Polmic - FB

aktualności

Szczecin | „Sierpniowe przełomy”

Przelomy1 września 2018 roku o godz. 20:00 na placu Solidarności w Szczecinie będzie można wysłuchać koncertu „Sierpniowe przełomy”, organizowanego co roku przez Operę na Zamku.

To plenerowe muzyczne wydarzenie przyciąga za każdym razem olbrzymią liczbę widzów, którzy w urzekającej atmosferze letniego wieczoru słuchają lubianych kompozycji znanych z najsłynniejszych dzieł polskiej kinematografii. 1 września na dachu Centrum Dialogu Przełomy, w swoistym hołdzie złożonym wszystkim uczestnikom szczecińskich strajków, zabrzmią znane i uwielbiane nie tylko przez kinomanów kompozycje. „Sierpniowe przełomy”, to nastrojowa podróż przez polską muzykę filmową, której przewodnikami będą: Jerzy Wołosiuk – dyrektor artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie - oraz Tomasz Raczek – znany krytyk filmowy.

W tegorocznej edycji zabrzmi między innymi utwór W stepie szerokim z serialu Przygody pana Michała, temat z filmu Kronika wypadków miłosnych Wojciecha Kilara czy suita ze znanej komedii Kingsajz Krzesimira Dębskiego. Tradycyjnie już w programie znajdą się Mury Jacka Kaczmarskiego i Sen o Victorii grupy Dżem, które w tym roku wykona z orkiestrą opery Mariusz Ostrowski. Podczas tegorocznej edycji usłyszymy także zachwycający słowem i formą muzyczną Bema pamięci żałobny rapsod, w wersji muzycznej znany z krótkometrażowego filmu i niesamowitego wykonania Czesława Niemena.

Organizatorzy proszą zabrać ze sobą poduszki i koce. Wstęp wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Łódź | „Fortepiany Wolności”

Soundedit„Fortepiany Wolności” – wydarzenie towarzyszące 10. edycji Festiwalu Soundedit – będzie miało swoją premierę 1 września 2018 roku o godz. 16.00. W pasażu Józewskiego przy Kuferku Reymonta (Piotrkowska 137) Maciej Tubis zagra kompozycje Aleksandra Tansmana. Druga odsłona projektu odbędzie się dzień później również o godz. 16.00: w tym samym miejscu Adam Kośmieja wykona utwory Kazimierza Serockiego.

Ten unikatowy projekt to dziesięć muzycznych zdarzeń zorganizowanych z okazji stulecia odzyskania niepodległości. Dziesięciu świetnych pianistów, dziesięciu wybitnych kompozytorów i dokładnie dziesięć okazji, aby posłuchać najlepszej polskiej muzyki fortepianowej minionego stulecia w przestrzeni publicznej w Łodzi. „Fortepian Wolności” to jednak coś więcej niż publiczne koncerty z udziałem mistrzów klawiatury: Rozali Kręc, Władysława Komendarka, Zygmunta Krauze czy Szábolcsa Esztényi. Główną ideą projektu „Fortepiany Wolności” jest odkrycie niezwykłych kart historii państwa polskiego poprzez artystyczną podróż w czasie oraz zaangażowanie szerokiej publiczności we wspólne świętowanie niepodległości. Prezentowane w ramach wydarzenia, wywodzące się z polskiej tradycji kompozycje są źródłem dumy i inspiracją do dalszych działań, nie tylko na niwie artystycznej.

Usłyszymy zatem mazurki Szymanowskiego, czyli próbę pogodzenia tradycji narodowej z modernistycznymi aspiracjami odrodzonej Polski. Poznamy wielowymiarową osobowość słynnego Łodzianina Aleksandra Tansmana, w której inspiracje tradycją diaspory żydowskiej mieszają się z fascynacją rodzącym się właśnie amerykańskim jazzem. Przejrzystość i lekkość wczesnej muzyki Lutosławskiego cudownie uzupełni się z dziką ekspresją utworów Serockiego, a ludyczne eksperymenty brzmieniowe Krauzego – z mrocznym minimalizmem Sikorskiego. U Głowickiej klasyczny fortepian spotka się z posttechnową elektroniką, a Władysław Komendarek – legenda muzyki elektronicznej, zagra własne kompozycje, odarte z przemyślnej technologii.

