Polmic - FB

aktualności

Szczecin | „Wielcy Koncertmistrzowie”: Concerto Notturno

Baltic Neopolis OrchestraConcerto Notturno – to tytuł jesiennego koncertu z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” 23 października 2021 o godz. 19.30 w szczecińskiej galerii Trafostacja Sztuki. W roli koncertmistrza Baltic Neopolis Orchestra i solisty wystąpi Daniel Stabrawa – artysta światowej sławy związany z Filharmonią Berlińską, w której stanowisko koncertmistrza nadał mu sam Herbert von Karajan.

Baltic Neopolis Orchestra od długiego czasu pielęgnuje więź z twórczością Mikołaja Piotra Góreckiego, czego dowodem jest niedawno skomponowany dla Orkiestry utwór Druga przestrzeń, prezentowany pod koniec lipca 2021 roku w Szczecinie, a kontynuacją tej wielkiej sympatii będzie wykonanie przez Baltic Neopolis Orchestra utworu Concerto Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową.

Pozostałą część programu koncertowego Daniel Stabrawa ułożył z niezwykłą starannością, proponując prezentację twórczości wyłącznie polskich kompozytorów, co jest wspaniałą okazją do bliższego poznania naszej rodzimej kultury muzycznej. Usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, które nawiązują do polskiej muzyki dawnej, wykorzystując jednocześnie odkrycia brzmieniowo-techniczne muzyki współczesnej, co tworzy niezwykle ciekawe zestawienie dwóch, jakże odległych od siebie epok (pojawia się tam m. in. cytat z XVI-wiecznej pieśni opisującej wesele Króla Zygmunta Augusta). Zabrzmi również Suita na orkiestrę smyczkową Michała Spisaka, dzieło niezwykle dynamiczne i porywające.

Cykl „Wielcy Koncertmistrzowie” dofinansowano ze środków Miasta Szczecin. „stART – cykl koncertów" dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://bit.ly/3alAi3K 

Wrocław | Mistrz współczesności

NFM22 października 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki wysłuchamy kompozycji z epoki romantyzmu oraz nowego dzieła na wiolonczelę i orkiestrę autorstwa znanego polskiego kompozytora współczesnego Pawła Szymańskiego. Orkiestra i Chór NFM oraz wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz-Koziak wystąpią pod batutą znakomitej Marzeny Diakun.

Usłyszymy Os justi WAB 30, Ave Maria WAB 6, Locus iste WAB 23, Christus factus est WAB 11 oraz Virga jesse floruit WAB 52 Antona Brucknera. Są to utwory surowe w brzmieniu, ascetyczne, ale jednocześnie delikatne i głęboko uduchowione.

Następnie znakomita wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz-Koziak wykona Simple Music na wiolonczelę i orkiestrę Pawła Szymańskiego, który zapisał się w historii muzyki polskiej jako kompozytor wyjątkowo niezależny, krytycznie myślący o muzycznej współczesności i potrafiący w interesujący sposób integrować ją z elementami zaczerpniętymi z przeszłości, zwłaszcza z epoki baroku. Szymański określił swoje artystyczne credo następująco: „Współczesny artysta, w tym i kompozytor, znajduje się w okowach dwóch skrajności. Z jednej strony grozi mu bełkot, jeżeli całkowicie odrzuci tradycję, z drugiej zaś może popaść w banał, jeśli za bardzo się na nią zapatrzy. To jest paradoks uprawiania sztuki dzisiaj. Jakie jest z takiej sytuacji wyjście? Skoro nie można całkowicie uwolnić się od banału, to trzeba z tym banałem prowadzić pewną grę, traktować go jako tworzywo pozwalające na zachowanie pewnych elementów konwencji, ale równocześnie za pomocą cudzysłowu, metafory, paradoksu osiągnąć do niego odpowiedni dystans”.

Koncert zwieńczy wykonanie IV Symfonii „Tragicznej” Franza Schuberta.

Zamówienie utworu Simple Music Pawła Szymańskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Katowice | Koncert zapowiadający XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga

FS22 października 2021 roku o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Michała Nesterowicza wraz z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem zaprosi na koncert wpisujący się w cykl zapowiadający XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. G. Fitelberga. Tego wieczoru słuchacze będą mogli zachwycić się muzyką polską – kompozycjami Grzegorza Fitelberga i Mieczysława Karłowicza.

Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga to jeden z najważniejszych polskich konkursów wykonawczych. Od 1982 roku należy on do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie. Każda z edycji to nowe odkrycia, kumulacja talentów dyrygenckich i okazja dla młodych adeptów tej sztuki, by pokazać całemu światu swój kunszt. Jedenasta edycja Konkursu odbędzie się w 2023 roku, jak zawsze – w Filharmonii Śląskiej. Już w 2021 roku chcemy rozpocząć wspólną drogę do tego wydarzenia, dlatego już teraz zapraszamy na koncert zapowiadający to prawdziwe święto muzyki, zainicjowane przez Karola Stryję, ostatniego ucznia Patrona Konkursu.

Rozpocznie koncert kompozycja Grzegorza Fitelberga – Rapsodia polska na wielką orkiestrę op. 25. W tym jednym z ostatnich utworów kompozytora słyszymy rysy modernistyczne oraz inspiracje Fantazją na tematy polskie Fryderyka Chopina. Kolejny punkt programu – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza – zachwyci publiczność pięknymi kantylenami oraz doskonałym wykorzystaniem możliwości instrumentu solowego. Partię skrzypiec solo zagra tego wieczoru znakomity artysta, Jakub Jakowicz.

Koncert ukoronuje z kolei VII Symfonia Antonína Dvořáka, uznawana za jeden z największych i najczystszych przykładów symfonii jako formy muzycznej od czasów Beethovena.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 

Wrocław | „Zamówienia kompozytorskie”: Fides et ratio

NFM21 października 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert z okazji Dnia Papieskiego, odbywający się pod hasłem „Fides et ratio” (wiara i rozum). Zabrzmią dzieła trzech wrocławskich kompozytorów, napisane specjalnie na tę okazję, a przeznaczone na akordeon, klawesyn, chór chłopięcy i elektronikę.

Sero te amavi („Późno Cię umiłowałem”) to dzieło Marcina Bortnowskiego oparte na cytacie z Wyznań św. Augustyna. Autor tej kompozycji jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiował kompozycję w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Oprócz działalności twórczej zajmuje się nauczaniem współczesnych technik kompozytorskich oraz muzyki komputerowej.

Stanisław Krupowicz przed uzyskaniem dyplomu Akademii Muzycznej w Warszawie ukończył studia na Wydziale Matematyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Doktorat obronił na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. Był jednym z inicjatorów powstania festiwalu Musica Electronica Nova i pierwszym jego dyrektorem artystycznym. Te Deum („Ciebie Boga wysławiamy”) jego autorstwa to utwór wykorzystujący słowa wczesnochrześcijańskiego hymnu datowanego na IV wiek.

Ostatnim dziełem w programie koncertu jest Eulogētos (po grecku znaczy to „Błogosławiony”) – kompozycja Marcina Rupocińskiego. Twórca ten kształcił się we wrocławskiej Akademii Muzycznej, najpierw pod okiem Pstrokońskiej-Nawratil, później zaś pod kierunkiem Krupowicza. Podejmuje działania artystyczne na styku różnych mediów – programuje instalacje multimedialne, tworzy muzykę elektroakustyczną oraz interesuje się komputerowym wspieraniem procesu komponowania.

Zamówienie utworów Marcina Bortnowskiego, Stanisława Krupowicza i Marcina Rupocińskiego w ramach projektu Fides et ratio dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Warszawa | Premiera mini opery „Umbra” Anny Jędrzejewskiej

Umbra22 października 2021 o godz. 18.00 odbędzie się premiera mini opery Umbra Anny Jędrzejewskiej w plenerze, na terenie warszawskiego parku Fosy.

Jednoaktowa miniopera multimedialna na sopran i fortepian z elektroniką to wewnętrzny dialog ego i superego w metaforze odbić i projekcji umysłu, proces uświadamiania sobie siebie, definiowania „ja". Tytułowa umbra to cień całkowity; pojęcie stosowane zazwyczaj w odniesieniu do zaćmienia. W tej operze jest ona metaforą pojęcia cienia jungowskiego. Autorem libretta jest Wojciech Skowronek, a projekt wizualizacji stworzył Kamil Kowalski. Opowieść rozwija się jako refleksja na temat człowieka w dzisiejszym świecie, u schyłku cywilizacji, w zagrożeniu klimatycznym, w zagrożeniu konfliktem światowym i pandemicznym. Na ile świadomość dzisiejszego człowieka odpowiada wyzwaniom jakie stawiają nasze czasy? Czy jesteśmy na prawdę świadomi siebie, czy też jak w jaskini platońskiej, opowiadamy sobie o wyobrażeniach które tworzymy na podstawie odbić, projekcji i obrazów zniekształconych kulturą „pozowania”? Główna bohaterka stoi na scenie w otoczeniu trzech ekranów, będących niby „hologramami” samej siebie, w otoczeniu swojego id, ego i superego, które ze sobą toczą rozmowę, jak podczas medytacji.

