Polmic - FB

aktualności

Zdzisław Piernik & HATI | Awangarda na ucho

p23 marca 2017 roku o godz. 20.00 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”.

Bohaterem wieczoru będzie wybitny tubista i nestor polskiej awangardy – Zdzisław Piernik. W NInA wystąpi w towarzystwie Tadeusza Sudnika oraz duetu HATI. W swoim repertuarze Zdzisław Piernik ma dzieła mistrzów baroku, wielkich klasyków i twórców współczesnych. Dla osiemdziesięcioletniego tubisty pisali najwięksi polscy kompozytorzy. Sam mówi o sobie: „Drugi najstarszy awangardzista w kraju (po Bogusławie Schaefferze)”. Jego muzyka jest jednak niezwykle żywotna, a odwagi, z jaką sięga po radykalne rozwiązania wykonawcze, mogą mu zazdrościć najmłodsi instrumentaliści. Nic więc dziwnego, że o współpracę z Piernikiem zabiegali Jerzy Mazzoll, Michał Górczyński czy Piotr Zabrodzki. Wyobraźnia, skłonności do performansu i radykalne preparowanie instrumentu sprawiają bowiem, że jest on artystą prawdziwie inspirującym.

Podczas pierwszej części koncertu Zdzisław Piernik wystąpi ze swoim wieloletnim współpracownikiem – Tadeuszem Sudnikiem, artystą dźwiękowym, związanym niegdyś ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, a także nagrywającym z Tomaszem Stańką, Apostolisem Anthimosem czy Andrzejem Bieżanem. Podczas występu Sudnik będzie preparował elektronicznie brzmienie tuby Zdzisława Piernika.

Następnie wystąpi duet muzyczny HATI z Torunia, bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych, etnicznych i obiektów z recyklingu. W improwizowanym finale wieczoru tubista wystąpi po raz pierwszy z toruńskim duetem. Będzie to transowy set pokazujący, jak niezwykle szerokie spektrum dźwięków można uzyskać, posługując się wyłącznie akustycznymi instrumentami.

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nina.gov.pl

Moderna po raz siedemdziesiąty!

mJubileuszowa 70. Sesja Musica Moderna rozpoczęła się 27 marca 2017 roku w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Sesja, przyjmująca formę festiwalu, potrwa do 5 kwietnia, wstęp wolny. Partnerem Sesji jest Związek Kompozytorów Polskich.

W kwietniu 1982 roku profesor Bronisław Przybylski, ówczesny kierownik Katedry Kompozycji, zainicjował w Akademii cykl koncertów poświęconych muzyce współczesnej pod nazwą „Musica Moderna”. Po 35 latach idea nie uległa zmianie, „Musica Moderna” rozrosła się w festiwal, wzbogaciła się o duże symfoniczne projekty prezentowane w Sali Koncertowej Uczelni, koncerty w Filharmonii Łódzkiej, w wielu łódzkich świątyniach, a także poza Łodzią, i współpracę z wieloma muzycznymi instytucjami w Polsce i za granicą. Ważnym elementem programów sesji „Musica Moderna” jest muzyka łódzkich kompozytorów w wykonaniu pedagogów i studentów łódzkiej Akademii, aczkolwiek nie można zapominać o udziale cenionych artystów z kraju i zagranicy oraz o uwzględnianiu największych nazwisk muzyki współczesnej w doborze programu koncertów.

Siedemdziesiąta edycja sesji jest dla organizatorów okazją do wspomnień i refleksji, dlatego program poniedziałkowego „Wieczoru muzycznego” (27 marca) wypełniły przede wszystkim kompozycje Przybylskiego. W koncertach sesji zaprezentowane zostaną także utwory jego absolwentów: Sławomira Kaczorowskiego, Jacka Partyki, Artura Zagajewskiego oraz Marty Śniady. Ponadto podczas Moderny zostanie rozstrzygnięty IV Konkurs Kompozytorski dla Młodzieży „Moja (mi)nuta”. Dodajmy, że pomysłodawcą tego przedsięwzięcia był także Bronisław Kazimierz Przybylski. Poza atrakcjami stricte muzycznymi, organizatorzy wydarzenia zapraszają na wystawę jubileuszową w foyer Sali Kameralnej (al. 1 Maja 4), przedstawiającą fotografie, programy i plakaty z poprzednich sesji.

Gościem specjalnym sesji będzie polsko-szkocki zespół Duo Van Vliet, który wystąpi 30 marca. Ciekawymi propozycjami są również Koncert polskich kompozytorek (28 marca) z utworami Alicji Gronau, Olgi Hans, Moniki Kędziory i Aleksandry Garbal, oraz prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej (29 marca), w tym ambient w zabytkowym ogrodzie zimowym (Pałac, ul. Gdańska 32). 

