Polmic - FB

aktualności

Łódź | 100 pieśni na 100 lat Niepodległości

10028 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się kolejny koncert z cyklu „100 pieśni na 100 lat Niepodległości”.

„100 pieśni na 100 lat Niepodległości” to cykl koncertów w Sali Kameralnej, w których czołowi soliści łódzkiego Teatru Wielkiego zaprezentują najpiękniejsze pieśni polskich poetów i kompozytorów, którzy mówią o tym, co polskie i ojczyźniane. Nie zabraknie namysłu nad sprawami pozornie błahymi: troskami i radościami, wielkimi i małymi uczuciami, ideami wzniosłymi i tymi całkiem przyziemnymi. Będzie więc rubasznie i z humorem, jak również z refleksją i filozoficzną zadumą.

W drugim już z serii koncertów udział wezmą Agnieszka Makówka, Dorota Wójcik, Łukasz Motkowicz, Andrzej Kostrzewski, wykonując pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina czy Stanisława Niewiadomskiego. Przy fortepianie artystom towarzyszyć będzie Aleksandra Nawe, a koncert poprowadzi Agnieszka Białek.

Informacja o biletach – na stronie Teatru Wielkiego.

Gdańsk | Koncert z cyklu: stARTer. Roots and fruits...

Starter28 maja 2018 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury (Ratusz Staromiejski) o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „StARTer”.

„StARTer, w stronę muzyki…” to cykl koncertów prezentujących najwybitniejszych uczniów szkół muzycznych z trójmiasta, a w dalszych zamierzeniach – z województwa pomorskiego. Niepisaną zasadą przedkonkursowych zmagań jest udział w otwartych koncertach dla publiczności, aby oswoić tremę i nabyć sceniczne umiejętności. Dlatego NCK umożliwia młodym muzykom prezentacje w swojej przestrzeni.

Podczas koncertu majowego wystąpi skrzypaczka Anna Wandtke-Wypych oraz jej podopieczni – studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Urszula Cieślak, Anna Janowicz, Aleksandra Jopek, Tomasz Kaczor, Paulina Kuśmierska, Marta Opas, Jan Staruch, Małgorzata Wójcik, Katarzyna Zyskowska i Yuliya Kazimirovich. Przy fortepianie: Marta Kur, Katarzyna Markiewicz i Mikołaj Sikała. Studenci wykonają utwory J. S. Bacha, D. Szostakowicza, H. Wieniawskiego, E. Ysaÿe’a, J. Sibeliusa, S. Prokofiewa, a także muzykę K. Szymanowskiego. W programie koncertu znajda się również niespodzianki...

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nck.org.pl

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: „Ptasie niebo nad jeziorem”

NOSPR27 maja 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia o godz. 18:00 odbędzie się koncert Orkiestry Muzyki Nowej „Ptasie niebo nad jeziorem”.

Zespół zaprezentuje utwory Oliviera Messiaena i jego uczniów: Tristana Muraila i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Olivier Messiaen został zapamiętany jako twórca, który zbudował system nowych skal dźwiękowych i dokonał transkrypcji ptasich śpiewów na instrumenty muzyczne. Ptaki nazywał swoimi najlepszymi nauczycielami, mistrzami i przyjaciółmi. Do utworów reprezentujących „ptasi” nurt należy m.in. trwający trzy godziny cykl Katalog ptaków. Ptaki egzotyczne (1956) to cykl napisany na fortepian solo i orkiestrę kameralną. Jest muzyczną prezentacją śpiewu 48 ptaków egzotycznych z obu Ameryk, Azji, Malezji i Wysp Kanaryjskich. Podczas koncertu majowego partię fortepianu w tym utworze wykona Stanisław Bromboszcz.

W muzyce Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil również wyczuwalna jest inspiracja, płynąca z natury i otaczającego świata. Ocean, morze, las i ptaki wielokrotnie powracają w tytułach i komentarzach do utworów Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Utwór …como el sol e la mar… (...jak słońce i morze... ) na flet, flet altowy i orkiestrę kameralną z cyklu Myśląc o Vivaldim cechuje wyjątkowe podejście do barwy muzycznej, co jest rozpoznawalną cechą tej kompozytorki.

Kompozycja Le lac (Jezioro) Tristana Muraila powstała z inspiracji pięknem jeziora, jego barwą, zmieniającą się ze względu na porę dnia i roku. Jest to próba ukazania uniwersalnego modelu natury, ruchu i bezruchu, stałości i nietrwałości, poprzez złożone procesy muzyczne.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Kraków | „Muzyka bez poklasku” — premiera „Sinfonietty” Macieja Bałenkowskiego

SCKolejna odsłona „Muzyki bez poklasku”, eksperymentalnego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii, odbędzie się 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 w MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Tym razem naszym muzycznym przewodnikiem będzie Kryštof Mařatka ‒ cieszący się międzynarodowym uznaniem praski kompozytor, dyrygent, pianista i reżyser. Podczas koncertu orkiestra wykona jego utwory In Front Of The Hungry Cage (wokół aforyzmów Franza Kafki) na fortepian i recytatora, oraz Astrophonia na altówkę, fortepian i orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią Karine Lethiec (altówka) i Piotr Sałajczyk (fortepian).

