Polmic - FB

news

V Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” 2017

nW dniach 12-15 maja 2017 roku w Bydgoszczy odbędzie się V Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Głównym celem festiwalu jest promocja najnowszej twórczości kompozytorskiej i kreowanie nowych jakości artystycznych poprzez inspirowanie kompozytorów, muzyków, filmowców do wspólnego tworzenia kultury.

Program tegorocznego festiwalu jest niezwykle bogaty, a składa się z 6 koncertów w programie głównym, 2 koncertów w ramach imprez towarzyszących oraz pokazu filmowego. Na wyjątkową uwagę zasługują dwa koncerty jubileuszowe wybitnych kompozytorów związanych z Bydgoszczą, a obchodzących w tym roku 80 urodziny: Zbigniewa Bargielskiego oraz Bohdana Riemera.

Festiwal rozpocznie się koncertem monograficznym Zbigniewa Bargielskiego w wykonaniu doskonałych muzyków: akordeonisty Klaudiusza Barana oraz perkusisty Leszka Lorenta. O godz. 19.00 w sali MCK wystąpią artyści reprezentujący nurt muzyki elektronicznej: improwizujący zespół Backspace oraz pianista Rafał Tworek, który wykona muzykę Sławomira Opalińskiego. Podczas drugiego dnia festiwalu, 13 maja, usłyszymy m.in. koncert „Poznańska Wiosna w Bydgoszczy” w wykonaniu Sepia Ensemble. Zespół wykona muzykę twórców związanych ze stolicą Wielkopolski.

14 maja o godz. 16.00 odbędzie się drugi koncert jubileuszowy, tym razem wypełniony w całości muzyką Bohdana Riemera. Na zakończenie festiwalu będziemy świadkami koncertu, podczas którego zabrzmi muzyka autorów reprezentujących różne pokolenia, a związanych z Kujawami i Pomorzem.

Interesującym dopełnieniem festiwalowego programu będą dwa koncerty młodzieżowe. Koncert pt. „Muzyka naszych czasów” w wykonaniu uczniów Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki i prezentuje dzieła stworzone specjalnie z myślą o młodych muzykach. Koncert pt. „Szkolna partytura” będzie z kolei trybuną najmłodszych kompozytorów – uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu, pracujących pod kierunkiem Magdaleny Cynk.

Organizatorem festiwalu „Nowa Muzyka” 2017 jest Kujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się pod adresem: www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl 

Warszawska Jesień na wiosnę w Krakowie: Jerzy Maksymiuk, kamienie na fortepianie i pianista w białych rękawiczkach

mCzy można wyobrazić sobie lepszy „certyfikat” dla cyklu dedykowanego muzyce najnowszej, niż patronat legendarnego i jednego z najsławniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie? Dzięki Sinfonietcie Cracovii już 11 maja 2017 roku melomani będą mieli szansę doświadczyć niezwykłej pogodowej anomalii: w wiosennym Krakowie zawita złota Warszawska Jesień!

Koncert odbędzie się o godz. 19.30 w ramach nowatorskiego cyklu „Muzyka bez poklasku”, który po raz kolejny zagości w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. W ramach tego cyklu Sinfonietta Cracovia prezentuje krakowskim słuchaczom najbardziej wyjątkowe języki muzycznego wyrazu XX i XXI stulecia. Majowy koncert będzie muzyczną retrospekcją repertuaru prezentowanego w ramach „Warszawskiej Jesieni”… ale nie tylko. Wydarzenie uświetni krakowska premiera pełnej wersji Epigramów Jerzego Kornowicza –polskiego kompozytora, który od roku 2015 pełni funkcję dyrektora „Warszawskiej Jesieni”. W roli solistów usłyszymy flecistów, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Łukasza Długosza i Agatę Kielar-Długosz.

Niecodzienny antrakt do muzyki koncertowej stanowić będą dwie kompozycje na fortepian solo autorstwa legendy polskiej awangardy muzycznej i zarazem „Warszawskiej Jesieni” Zygmunta Krauzego. Zabrzmi m. in. znany utwór Stone Music, którego wykonanie zakłada użycie spreparowanego fortepianu, specjalnie wyważonych kamieni oraz… metalowych prętów. Pianista Piotr Banasik zmierzy się ponadto z inną eksperymentalną kompozycją Krauzego: utworem Gloves Music, stanowiącym przewrotne nawiązanie do konwencji teatralnej gry i zakładającym występ solisty w… białych rękawiczkach.

