Polmic - FB

news

Nowowiejski 2017. "Music and sacrum"

nOn November 5, 2017 at 7:00 p.m. a concert entitled "Music and Sacrum" from the cycle "Nowowiejski 2017. What's in my soul?" will be held in SS Apostles Peter and Paul Church in Katowice.

The concert is organised by the "Silesia" Institute of Music Promotion and Dissemination. Feliks Nowowiejski's organ symphonies and religion songs will be performed by organist Julian Gembalski and sopranist Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska. Admission free (reservation required). The programme will also feature works by Ignacy Jan Paderewski and Władysław Żeleński. Admission free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Detailed information: http://www.silesia.art.pl

 

 

 

IV Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego

pFundacja „Ave Atre”, organizator Międzynarodowego Festiwalu Paderewskiego, zaprasza na IV edycję przedsięwzięcia, które odbędzie się w Warszawie w dniach 4–11 listopada 2017 roku.

IV Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego będzie celebrował 157. rocznicę urodzin Patrona Festiwalu. W programie znajdą się przede wszystkim utwory I. J. Paderewskiego i F. Chopina, ale także takich polskich kompozytorów, jak S. Barcewicz, M. Karłowicz, Z. Noskowski czy J. Zarębski. Podczas festiwalu wystąpią artyści z Francji, Hiszpanii, Polski, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy i Włoch. W Filharmonii Narodowej, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, na Zamku Królewskim, w Muzeum „Łazienki Królewskie” i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędą się koncerty symfoniczne, kameralne i jazzowe, panele dyskusyjne, pokazy filmów oraz wystawy. Nowością 4. edycji Festiwalu będą wieczory dedykowane zaproszonym gościom: francuski, hiszpański i włoski.

Trzeciego dnia Festiwalu, w rocznicę 157. urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, w Filharmonii Narodowej odbędzie się „Nadzwyczajny Koncert Symfoniczny”, podczas którego Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy zagra Fantazję Polską I. J. Paderewskiego, Koncert K. Serockiego, Uwerturę „Polonia” R. Wagnera i Preludium symfoniczne „Polonia” E. Elgara. Zwieńczeniem Festiwalu będzie wieczorny koncert w Święto Niepodległości 11 listopada, podczas którego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy wykona monumentalną Symfonię „Polonia” Paderewskiego.

Festiwalowi towarzyszyć będą wystawy „Paderewski wygrał Polskę na fortepianie” i „Historia serca Paderewskiego”, prezentowane w miejscach koncertów. Ponadto muzykolog Jan Popis poprowadzi wyjątkowy performance „Śladami Paderewskiego” – spacer po miejscach związanych z działalnością muzyka, a także, wraz z redaktor naczelną miesięcznika „Stolica” Ewą Kielak-Ciemniewską, panel dyskusyjny poświęcony kompozytorowi.

Informacje o programie Festiwalu znajdują się na stronach www.ignacyjanpaderewski.com oraz www.avearte.pl

Young Generation Compositions

uA concert given by the Chair of Composition of the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw will be held on November 5, 2017 at 5 p.m. The programme will be filled with new works written by students and young graduates of the Academy.

Programme: Dominik Lasota, Robert Prokopowicz, Michał Malec, Żaneta Rydzewska, Andrzej Karałow, Ignacy Zalewski. Artistic supervision: Andrzej Karałow. Free admission cards available at the Chopin University Press.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Festiwal „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”

vW dniach 4–10 listopada 2017 roku w Kąśnej Dolnej będzie miało miejsce najnowsze przedsięwzięcie Centrum Paderewskiego – Festiwal „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”.

Zarówno program, jak i termin wydarzenia nawiązują bezpośrednio do jakże ważnego dla wszystkich Polaków Święta Niepodległości i bezpośrednio wpisują się w Narodowe Obchody Setnej Rocznicy Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej. Ignacy Jan Paderewski, wyznając zasadę „Najpierw Ojczyzna, a potem sztuka”, skierował wszystkie swe działania na rzecz przywrócenia suwerenności Polski. Festiwal to swoisty hołd oddany Patronowi instytucji z okazji jego urodzin, które przypadają 6 listopada.

