Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Wojciech Łukaszewski — spotkanie w 40. rocznicę śmierci kompozytora

wl13 kwietnia 2018 roku o godz. 16.00 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (sala im. S. B. Lindego) odbędzie się spotkanie upamiętniające 40. rocznicę śmierci kompozytora Wojciecha Łukaszewskiego, połączone z prezentacją jego twórczości.

13 kwietnia 2018 roku minie 40. rocznica śmierci Wojciecha Łukaszewskiego, wrażliwego i poszukującego kompozytora, oddanego pedagoga, artysty wielorako zaangażowanego w propagowanie muzycznej kultury. Mimo że odszedł w młodym wieku, zostawił po sobie wiele wartościowych i pięknych utworów. Dzięki hojnemu darowi Rodziny od 10 lat jego kompozytorska spuścizna spoczywa w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w Archiwum Kompozytorów Polskich.

Rocznicowy wieczór będzie okazją do przypomnienia postaci kompozytora, wysłuchania jego wybranych utworów (wykonawcami będą sopranistka Anna Mikołaczyk-Niewedział i Marcin Tadeusz Łukaszewski grający na fortepianie i flecie) oraz zaprezentowania jego wybranych autografów. W programie także wykład syna kompozytora, dr. hab. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, prof. UMFC: Wojciech Łukaszewski – dzieje krótkiego życia i dziedzictwo twórcze.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Gdynia | In memoriam

PChKW ramach obchodów jubileuszu 40-lecia Polski Chór Kameralny zaprasza na koncert „In memoriam” w 8. rocznicę katastrofy samolotowej w Smoleńsku, który odbędzie się 14 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w Kościele NMP Królowej Polski w Gdyni (ul. Armii Krajowej 46).

Podczas koncertu usłyszymy dwie kompozycje o charakterze sakralnym: Mszę Wawelską Henryka Jana Batora, którą chór wykona a cappella oraz Requiem Maurice Duruflé, które zabrzmi w Gdyni z towarzyszeniem solistów, chóru, organów i wiolonczeli. Koncert gościnnie poprowadzi profesor Stanisław Krawczyński.

Msza Wawelska Henryka Jana Botora, krakowskiego kompozytora i organisty, ukończona w 2003 roku to sześcioczęściowy utwór a cappella, zachowujący klasyczną formę mszy z Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus oraz Agnus Dei. Utwór powstał jako rodzaj hołdu, jaki kompozytor złożył świętemu Stanisławowi. Stąd zapewne wykorzystanie motywów pieśni Gaude Mater Polonia, powracających co jakiś czas w niezwykle barwnych, pełnych szlachetnych dysonansów harmoniach.

Requiem Maurice’a Duruflé zostało opublikowane w 1948 roku. To dziewięcioczęściowy utwór przeznaczony na dwa głosy solowe (sopran i baryton), wiolonczelę, organy i chór. Stylistyka utworu oscyluje między postimpresjonizmem a neoklasycyzmem. Ulotne obłoki dźwiękowych plam, które rozpływają się w przestrzeni, przeplatają się ze szlachetnym brzmieniem motywów chorałowych. Bogactwo współbrzmień skłania do medytacji, wprowadza w kontemplacyjny klimat.

Koncert jest współorganizowany przez Miasto Gdynię i objęty Patronatem Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka. Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.polskichorkameralny.pl  

Znamy finalistów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka

ws2 kwietnia 2018 roku odbyło się posiedzenie Jury I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka. Jurorzy dopuścili do II etapu konkursu 17 kompozycji.

Pomysł na Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Witolda Szalonka, poświęcony pamięci wielkiego polskiego kompozytora XX wieku, zrodził się z idei stworzenia projektu, który miałby na celu zapoznanie się ze współczesną muzyką naszych czasów. Konkurs składa się z dwóch etapów: fazy eliminacji i finału.