Szczegółowy plan sesji dostępny jest na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

XXV Świętokrzyskie Dni Muzyki

sJubileuszowa edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki odbędzie się w dniach 24 marca – 7 kwietnia 2017 roku. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane różnorodne osiągnięcia muzyki polskiej.

Główną ideą festiwalu jest szeroka prezentacja muzyki polskiej – oprócz utworów nowych, w tym premierowych, do programu włączane są kompozycje starsze, należące już do repertuarowej klasyki. Na wydarzenie złożą się: cztery koncerty symfoniczne, cztery koncerty kameralne, dwa spotkania z artystami połączone z projekcjami filmowymi oraz trzy wystawy plastyczne.

Tegoroczna edycja będzie poświęcona prezesowi honorowemu Związku Kompozytorów Polskich Krzysztofowi Pendereckiemu, który wystąpi w roli kompozytora i dyrygenta podczas koncertu inauguracyjnego. W koncercie wezmą udział Chór Polskiego Radia w Krakowie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej. Podczas uroczystego wieczoru Mistrz swymi dziełami wprowadzi słuchaczy w przestrzeń głównie sakralną. W programie koncertu umieszczono dwa hymny na chór mieszany i orkiestrę – do św. Wojciecha i do św. Daniela – Agnus Dei i Stabat Mater. Uroczysty wieczór zamknie II Symfonia.

Koncert „Polski kaprys” 28 marca poświęcony będzie w całości polskiej muzyce kameralnej. Utwory K. Pendereckiego, G. Bacewicz, M. Góreckiego, W. Lutosławskiego, K. Szymanowskiego, R. Panufnik oraz I.J. Paderewskiego wykona zespół Multitrio (Ewa Pobłocka, Maria i Ewa Leszczyńskie).

Utwór E for E H. Kulenty zostanie zaprezentowany podczas koncertu laureatów ostatniego Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w Radziejowicach (30 marca). Podczas koncertów „Melodie polskie” (31 marca) oraz „Chanson modernę” (6 kwietnia) po raz pierwszy w Kielcach zabrzmią utwory kompozytora-rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej Ignacego Zalewskiego. 2 kwietnia będzie miał miejsce koncert rodzinny „Pieśni dziecięce” z udziałem Orkiestry Muzyki Nowej i sopranistki Joanny Freszel, którzy prawykonają dzieła J. Szymali, A. M. Huszczy, J. Siwińskiego oraz A. Robaka, powstałe w ramach programu „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 4 kwietnia odbędzie się premiera sekstetu obchodzącego jubileusz 80-lecia Z. Bargielskiego Fonoplasticon, który został zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”. Koncert finałowy festiwalu (7 kwietnia) jest odzwierciedleniem głównej idei tego wydarzenia – prezentuje różnorodność stylistyczną polskiej muzyki poważnej.

Koncertom, spotkaniom i projekcjom filmowym towarzyszyć będzie także sztuka plastyczna. W foyer Filharmonii Świętokrzyskiej oglądać będzie można wystawę „Fortepiany z przeszłością", przygotowana na potrzeby portalu Instytutu Muzyki i Tańca „Fortepian w zbiorach polskich”.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Jubileusz 80-lecia urodzin Zbigniewa Bargielskiego oraz 70-lecia urodzin Wojciecha Michniewskiego

k26 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert, poświęcony jubileuszom 80-lecia urodzin Zbigniewa Bargielskiego oraz 70-lecia urodzin Wojciecha Michniewskiego.

Kompozytor Zbigniew Bargielski jest uczniem Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Szabelskiego. Odbył również studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu oraz w Hochschule für Musik w Grazu. Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Obok kompozycji zajmuje się publicystyką muzyczną i pedagogiką. Od 2002 wykłada kompozycję w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, a od 2003 – w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 1965 roku. Drugi jubilat, dyrygent i kompozytor, profesor bydgoskiej Akademii Muzycznej Wojciech Michniewski związany był z Filharmonią Narodową, pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi, kierownika muzycznego sceny współczesnej w Warszawskiej Operze Kameralnej. Będąc dyrygentem Polskiej Orkiestry Kameralnej, pełnił ważną rolę w jej transformacji w znaną dziś Sinfonię Varsovię. Stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Jest dyrygentem bardzo wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej.

