Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych: Michał Markuszewski

Michal MarkuszewskiKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na koncert finałowy całorocznego cyklu recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się 15 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych. Udział w dziesiątej jubileuszowej edycji wzięli wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W programie ich recitali znalazły się arcydzieła muzyki organowej, utwory kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpi dyrektor artystyczny festiwalu dr hab. Michał Markuszewski. Program koncertu wypełni muzyka improwizowana, a inspiracją do tego będzie film – klasyka kina niemego Nosferatu w reż. Friedricha Wilhelma Murnau'a.

Wstęp na koncert jest wolny (kościół ogrzewany).

Patronat medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl 

Wrocław | Podróż do Szkocji

NFMPodróże niejednokrotnie stanowiły ważne źródło inspiracji dla kompozytorów, w tym dla Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Karola Szymanowskiego i Michała Ziółkowskiego. Ich dzieła usłyszymy podczas koncertu 15 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki w interpretacji Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Felix Mendelssohn Bartholdy po raz pierwszy odwiedził Wielką Brytanię w 1829 roku. Wizyta na wyspie Staffa zaowocowała powstaniem uwertury koncertowej Hebrydy, natomiast widok zrujnowanego klasztoru Holyrood Chapel stał się inspiracją do rozpoczęcia pracy nad symfonią, która przeszła do historii jako „Szkocka”.

IV Symfonia koncertująca Karola Szymanowskiego powstała w 1932 roku. Kompozytor nie mógł się zdecydować, czy napisać koncert fortepianowy, czy symfonię, dlatego też ostatecznie postanowił stworzyć symfonię z solową partią fortepianu. Trudności techniczne dostosował do własnych możliwości wykonawczych, a w jednym z listów określił kompozycję jako „sztuczkę pierwszej klasy”. Dzieło jest przystępne w odbiorze, pogodne i atrakcyjne dla słuchacza. Zawdzięcza to śpiewnej, pełnej powabu melodyce i umiejętnemu połączeniu partii fortepianu z migotliwie brzmiącą orkiestrą.

Tego wieczoru zabrzmi również utwór Black Swan Michała Ziółkowskiego, kompozytora młodej generacji, ucznia Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7758 

Łódź | Znaki czasu

FL15 grudnia 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Łódzkiej zostanie zaprezentowany interdyscyplinarny projekt artystyczny Znaki czasu – pierwsze w historii Łodzi połączenie muzyki organowej, choreografii, live-electronics, tekstu literackiego oraz instalacji świetlnej.

Wydarzenie realizowane będzie siłami pedagogów i studentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Musikhochschule Lübeck, których współpraca zainicjowana została w 2018 roku dzięki podobnemu projektowi zrealizowanemu w kościele św. Jakuba w Lubece dzięki mecenatowi Stiftung zum 7. Dezember 1970. Koncepcja wydarzenia zaplanowanego na 15 grudnia przygotowana została przez profesorów Elżbietę Aleksandrowicz, Franza Danksagmüllera oraz Krzysztofa Urbaniaka i odnosi się wprost do historii 4 kultur funkcjonujących w dawnej Łodzi. Przestrzeń sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej podzielona zostanie na 4 sfery wyznaczone przez 4 instrumenty organowe: organy symfoniczne, organy barokowe, pozytyw organowy oraz niewielki model organów.