Przewodnikiem krakowskich słuchaczy po fascynującym i pełnym muzycznych niespodzianek uniwersum „Warszawskiej Jesieni” będzie Maestro Jerzy Maksymiuk – jeden z wybitnych polskich dyrygentów, uznany kompozytor i niestrudzony propagator muzyki współczesnej, od dziesiątek lat blisko związany ze słynnym warszawskim festiwalem. Maestro Maksymiuk wystąpi w MOCAKu nie tylko w roli dyrygenta i „koryfeusza” wyjątkowej, krakowsko-warszawskiej muzycznej odysei, ale również – kompozytora. Sinfonietta Cracovia wykona jego dwa utwory: dedykowaną Hannie Czace, warszawskiej harcerce i łączniczce Armii Krajowej, kompozycję Vers per archi oraz ujmujące Preludia.

Formuła cyklu "Muzyka bez poklasku" zakłada niemą kontemplację dzieła muzycznego na wzór sposobu, w jaki podziwiamy na co dzień w galeriach dzieła sztuki wizualnej. Dotychczas publiczności udawało się (niekiedy z trudem!) powstrzymywać od oklasków, czy uda się również tym razem? Repertuar tego wyjątkowego wieczoru i plejada znakomitych gości zaproszonych do współpracy przez Sinfoniettę Cracovię bez wątpienia stanowić będą nie lada próbę dla tytułowych założeń cyklu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl 

Koncert zespołu EMotivo

k6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w warszawskim Kościele św. Kazimierza (Rynek Nowego Miasta 2) odbędzie się koncert zespołu EMotivo.

Zespół wokalny EMotivo został założony pod koniec 2016 roku w Warszawie przez dyrygenta Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego Irinę Bogdanovich. W skład zespołu wchodzą absolwenci wyższych uczelni muzycznych, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki dawnej i współczesnej. Po debiutanckim koncercie 27 grudnia 2016 roku zespół EMotivo otrzymał zaproszenia na prestiżowe zagraniczne festiwale. Obecnie jest w trakcie przygotowań do pierwszego z nich.

Podczas koncertu 6 maja artyści wykonają muzykę sakralną. W programie repertuar głównie o tematyce maryjnej, w tym utwór O florens Rosa Piotra Stawarskiego, absolwenta klasy kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, ucznia profesora Pawła Łukaszewskiego. Koncert odbędzie się w wyjątkowym miejscu – w kościele Sakramentek pod wezwaniem św. Kazimierza, który jest wybitnym dziełem dojrzałego baroku na ziemiach polskich.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Profesor Mieczysław Tomaszewski z Orderem Orła Białego

tCzłonek honorowy Związku Kompozytorów Polskich prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski 3 maja 2017 roku otrzymał z rąk Prezydenta RP Andrzeja Dudy najstarsze i najwyższe odznaczenie państwowe Rzeczypospolitej Polskiej – Order Orła Białego „w uznaniu znamienitych zasług w działalności na rzecz rozwoju i upowszechniania polskiej kultury muzycznej, za osiągnięcia w pracy naukowej, artystycznej i twórczej”.

Mieczysław Aleksander Tomaszewski, teoretyk muzyki, autor fundamentalnych prac z dziedziny chopinologii światowej, twórca krakowskiej szkoły teoretycznej jest jednym z najwybitniejszych polskich muzykologów przełomu XX i XXI wieku. Jako znakomity przedstawiciel nurtu muzykologii humanistycznej wpłynął w sposób znaczący na współczesną polską i światową refleksję o sztuce: stworzył nową metodę badawczą analizy i interpretacji integralnej. Tematyka prac naukowych profesora (24 książki, ok. 200 tekstów naukowych) obejmuje teorię i historię muzyki XIX – XXI w. Szczególne miejsce zajmuje bezprecedensowa w skali światowej monografia Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, za którą otrzymał Nagrodę Wydawców im. J. Długosza.

Naukowiec, edytor i wykładowca, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, był wieloletnim redaktorem naczelnym i dyrektorem (1954 – 88) Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nadał polskiej oficynie rangę międzynarodową, wybitnie przyczyniając się do osiągnięcia światowego poziomu polskiego edytorstwa muzycznego oraz twórczo rozwijając idee promocji muzyki polskiej w Polsce i na świecie.

Za swoje zasługi dla polskiej kultury muzycznej i osiągnięcia w pracy naukowej Profesor Tomaszewski został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, Honorową odznaką „Zasłużony dla Ochrony Dziedzictwa Fryderyka Chopina”, Nagrodą Fundacji Nauki Polskiej, nagrodą Związku Kompozytorów Polskich.

Składamy Profesorowi najszczersze gratulacje!

Muzyczne Wieczory w Bazylice

mW dniach 7 – 21 maja 2017 roku odbędzie się druga edycja festiwalu „Muzyczne Wieczory w Bazylice”, organizowanego przez Rzymskokatolicką Parafię św. Szczepana w Katowicach-Bogucicach wraz z katowicką Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego.

