Polmic - FB

aktualności

Kraków | XIV Festiwal Muzyki Polskiej

FMP

W dniach 3–22 lipca 2018 roku w Krakowie odbędzie się XIV Festiwal Muzyki Polskiej, podczas którego można będzie usłyszeć zarówno muzykę dawną, jak i dzieła współczesnych kompozytorów w wykonaniu wybitnych solistów i zespołów z Polski i zagranicy.

11 dni i 11 koncertów wypełnionych wielkimi dziełami m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Nowowiejskiego i Pawła Łukaszewskiego, a także utwory zagranicznych twórców inspirowane Polską – tak w skrócie zapowiada się 14. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, odbywająca się w roku 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Od 3 do 22 lipca w Krakowie wystąpią wybitni artyści, m.in. amerykańska skrzypaczka Miranda Liu, rosyjski pianista Philipp Kopachevsky, tajwański dyrygent Su-Han Yang oraz ceniona sopranistka Elżbieta Szmytka.

Na inaugurację 14. edycji festiwalu (3 lipca, kościół św. Katarzyny) zabrzmi Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego, obchodzącego w tym roku jubileusz 85. urodzin. Monumentalne dzieło ukończone w 1993 roku nawiązuje do bogatej i wielowiekowej tradycji łacińskiej mszy żałobnej. Kompozycję usłyszymy w wykonaniu znakomitych solistów: Izabelli Matuły – sopran, Isabelle Vernet – mezzosopran, Wojciecha Parchema – tenor, Liudasa Mikalauskasa – bas. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Maciej Tworek.

Szczegółowy program – na stronie:  http://www.fmp.org.pl/

Gdańsk | Polska Muzyka w Altanie

Polski Chór KamerlanyJuż w najbliższą sobotę, 30 czerwca 2018 o godzinie 12.00, w altanie w Parku Oliwskim, (ul. Opata Jacka Rybińskiego, Gdańsk) odbędzie się pierwszy koncert z cyklu "Goście Polskiego Chóru Kameralnego" pod wspólnym tytułem "Polska Muzyka w Altanie". W urokliwej parkowej scenerii, w kolejne soboty lata podczas godzinnych koncertów prezentowane będą perły polskiej muzyki.

Jako pierwszy wystąpi Polski Chór Kameralny pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego – organizatora wydarzenia, świętującego w tym roku jubileusz 40-lecia. Zespół zaprezentuje pieśni ludowe i patriotyczne polskich kompozytorów: Stanisława MoniuszkiIgnacego PaderewskiegoEdwarda PałłaszaJuliusza Łuciuka oraz Ireneusza i Leona Łukaszewskich.

W kolejne letnie soboty, w lipcu i sierpniu (7, 14, 21, 28 lipca oraz 4 i 11 sierpnia,) zawsze w samo południe, zapraszamy na koncerty artystów z Gdańskiej Akademii Muzycznej. W pierwszą sobotę lipca usłyszymy duet w składzie Monika Dżuła-Radkiewicz (gitara) i Dorota Pawlus (flet). Artystki zagrają Walce Jana Nepomucena Bobrowicza oraz Hommage a Chopin  Aleksandra Tansmana. 14 lipca wystąpi skrzypaczka Julia Kazimirowicz i pianistka Marta Kur. W ich wykonaniu usłyszymy Sonatę op. 9 na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego. Podczas czwartego koncertu wystąpią Maciej Kacprzak grający na akordeonie oraz Karol Sokołowski, wiolonczelista. Panowie zaprezentują dwa utwory: Krzysztofa Olczaka Accotango i Fryderyka Chopina Preludium e-moll op.28. W ostatnią sobotę lipca w parkowej altanie będzie królować nostalgiczna muzyka Mieczysława Fogga, Eugeniusza Bodo i Marka Grechuty w opracowaniu na kwartet smyczkowy – wystąpi Jardin Kwartet.