Festiwal zainaugurują znakomici polscy pianiści: Krzysztof Książek, Agnieszka Zahaczewska-Książek i Grzegorz Biegas oraz sopranistka Ewa Biegas. W programie znajdą się utwory Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Podczas koncertu finałowego zabrzmi Straszny Dwór – opera Stanisława Moniuszki w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Opery Śląskiej.

Fundamentalną częścią projektu Viva Polonia! są lekcje patriotyczne (6-9 listopada) skierowane do dzieci i młodzieży, zaprezentowane w ciekawej formie spektaklu teatralnego Z fortepianem w walizce, na podstawie pamiętników Paderewskiego. Wydarzeniu towarzyszyć będzie także wystawa zatytułowana „Historia serca Ignacego Jana Paderewskiego” autorstwa Wiesława Dąbrowskiego oraz prezentacja książki Franciszka Pulita Obrońca wolności – publikacji wydanej specjalnie z okazji pierwszej odsłony festiwalu.

Więcej – na stronie: http://www.paderewski.tarnow.pl

"Tell Me a Story" - last workshops of 2017 at Lower Silesia

ombPolish Society for Contemporary Music invites children and their parents to participate in the workshops "Tell Me a Story" held on November 4, 2017 in Kłodzko and Międzylesie.

The workshops, designed for children aged 3-5 and 6-8, involve literature- and music-based improvisation, and will be led by composer Jarosław Siwiński and double-bassist Małgorzata Kołcz. Violinist Katarzyna Duda, violist Michał Styczyński and accordionist Bartosz Kołsut will be the guest performers.

Admission free, however booking free tickets is required (mobile: +48 790 395 228 or e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)

The project is co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

SEE Facebook Events: Workshops in Kłodzko / Workshops in Międzylesie.

Muzyka, słowo i wspólna podróż

dfmDziesiąty koncert tegorocznego V Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego umiejętnie podkreślił dwa najważniejsze aspekty zamierzeń organizatorów tej jubileuszowej edycji.

Pierwszy, czyli zaproponowanie słuchaczom takich wykonawców, którzy swoimi umiejętnościami i doborem repertuaru zaproponują „wędrówki” po bardzo różnorodnych obszarach muzycznych i, jak się okazało w praktyce w niedzielny wieczór, geograficznych. Drugi wymiar to „skuteczne" namówienie artystów do krótkich (ich własnych) prezentacji dzieł, kompozytorów, instrumentów, wreszcie samych siebie. Obie sfery planów znakomicie zostały zrealizowane przez Duo Fortecello w czasie koncertu w pałacu Żelazno. W programie wieczoru – pierwsza sfera – usłyszeliśmy utwory na fortepian i wiolonczelę, które poprowadziły nas – słuchaczy – przez bardzo różnorodne terytoria muzycznych wrażeń. Po melodyjnym wstępie wziętym z twórczości Gabriela Fauré usłyszeliśmy kolejno Suitę hiszpańską Joaquina Nina – ucznia, prezentowanego już w czasie koncertów DFM Maurycego Moszkowskiego, w dalszej kolejności Mariano Moresa Taquito Militar, czyli utwór sięgający po tradycje argentyńskiego milonga, następnie Fantazję na temat dwóch melodii rosyjskich op. 13 François Servaisa – kompozytora blisko związanego z rodziną Godebskich i „wynalazcy" nóżki do wiolonczeli. Po krótkiej przerwie przenieśliśmy się za sprawą Ernesta Blocha do Izraela. Wysłuchaliśmy bowiem improwizacyjnej części (Nigun) utworu prezentującego muzyczne obrazy z życia chasydów. Liczne audytorium pałacu mogło wysłuchać jeszcze Rumuńskich tańców ludowych Beli Bartóka w wykonaniu Duo Fortecello i porównać je z brzmieniem, które przed tygodniem zaprezentował LutosAir Quintet. Artyści poznali niedawno serbskiego kompozytora Dejana Despiča i zafascynowani jego utworami zaproponowali wykonanie dwóch utworów, czyli Siciliany i menueta. Na zakończenie wybrzmiały wirtuozowskie Wariacje Rococo Piotra Czajkowskiego.