Literatura organowa, która zaprezentowana zostanie podczas wieczoru, stworzy nawiązania do 4 społeczności tworzących historyczną aglomerację łódzką i – szerzej – region łódzki. W grupie utworów polskich zabrzmi Toccata z IX symfonii organowej Feliksa Nowowiejskiego, który w 1934 roku osobiście inaugurował zbudowane przez renomowaną firmę Wacława Biernackiego organy zgierskiej fary. Toccata Maxa Drischnera, kompozytora i organisty słynnych organów Englera w historycznie dolnośląskim Brzegu, nawiązuje do zabytkowych łódzkich organów, budowanych między innymi przez takie renomowane śląskie warsztaty organowe, jak Schlag und Söhne, Gebrüder Walther czy Rieger z Jägerndorfu w dawnym Śląsku Opawskim. Funkcję swobodnego nawiązania do rosyjskiej przeszłości Łodzi pełnić będzie dzieło Hell und Dunkel autorstwa Sofii Gubaiduliny. Z kolei dramatyczny los społeczności żydowskiej miasta Łodzi skomentuje niejako organowa transkrypcja Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego.

Sylwia Lewicka

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/events/559825944562775/ 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: Marcel Pérès

NOSPR15 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR Orkiestra Muzyki Nowej wraz z wokalistami Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wykona najnowszą kompozycję Marcela Pérèsa Mysteria Apocalypsis II. Całość poprowadzi Maciej Tomasiewicz.

Nie ma w Nowym Testamencie bardziej tajemniczej, nawet dziwnej, księgi, niż Apokalipsa św. Jana – jej obrazy od wieków karmią nasze wyobrażenia o końcu świata. Do tego tekstu sięgnął też Marcel Pérès, tworząc dwie części Mysteria Apocalypsis. Jako śpiewak i naukowiec, Pérès zrewolucjonizował wykonawstwo muzyki najdawniejszej. Przywrócił praktyce chorału gregoriańskiego wpływy zapomnianych w ciągu wieków tradycji: korsykańskiej, bizantyjskiej, arabskiej, hebrajskiej, a nawet egipskiej. Zadał tym samym kłam przekonaniu niektórych, że muzyka średniowieczna jest sterylna i pozbawiona emocji.

Doświadczenia w różnych typach śpiewów – choć obecnych w kulturze od ponad tysiąca lat, to brzmiących dla nas wręcz egzotycznie – Pérès wykorzystuje też w swojej pracy kompozytorskiej. W prawykonanym w tym roku Mysteria Apocalypsis II połączył jednak nie tylko różne tradycje wokalne, ale także ich dawne brzmienie ze współczesną tkanką instrumentalną. A przede wszystkim, na przekór naszym przyzwyczajeniom, nie wybrał motywów ognia z nieba czy złowróżbnych trąb; tekst do swojego utworu zaczerpnął z rozdziałów 21 i 22 księgi, opisujących nową ziemię i nowe niebo, świat szczęścia i pokoju.

Dominika Micał

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Katowice | Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga: projekt specjalny

FSW grudniu obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Z tej okazji w dniach 10–14 grudnia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego zostanie zaprezentowany projekt specjalny: bajka Salija na podstawie opery Salija Krzysztofa Dobosiewicza i Małgorzaty Szwajlik.

„Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” to edukacyjny projekt interdyscyplinarny Filharmonii Śląskiej skierowany do niewidzących i niedowidzących, podnoszący ich komfort życia. To także koncerty z możliwością interaktywnego uczestnictwa z wykorzystaniem powstałych na warsztatach instrumentów. W ramach projektu zdrowym uczestnikom przybliżony zostanie sposób postrzegania świata przez osoby z dysfunkcją wzroku. Program dostosowany jest też do dysfunkcji odbiorców, by mogli oni brać czynny udział w wydarzeniach.

