polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

aktualności

The Met: live in HD. „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusa Mozarta

mBaśniowy Czarodziejski flet Mozarta w inscenizacji Julie Taymor i w obsadzie młodych utalentowanych śpiewaków 14 października 2017 roku na żywo z The Metropolitan Opera. Transmisja HD live Czarodziejskiego fletu będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nowojorska scena stawia na młodość i wdzięk śpiewaków z całego świata. Takich zgromadziła w obsadzie arcydzieła Mozarta. Paminą będzie południowoafrykański sopran Golda Schultz. Partnerują jej Amerykanin Charles Castronovo jako Tamino i Austriak Markus Werba jako Papageno. Wymagającą partię Królowej Nocy wykona Kathryn Lewek, a Sarastrem będzie niemiecki bas René Pape. Dyryguje honorowy dyrektor muzyczny Met James Levine.

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium Król Edyp Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię Fridy z Salmą Hayek czy musicalu Król Lew. Jej wersja Czarodziejskiego fletu Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym światem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego, kolorowo „opierzona” Papagena.

Przedstawienie opery w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami odbędzie się po raz pierwszy w HD.

Patronem medialnym cyklu transmisji jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Mistrzowskie interpretacje. Od Vivaldiego do Widłaka – koncert kameralny

r14 października 2017 roku scena Pałacu w Radziejowicach należeć będzie do uznanych artystów. Trio w składzie: Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flety) oraz Andrzej Jungiewicz (fortepian), prawykona utwory Rafała Augustyna i Wojciecha Widłaka.

Koncert będzie współorganizowany przez Fundację Piąta Esencja. Prawykonanie Matrimonium Rafała Augustyna oraz kompozycji Widnokręgi Wojciecha Widłaka odbędzie się w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca. Oto, co sami kompozytorzy napisali o swych dziełach.

Rafał Augustyn: „Matrimonium. Utwór cykliczny nr 6 na dwa flety i fortepian – nie opisuje żadnego konkretnego małżeństwa, a zwłaszcza państwa Długoszów, choć z myślą o Nich jest pisane. Jest to raczej abstrakt (abstrakcja?) pewnej trajektorii „stosunków międzyludzkich“ w ich dołach i górach, podobieństwach i różnicach, wielkości i małości i wszystkim co pomiędzy. „Cykliczność“ w porównaniu z poprzednimi pięcioma utworami w serii ma stosunkowo niewielkie znaczenie, choć podział czasu na odcinki jest istotny. Utwór pragnę dedykować Agacie i Łukaszowi Długoszom. Niech mi zatem Andrzej Jungiewicz wybaczy pominięcie: nie chodziło mi tutaj o ménage à trois w jakiejkolwiek postaci, nawet artystycznej. Fortepian jest bowiem nie tyle osobą, ile, by tak rzec, personifikacją „elementu obiektywnego“, w tym czasu, a jakże – cyklicznego.”

Wojciech Widłak: „Widnokręgi na dwa flety i fortepian to utwór skomponowany latem 2017 roku na zamówienie Fundacji Piąta Esencja specjalnie dla duetu flecistów: Łukasza Długosza i Agaty Kielar-Długosz. Pisząc, inspirowałem się przede wszystkim specyficznym zestawieniem dwóch jednobrzmiących instrumentów, ściśle ze sobą powiązanych, podejmujących muzyczny dialog między sobą oraz tworzących – w duecie – przeciwwagę dla partii fortepianu, w której kluczowe znaczenie mają rezonans i wybrzmienie. Dźwiękowe linie, kręgi, spirale tworzą wieloodcinkową narrację o zróżnicowanej ekspresji.”

Ponadto podczas koncertu usłyszymy utwory Antonio Vivaldiego, Franza Dopplera, Feruccio Busoniego i Julesa Demerssemana. 

Dodatkowe informacje – na stronie: http://palacradziejowice.pl

46. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Muzyka i miasto”

mmW dniach 12-14 października 2017 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi odbędzie się 46. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich, której tematyką będą związki muzyki i miasta.

Tytuł konferencji – Muzyka i miasto – wskazuje na relację, jaka zachodzi pomiędzy twórczością i życiem muzycznym a instytucjami i elementami funkcjonalnymi miasta. Ten związek analizowany będzie z różnych perspektyw i w rozmaitych kontekstach, dzięki udziałowi etnologów, historyków, muzykologów i socjologów.

Otwarcie konferencji, podczas którego wręczone zostaną nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta, przewidziane jest na 12 października o godz. 11:00. W ramach konferencji odbędzie się również spotkanie pt. Między wsią a miastem z poetką i śpiewaczką ludową Zuzanną Bujok z Wisły, które poprowadzi Arleta Nawrocka-Wysocka (12 października, godz. 17.00).