Sierpień powitamy piosenkami z Kabaretu Starszych Panów w wykonaniu Karoliny Arczewskiej z zespołem. Podczas ostatniego z cyklu Koncertów w Altanie usłyszymy arie i pieśni Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza w wykonaniu Pauliny Dąbrowskiej (sopran), Andżeliki Gmińskiej (mezzosopran) oraz Zuzanny Lisieckiej (fortepian).

Na wszystkie koncerty wstęp wolny!

Warszawa | 18. Festiwal „Ogrody Muzyczne”

Ogrody

18. edycja Festiwalu Ogrody Muzyczne potrwa od 30 czerwca do 31 lipca 2018 roku w Warszawie.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w stolicy od 2001 roku. Każda edycja to około 30 wydarzeń artystycznych: koncertów live, projekcji sfilmowanych wybitnych realizacji oper, baletów i koncertów. Od początku festiwal odbywa się w na terenie Dziedzińca Wielkiego Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim, klimatyzowanym namiotem gromadzącym 800-osobową publiczność.

Od kilku lat inspiracją dla kolejnych edycji jest kultura i sztuka krajów obejmujących przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej w dniu rozpoczęcia festiwalu tj. w drugim półroczu danego roku. W 2018 roku formuła została zmieniona. Do udziału zaproszono trzech gości, którzy prezydencję w Radzie UE obejmują kolejno. Są to: Estonia, Bułgaria i Austria. Dzięki temu festiwal obfituje w wydarzenia o zasięgu międzynarodowym a widzowie będą mieć okazję posłuchać najlepszych estońskich, bułgarskich i austriackich solistów i zespołów muzycznych.

W programie wydarzenia ważne miejsce zajmuje muzyka polska. Podczas tegorocznej edycji zabrzmią dzieła Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana i Zygmunta Krauze. Koncert finałowy będzie w całości poświęcony polskiej muzyce współczesnej. W wykonaniu orkiestry Sinfonia Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza usłyszymy Rhapsod Zygmunta Krauze, Mandragorę Karola Szymanowskiego, Muzykę na smyczki, trąbki i perkusję Grażyny Bacewicz i Orawę Wojciecha Kilara.

W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”, na który wstęp jest wolny, a dzieci – małe i duże – bardzo mile widziane.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu.

Gdańsk | 41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej

BAzylika Mariacka41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Gdańsku rozpocznie się 6 lipca i potrwa do 31 sierpnia 2018. Koncerty odbywają się w każdy piątek o godz. 20:15 w Bazylice Mariackiej. 15 sierpnia o godzinie 20:30 odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Podczas dziesięciu koncertów wystąpią artyści z USA, Niemiec, Kanady, Austrii i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, prezentujące szeroką paletę stylów: od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej, poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków, po muzykę współczesną, a nawet jazzową. Podczas koncertu inauguracyjnego 6 lipca usłyszymy m.in. Brzmienia na trąbkę i organy w wykonaniu kompozytora Andrzeja Szadejko na organach oraz Pawła Hulisza na trąbce.

Wspaniała akustyka oraz wyjątkowa atmosfera miejsca, jakim jest największy w Europie ceglany Kościół Mariacki, gwarantują każdemu słuchaczowi szeroką gamę doznań estetycznych i muzycznych. Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją, aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska, a przy okazji usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów.

Znajdujące się obecnie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku organy są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 roku z kościoła św. Jana.

Bilety w cenie: 15/25 PLN do nabycia online oraz oraz w Bazylice na godzinę przed koncertem.

Szczegóły festiwalu dostępne na www.festiwalorganowy.pl oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka.

Festiwal "Chopin w sercu Warszawy"

Chopin w Sercu WarszawyMiędzynarodowy Festiwal Pianistyczny "Chopin w sercu Warszawy" potrwa od 7 lipca do 25 sierpnia 2018 roku, obejmując liczne koncerty w wykonaniu pianistów o wyrazistych osobowościach artystycznych.

Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny "Chopin w sercu Warszawy" jest ściśle związany z miejscem, które stanie się centrum festiwalowych wydarzeń. Jest to kościół Świętej Trójcy, w którym w 1825 roku Fryderyk Chopin wystąpił przed carem Aleksandrem I i otrzymał od niego pierścień z brylantem. Młody kompozytor śpiewał także w parafialnym chórze i słuchał tu kazań. Kopuła kościoła – jedna z największych w Europie – sprawia, że posiada on wspaniałą akustykę i od wielu lat wykorzystywany jest jako przestrzeń koncertowa. Krzyż na kopule stanowi geodezyjny środek Warszawy, według którego sir William Heerlein Lindley wytyczył sieć stołecznych wodociągów. Ponieważ budynek jest rotundą, podczas festiwalu fortepian będzie ustawiany w środku kościoła, idealnie pod latarnią kopuły – czyli w sercu Warszawy.

Koncerty będą się odbywać w każdą sobotę lipca i sierpnia o godz. 16.00, a "Chopinutki" – koncerty chopinowskie dla malutkich o godz. 17.30, w kościele Świętej Trójcy przy placu Małachowskiego 1 w Warszawie. Weekend Inauguracyjny – 7 i 8 lipca – to recitale chopinowskie Leonory Armellini i Nikolaya Khozyainova (Mikołaja Chozjainowa) oraz dwa koncerty dziecięce w wykonaniu Adama Mikołaja Goździewskiego. 

Oficjalnymi organizatorami festiwalu są Fundacja Sztuki Pianistycznej i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest wolny.

Szczegółowy program – dostępny na stronie: http://chopinwsercuwarszawy.pl/

 

Polskie akcenty na Światowym Kongresie Saksofonowym w Zagrzebiu

Zagrzeb KongresW dniach 10–14 lipca 2018 roku w Zagrzebiu obędzie się XVIII edycja Światowego Kongresu Saksofonowego (World Saxophone Congress) – najbardziej prestiżowej imprezy saksofonowej, skupiającej artystów i miłośników tego instrumentu z najodleglejszych zakątków świata. Kongresy, zapoczątkowane w 1969 roku w Chicago, odbywają się co trzy lata, każdorazowo w innym miejscu globu. Artystyczną opiekę nad wydarzeniem sprawuje Dragan Sremec; honorowym przewodniczącym został Eugene Rousseau – artysta-legenda, uczeń Marcela Mule’a, współorganizator pierwszej edycji.

Bogaty program kongresu pozawala na prezentację umiejętności szerokiego grona artystów: najbardziej cenionych saksofonistów światowego formatu, studentów i amatorów wszystkich stylów muzycznych: od muzyki klasycznej, przez jazz, po muzykę etniczną. Zaplanowano blisko 400 koncertów (solistów, kameralistów, orkiestr saksofonowych, solistów z towarzyszeniem zespołów smyczkowych i symfonicznych), trzydzieści wykładów oraz osiem kursów mistrzowskich. Koncerty i prezentacje będą odbywały się zarówno w salach koncertowych, jak i w niekonwencjonalnych miejscach, stwarzając okazję do popularyzacji muzyki saksofonowej wśród szerokiej publiczności. Przewidziano również programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Ponadto w kongresie wezmą udział twórcy i producenci instrumentów oraz wydawcy.

W programie kongresu przewidziano kilka polskich, mocnych akcentów. Najbardziej prestiżowym wydarzeniem będzie koncert finałowy; 14 lipca, w słynnej sali im. Vatroslava Lisinskiego zabrzmi bowiem Koncert saksofonowy  Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara – profesora i prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Zagrzebiu pod dyrekcją Quentina Hindleya. Oprócz finału Gusnar wystąpi podczas kongresu dwukrotnie, m.in. w ramach koncertu międzynarodowych gwiazd saksofonu związanych z legendarną firmą D’Addario (13 lipca).