Na konkurs nadesłano dzieła z 16 krajów świata. Komisja w składzie: Marcel Chyrzyński (Polska), Dagfinn Koch (Norwegia), Mirosław Pachowicz (Polska), Mark Hartt-Palmer (Wielka Brytania), Dariusz Przybylski (Polska), Michail Travlos (Grecja/Polska) wybrała 17 utworów z 11 krajów. Wśród zwycięzców znajdują się kompozytorzy z bardzo bogatą karierą, zasłużeni profesorowie akademiccy, oraz utalentowana młodzież: Mats O Hansson (Szwecja), Christopher Bochmann, George Holloway (Wielka Brytania), Ali Afshary (Iran), Franciszek Araszkiewicz (Polska), Mario Folli, Gaetano Lorandi (Wlochy), Elena Papari, Ananias Ananiadis, Dimitris Mantzirakis, Dimitris Tsimpanos (Grecja), Shoryu Itazu, Ryuji Kubota (Japonia), Robert Lemay (Kanada), Kong Zhixuan (Chiny), Jaime Belmonte Caparrós (Hiszpania), Martín Rincón Botero (Kolumbia).

Końcowa faza konkursu będzie składać się z dwóch wieczornych wydarzeń, które odbędą się w Kwidzynie w dniach 4 i 5 czerwca 2018 roku w ramach sezonu koncertowego II Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Kompozycje konkursowe zostaną wykonane podczas koncertów finałowych. Zwycięski utwór zostanie ogłoszony pod koniec drugiego wieczoru.

Szczegółowe informacje o Konkursie – na stronie: http://www.phasma-music.com

Kraków | Jubileuszowy koncert Katedry Chóralistyki

amJubileuszowy koncert Katedry Chóralistyki, wpisujący się w obchody Jubileuszu 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie, odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26.

Tradycja chóralnego muzykowania zajmuje znaczące miejsce na mapie kulturalnej Krakowa. Akademia Muzyczna w Krakowie pielęgnuje tę tradycję poprzez działalność Katedry Chóralistyki, której studenci przygotowują się do samodzielnego prowadzenia zespołów chóralnych, a w trakcie studiów tworzą także profesjonalny zespół chóralny, mierząc się z najbardziej ambitnym i wymagającym repertuarem wokalnym.

Podczas kwietniowego koncertu wystąpią połączone chóry Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chór Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im F. Chopina w Krakowie. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna tejże szkoły oraz soliści-wokaliści, a za pulpitem dyrygencki staną studenci dyrygentury chóralnej Akademii. W programie koncertu usłyszymy przekrój dzieł oratoryjnych kompozytorów rosyjskich, niemieckich oraz utwory Henryka Jana Botora.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl

Łódź | 72. sesja „Musica Moderna”

72W dniach 9 kwietnia – 12 maja 2018 roku odbędzie się siedemdziesiąta druga sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Sesję rozpocznie wykład Jacka Szerszenowicza dotyczący aspektów wizualnych twórczości Bogusława Schaeffera, ilustrowany muzycznymi interpretacjami Urszuli Bereźnickiej-Pniak. W ramach poniedziałkowego „Wieczoru Muzycznego” wystąpi rosyjski pianista – artysta firmy Steinway Dmitri Ratser, który znany jest z tego, iż dobierając repertuar stawia przed sobą ekstremalne wyzwania. Ponadto będziemy również gościć Ewę Liebchen (Polska), flecistkę specjalizującą się w nowej muzyce, a także kompozytora Borisa Alvarado (Chile).

Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W tym samym koncercie będziemy mieli również okazję wysłuchać utworu, który otrzymał III nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej oraz koncerty dyplomowe tegorocznych absolwentów klas kompozycji.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się wystawa obrazów Elżbiety Szczeblewskiej i instalacja plastyczno-muzyczna Aleksandry Chciuk – prac inspirowanych muzyką Zygmunta Krauze.

Koncerty, wykłady, wystawa i instalacja odbędą się w łódzkiej Akademii Muzycznej (al. 1 Maja 4) oraz w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (ul. Narutowicza 20/22). Wstęp wolny na wszystkie imprezy za wyjątkiem koncertu kameralnego, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej.

