Polmic - FB

aktualności

Sułkowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

Cofalik9 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej w Sułkowicach (ul. 1 Maja, 66) odbędzie się Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora, autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mikołów | Koncert finałowy XXVIII Mikołowskich Dni Muzyki

Mikołowskie Dni Muzyki9 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w Bazylice św. Wojciecha w Mikołowie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz znakomity skrzypek Piotr Pławner zamkną XXVIII Mikołowskie Dni Muzyki, które 19 maja zainaugurował partner filharmoników śląskich w europejskim projekcie ONE® – Slovak Sinfonietta Žilina.

Program finału festiwalu otworzy orkiestrowa transkrypcja autorstwa Grzegorza Fitelberga fortepianowej Etiudy b-moll z op. 4 Karola Szymanowskiego. Po niej filharmonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka i Piotr Pławner wykonają zapierający dech w piersiach Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To ten, w którym po zaledwie półtora taktu orkiestrowego „akompaniamentu” solista wprowadza jedną z najbardziej ujmujących melodii w repertuarze koncertowym na skrzypce. Dwie pierwsze części Koncertu łączy małe przejście odgrywane przez fagot. Równie zachwycający łącznik scala wolną część z finałem. Koncert wymaga od solisty absolutnie perfekcyjnego brzmienia i techniki, porwania słuchaczy już kilkoma początkowymi dźwiękami oraz wirtuozerii, zwłaszcza w finale. Piotr Pławner należy do tych artystów, którzy takim wymaganiom potrafią sprostać.

Koncert zamknie VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” D 759 Franza Schuberta, dzieło tajemnicze i ogromnie popularne. Możemy przypuszczać, że kompozytor uznał, iż dwie istniejące części VIII Symfonii dopełniają się tak idealnie, że nie wymagają kolejnych ogniw, skoro manuskrypt dwóch powstałych ofiarował Towarzystwu Muzycznemu w Grazu w podziękowaniu za członkostwo honorowe. Symfonia uważana jest za jednolity, bez skazy oszlifowany muzyczny klejnot.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej – na http://www.dnimuzyki.mdkmikolow.eu/pl/ 

Kielce | Kanon Polihymnii

Tutti8 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert „Kanon Polihymnii”, podczas którego zabrzmi Uwertura Grażyny Bacewicz.

Uwertura Grażyny Bacewicz powstała w 1943 roku, czyli w samym apogeum wojny. Mimo to dzieło uderza optymizmem i witalizmem, a jego założeniem jest – wg Artura Malawskiego – „rytm i motoryczność”. Następnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mateusza Rusowicza wykona IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna. „Nie ma może innego koncertu w całej literaturze fortepianowej, który rozpoczynałby się tak słodko i delikatnie jak IV Koncert G-dur op. 58 Ludwika van Beethovena” – napisał w swoim komentarzu Marcin Majchrowski. IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna złożona jest z czterech części następujących bez przerw. Część druga – Romanza – niesłychanie liryczna, określana bywa jako „romans między obojem a wiolonczelą”.

Gwiazdą wieczoru będzie Aleksandra Hortensja Dąbek, laureatka wielu znaczących konkursów, m.in. VII International Chopin Piano Competition in Budapest w 2016. W tym samym roku zdobyła II miejsce na Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, a także po raz pierwszy wystąpiła w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej sali Ehrbar Hall. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Mateusz Rusowicz – dyplomant Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, współtwórca i dyrygent zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu „Warszawska Jesień”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Lublin | Uroczyste zakończenie sezonu 2017/2018 w lubelskiej Filharmonii

FL8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się ostatni w tym sezonie artystycznym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie koncert pt. „Posłuchaj, czego słuchał Wyspiański, zanim napisał Wesele”.

Stykając się z twórczością wybitnego polskiego poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego uwagę zwracają liczne związki i inspiracje muzyczne w jego twórczości powstałe na podstawie wrażenia, jakie wywołały na Wyspiańskim podróże zagraniczne i towarzyszące im liczne koncerty i przedstawienia muzyczne, w których brał udział. Toteż program koncertu bezpośrednio nawiązuje do inspiracji utworami Richarda Wagnera, które słyszał Wyspiański podczas swojej podróży do Bawarii w 1890 roku – opery Die Feen, Lohengrin i Der fliegende Holländer, jak i innych kompozytorów np. Giuseppe Verdiego – Un ballo in maschera, czy ojca niemieckiej opery romantycznej Carla Marii von Webera – Der Freischütz.