Festiwal z dużym powodzeniem zaistniał w maju 2016 roku, wpisując się w szeroką strategię kulturalną Katowic – Miasta Muzyki UNESCO. Jest to impreza muzyczna, skupiona wokół Bazyliki – Sanktuarium Matki Bożej Boguckiej, która weszła na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych i stanowi wkład w rozwój miasta i regionu, a także sprzyja dostępności kultury nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców. „Muzyczne Wieczory w Bazylice” mają prezentować szerokiej publiczności repertuar od wybitnych dzieł muzyki klasycznej (w tym sakralnej), począwszy od Johanna Sebastiana Bacha poprzez Wolfganga Amadeusa Mozarta, po dzieła wybitnych współczesnych twórców, w tym również twórców muzyki filmowej. Kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia jest dr hab. Roman Widaszek, prof. AM.

Druga edycja festiwalu to trzy odmienne charakterem koncerty. Koncert inauguracyjny oparty będzie na muzyce filmowej oraz muzyce klasycznej, wykorzystywanej w filmach, m. in. autorstwa Wojciecha Kilara. Wystąpią wybitni polscy artyści, znani zarówno ze scen filharmonicznych, operowych, jak również z ekranu telewizji. Zaproszenie przyjęli sopranistka Ewa Biegas, aktor Maciej Zakościelny, który wystąpi również w roli skrzypka, pianista Grzegorz Biegas, wirtuoz organów Roman Perucki, a także muzycy Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Drugi koncert „Muzycznych Wieczorów w Bazylice” będzie prezentacją sztandarowych dzieł instrumentalnej muzyki kameralnej w interpretacji najlepszych studentów katowickiej Akademii Muzycznej. Podczas wokalno-instrumentalnego koncertu finałowego zabrzmi Requiem Gabriela Faure oraz Missa Festiva Karola Hoppego, kompozytora i organisty, związanego przed laty z parafią w Bogucicach.

ZOBACZ: program Festiwalu.

Prawykonania w NFM

k6 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert prawykonań, podczas którego zostaną zaprezentowane najnowsze utwory Jana Duszyńskiego i Aleksandra Kościowa.

Będzie to doskonała okazja do prześledzenia niektórych trendów w polskiej muzyce klasycznej tworzonej współcześnie w wykonaniu Lutosławski Quartet i jego gości, tym bardziej, że w programie znajdują się dwa prawykonania: Sextetu Jana Duszyńskiego i Kwintetu Aleksandra Kościowa. Kompozytorzy ci należą do jednych z najbardziej interesujących artystów pokolenia lat 70., a w ich dziełach z pewnością znajdziemy sporą dawkę indywidualizmu. Muzykę Duszyńskiego usłyszeć można nie tylko na salach koncertowych, lecz także podczas spektakli teatralnych (np. Teatru Polskiego we Wrocławiu) i w filmach (m.in. Jack Strong i Pokłosie). Dr hab. Aleksander Kościów jest artystą wszechstronnym: altowiolistą, cenionym kompozytorem i literatem. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i piastuje stanowisko prorektora.

Poza dwoma prawykonaniami w programie wieczoru znalazło się także mające zaledwie dwa lata dzieło kompozytora i pedagoga prof. dr. hab. Zbigniewa Bargielskiego. Artysta ten w ciągu swojej trwającej kilka dekad pracy twórczej był doceniany podczas licznych konkursów kompozytorskich, otrzymywał również wyróżnienia, takie jak chociażby Złoty Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W czasie studiów, jako jeden z najlepiej rokujących młodych polskich twórców, kształcił się u słynnej francuskiej kompozytorki Nadii Boulanger. Ponadto podczas koncertu usłyszymy też utwór Marcina Markowicza – drugiego skrzypka Lutosławski Quartet.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Mistrzowskie symfonie – Nowowiejski 2017

n7 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert organowy „Mistrzowskie symfonie – Nowowiejski 2017”.

W związku ze 140. rocznicą urodzin Feliksa Nowowiejskiego Polska Filharmonia Bałtycka organizuje cztery koncerty (trzy recitale i jeden koncert symfoniczny) poświęcone twórczości kompozytora. Program będzie prezentacją dziewięciu symfonii Feliksa Nowowiejskiego – jednych z najbardziej wartościowych dzieł kompozytora - oraz ich wydanie w formie płyty CD. W celu zainteresowania wielopokoleniowej publiczności postacią i dorobkiem artysty dodatkowo zorganizowane zostanie spotkanie dotyczące biografii twórcy oraz przygotowana zostanie wystawa ukazująca życie i twórczość Feliksa Nowowiejskiego. Do udziału w projekcie zaproszono wybitne autorytety w dziedzinie muzyki organowej oraz popularyzatorów twórczości Feliksa Nowowiejskiego.