Szczegółowy program – na stronie  Akademii Muzycznej.

„Giselle” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojPrimabalerina światowych scen i niegrzeczny chłopiec baletu w spektaklu Giselle z moskiewskiego Teatru Bolszoj w kwietniu i maju w kinach w całej Polsce. Retransmisja w Kinie Praha odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 17.00.

Nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na retransmisję baletu romantycznego, w którym rolę tytułową kreuje Swietłana Zacharowa, a towarzyszy jej równie sławny ze swej tanecznej techniki, co niestandardowych zachowań wybitny tancerz Siergiej Połunin.

Giselle to ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata.

Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw. To także jeden z nielicznych baletów, który praktycznie nieprzerwanie istnieje na scenach baletowych świata od swojej premiery ponad 170 lat temu. W Teatrze Bolszoj zobaczymy redakcję Jurija Grigorowicza, który stworzył ją w oparciu o choreografie Jeana Coralliego, Jules’a Perrota i Mariusa Petipy. Od kilkunastu lat Giselle jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.

Giselle to także wyjątkowa partia w karierze Swietłany Zacharowej, primabaleriny Bolszoj i innych światowych scen. Pierwszy raz wykonała ją na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu, gdy została przyjęta do tamtejszego zespołu. Miała... niespełna 17 lat. Potem trzykrotnie wykonała tę rolę podczas gościnnego maratonu występów Maryjskiego na scenie Bolszoj. Była też zapraszana do gościnnych występów w Giselle na moskiewskiej scenie. Wreszcie to właśnie Giselle zatańczyła, gdy przeniosła się do zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Publiczność zelektryzuje zapewne także wiadomość, że jako książę Albert partnerować jej będzie Siergiej Połunin, zwany niegrzecznym chłopcem baletu. Obecnie niezwiązany na stale z żadną sceną artysta zasłynął m.in. brawurowym tańcem do utworu Take me to Church, który obejrzało w Internecie już ponad 23 miliony widzów. Ostatnio tancerz wystąpił też w roli aktorskiej w filmie Morderstwo w Orient Expressie w reżyserii Kennetha Branagha.

Spektakl z udziałem Swietłany Zacharowej i Siergieja Połunina został zarejestrowany podczas transmisji na żywo do kin w 2015 roku, obecnie Teatr Bolszoj przypomina go widzom na całym świecie w cyklu „Bolshoi Ballet Live”.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Polska muzyka za mało znana: Polish Cello Quartet

nospr8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego wystąpi Polish Cello Quartet.

Polish Cello Quartet powstał w 2011 roku z inicjatywy Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety oraz Adama Krzeszowca. Artyści postanowili założyć ten zespół kameralny, by pokazać szerszej publiczności oryginalne brzmienie kwartetu wiolonczelowego. Muzycy PCQ mieli zaszczyt uczyć się u czołowych wiolonczelistów-pedagogów w Polsce (Paweł Głombik, Stanisław Firlej) i na świecie (Frans Helmerson, Gary Hoffman, Michael Flaksman, Jelena Očić, Julius Berger, Jeroen Reuling). Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych Europy, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Zespół regularnie występuje podczas międzynarodowych festiwali muzycznych, takich jak Wratislavia Cantans, Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Q’arto Mondi, Jazztopad. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami klasycznymi oraz jazzowymi, w tym z Garym Hoffmanem, Jadwigą Rappé, Dominikiem Połońskim, Tonym Malabym i Natem Wooleyem. W 2014 roku Polish Cello Quartet został jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki.

Ten wyjątkowy zespół kameralny, w skład którego wchodzi czterech znakomitych młodych wiolonczelistów, wykona Deux mouvements na 4 wiolonczele Aleksandra Tansmana, Quartetto per quattro violoncelli Piotra Mossa, Balladę i Rapsodię na 4 wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego oraz sculpture (from the way of the cross) na 4 wiolonczele preparowane Artura Zagajewskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie  NOSPR.