Wieczór uświetni światowa premiera Sinfonietty nr 2 „Polonia” – hommage à Wojciech Kilar autorstwa Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta Sinfonietty Cracovii oraz laureata I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta”, organizowanego przez orkiestrę. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Kilka dni później, 31 maja o 16.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, będzie miała miejsce prezentacja nowej wersji kompozycji Bałenkowskiego Farewell na orkiestrę smyczkową, również z udziałem Sinfonietty Cracovii.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o wydarzeniu – na stronie: http://sinfonietta.pl/koncerty/ 

Tarnowskie Góry | Cykl koncertowy „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej”

CWMKCentrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na uroczystą inaugurację swojej działalności oraz cyklu koncertowego „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej”.

Pierwszy z sześciu koncertów p.t. „Continuum” odbędzie się w przeddzień pierwszej rocznicy śmierci światowej sławy klawesynistki Elżbiety Chojnackiej (1939-2017). Podczas koncertu multimedialnego wykonane zostaną utwory na klawesyn solo, na klawesyn i warstwę elektroakustyczną i wizualną. Ukażą one szeroką panoramę zjawisk w muzyce współczesnej, od kompozycji awangardowych, poprzez utwory z wpływami muzyki jazzowej, rozrywkowej i orientalnej.

Wykonawczynią koncertu będzie Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka, którą Elżbieta Chojnacka wyznaczyła na swoją następczynię i spadkobierczynię. Klawesynistka zaprezentuje Impromptu z rozmarynem op. 50 Andrzeja Kurylewicza, Histoire III na klawesyn i taśmę Krzysztofa Knittla, Muzykę dokomponowaną do filmu Kigo na klawesyn i video Tomasza Kamieniaka, Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę Jerzego Kornowicza, a także utwory György’a Ligetiego (realizacja dźwięku – Krzysztof Sztekmiler).

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Na wszystkie koncerty cyklu „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” wstęp wolny. Wejścia są limitowane – obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Warszawa | Gala finałowa konkursu „Nauczyciel Muzyki 2017”

Nauczyciel26 maja 2018 roku o godz. 17:00 w Muzeum Fryderyka Chopina odbędzie się finał Ogólnopolskiego Konkursu Nauczyciel Muzyki 2017. Podczas gali finałowej dowiemy się, którzy z finalistów konkursu otrzymają nagrodę główną oraz nagrody partnerów konkursu.

Konkurs Nauczyciel Muzyki 2017 jest inicjatywą Polskiego Stowarzyszenia Edukacji i Animacji Muzycznej oraz zaprzyjaźnionych z nim organizacji i instytucji muzycznych. Już trzeci rok Stowarzyszenie pragnie promować i docenić najlepszych nauczycieli muzyki w Polsce, prezentować kreatywnych, muzykujących, aktywnych nauczycieli, którzy sprawiają, że muzyka jest obecna wśród uczniów, rodziców oraz środowisku lokalnym.

Spośród zgłoszonych propozycji kapituła konkursu wybrała 11 finalistów. Jest wśród nich członek Związku Kompozytorów Polskich Magdalena Cynk-Mikołajewska, nauczycielka przedmiotów teoretycznych i kompozycji w Zespole Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Toruniu oraz prezes Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego. Oprócz nauczania teorii muzyki prowadzi zespoły wokalne oraz unikatowe zajęcia z kompozycji muzyki. Sama opracowała i wdrożyła program nauczania kompozycji, które to zajęcia wprowadzone zostały we wrześniu 1999 roku jako przedmiot nadobowiązkowy. Zainicjowała cykl koncertów kompozytorskich „Szkolna Partytura”, które odbywają się regularnie dwa razy w roku. Organizowany przez nią konkurs kompozytorski im. Piotra Perkowskiego angażuje niemal całą społeczność szkolną.

Jednemu z wybranych finalistów zostanie przyznana, w drodze otwartego głosowania, Nagroda Publiczności. W ubiegłorocznej edycji oddano na wszystkich kandydatów ponad 38 tyś. głosów.

Wydarzeniem towarzyszącym Konkursu będzie Konferencja dla nauczycieli muzyki „Entuzjazm, kreacja i zabawa w nauce muzyki”, która odbędzie się 26 maja w godz. 10:00-15:00 w Centrum Sztuki Współczesnej (ul. Jazdów 2).

Partnerem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

Szczegóły: http://pseiam.pl/index.php/konkurs-nauczyciel-muzyki 

Paryskie prawykonanie „Poloneza” Józefa Świdra

SwiderPo trzydziestu latach od skomponowania Polonez na obój, klarnet i fagot zostaje wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a jego światowego prawykonania 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe.

