Polmic - FB

aktualności

Chełmno | XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek 2020

ChelmnoStowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie zaprasza miłośników pięknych kolęd i pastorałek 18 stycznia 2020 roku do Auli Zespołu Szkół nr 1 w Chełmnie (ul. Dominikańska 35) na XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek.

Celem Konkursu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych, pobudzanie zainteresowania muzyką chóralną, popularyzacja wartościowych artystycznie kolęd i pastorałek, konfrontacja osiągnięć, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy pomiędzy chórami i dyrygentami. Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie: prof. zw. dr hab. Bernard Mendlik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (przewodniczący), prof. UAM dr hab. Andrzej Ryłko – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Michał Kozorys – Akademia Muzyczna w Gdańsku, mgr Michał Rajewski – Dyrektor Artystyczny Konkursu. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 24 zespoły! W obowiązkowym programie konkursowym znalazły się utwory polskich kompozytorów. Najlepszy chór biorący udział w Konkursie otrzyma Grand Prix w wysokości 2000 zł. Jury przewidziało również nagrodę specjalną dla Najlepszego Dyrygenta. Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymają puchary lub nagrody rzeczowe.

W ramach Konkursu odbędą się przemarsz chórów do Bramy Grudziądzkiej i kolędowanie chórów przy żłóbku w Bramie Grudziądzkiej. Konkurs zakończy uroczysta Msza Święta po której nastąpi ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Og%C3%B3lnopolski-Konkurs-Kol%C4%99d-i-Pastora%C5%82ek-w-Che%C5%82mnie-1790576574517934/ 

Wrocław | Pieśni i poematy Mieczysława Karłowicza

NFM18 stycznia 2020 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki Małgorzata Walewska – jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek operowych – wykona pieśni Mieczysława Karłowicza w orkiestracji Piotra Mossa. Artystce towarzyszyć będzie orkiestra symfoniczna pod batutą Runego Bergmanna.

W pieśniach Karłowicz podejmował często tematykę tęsknoty i niespełnienia, przenika je młodopolski nastrój melancholii. Pisane były na głos i fortepian, styczniowy koncert będzie więc świetną okazją do poznania ich orkiestrowych wersji.

Trzon dorobku Mieczysława Karłowicza stanowią utwory symfoniczne. Czwarty z poematów symfonicznych kompozytora, Stanisław i Anna Oświecimowie, powstał pod wpływem obrazu namalowanego przez Stanisława Bergmana. Historia nieszczęśliwej, kazirodczej relacji tytułowego rodzeństwa silnie poruszyła kompozytora, odpowiadała też estetyce epoki, lubującej się w duchowych udrękach i nieszczęśliwych miłościach. Podobnie kształtuje się tematyka ostatniego, nieukończonego już przez Karłowicza poematu – Epizodu na maskaradzie. Zgodnie z relacją dyrygenta i kompozytora Grzegorza Fitelberga, który dokończył dzieło po śmierci kolegi, jego treścią jest niespodziewane spotkanie niegdysiejszych kochanków podczas balu. Reprezentują ich dwa tematy muzyczne – przebojowy temat reprezentujący mężczyznę oraz zmysłowy i odrobinę melancholijny temat kobiety. Utwór kończy się w nastroju smutku i rezygnacji.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7332 

Jakub Józef Orliński laureatem „Paszportów Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”

Paszporty_1914 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostały doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną: Krystian Lada, Jakub Józef Orliński i Martyna Pastuszka.

„Paszport Polityki” otrzymał Jakub Józef Orliński „za niepospolitą umiejętność poruszania emocji w interpretacjach muzyki dawnej. Za piękny głos, charyzmę estradową, pracowitość, ambitne kształtowanie repertuaru i pokorę wobec muzyki”.

Jakub Józef Orliński (ur. 1990 r.) – urodzony w Warszawie kontratenor, studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uczęszczał do Akademii Operowej przy Operze Narodowej, a studia podyplomowe odbył w nowojorskiej The Juilliard School of Music. Ostatnie lata to dla niego pasmo sukcesów – nagród i występów na wielkich scenach – ukoronowanych tytułem Młodego Artysty Roku brytyjskiego „Gramophone” oraz Koryfeusza Muzyki Polskiej. Prestiżowy „New Yorker” poświęcił polskiemu śpiewakowi wielostronicowy materiał, z zainteresowaniem spotkała się też najnowsza płyta Facce d’amore, nagrana ponownie z zespołem Il Pomo d’Oro, tym razem jednak poświęcona muzyce świeckiej. Album potwierdził jego nieprzeciętny talent i wyjątkowy głos.

