polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
Premiera płyty "Pieśń o ziemi: polska muzyka skrzypcowa"
13 kwietnia 2018
30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
14–22 kwietnia 2018, Kraków
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych
15-21 kwietnia 2018, Nowy Sącz
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

aktualności

Kraków | Królowe skrzypiec i fortepianu: Julia Fischer i Yulianna Avdeeva

fk9 marca 2018 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi mistrzowski duet kobiecy. Podczas jedynego koncertu w Krakowie usłyszeć będzie można wybitną skrzypaczkę niemiecką Julię Fischer, przy fortepianie zasiądzie natomiast sensacyjna zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku – Yulianna Avdeeva.

Julia Fischer, której talent podziwiany jest na całym świecie, zaś „czyste i wysublimowane brzmienie o nieskończonej zdawałoby się liczbie odcieni” („The Chicago Tribun”) w połączeniu z rzadko spotykaną „doskonałością techniczną” („The Guardian”) czyni z niej jedną z najbardziej cenionych współczesnych solistek, w obecnym sezonie artystycznym pełni funkcję artystki-rezydentki Wiener Symphoniker. Napięty plan koncertowy artystki obejmuje zarówno koncerty kameralne z czołowymi muzykami wiedeńskiej orkiestry, jak i w charakterze solistki w salach Wiener Konzerthaus czy Musikverein. W kalendarzu na ten sezon znajdują się również koncerty z towarzyszeniem m.in. Filharmonii Petersburskiej, London Philharmonic Orchestra, Orchestra National de France, tournée z zespołem Bayerische Staatsorchester, czy występ w nowojorskiej Carnegie Hall. W duecie z Yulianną Avdeevą artystka gra od kilku lat – w 2014 roku odbyły wspólne tournée po Europie, prezentowany w Krakowie program będzie można zaś usłyszeć także w Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii i Czechach.

Trudno o bardziej twórcze spotkanie. Obie artystki znakomicie radzą sobie podczas występów z towarzyszeniem orkiestry, jak i w recitalach solowych. Yulianna Avdeeva, której zwycięstwo w XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina otworzyło drzwi do najbardziej prestiżowych sal koncertowych w Rosji, krajach Europy Zachodniej, obu Amerykach, Izraelu i Afryce Południowej, skupiło jednocześnie uwagę recenzentów i słuchaczy na jej artystycznym rozwoju, który wkrótce okazał się potwierdzeniem słuszności pierwotnie kontrowersyjnego werdyktu warszawskiego jury. „Dziś słuchacz musi się o niej wypowiedzieć z zachwytem, a co najmniej z szacunkiem. Yulianna Avdeeva rozwija się niesamowicie z roku na rok. Jej gra jest coraz bardziej dojrzała i pewna, a zarazem wrażliwa. To artystka, która ma swój styl i zdecydowaną osobowość.” (Dorota Szwarcman)

Wraz z Julią Fischer wykona repertuar, na który składają się arcydzieła muzyki kameralnej. Program otworzy Sonata na skrzypce i fortepian op. 100 nr 2 Johannesa Brahmsa, dalej zabrzmią Mity Karola Szymanowskiego, koncert w Filharmonii Krakowskiej zakończy zaś Sonata na skrzypce i fortepian op. 134 Dymitra Szostakowicza.

Informacja o biletach – na stronie  Filharmonii Krakowskiej.

Katowice | NOSPR String Sextet

nospr8 marca 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się świąteczny koncert kameralny, podczas którego muzycy NOSPR zaprezentują sekstety smyczkowe dwóch wspaniałych kompozytorów: Andrzeja Panufnika i Johannesa Brahmsa.

Pomysł na Sekstet smyczkowy „Trains of Thought” (1987) podsunęły Andrzejowi Panufnikowi wrażenia z podróży koleją. Pulsujący rytm i artykulacja staccato w stałym tempie naśladują w tym utworze jednostajny stukot wagonów. Stanowi to jednak tylko jedną warstwę kompozycji, której monotonię zrekompensował kompozytor zróżnicowaniem odcieni ekspresyjnych tego ostinata. Suche i szorstkie początkowo dźwięki (molto secco, sul ponticello), stają się po chwili łagodniejsze, żartobliwe (scherzando), to znów natrętne a nawet agresywne (energico, intenso), w zależności od tego, co dzieje się w drugiej warstwie utworu, tej bardziej ludzkiej, która wyraża ciąg myśli nasyconych emocjami – od spokojnych i niespiesznych po bardziej ożywione, a nawet gwałtowne. W finale kompozycji dźwięki powoli zanikają, milknąc w oddali na wzór oddalającego się pociągu. Onomatopeiczne ostinato wykorzystuje w swej budowie komórkę dźwiękową E-F-H w najróżniejszych rotacjach, transpozycjach i odbiciach, zarówno w warstwie harmonicznej, jak i melodycznej dzieła.