Program trzydniowych obrad w budynku Regionalnego Ośrodka Kultury, Edukacji i Dokumentacji Akademii Muzycznej przy al. 1 Maja 4 dopełnią dwa koncerty. blokhaus D to najnowsza część cyklicznego projektu łodzianina Artura Zagajewskiego (12 października, godz. 19.30). Jest rodzajem przestrzennej instalacji dźwiękowej zakomponowanej dla konkretnego pomieszczenia. Prezentacja poprzednich części cyklu odbywała się już w krakowskiej Cricotece i Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a w łódzkiej Akademii zabrzmi w przestrzeni foyer budynku ROKEiDM przy al. 1 Maja. Cechą wspólną cyklu instalacji kompozytora jest nietypowe egzotyczne instrumentarium oraz przeznaczenie dla wykonawców zarówno wykształconych muzycznie, jak i amatorów. Podczas konferencji blokhaus D wykonają m.in. prelegenci i uczestnicy konferencji.

Koncert W 80 minut dookoła świata (13 października, godz. 12.00) zawierać będzie różnorodny program wokalno-instrumentalny, w tym utwory Włodzimierza Korcza oraz Jana Ptaszyna-Wróblewskiego w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii.

Więcej informacji o programie sesji: http://www.amuz.lodz.pl

POBIERZ: Program Konferencji.

Koncerty Jubileuszowe – Sławomir Czarnecki „Msza Jasnogórska”

cz8 października 2017 roku o godz. 16:00 w warszawskiej Bazylice archikatedralnej im. Jana Chrzciciela oraz 12 października o godz. 18:00 w częstochowskiej Bazylice Jasnogórskiej będą miały miejsce koncerty z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. Sławomira Czarneckiego.

Kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego Sławomir Czarnecki (*1949) jest uczniem Piotra Perkowskiego, Romualda Twardowskiego i Oliviera Messiaena, absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Został laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich. Kompozytora uhonorowano państwowymi odznaczeniami,  Srebrnym Krzyżem Zasługi (1996), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009). Sławomir Czarnecki pełni funkcję prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (od 2011) i sekretarza Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Dzięki jego staraniom przy Oddziale Warszawskim ZKP utworzono Fundację Spotkania Muzyczne (2014). Oprócz pracy kompozytorskiej prowadzi również działalność dydaktyczną: pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego.

Podczas koncertów jubileuszowych Sławomira Czarneckiego w znanych polskich świątyniach zabrzmi jego utwór Msza Jasnogórska. Dzieło wykonają:  Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani, Chór Kameralny Instytutu Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie i Orkiestra Symfoniczna ZPSM nr 1 pod dyrekcją Radosława Labahua. W roli solistów wystąpią: Gabriela Gołaszewska (sopran) i Michał Przygoński (baryton).

Spotkanie z improwizacją – Szabolcs Esztényi zaprasza

u9 października 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert z inicjatywy Zakładu Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej: „Spotkanie z Improwizacją”.

Na koncercie zaprezentowane będą kompozycje Szabolcs’a Esztényiego, wybitnego pianisty, pedagoga i improwizatora pochodzenia węgierskiego. Szabolcs Esztényi występował na wielu estradach koncertowych w kraju i za granicą, jako kompozytor i wykonawca własnych utworów. Na Uniwersytecie Muzycznym usłyszymy jego twórczość w wykonaniu samego kompozytora oraz innych zaproszonych artystów. Wystąpią: pianiści Mária Apagyi, Tomasz Januchta, Wojciech Kaleta, Iwona Mironiuk, Jakub Sokołowski, Julia Tołwińska, Agnieszka Widlarz, Marta Bogusławska, śpiewaczka Hanna Śleszyńska oraz perkusista Hubert Zemler. Koordynatorem wydarzenia jest dr hab. Magdalena Stępień, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu na koncert dostępne będą w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Met: Live in HD 2017-18 ǀ „Norma” Belliniego na żywo w kinach 7 października

kNorma Vincenzo Belliniego w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara i w gwiazdorskiej obsadzie na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera otwiera sezon 2017–18 transmisji HD Live. 7 października transmisję można będzie obejrzeć o godz. 18:35 w Kinie Praha.

 Dwie amerykańskie śpiewaczki, sopranistka Sondra Radvanovsky i mezzosopranistka Joyce DiDonato w rolach Normy i Adalgisy, będą rywalizować o serce maltańskiego tenora Josepha Calleji wcielającego się w postać rzymskiego wodza Polliona. Tłem dla ich miłosnych perypetii będzie starożytna Galia rządzona przez druidów. W roli jednego z nich, Orowista, wystąpi bas Matthew Rose. Dyryguje Carlo Rizzi. 

Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, Norma święci nieprzerwane tryumfy. Mimo nieudanej prapremiery stała się przebojem, a pochodząca z niej aria „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. Popularność Norma zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu, opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych bel canto. Błyszczały w niej takie gwiazdy, jak Giuditta Pasta (pierwsza jej wykonawczyni), a później Maria Callas, Montserrat Caballé czy Edita Gruberová.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Koncert „Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski”

r8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Zamku Królewskim odbędzie się światowa premiera płyty Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski (DUX) z kompozycjami Ludomira Michała Rogowskiego w wykonaniu Izabeli Kopeć.