Źródło: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1938106,1,muzyka-powazna-jakub-jozef-orlinski-laureatem-paszportow-polityki.read 

Szczecin | Karłowicz w interpretacji Bergmanna

KarlowiczFilharmonia Szczecińska kontynuuje wykonanie wszystkich dzieł patrona tej instytucji. Kolejny koncert z cyklu „Grandioso” odbędzie się 17 stycznia 2020 roku o godz. 19:00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna zaprezentuje takie utwory Mieczysława Karłowicza, jak Serenada na orkiestrę smyczkową, Epizod na maskaradzie oraz Stanisław i Anna Oświecimowie.

Mieczysław Karłowicz ze względu na swój nowatorski na owe czasy język muzyczny należy do plejady najwybitniejszych polskich kompozytorów. Utwory przeszyte klimatem Młodej Polski cofają nas w czasie o ponad sto lat, kiedy nastał fin de siècle. W polskiej muzyce pojawiła się forma poematu symfonicznego.

„Gdy ludzkość stanie na dość wysokim poziomie estetycznym, będzie musiała oddać cześć przynależną i pierwszeństwo muzyce czystej, uniezależnionej od okowów poezji, która bądź co bądź, jako sztuka bardziej konkretna, gwałtem wstrzymuje muzykę w punkcie, do którego sama zdolna jest dolecieć. Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku. Myśli powyższe skłoniły mię od dawna do zaprzysiężenia wierności tej muzyce orkiestrowej, uniezależnionej od poezji i szczegółowego programu”.

W kontekście tych słów Karłowicza niektórych dziwi programowość jego utworów. Cały czas pojawiają się opracowania, w których twierdzi się, że kompozytor przeczy nimi swoim tezom. Sam Karłowicz wskazuje, iż kluczem do odczytania jego utworów jest wysoki poziom estetyczny, o którym wspomina. A zatem nie programowość i nie liryczność, tak silnie podkreślane w muzyce poprzedniej epoki. Czy dzisiaj jesteśmy w stanie już docenić czystą muzykę?

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1204-KARLOWICZ__Bergmann 

Kalisz | Koncert na zakończenie obchodów Roku Tadeusza Kulisiewicza

17 stycznia 2020 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej będzie miał miejsce koncert na zakończenie obchodów Roku Tadeusza Kulisiewicza.

Był z nami w galeriach sztuki, muzeach, bibliotekach, w szkołach i na uczelniach. Zachwycał portretami kobiet, drzeworytami gorczańskiej wsi, szkicami do brechtowskich inscenizacji. „Mistrzowska kreska i miękka linia" to jego znak rozpoznawczy. Wydarzenia Roku Tadeusza Kulisiewicza w Kaliszu zwieńczy wielki koncert.

Na pulpitach dzieła dwojga kompozytorów, którzy żyli i tworzyli w tej samej Polsce, w której tworzył Kulis: Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego. Usłyszymy ich najdoskonalsze orkiestrowe kompozycje. Kaliscy Filharmonicy pod batutą maestro Adama Klocka wykonają arcydzieło neoklasycyzmu: Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz nasycony melodiami spod strzechy Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Tego wieczoru odbędzie się też projekcja filmu Białe i czarne w reżyserii Stanisława Szymańskiego.

Danuta Synkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/ 

Warszawa | Scena dla muzyki polskiej – Ãtma Quartet

Atma Quartet15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Scena dla muzyki polskiej” wystąpi Ãtma Quartet.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych.

Udział w tej niecodziennej inicjatywie, ukazującej niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, weźmie m. in. Ãtma Quartet. Kwartet smyczkowy powstał w 2016 roku i przez dwa lata działał pod nazwą New Music Quartet. Tworzą go absolwentki akademii muzycznych w Polsce. Zespół od początku prowadzi intensywną działalność koncertową, popularyzując muzykę kameralną w kraju i na świecie, a szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują dzieła kompozytorów polskich. Ãtma Quartet jest laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska" (2018), który umożliwił realizację płyty z dziełami kompozytorów polskich Penderecki, Szymanowski, Panufnik – String Quartets (CD Accord, 2019). Podczas najbliższego koncertu zespół zaprezentuje kwartety Franciszka Lessla, Andrzeja Panufnika, Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej4 

Szczecin | Polish Cello Quartet

Tansman15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza wystąpi Polish Cello Quartet.

Wyjątkowy zespół muzyków młodego pokolenia już od dziewięciu lat występuje na międzynarodowych scenach Europy. Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta i Adam Krzeszowiec prezentują oryginalne brzmienie jednorodnego kwartetu wiolonczelowego. Co ciekawe, możemy uczyć się od nich nie tylko wybitnego poczucia estetyki dźwięku. Artyści regularnie wymieniają się poszczególnymi partiami – pozwala na to specyfika składu ich zespołu. Studiowali u czołowych pedagogów wiolonczeli w Polsce i na świecie. Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych.