Najbliższe związki Wyspiańskiego ze sztuką muzyczną na terenie Polski były owocem znajomości z kompozytorem i muzykologiem Henrykiem Opieńskim. Znajomość ta nie skończyła się tylko dzieleniem wspólnych zainteresowań teatrem i wystawianiem amatorskich przedstawień w ramach kółka dramatycznego, ale również późniejszą współpracą przy tworzeniu muzycznych ilustracji do dzieł Wyspiańskiego. Podczas koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Zygmunt August i Barbara Henryka Opieńskiego.

Twórczość Stanisława Wyspiańskiego cieszyła się popularnością wśród kompozytorów współczesnych. Na podstawie dramatu Akropolis powstała w roku 1964 z okazji 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego kantata na chór mieszany i orkiestrę Grażyny Bacewicz o tym samym tytule, którą wykona Orkiestra Symfoniczna i Chór Lutnia Lubelska Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Więcej – na stronie: http://filharmonialubelska.pl

Elbląg | Pod biało-czerwoną flagą z Herdzinem

EOK8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w sali głównej Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida będzie miał miejsce koncert w ramach XV Letnich Ogrodów Polityki w Elblągu z udziałem Krzysztofa Herdzina, Krakowskiego Tria Stroikowego i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, ale na szczęście ta zasada nie obowiązuje Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Krzysztofa Herdzina. EOK i jeden z najwszechstronniejszych polskich muzyków po raz kolejny połączą siły. Tym razem po to, aby ukazać ponadczasowe piękno rodzimych melodii. Sekundować im będzie Krakowskie Trio Stroikowe. Melomani zebrani w sali głównej Biblioteki Elbląskiej będą tym razem mogli podziwiać Krzysztofa Herdzina w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. A nawet potrójnej, ponieważ kompozycje, które zostaną wykonane w trakcie koncertu, zostały opracowane przez dziewięciokrotnego laureata nagrody „Jazz Top”.

W programie znalazły się takie utwory, jak Trzy korony – poemat poświęcony górom i stanowiący rodzaj muzycznego hołdu złożonego Wojciechowi Kilarowi, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Chopiniana Con Delizia na fortepian i smyczki, a także Suita na tematy polskie, w której Krzysztof Herdzin nawiązał do tradycyjnych melodii – polki, olendra, mazurka, zbójnickiego, poloneza i krakowiaka. Wszystko po to aby, jak stwierdził pianista i aranżer, oddać „rytmikę, liryzm i […] taneczność polskiej muzyki”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu

II Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna

KWII Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna odbędzie się w dniach 4–8 czerwca 2018 roku.

Pięciodniowy Międzynarodowy Festiwal organizowany jest przez fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy w Kwidzynie i w Auli Kwidzyńskiego Centrum Kultury. Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka dr Iwona Glinka, solistka, pedagog, artystka nagraniowa i wykonawczyni nowej i eksperymentalnej muzyki. Ideą nadrzędną Międzynarodowego Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Festiwal przyczyni się do promocji miasta Kwidzyna i jego dziedzictwa kulturowego.

Zainauguruje Festiwal koncert laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka; zabrzmi m. in. White Hole na flet, obój, klarnet i fagot autorstwa Franciszka Araszkiewicza. W kolejnych dniach odbędą się koncerty „Barokowo i romantycznie na skrzypcach i organach”, „aḗr+phōnḗ”, „Barok vs Współczesność” oraz „Projekcja Muzyki Wizualnej”. 8 czerwca w interpretacji Duo Sopot usłyszymy utwory Krzysztofa Naklickiego na wiolonczelę i akordeon: Hej, morze! i Toccata.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: http://www.phasma-music.com