Sekstet smyczkowy nr 2 „Song to the Virgin Mary” jest pierwszym utworem Panufnika skomponowanym po ślubie z Camillą Jessel i osiedleniu się w podlondyńskim Twickenham. Ponieważ ich przyszły dom nie nadawał się jeszcze wówczas do zamieszkania, kompozytor pracował w pobliskim kościele pw. Najświętszej Marii Panny. Tam też napisał Song to the Virgin Mary – prostą pieśń chóralną o charakterze modlitwy do Najświętszej Marii Panny, utwór zainspirowany wspomnieniami kompozytora „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Melodyka nawiązuje tu zarówno do chorału gregoriańskiego, jak i do polskiej muzyki ludowej, głównie przez zastosowanie skali pentatonicznej, połączonej z akordami o podwójnym, durowo-molowym obliczu – z tercją małą i wielką jednocześnie. W 1969 roku Panufnik dokonał rewizji utworu – wprowadził podział na 6 głosów, a w 1987 roku opracował pieśń na sekstet smyczkowy.

Na zakończenie koncertu zespół wykona Sekstet smyczkowy B-dur op. 18 nr 1 Johannesa Brahmsa.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje - na stronie www.nospr.org.pl

Warszawa | Spotkanie przedpremierowe z twórcami płyty „Pergolesi „Stabat Mater”, Łukaszewski „Luctus Mariae”

UMFC_CD_103Wydawnictwo Chopin University Press zaprasza na spotkanie dotyczące wyjątkowego albumu: Pergolesi „Stabat Mater”, Łukaszewski „Luctus Mariae”, które odbędzie się 7 marca 2018 roku o godz. 17.30 w siedzibie księgarni eFryderyk w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2).

XIII-wieczna sekwencja Stabat Mater, opisująca cierpienie Matki stojącej pod Krzyżem, od wieków stanowi niesłabnącą inspirację dla poetów, malarzy i kompozytorów. Wśród jej opracowań wyjątkowe miejsce zajmuje kompozycja Giovanniego Battisty Pergolesiego. Napisane dla lokalnej wspólnoty dzieło szybko stało się najczęściej wydawanym utworem w XVIII w. i najpopularniejszym Stabat Mater trzech ostatnich stuleci.

W 2010 roku, dla uczczenia 300. rocznicy urodzin Pergolesiego, Paweł Łukaszewski skomponował Luctus Mariae (Żałość Maryi) – dzieło bezpośrednio nawiązujące do słynnej kantaty barokowego mistrza. Utwór powstał do współczesnego, łacińskiego wiersza o analogicznej strukturze i podobnym przesłaniu, napisanego przez prof. Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego. Łukaszewski, zachowując podobieństwa pod względem budowy (13 części, podział na arie i duety), obsady i strony afektywnej, korzysta z właściwych swojemu stylowi współczesnych środków wyrazu, poszerzonej tonalności i wymagającej wobec śpiewaków faktury wokalnej. Niniejsze nagranie jest premierą fonograficzną dzieła.

Płyta ukazała się w wydaniu albumowym w twardej oprawie, z obszernym, blisko 60-stronicowym bookletem, który zawiera opis programu, biogramy wykonawców oraz teksty utworów w języku łacińskim, polskim (ciekawostkę stanowi polski przekład Stabat Mater autorstwa Seweryny Duchińskiej) i angielskim. Nagranie zrealizowano w Wielkim Refektarzu zamku biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim i dofinansowano z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Koncert Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia

nospr7 marca 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (pl. Wojciecha Kilara 1) odbędzie się koncert z cyklu „Środa Młodych”, podczas którego utwory Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego zabrzmią w interpretacji PolMonDuo.

