzyki polskiej.

„Staram się tutaj kroczyć śladami dawnych mistrzów, co nie jest wbrew pozorom ani takie łatwe, ani ogólnie dostępne”, – powiedział Henryk Czyż o swojej Canzonie di barocco. Wszystkie utwory, jakie zostaną wykonane na Zamku Królewskim 20 grudnia łączy umiłowanie tradycji i twórcze nawiązanie do niej. Polska Opera Królewska zaprasza na muzyczną wędrówkę śladami i dawnych mistrzów i ich współczesnych kontynuatorów. Podczas koncertu zabrzmią: Divertimento Feliksa Janiewicza, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Canzonie di barocco Henryka Czyża, Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego oraz Suita staropolska Andrzeja Panufnika.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego.

Program i bilety – na stronie: http://operakrolewska.pl

Koncert Adwentowy Chóru „Don Diri Don” w Akademii Sztuki w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Szczecinie

d14 grudnia 2017 roku w Sali Koncertowej w nowym budynku Akademii Sztuki w Szczecinie odbył się wspaniały koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego „Don Diri Don” pod dyrekcją JM Rektora Akademii Sztuki prof. dra hab. Dariusza Dyczewskiego.

Był to występ wieńczący grudniowe tournee Chóru „Don Diri Don” po Niemczech. We wspaniałych wnętrzach Pałacu Ziemstwa Pomorskiego w Szczecinie, którego szlachetne mury Akademia Sztuki ma zaszczyt zasiedlać od września tego roku, po raz pierwszy odbył się publiczny koncert. Mali debiutanci z Chóru „Don Diri Don” zaprezentowali przekrój muzyki bożonarodzeniowej, którą przywieźli ze sobą z niezliczonych koncertów, konkursów i festiwali z całego świata, a także utwór Macieja Raczyńskiego Ave virgo gloriosa.

Niekwestionowaną renomę chóru, budowaną pieczołowicie od 27 lat, potwierdza niezmiennie wysoki poziom wykonań podczas każdego występu. W koncercie szczecińskim wzięli udział także soliści: soprany prof. Sylwia BurnickaKalischewska i Friederike Meinel (na co dzień prowadzące klasy śpiewu solowego w Akademii Sztuki w Szczecinie) oraz sopran chłopięcy Alexander Kalischewski, uczeń Szkoły Muzycznej Kreismusikschule Uecker-Randow. Wszyscy spisali się znakomicie, wzruszając publiczność to fragmentami solowymi, to chóralnymi. Niejedna łza się w oku zakręciła podczas interpretacji najcudowniejszych polskich kolęd Gdy śliczna Panna (Friederike Meinel, Alexander Kalischewski i chór) i Lulajże Jezuniu (Alexander Kalischewski, Maja Kowańska i chór), ale i przepięknej kolędy niemieckiej Maria szła przez las cierniowyMaria durch ein Dornwald ging (prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska, Friederike Meinel i chór), w której wykorzystano dodatkowo umiejętności instrumentalne kilkorga chórzystów. Przy fortepianie zasiadła Monika Walczukiewicz. Występ chóru połączono z egzaminem dyplomowym z dyrygowania Anny Strycharczyk, od lat współpracującej z prof. dr. hab. Dariuszem Dyczewskim w Chórze „Don Diri Don”. Przekazał on dyplomantce w trakcie koncertu na kilka utworów swoją „batutę dyrygencką”. Wspaniałą atmosferę dopełniło wspólne śpiewanie Cichej nocy, po której wypełniająca do ostatniego miejsca salę publiczność poderwała się do gorących oklasków na stojąco. Chwilę później do sali wtargnął z workiem czekolad dla najmłodszych prawdziwy Mikołaj. Trudno o efektowniejsze otwarcie Sali Koncertowej w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego, nowej siedzibie Akademii Sztuki w Szczecinie.

Sylwia Burnicka-Kalischewska