Polmic - FB

aktualności

Ojrzanów | Letni Festiwal Pieśni 2021

Letni FestiwalW ramach cyklu „Muzyczny salon w Pałacu Ojrzanów” realizowanego przez Fundację Wspierania Kultury „Przyjaciele Muzyki” w dniach 25 czerwca, 9, 23 i 30 lipca 2021 odbędzie się Letni Festiwal Pieśni. Wszystkie koncerty rozpoczynać się będą w piątki o godz. 19.00.

Mistrzynie kameralistyki wokalnej – Olga Pasiecznik, Urszula Kryger, Ewa Leszczyńska – oraz rewelacyjna młoda śpiewaczka Zuzanna Nalewajek przedstawią piękne, wzruszające, rzadko wykonywane, a niekiedy wręcz nieznane pieśni takich kompozytorów, jak Jan i Franciszek Maklakiewicze, Ludomir Różycki, Mieczysław Weinberg, Karol Mroszczyk, Stanisław Niewiadomski, Władysław Żeleński i in.

Towarzyszyć im będą cenieni pianiści: Joanna Maklakiewicz, Katarzyna Jankowska-Borzykowska, Paweł Cłapiński i Paweł Sommer.

Wszystkie koncerty odbędą się w niezwykłej kameralnej sali przepięknego podwarszawskiego Pałacu Ojrzanów (ul. Tarczyńska 1, Ojrzanów).

Wstęp na wydarzenia będzie wolny, jednak z powodu ograniczeń pandemicznych liczba miejsc jest ograniczona. Rezerwacje przyjmowane są za pomocą zgłoszeń kierowanych na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Szczegóły: Fundacja Przyjaciele Muzyki / www.facebook.com/przyjacielemuzyki i Pałac Ojrzanów / www.facebook.com/palacojrzanow 

Wrocław | Szklane piramidy

NFM24 czerwca 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki podczas koncertu zespołu Lutosławski Quartet usłyszymy dzieła, które weszły już do kanonu współczesnej muzyki klasycznej, a także prawykonania dwóch utworów autorstwa polskich artystów.

Zaprezentowane zostaną kompozycje muzyków Lutosławski Quartet. Swoją premierę będzie miał V Kwartet smyczkowy autorstwa Marcina Markowicza, współzałożyciela i drugiego skrzypka zespołu, a także „O trudnościach przy budowaniu piramid” – scenariusz na kwartet smyczkowy Marcina Młodawskiego, wiolonczelisty kwartetu oraz koncertmistrza NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Zabrzmią również kompozycje estońskiego twórcy Arvo Pärta, które należą do najbardziej lubianych i najczęściej wykonywanych dzieł współczesności. Jego Summa z 1977 roku, która rozpocznie koncert, napisana została na chór do tekstu Credo, jednak później kompozytor opracował też wersję na inne składy. Prostota tej muzyki jest pozorna i skutecznie maskuje wysoki stopień jej komplikacji. Koncert zwieńczy wykonanie innej kompozycji przeznaczonej oryginalnie na chór i później przerobionej także na inne składy, Da pacem Domine z 2004 roku. Powstała ona na zamówienie Jordiego Savalla, który wykonaniem tego przepięknego medytacyjnego dzieła chciał uświetnić koncert w intencji pokoju w Barcelonie. Wysłuchamy ponadto napisanego w 1985 roku III Kwartetu smyczkowego „Mishima” Philipa Glassa.

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Inauguracja projektu „Impresjowizacja”

Chmielewska23 czerwca 2021 na Instagramowym koncie Fundacji Juliana Cochrana będzie miała miejsce inauguracja projektu „Impresjowizacja”, którego ambasadorką jest polska kompozytorka Aleksandra Chmielewska. Wraz z nią Julian Cochran Foundation przygotowała dla swoich followersów innowacyjny challenge – pierwszy polski interaktywny utwór napisany specjalnie na Instagram!

Aleksandra Chmielewska to młoda kompozytorka, improwizatorka, autorka literatury młodzieżowej, przewodnicząca Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkini Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM. W swojej muzyce stawia na pogłębienie kontaktu emocjonalnego ze słuchaczem.

Przez trzy dni (23–25 czerwca) obserwatorzy Instagrama Fundacji będą mieli możliwość odsłuchania improwizacyjnej kompozycji Aleksandry (której 3 części zostaną wgrane do IG TV). Następnie 15 sekundowe fragmenty utworu będą mogli załadować w wybranej przez siebie konfiguracji na swoje Insta Story (#123 #132 #213 #321 #231 #312). Każdy więc z uczestników tej innowacyjnej akcji będzie mógł poczuć się współtwórcą nowego interaktywnego utworu.

Jak będzie brzmiała 45-sekundowa kompozycja na Instagram? Czy muzyka współczesna podana w rozrywkowej formie uwiedzie użytkowników tego popularnego serwisu społecznościowego? O tym przekonamy się już w piątek.

