Polmic - FB

news

Muzyka Karola Szymanowskiego w Tokio

sNie jest tajemnicą, że mieszkańcy Japonii kochają Fryderyka Chopina. Po niedawnej tokijskiej prezentacji twórczości Karola Szymanowskiego można się spodziewać, że i muzyka tego kompozytora zagości pełniej w kraju kwitnącej wiśni.

Z inicjatywy polskiego pianisty Ignacego Lisieckiego w ostatnich miesiącach o twórczości Karola Szymanowskiego w Japonii było głośno. Najpierw 18 czerwca 2017 roku na antenie japońskiej telewizji Asahi, w nadawanym nieprzerwanie od 1969 roku programie dotyczącym muzyki klasycznej „Daimei no nai ongakukai”, przed 5 milionami odbiorców japoński skrzypek, rektor Tokyo University of Arts prof. Kazuki Sawa przedstawił sylwetkę Karola Szymanowskiego i wraz z Ignacym Lisieckim wykonał Sonatę d-moll op. 9 na skrzypce i fortepian.

Kolejnym ogniwem przedsięwzięcia były dwa koncerty z muzyką polskiego twórcy. Artyści zaprezentowali kameralne dzieła Szymanowskiego 17 lipca w Sayaka Hall w Osace oraz 1 września w Airef Hall w Fukuoce.

Kulminacją prezentacji muzyki Szymanowskiego w Japonii był recital Kazuki Sawy i Ignacego Lisieckiego w sali koncertowej Tokyo University of Arts 3 września 2017 roku. Zgromadzona w murach tej najstarszej i najbardziej prestiżowej wyższej uczelni muzycznej w Japonii publiczność, wysłuchała m.in. cyklu Mity op. 30, Romansu D-dur na skrzypce i fortepian op. 23, wyboru Mazurków na fortepian op. 50 i op. 62. Koncert poprzedził wykład Daniela Cichego, dyrektora i redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przybliżający sylwetkę i twórczość Karola Szymanowskiego.

Nie żyje muzykolog Maciej Jabłoński

j13 września 2017 roku zmarł w Poznaniu w wieku 55 lat Maciej Jabłoński – muzykolog, absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, członek Związku Kompozytorów Polskich od 1998 roku.

Od 1987 roku pracował w Zakładzie Muzykologii Instytutu Historii Sztuki UAM w Poznaniu, ostatnio jako doktor habilitowany w Instytucie Muzykologii UAM. Jego oryginalne zainteresowania naukowe koncentrowały się wokół semiotyki muzyki, estetyki muzyki i metodologii muzykologii. Zajmował się również historią i teorią opery, w latach 1992–1994 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W Zmarłym tracimy związkowego Kolegę – muzykologa o niezwykłej, oryginalnej postawie naukowej.

Cześć Jego pamięci!

Mieczysław Kominek

Prezes Związku Kompozytorów Polskich

Pogrzeb Pana Macieja Jabłońskiego odbędzie się w Poznaniu w dniu 21 września na Cmentarzu Górczyńskim o godz. 11.00, a msza św. odbędzie się 20 września o godz. 17.00 w kościele p.w. Św. Marcina.

Koncert „Jesień 2017” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”

m18 września 2017 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Warszawa, ul. Fredry 8) odbędzie się koncert „Jesień 2017” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”.

Podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Paweł Łukaszewski, Piotr Moss, Sławomir Czarnecki i Sławomir Zamuszko.

Ponadto odbędą się prawykonania Down Dariusza Przybylskiego, Ściany Płaczu (KOTEL) Jana Oleszkowicza, Tria Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Mazurków Edwarda Sielickiego. Utwór Down powstał dla Lecha Bałabana, a pomysł polega na melodii opadającej, stąd tytuł kompozycji. Ściana Płaczu na skrzypce i fortepian – burzliwy i dynamiczny – składa się z melizmatycznego fragmentu stałego (refrenu), który wpleciony jest w przewijające się kolejno po sobie wirtuozowskie fragmenty o różnych nastrojach, co sprawia, że konstrukcja utworu zbliżona jest do formy ronda. Emocjonalny charakter tych fragmentów, osadzonych w klimacie muzyki hebrajskiej, nawiązuje w sposób abstrakcyjny do uniesień religijnych, doznawanych przez modlących się pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie. Mazurki Północnomazowieckie to cykl, który powstał w 2015 roku i doczekał się w następnych latach kilku wersji. Niektóre z nich zostały już wykonane, inne czekają na swoje prawykonanie. Na koncercie 18 września usłyszymy po raz pierwszy trzy z nich w wersji na kwartet fortepianowy. Tytuł wziął się z terenów północnego Mazowsza (Płońsk-Nasielsk-Serock), część melodii pochodzi ze zbiorów Oskara Kolberga z tego regionu. Wsie zawarte w tytułach istnieją rzeczywiście i niektóre z nich odnajdujemy w spisie Kolberga, choć melodie bezpośrednio z nich nie pochodzą.

Utwory zabrzmią w wykonaniu znakomitych kameralistów: altowiolisty Lecha Bałabana, skrzypka Jana Bałabana, wiolonczelisty Macieja Mazurka oraz pianisty Krzysztofa Sowińskiego.

