polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
Premiera płyty "Pieśń o ziemi: polska muzyka skrzypcowa"
13 kwietnia 2018
30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
14–22 kwietnia 2018, Kraków
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych
15-21 kwietnia 2018, Nowy Sącz
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

aktualności

Warszawa | Opera „Tango” Michała Dobrzyńskiego wg dramatu Sławomira Mrożka

Tango17 marca o godz. 19:00 oraz 18 marca 2018 roku o godz. 18:00 w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej (Al. Solidarności 76b) zostanie wystawiona opera Michała Dobrzyńskiego Tango wg dramatu Sławomira Mrożka.

Tango Sławomira Mrożka, jedna z pereł polskiego dramatu, to w swojej dwuznaczności, ponadczasowości materiał wręcz wymarzony do eksperymentu z formą i konwencją. Fakt, że do dzisiaj nikt nie podjął ryzyka przełożenia dramatu na język opery jest tyle samo zdumiewający, jak intrygujący. Nie bez znaczenia jest fakt, że specyfika dzieła należącego do kanonu literatury wymaga czegoś więcej niż tylko oprawienia muzyką. Bezspornie fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem umiejętnego połączenia współczesnego warsztatu kompozytorskiego najwyższych lotów ze zrozumieniem specyfiki literackiego pierwowzoru. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że sam Dobrzyński w mistrzowski sposób przełożył już na język współczesnej opery Operetkę Witolda Gombrowicza i to tak udanie, że zarówno opinie krytyków jak i melomanów były jednogłośne: znakomicie. A warto zauważyć, że ta jednogłośność ocen nie jest efemeryczna. Sukces potwierdziło zaproszenie na festiwal oper kameralnych w Wiedniu, skąd transmitowała je telewizja ARTE.

Opera jako sztuka daje możliwość doskonała ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu, typowego arsenału scenicznego dramatu, dochodzi walor muzyki, frazy, budowania napięcia, konfliktu, dźwiękiem, muzyką. To bezspornie idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka. Mnogość konfliktów, odmienności odczytywania ich intencji, czy wreszcie samego przekazu w myśl akademickiego „co autor chciał nam przez to powiedzieć” to pole popisu w konwencji opery. Biorąc pod uwagę warsztat kompozytora, jego artyzm i doświadczenie zespołu wykonawców, można spodziewać się kontynuacji sukcesu Operetki, a samo Tango bezspornie wpisze się na karty najnowszej historii Warszawskiej Opery Kameralnej.

Informacja o biletach – na stronie: www.operakameralna.pl

Szczecin | Dzieje grzechu

Dzieje17 marca 2018 roku o godz. 19:00 Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza widzów na balet Dzieje grzechu z muzyką Mieczysława Karłowicza w choreografii Karola Urbańskiego.

Doskonale wytańczona narracja okraszona jest przepięknymi kostiumami i imponującymi wizualizacjami. Silne emocje i piękno tańca w najczystszej postaci. Czy miłość kobiety może sprowadzić ją na samo dno? Czy w opanowanym przez mężczyzn świecie jest w stanie ocalić swoją godność? Spektakl inspirowany filmem Waleriana Borowczyka okrzykniętym największym skandalem polskiego kina i równie głośną książką Stefana Żeromskiego o tym samym tytule. Historia kobiety osamotnionej w świecie mężczyzn. Kobiety, która wiedziona namiętnościami trafia na samo dno. Kobiety, która od tego dna potrafi się odbić i ocalić pierwiastek siebie. Również historia świata. Świata, w którym nasze emocje, uczucia i słabości są obserwowane jak w sklepowej witrynie.