Płytę z kompozycjami Rogowskiego Izabela Kopeć nagrała z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej. To pierwszy monograficzny album z muzyką wokalno-instrumentalną w historii kompozytora. Mezzosopranistka poświęciła cztery lata na skompletowanie repertuaru, studiowanie twórczości Rogowskiego oraz znalezienie właściwych środków interpretacyjnych, by tę nieznaną muzykę zaprezentować publiczności jak najlepiej i zgodnie z intencjami jej twórcy.

Na płycie zostały zamieszczone nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych Rogowskiego, które powstawały na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i w Chorwacji. Koncert w Zamku Królewskim z udziałem Izabeli Kopeć  (mezzosopran), Ewy Pelweckiej (fortepian), Michała Lisiewicza (skrzypce) i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza będzie stanowił repertuar płyty Songs & Fantasmagories. Na jej zawartość składa się 18 pieśni polskich, francuskich i chorwackich na mezzosopran, skrzypce i fortepian oraz pięcioczęściowy utwór  Fantasmagories na głos z towarzyszeniem orkiestry. Album Izabeli Kopeć ma przywrócić pamięć o geniuszu Ludomira Michała Rogowskiego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.zamek-krolewski.pl

XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

flW dniach 8–25 października 2017 roku w Katowicach odbędzie się XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

 Festiwal organizuje od 1991 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”. Od wielu lat „Silesia” współpracując z organizatorami konkursów przekazuje do dyspozycji jury nagrodę specjalną w postaci deklaracji objęcia opieką promocyjną wskazanych artystów. W ten sposób w kalendarzu festiwalu regularnie pojawiają się m.in. laureaci Estrady Młodych Pianistyki Polskiej w Słupsku, Śląskiej Jesieni Gitarowej, międzynarodowych konkursów im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także słowackiego „Iuventus Canti” we Vrablach. Wśród najbardziej prestiżowych wydarzeń ostatnich lat stały się koncerty z udziałem laureatów głównych nagród renomowanego Konkursu ARD w Monachium.

W tym roku uczestnicy festiwalu wystąpią w recitalach, koncertach muzyki wokalnej i kameralnej, podczas których zabrzmią m. in. utwory G. Bacewicz, T. Bairda, M. Chyrzyńskiego, M. Karłowicza, F. Nowowiejskiego, K. Szymanowskiego i J. Świdra. W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zagrają dwie orkiestry utworzone z młodych artystów: Archetti – Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza - oraz Polska Orkiestra Młodzieżowa LYO pod batutą Adriána Vareli. Znakiem czasu jest recital organowy Marka Smoczyńskiego, laureata Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Nowowiejskiego (2015) w Poznaniu. Będzie to jednocześnie kolejny koncert projektu „Co mi w duszy gra?” realizowanego w tym roku dzięki wsparciu finansowemu  Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Roku Feliksa Nowowiejskiego.

Od kilku lat w kalendarzu festiwalowym pojawia się regularnie koncert w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”. W wykonaniu zespołu TWOgether Duo będziemy mogli poznać nowe dzieła J. Kowalskiej-Lasoń, T. Wieleckiego i M. Moca.

Podczas XXVII festiwalu rozpocznie się w Katowicach rezydencja artystyczna zjawiskowego duetu saksofonowo-fortepianowego MagDuś Duo dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Artysta-rezydent”.

Na koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.silesia.art.pl

Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida 2017 rozdane

nPo raz szesnasty Samorząd Województwa Mazowieckiego przyznał Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida. Statuetki wręczono 25 września podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie. Gościem honorowym był Jacek Bocheński – prozaik, eseista, publicysta i tłumacz, zdobywca tegorocznej nagrody „Dzieło życia” za całokształt twórczości.

Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida przyznawane są corocznie za wybitne dzieła bądź kreacje artystom tworzącym lub mieszkającym na Mazowszu. Celem i ideą nagrody jest przede wszystkim ukazywanie i promocja wybitnych dzieł i artystów mazowieckich – z pochodzenia lub wyboru – przyczyniających się do wzrostu rangi regionu na mapie kulturalnej Polski i Europy.

W kategorii Muzyka nagrodę zdobył w tym roku kompozytor Paweł Mykietyn za operę Czarodziejska Góra („Warszawska Jesień” 2016). Uczeń prof. Włodzimierza Kotońskiego, absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie. Komponował m.in. dla Polskiego Radia, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, festiwalu „Warszawska Jesień”, artystów takich jak Jerzy Artysz czy Elżbieta Chojnacka. Autor muzyki do spektakli teatralnych (Krzysztofa Warlikowskiego, Piotra Cieślaka, Grzegorza Jarzyny) oraz filmów (m.in. Ono, 33 sceny z życia i W imię… Małgorzaty Szumowskiej, Tatarak i Wałęsa. Człowiek z nadziei Andrzeja Wajdy czy Essential Killing Jerzego Skolimowskiego).

Więcej szczegółów na www.norwid.mazovia.pl