Nurt jazzowy będzie reprezentował znakomity Krzysztof Urbański, który zagra dwa koncerty: z zaproszonymi muzykami (11 lipca, Saxophone Throughout the History) oraz ze swoim kwartetem (12 lipca). Wśród innych wydarzeń z udziałem rodzimych muzyków usłyszymy także młodych, dobrze zapowiadających się artystów, m.in. półfinalistę konkursu Młody Muzyk Roku 2018 i zdobywcę tegorocznego Grand Prix konkursu saksofonowego CEA – Wojciecha Chałupkę (12 lipca), oraz duet saksofonowo-harfowy Trefon Gmyrek Duo, który tworzą uczniowie liceum Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej – Maria Gmyrek i Wojciech Trefon (14 lipca). Polskie nazwiska pojawią się również w ramach formacji międzynarodowych: The Cascatelle Saxophone Quartet (Faustyna Szudra) i SOS Saxophone Orchestra (Joanna Blejwas, Weronika Partyka).

Podczas imprezy zabrzmi kilkanaście utworów rodzimych twórców, m.in. Przemysława Schellera, Anny Marii Huszczy, Przemysława Szczotka, Wojciecha Chałupki i Macieja Małeckiego.

Szczegółowe informacje o kongresie wraz z pełnym programem wydarzeń znajdują się na stronie: www.zagrebsaxcongress.com.

Festiwal „Kolory Polski” po raz dziewiętnasty

KoloryW dniach 1 lipca – 31 sierpnia 2018 roku odbędzie się 19. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Na wszystkie koncerty w ramach Festiwalu (poza finałowym) wstęp jest wolny.

Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” jest wyjątkowym wydarzeniem sezonu letniego, obejmującym całe województwo łódzkie. Dwadzieścia koncertów odbędzie się w kilkunastu najpiękniejszych, turystycznych zakątkach województwa łódzkiego: artyści zaproszeni do współtworzenia tego projektu odwiedzą takie miejscowości, jak Skierniewice, Rogów, Konstantynów Łódzki, Dobroń, Brzeźno, Wartę, Wolbórz, Inowłódz, Wieruszów, Zelów, Pęczniew, Sieradz, Góra Świętej Małgorzaty, Lipce Reymontowskie, Krośniewice i Nieborów. Program Festiwalu tworzony jest na bazie utworów nie tylko muzyki poważnej, obejmuje także autorskie projekty, kompozycje inspirowane folklorem czy sztuką dawną, niekonwencjonalne opracowania muzyki klasycznej i rozrywkowej, a także jazzowe aranżacje.

Inauguracja „Kolorów Polski” będzie miała miejsce w Łowiczu 1 lipca. W trakcie dwóch wakacyjnych miesięcy publiczność będzie mogła oklaskiwać Chór Filharmonii Łódzkiej, Kapelę Polonica, Kubę Stankiewicza z zespołem, L. Stadt i Chór Teatru Chorea, Kraków Street Band. W dobrońskim kościele usłyszymy oktet wokalny Octava Ensemble, który zaprezentuje m. in. utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Mikołaja z Krakowa, Mikołaja Zieleńskiego i Łukasza Urbaniaka. W wieruszowskim kościele wystąpi kwartet puzonowy Tromb Quartet; w programie koncertu znajdzie się muzyka Feliksa Nowowiejskiego i Mateusza Święcickiego. W finale Festiwalu, wystąpi znany akordeonista Marcin Wyrostek wraz z zespołem Corazon. Artysta zaprezentuje utwory ze swojej najnowszej płyty Polacc.