Do projektu został zaproszony kompozytor Krzysztof Dobosiewicz. Specjalnie skomponowane przez niego dzieło muzyczne w oparciu o libretto opery Salija Małgorzaty Szwajlik zaniesie nas w magiczne miejsca i będzie działać na wyobraźnię. Plastyczne wręcz konstrukcje dźwięków opowiedzą historię o Saliji, dziewczynce, która uczy się doceniać to, co ma – dom, rodzinę, codzienność i małe radości. Klasyczna opowieść z morałem zyska nowy, muzyczny wymiar wzbogacony udziałem maszyn, występujących tutaj w roli chóru. Utwór zostanie wykonany na koncertach kameralnych z udziałem uczestników warsztatów tworzących pewnego rodzaju sekcję rytmiczną, grających nie tylko na tradycyjnych instrumentach muzycznych, ale też na instrumentach wykonanych samodzielnie. W ten sposób osoby niepełnosprawne będą aktywnie współtworzyć projekt, poznając w praktyce elementy dzieła muzycznego. Dodatkową innowacją będzie możliwość uaktywnienia na koncertach zmysłu zapachu.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/tam-siegaj-gdzie-wzrok-nie-siega-projekt-specjalny/ 

Warszawa | Dni Muzyki Romana Statkowskiego. Od Warszawy do Hollywood

Statkowski„Dni muzyki Romana Statkowskiego. Od Warszawy do Hollywood” to cztery koncerty w znakomitych wykonaniach, podczas których zaprezentowana zostanie zarówno muzyka patrona tego wydarzenia, jak i jego wybitnych uczniów. Festiwal potrwa od 10 do 20 grudnia 2019 roku. Koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej i w Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana.

Roman Statkowski, którego 160. rocznica urodzin przypadnie 24 grudnia 2019 roku, to jeden z wielkich zapomnianych polskich kompozytorów. Był także znakomitym pedagogiem muzycznym. Do grona jego uczniów należeli m.in. Henryk Wars oraz Victor Young (jeden z najwybitniejszych twórców amerykańskiej muzyki filmowej, aż 22 razy nominowany do Oscara za muzykę filmową, którego w końcu otrzymał pośmiertnie; twórca wielu jazzowych standardów grywanych przez Duke’a Ellingtona i Milesa Davisa). Kompozytorzy ci wiele zawdzięczali muzyce Statkowskiego, w szczególności operze Maria, oraz osiągnęli wielkie sukcesy w przemyśle filmowym – polskim i hollywoodzkim. Po śmierci Romana Statkowskiego w 1925 roku, jego wartościowa twórczość szybko popadła w zapomnienie (wyjątek stanowiła uwertura do Marii).

Celem „Dni muzyki Romana Statkowskiego” jest przypomnienie publiczności i słuchaczom sylwetki, twórczości i wpływów wybitnego kompozytora. Podczas czterech koncertów zabrzmią najpierw jazzowe opracowania muzyki studentów klasy kompozycji Statkowskiego: Henryka Warsa (10 grudnia zagra duet Bogdan Hołownia i Wojciech Pulcyn) i Victora Younga (11 grudnia – Kuba Stankiewicz z zespołem), pokazujące, jak wiele inspiracji ci wielcy twórcy polskiej i hollywoodzkiej muzyki filmowej i rozrywkowej zawdzięczali nie tylko nauce u swego mistrza, ale także jego operze Maria. Natomiast dwa kolejne koncerty (12 i 20 grudnia) poświęcone będą atrakcyjnej i ambitnej zarazem muzyce Romana Statkowskiego – najpierw fortepianowej (recital Magdaleny Lisak), a następnie kameralnej (Lutosławski Quartet).

Wszystkie koncerty będą transmitowane na antenie Polskiego Radia Chopin, a poprowadzi je Grzegorz Dąbrowski. Dodatkowo, z okazji rocznicy urodzin Romana Statkowskiego, 22 i 29 grudnia w ramach cyklu „Kompozytor Miesiąca” Klaudii Baranowskiej na antenie zostaną zaprezentowane audycje monograficzne, poświęcone twórczości kompozytora.

Anita Jachimowicz

Program dostępny jest na stronie – https://www.polskieradio.pl/326/6378/Artykul/2414180,DNI-MUZYKI-ROMANA-STATKOWSKIEGO 

Sopot | 5. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej Mundus Cantat Sopot 2019

MundusFundacja Mundus Cantat zaprasza w dniach 14–15 grudnia 2019 roku na 5. edycję Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Muzyki Adwentowej i Świątecznej Mundus Cantat Sopot.