Zespół PolMon Duo powstał w 2015 roku utworzony przez studentki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Alicja Miruk-Mirska i pochodząca z Mongolii Ichin Nyamaa rozpoczęły współpracę podczas studiów. W krótkim czasie zaowocowała ona wieloma sukcesami artystycznymi. Zespół rozwijał swoje umiejętności w katowickiej uczelni pod kierunkiem prof. Urszuli Stańczyk, prof. Beaty Warykiewicz-Siwy oraz st. wykł. Marka Mosia. Ichin Nyamaa ukończyła studia pianistyczne w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego oraz adt. dr. Huberta Salwarowskiego. Z kolei Alicja Miruk-Mirska kształci się w klasie skrzypiec dr hab. prof. AM Beaty Warykiewicz-Siwy. W 2017 roku PolMon Duo zdobyło I miejsce i nagrodę specjalną Paolo Serrao na Międzynarodowym Konkursie Citta di’Filadelfia oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Art-Duo dla Młodych Muzyków w Gyor. Rok wcześniej duet odniósł sukces, wygrywając Międzynarodowy Konkurs „Antonio Salieri” w Legnago, a na Międzynarodowym Konkursie „Rising Stars Grand Prix” w Berlinie młode artystki otrzymały wyróżnienie I stopnia. Obecnie zespół prowadzi aktywną działalność koncertową, był też uczestnikiem dwóch edycji Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Chcąc uwydatnić nietypowy, międzynarodowy a wręcz międzykontynentalny skład zespołu, PolMon Duo ma w swoim repertuarze oprócz fundamentalnych dzieł największych mistrzów, takich jak Bach, Beethoven, Brahms, również utwory polskie i mongolskie. Podczas koncertu usłyszymy w wykonaniu duetu I Rapsodię na skrzypce i fortepian Sz. 87 Béli Bartóka, Źródło Aretuzy z op. 30 i Kołysankę op. 52 Karola Szymanowskiego, Temat z wariacjami na skrzypce i fortepian Oliviera Messiaena oraz Recitativo e Arioso i Subito Witolda Lutosławskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje na stronie www.nospr.org.pl

Warszawa | Koncert symfoniczny poświęcony 50. Rocznicy Wydarzeń Marca ’68

fn6 marca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny poświęcony 50. Rocznicy Wydarzeń Marca ’68.

Koncert symfoniczny odbędzie się pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości 1918-2018 w ramach Ogólnopolskich Obchodów 50. Rocznicy Wydarzeń Marca ’68. Organizatorami wydarzenia są: Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Narodowe Centrum Kultury, Internationellt Kulturforum w Szwecji i Światowe Forum Żydów Polskich Zikaron – Pamięć – Memory. Podczas koncertu Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka i wirtuoz Nikolaj Znaider, duński skrzypek, kameralista i dyrygent o korzeniach polsko-żydowskich wykonają I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha i IV Symfonię a-moll op. 61 Mieczysława Weinberga.

Życie Maxa Brucha wypełniała praca w charakterze dyrygenta i pedagoga w kilku niemieckich miastach (najsilniej związany był z Berlinem), a także w Liverpoolu, gdzie przez kilka sezonów występował jako gościnny dyrygent tamtejszych koncertów filharmonicznych. Stosunkowo bogata twórczość kompozytorska Brucha spotykała się z umiarkowanym zainteresowaniem – należał, podobnie jak Brahms, do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy nowoniemieckich modernistów. Jednak, historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g‑moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, postmendelssohnowskiej ekspresji.

Mieczysław Weinberg, wychowany w przedwojennej Warszawie, tu też rozpoczął muzyczne wykształcenie i działalność; u progu II Wojny Światowej osiadł w ZSRR i tam rozwinął swą (niełatwą, wobec zmiennej łaskawości opresyjnych władz) karierę, w ojczyźnie zaś długo pozostawał zapomniany. W 2014 r. zespół Filharmonii Narodowej dokonał rejestracji nagrania, znakomicie później ocenionego przez krytyków, które jego dyrygent i dyrektor artystyczny FN, Jacek Kaspszyk tak anonsował w jednym z wywiadów: „Zastanawiałem się, jaka to powinna być płyta. Uznałem, że nie tylko powinna być z muzyką polską, ale muzyką polską jeszcze niewyeksploatowaną. Mieczysław Weinberg przeżywa swój renesans na świecie i myślę, że to dobry moment, by zacząć właśnie od niego. […] Weinberg był protegowanym Szostakowicza, który cenił go jako jednego z najwybitniejszych twórców tej generacji. Z ponad 20 symfonii, pozostawionych przez kompozytora, chciałem zacząć od tej najlepszej, IV Symfonii”. To interesujące dzieło z 1957 zabrzmi podczas koncertu ponownie pod batutą Jacka Kaspszyka.

Więcej – na stronie Filharmonii Narodowej.

Balet „Płomień Paryża” na żywo z Teatru Bolszoj w kinach 4 marca

BolszojRewolucja na pointach, ostrze gilotyny i szaleńcze tańce podczas ataku na arystokratów – to wszystko w balecie Płomień Paryża, transmitowanym 4 marca 2018 roku na żywo z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Kino Praha zaprasza o godz. 16:00 na transmisję baletu, w którym całym blaskiem może zabłysnąć taneczna i akrobatyczna wirtuozeria rosyjskich tancerzy.

Płomień Paryża Borisa Asafiewa, rosyjskiego kompozytora i muzykologa, twórcy 11 oper, 28 baletów, 5 symfonii i wielu innych utworów, to dzieło przełomu. Balet powstał w 1932 roku, w pierwszych latach istnienia Związku Radzieckiego, i miał odzwierciedlać nowe idee rewolucyjnego państwa – stąd temat rewolucji francuskiej, „poprzedniczki” rewolucji październikowej. Choć treść była nowa, „rewolucyjna”, to styl opowiadania tańcem i metoda pozostały stare.

Choreograf Wasilij Wajnonen czerpał pełnymi garściami z wielkiej rosyjskiej tradycji baletowej i na wzór carskich baletów stworzył widowisko pełne pas de deux w klasycznym stylu i wielkich scen zbiorowych, które skontrastował ze scenami żywiołowych tańców ludowych rewolucjonistów. Na pierwszych wykonawców swego baletu wybrał wybitnych solistów Teatru Kirowa (wcześniej i obecnie Teatru Maryjskiego w Petersburgu). Pas de deux aktorów na przyjęciu u króla tańczyli Natalia Dudinska i Konstantin Siergiejew, za to rolę Teresy, dziewczyny z ludu, powierzył autor Ninie Anisimowej, która była charakterystyczną i dynamiczną tancerką o silnej osobowości. Osnowę libretta prawdopodobnie zaczerpnięto z książki Félixa Grasa Les Marceliers, w której punktem zwrotnym akcji jest szturm na Pałac Tuileries przez tzw. marsylczyków (rewolucjonistów z Marsylii) i zwycięski marsz na Paryż. To jeden z nielicznych baletów, gdzie wykonawcy nie tylko tańczą, ale i śpiewają – oczywiście Marsyliankę.

Dzieło odniosło sukces. Rok po leningradzkiej prapremierze pojawiło się na scenie Teatru Bolszoj, gdzie przetrwało 30 lat. Dziś balet Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy nowy balet sowiecki, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Historia miłości człowieka z ludu, Jerome’a, do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił w 2008 roku Alexei Ratmansky, trochę łagodząc jego sowiecki wydźwięk, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych (wymaga bowiem od tancerzy wyjątkowych umiejętności), oraz żywiołowy Taniec Basków (Basque dance). Gdy Teatr Bolszoj zaprezentował Płomień Paryża podczas gościnnych występów (w Paryżu właśnie) w 2011 roku, francuska krytyka okrzyknęła moskiewskich tancerzy przybyszami z kosmosu z powodu ich nieludzkiej wręcz sprawności tanecznej. Podczas transmisji w głównych rolach zobaczymy Margaritę Szrainer, Igora Cwirko, Denisa Sawina i Anę Turazaszwili.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Elbląg | Klimatyczny koncert EOK i Bester Quartet

bAkordeon, perkusja, skrzypce, kontrabas i Elbląska Orkiestra Kameralna. To połączenie jest gwarancją muzycznej rozrywki na najwyższym poziomie. 4 marca 2018 roku o godz. 18:00 EOK i zespół Bester Quartet zagrają wspólnie na scenie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu.

Bester Quartet jest nowym obliczem legendarnego zespołu The Cracow Klezmer Band, który powstał z inicjatywy muzyka, kompozytora i akordeonisty Jarosława Bestera. Zespół łączy cechy muzyki klasycznej, jazzowej i awangardowej, gdzie fundamentem do budowania niepowtarzalnych form instrumentalnych jest improwizacja. Podczas każdego koncertu muzycy urzekają publiczność niepowtarzalnym klimatem, dynamicznymi aranżacjami oraz hipnotyzującymi utworami. Bester Quartet koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych i klubach muzycznych, m.in. w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, na Tajwanie, w Hiszpanii, Czechach, na Słowacji, w Finlandii, Włoszech, Estonii, Francji, Rosji, na Ukrainie i Białorusi, Serbii, w Bułgarii, na Węgrzech, w Mołdawii, Rumunii, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Belgii, Holandii, Niemczech i Kanadzie. Rezultatem wieloletniej współpracy z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna jest osiem rewelacyjnych albumów zespołu.

Skromny skład, typowy dla muzyki klezmerskiej (akordeon, skrzypce, klarnet, kontrabas), podczas koncertu 4 marca zostanie powiększony o smyczkową orkiestrę kameralną. Koncert poprowadzi maestro Marek Moś. W programie koncertu znalazły się oryginalne, odważne artystycznie utwory Jarosława Bestera z płyt Krakoff i Metamorphoses oraz dynamiczne opracowania stworzone specjalnie dla takiego składu instrumentalnego.