Informacja o Festiwalu – na stronie: www.soundedit.pl 

Jesienny nabór drugiej edycji TUTTI.pl

TuttiPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza dodatkowy nabór w ramach drugiej edycji projektu wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej – TUTTI.pl. Termin składania wniosków: od 1 września do 1 października 2018 roku.

Wiosną 2018 roku jury rozpatrzyło 169 wniosków (!), z których aż 120 zostało rozpatrzonych pozytywnie. W obliczu takiej liczby ciekawych pomysłów i świetnych zespołów Polskie Wydawnictwo Muzyczne postanowiło ogłosić dodatkowy nabór w ramach drugiej edycji projektu. Pula środków dostępnych w jesiennym rozdaniu wynosi 150 tysięcy złotych. Jest zatem o co walczyć!

Zasady pozostają bez zmian: po wypełnieniu i przesyłaniu do PWM-u wymaganych dokumentów (dostępnych w zakładce „Do pobrania”), Jury dokona oceny merytorycznej zaakceptowanych formalnie wniosków. Instytucje, których wnioski otrzymają punktację pozwalającą na dofinansowanie, otrzymają 70% rabat na wypożyczenia materiałów wykonawczych do wskazanych utworów. W skład Jury wchodzą wybitni specjaliści: Agnieszka Duczmal, dr hab. Iwona Lindstedt, dr Mieczysław Kominek, dr hab. Piotr Sułkowski oraz dr Daniel Cichy – Dyrektor i Redaktor Naczelny PWM.

Wnioski można składać w ciągu miesiąca: od 1 września do 1 października 2018 roku. Lista rankingowa ze szczegółami zostanie opublikowana w zakładce „Bieżące komunikaty” 31 października, a termin realizacji projektów to 1 stycznia – 31 sierpnia 2019 roku.

Szczegółowe informacje – na stronie przedsięwzięcia: https://pwm.com.pl/pl/page/tutti.html 

Elbląg | Kinowe brzmienia z Tomaszem Stockingerem i Elbląską Orkiestrą Kameralną

EOKNa koniec tegorocznych wakacji Elbląska Orkiestra Kameralna zaprosi melomanów do udziału w muzycznej uczcie, okraszonej słowem i obrazem. 31 sierpnia 2018 roku o godz. 19:00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu przypomnimy sobie bowiem szlagiery, które wywarły największy wpływ na kinematografię XX wieku. Zrobimy to w doborowym towarzystwie Stefana Gąsieńca, Sebastiana Perłowskiego i Tomasza Stockingera.

Orkiestra nie po raz pierwszy zmierzy się z repertuarem, który większość osób kojarzy z salą kinową. Tym razem elbląscy instrumentaliści zaprezentują utwory, które łączyły świat muzyki i świat filmu na przestrzeni kilku dekad. Najpierw, w rytmie tanga Por Una Cabeza z filmu Zapach kobiety, odkryjemy historię pewnego niewidomego podpułkownika i jego młodego opiekuna. Później, za sprawą ragtime’u The Entertainer z filmu Żądło, przeniesiemy się do Stanów Zjednoczonych lat 1930-tych i środowiska przedsiębiorczych złodziejaszków. Nie zabraknie także polskich akcentów. Na scenie zabrzmią walce Waldemara Kazaneckiego i Wojciecha Kilara z filmów Noce i dnie i Trędowata, Cantabile Krzesimira Dębskiego, W starym kinie Władysława Szpilmana i muzyka autorstwa Mirosława Gąsieńca do filmu Strachy.

Przewodnikami po świecie kinowych szlagierów będą uznani artyści. Koncert poprowadzi znany aktor serialowy, filmowy i teatralny, Tomasz Stockinger. Nad grą elbląskich kameralistów będzie czuwał Sebastian Perłowski, który dotychczas współpracował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Metropolitana de Lisboa czy Sevilla Symphony Orchestra. Wtórował im zaś będzie ceniony kompozytor i pianista jazzowy, Stefan Gąsieniec.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.eok.elblag.eu

Lublin | Festiwal „Europa – mała ojczyzna braci Wieniawskich”

FLW dniach 31 sierpnia – 3 września 2018 roku Filharmonia Lubelska zaprasza na tegoroczny Festiwal „Europa – mała ojczyzna braci Wieniawskich”.