Drugi zakres wieczoru, czyli wykonawcze omówienia-wprowadzenia poszczególnych dzieł to rozmowa wiolonczelistki Anny Mikulskiej z publicznością. Przeprowadzone również po mistrzowsku. Bo wybrać mniej oczywiste informacje, opowieści i anegdoty na temat kompozytorów i wybranych na wieczór ich dzieł, to naprawdę duża umiejętność. Głównie z tego powodu, że solidnie potraktowani natychmiast pozbywamy się tego uporczywego wrażenia, że oto jesteśmy na lekcji, że zostaliśmy poddani edukacji. Nie nie, wręcz odwrotnie. My – słuchacze – jesteśmy na sympatycznym spotkaniu towarzyskim, na którym opowiada się zbiór dobrze przygotowanych i świetnie zaprezentowanych uwag i sugestii. Podróżowaliśmy więc dookoła świata z wiolonczelą, fortepianem i słowem. I jak dodała jedna ze słuchaczek: była to wędrówka z takim dobrym poczuciem, że artyści podają jej wartościowe, znakomicie przygotowane atrakcje.

Mieczysław Kowalcze

Sukcesy Polaków na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

uDo udziału w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego zarejestrowano 100 młodych śpiewaków z 18 krajów: z Białorusi, Chin, Cypru, Czech, Estonii, Francji, Japonii, Korei Północnej, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Rosji, Serbii, Słowenii, Tajwanu, Ukrainy, USA. W wypełnionych salach koncertowych w Ueckermünde zabrzmiały setki arii i pieśni Mozarta, Brahmsa, Moniuszki, Niewiadomskiego, Verdiego, kompozytorów koreańskich, rosyjskich, serbskich i wielu innych. Przez cały tydzień, w trzech rundach, młodzi śpiewacy rywalizowali o nagrody w pięciu grupach: dla uczniów szkół średnich (AI, AII, AIII) i dla studentów licencjatu i magisterium (BI, BII). Reprezentowali oni bardzo wysoki poziom wykonawczy, przysparzając tym samym międzynarodowemu jury nie lada kłopotu w wyborze laureatów. Wśród siedmiu jurorów znaleźli się w tym roku prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (Polska/Niemcy), Friederike Meinel (Niemcy), obie panie z Akademii Sztuki w Szczecinie, prof. Anna Korondi (Węgry), prof. Janet Williams (USA), obie panie z Akademii Muzycznej im. Hannsa Eislera w Berlinie, maestro Diego Crovetti (Włochy) z Akademii Donizettiego w Mediolanie, prof. Ulrich Messthaler (Niemcy, Francja, Szwajcaria) z Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei i Sorbony w Paryżu, prof. Włodzimierz Zalewski (Polska) z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Zwycięzcą tegorocznej edycji okazał się Koreańczyk, tenor Seongsoo Ryu, który poza wygraną Grand Prix w wysokości 2500 € otrzymał Nagrodę Miasta Ueckermünde im. Giulio Perottiego dla Najpiękniejszego Głosu Tenorowego oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece.

Z polskich uczestników najlepiej zaprezentował się Michał Kijewski z UMFC, zdobywając nie tylko 3 miejsce w grupie studentów magisterium, ale także Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Basowego, Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Niemieckiej Pieśni oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece. Osiemnastoletni Piotr Brożek, tenor z Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Bielsku-Białej, brat solisty Opery w Hannoverze tenora Pawła Brożka, wyśpiewał sobie trzecie miejsce w grupie uczniów szkół muzycznych AII w wieku 18-20 lat. Martyna Sułek, sopranistka i studentka magisterium z łódzkiej Akademii Muzycznej przekonała jury interpretacją moniuszkowskiej arii Halki Ha! Dzieciątko nam umiera, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną na Najlepszą Interpretację Polskiej Arii.

Michał Landowski, student fortepianu z Akademii Sztuki w Szczecinie został wyróżniony Nagrodą Specjalną za Najlepszy Akompaniament. Finalistom i laureatom towarzyszyła Orkiestra Akademii Sztuki w Szczecinie pod dyrekcją prof. Jacka Kraszewskiego.

Gratulujemy!

Nowości w katalogu firmy DUX 2017

dW 2017 roku znana firma fonograficzna DUX przekazała do fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze publikacje CD:

Enescu, Poulenc, Schönberg, Tüür. Works for Violin and Piano (DUX 1383) – pierwsza wspólna płyta rodzeństwa estońskich artystów, Mari i Mihkela Poll prezentuje wspaniałą panoramę dwudziestowiecznej muzyki skrzypcowej, z towarzyszeniem fortepianu. Wydawnictwo powstało przy wsparciu: City Music Foundation w Londynie oraz JKM Księżniczki Jugosławii Elżbiety.

Ludomir Michał Rogowski. Songs & Fantasmagories (DUX 1400/1401) – album zawiera unikalne nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych L. M. Rogowskiego, napisanych na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i Chorwacji, w wykonaniu Izabeli Kopeć, Ewy Pelweckiej i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza.

Krzysztof Meyer. Works for Choir and Orchestra (DUX 1408) – kolejne wydawnictwo prezentujące dorobek artystyczny Krzysztofa Meyera, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych.

Michał Buczkowski & Aleksander Wilgos. Opus 1 (DUX 1421) – to projekt będący owocem wspólnych zainteresowań muzycznych wszechstronnie wykształconych solistów: skrzypka Michała Buczkowskiego oraz gitarzysty Aleksandra Wilgosa. Zaprezentowane na płycie opracowania muzyki Szymanowskiego i Bartóka to światowe premiery tych utworów w transkrypcji gitarowo-skrzypcowej.

„Słuchy” - koncerty do zwiedzania

s27 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskiej Królikarni rozpocznie się cykl koncertów do zwiedzania pt. „Słuchy”. Zainauguruje cykl „Recital solowy na trzy wiolonczele”.

Podczas cyklu koncertów „Słuchy”, organizowanego przez Stowarzyszenie Kwadrofonik i Muzeum Rzeźby w Królikarni, będzie można oglądać, słuchać, zmieniać dystans do muzyki i wykonawców. Tegoroczne Słuchy skupione są na relacji muzyka – przestrzeń – światło i zmysłach słuchu i wzroku. Posłuchać muzyki można będzie z bliska lub z daleka, zerknąć z dystansu lub podejść do wykonawcy na wyciągnięcie ręki, zamknąć oczy lub zasłonić uszy.

27 października wystąpią Mikołaj Pałosz, Michał Pepol i Tomasz Pokrzywiński. W programie znajdą się m. in. Milczenie syren i Modus Tomasza Sikorskiego, The Map of Tenderness Wojciecha Blecharza, AVC Mikołaja Pałosza oraz premierowe wykonanie Triple pendulum Sławomira Wojciechowskiego. Projekcje video przygotowała specjalnie na to wydarzenie Jagoda Chalcińska (JAGO VJ).

Podczas kolejnych koncertów wystąpią: Lutosławski Piano Duo (3 listopada) i sekstet wokalny proMODERN: 18 grudnia odbędzie się premiera ich najnowszej płyty z utworami Pawła Łukaszewskiego, Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Herdzina.

Wstęp na koncerty jest wolny. Projekt finansuje m.st. Warszawa.

Dodatkowe informacje - na stronie: http://www.krolikarnia.mnw.art.pl