Utwór wykonają śpiewaczka operowa Aleksandra Klimczak, która jednocześnie będzie na żywo przetwarzać swój głos elektronicznie, i sama kompozytorka, grającą na fortepianie.

Mini opera powstała w ramach programu „Mobilni w kulturze".

Prapremiera transmitowana online odbędzie się w klubie PanDymińska 21 października o godz. 20.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

21.10.2020: https://www.facebook.com/events/616549393089184 

22.10.2020: https://www.facebook.com/events/1036795130480961 

Nie żyje Anna Czekanowska-Kuklińska…

Czekanowska18 października zmarła etnomuzykolog prof. dr hab. Anna Czekanowska-Kuklińska (1929–2021), członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich. Jako główna przedstawicielka slawistyki muzycznej w Polsce wiele studiów poświęciła badaniom nad pochodzeniem Słowian w perspektywie muzyczno-etnograficznej. Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się 25 października o godz. 12.00 w Kościele p.w. św. Karola Boromeusza na Cmentarzu Powązkowskim (Stare Powązki) w Warszawie.

Studiowała muzykologię na Uniwersytecie Poznańskim, na Freie Universität w Berlinie oraz na uniwersytecie w Kolonii. W 1968 obroniła pracę habilitacyjną pt. Melodie wąskiego zakresu w krajach słowiańskich na Uniwersytecie Warszawskim. W 1975 uzyskała tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1983 – profesora zwyczajnego.

Na Uniwersytecie Warszawskim pracowała w latach 1953-1999. Była współzałożycielką z Marianem Sobieskim pierwszego w Polsce Zakładu Muzyki Ludowej (Etnomuzykologii) na Uniwersytecie Warszawskim (od 1958). W latach 1969-1999 była kierownikiem Zakładu Etnomuzykologii, a latach 1975-1991 – dyrektorem Instytutu Muzykologii. Prowadziła liczne wykłady gościnne w Europie, Stanach Zjednoczonych i ZSRR. W latach 1999-2004 prowadziła wykłady oraz pełniła funkcję kierownika zakładu na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od 2004 wykładała w prywatnej uczelni akademickiej z prawem nadawania doktoratów Collegium Civitas.

Anna Czekanowska była członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 1967), Sekcji Polskiej Societe Internationale de Musique Contemporaine (od 1983), International Folk Music Council / International Council for Traditional Music (od 1957), European Seminar in Ethnomusicology (od 1982), Society for Ethnomusicology (od 1975), British Forum for Ethnomusicology (od 1998), Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (od 1990), Towarzystwa Naukowego KUL (od 2003). Zasiadała w Zarządzie IFMC / ICTM (1976-1983) oraz ESEM (1990-1996), była wice-prezesem Sekcji Polskiej SIMC, członkiem honorowym ESEM (od 2002) i Sekcji Polskiej SIMC.

Cześć Jej pamięci!

Gdańsk | X Festiwal „NeoArte – syntezator sztuki”

NeoArtePubliczność jubileuszowego X Festiwalu „NeoArte – syntezator sztuki” w dniach 25–31 października 2021 będzie mogła uczestniczyć w dziesięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych oraz kilku performances. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski NeoQuartet.

Festiwal jest platformą łączącą artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzeniem intrygującym i nietuzinkowym. Najnowsze światowe trendy w muzyce i sztuce współczesnej, międzynarodowa obsada, najwyższa jakość artystyczna oraz atmosfera sprzyjająca kontaktowi z kulturą – to charakteryzuje również jubileuszową edycję.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich widownia będzie częścią procesu artystycznego. Wśród wykonawców zobaczymy zarówno czołówkę zagranicznych twórców (Trond Reinholdtsen, Moscow Contemporary Music Ensemble, Electric Primitivo, Jennifer Torence, Vocal Group Putni), jak i najznakomitsze polskie zespoły i solistów (Orkiestra Muzyki Nowej, Piotr Sałajczyk, Miłosz Pękala, Martyna Zakrzewska, Bartłomiej Sutt).

Specjalnie na potrzeby festiwalu powstanie performatywna instalacja Marka Rogulskiego oraz całonocny koncert – happening zaprojektowany przez Stefana Wesołowskiego. Gospodarze festiwalu, zespół NeoQuartet, wystąpią kilkukrotnie, prezentując między innymi kultowe dzieło Black Angels Georga Crumba oraz premierę projektu Modern Multicultural Quartet. Usłyszymy kilkadziesiąt kompozycji napisanych przez kompozytorów z całego świata, a dziewięć z nich będzie miało swoją premierę na festiwalu, w tym utwory, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zakończenie imprezy i jej finałowy koncert, to jubileusz 15-lecia NeoQuartet i wspólny koncert z Małgorzatą Walentynowicz, Marsiją, Michałem Jacaszkiem i Emilem Miszkiem.

Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez patrona festiwalu Tronda Reinholdtsena oraz w indywidualnych warsztatach reading sessions prowadzonych przez NeoQuartet. Dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach teatralno-muzycznych prowadzonych przez aktorkę i reżyserkę Agnieszkę Płoszajską.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: https://neoarte.pl/ 

Czytaj więcej: Gdańsk | X Festiwal „NeoArte – syntezator sztuki”

Łódź | I Międzyuczelniana Konferencja Naukowo-Artystyczna „contraddizioni"

AMKoło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza do uczestnictwa w I Międzyuczelnianej Konferencji Naukowo-Artystycznej „contraddizioni”, która odbędzie się online w dniach 21–22 października 2021 roku.

Ideą przyświecającą wydarzeniu jest konfrontowanie zjawisk artystycznych. Tematyka pierwszej edycji dotyczy badania „contraddizioni” (z włoskiego - sprzeczności) i podobieństw – relacji w twórczości funkcjonującej na pograniczu współczesnej muzyki poważnej i popularnej.

Każda odsłona wydarzenia będzie okazją do nawiązania współpracy z innym kołem naukowym polskiej uczelni muzycznej lub uniwersytetu. Partnerami pierwszej edycji są Koło Artystyczno-Naukowe Nowych Mediów oraz Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W konferencji weźmie również udział dr Andrzej Mądro (Akademia Muzyczna w Krakowie), a także pedagodzy łódzkiej i wrocławskiej akademii muzycznych. Wykłady wygłoszą: prof. Cezary Duchnowski, prof. Artur Zagajewski, dr Katarzyna Dziewiątkowska, dr Marta Śniady, dr Adam Porębski i mgr Anna Wójcikowska. Zainteresowani będą mogli wziąć udział w warsztatach kompozytorskich z Jackiem Sotomskim.

Drugi dzień konferencji będzie okazją do zaprezentowania efektów studenckich oraz doktoranckich badań i przemyśleń, prezentujących konfrontacje muzyki popularnej i klasycznej. Wybrane artykuły, za zgodą autorów i autorek, zostaną opublikowane w pokonferencyjnym wydawnictwie oraz na łamach zaprzyjaźnionych tytułów.

W ramach konferencji odbędą się dwa koncerty online: koncert z utworami dedykowanymi triu rockowemu, a także set DJ-ski, do którego zostaną użyte sample, między innymi z materiałem zarejestrowanym w czasie pierwszego koncertu.

Piotr Mika

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/contraddizioni 

Łódź | Premiera utworu Sławomira Kupczaka „Muzyka odzyskana”

FLPremiera utworu Sławomira Kupczaka Muzyka odzyskana odbędzie się 19 października 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Utwór, który zaprezentuje Radical Polish Ansambl, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Radical Polish Ansambl to zespół, który punktem wyjścia do poszukiwań brzmieniowych i strukturalnych uczynił muzykę ludową. Poszukiwania te, jak wskazuje sama nazwa zespołu, dają niekiedy efekty dość radykalne. Choć folklor kojarzy się z tradycją, przewidywalnością, niezmiennością, muzycy RPA udowadniają, że może on stać się punktem wyjścia do tworzenia artystycznej awangardy. Co ciekawe, u początków tych muzycznych peregrynacji nie leży wcale żadna mazurska wieś, położona malowniczo wśród pól, ale... Indie. To tam, w Bibliotece Publicznej w Delhi w 2016 roku polski klarnecista Wacław Zimpel odkrył tematy muzyczne łączące elementy ragi i polskich mazurków. Rekonstrukcją tej niezwykłej muzyki zajęło się siedmioro artystów, którzy wkrótce utworzyli Radical Polish Ansambl. Do współpracy namówili kompozytorów współczesnych.

Obecnie muzycy RPA – sześcioro skrzypków i perkusista grający na dżazie (wiejskim zestawie perkusyjnym) – wykonują dzieła znakomitych polskich kompozytorów. Podczas najbliższego koncertu zaprezentują publiczności po raz pierwszy utwór Sławomira Kupczaka Muzyka odzyskana, a także Alap – Dźor – Dźhala Tadeusza Sielanki i Kompozycję ze sznurkiem Piotra Żaka.

Zamówienie i premiera utworu Sławomira Kupczaka dofinansowane ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Karolina Albińska

Informacja o biletach: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-muzyka-czwartego-swiata