Przedsięwzięcie rozpocznie się odsłonięciem tablicy poświęconej Józefowi Wieniawskiemu. Z tej okazji w Sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej 31 sierpnia 2018 o godz. 19:00 odbędzie się koncert kameralny, podczas którego Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Kamil Turczyn (fortepian) wykonają utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i samego Józefa Wieniawskiego, którego 180. rocznica urodzin przypadła na zeszły rok. Słowo o muzyce wygłosi Karol Rzepecki.

2 września historyczne wnętrza lubelskiej Bazyliki oo. Dominikanów wypełnią dźwięki skrzypiec. W kaplicy Matki Boskiej Paryskiej będzie miał miejsce recital w wykonaniu Roberta Bachary. Podczas koncertu finałowego tamże wystąpi Męski Kwartet Wokalny, który zaprezentuje utwory dawnych mistrzów: J. Dunstable’a, Cl. Janequina, G.M. Nanina, G.P. da Palestriny, H. de Salinisa, Wacława z Szamotuł i M. Zieleńskiego.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Dodatkowe informacje – na http://www.filharmonialubelska.pl/

Rozpoczęła się sprzedaż biletów na 61. Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJSprzedaż biletów na Festiwal rozpoczęła się 27 sierpnia i prowadzona będzie poprzez strony: www.biletomat.pl i www.filharmonia.pl (wyłącznie na koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej) oraz www.trwarszawa.pl (na koncerty 25 września o 19.30 i 22.30). Festiwal, który właśnie rozpoczyna drugie sześćdziesięciolecie swojego istnienia, odbędzie się w dniach 21–29 września 2018 roku.

„Warszawska Jesień” od ponad pół wieku jest jednym z największych i najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Europie. W tej edycji weźmie udział około 1200 artystów z różnych obszarów sztuki, nie wyłącznie muzyki. Główny temat tegorocznej edycji festiwalu: „res publica” nawiązuje do 100-lecia polskiej niepodległości. 61. „Warszawska Jesień” bada relacje muzyki współczesnej z rozpoznawaną przez nią rzeczywistością, postawy twórcze wobec sprawy publicznej.

Program tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” rozpocznie się słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyna i Cezarego Duchnowskiego na inaugurację festiwalu. Swoje szczególne miejsce w programie festiwalu zajmie też sztuka obywatelska Andrzeja Bieżana – zmarłego przedwcześnie polskiego twórcy. Tegoroczna edycja zaoferuje słuchaczom cztery dzieła sceniczne: polską premierę opery Agaty Zubel Bildebeschreibung, Herr Thaddäus – multimedialny spektakl na elektronikę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna, The Artist’s way – kompozycję multimedialną Piotra Peszata i legendarną Audycję V Andrzeja Krzanowskiego. Jednym z ciekawszych wydarzeń z pogranicza sztuk performatywnych i muzyki będzie również prawykonanie REICHNITZ.OPERA (Anioł Zagłady) Wojtka Blecharza.

Festiwalowi towarzyszyć będą tradycyjnie od kilku już lat dwa główne nurty towarzyszące: Mała Warszawska Jesień i Warszawska Jesień Klubowo.

Więcej informacji na stronie Festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl 

Jubileuszowy Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – XV edycja

Warszawa SingeraDo 2 września 2018 roku potrwa XV Festiwal Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”.

Festiwal Singera to już renomowana marka i kulturalna wizytówka Warszawy. Co roku teatry, sale koncertowe, centra muzyczne, klubokawiarnie, plenery – od Pragi po Wolę – wypełniają koncerty, spektakle, projekcje filmowe, warsztaty tańca, spacery, spotkania literackie. Jubileuszowa 15. odsłona festiwalu kultury żydowskiej jest wyjątkowo bogata, pełna gwiazd oraz młodych wykonawców. Wielość gatunków muzycznych i teatralnych, przemieszanie stylów i trendów – a wszystko pod wspólnym mianownikiem: inspirowane kulturą żydowską, zarówno tradycyjną, jak i współczesną.