To wyjątkowe wydarzenie pachnące piernikiem, cynamonem i choinką wprowadzi trójmiejską społeczność w radosny nastrój oczekiwania na przyjście świąt Bożego Narodzenia. Festiwal jest konkursem, w czasie którego zespoły w nim uczestniczące staną w szranki i będą walczyć o nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu, Jacka Karnowskiego.

Będzie to wyjątkowa okazja, żeby jeszcze przed świętami posłuchać kolęd z całego świata w wykonaniu utalentowanych chórów. Zabrzmią m. in. utwory Bohdana Riemera, Macieja Małeckiego, Jana Maklakiewicza, Romualda Twardowskiego i Stanisława Moryto. W Festiwalu weźmie udział 6 chórów: ze Szczecina, Polic, Nakła, Wejherowa, Gdańska i Sopotu. Chóry będą kolędować w wielu językach świata w różnych miejscach w Sopocie – Centrum Sopot, Kościele Gwiazda Morza, Urzędzie Miasta Sopot oraz w Kościele Chrystusowym mieszczącym się przy ul. Obrońców Westerplatte. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego będą wchodzić wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, dyrygenci chóralni, profesorowie Akademii Muzycznej w Gdańsku – prof. Waldemar Górski, dr. hab. Michał Kozorys i prof. Beata Wróblewska.

W sobotę 14 grudnia o godz. 11:15 rozpoczną się przesłuchania w Kościele „Gwiazda Morza”. Zaraz po przesłuchaniach w Centrum Sopot chóry festiwalowe zaprezentują się szerszej publiczności, w krótkich koncertach na terenach sopockiego dworca. Tego samego dnia (sobota) o godz.15:30 również w Kościele Gwiazda Morza odbędzie się Koncert Finałowy wraz z ogłoszeniem wyników.

Zwieńczeniem festiwalu będzie coroczny koncert poświęcony pamięci Michaela Ray Dawidowa, który będzie miał miejsce w Kościele Chrystusowym 15 grudnia o godz. 17:00. W programie koncertu usłyszmy Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat pod dyrekcją Beaty Wróblewskiej i Gdański Chór Lekarzy pod dyrekcją Michała Kozorysa. W trakcie koncertu będą zbierane pluszaki, słodycze oraz środki opatrunkowe dla dzieci ze szpitala w Kijowie na Ukrainie.

Współorganizatorem przedsięwzięcia obok Fundacji Mundus Cantat jest miasto Sopot. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://munduscantat.pl/5-miedzynarodowy-festiwal-choralny-muzyki-adwentowej-i-swiatecznej-2019/ 

Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz w Łodzi rozstrzygnięty!

Zayranov14 grudnia 2019 roku uroczystym Koncertem Laureatów zakończył się 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz zorganizowany przez Akademię Muzyczną w Łodzi.

Przesłuchania pierwszego etapu trwały cztery dni ze względu na bardzo dużą liczbę uczestników zakwalifikowanych do udziału w konkursie. Zgodnie z regulaminem nie obowiązywał ich limit wieku. Najmłodszy uczestnik miał 13 lat, najstarszy – 47, zdecydowaną większość stanowili skrzypkowie w wieku studenckim. W 2-dniowych przesłuchaniach drugiego etapu zagrało szesnaścioro artystów: sześcioro z Polski, dwoje z Rosji, dwoje z Japonii i po jednym z Armenii, Bułgarii, Korei Południowej, Tajwanu, Turcji i Uzbekistanu. Uczestników oceniało jury w składzie: Łukasz Błaszczyk (przewodniczący), Adam Balas, Bartosz Bryła, Eszter Haffner, Alexey Koshvanets i Szymon Krzeszowiec.

