Polmic - FB

aktualności

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

n25 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia 29) odbędzie się koncert z cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

W drugim koncercie cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, organizowanym w Katowicach przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wystąpi Messages Quartet, który postrzegany jest w ostatnich latach jako jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. W 2015 roku zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu Dymitra Szostakowicza na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw w Bułgarii. Został również laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu ukazała się debiutancka płyta zespołu zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Członkinie Messages Quartet są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyły także studia solistyczne oraz klasy mistrzowskie w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obecnie, obok działalności koncertowej, są wykładowcami w akademiach muzycznych w Katowicach oraz w Krakowie.

Można powiedzieć, że w duszy Messages Quartet gra muzyka polska, skoro wśród swoich priorytetów repertuarowych postrzega polską muzykę kameralną, zwłaszcza tę mniej znaną, oraz dzieła współczesne. Odzwierciedla to program koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice. Znalazł się w nim III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” (1945) Szymona Laksa, zarejestrowany na dedykowanej mu płycie, cenny dla polskiej muzyki kameralnej I kwartet smyczkowy (~1839) Stanisława Moniuszki oraz II kwartet smyczkowy „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika, nawiązujący do nazwy – wizytówki zespołu.

Bezpłatne wejściówki na kwietniowy koncert dostępne są w biurze IPiUM Silesia (Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20).

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

Kraków | II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoW dniach 24 kwietnia – 13 maja 2018 roku Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza na II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Podczas koncertów, które będą miały miejsce w Filharmonii Krakowskiej i Akademii Muzycznej, zabrzmią arcydzieła muzyki fortepianowej; nie zabraknie też kompozycji naszych rodzimych twórców: 26 kwietnia usłyszymy Improvvisazione e toccata Romualda Twardowskiego i Negro Spirituals Romana Maciejewskiego. EMES Piano Duo zaprezentuje 28 kwietnia Album tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego. 29 kwietnia zabrzmi À travers Pologne, danses et mélodies op. 23 Juliusza Zarębskiego oraz Mazurek, Tarantella, Kołysanka, Oberek Romana Maciejewskiego.

Zaplanowano także kursy mistrzowskie, które poprowadzą goście festiwalu – Geoffrey Jennings Haydon i renomowane Genova & Dymitrov Piano Duo, a także sesję naukową „Duet fortepianowy w muzyce polskiej. Roman Maciejewski in Memoriam”. Wystąpią przede wszystkim pianiści pracujący w Katedrze Kameralistyki krakowskiej Akademii Muzycznej i zaproszeni goście.

Celem przedsięwzięcia jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności tej nieco zapomnianej i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji, zainteresowanie wykonawców i słuchaczy niezwykle bogatym i atrakcyjnym repertuarem na ten skład kameralny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej koncertująco

NOSPR22 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Orkiestra Muzyki Nowej prawykona II Koncert skrzypcowy Tomasza Jakuba Opałki.

Forma koncertu i technika koncertująca, choć najbardziej kojarzone z barokiem i klasycyzmem, nie straciły nic ze swojej aktualności w twórczości kompozytorów współczesnych. Czując potencjał, wynikający z jednej strony z relacji między solistą a orkiestrą, z drugiej zaś z nowych właściwości materiału muzycznego, twórcy chętnie podejmują ten gatunek, nierzadko go modyfikując.

Ptasi koncert Barbary Kaszuby (1983), młodej i utalentowanej skrzypaczki i kompozytorki, powstał z inspiracji śpiewem ptaków, czego zewnętrzny wyraz odnaleźć można choćby we włączeniu w skład zespołu instrumentalnego glinianych ptaszków.

Nie lada gratką dla wielbicieli muzyki najnowszej jest prawykonanie II Koncertu skrzypcowego „Afterglow” Tomasza Jakuba Opałki (1983). W roli solistki wystąpi Katarzyna Duda. Po raz pierwszy z gatunkiem koncertu przeznaczonego na ten instrument Opałka zmierzył się w 2013, pisząc L.A.Concerto, inspirowane dźwiękowymi i wizualnymi wrażeniami z pobytu w Los Angeles. W II Koncercie skrzypcowym koncepcja sięga także w stronę zmysłowego postrzegania różnych zjawisk. W komentarzu do utworu czytamy: „Afterglow ma wiele znaczeń; od poświaty poprzez wieczorną zorzę powodowaną przez wsteczne rozproszenie skupionego światła o mniejszej długości fali i w następstwie efektowi czerwonego lub różowego światła docierającego do ziemskiego obserwatora, aż po uczucie błogości w pewnych stanach…”. Utwór Opałki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zamykający koncert Dumbarton Oaks (1938) powstał w tzw. neoklasycznym okresie twórczości Igora Strawińskiego, co widoczne jest m.in. w nawiązaniach do barokowego modelu koncertu. Trzyczęściowa budowa Dumbarton Oaks, polifoniczne faktury, a także kunsztowny i wyrafinowany charakter tematów wskazuje, że mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Wrocław | 31. Musica Polonica Nova. #sieć

mpnTegoroczna 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem Internetu na sztukę i zachowania społeczne. Współorganizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń.

Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego Internetu.

Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.

Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.

Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.

Szczegółowy program – na stronie: www.musicapolonicanova.pl 

Warszawa | Ocalić od zapomnienia

FN20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert upamiętniający 75. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim „Ocalić od zapomnienia”, podczas którego zabrzmi XXI Symfonia „Kaddish” op. 152 Mieczysława Weinberga, dedykowana pamięci zmarłych w getcie warszawskim.

Kadisz, jedną z najważniejszych modlitw żydowskich, zwykło się kojarzyć z obrządkiem żałobnym, lecz jest w istocie rodzajem doksologii – wyznania chwały Najwyższego, towarzyszącej większości form liturgii, także, ale nie tylko pogrzebowej. Słowa „Niech będzie wywyższone i uświęcone Jego wielkie Imię. W świecie, który Sam stworzył według Swojej woli...” rozbrzmiewały też w czasach wielkich opresji doświadczanych przez diasporę żydowską zwłaszcza podczas pogromów towarzyszących krucjatom, prześladowaniom w renesansowej Hiszpanii, wreszcie wobec niewyobrażalnej, największej w dziejach narodu tragedii jaką był Holocaust. Ostatnia ukończona XXI Symfonia (1991) Mieczysława Weinberga, kompozytora, któremu Holocaust zabrał całą rodzinę, wprowadza element wokalny (głos sopranowy), lecz twórca powierzył mu jedynie wokalizę, uznając, że żadne słowa nie opiszą bezmiaru bólu i rozpaczy.

Dziełem najbardziej znanym w programie wieczoru jest Ocalały z Warszawy (1948) Arnolda Schönberga z recytującym narratorem (niezapomnianą kreację na scenie FN stworzył przed laty Aleksander Bardini) i chórem, intonującym w zakończeniu modlitwę Szema Jisrael - „Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny!...”

Dzieła wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, w roli solistki wystąpi sopranistka Magdalena Molendowska, w rolę narratora wcieli się Simon Callow.

Ponadto muzycy zaprezentują Adagio z X Symfonii Gustawa Mahlera. Przed koncertem odbędzie się wykład wprowadzający, który poprowadzi Stefan Münch (Sala Kameralna, godz. 18:30).

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Katowice | Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej

POR20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Radiowej, która pod batutą Michała Klauzy wykona dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Wajnberga.

Andrzej Panufnik (1914-1991) pisał o genezie Uwertury bohaterskiej: „Pomysł przyszedł mi do głowy we wrześniu 1939 roku, kiedy to pierwszy atak hitlerowskich najeźdźców na Warszawę spotkał się z bohaterskim oporem polskiego narodu. Niestety, moja praca nie wyszła poza ogólne szkice. W tym czasie Polska została bowiem nieoczekiwanie zaatakowana od tyłu przez Rosję. Straciłem mój optymizm”. Do utworu powrócił na początku lat 1950-tych: „Byłem w stanie zrekonstruować z pamięci formę utworu z 1939 roku: nie tylko pierwszy temat, ale i drugi, wprowadzony przez skrzypce, którym towarzyszą instrumenty dęte drewniane, grające temat w odwróceniu z dwutaktowym opóźnieniem. […] Po serii dysonansowych współbrzmień, granych fortissimo przez całą orkiestrę, następuje tryumfalna kulminacja, z której wyłania się «bohaterski» akord Es-dur”.

Mieczysław Wajnberg urodził się w Warszawie w rodzinie żydowskiej. Wojenna odyseja rzucała nim w różne strony (przeżył ją jako jedyny w swej najbliższej rodzinie). Ostatecznie osiadł w Moskwie, protegowany przez Szostakowicza, który cenił Wajnberga nadzwyczajnie. Mimo że do Polski przyjechał tylko raz (na „Warszawską Jesień” 1966), jego związki z krajem pochodzenia nie zostały zerwane, o czym świadczy najlepiej monumentalna wokalno-instrumentalna VIII Symfonia „Kwiaty polskie” (1964) do słów Juliana Tuwima. Mniejszym, ale jakże wdzięcznym dziełem w tym rodzaju, jest trzyczęściowa suita orkiestrowa Melodie polskie (1950), która zabrzmi podczas koncertu.

Ponadto zespół zaprezentuje The Lark Ascending ucznia Maurycego Ravela Ralpha Vaughana Williamsa i Suitę z muzyki do filmu 5 dni – 5 nocy op. 111a Dmitrija Szostakowicza.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie NOSPR.

„Scena klasyczna” w TVP Kultura w nowej odsłonie

Scena_klasyczna19 kwietnia 2018 roku na antenę TVP Kultura powraca pasmo koncertowe „Scena klasyczna”, prezentujące najciekawszych młodych muzyków klasycznych, laureatów prestiżowych konkursów w kraju i za granicą. Pierwszym gościem będzie flecistka Marta Chlebicka, laureatka konkursu Młody Muzyk Roku 2018.