Balet Dzieje grzechu to spotkanie z literaturą, a nawet z… filmem. Spektakl zyskał wyraz filmowy, stając się baletem fabularnym, taneczną adaptacją opowiadanej treści. Karol Urbański, twórca tego spektaklu, zilustrował opowieść muzyką z epoki – późnoromantycznymi poematami symfonicznymi Mieczysława Karłowicza, które zaprezentuje Orkiestra Opery na Zamku pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka. Solowe partie wokalne wykonają Joanna Tylkowska-Drożdż i Paweł Wolski.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Poznań | 47. Poznańska Wiosna Muzyczna

pwmW dniach 16–22 marca 2018 roku po raz 47. odbędzie się festiwal muzyki współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich i Agencję More Than One Production.

To niezwykłe wydarzenie, zapoczątkowane przez wybitnego kompozytora Tadeusza Szeligowskiego, ponownie zgromadzi znakomitych muzyków, których usłyszeć będzie można podczas 15 koncertów. Festiwal skierowany jest nie tylko do odbiorców niezwiązanych na co dzień ze środowiskiem muzycznym, ale także do znawców muzyki chcących poznać najnowsze utwory w doskonałym wykonaniu.

Festiwal zainauguruje koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza, podczas którego zabrzmią Łańcuch II. Dialog na skrzypce i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego. Ponadto zespół prawykona Morze traw na orkiestrę Janusza Stalmierskiego. Podczas Festiwalu odbędzie się kilka premier dzieł polskich twórców. 18 marca Wieniawski Kwartet prawykona utwory Strumień czasu – Trwanie Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej i Weast / Zawschód Jerzego Zieleniaka. 19 marca Duet Soprancello po raz pierwszy zaprezentuje publiczności Psalm 131 na sopran i wiolonczelę Katarzyny Kwiecień-Długosz i Brevis Jakuba Polaczyka, zaś Sinfonietta Pomerania – Koncert na fortepian i małą orkiestrę Zbigniewa Kozuba oraz utwór Ex imo mari na orkiestrę kameralną Moniki Kędziory, który powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Duet Manko Zapała wykona po raz pierwszy 20 marca kompozycję No meaning detected na skrzypce i elektronikę Rafała Zapały. Tego samego dnia usłyszymy nowy utwór Tomasza Skweresa Meledictio na flet prosty, flet altowy, harfę i klawesyn w interpretacji Ensemble airborne extended (Austria). Sonoristic trio na klarnet, wiolonczelę, fortepian i elektronikę Piotra Pawlika prawykona 21 marca Meta Ensemble. Podczas koncertów 22 marca odbędzie się premiera kompozycji Wojciecha Ziemowita Zycha Flarea na flet i harfę w wykonaniu duetu Fl:Ar-Art, zaś Barbara Borowicz i Bartosz Sałdan zaprezentują publiczności po raz pierwszy Reflexion na klarnet i perkusję Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie Festiwalu.

Kielce | Akademia Melomana: Dźwiękowisko

fs16 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się premiera spektaklu dźwiękowego na głosy młodzieży, orkiestrę i live electronics Nie podoba mi się (Dźwiękowisko III) autorstwa Lidii Zielińskiej.

Wieczór rozpocznie kompozycja Lidii Zielińskiej pt. Kieleckie pory roku prawykonywana w Radomiu w 2015, napisana na zamówienie Radomskiej Orkiestry Kameralnej i nosząca wówczas tytuł Radomskie pory roku. Ze względu na charakter partii improwizowanej wykonanie w Kielcach opatrzone zostało tytułem Kieleckie pory roku. Jest to utwór parateatralny, w którym udział bierze młodzież gimnazjalna, dwójka flecistów, orkiestra smyczkowa i media elektroakustyczne.