Zwycięzca konkursu – 20-letni Bułgar Martin Zayranov jest studentem Universität für Musik und darstallende Kunst w Wiedniu, laureatem konkursów skrzypcowych we Francji, Bułgarii, Rumunii, Austrii i Niemczech. W Łodzi zdobył I nagrodę (20 000 zł) oraz nagrodę specjalną Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (w formie recitalu lub koncertu).

II nagroda (14 000 zł) trafiła do Aleksandry Kuls – utytułowanej skrzypaczki z Krakowa, którą jury uhonorowało także nagrodą specjalną dla najlepszego polskiego uczestnika (2000 zł) oraz nagrodą Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w postaci recitalu.

Dwie równorzędne III nagrody (po 5 250 zł) otrzymali: Marta Gidaszewska – studentka Akademii Muzycznej w Poznaniu (dodatkowo uhonorowana nagrodą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olszynie w postaci recitalu lub koncertu) oraz Woo Hyung Kim z Korei Południowej studiujący obecnie w Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Oboje mają w dorobku również inne nagrody konkursowe. Dwa wyróżnienia (po 2000 zł) zdobyły skrzypaczki z Rosji: Olga Artyugina i Sophia Devutskaya. Jury wyróżniło troje pianistów towarzyszących skrzypkom podczas przesłuchań. Byli to: Hanna Holeksa, Adam Manijak i Grzegorz Skrobiński.

W programie Koncertu Laureatów znalazły się Witraż i Kaprys polski Bacewiczówny oraz muzyka Piotra Czajkowskiego i Camille’a Saint-Saënsa.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wyniki konkursu i inne informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/2-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz 

Warszawa | Faktury w Oddźwiękach

NTW grudniu w warszawskim Nowym Teatrze szczególny nacisk kładziony jest na program muzyczny. W ostatnim miesiącu tego roku usłyszymy utwory skomponowane przez Pawła Szymańskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Adama Falkiewicza. 14 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 Orkiestra Sinfonii Varsovii skupi się na różnego rodzaju homo- i heterofoniach.

Homo- i heterofonie, czyli różnego typu faktury muzyczne rozpisane na głosy orkiestrowe, to główny temat koncertu Sinfonii Varsovii prowadzonego przez libańsko-polskiego dyrygenta Bassema Akiki. Partita IV (1986) Pawła Szymańskiego (ur. 1954), z charakterystycznym współgraniem nakładających się na siebie linii o zbliżonych konturach (heterofonia), i Concertino na trąbkę i orkiestrę (2015) Krzysztofa Pendereckiego (ur. 1933), z dominacją jednej melodii nad pozostałymi głosami (homofonia), to przykłady tych skrajnie odmiennych sposobów kompozytorskiego myślenia.

Holzwege (The Way To Nowhere, 1972) Tomasza Sikorskiego (1939-88), notabene autora swoiście pomyślanej antyhomofonicznej Homofonii, niechętnego zbyt wyraźnej organizacji przestrzeni muzycznej, to jeszcze inny, osobny typ muzycznej narracji: na statyczny, obsesyjnie powtarzany chybotliwy motyw, nakładane są elegijne wybrzmienia pozostałych instrumentów, a dramaturgiczne cezury wyznacza cisza. Intensywność skumulowanej energii wnoszą trzy utwory Adama Falkiewicza (1980-2007). Tę dwójkę kompozytorów-rówieśników należących do najpóźniejszego z reprezentowanych tu pokoleń zbliżają do siebie zarówno niezwykła oryginalność talentu i wyobraźni dźwiękowej, podobne wątki biograficzne i przedwczesna śmierć, jak i fakt, że stworzoną przez nich muzykę można usłyszeć jedynie sporadycznie.

Koncertowi z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” Sinfonii Varsovii towarzyszy instalacja audiowizualna przypominająca postać Adama Falkiewicza.

Maria Dutkiewicz

Więcej – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/faktury-w-oddzwiekach