Józef Świder, polski kompozytor kojarzony głównie z twórczością chóralną, mający też znaczny dorobek dzieł instrumentalnych, także nie oparł się pokusie skomponowania poloneza. Tak oto w roku 1988 powstał Polonez na chór mieszany a cappella i niemal równolegle z nim zaistniało autorskie opracowanie utworu na trzy instrumenty dęte – obój, klarnet i fagot. Kompozytor całe życie związany był ze Śląskiem, a region ten zawsze słynął z wysokiego poziomu muzyków grających na instrumentach dętych (w dorobku Świdra jest aż 20 kompozycji na takie składy). To zapewne było powodem opracowania przez kompozytora pierwotnego materiału muzycznego również na kwintet instrumentów dętych i dodania go w roku 2005 do drugiej wersji swego Mini Quintetto (twórca uzupełnił dzieło z roku 1993 o dodatkowe części: Imitazione i Polonez; zob. wydanie PWM 2016). Świder dokonał także aranżacji Poloneza na trzy gitary (1996) oraz na chór żeński (2004).

Polonez na obój, klarnet i fagot Józefa Świdra to zwarta, jednoczęściowa miniatura, która może stanowić doskonały materiał koncertowy, ale też edukacyjny. Światowego prawykonania Poloneza 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe w składzie: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot. Podczas koncertu w ich wykonaniu paryska publiczność usłyszy również Cantabile in h Krzesimira Dębskiego i Trio Antoniego Szałowskiego.

źródło: materiały prasowe wydawcy

Warszawa | Koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”

FN25 maja 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”, poświęcony twórczości Ignacego Jana Paderewskiego.

Kariera młodego Ignacego Jana Paderewskiego była wystawiona na szereg ciężkich prób. Paderewski, mimo licznych przeciwności zdecydował jednak, że będzie przede wszystkim wirtuozem i żmudną pracą cel ten osiągnął, stając się jednym z najsławniejszych pianistów swej epoki. Przełomowym momentem okazały się studia w Wiedniu u Teodora Leszetyckiego, jednego z najznakomitszych pedagogów swej epoki. Plonem tego czasu są m.in. Koncert fortepianowy oraz Nokturn B-dur op. 16 nr 4, który wszedł do repertuaru swego twórcy oraz licznych wirtuozów epoki fin-de-siécle. Podczas majowego koncertu usłyszymy Nokturn w wersji na orkiestrę autorstwa Jerzego Maksymiuka.

Ten sukces zrodził oczekiwania kolejnych kompozycji i choć Paderewski nie napisał już nowego koncertu, to podobną rolę spełnia Fantaisie polonaise z roku 1894, z brawurową partią solowego fortepianu. Nawiązując do rytmów i meliki polskiego folkloru nie cytuje go, lecz – wzorem Chopina – subtelnie stylizuje. Także ona należała – i wciąż należy – do najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.

Symfonia „Polonia”, jedyny tego gatunku utwór w dorobku Paderewskiego, pozostaje zaś wciąż nieco w cieniu dzieł fortepianowych. Pisana z myślą o 40. rocznicy powstania styczniowego, doczekała się prawykonania w roku 1909 (Boston). Pełna dramatyzmu i patosu, świetnie instrumentowana, sugestywnie przekazuje czytelny program – wspomnienie przemocy, opresji i walki oraz nadziei na zwycięstwo, która szczęśliwie okazała się prorocza.

Utwory Paderewskiego usłyszymy w interpretacji Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Jerzego Maksymiuka. W roli solistki wystąpi Yulianna Avdeeva.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Gdańsk | Koncert „Muzyka naszych czasów”

MuzykaAkademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, jako współorganizator Ogólnopolskiego Programu „Muzyka Naszych Czasów”, zaprasza na koncert kompozytorski 25 maja 2018 roku o godz. 18.00, prezentujący 8 utworów zakwalifikowanych do drugiej edycji projektu promującego polską muzykę XXI wieku.

Program „Muzyka Naszych Czasów” został zainicjowany przez „Stowarzyszenie Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego” oraz „Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego”. Ma na celu promowanie i wprowadzenie do szkolnictwa artystycznego polskiej muzyki XXI wieku, a wszystko to pod Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie koncertu majowego znajdą się utwory młodych kompozytorów: Voliere II na klarnet, wiolonczelę i kontrabas Aleksandry Kacy, Cala na akordeon, wiolonczelę, fortepian, wibrafon i klarnet Dominika Lasoty, Muzyka Współczesna na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Filipa Sporniaka, Adolescere na skrzypce, wiolonczelę kontrabas, perkusję i akordeon Kamila Kruka, Mohawk Tale na flet i fortepian Aleksandry Chmielewskiej, Prelude 2 na fortepian Marcina Jachima, Toccata na akordeon i fortepian Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Synesthesia na akordeon Żanety Rydzewskiej. Utwory zaprezentują pedagodzy i studenci Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku, w tym dr hab. Andrzej Wojciechowski i dr hab. Paweł Rydel prof. AM.

Wstęp na koncert jest wolny.

Strona projektu na Facebooku: https://www.facebook.com/program.muzyka.naszych.czasow/