Polmic - FB

aktualności

Transmisje i retransmisje do kin przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj: jubileuszowy sezon 2019–20

nazywowkinachDziesiąty już, jubileuszowy, sezon transmisji i retransmisji „Bolshoi Ballet Live” z moskiewskiej sceny rozpocznie się 27 października 2019 roku pokazem HD LIVE Rajmondy – wielkiego baletu klasycznego do muzyki Aleksandra Głazunowa, rzadko wykonywanego na zachodnich scenach ze względu na wyjątkowo wysokie wymagania stawiane tancerzom.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, na które czekają miłośnicy baletu na całym świecie. Nie zabraknie dwóch prawdziwych przebojów baletowej sceny do muzyki Piotra Czajkowskiego: Jeziora łabędziego w nowej obsadzie solistów i powtórki Dziadka do orzechów w okolicy Bożego Narodzenia. Oba balety opracował choreograficznie Jurij Grigorowicz, długoletni dyrektor zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Po olbrzymim sukcesie frekwencyjnym i kilkukrotnych retransmisjach na nowo zagości na ekranach kin piękny balet romantyczny Giselle, ale w zupełnie nowym opracowaniu chorograficznym Aleksieja Ratmańskiego. Obok niego pojawi się także barwny, orientalny Korsarz – utaneczniona awanturnicza opowieść o piracie Konradzie i jego ukochanej Medorze porwanej do haremu pewnego sułtana.

Wzorem poprzednich sezonów w programie obok takich właśnie klasycznych baletów znajdą się XX-wieczne arcydzieła. Pod koniec sezonu ponownie będzie można obejrzeć nową wersję baletu Romeo i Julia, przygotowaną dla Teatru Bolszoj przez Aleksieja Ratmańskiego i transmitowaną na żywo w 2017 roku. W kwietniu na ekranach kin zabłysną Klejnoty – wieczór baletowy w trzech częściach w choreografii George’a Balanchine’a. Ten piękny spektakl oddaje hołd trzem stylom tańca, porównanym do szlachetnych kamieni: szmaragdów, rubinów i brylantów. Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program transmisji – na stronie http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/sezon-2019-2020-bolshoi-ballet-live-ogloszony 

Gliwice | X Wiosna z Fryderykiem

Teatr w GliwicachW dniach 24 marca – 14 kwietnia 2019 roku Teatr Miejski w Gliwicach zaprasza na jubileuszową 10. edycję Festiwalu „Wiosna z Fryderykiem”.

Tegoroczna odsłona „Wiosny z Fryderykiem” obejmuje cztery koncerty: „Polonez znaczy polski”, „Arystokraci świata dźwięków”, „Miniatury i ich wielkie cykle”, „Marzenia i wyznania miłosne”. Zostanie zaprezentowana twórczość Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz, Modesta Musorgskiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncerty będą odbywać się w tropikalnym otoczeniu – w budynku Palmiarni Miejskiej w Gliwicach w niedziele od 24 marca do 14 kwietnia o godz. 19.30.

Przed gliwicką publicznością wystąpią pianiści Michał Szymanowski, Krzysztof Książek, Alberto Nose, Beata Bilińska, wiolonczelista Maciej Kułakowski i dwa kwintety smyczkowe.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://teatr.gliwice.pl/2019/03/11/wiosna-z-fryderykiem-wydarzenia/ 

Elbląg | Muzyczna wiosna według EOK

EOK„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 

Warszawa | Sinfonia Varsovia świętuje 35. urodziny

SV35 lat temu jeden z najsłynniejszych skrzypków XX wieku, Yehudi Menuhin, po raz pierwszy odwiedził Polskę. Jego wizyta zainspirowała powstanie Sinfonii Varsovii, uznawanej obecnie za jedną z najlepszych orkiestr w kraju. Świętując swój jubileusz Sinfonia Varsovia zaprasza 23 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na uroczysty koncert urodzinowy.

Jubileuszowy koncert z okazji 35-lecia powstania zespołu swoim repertuarem nawiązuje do najważniejszych osób i rozdziałów z życia Sinfonii Varsovii. Koncert rozpocznie Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii. Utwór ten nosi specjalną dedykację dla orkiestry, a jego obecność w programie to również odniesienie do Polskiej Orkiestry Kameralnej, której skład stał się fundamentem Sinfonii Varsovii. Następnie zabrzmi uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego, którą muzycy wielokrotnie wykonywali i nagrywali pod batutą Menuhina. Za pulpitem dyrygenckim stanie francuski dyrygent i klawesynista, Hervé Niquet, który poprowadzi również kolejny utwór, Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa. Muzyka francuska i współpraca z francuskimi artystami zajmuje niezwykle istotne miejsce w repertuarze orkiestry. Sinfonia Varsovia od ponad 20 lat jest stale obecna na najważniejszych festiwalach muzycznych we Francji, jak La Folle Journée czy Festiwal Pianistyczny w La Roque d'Anthéron.