Partnerem projektu jest Hałas Studio.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://www.instagram.com/juliancochranfoundation/ 

Regamey & Regamey / Pasiecznik & Pasiecznik: prezentacja albumu online

RegameyZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza 24 czerwca 2021 roku o godz. 16.00 na wirtualne spotkanie poświęcone Konstantemu i Konstantemu Kazimierzowi Regameyom. Przedstawimy premierowe nagranie pieśni i utworów fortepianowych wybitnego kompozytora i jego ojca w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik, zrealizowane we współpracy ZKP i Programu 2 Polskiego Radia.

O muzyce i nagraniu będą mówić śpiewaczka i pianistka oraz reżyser Ewa Guziołek; o twórczości i postaciach obu kompozytorów będą rozmawiać Jerzy Stankiewicz – pomysłodawca przedsięwzięcia, profesor Marek Mejor – orientalista z Uniwersytetu Warszawskiego, dr Katarzyna Naliwajek – badacz twórczości Konstantego Regameya oraz jego uczeń – Ryszard Gabryś. Każdy uczestnik spotkania otrzyma egzemplarz złożonego z dwóch płyt albumu w prezencie!

Ostatnia płyta wydana w roku 2020 przez ZKP w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” jest wyjątkowa, choćby dlatego, że złamana tu została zasada, w myśl której każde wydawnictwo miało być poświęcone tylko jednemu kompozytorowi, tworząc jego monograficzną, muzyczną wizytówkę. Tym razem wydawca zrobił wyjątek – ze względu na wyjątkowe relacje i losy dwóch postaci – i pozwolił, by z okładki spoglądał, oprócz znanego nam (choć nadal zbyt słabo) „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya, również... jego ojciec, Konstanty Kazimierz, kompozytor nieznany dotąd właściwie zupełnie, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć... Pomysłodawcą projektu, autorem eseju do płyty i wykonawcą niezliczonych działań o charakterze organizacyjnym i redakcyjnym jest Jerzy Stankiewicz, który badaniu życia i twórczości obu Regameyów (a także popularyzacji odkrywanych dzieł i kontekstów) poświęcił wiele lat.

Projekt został dofinansowany w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o.

Spotkanie odbędzie się na platformie zoom: https://us02web.zoom.us/j/83685217310?pwd=NnBLYmRpYnVhcmQ0UG1OYmdZOTlFQT09  (Meeting ID: 836 8521 7310; Passcode: UqM2Sv).

Mieczysław Kominek, Prezes ZKP

Warszawa | VI SuperSam + 1: Tony Buck & Krzysztof Ostrowski

SuperSam24 czerwca 2021 w warszawskim klubie SPATiF o godz. 20.00 rozpocznie się VI edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania eksperymentalne i innowacyjne, spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Tegoroczny cykl koncertów rozpocznie się występem Tony’ego Bucka i Krzysztofa Ostrowskiego.

Tony Buck jest jednym z najbardziej kreatywnych i śmiałych artystów australijskich o bogatym doświadczeniu zdobytym na całym świecie. Po studiach Tony spędził dwa lata w Japonii, gdzie stworzył zespół PERIL z Otomo Yoshihide i Kato Hideki. Następnie, w połowie lat 90-ch ubiegłego wieku przeniósł się do Europy. Był zaangażowany we współpracę z zespołami The Necks, Kletka Red, The EX czy The Exiles. Wykonywanym przez niego utworom często towarzyszą elementy video i instalacje. Krzysztof „Freeze” Ostrowski to bydgoski muzyk, instrumentalista i producent, najczęściej kojarzony z szeroko rozumianą sceną elektroniczną. Szeroki, stale udoskonalany dobór instrumentarium i rozległa wyobraźnia artystyczna to znaki szczególne artysty, często skłaniającego się ku eksperymentalnym rozwiązaniom. Występuje solowo oraz w ramach audiowizualnego duetu Soundscape Mirror (z artystą wizualnym Tomem Skofem), jak i w różnych konfiguracjach zazwyczaj związanych z bydgoską alternatywą wywodzącą się z klubu Mózg.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 

Kraków | „Maraton serenad”: sprintem ku normalności

SCDwa dni, dwa programy, cztery koncerty – to muzyczny sprint Jurka Dybała i Sinfonietty Cracovii ku normalności. Po miesiącach treningów nareszcie przyszła pora, aby wystartować nie szczędząc sił i nadgonić zaległy dystans! 23 i 24 czerwca 2021 mury krakowskiego Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha wypełni muzyka na żywo, a w dwóch odrębnych programach znajdą się najpiękniejsze serenady – od Czajkowskiego po Pendereckiego.

Każdego dnia program zostanie powtórzony o godz. 18.00 i 20.00, aby spragniona wrażeń krakowska publiczność zachowując ten wymagany fizyczny „dystans” mogła cieszyć się muzyką, nie musząc ścigać się o miejsca na sali koncertowej.

W interpretacji zespołu usłyszymy Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza, Suitę na orkiestrę smyczkową Leoša Janáčka, Serenadę e-moll op. 20 Edwarda Elgara, Serenadę Krzysztofa Pendereckiego, a także Souvenir d'un lieu cher na skrzypce i orkiestrę op. 42, Méditation i Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 48 Piotra Czajkowskiego. W roli solisty wystąpi skrzypek Maciej Lulek.

Kamila Czernek

Koncert został objęty patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl 

Poznań | Koncert finałowy programu „Muzyka naszych czasów"

Muzyka naszych czasówAkademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zaprasza 23 czerwca 2021 o godz. 19.00 na finał tegorocznego programu „Muzyka naszych czasów” – koncert dedykowany Krzysztofowi Pendereckiemu.

Krzysztof Penderecki, wybitny polski kompozytor, bardzo wspierał ogólnopolski projekt „Muzyka naszych czasów", widząc w nim duży potencjał szans dla aktywności młodych twórców i wykonawców. Celem projektu było wprowadzenie polskiej muzyki XXI wieku w krwioobieg szkolnictwa artystycznego. Program realizowany był przez zamówienia u kompozytorów, którzy nie ukończyli 30. roku życia, a następnie przez wielokrotne wykonania przez uczniów i studentów wraz z Mistrzami szkolnictwa muzycznego. Ponadto dokonano nagrań na płytach CD przez firmę DUX oraz wydano nuty wykonywanych kompozycji przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Honorowy Patronat nad projektem sprawowało Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Podczas koncertu wieńczącego tegoroczny program w Sali Błękitnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zostaną zaprezentowane dzieła kompozytorów związanych z polskimi uczelniami muzycznymi: Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Akademią Muzyczną w Poznaniu, Akademią Muzyczną w Bydgoszczy i Uniwersytetem Muzycznym w Warszawie.

Anna Czajkowska-Zimnicka

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/ 

Częstochowa | IV „Muzyka w Świątyniach”

Collegium Cantorum„Muzyka w Świątyniach” to wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach sakralnej muzyki chóralnej. Podczas koncertu w ramach tego powracającego po czasie obostrzeń projektu 22 czerwca 2021 o godz. 19.00 w częstochowskim Sanktuarium św. Antoniego z Padwy wystąpi Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka.

W interpretacji muzyków usłyszymy dzieła Juliusza Łuciuka oraz Andrzeja Koszewskiego. Będzie to wyjątkowe wydarzenie również dlatego, że zespół wykona po raz pierwszy przed publicznością utwory, które znajdą się na dwóch płytach chóru: premiera albumów przewidziana jest po wakacjach.

Tradycyjnie już muzyce towarzyszyć będzie opowieść historyczna – o parafii, jej przeszłości, a także o ważnych wydarzeniach regionu częstochowskiego. Przez meandry dziejów przeprowadzi uczestników dr Juliusz Sętowski, kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy. Specjalnie zaprojektowane oświetlenie stworzy mistyczną atmosferę i podkreśli szczegóły architektoniczne Świątyni.

Zadanie dofinansowane jest ze środków Urzędu Miasta Częstochowy oraz Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie organizatora: www.instytutsztuki.com 

Znamy nazwiska laureatów 62. Konkursu Kompozytorów im. Tadeusza Bairda!

BairdPo koncercie finałowym 62. Konkursu Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, w dniu 19 czerwca 2021 odbyło się w trybie online zebranie Jury, które po wysłuchaniu nagrania koncertu zamieszczonego na kanałach Związku Kompozytorów Polskich na YouTube oraz Soundcloud postanowiło przyznać trzy nagrody i jedno wyróżnienie.

Jury w składzie: Olga Hans (przewodnicząca), Aldona Nawrocka (sekretarz), Marcin Bortnowski, Artur Kroschel i Justyna Kowalska-Lasoń wysłuchało następujących utworów: Isomorphic Reflection na 4 klarnety (godło Coal2), …Breathe na czworo skrzypiec (godło D.502), Grand Père na 4 trąbki (godło Lavage de cerveaux), Kanczendzonga na 4 trąbki (godło Perseus), Secco na 4 klarnety (godło TotoXro), Co w lesie piszczy na 4 klarnety (godło XXX12321).

Jury postanowiło Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda podzielić w następujący sposób: I nagrody nie przyznano, natomiast trzy równorzędne II nagrody przyznano utworom …Breathe, Kanczendzonga i Secco. Przyznano także wyróżnienie utworowi Co w lesie piszczy.

Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych utworów są: Olgierd Juzala-Deprati – …Breathe, Hubert Żmudzki – Kanczendzonga, Alina Dzięcioł – Secco i Bogusz Lewandowski – Co w lesie piszczy.

Uroczystość wręczenia laureatom dyplomów odbędzie się, jeśli sytuacja epidemiczna na to pozwoli, podczas 64. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Laureatom serdecznie gratulujemy!!!