Podczas koncertu jubileuszowego Chór Akademicki i Orkiestra Symfoniczna bydgoskiej Akademii Muzycznej pod batutą Maestro Wojciecha Michniewskiego wykonają Te Deum A. Brucknera, VII Symfonię L. van Beethovena oraz Koncert na fortepian, perkusję i orkiestrę symfoniczną Z. Bargielskiego. W roli solistów wystąpią Magdalena Mórawska (sopran), Karolina Makuła (alt), Krzysztof Zimny (tenor), Łukasz Jakubczak (bas), Krzysztof Książek (fortepian) i Agata Kruszewska (perkusja).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

7. Festiwal Prawykonań: Polska Muzyka Najnowsza

kW dniach 24-26 marca 2017 roku NOSPR zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 7. Festiwal Prawykonań: Polska Muzyka Najnowsza. W ostatni weekend marca Katowice po raz kolejny zamienią się w stolicę muzyki nowej.

Festiwal Prawykonań – biennale polskiej muzyki współczesnej – odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelny NOSPR kompozytorka Joanna Wnuk-Nazarowa. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa: podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane, bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery.

Podczas tegorocznej, siódmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia - w Festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Daniel Costello, Barbara Kinga Majewska, Alina Mleczko, Piotr Orzechowski, Geneviève Strosser, Hannah Weisbach.

Podczas siedmiu koncertów tegorocznej edycji zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Rafała Augustyna, Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Zygmunta Krauzego, Hanny Kulenty-Majoor, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa.

Szczegółowe informacje na stronie: http://festiwalprawykonan.pl

XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

bJeden z najbardziej oczekiwanych projektów kulturalnych, realizowanych w Warszawie w 2017 roku, XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena potrwa od 2 do 14 kwietnia.

Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Beethoven i sztuki piękne” i prezentować będzie kompozycje, napisane pod wpływem wielkiego malarstwa. Planowanych jest ponad 15 koncertów w samej Warszawie, do tego koncerty w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Radomiu, Szczecinie i Zabrzu z udziałem m.in. Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPROrkiestry Sinfonia Varsovia, a także zagranicznych artystów m.in. Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, State Youth Orchestra of Armenia i innych. Publiczność festiwalowa wysłucha koncertowego wykonania opery Igora Strawińskiego Żywot rozpustnika z udziałem NOSPR pod dyrekcją Maestro Alexandra Liebreicha oraz, w ramach cyklu „Opery nieznane”, dzieł Julesa Masseneta Dziewczyna z Nawarry i Georga Bizeta Djamileh z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Maestro Łukasza Borowicza.

W salach koncertowych zabrzmią także kompozycje polskich twórców. Pierwszego dnia tegorocznej odsłony festiwalu 2 kwietnia w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zostanie wykonana Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga. Do innych atrakcji Festiwalu należą również występy skrzypaczki Veriko Tchumburidze oraz pianistki Aleksandry Świgut, które 7 kwietnia w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie wykonają Mity Szymanowskiego. 9 kwietnia wystąpi skrzypaczka Patrycja Piekutowska wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, którą poprowadzi Piotr Sułkowski. W ich interpretacji usłyszymy utwory Feliksa Nowowiejskiego i Andrzeja Panufnika. W programie koncertu 10 kwietnia znalazł się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza.

Poza koncertami program tegorocznej imprezy wypełnią wydarzenia towarzyszące, wykłady – m.in. Gabrielli Ravenni (Uniwersytet w Pizie) i Virgilii Barnardoni (Uniwersytet w Bergamo) – kursy mistrzowskie, wystawa manuskryptów muzycznych. 3-4 kwietnia w galerii Zachęta będzie miało miejsce 21. Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i sztuki piękne”, zorganizowane przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego krakowskiej Akademii Muzycznej. Wezmą w nim udział m.in. członkowie Związku Kompozytorów Polskich: Mieczysław Tomaszewski, Teresa Malecka, Marcin Trzęsiok, Krzysztof Bilica i Ewa Siemdaj. Siglind Bruhn z University of Michigan przedstawi referat pt. Marta Ptaszyńska’s Concerto for Marimba and Orchestra of 1985: an ekphrastic triptych.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.beethoven.org.pl 

ZOBACZ: Program sympozjum.

Przyjaciele muzycy – DLA ASI

k Koło Solistów i Kameralistów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na koncert charytatywny „Przyjaciele muzycy – DLA ASI”.

Koncert organizują przyjaciele flecistki Asi Tic, która jest chora na raka i potrzebuje drogich niedostępnych w Polsce lekarstw. Wydarzenie będzie miało miejsce 23 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (Warszawa, ul. Okólnik 2). Pomóc Asi można podczas koncertu (wstęp – „co łaska”), a także przekazując 1 % podatku (nr KRS 0000338389, cel szczegółowy: 11229 -Grupa OPP- Tic-Ramos Joanna) lub wpłacając datek na konto.

W przedsięwzięciu wezmą udział: Polski Kwartet fletowy, Kwartet Amok, Kwartet fletowy, Hexatonic Trio, Kornelia Grądzka (skrzypce), Adam Dębski (altówka), Adam Misiak (wiolonczela), Łukasz Owczynnikow (kontrabas), Anna Hajduk (fortepian), Tomasz Pawłowski (fortepian), Wojciech Świętoński (fortepian) i Sylwia Krzysiek (sopran). Podczas koncertu zabrzmi między innymi Walc F-dur op.34 i Walc Des-dur op. 64 Fryderyka Chopina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Nie żyje Roderyk Lange

l16 marca odszedł do wieczności Roderyk Lange – niezwykle oddany tańcu polski badacz, założyciel Polskiego Forum Choreologicznego, fundator i wieloletni redaktor „Studia Choreologica”.

Od 1967 mieszkał w Wielkiej Brytanii. W 1975 uzyskał doktorat z etnologii, a w 1977 habilitację na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie (PUNO) w Londynie. Od 1979 do 1992 roku jako profesor PUNO wykładał etnografię na tymże Uniwersytecie. Wykładał również w Laban Art of Movement Centre w Addlestone, Centre for Dance Studies na wyspie Jersey, którym kierował do 2003, w Queen’s University w Belfaście, na Univeristy of Edinburgh i w Goldsmiths’ College na Uniwersytecie Londyńskim. W 1993 założył Fundację Instytut Choreologii w Poznaniu. Redagował roczniki „Dance Studies” i „Studia Choreologica”. Współpracował z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2009-2014 był prezesem Polskiego Forum Choreologicznego.

Roderyk Lange napisał wiele książek i artykułów, był redaktorem kilkudziesięciu numerów czasopism, wydawnictw źródłowych oraz opracowań naukowych na temat tańca – od prac zajmujących się Labanowską analizą ruchu i kinetografią, poprzez liczne eseje i książki na temat polskiego folkloru tanecznego (m.in. Kujaw, Pałuk i Wielkopolski), metodyki i metodologii badań nad tańcem, a także antropologii tańca.

NOSPR kameralnie / Nonet

s16 marca 2017 roku o godz. 19:30 w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert kameralny, podczas którego zostaną wykonane Miniatury liryczne Józefa Świdra.

Miniatury liryczne Józefa Świdra swoją popularność w repertuarze kwintetów dętych zawdzięczają starannie dopracowanej, a jednocześnie zwięzłej formie i umiejętnie wykorzystanemu bogactwu barw instrumentalnych. Uwagę słuchaczy przyciąga także zmienność nastrojów w siedmioczęściowej suicie, w której nie brak subtelnej liryki, dobrotliwego humoru i cech tanecznych. Wśród pierwszych wykonawców utworu (prawykonanie podczas Jugendmusikfestspiele w Bayreuth w 1976 r.) byli dzisiejsi muzycy NOSPR – Wiesław Grochowski i Jan Hawryszków, wówczas studenci katowickiej uczelni muzycznej.

Ponadto artyści NOSPR wykonają tego wieczoru Grand Nonet F-dur op. 31 Louisa Spohra oraz Nonet nr 2 Bohuslava Martinů. Louis Spohr - jeden z najwybitniejszych muzyków I poł. XIX wieku, wirtuoz gry na skrzypcach (konkurował z Paganinim), pedagog, kompozytor i dyrygent - uważany jest za pomysłodawcę obsady nonetowej w kameralistyce, obsady łączącej sekcję dętą ze smyczkową. W rzeczywistości idea takiego składu (co potwierdził sam Spohr) pochodzi od Johanna von Tost, kupca bławatnego, który był admiratorem talentów kompozytora i jego mecenasem. W ramach wdzięczności Spohr spełnił jego życzenie, dotyczące obsady zamówionego utworu, obejmującej w rezultacie: skrzypce, altówkę wiolonczelę, kontrabas, flet, obój, klarnet, waltornię i fagot, a zatem skład z niewielką liczebną przewagą instrumentów dętych. Nonet nr 2 Bohuslava Martinů to jedna z wielu kompozycji napisanych dla zespołu działającego od 1924 roku pod nazwą Nonet Czeski (Český nonet). Cały trzyczęściowy cykl utrzymany jest w neoklasycystycznych ryzach, co sprowadza się do wyraziście zarysowanych tematów, klarownej faktury i sięgania do techniki kontrapunktycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl