Polmic - FB

aktualności

Wrocław | Smyczki kontra instrumenty dęte

NFMW dniach 3, 4 i 8 marca 2020 roku Narodowe Forum Muzyki zaprasza na cykl koncertów dla młodych melomanów „Smyczki kontra instrumenty dęte”. Bitwa na dźwięki, walka na frazy. Zmagania i popisy dwóch grup instrumentów: smyczkowych i dętych. Kto okaże się zwycięzcą tego spektakularnego pojedynku? A może smyczki i dęciaki „pogodzą się” muzycznie i zaczną harmonijnie współgrać?

Ten program to przede wszystkim solidna dawka muzycznej edukacji opartej na bardzo wartościowych utworach z dziedziny muzyki kameralnej. Obie grupy instrumentów zostaną zaprezentowane w ciekawy i przystępny sposób. Młodzi słuchacze poznają ich budowę, różnice między nimi, ich mocne i słabe strony. Dowiedzą się także, jaką funkcję instrumenty te pełnią w orkiestrze symfonicznej. W kulminacyjnych momentach zagra ze sobą naraz aż 10 wykonawców, czyli największy skład występujący bez dyrygenta (tzw. decet). Cenne informacje będą utrwalone za pomocą multimedialnego słowniczka.

Program powstał z zamiłowania wykonawców do instrumentalnej muzyki kameralnej, czyli takiej, która nie potrzebuje dyrygenta, śpiewaków i tancerzy. Wysłuchamy utworów napisanych przez takich kompozytorów, jak Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, Siergiej Prokofiew i Grażyna Bacewicz.

Agnieszka Frei

Szczegóły - na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Częstochowa | II Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej

Konkurs WiłkomirskiejZespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie zaprasza na II Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbędzie się w Częstochowie w dniach 22 lutego – 1 marca 2020 roku.

Celem nadrzędnym Konkursu jest upowszechnianie polskiej literatury skrzypcowej oraz promocja młodych wykonawców. Tej idei przyświeca postać prof. Wandy Wiłkomirskiej – wybitnej polskiej skrzypaczki, propagatorki polskiej muzyki, niesamowitej osobowości artystycznej i pedagogicznej. Nagrody, o które walczyć będą uczestnicy trzech grup wiekowych konkursu, to zarówno nagrody finansowe, znakomite pomoce naukowe, jak i artystyczne w postaci licznych akcesoriów niezbędnych w pracy młodego skrzypka, a przede wszystkim zaproszenia do wykonania koncertów w wielu cenionych instytucjach kultury.

W Konkursie wezmą udział skrzypkowie urodzeni w latach 2000-2009, uczniowie szkół muzycznych oraz studenci z Polski i z zagranicy. Uczestnicy Konkursu wykonywać będą dowolnie wybrane utwory wyłącznie polskich kompozytorów, jednoczęściowe lub cykliczne, na skrzypce solo lub z akompaniamentem fortepianu.

Podczas koncertu inauguracyjnego w Regionalnym Ośrodku Kultury w Częstochowie 22 lutego o godz. 18:00 wystąpią członkowie Jury konkursu: Eliseu Silva, Aleksandra Szwejkowska-Belica, Maria Magdalena Kaczor, a także skrzypaczka Maria Belica, którzy wykonają m. in. dzieła R. Borowskiego, G. Bacewicz i R. Twardowskiego. Nagrody i wyróżnienia zostaną wręczone podczas Koncertu Laureatów – uroczystego zakończenia konkursu 1 marca w Ratuszu Muzeum Częstochowskiego. Wszystkie koncerty i przesłuchania będą otwarte dla publiczności.

Ponadto w ramach Konkursu odbędą się warsztaty, wystawa instrumentów lutniczych i smyczków z pracowni Marcina Mazura, wykłady i panele dyskusyjne oraz kiermasz nut i książek Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmonia Narodowa: przesłuchania na stanowisko Muzyk Solista–Zastępca Koncertmistrza (I Skrzypce – Pełny Etat)

FNFilharmonia Narodowa ogłasza przesłuchania na stanowisko Muzyk SolistaZastępca Koncertmistrza (I Skrzypce – Pełny Etat). Przewidywany termin przesłuchań: 25 maja 2020 g. 9:00 – I etap oraz 26 maja 2020 g. 16:00 – II etap.

Organizator prosi o złożenie podania oraz życiorysu artystycznego w Sekretariacie Filharmonii Narodowej – pok. 109, pocztą na adres: ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, faksem: 22 55 17 200 lub pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w nieprzekraczalnym terminie do 11 maja 2020.

Wskazane jest doświadczenie w specjalności skrzypce solista. Filharmonia zastrzega sobie prawo zaproszenia na przesłuchanie wybranych kandydatów. Osoba zakwalifikowana do przesłuchania otrzyma indywidualne zaproszenie, zawierające szczegółowe informacje. Filharmonia zapewnia akompaniatora /strój fortepianu a 442 Hz/ – niezbędna jest informacja, które koncerty skrzypcowe wybiera kandydat.

Program do przesłuchań: 1. W. A. Mozart – Koncert skrzypcowy D-dur KV 218 lub A-dur KV 219, I cz. z kadencją J. Joachima; 2. Koncert skrzypcowy I cz. z kadencją do wyboru: Czajkowski, Beethoven, Brahms, Sibelius, Wieniawski (Nr 1 fis-moll i Nr 2 d-moll), Karłowicz lub Szostakowicz (I koncert, I i II cz. kadencja); 3. J. S. Bach – 2 kontrastujące części lub Tempo di ciaccona na skrzypce solo BWV 1001-1006; 4. Sola orkiestrowe: Rimski-Korsakow – Szeherezada J. S. Bach – Msza h-moll R. Strauss – Ein heldenleben Szostakowicz – Symfonia nr 6 Beethoven – Missa solemnis; 5. Fragmenty orkiestrowe: W. A. Mozart – Wesele figara, uwertura Karłowicz – Stanisław i Anna Oświecimowie Beethoven – Symfonia nr 6, scherzo, takty 1-84 Prokofiew – Romeo i Julia, śmierć Tybalda Schumann – Symfonia nr 2, scherzo, takty 1-97.

W dokumentach rekrutacyjnych należy zamieścić następującą klauzulę: Wyrażam zgodę, aby Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, przetwarzała moje dane osobowe, umieszczone w dokumentach przedstawionych przeze mnie podczas procesu rekrutacji w celu przeprowadzenia przesłuchania. Wiem, że w każdej chwili mogę cofnąć udzieloną zgodę. Wiem, że cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed cofnięciem zgody.

Więcej informacji można uzyskać w Sekretariacie Filharmonii Narodowej, tel. 22 55 17 102 lub 103.

ZAŁĄCZNIKI: Materiał orkiestrowy na przesłuchania; Obowiązek informacyjny dla Kandydata

Konkurs o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za 2019 rok rozstrzygnięty!

Feicht28 lutego 2020 roku Jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta w toku dyskusji przyznało Nagrodę im. Księdza Prof. Hieronima Feichta autorom prac muzykologicznych, które powstały w latach 2018–2019.

Nagrodę ex aequo otrzymali Marek Bebak za książkę Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, Kraków 2018 oraz Weronika Nowak za pracę „Outis” i „Cronaca del Luogo” Luciana Beria w perspektywie kategorii przestrzeni performatywnej i heterotopicznej (niepublikowana praca doktorska, UAM Poznań 2019).

Jednocześnie Jury Konkursu postanowiło przyznać trzy wyróżnienia:

  • Jolancie Bujas za pracę Twórczość Antoniego Milwida (1755–1837) w kontekście działalności kapeli kanoników regularnych w Czerwińsku (niepublikowana praca magisterska, IM UJ, Kraków 2019);
  • Marcie Dziewanowskiej-Pachowskiej za pracę Dzieło w ruchu. Instalacje dźwiękowe Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego (niepublikowana praca doktorska, IM UW, Warszawa 2018);
  • Hubertowi Szczęśniakowi za pracę Działalność jawnych instytucji muzycznych w okupowanym Krakowie: 1939-1945 (niepublikowana praca magisterska, IM UJ, Kraków 2019).

Laureatom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów naukowych!

„Polski Rocznik Muzykologiczny” 2019: Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji

PRMTematem przewodnim „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” 2019 (t. XVII) jest „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

W dziewięciu artykułach, będących pokłosiem 47. Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbyła się w dniach 25–27 października ubiegłego roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, zróżnicowana grupa autorów analizuje różne formy obecności muzyki przeszłości w kulturze wszystkich muzycznych epok oraz bada relacje muzyki do tradycji reprezentowanej przez rozmaite gatunki muzyczne, ośrodki i regiony czy grupy społeczne. Na tom składają się ponadto dwa artykuły dotyczące prowadzonych współcześnie w Polsce badań historyczno-muzycznych oraz komunikat zawierający uzupełnienia i poprawki do opublikowanego w „Polskim Roczniku Muzykologicznym” z 2012 roku artykułu (wraz z katalogiem) na temat gdańskiej tabulatury lutniowej D-B Danzig 4022 z początku XVII wieku. Osobną sekcję „Rocznika” tworzą dwa teksty (w języku angielskim) dotyczące historii Sekcji Muzykologów ZKP i najważniejszych zakresów jej 70-letniej działalności, które były prezentowane na konferencji pt. „Musicological Societies as Intermediaries between Society, Musical Life and Academia” zorganizowanej w listopadzie 2018 roku w Utrechcie z okazji 150-lecia istnienia holenderskiego Królewskiego Towarzystwa Historii Muzyki, najstarszego stowarzyszenia muzykologicznego na świecie.

Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.

Od 2019 roku "Polski Rocznik Muzykologiczny" udostępniany jest pod nowym adresem strony internetowej: polskirocznikmuzykologiczny.pl

Warszawa | Koncert oratoryjny: Beethoven 2020 / Górecki 2020

FNW tym roku przypada 250. rocznica urodzin Ludwiga van Beethovena, a także 10. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego. Z tej okazji 28 lutego 2020 roku o godz. 19:30 Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego zaprezentują Miserere i Ad Matrem Henryka Mikołaja Góreckiego oraz jedyne oratorium w dorobku Ludwiga van Beethovena – Chrystus na Górze Oliwnej.

W twórczości zmarłego 10 lat temu Henryka Mikołaja Góreckiego zauważyć można pewną cezurę, którą wyznacza napisane w 1972 roku Ad Matrem na sopran solo, chór i orkiestrę – znacząca większość dzieł kompozytora powstałych po tym czasie w mniejszym lub większym stopniu wpisuje się w nurt o charakterze religijnym. Pewne novum stanowi tu także zastosowanie nieobecnego wcześniej w jego muzyce głosu ludzkiego. Poświęcone pamięci zmarłej matki ekspresyjne Ad Matrem zapoczątkowało u Góreckiego kontemplacyjno-repetytywny styl, który rozwinął w pełni w powstałej cztery lata później słynnej III Symfonii.

Pod względem wyrazowym jeszcze bliższe Symfonii pieśni żałosnych jest monumentalne Miserere na chór mieszany a cappella. Trwający przeszło pół godziny utwór, w całości utrzymany w tempie lento, określić można jako „mistyczny minimalizm”.

W roli solistów wystąpią Aleksandra Olczyk (sopran), Petr Nekoranec (tenor) i Wojciech Gierlach (bas).

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe Filharmonii Narodowej

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 

„Musicology Today” 2019 – Kobiety kompozytorki w Polsce

MT

16. tom „Musicology Today” – anglojęzycznego czasopisma wydawanego przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Związek Kompozytorów Polskich, został w całości poświęcony polskim kompozytorkom.

„Prezentowany tom stanowi z jednej strony nawiązanie do światowego nurtu „muzykologii feministycznej”, z drugiej zaś – wyjątkową okazję do zaprezentowania niektórych wybitnych, choć nie zawsze dostatecznie dobrze znanych kompozytorek polskich. W siedmiu artykułach staraliśmy się zarysować sylwetki kompozytorek działających na przestrzeni trzech z górą stuleci, poczynając od Marii Antonii Walpurgis (1724-1780), kończąc zaś na Justynie Kowalskiej-Lasoń (ur. 1985), utalentowanej polskiej kompozytorce najmłodszego pokolenia”. – zaznaczyła we wstępie Sławomira Żerańska-Kominek.

„Musicology Today” skupia się na interdyscyplinarnych badania w dziedzinie muzykologii, stanowiąc forum wymiany poglądów dla międzynarodowych naukowców. Czasopismo publikuje artykuły z zakresu muzykologii historycznej, etnomuzykologii, teorii muzyki i innych subdyscyplin muzykologii. „Musicology Today” wyraźnie promuje studia nad muzyką Europy Środkowo-Wschodniej, dążąc do bycia wiodącym czasopismem muzykologicznym w tej części świata.

Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.

Czasopismo dostępne jest w wersji elektronicznej na platformie Sciendo: https://content.sciendo.com/muso 

Olsztyn | Z francuską maestrią

FWMOd wieków instrumenty dęte kojarzone były z bóstwami dzikiej Natury: z rogatym bogiem Panem, grającym na swojej fletni oraz z dzikim orszakiem Dionizosa, którego powóz ciągnęły pantery. Podczas koncertu znakomitych francuskich solistów – klarnecisty Michela Lethieca oraz flecisty Patricka Galloisa – 28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego będziemy mieli okazję posłuchać w jak różny sposób te niepozorne z wyglądu instrumenty wykorzystywane były w ostatnich dwóch stuleciach i jak skrajnie różne emocje potrafią przekazywać.

Saverio Mercadante wszystkie swoje koncerty fletowe napisał przed ukończeniem dwudziestego drugiego roku życia. Koncert e-moll op. 57, kompozycja o klasycznej, trzyczęściowej budowie, wymaga od solisty wirtuozowskich umiejętności: w partii fletu słychać nie tylko piękne melodie, lecz także wiele ozdobników, szybkie przebiegi chromatyczne, skoki oktawowe i arpeggia. Dzieło jest pełne klasycznej elegancji i wdzięku oraz pastoralnego uroku, jaki zawsze niesie ze sobą dźwięk fletu.

Jednym z ikonicznych dzieł XX stulecia jest opera Porgy & Bess George’a Gershwina. Instrumentem charakterystycznym dla epoki tradycyjnego jazzu stał się, obok saksofonu i trąbki, klarnet i on właśnie, ze swoją łkającą, to pełną skargi, to dowcipną barwą jest głosem solowym w suicie operowej zaaranżowanej przez francuskiego kompozytora Francka Villarda.

Koncert podwójny na klarnet, flet i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego to autorskie opracowanie pochodzącego z 2012 roku Koncertu podwójnego na altówkę, skrzypce i orkiestrę. Cały utwór oparty jest na skontrastowaniu elementów lirycznych (które możemy przypisać fletowi) oraz ludycznych czy wręcz demonicznych (konotacje z barwą klarnetu). Kulminację utworu stanowi uroczysta Passacaglia.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/z-francuska-maestria/ 

Bydgoszcz | Wieczór z Johannesem Brahmsem i Joanną Wnuk-Nazarową

FP28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna wykona dzieła Johannesa Brahmsa i Joanny Wnuk-Nazarowej. W roli solistów wystąpią Ewa Marciniec (alt), Krzysztof Polonek (skrzypce, nowy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich) i Katarzyna Polonek (wiolonczela).

Na wstępie wieczoru zabrzmi utwór Słuchaj, Neronie! na alt i wielką orkiestrę autorstwa współczesnej kompozytorki Joanny Wnuk-Nazarowej, w którym partie solowe zaśpiewa „ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec. Śpiewaczka jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian.

Duet uznanych w Europie wirtuozów – skrzypek Krzysztof Polonek, drugi Polak liderujący jednej z najlepszych orkiestr świata Berliner Philharmoniker, oraz wiolonczelistka Katarzyna Polonek – zaprezentują się w kunsztownym Koncercie podwójnym op. 102 (ostatnie dzieło symfoniczne Brahmsa). Krzysztof Polonek od 2009 jest członkiem orkiestry Berlińskich Filharmoników. Studiował pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego na Akademie der Künste w Berlinie, Thomasa Brandisa na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece oraz Markusa Beckera w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Tytuł doktora sztuk muzycznych uzyskał pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Katarzyna Polonek studiowała wiolonczelę na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie Angeliki May i Wolfganga Aichingera. Uczy jako adiunkt wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Na koniec Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej zagra III Symfonię JOhannesa Brahmsa op. 90, którą określono symbolicznie „Eroiką Brahmsa”.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/