Pomiędzy inauguracją a finałem 9 dni koncertów znakomitych muzyków z Polski i zagranicy. Podczas koncertu muzyki i poezji żydowskiej „Kadisz” 31 sierpnia zabrzmią kompozycje Rafała Grząki, Janusza Senta, Andrzeja Seroczyńskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert „Jerzy Petersburski, Władysław Szpilman. Nowe pokolenie Polska 100”: Orkiestra Adria zaprezentuje utwory Szpilmana i Petersburskiego – legendarnych kompozytorów, twórców wielu niezapomnianych piosenek, które na stałe wpisały się w historię kultury XX wieku Polski i świata. Natomiast 2 września znakomici artyści – skrzypkowie Katarzyna Duda i Mariusz Patyra oraz altowiolista Krzysztof Chorzelski i wiolonczelista Marcin Sieniawski –wykonają w Synagodze im. Nożyków kwartety smyczkowe Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Mieczysława Wajnberga.

Szczegółowy program na www.festiwalsingera.pl 

Warszawa | I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

ChopinI Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbędzie się w Warszawie w dniach 2–14 września 2018 roku.

W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości NIFC we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem organizują wydarzenie o wyjątkowym charakterze. Bezprecedensowy na skalę światową Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych jest krokiem milowym w przywracaniu autentycznego brzmienia dzieł Chopina i jemu współczesnych polskich kompozytorów. Zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalną specyfikę muzyki Chopina. Uczestnikami Konkursu będą pianiści z całego świata w wieku od 18 do 35 lat. Jury Konkursu tworzą znakomici przedstawiciele świata muzycznego, których działalność artystyczna i zawodowa sytuuje w kręgu najwybitniejszych specjalistów z zakresu wykonawstwa historycznego. Harmonogram Konkursu przewiduje trzy etapy. W trzecim sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie doskonale znana polskiej publiczności legendarna Orkiestra XVIII Wieku.

Orkiestra ta pod batutą wybitnego maestro Grzegorza Nowaka podczas dwóch koncertów inauguracyjnych wykona koncerty Fryderyka Chopina, a także À la recherche de la symphonie perdue autorstwa Pawła Szymańskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie Konkursu.

„WarszeMuzik”: Koncert finałowy

Warsze„WarszeMuzik” to cykl interwencji w przestrzeń publiczną Warszawy, polegający na realizacji mikro-koncertów kameralnych w wybranych ocalałych przedwojennych podwórkach na obszarze getta warszawskiego. Koncert finałowy tego projektu odbędzie się 27 sierpnia 2018 roku przy ul. Złotej 62 o godz. 18:00.

Obszar byłego getta, znajdujący się w ścisłym centrum współczesnej Warszawy, jest krzyczącym znakiem, materialną i kulturalną wyrwą w środku miasta. Znak ten dla wielu Warszawian pozostaje wyparty lub zapomniany. Rozpadające się żydowskie kamienice ustępują miejsca biurowcom warszawskiego „city”, ginące ślady dawnej Warszawy znikają wraz z rozwojem nowoczesnej metropolii. Koncerty z cyklu „WarszeMuzik” są gestem pamięci, ale także lokalnym świętem kamienicy, podczas którego mieszkańcy mogą nawiązać lub umocnić wzajemne relacje. Odbiorcy koncertów mieszkający w nielicznych ostańcach getta, a także w ich sąsiedztwie, mogą odczytać swoją codzienną przestrzeń jako znak i określić siebie w tej przestrzeni.

W programie znajdą się zapomniane utwory kompozytorów polskich pochodzenia żydowskiego, tworzących w okresie 20-lecia międzywojennego i związanych z Warszawą: Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga i Aleksandra Tansmana. Ponadto zostanie zaprezentowany Phantom of a Fugue izraelskiej kompozytorki Aviyi Kopelman.

Kuratorami cyklu są flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha, którzy wezmą również udział w koncertach. Wystąpi zespół Hashtag Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę wydarzenia na FB.