Warszawa | Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej

ECPolska Rada Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej w pierwszą rocznicę śmierci, który będzie miał miejsce 6 czerwca 2018 roku o godz. 20.00 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Ewy Piaseckiej (1999) oraz w klasie prof. Marka Drewnowskiego (2000). W latach 2001–2003 odbyła studia mistrzowskie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem wybitnej klawesynistki prof. Elżbiety Chojnackiej, która uznała A. Gajecką-Antosiewicz za swoją następczynię (jest ona również spadkobierczynią Artystki: unikatowego klawesynu A. Sidey’a oraz wszystkich nut). W 2015 roku – po ukończeniu studiów doktoranckich u prof. Ewy Piaseckiej – obroniła pierwszą w Polsce pracę doktorską dotyczącą wykonawstwa współczesnej muzyki klawesynowej. W marcu 2018, w Pałacu w Rybnej, założyła Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Klawesynistka zaprezentuje utwory György'ego Ligetiego, Zygmunta Krauzego, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Granta McLachlana.

W programie wydarzenia również: pokaz filmu Elżbieta Chojnacka. Klawesynistka w reżyserii Jana Hryniaka (TVP, 2000) i wspomnienia zaproszonych gości: Zygmunta Krauze, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Pawła Mykietyna. Przedsięwzięcie poprowadzi Grzegorz Michalski, prezes Polskiej Rady Muzycznej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Nie żyje Stanisław Moryto

SM5 czerwca 2018 roku w wieku 71 lat zmarł wybitny współczesny kompozytor, organista i pedagog Stanisław Moryto, profesor zwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, uzyskując dwa dyplomy: w zakresie gry na organach u Feliksa Rączkowskiego (1971) i kompozycji w klasie Tadeusza Paciorkiewicza (1974). W latach 1973-81 był przewodniczącym Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales de Pologne”, od 1981 do 1997 – prezesem Polskiego Instytutu Muzycznego, członkiem Narodowej Rady Kultury (1984–1990) i Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (2007–2010). Był inicjatorem i dyrektorem artystycznym festiwalu „Conversatorium Muzyki Organowej” w Legnicy. Stanisław Moryto w latach 1996-2002 pełnił funkcję prorektora Akademii Muzycznej w Warszawie, w latach 2002-2005 – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, a następnie rektora warszawskiej uczelni (2005-2012). Ponadto uczył w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Józefa Elsnera w Warszawie. W 2011 nadano mu tytuł doctor honoris causa Keimyung University w Daegu (Korea Południowa). Za swoją twórczość otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2001), Nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” w kategorii Kompozytor Roku (2010). W 2007 roku Wielki Mistrz Zakonu Maltańskiego odznaczył kompozytora Crucem Magni Officialis, a w 2012 Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej – Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej i działalności dydaktycznej”.

Warszawa | Plenerowy Koncert Laureatów Nagrody im. Oskara Kolberga 2018 oraz „Wieczór tańca”

IMiTKaszubskie i podkarpackie pieśni i tańce, oraz mazurki i oberki z Radomskiego to tylko niektóre atrakcje plenerowego Koncertu laureatów Nagrody Kolberga, który odbędzie się 6 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 na Dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie.

Po sukcesie koncertów w ubiegłych latach, po raz trzeci w 43-letniej historii Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”, którą funduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodzeni laureaci zaprezentują się podczas wyjątkowego plenerowego koncertu w specjalnym repertuarze. W regionalnych strojach i z tradycyjnymi instrumentami wystąpią muzykanci z Wielkopolski i z Kaliskiego, członkowie Kapeli Lipców z Wygnanowa, Kaszubski Zespół Pieśni i Tańca „Sierakowice” oraz Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Markowianie”. W trakcie koncertu, którego wodzirejem będzie znany podhalańczyk Krzysztof Trebunia-Tutka, odbędzie się wspólny „Wieczór tańca”, podczas którego na specjalnej, drewnianej podłodze będzie można nauczyć się regionalnych tańców i zabaw.

Koncert organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem wydarzenia jest Zamek Królewski w Warszawie.

Wstęp na koncert i potańcówkę jest bezpłatny.

Więcej informacji o Nagrodzie znajduje się na stronie www.nagrodakolberg.pl