Podczas koncertu 7 maja wystąpi niemiecki organista Rudolf Innig. Muzyk studiował organy (G. Litaize, M. Schneider), fortepian (H. M. Theopold, F. W. Schnurr), muzykę kościelną i muzykologię (A. Forchert ) w Detmold, Kolonii oraz Paryżu. Był stypendystą Studienstiftung des Deutschen Volkes oraz Preisträger verschiedener ettbewerbe. Nagrał na płytach CD komplet dzieł J. Brahmsa, F. Lachnera, F. Mendelssohna, F. Nowowiejskiego, H. Parker, R. Schumanna i Ol. Messiaena. Wykłada w Musikschule Coesfeld oraz Musikhochschule Detmold. Jest organistą luterańskiego kościoła Marktkirche. Innig wykona Symfonię organową nr 5 e-moll i Symfonię organową nr 6 a-moll op. 45 Feliksa Nowowiejskiego. Koncert poprowadzi Konrad Mielnik.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl

„Mazowsze w Koronie” czternasty raz na szlaku

mMazowiecki Instytut Kultury już po raz czternasty rusza na Mazowsze, by wspólnie z lokalnymi partnerami zorganizować cykl koncertów wybitnych artystów od 7 maja do 15 września 2017 roku. Na 150. jubileuszowym koncercie w radomskiej katedrze zabrzmią  dzieła Wojciecha Kilara.

Ideą „Mazowsza w Koronie” od samego początku jest prezentacja szczególnego, pieczołowicie dobranego repertuaru w wykonaniu wybitnych artystów. Koncerty odbywają się w wiekowych naznaczonych historią zabytkach architektury Mazowsza. Dzięki ich walorom architektonicznym obcowanie z muzyką nabiera niepowtarzalnego charakteru. Choć poszczególne programy prezentowane są w różnych miejscowościach na Mazowszu, każdy z koncertów jest unikatowy, bo w danym zabytku ma miejsce tylko raz.

Tegoroczną edycję zainauguruje koncert zespołu Trebunie Tutki oraz Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego pod batutą Elżbiety Siczek. Artyści zaprezentują program „Nuty Wielkiego Pasterza” przywołujący postać św. Jana Pawła II. W programie znajdą się utwory zespołu Trebunie-Tutki, inspirowane twórczością wielkich kompozytorów polskich i tradycyjną muzyką góralską.

Szczególne miejsce w tegorocznym programie zajmie 150. jubileuszowy koncert, który odbędzie się we wrześniu w radomskiej katedrze. Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona monumentalne dzieła Wojciecha Kilara: Angelus, Exodus i Krzesany. Kolejne miejscowości na Mazowszu odwiedzi występujący w ubiegłych edycjach Zespół Muzyki Dawnej CAMERATA CRACOVIA, któremu towarzyszyć będzie Dmytro Hubjak z Ukrainy, grający na bandurze. Kolejny już raz, ale z nowym repertuarem, wystąpi na szlaku „Mazowsza w Koronie” Maria Pomianowska z zespołem.

Szczegółowe informacje na: www.mazowszewkoronie.pl 

„Filharmonia kobiet”

f6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot odbędzie się koncert „Filharmonia kobiet”, podczas którego zabrzmią utwory Tadeusza Zygfryda Kasserna i Aleksandra Tansmana.

Sopockich filharmoników poprowadzą dyrygentki młodego pokolenia: Paulina Dołęgowska oraz Izabela Burda. Towarzyszyć im będą soliści: oboista Mateusz Kubański i skrzypek Joachim Oller. Program koncertu został skomponowany tak, aby wprowadzić słuchaczy w wiosenny nastrój. Muzycy wykonają m. in. Concertino na obój i orkiestrę smyczkową Tadeusza Zygfryda Kasserna i Wariacje na temat Girolamo Frescobaldiego Aleksandra Tansmana.

Muzyka, która wypełni tego wieczoru salę koncertową PFK, pełna będzie majowego ciepła. Stanie się tak nie tylko za sprawą doboru repertuaru, ale także za sprawą dyrygentek. Zawód ten – chociaż w większości wykonywany przez mężczyzn - urzeka także płeć piękną. Filharmonia kobiet zatem to miejsce i czas właśnie dla nich – kobiet, które podzielą się z publicznością swoim talentem i umiejętnościami. Paulina Dołęgowska jest absolwentką klasy oboju Józefa Raatza w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obecnie kontynuuje studia muzyczne na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki o specjalności Dyrygentura Symfoniczno-Operowa w klasie Wojciecha Rajskiego. Aktualnie pracuje jako oboistka Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jako druga orkiestrę poprowadzi Izabela Burda, która studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Zygmunta Rycherta również w gdańskiej Akademii Muzycznej. Swoje umiejętności dyrygenckie miała okazję doskonalić na warsztatach z José Maria Florêncio oraz Georgem Tchitchinadze.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.