W programie wystąpią zarówno uznani muzycy, jak i stawiający pierwsze kroki w samodzielnej karierze utalentowani polscy wykonawcy. Mini recitalowi towarzyszy krótka rozmowa o najnowszej płycie, trasie koncertowej, kompozycji prezentowanej w programie czy zdobytym niedawno wyróżnieniu. „Scenę klasyczną” prowadzi Barbara Schabowska, dyrektor TVP Kultura.

19 kwietnia o godz. 00:05 wystąpi 17-letnia flecistka Marta Chlebicka – zwyciężczyni organizowanego przez TVP Kultura, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca konkursu „Młody Muzyk Roku” 2018, laureatka kilkudziesięciu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. W programie zagra dwa utwory: Sonatę na flet i fortepian Francisa Poulenca oraz Fantazję „Rigoletto” op. 335 Wilhelma Poppa. Marcie Chlebickiej będzie akompaniować na fortepianie Hanna Sosińska-Kraski.

26 kwietnia o godz. 22:55 widzowie poznają klarnecistę Andrzeja Cieplińskiego, zdobywcę m.in. prestiżowego tytułu New Talent of The Year 2015 na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców w Bratysławie, na którym reprezentował Polskie Radio. 10 maja o godz. 21:50 wystąpi duet perkusyjny Pękala/Kordylasińska/Pękala. Tworzą go wibrafonista i perkusjonista Miłosz Pękala oraz grająca na marimbie Magdalena Kordylasińska-Pękala. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. Wraz z pianistami Lutosławski Piano Duo tworzą zespół Kwadrofonik, formację która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. Wykonają m. in. L’Angelique Witolda Lutosławskiego oraz autorski Modular #2 Miłosza Pękali.

W kolejnych odcinkach wystąpią m.in. Trio im. Wiłkomirskich, Polish Cello Quartet oraz gitarzysta Piotr Przedbora.

Premierowe odcinki „Sceny klasycznej” w TVP Kultura we czwartki po godz. 21:00 oraz na https://vod.tvp.pl/ 

Lublin | Światowe prawykonanie „Koncertu fortepianowego” Mikołaja Hertla

fl20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu fortepianowego „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina” Mikołaja Hertla.

Mikołaj Hertel jest kompozytorem i wykonawcą muzyki elektronicznej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie. Tworzy muzykę dla radia, dla polskiej wytwórni Paris Music, publikującej tzw. production music. W tym koncercie melomani będą mieli możliwość usłyszeć Koncert fortepianowy „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina”, w którym partię fortepianu zagra Przemysław Witek, a będzie to światowe prawykonanie utworu.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Przemysława Fiugajskiego zaprezentuje również Holzwege Tomasza Sikorskiego. Kompozytor w jednym z wywiadów powiedział o nim: „Mnie zafascynowało samo słówko, ponieważ opowiadał mi o tym znajomy, który czytał ten esej Heideggera – ja na tyle nawet nie znam niemieckiego. Holzwege to są te takie ślady drzew transportowanych w lesie, które drzewa zostawiają gdzieś tam, czy to na śniegu czy wśród liści (…) i on [Heidegger] życie określa jako takie błąkanie się i tylko momenty iluminacji, kiedy człowiek znajduje się na polanie, które nazywa der Lichtungstehend. Mój utwór to jest ostinato, to jest długie jakieś oczekiwanie, które kończy się takim zawieszeniem, tak kończy się błagając po prostu o jakąś kontynuację, i kończy się pauzą”.

Ponadto podczas koncertu zabrzmią Fantazja na tematy z opery Faust op. 20 Henryka Wieniawskiego, w której partię solową wykona skrzypaczka Anna Wandtke, oraz muzyka baletowa z opery Faust Charlesa Gounoda.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl

Bydgoszcz | Koncert „100 lat Niepodległości”

fp20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert, który Filharmonia poświęca obchodom Stulecia Niepodległości.

Wieczór zacznie Uwertura do opery Halka Stanisława Moniuszki, czołowego przedstawiciela polskiej opery narodowej, a także dyrygenta, pedagoga i organisty. Kolejny punkt programu to Koncert na puzon tenorowy i orkiestrę symfoniczną współczesnego kompozytora Piotra Wróbla, także cenionego aranżera, puzonisty basowego i tubisty. Utwór powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z myślą o ambitnych puzonistach, chcących poznawać i wykonywać nową muzykę pisaną specjalnie na ten instrument. Koncert miał premierę na Festiwalu Kultury Europejskiej w Caracas w 2014 z udziałem wenezuelskiego puzonisty Pedro Carrero. Partię solową w utworze Wróbla podczas koncertu kwietniowego zagra Łukasz Michalski, który od 1985 jest pierwszym solistą i kierownikiem grupy puzonów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W 2012 obronił pracę doktorską w gdańskiej Akademii Muzycznej.

Wieczór dopełnią Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w instrumentacji Maurice’a Ravela. Utwór usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl