Polmic - FB

aktualności

Nie żyje Joanna Bruzdowicz-Tittel…

BruzdowiczW Taillet (Francja) w wieku 78 lat zmarła kompozytorka, pianistka i krytyk muzyczny Joanna Bruzdowicz-Tittel (1943–2021), członek Związku Kompozytorów Polskich od 1968 roku.

Studiowała grę na fortepianie w klasie Ireny Protasewicz i Wandy Łosakiewicz oraz kompozycję pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Swoją działalność artystyczną rozpoczęła jako pianistka; już w czasie studiów, a także w następnych latach koncertowała w Polsce, Belgii, Austrii i dawnej Czechosłowacji. Była współzałożycielką, a w latach 1964-68 sekretarzem generalnym polskiej sekcji „Jeunesses Musicales”. Od 1968 do 1970 dzięki stypendium Rządu Francuskiego przebywała w Paryżu, gdzie studiowała kompozycję u Nadii Boulanger, Oliviera Messiaena i Pierre’a Schaeffera oraz muzykologię pod kierunkiem Jacquesa Chailleya na Sorbonie, gdzie uzyskała stopień doktora na podstawie pracy Matematyka i logika w muzyce współczesnej.

Wiele zrobiła dla promocji muzyki współczesnej i muzyki polskiej. Była jednym z organizatorów Groupe International de Musique Electroacoustique de Paris (GIMEP). W 1983 założyła Belgijskie Towarzystwo im. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. W 1996 we Francji stworzyła doroczny Festival International de Musique en Catalogne w Céret u stóp Pirenejów. W 2006 z jej inicjatywy powstało w Perpignan CAT.Studios – centrum produkcji i dystrybucji filmowej oraz studio nagrań muzyki filmowej. Tworzyła nie tylko muzykę, lecz także scenariusze do filmów, w tym dla telewizji niemieckiej WDR „Stahlkammer Zurich”.

W 2001 Joanna Bruzdowicz została uhonorowana Orderem Odrodzenia Polski „Polonia Restituta”, w 2013 roku – Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a w 2019 – Nagrodą Honorową ZKP za wieloletnią promocję muzyki polskiej i polskich muzyków na estradach Festival International de Musique en Catalogne.

Cześć Jej pamięci!

Toruń | Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci Władysława Żeleńskiego

TOSTegoroczny długofalowy projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” dobiega końca. Ostatni koncert „Młoda Polska w muzyce” 5 listopada 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki poświęcony będzie twórczości Władysława Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w tym roku.

Muzyka Władysława Żeleńskiego za życia kompozytora funkcjonowała w przestrzeni koncertowej wielu europejskich miast. Dzisiaj warto się podpisać pod słowami, które wyartykułował Maciej Negrey: „Władysław Żeleński należy do tych polskich kompozytorów, jak Mirecki, czy Noskowski, którzy w czasach pomiędzy Chopinem a Szymanowskim budowali na ziemiach polskich zarówno powszechną kulturę muzyczną, jak i kulturę wysoką. Ich najlepsze dzieła mogą się liczyć również w skali europejskiej, lecz to już nie zależy od twórców, lecz od nas”.

Podczas najbliższego koncertu w Toruniu usłyszymy uwerturę charakterystyczną W Tatrach op. 27, Suitę tańców polskich op. 47, Koncert fortepianowy Es-dur op. 60 i Gawot na orkiestrę symfoniczną. Wystąpi Toruńska Orkiestra Symfoniczna oraz znany pianista Piotr Sałajczyk pod batutą Dainiusa Pavilionisa.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert, zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Podczas spotkania Karol Furtak przybliży historię i okoliczności powstawania dzieł Żeleńskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach na koncert – na stronie https://tos.art.pl/ 

Warszawa | Koncert nadzwyczajny z okazji 120-lecia Filharmonii Narodowej

FNKoncert uświetniający 120-lecie Filharmonii Narodowej, której działalność zainaugurował koncert 5 listopada 1901 pod batutą Emila Młynarskiego z Ignacym Janem Paderewskim jako solistą, wypełni w całości muzyka polska. 5 listopada 2021 o godz. 19.30 zabrzmi pod batutami trzech prześwietnych dyrygentów, kolejno kierujących instytucją przez dwie ostatnie dekady: Antoniego Wita, Jacka Kaspszyka i Andrzeja Boreyki.

Włączona do cyklu symfonii jako Trzecia, Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego jest zjawiskiem dalekim od wszelkich konwencji – tak swego gatunku, jak też form i brzmieniowej szaty wielu współczesnych sobie utworów. Jedno z najbardziej oryginalnych dzieł swego autora należy zarazem do najdonioślejszych osiągnięć muzyki polskiej swoich czasów. Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego swą nazwą niejako „polemizuje” z założeniami gatunku, sugerującymi konfrontowanie solisty i orkiestry. To raczej nawiązanie do dawnej formy „koncertu zespołowego”, w którym jednakową, quasi-solistyczną wirtuozerią popisywali się wszyscy muzycy orkiestry. Żywiołowe, barwne, perfekcyjne w swej konstrukcji dzieło zyskało trwałe uznanie melomanów i dyrygentów. W wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej usłyszymy Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego.

Publiczność koncertu będzie również świadkiem premiery Kantaty o szczęściu na chór i orkiestrę, którą specjalnie na zamówienie Filharmonii Narodowej z okazji jubileuszu skomponował Jan A.P. Kaczmarek, laureat Oscara (2005) za muzykę do filmu Marzyciel.

Informacje prasowe organizatorów

Więcej: http://filharmonia.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Ravel, Maksymiuk i Schönberg

POSIWielką atrakcją koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 6 listopada o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie obecność za dyrygenckim pulpitem maestro Jerzego Maksymiuka, który w tym roku obchodził 85. urodziny.

Publiczność koncertu będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej, gdyż sam Jerzy Maksymiuk poprowadzi wykonanie swego utworu Vers per archi (2014). Ta miniatura zachwyca urodą brzmienia smyczkowego zespołu oraz zdumiewa bogatym spektrum emocji: jej łukowa forma rozpoczyna się i kończy epizodem pełnym liryzmu i nostalgii, zaś żywszy odcinek środkowy przynosi nastroje dramatyczno-rapsodyczne. Inspirację stanowiło wspomnienie bohaterskiej łączniki AK, zamordowanej przez Niemców w 1944 harcerki Hanny Czaki. „To niezwykłe bohaterstwo, ale też wyjątkowa wrażliwość. Dlatego mój utwór zaczyna się delikatnie, a potem niemal zanika…” – komentował autor.

Barwny, efektowny, finezyjny Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela zagra Paweł Kowalski, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków. Zabrzmi ponadto świetny, nasycony niezwykle silną ekspresją utwór Arnolda Schönberga Verklärte Nacht, który odwołuje się do wiersza Richarda Dehmela.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: www.sinfoniaiuventus.pl 

18. Dni Edukacji Muzycznej online

PWMPolskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 18. Edycję Dni Edukacji Muzycznej. Wydarzenie w tym roku odbędzie się w formule online, w dniach 22–26 listopada 2021. W programie 5-dniowego kongresu dla nauczycieli szkolnictwa muzycznego znajdą się webinary, master classes i koncerty, a do występów, poprowadzenia wykładów i lekcji zaproszeni zostali wybitni pedagodzy i znakomici artyści. Rejestracja na stronie www.dem.com.pl  została przedłużona - potrwa do 17 listopada.

Dni Edukacji Muzycznej od wielu lat dają możliwość spotkania, wymiany doświadczeń i dyskusji między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski. Jak co roku, w programie wydarzenia znajdą się przede wszystkim wykłady w formie internetowych webinarów, które poprowadzą wybitni specjaliści w swoich dziedzinach.

Nowością tegorocznej edycji są master classes. Lekcje mistrzowskie dla młodych skrzypków poprowadzi Daniel Stabrawa, koncertmistrz i solista Berliner Philharmoniker. Jego uczniami będą laureaci tegorocznego II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika. Udział w master classes został ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partnera konkursu. Agata Szymczewska natomiast, podczas swoich zajęć, będzie pracować z uczniami nad młodzieńczymi utworami Grażyny Bacewicz, które w jej opracowaniu ukazały się w tym roku po raz pierwszy drukiem nakładem PWM.

Gwoździem programu tegorocznej edycji będzie cały dzień poświęcony twórczości Fryderyka Chopina.

W ramach tegorocznej edycji wydarzenia zaplanowane zostały też dwa koncerty. Na finał Dni Edukacji Muzycznej zabrzmią wcześniej niepublikowane utwory Grażyny Bacewicz na kwartet smyczkowy w opracowaniu muzyków Royal String Quartet.

Transmisje koncertów dostępne będą równolegle na www.dem.com.pl , na Facebooku PWM oraz kanale YouTube.

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny!

Maryla Zając

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pełny program: www.dem.com.pl 

Warszawa | Koncert laureatów XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego

PTMWKoncert laureatów XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się 6 listopada 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. W. Szpilmana w Warszawie (al. Niepodległości 77/85).

W tym roku na Konkurs nadesłano 112 partytur z całego świata. Jury obradowało w składzie: Paul Patterson (Wielka Brytania), Paweł Łukaszewski i Dariusz Przybylski (Polska). Zwycięzcami zostali kompozytorzy z Korei Południowej, Włoch i Czech. Konkurs objęty został honorowym patronatem Związku Kompozytorów Polskich.

Podczas koncertu wieńczącego przedsięwzięcie usłyszymy The Puppet czeskiego kompozytora Jana Holý (III Nagroda), Imis Włocha Massima Lauricelli (II Nagroda) i Lux mundi autorstwa Sungji Hong – kompozytorki z Korei Południowej, która zdobyła I Nagrodę. Jako pierwszy zabrzmi natomiast utwór Patrona Konkursu – A piacere Kazimierza Serockiego. Wystąpią znakomici interpretatorzy muzyki współczesnej: zespoły Hashtag Ensemble i Kwintofonia.

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Nagrodę Specjalną w postaci publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata Konkursu otrzymała Sungji Hong. Partnerem Wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://www.bilety24.pl/kup-bilet-na-682-koncert-laureatow-xvii-miedzynarodowego-konkursu-kompozytorskiego-im-kazimierza-serockiego-2021-70032?id=362811 

Poznań | Kompozytorzy poznańscy i ich goście

ZKP4 listopada 2021 o godz. 19.00 w Auli Nova przy pl. Stefana Stuligrosza 1 w Poznaniu odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Kompozytorzy poznańscy i ich poście”. Koncert został zorganizowany przez Oddział Poznański Związku Kompozytorów Polskich we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Koncerty z cyklu „Kompozytorzy poznańscy i ich goście” prezentują kameralną twórczość kompozytorów związanych z Poznaniem i Wielkopolską oraz gości – twórców zaproszonych z innych regionów. Pomimo cyklicznej formuły, każdy koncert stanowi odrębne wydarzenie, określone indywidualnym motywem lub ideą.

Podczas najbliższego koncertu wystąpią znakomite poznańskie artystki: altowiolistka Ewa Guzowska oraz pianistka Maria Koszewska-Wajdzik. Tym razem zaprezentowana zostanie twórczość Magdaleny Cynk, Katarzyny Danel, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Moniki Kędziory i Janusza Stalmierskiego. Koncert poprowadzi Mikołaj Rykowski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Łódź | 9. AŻ Festiwal: „Artystyczny róg obfitości”

AZOpera, musical, spektakl taneczny. Dzieła dawne i współczesne, gatunki orkiestrowe i kameralne, muzyka poważna i tradycyjna. Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na kulturalne podsumowanie działalności jej pedagogów i studentów oraz wieczory z zaproszonymi gośćmi, czyli dziewiątą odsłonę AŻ Festiwalu na przestrzeni kilku jesiennych tygodni: od 4 listopada do 5 grudnia 2021.

Gośćmi Festiwalu będą pianista Cyprien Katsaris, dyrygent Marcin Sompoliński, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Janusz Prusinowski Kompania oraz Gdańska Grupa Perkusyjna „Jeunesses Musicales”.

Festiwal zainauguruje długo wyczekiwana premiera opery Platée Rameau (4 i 5 listopada). Trzy przedstawienia (12-14 listopada) spektaklu AŻ się chce… wystawią studenci Katedry Musicalu. Do scenicznych dzieł na AŻ Festiwalu dołączy także spektakl taneczny Lithos, inspirowany mitem o Syzyfie w choreografii Jacka Owczarka (24 listopada).

Pod dyrekcją Szymona Bywalca Orkiestra Muzyki Nowej wykona 16 listopada kompozycje Marty Śniady, Grzegorza Pieńka, Piotra Peszata i Grzegorza Marta. Drugim w całości wypełnionym muzyką współczesną koncertem będzie, tradycyjnie już, finał festiwalu, a zarazem początek 78. Sesji Musica Moderna (5 grudnia). W tym roku zainaugurują ją kompozycje łódzkich twórców – Glądysa, Hans i Szostaka. Pomostem między muzyką najnowszą a dawną będzie koncert Contemporary & Baroque Music (2 grudnia), w programie którego zabrzmią dzieła Bacha i Vivaldiego oraz Zagajewskiego i Szymańskiego. Muzyka kameralna w tym roku wypełni program trzech festiwalowych wieczorów z udziałem Polish Violin Duo, Michała Balasa i Bacewicz Percussion Ensemble.

Zadanie „Opera-balet J.-Ph. Rameau Platée – pierwsza polska interpretacja” jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i informacja o biletach: https://www.amuz.lodz.pl/pl/inne-wydarzenia-cykliczne/az-festiwal/9-az-festiwal 

Zakrzewo, Jastrowie, Krajenka | „Opowiedz mi bajkę” – artystyczne warsztaty dla dzieci

PTMWOrganizatorzy bezpłatnych warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” od 4 do 6 listopada 2021 będą pracować z najmłodszymi i ich rodzicami w Wielkopolsce: warsztaty odbędą się w Domu Polskim w Zakrzewie, w Ośrodku Kultury w Jastrowiu i w Krajeńskim Ośrodku Kultury.

Podczas organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej bezpłatnych warsztatów dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat (wraz z ich opiekunami) prócz zabaw z improwizacjami i książkami poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Muzycznymi gośćmi warsztatów będą znani artyści: akordeonista Iwo Jedynecki, kontrabasistka Małgorzata Kołcz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje poprowadzi aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka. Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Zajęcia cyklu „Opowiedz mi bajkę” prowadzą muzycy różnych specjalności. Dzięki temu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego prosimy o wcześniejsze rejestracje i kontakt z wielkopolskimi partnerami przedsięwzięcia.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu Kultura Dostępna. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad warsztatami sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://www.facebook.com/ptmw1923/