Warszawa | Duet fantastyczny: Paderewski, Chopin

mnw8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:15 w Muzeum Narodowym w Warszawie zabrzmią utwory Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Pawła Popko (fortepian) i Michała Przygońskiego (śpiew).

W holu przed wejściem na wystawę „Paderewski” młodzi muzycy zaprezentują sztandarowe kompozycje Mistrza. W pierwszej części koncertu usłyszymy Menuet G-dur op. 14, Nokturn B-dur op. 16 i Krakowiak fantastyczny op. 14. W drugiej zabrzmią pieśni Fryderyka Chopina op. 74 skomponowane do słów Stefana Witwickiego i Adama Mickiewicza oraz pieśni Paderewskiego op. 22 ze słowami XIX-wiecznego francuskiego poety Catulle'a Mendèsa.

Partie wokalne, polskie i francuskie, wykona Michał Przygoński, który w 2014 roku zadebiutował jako solista na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej główną rolą w operze Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego. Jest stypendystą rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i banku Société Générale. Partie fortepianowe wykona Paweł Popko na zabytkowym, należącym do kompozytora, fortepianie marki Erard. Paweł Popko – laureat wielu nagród na międzynarodowych konkursach, m. in. I nagrody na Międzynarodowym Forum Muzycznym w Mäntta (Finlandia), III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. A. Rubinsteina (Petersburg), III nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym (Nałęczów).

Koncert towarzyszy wystawie „Paderewski”, którą można oglądać do 20 maja w MNW. Wystawa odbywa się w ramach projektu „3 × Niepodległa w Muzeum Narodowym w Warszawie” pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości 1918–2018.

Dodatkowe informacje – na stronie Muzeum.

Kraków | „Dźwięki Wyszehradu”

fk8 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Chór Męski Świętego Efraima z Budapesztu. Wieczór zatytułowany „Dźwięki Wyszehradu” zorganizowany został z inicjatywy Ambasady Węgier w Polsce, Konsulatu Generalnego Węgier w Krakowie oraz Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie w ramach prezydencji węgierskiej w Grupie Wyszehradzkiej 2017/2018.

Zespół powstał w 2002 roku z inicjatywy Tamása Bubnó, który poprowadzi niedzielny koncert. W składzie znaleźli się członkowie Zespołu Honvéd, Chóru Węgierskiego Radia czy Narodowego Chóru Męskiego, którzy specjalizują się w przede wszystkim w wykonawstwie muzyki cerkiewnej. W repertuarze zespołu znajdują się jednak ponadto pieśni wywodzące się z obrządku protestanckiego, gregoriańskiego, a także utwory Liszta, Bartóka czy Ligetiego. Męski Chór Świętego Efraima kładzie także duży akcent na prezentację kompozycji europejskiej muzyki współczesnej, w tym polskiej. W roku 2006 artyści zostali laureatami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Od 25 lat istnienia renomowanego festiwalu palmę pierwszeństwa otrzymał chór nie słowiańskiego pochodzenia. Z okazji zakończenia Prezydencji Węgier w Radzie UE i rozpoczęcia tamże Polskiej Prezydencji 1 lipca 2011 r. Chór – jako jedyny do tej pory zespół – wystąpił z jednogodzinnym koncertem w Sali Senatu RP.

Podczas koncertu w Krakowie usłyszymy utwory z literatury męskich chórów Czech, Polski, Węgier i Słowacji. Oprócz dzieł Kodálya, Bartóka czy Liszta, będą więc zaprezentowane Benedicamus Domino Krzysztofa Pendereckiego, Chwalitie Imia Gospodnie Romualda Twardowskiego i 6 polskich pieśni ludowych na tematy żołnierskie Witolda Lutosławskiego; a ponadto muzyka ludowa na fujarki, piszczałki i dudy w wykonaniu węgierskiego wirtuoza tych instrumentów, Balázsa Szokolaya zwanego „Bzykiem”.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii Krakowskiej.