Swoją premierę będzie miało drugie dzieło Lidii Zielińskiej Nie podoba mi się (Dźwiękowisko III), które powstało w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Tematyka utworu odnosi się do zainteresowań grupy wiekowej ludzi stojących u progu dorosłości. Jest to próba dostrzeżenia i zrozumienia kilku kwestii istotnych w tym wieku, m.in.: problem agresji lękowej, przyczyny mowy nienawiści, instynkt stadny, umiejętność odmowy, prywatność, wartość wspólnych działań, świadomość konsekwencji, odpowiedzialność, samodoskonalenie. Kompozycja pomyślana jest jako spektakl dźwiękowy o narracji muzycznej, ale brzmienia wywodzą się niemal wyłącznie z głosu ludzkiego. Istotą utworu jest praca warsztatowa z młodzieżą licealną, ukazanie im bogactwa brzmień wokalnych i możliwości kreowania z nich sugestywnych opowieści. W trakcie warsztatów uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego i Gimnazjum nr 23 w Kielcach eksperymentować będą z możliwościami mikrofonów, dobiorą odpowiednie przetworzenia elektroniczne, zbudują różnorakie faktury dźwiękowe w analogii do ich doświadczeń z życia codziennego, poznają bogactwo możliwości niuansowania wszelkich wypowiedzi dźwiękowych, także tych stosowanych w codziennym porozumiewaniu się i związanych z kulturą osobistą. Jednocześnie celem warsztatów oraz prób młodzieży z orkiestrą jest uczenie się sztuki wzajemnego słuchania, współpracy i elastyczności, dyscypliny synchronizacyjnej i realizacja innych, podobnych celów wychowawczych.

Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jacka Rogali zapewni ciągłość narracji muzycznej. W drugiej części wieczoru publiczność wysłucha Czterech pór roku Antonia Vivaldiego, stanowiących kanwę Kieleckich pór roku.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Łódź | Koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Su-Han Yanga

fl16 marca 2018 roku o godz. 19.00 łódzcy filharmonicy wystąpią pod batutą Su-Han Yanga, laureata I nagrody w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika i Maurice’a Ravela.

Pochodzący z Tajwanu dyrygent Su-Han Yang studiuje w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie. Koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina pod dyrekcją Su-Han Yanga rozpocznie Mała suita Witolda Lutosławskiego, oparta na tradycyjnych polskich melodiach. Następnie skrzypek Jakub Jakowicz, ostatni uczeń wybitnego pedagoga Tadeusza Wrońskiego, wystąpi jako solista w Koncercie na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika. Dzieło, powstałe na zamówienie Yehudi Menuhina, ma charakter osobisty: przyznając soliście absolutny prymat w ramach formy – lokuje się na antypodach pustej wirtuozerii. „Potraktowałem skrzypce jako instrument śpiewający, którym, jak sądzę, nadal pozostają...” – mówił kompozytor.

Po przerwie usłyszymy muzykę Maurice’a Ravela. Przepiękna Pavana na śmierć Infantki zajmuje wysokie miejsce na liście najsmutniejszych kompozycji sporządzonej przez BBC. Z kolei wielbione później (i do dziś) Boléro podczas premiery wersji koncertowej (1928) poniosło klęską. Konstrukcja utworu, szokująca w swej prostocie, początkowo była dla publiczności nie do przyjęcia.

O historii powstania tych utworów opowie podczas spotkania przedkoncertowego Piotr Matwiejczuk; początek o godz. 18.15.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Szczecin | Szymanowski & Bruckner

sz16 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach cyklu „Preludium Talentów” usłyszymy Koncert skrzypcowy nr 2 op. 61 Karola Szymanowskiego w interpretacji norweskiej skrzypaczki Eldbjørg Hemsingi.

Partytura II Koncertu skrzypcowego (1933) pochodzi z „narodowego” okresu twórczości Szymanowskiego. Od lat 1920-tych bowiem twórca wykorzystywał elementy polskiego folkloru, np. podhalańskiego i kurpiowskiego. Stąd też miłośników pełnego impresjonizmu i egzotyki I Koncertu skrzypcowego warto uprzedzić, że dzieło numer dwa to wyraz zupełnie innych idei. Pobrzmiewają tu nuty rodem z Podhala, w tkance muzycznej zaś zamiast brzmieniowych eksperymentów słyszymy bardziej tonalne zwroty. Koncert, podobnie jak pierwszy, powstał we współpracy z wielkim wiolinistą Pawłem Kochańskim, konsultantem wielu dzieł skrzypcowych kompozytora (premiera 6 października 1933 r. w Filharmonii Warszawskiej). Partię solową wykona krajanka dyrygenta Rune Bergmanna norweska skrzypaczka Eldbjørg Hemsing, której sława, mimo młodego wieku, daleko wykroczyła już poza krąg skandynawski (Wigmore Hall, Verbier Festival, AlpenKlassik w Niemczech).

W drugiej części wieczoru Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod batutą Rune Bergmanna zaprezentuje VII Symfonię niemieckiego kompozytora Antona Brucknera. Po premierze utworu recenzent „Berliner Tageblatt” napisał: „Bruckner uwiódł nas tak dalece, iż kiedy wybrzmiał ostatni akord jego wielkiego dzieła, pytaliśmy w osłupieniu: jak to możliwe, że tak długo pozostawał dla nas zagadką?”. Symfonia składa się z czterech monumentalnych ogniw, przesycona jest liryzmem i powagą.

Więcej – na stronie Filharmonii.

22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

bW dniach 16–30 marca 2018 roku odbędzie się 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.

Podczas 15 dni festiwalowych zaplanowanych zostało 13 koncertów symfonicznych, 3 koncerty kameralne oraz 2 recitale pianistyczne. Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęły gwiazdy muzyczne tej miary co skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, pianiści: Krystian Zimerman, Rudolf Buchbinder, wiolonczelista Steven Isserlis, mistrzowie batuty: Christoph Eschenbach, Lawrence Foster, Leonard Slatkin, Cristian Măcelaru, JoAnn Falletta, David Afkham oraz znakomite krajowe i zagraniczne zespoły filharmoniczne, m.in. Buffalo Philharmonic Orchestra, Israel Camerata Jerusalem, Junge Deutsche Philharmonie.

22. edycja Wielkanocnego Festiwalu w sposób szczególny zaakcentuje obchodzone w roku 2018 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. W programie koncertów pojawią się zarówno najwybitniejsze dzieła polskiej literatury muzycznej w interpretacji światowej sławy muzyków, jak i wystąpią z recitalami wybitni polscy młodzi pianiści, stojący u progu międzynarodowych karier: Szymon Nehring, Krzysztof Książek, Łukasz Krupiński. W programach festiwalowych koncertów zaznaczone zostały także przypadające w roku 2018 wielkie rocznice muzyczne – 100. urodzin Leonarda Bernsteina, 85. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, 125. rocznica urodzin George’a Gershwina.

Wielkanocny Festiwal zainauguruje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka, który poprowadzi III Symfonię patrona festiwalu oraz wraz z Krystianem Zimermanem wykona II Symfonię „The Edge of Anxiety” Leonarda Bernsteina. W koncercie finałowym usłyszymy Stabat Mater A. Dvořáka pod dyrekcją Christopha Eschenbacha, ze znakomitymi solistami: Genią Kühmeier (sopran), Michelle Breedt (mezzosopran), Stevem Davislim (tenor) i Mikhailem Petrenko (bas).

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe, a także mistrzowski kurs pianistyczny prowadzony przez Dmitrija Alexeeva.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://beethoven.org.pl

Kraków | Projekt „Mosty”: prawykonania dzieł polskich kompozytorów

MostyAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza 14 marca 2018 roku na godz. 18:30 do Sali Koncertowej przy ul św. Tomasza 43 na koncert w ramach projektu „Mosty”.

„Mosty" są cyklem koncertów-prezentacji oraz wystaw poświęconych wspaniałym muzykom, pedagogom, absolwentom i studentom związanym z Akademią Muzyczną w Krakowie. Projekt jest organizowany przez Katedry: Kameralistyki, Kompozycji oraz Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego. Tym razem wieczór zostanie dedykowany wybitnym postaciom krakowskiego świata muzycznego: prof. Krystynie Moszumańskiej-Nazar, prof. Marii Fieldorf i prof. Zbigniewowi Szlezerowi.

W cyklu prawykonań usłyszymy Concertato na kanwie muzyki K. Moszumańskiej na instrumenty perkusyjne (2018) dr hab. Magdaleny Długosz, Poco divertimento na wiolonczelę i fortepian (2018) prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz oraz Z powyginanych figur gobeliny na perkusję, wiolonczelę, fortepian na cztery ręce, dwie piły i warstwę elektroakustyczną (2018) mgr. Kamila Kruka, w wykonaniu którego udział weźmie sam kompozytor. Utwory zaprezentują: perkusiści Jan Pilch i Tomasz Sobaniec, wiolonczelistka Barbara Łypik-Sobaniec, pianistki Monika Wilińska-Tarcholik, Milena Kędra i Monika Płachta. W drugiej części koncertu zespół studentów Akademii Muzycznej pod dyrekcją Stanisława Welanyka wykona Music for five Krystyny Moszumańskiej-Nazar.

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl

Kraków | VIII Srebrna Szybka, czyli muzyczna współczesność dla najmłodszych

sszPonad 100 wykonawców – solistów i kameralistów – z kilku krajów Europy weźmie udział w tegorocznej edycji Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej Srebrna Szybka, organizowanego po raz ósmy przez krakowską Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. B. Rutkowskiego (ul. Józefińska 10) w dniach 14-17 marca 2018.

Festiwal został powołany do życia w 2004 roku pod honorowym patronatem Profesora Adama Kaczyńskiego, nieżyjącego już twórcy legendarnego zespołu MW2 i wieloletniego kierownika Katedry Interpretacji Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej w Krakowie. W ramach festiwalu w cyklu dwuletnim odbywają się dwa konkursy: kompozytorski i wykonawczy, a jego celem jest promowanie współczesnych trendów, technik kompozytorskich i wykonawczych wśród uczniów i pedagogów szkół muzycznych na poziomie pierwszego i drugiego stopnia nauczania.

Tegoroczny konkurs wykonawczy znalazł się na liście wydarzeń rekomendowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a obradom międzynarodowego Jury złożonego z wybitnych specjalistów w zakresie muzyki współczesnej przewodniczyć będzie Profesor Zdzisław Łapiński.

Konkursowi towarzyszyć będzie bogaty program wydarzeń towarzyszących: warsztaty nowych technik kompozytorskich i instrumentoznawstwa (Maciej Jabłoński, Michał Jakub Papara), wykłady o muzyce najnowszej (Barbara Bogunia) oraz specjalne koncerty w wykonaniu dotychczasowych laureatów konkursu i pedagogów z utworami m.in. George’a Crumba, Arvo Pärta, Witolda Lutosławskiego, Gary’ego Schockera i Leszka Wojtala. Nie zabraknie akcentów nawiązujących do wkładu szkoły przy ulicy Józefińskiej w kształtowanie kultury muzycznej Krakowa, w postaci wieczoru poświęconego pamięci jej patrona Bronisława Rutkowskiego „ojca nowoczesnej polskiej organistyki” w 120-tą rocznicę urodzin z udziałem jego uczniów, organistów-wirtuozów Joachima Grubicha i Marka Stefańskiego. Wywiad ilustrowany pokazem unikatowych fotografii oraz archiwalnych nagrań przeprowadzi Mateusz Borkowski. Zabrzmią także oryginalne współczesne opracowania polskich pieśni ludowych zebranych przez Rutkowskiego w wersji na chór z towarzyszeniem fortepianu i instrumentów etnicznych.

Więcej informacji: www.sm1krakow.eu/srebrna-szybka/