Mapa wszystkich koncertów Festiwalu jest dostępna na stronie: www.filharmonia.lodz.pl 

Rzeszów | 27. Festiwal Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa

Rzeszów Festiwal OrganowyOd 27 lat w rzeszowskich świątyniach rozbrzmiewa latem muzyka organowa i kameralna z udziałem organów. Tegoroczny festiwal „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa” rozpocznie się 1 lipca i potrwa do 19 sierpnia 2018.

8 festiwalowych koncertów odbędzie się w Rzeszowie: w katedrze, w kościele św. Krzyża oraz Wniebowzięcia NMP w Zalesiu. Podczas tegorocznego festiwalu wystąpią renomowani wirtuozi organów oraz inni instrumentaliści i śpiewacy z Niemiec, Włoch, Rosji, USA i oczywiście z Polski. Rzeszowskiemu programowi będą towarzyszyć 2 cykle: „Muzyka organowa w Jarosławskim Opactwie” oraz „Koncerty organowe w bazylice Jezuitów w Starej Wsi”.

Podobnie jak w latach ubiegłych, melomani będą mogli wysłuchać sporą porcję muzyki organowej i kameralnej, pochodzącą z różnych obszarów kulturowych Europy. Panorama historyczna i geograficzna muzyki widniejącej w programie każdego z koncertów jest obszerna: od dzieł polskiego renesansu, dawnej muzyki hiszpańskiej, włoskiej, poprzez dojrzałą polifonię na czele z Johannem Sebastianem Bachem, dzieła romantyków niemieckich i francuskich symfoników, aż po kompozycje napisane współcześnie, a nawet improwizacje organowe.

Każdy z koncertów będzie ciekawy i odmienny pod względem proponowanego repertuaru, a także różnorodnej obsady wykonawczej. Będzie sporo muzyki polskiej, chociażby chóralnej podczas koncertu inauguracyjnego w rzeszowskiej katedrze w niedzielę 8 lipca. Nie zapominamy bowiem o przypadającej na ten rok 100 rocznicy odzyskania przez nasz kraj Niepodległości.

Głównym organizatorem tegorocznej edycji festiwalu jest po raz pierwszy Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE, powołana w celu organizacji festiwali muzyki organowej na Podkarpaciu i w Małopolsce.

Zobacz: Harmonogram Koncertów

 

Nowy utwór Pawła Hendricha z premierą w Japonii

G19 czerwca 2018 roku w Tokio miało miejsce prawykonanie nowego dzieła na fortepian solo wrocławskiego kompozytora Pawła Hendricha o tytule Gliptopalinomia.

Prawykonanie tego utworu odbyło się w prestiżowej tokijskiej Triphony Concert Hall w ramach trasy koncertowej polskiego pianisty Ignacego Lisieckiego po japońskich miastach: Tokyo, Kobe, Fukuoka. Utwór kompozytor dedykował pianiście, który, mieszkając już ponad dziesięć lat w Japonii, promuje polska muzykę. Wykonanie utworu jest również zapowiedzią nadchodzącego stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią oraz wstępem do większej liczby wydarzeń przyszłorocznych.

Utwór Gliptopalinomia został zaplanowany jako cykl fortepianowy, w którym zaprezentowane zostały wszystkie podstawowe elementy autorskiego Systemu Konstrukcji Okresowych. Każda miniatura cyklu opiera się na okresowym materiale wysokościowym zbudowanym z szeregu naprzemiennych interwałów. Zestawy określonych interwałów w połączeniu z przeważnie cyklicznymi rytmami definiują określoną barwę i fakturę każdej części cyklu. Znaczenie tytułu zawiera się w polu semantycznym wytyczonym przez trzy greckie słowa: glipto (glyphē) – rzeźba lub glyptós – grawerowany; palin (pálin) – znowu, przeciw, wstecz, ponownie; nomia (nomós) – umiejętność, sztuka, dziedzina nauki lub prawo. W ten sposób Gliptopalinomia jest dźwiękową rzeźbą wyrytą przez materię muzyczną, kształtowaną przez kompozytora niemalże przez dwie dekady.