Po przerwie przed orkiestrą stanie młody amerykański dyrygent, Roderick Cox, ubiegłoroczny laureat prestiżowej The Sir Georg Solti Conducting Award. W jego interpretacji zabrzmią dzieła klasyków muzyki amerykańskiej – II Essay for Orchestra op. 17 Samuela Barbera oraz Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Natomiast jedną z najbardziej lubianych przez Sinfonię Varsovię kompozycji, I Symfonię D-dur op. 25 „Klasyczną” Siergieja Prokofiewa usłyszymy pod batutą niezwykle cenionej dyrygentki, Marzeny Diakun, laureatki m.in. Paszportu Polityki. Zadyryguje ona również ostatnim utworem w programie koncertu – Krzesanym Wojciecha Kilara.

W przerwach zobaczyć będzie można również archiwalne zdjęcia orkiestry oraz ilustracje i makiety prezentujące nową siedzibę Sinfonii Varsovii, mieszczącej m.in. największą w Polsce salę koncertową.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Kraków | 110. rocznica śmierci Zygmunta Noskowskiego i 150. rocznica urodzin Alberta Roussela

FK22 marca 2019 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji obchodów 110. rocznicy śmierci Zygmunta Noskowskiego i 150. rocznicy urodzin Alberta Roussela.

Koncert rozpocznie Step Zygmunta Noskowskiego – pierwszy polski poemat symfoniczny, ekspresyjnie obrazujący wydarzenia, których ukraińskie stepy były świadkami w widzianym przez pryzmat Sienkiewicza XVII stuleciu. Utwór wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe’a – począwszy od sezonu 2015/2016 dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii.

Co można przywieźć ze Stanów Zjednoczonych? Ravel przywiózł poczucie bycia kochanym – w Paryżu nigdy nie spotykał się z podobnymi hołdami – oraz jazz, którego rytmiczna witalność ukształtowała błyskotliwy Koncert fortepianowy G-dur, choć znalazło się w nim miejsce i na najczystszą lirykę. Partię solową w tym utworze wykona Charles Richard-Hamelin – jeden z najbardziej obiecujących współczesnych kanadyjskich pianistów, laureat II nagrody oraz nagrody Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie w 2015 roku.

Z zachwytami spotkał się także podczas swej podróży za ocean Albert Roussel – kompozytor dziś niesłusznie zepchnięty na nieco boczny tor, bez którego III Symfonii nie tylko znacznie skromniej wyglądałby obraz muzyki zwanej impresjonistyczną, ale nie byłoby kilku z najciekawszych utworów muzyki polskiej, w tym I i III Symfonii Lutosławskiego.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7878-KONCERT_SYMFONICZNY.html 

Wieczór fortepianowy w Filharmonii Lubelskiej

FL22 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się koncert wybitnego pianisty, solisty i kameralisty, autora wielu cenionych nagrań płytowych z muzyką fortepianową – Piotra Sałajczyka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Przemysław Neumann.

W programie koncertu znajdą się miniatury fortepianowe Modesta Musorgskiego ujęte w cykl Obrazki z wystawy w orkiestracji Maurice’a Ravela oraz Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera.

Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1839-1881) to cykl miniatur fortepianowych, w których kompozytor odzwierciedla wrażenia, jakie wywarła na nim pośmiertna wystawa akwarel i rysunków bliskiego przyjaciela Wiktora Hartmanna. Miniatury, których tytuły są tożsame z tytułami malarskich pierwowzorów przeplata Promenada – miniatura-łącznik powracająca wielokrotnie, obrazująca samego Musorgskiego niespokojnie przechadzającego się od obrazu do obrazu, którego nękają to zaduma, to zachwyt, to znów melancholia, czy niezdecydowanie.

Krzysztof Meyer, uczeń między innymi Nadii Boulanger, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, jest jednym z przedstawicieli polskiej awangardy muzycznej XX wieku. W wieku 22 lat debiutował na „Warszawskiej Jesieni” I Kwartetem smyczkowym jako najmłodszy kompozytor w historii festiwalu. Wiele jego utworów nosi klasyczne tytuły, sugerujące zastosowanie tradycyjnej formy, jak na przykład Koncert fortepianowy. Ale na ogólnej koncepcji formy kończą się związki twórczości Krzysztofa Meyera z tradycją. Zarówno wewnętrzna struktura, jak i ich język dźwiękowy są przejawem w pełni świadomego, indywidualnego wykorzystania nowoczesnego warsztatu kompozytorskiego. Tego wieczoru zabrzmi żwawy, miejscami groteskowy Koncert fortepianowy op. 46 jego autorstwa.

Więcej – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d480,koncert_symfoniczny.html 

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR21 marca 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego w wykonaniu znakomitych polskich kameralistów zabrzmią kwintety Grażyny Bacewicz i Johannesa Brahmsa.

W katalogu twórczości Grażyny Bacewiczówny figurują dwa Kwintety fortepianowe: z roku 1952 oraz 1965. Pierwszy należy do okresu neoklasycznego, w którym kompozytorka skłaniała się ku tradycyjnym formom, ludowym stylizacjom, wyrazistym tematom przywodzącym na myśl utwory Bartoka i Strawińskiego, przejrzystej fakturze, klarownej narracji. Mniej znany jest II Kwintet fortepianowy z 1965 r. skomponowany na zamówienie Władysława Szpilmana dla Kwintetu Warszawskiego, o bardziej niż pierwszy skomplikowanej fakturze, w brzmieniu bliższy pomysłom sonorystycznym. Wyraźna jest tu zmiana w sposobie kształtowania formy – dominuje zasada montażu i wariacji, język harmoniczny jeszcze bardziej się radykalizuje (dominacja trytonu i akordów trytonowo-kwintowych, klastery), co niewątpliwie ma wpływ na jakość brzmienia i na pogłębienie wyrazu. Każdemu z grających daje kompozytorka okazję do zademonstrowania swojego kunsztu, wydaje się jednak, że fortepianowi przysługuje tu rola wiodąca.

Droga do ostatecznej wersji Kwintetu f-moll Johannesa Brahmsa była dosyć zawiła: do połączenia fortepianu z kwartetem smyczkowym dochodził kompozytor stopniowo, niewielu miał wszak wówczas poprzedników na tym polu. Z entuzjazmem odniosła się do nowej kompozycji Brahmsa Klara Schumann i to prawdopodobnie z myślą o niej, jako przyszłej odtwórczyni, kompozytor przerobił kwintet smyczkowy na Sonatę na 2 fortepiany (op. 34b), a następnie połączył obie wersje. Końcowym efektem tych przeróbek stało się jedno najwspanialszych dzieł w historii gatunku kwintetu fortepianowego, niedościgły wzór dla wielu następców Brahmsa.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1335/nospr-kameralnie 

Warszawa | IV Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej

UMFC21 marca 2019 roku o godz. 20.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się Koncert Międzywydziałowy Współczesnej Muzyki Chóralnej.

IV Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej to coroczny koncert, który w całości jest dziełem studentów: utwory przez studentów napisane, przygotowane i dyrygowane oraz wykonane. Organizatorami przedsięwzięcia są: Koło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Koło Naukowo-Artystyczne Dyrygentury Chóralnej.

Wszystkie utwory, które zabrzmią tego wieczoru, zostaną zaprezentowane publiczności po raz pierwszy. Odbędą się prawykonania Canticum discipulorum Michała Malca, Mój śweće Aleksandry Kolbusz, Wokalizy Elżbiety Wojakowskiej, sitting on the roots Żanety Rydzewskiej, Quid est homo Jana Wachowskiego, Niech zstąpi Duch Twój! Piotra Zalewskiego, Crucifixus Aleksandra Jana Szopy, Ave Maria Jakubs Montewki, Ubi caritas Jakuba Krukowskiego oraz Da pacem Domine Zuzanny Koziej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Tarnowskie Góry | Cykl koncertowy „Dwa nurty”

CWMKCentrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 21 marca 2019 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na koncert inaugurujący nowy cykl koncertowy „Dwa nurty”, który dedykowany jest wybitnym polskim klawesynistkom XX i XXI wieku: Wandzie Landowskiej (w 140. rocznicę urodzin i 60. śmierci) oraz Elżbiecie Chojnackiej (w 80 rocznicę urodzin).

Podczas cyklu koncertowego zaprezentowana zostanie dawna i nowa muzyka klawesynowa. Wystąpią Elżbieta Stefańska, Władysław Kłosiewicz, Hanna Balcerzak, Ewa Rzetecka-Niewiadomska, Hubert Niewiadomski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz oraz zaproszeni goście. Koncerty poprowadzi Piotr Oczkowski.

Koncert 1/6 pt. „A Tribute to Wanda Landowska” wykona znakomita klawesynistka Hanna Balcerzak (uczennica Leszka Kędrackiego – ucznia Ruggero Gerlina – ucznia Wandy Landowskiej). Przedsięwzięcie wpisane zostało w europejskie obchody muzyki dawnej „The European Day of Early Music”’, przypadające w dniu urodzin J. S. Bacha. W programie koncertu znalazł się więc Clavier-Übung II przeznaczony jest na dwumanuałowy klawesyn. Utwór pochodzi z bachowskiego cyklu stanowiącego przegląd sztuki klawiszowej w XVIII wieku.

Koncertowi będzie towarzyszyć wystawa pt. „Wanda Landowska”.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/