Koncert objęty programem "Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!", którego koordynatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertami EOK w sezonie 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach na stronie: http://eok.elblag.eu

Szczecin | Koncert Wielkopostny

oOpera na Zamku w Szczecinie organizuje 3 marca 2018 roku Koncert Wielkopostny, który odbędzie się w Kościele garnizonowym pw. św. Wojciecha o godz. 19.30. Po raz pierwszy w Szczecinie zabrzmi Stabat Mater Janusza Stalmierskiego, kompozytora, autora hejnału Szczecina.

Wielki Post to czas refleksji na temat życia, cierpienia, zadumy katolików nad krzyżem, ważnych postanowień, przygotowanie duchowe do Świąt Wielkanocnych. Podczas Koncertu Wielkopostnego, realizowanego przez Operę na Zamku, usłyszymy najpiękniejsze i niezwykle poruszające utwory polskich twórców: Popule meus Mariana Sawy oraz Dwa motety wielkopostne Pawła Łukaszewskiego. W drugiej części koncertu odbędzie się szczecińska premiera Stabat Mater Janusza Stalmierskiego.

Utwory zaprezentuje Chór i Orkiestra Opery na Zamku prowadzone przez Małgorzatę Bornowską. W roli solistki wystąpi Iwona Hossa. Znana sopranistka jest laureatką licznych nagród, m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej.

Doskonałym miejscem do przeżywania czasu wielkopostnego i uczestnictwa w koncercie będzie klimatycznie oświetlone wnętrze Kościoła Garnizonowego p.w. św. Wojciecha w Szczecinie (pl. Zwycięstwa 1).

Bilety w cenie 15-20 zł można kupić w kasie Opery na Zamku, za pośrednictwem strony internetowej www.opera.szczecin.pl oraz tuż przed koncertem w miejscu wydarzenia.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Wrocław | Akademia Vivaldiowska

avW dniach 1–4 marca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się Akademia Vivaldiowska, w ramach której zostanie prawykonany utwór Katarzyny Brochockiej Le quattro sonetti, zamówiony przez NFM.

Fenomenalny skrzypek oraz niezwykle twórczy kompozytor. Impresario i przedsiębiorca operowy. Ekstrawagancki ksiądz oskarżany o obyczajowe skandale i wychowawca dziewcząt w weneckim sierocińcu. Autor być może najpowszechniej rozpoznawanego utworu w dziejach muzyki i zarazem ponad czterystu do niedawna całkowicie zapomnianych koncertów instrumentalnych – choć złośliwi uważają, że to jeden koncert w czterystu opracowaniach. Antonio Vivaldi będzie głównym bohaterem tego wydarzenia.

Giuliano Carmignola zagra jego koncerty skrzypcowe. NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierunkiem Christiana Danowicza pokaże, że Cztery pory roku nie są tylko domeną zespołów grających na instrumentach historycznych, a ponadto za sprawą prezentacji zamówionej przez Narodowe Forum Muzyki nowej kompozycji Katarzyny Brochockiej postawi nam pytanie o to, czy współczesność ma jeszcze o czym z Vivaldim dyskutować. Młody zespół 4 Times Baroque, wspierany przez międzynarodowy program stypendialny Eeemerging, którego partnerem jest także Narodowe Forum Muzyki, zgłębi idiom włoskiej wirtuozerii. Na koniec zaś kolejny gigant – Rinaldo Alessandrini – zaprezentuje nam swoją interpretację L’Olimpiade, mistrzowskiej opowieści o miłosnych zawodach, dla których te sportowe są jedynie dalekim tłem.

Częścią Akademii będzie Mistrzowski Kurs Orkiestrowym dla muzyków grających na dawnych instrumentach smyczkowych. Wyłonieni drogą kwalifikacji muzycy wystąpią wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową pod dyrekcją Rinaldo Alessandriniego w koncercie finałowym 4 marca.

NFM zaprasza zwłaszcza tych, którzy wciąż uważają, że Vivaldi jest autorem jednego koncertu w czterystu wariantach. Nawet jeśli organizatorom nie uda się przekonać słuchaczy do zmiany poglądów, to argumenty, które będą użyte w festiwalowej dyskusji, warte będą na pewno wysłuchania. Koncerty poprowadzi muzykolog Maciej Prochaska.

Szczegóły dotyczące wydarzenia są dostępne na stronie www.nfm.wroclaw.pl/akademia-vivaldiowska