W repertuarze Polish Cello Quartet są przede wszystkim utwory oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Nie inaczej będzie na koncercie w Szczecinie. Wykonają m. in. Offenbachianę II Piotra Mossa. Prawdziwymi ozdobami wieczoru będą także neoklasycyzujący Aleksander Tansman (Deux mouvements pour quatuor de violoncelles) i impresjonistyczna Ballada i Rapsodia na cztery wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1202-Polish_Cello_Quartet 

Warszawa | 27. uroczysta gala „Paszporty „Polityki”

Paszporty Polityki14 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostaną doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Galę transmitować będzie stacja TVN. Wieczór poprowadzą dziennikarka Grażyna Torbicka i redaktor naczelny „Polityki” Jerzy Baczyński.

Głównym partnerem nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, mecenas polskiej kultury. Artystów i twórców ocenia Jury, w skład którego wchodzą krytycy reprezentujący różne media: w zespole każdej z siedmiu kategorii zasiada dziesięciu recenzentów z mediów innych niż organizator – tygodnik „Polityka”. Podczas pierwszego etapu członkowie Jury wskazują w poszczególnych kategoriach trzy najciekawsze ich zdaniem osobowości twórcze minionego roku, a po przeliczeniu głosów zostaje wyłoniona trójka nominowanych. W drugim etapie finalistów ocenia Kapituła składająca się z dziennikarzy „Polityki” i wybiera laureatów we wszystkich kategoriach. Nominowani dowiadują się o tym, kto zostanie laureatem, dopiero podczas uroczystej Gali wręczenia nagród.

Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną. Krystian Lada – reżyser, dramaturg i librecista, udzielający się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych – został nominowany „za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść. Za odwagę poruszania w swoich inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata”. Za całokształt twórczości został nominowany kontratenor Jakub Józef Orliński. Skrzypaczka Martyna Pastuszka otrzymała nominację za „wyjątkowe umiejętności przywódcze, dzięki czemu jej zespół {oh!} Orkiestra Historyczna wysunął się na lidera wśród polskich orkiestr grających na instrumentach z epoki” oraz za „oryginalne rozszerzanie repertuaru, także o utwory polskich kompozytorów i tzw. polonica”.

Więcej – na https://www.polityka.pl/TygodnikPolityka/kultura/paszporty 

Łódź | Nasłuchiwanie – wspomnienie o Zdzisławie Szostaku

Szostak Zdzisław14 stycznia 2020 roku o godz. 18.00 Filharmonia Łódzka inicjuje nowy popularyzatorski cykl spotkań „Nasłuchiwanie”, który poprowadzi Agata Kwiecińska, dziennikarka radiowa, redaktorka wydawnictw muzycznych. Pierwsze spotkanie w Sali Koncertowej poświęcone będzie postaci zmarłego niedawno Zdzisława Szostaka.

Wybitny dyrygent i kompozytor, wieloletni zastępca dyrektora do spraw artystycznych i dyrygent Filharmonii Łódzkiej 13 stycznia skończyłby 90 lat. Nieodżałowany Maestro już jako emeryt zawsze chętnie odwiedzał Filharmonię. Obecnie pozostały nam tylko doświadczenia, jakie przekazał, i nagrania jego muzyki.

Podczas wtorkowego spotkania Maestro Szostaka wspominać będą: Dorota Filipczyk – córka Profesora, Jacek Filipczyk – zięć, oraz muzycy i przyjaciele Artysty: Łukasz Błaszczyk i Mariusz Drzewicki. Zabrzmią utwory kameralne Zdzisława Szostaka w wykonaniu Mariusza Drzewickiego (fortepian), Sławomiry Wilgi (skrzypce), Michała Owczarka (fagot) i Tomasza Bartoszka (fortepian).

Gośćmi kolejnych comiesięcznych spotkań, poświęconych ciekawym osobistościom ze świata kultury, będą znani soliści, dyrygenci, badacze i autorzy tekstów o muzyce i muzykach, a także inne postacie, na co dzień niedostępne dla przeciętnego odbiorcy sztuki, m. in. Tomasz Konieczny, Maria Pomianowska, Piotr Pławner, Marcin Gmys, Andrzej Wendland. Nowy cykl jest kontynuacją odbywającego się przez minione lata Salonu Przyjaciół FŁ, poszerza jego formułę i czyni ją bardziej otwartą.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/nasluchiwanie