Koncert dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Messages Quartet na Nowym Świecie

m14 września 2017 roku o godz. 19.30 w kawiarni Nowy Świat Muzyki Messages Quartet wykona zapomniane kwartety smyczkowe Szymona Laksa.

Spośród pięciu kwartetów smyczkowych Szymona Laksa zachowały się tylko trzy, napisane po drugiej wojnie światowej. Ich autor, utalentowany skrzypek i kompozytor, a jednocześnie płodny pisarz i tłumacz, cudem przeżył hitlerowską okupację. Jak sam przyznawał w Oświęcimiu uratowała go muzyka – podczas niemal trzyletniego pobytu w obozie zagłady pełnił funkcję kapelmistrza orkiestry męskiej. Dzięki czwórce młodych artystek z Messages Quartet możemy usłyszeć niesłusznie zapomnianą muzykę ocalonego z Zagłady. Trzy kwartety utrzymane są w stylu neoklasycznym lecz każdy posiada własną specyfikę: III nawiązuje do polskiej muzyki ludowej, IV do bluesa i jazzu, V zabarwiony jest ekspresjonizmem.

Messages Quartet, założony w 2014 roku, swą działalność skupia wokół muzyki polskiej XX i XXI wieku, propagując szczególnie tę wciąż odkrywaną i rzadko wykonywaną. Nazwa zespołu nawiązuje do słynnego II Kwartetu smyczkowego „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika. Zespół jest laureatem stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w lutym 2016 roku został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu wydał swą debiutancką płytę z kompletem zachowanych kwartetów smyczkowych Szymona Laksa (DUX).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

EMOTIVO w Moskwie

eW dniach 12–19 września 2017 roku warszawski zespół wokalny EMOTIVO odbędzie podróż artystyczną do Moskwy w związku z zaproszeniem na festiwal „Chor Expo”.

EMOTIVO pod kierunkiem artystycznym Iriny Bogdanovich wystąpi ponadto kilkakrotnie w różnych ważnych miejscach kulturalnych Moskwy (Dom Pomocy Społecznej – Noginsk, Biblioteka im. Turgieniewa, Muzeum Historyczne, Moskiewski Uniwersytet Pedagogiczny - MPGU) z bogatym i różnorodnym programem muzycznym a cappella – od muzyki sakralnej różnych epok (Victoria, Pękiel, Lotti, Perosi), poprzez świecką muzykę rozrywkową od renesansu po XX wiek, obejmującą również muzykę żydowską, po prawykonania współczesnej muzyki kompozytorów polskich: Anny Marii Huszczy (utwór Silence napisany w 2017 roku specjalnie z myślą o EMOTIVO) i Piotra Stawarskiego (utwór O Florens Rosa z 2013 roku).

Po powrocie EMOTIVO do Polski odbędzie się druga część projektu – na warszawskim Grochowie zespół wystąpi w ramach artystycznej współpracy z Chórem „Grochów”.

Podróż artystyczna EMOTIVO została objęta patronatem Polskiego Centrum Informacji Muzycznej i jest możliwa dzięki dofinansowaniu z programu Otwarty Konkurs Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem „F jak Wszyscy”.

55. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Kontrasty. Polska i sąsiedzi”

bW dniach 11 września – 6 października 2017 roku odbędzie się 55. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Kontrasty. Polska i sąsiedzi”.

Bydgoskie Festiwale Muzyczne zostały zainicjowane w maju 1963 roku, początkowo jako festiwale dawnej muzyki polskiej. Były odpowiedzią na rosnące zainteresowanie dziejami i kulturą rodzimą w związku ze zbliżającym się milenium państwa polskiego. Z biegiem lat do programów festiwalowych wprowadzone zostały dzieła kompozytorów współczesnych, a szczególnie te, które pisane były na zamówienie bydgoskiego Festiwalu m.in. Twardowskiego, Pendereckiego, Kilara, Góreckiego. Od 1992 roku Festiwale zmodyfikowały swoją formułę, odbywały się pod hasłem „Integracja Europy w muzyce”, a od 2016 roku pod hasłem „Kontrasty”.

Tegoroczny 55. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Kontrasty. Polska i sąsiedzi” ma być preludium do obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, kiedy skupimy się na kulturze polskiej i jej wkładzie w kulturę Starego Kontynentu. Koncerty wrześniowego Festiwalu prezentować będą dziedzictwo kulturowe i artystów z Polski i krajów naszych geograficznych sąsiadów oraz sąsiadów wewnętrznych – Żydów i Romów. Eksponowane będą te elementy kultury krajów ościennych, które w sposób naturalny przeniknęły do naszej narodowej twórczości, jak i te diametralnie nas różniące. Wśród zaproszonych artystów są: słynny nowojorski kantor Joseph Malovany, wielka polska śpiewaczka Aleksandra Kurzak, soliści Denis Neustroev, Irina Mikhailova, Muza Rubackyte, Dmytro Hubjak, znakomity czeski zespół muzyki dawnej Schola Gregoriana Pragensis pod dyrekcją Davida Ebena oraz wspaniała Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna z Wilna pod dyrekcją Modestasa Pitrenasa. W interpretacji artystów usłyszymy m. in. dzieła Romualda Twardowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Panufnika.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”

mW dniach 23 września – 11 listopada w Bydgoszczy i 28 listopada – 2 grudnia 2017 roku w Warszawie odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” jest spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Do udziału w wydarzeniu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje muzykę improwizowaną i eksperymentalną, najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w kontekście i poszanowaniu tradycji. Do udziału w festiwalu zapraszane są wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi artyści, których dotychczasowe działania noszą znamiona wyjątkowych.

Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. Hasło tegorocznej edycji to „Come down to Earth” (Zejdźmy na Ziemię). Program Festiwalu obejmuje instalacje, lekcje, projekcje filmowe, Wieczory Muzyki Improwizowanej z udziałem muzyków lokalnych i gości festiwalu, warsztaty i koncert Dziecięcej Orkiestry Improwizującej pod kierownictwem Jerzego Rogiewicza oraz koncerty poszczególnych zespołów. Wystąpi m. in. Ensemble Tuning, który tworzą wyjątkowi muzycy: flecista i kompozytor Tomasz Pawlicki – koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, Kuba Ziołek – laureat Paszportu Polityki 2016, lider kilku zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej oraz lider projektu, perkusista i kompozytor Rafał Gorzycki, zaliczany do grona najważniejszych artystów współczesnego jazzu oraz kameralistyki w Polsce i Europie. Założeniem tego tria jest praca nad brzmieniem i jego transformowaniem.

Podczas warszawskiej części festiwalu zaprezentują się tacy artyści, jak Dominik Strycharski, Roomet Jakapi, Aleksandra Klimczak, Krzysztof Magura, Radosław Włodkowski, Marina Cyrino, Merje Kägu, La Tene, Bagg*fish, Vasco Trilla, Aurey Chen, Jan Emil Młynarski, Mazzoll & Arhythmic Perfection oraz Emptyset i inni.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.festiwal.mozg.pl 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Koncert inauguracyjny sezonu artystycznego 2017/2018

si16 września 2017 roku o godz. 19:00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na Koncert inauguracyjny rozpoczynający sezon artystyczny 2017/2018, który będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W nowy sezon, pełen bardzo atrakcyjnych propozycji repertuarowych, Sinfonia Iuventus wkroczy 16 września w Filharmonii Narodowej pod batutą swego Dyrektora artystycznego – Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi wykonanie dwóch arcydzieł ukazujących dwa różne oblicza koncertu. Monumentalny i nowatorski Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 (1878) Johannesa Brahmsa to wyraz przyjaźni kompozytora i wielkiego skrzypka jego epoki, Josepha Joachima; tworząc go, intensywnie korzystał z konsultacji wirtuoza. W Warszawie wykonawcą partii solowej będzie Jakub Jakowicz, należący do najbardziej prominentnych wiolinistów polskich swojego pokolenia.

Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego swą nazwą niejako „polemizuje” z założeniami gatunku sugerującymi konfrontowanie solisty i orkiestry. To raczej nawiązanie do dawnej formy „koncertu zespołowego”, w którym jednakową, quasi-solistyczną wirtuozerią popisywali się wszyscy muzycy orkiestry. Zamówiony przez Witolda Rowickiego w 1950 roku, został ukończony po czterech latach. Kompozytorem miotały wątpliwości i rozterki – utwór „na motywach ludowych” miał się wpisywać w preferowany w ponurych czasach socrealizmu nurt folklorystyczny, ale trywialność oraz polityczny kontekst tego nurtu były Lutosławskiemu skrajnie obce. Stworzył więc dzieło niezależne od tych postulatów, rozwijające raczej najlepsze idee artystycznej sublimacji folkloru. Żywiołowe, barwne, perfekcyjne w swej konstrukcji dzieło zyskało trwałe uznanie publiczności i dyrygentów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

Electro | Impro night

e16 września 2017 roku o godz. 22:30 Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert „Electro | Impro night”, który odbędzie się w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Electro | impro night to koncert elektroakustyczny z sześcioma nowymi projektami kompozytorów młodego pokolenia. Głównym założeniem wydarzenia jest wykorzystanie w utworach o różnych koncepcjach elementu improwizacji. Wydarzenie odbędzie się w ramach imprez towarzyszących 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji autorstwa Moniki Szpyrki, Żanety Rydzewskiej, Piotra Bednarczyka, Pawła Malinowskiego, Izabeli Smelczyńskiej i Mateusza Śmigasiewicza, a także Andrzeja Karałowa i Jurka Przezdzieckiego, które powstały w 2017 roku. Kompozytorzy łączą w swoich utworach organiczne brzmienie instrumentów z warstwą elektroniczną, przetworzeniami w czasie rzeczywistym (live electronics) oraz brzmieniami syntezatorowymi. W programie znalazły się także kompozycje, w których warstwa dźwiękowa została poszerzona o warstwę wizualną (wizualizacje, instalacje) autorstwa Kingi Bartniak.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: Electro | Impro night