Polmic - FB

aktualności

Jelenia Góra | „Muzyczne szczyty”

FD15 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert z okazji 50-lecia pracy artystycznej maestro Jerzego Salwarowskiego.

„Już w czasie studiów w krakowskiej uczelni wyróżniał się bardzo emocjonalnym stosunkiem do muzyki. Z biegiem lat te emocje pogłębiała dojrzałość, doświadczenie”. Słowa te pochodzą z jednej recenzji, dotyczącej wybitnego artysty i wspaniałej muzycznej osobowości, jaką jest Jerzy Salwarowski. W roku 2019 Maestro obchodzi jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Celebrujmy zatem tę wspaniałą okazję, zagłębiając się w tony Symfonii KV 425 „Linzkiej” Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz dwóch wybitnych i jednocześnie powiązanych ze sobą dzieł polskich kompozytorów – Mieczysława Karłowicza oraz Wojciecha Kilara.

Samo zestawienie Odwiecznych pieśni – dzieła wydanego tuż przed tragiczną śmiercią autora – oraz kilarowskiego hołdu dla postaci Karłowicza, jakim jest Kościelec 1909, niesie ze sobą ogromny ładunek emocji. Jerzy Salwarowski jest najwyższej klasy specjalistą w temacie twórczości i interpretacji dzieł Mieczysława Karłowicza. Marcowy koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą maestro z pewnością więc dostarczy niezapomnianych wrażeń.

Marzenna Piechowiak

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/muzyczne-szczyty-koncert-z-okazji-50-lecia-pracy-artystycznej,2733?did=3937 

61. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2019

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich ogłasza 61. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda jest organizowany co roku przez Związek Kompozytorów Polskich. Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby w swej kameralnej twórczości do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpośrednio do Jego idei kompozytorskich. Konkurs jest organizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.

Tadeusz Baird raz tylko sięgnął po saksofon w swojej twórczości. Erotyki (1960-1961) to cykl czterech pieśni do słów Małgorzaty Hillar zadedykowany Stefanii Wojtowicz, która je prawykonała wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej (1963). Podporządkowaną technice dodekafonicznej muzykę cechują charakterystyczne dla Bairda siła wyrazu i bogate walory brzmieniowe. Saksofon altowy występuje w Pieśni III. Noc bez ciebie (Allegro appasionato), wchodząc w interakcję z sopranem. Zmienna ekspresja rozpięta między wyrazistym rytmicznie i silnym energetycznie tutti a lirycznymi, zamyślonymi i delikatnymi kameralizacjami stanowi fascynujący przykład zróżnicowania formy nie niszczącego spójności wypowiedzi.

Przedmiotem Konkursu w roku 2019 jest utwór na od 1 do 4 saksofonów, z grupy złożonej z: saksofonu sopranowego, altowego, tenorowego i barytonowego. Czas trwania 7’ – 12’.

Partytury należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 30 listopada 2019.

Regulamin dostępny jest na stronie https://polmic.pl/index.php?option=com_mwkonkursy&id=1359&litera=0&view=zdarzenie&Itemid=201&lang=pl 

Olsztyn | Odkryte na nowo

FWM„Odkryte na nowo…” to tytuł koncertu symfonicznego 15 marca 2019 roku, o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Orkiestra symfoniczna Filharmonii wystąpi pod batutą Jerzego Swobody z solistą pianistą Cezarym Saneckim – rektorem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Koncert rozpocznie Toccata z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego. Stała się ona wręcz wizytówką kompozytora zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Z wielkim powodzeniem pod koniec lat pięćdziesiątych włączyli ją do międzynarodowego obiegu muzycznego Leopold Stokowski i Orkiestra Chicagowska.

Następnie usłyszymy Koncert na fortepian i orkiestrę Grażyny Bacewicz. Twórczość Bacewicz, najwybitniejszej polskiej kompozytorki i wyśmienitej skrzypaczki, to jeden z najważniejszych przykładów neoklasycyzmu w muzyce XX wieku. Chętnie nawiązywała do form i gatunków z przeszłości i łączyła je ze stylizacjami folkloru polskiego. W pełnej krasie cechy jej stylu ujawniają się w znakomitym Koncercie fortepianowym napisanym w 1949 roku na konkurs zorganizowany w setną rocznicę śmierci Chopina przez Związek Kompozytorów Polskich. W utworze usłyszeć można melodie takich pieśni ludowych, jak Pije Kuba czy Oj chmielu, chmielu. Utwór niewątpliwie wpisuje się w wielką późnoromantyczną tradycję koncertu symfonicznego z wirtuozowską partią solową.

Po przerwie orkiestra zaprezentuje Symfonię d-moll Césara Francka, która należy dziś do żelaznego kanonu filharmonicznego.

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr J. Reszczyński

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/odkryte-na-nowo/ 

Kraków | MOSTY 4

AM KrakowKatedra Kameralistyki i Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza 13 marca 2019 roku o godz. 18:30 na koncert z serii „MOSTY 4”.

Kraków od lat powojennych stanowi wiodący w Polsce ośrodek powstawania i propagowania muzyki współczesnej. Pojęcie „krakowskiej szkoły kompozytorskiej” na stałe weszło do historii muzyki polskiej i światowej. Jak prezentuje się kondycja muzyki współczesnej tworzonej w Krakowie w minionych dekadach i obecnie będziemy mogli się przekonać podczas marcowego koncertu.

Studenci i wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej prawykonają Reflection No. 6 na klarnet i jednego perkusistę Marcela Chyrzyńskiego, Strzępy pamięci na fortepian Wojciecha Widłaka, dissolvable balladę na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas Jarosława Płonki.

Słowo wstępne przed koncertem wygłosi dr hab. Agnieszka Draus.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/mosty-4/ 

Katowice | Fryderyki 2019: Gala muzyki poważnej

NOSPR12 marca 2019 roku o godz. 19:45 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miała miejsce tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostaną nagrody „Fryderyk”.

Narodową Orkiestrę Symfoniczna Polskiego Radia nominowano w dwóch kategoriach: „Album Roku: Muzyka symfoniczna i koncertująca” (za płytę Dziadek. Utwory orkiestrowe) oraz „Album Roku: Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” (za płytę Szymanowski. Operetka w 3 aktach „Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69”).

Podczas koncertu wystąpią wybitni polscy soliści młodego pokolenia. Pierwszym z nich będzie pianista Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017). Artysta pierwszy raz zaprezentuje w Polsce swoją interpretację I Koncertu fortepianowego b-moll Piotra Czajkowskiego. Z kolei Janusz Wawrowski wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego na stradivariusie „Polonia”, skrzypcach zbudowanych w 1685 roku przez legendarnego lutnika z Cremony Antoniego Stradivariego. Instrument ten kupił w 2018 roku prywatny polski właściciel i oddał do wyłącznej dyspozycji Janusza Wawrowskiego.

Obu solistom będzie towarzyszyła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją białoruskiego dyrygenta Alexandra Humali.

Od tego roku nagrody muzyczne Fryderyk zmieniają formułę. W przypadku muzyki poważnej wiąże się to m.in. z wprowadzeniem sprzedaży biletów na galę rozdania nagród.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1544/fryderyk-gala-muzyki-powaznej 

Gdańsk | Premiera płyty „Chemistry of Love” w ramach „Neo Concept”

Requiem Records16 marca 2019 roku o godz. 20:00 w gdańskiej WRZEpracowni (ul. Słowackiego 19/8) będzie miała miejsce inauguracja cyklu koncertowego „Neo Concept” oraz promocja najnowszej płyty z muzyką Marzeny Majcher Chemistry of Love, która właśnie wyszła nakładem wytwórni Requiem Records.

Chemistry of Love to cykl utworów na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher – kompozytorki współczesnej muzyki poważnej i filmowej, która ugruntowała już swoją pozycję na polskiej scenie muzycznej wyjątkowymi kompozycjami. Przez krytyków i publiczność zaliczana jest do grona jednych z najciekawszych twórców wyznaczających nowe kierunki w tworzeniu muzyki współczesnej oscylującej z nauką. Wykonawcy kompozycji to Małgorzata Kubala – śpiewaczka operowa o elektryzującym sopranie – oraz NeoQuartet, jeden z najprężniej działających zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie.

Chemistry of Love Marzeny Majcher charakteryzuje się oryginalną koncepcją, polegającą na odnajdywaniu analogii pomiędzy muzyką a chemią. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Była wykonywana na Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz 2018) oraz w Planetarium Instytutu Nauki Kopernik (Warszawa 2017).

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Wyniki I etapu 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

ZKP28 lutego 2019 roku został rozstrzygnięty I etap 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma on na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Od 1990 roku główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Alina Sawicka-Baird, żona zmarłego kompozytora – Tadeusza Bairda. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 2003 roku konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Nagrodę Główną w tej edycji Konkursu ufundowała Marta Ptaszyńska, wybitna kompozytorka, profesor University of Chicago.

Jury w składzie: Eugeniusz Knapik (przewodniczący), Krzysztof Baculewski, Miłosz Bembinow, Arkadiusz Kubica i Hanna Kulenty, wybrało do II etapu następujące utwory: Kwadraty magiczne (godło Trójkąt), Une saison dans rêve (godło Rimarth), Śpiew kresu dnia (godło Kasztan 12), Sublimacje (godło TBQ), String Quartet Shapes (godło Maple leave).

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 25 czerwca 2019 o godz. 18.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie. Wykonawcą koncertu będzie Kwartet smyczkowy Polonika w składzie: Paulina Kusa (I skrzypce), Anna Szalińska-Zaziębło (II skrzypce), Magdalena Małecka-Wippich (altówka) i Olga Łosakiewicz-Marcyniak (wiolonczela).

„Śpiąca królewna”, encyklopedia baletu klasycznego, powraca w retransmisji z Teatru Bolszoj do kin

BolshoiBogactwo scenografii, kostiumów, ponad stuosobowy zespół tancerzy i mnóstwo popisów baletowych na najwyższym poziomie. Śpiąca królewna to widowisko godne carskiego dworu, dla którego została stworzona. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć 10 marca 2019 roku o godz. 16.00.

Choć tematem Śpiącej królewny zajęli się również słynni bracia Grimm, treść baletu Piotra Czajkowskiego, Mariusa Petipy i Iwana Wsiewołożskiego zaczerpnięta została ze znanej bajki Charles’a Perraulta (pochodzącej ze zbioru Bajki Babci Gąski, 1697).

Muzyka, napisana ściśle według wskazówek i planu choreograficznego Mariusa Petipy, ilustruje dokładnie przebieg akcji. Czajkowski napisał Śpiącą królewnę z doskonałą znajomością praw teatru baletowego i zgodnie z ówczesną jego konwencją. Do tradycji weszło obsadzanie roli złej wróżki Carabosse przez mężczyznę, zgodnie z zasadą, że złych postaci w balecie klasycznym nie może odtwarzać balerina.

W 1963 roku moskiewski Teatr Bolszoj zaprezentował Śpiącą królewnę w wersji Jurija Grigorowicza (jednego z czołowych choreografów Bolszoj), która to wersja także oparta jest na choreografii Petipy. Grigorowicz w 2011 zrewidował swój spektakl: zmienił scenografię i kostiumy, a akcję przeniósł na XIX-wieczny dwór imperialnej Rosji. Spektakl ten był transmitowany w HD Live i w nowej obsadzie wykonawców 22 stycznia 2017 roku. Rejestrację tamtej transmisji obejrzymy teraz ponownie w kinach. W rolach głównych Olga Smirnowa jako królewna Aurora i Siemion Czudin jako Książę Desiré.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR9 marca 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia muzyka Wajnberga i Różyckiego zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego, Joanny Freszel i Pawła Wakarecego.

Trzy palmy op. 120 (1977) Mieczysława Wajnberga to cykl pieśni na sopran i kwartet smyczkowy do słów Michaiła Lermontowa. W wierszu romantycznego poety palmy rosnące na Pustyni Arabskiej żalą się Bogu na swą bezużyteczność. Ten romantyczny Weltschmerz znalazł u Wajnberga osobisty rezonans, który wyraził się w utworze o przejmującej ekspresji. Niezwykłe połączenie sopranu i kwartetu smyczkowego wzorowane jest zapewne na II Kwartecie smyczkowym op. 10 (1908) Arnolda Schönberga.

Ludomir Różycki, rówieśnik Karola Szymanowskiego, należał wraz z nim do grupy „Młoda Polska”. Obracał się wśród najwybitniejszych postaci bohemy artystycznej i filozoficznej polskiego modernizmu, a jego gwiazda błyszczała wówczas na scenach nie tylko polskich: opera Eros i Psyche (1916) weszła na deski teatrów całej Europy. Jedną z zapowiedzi tego sukcesu był koncert kompozytorski w Berlinie (1915), na którym wykonano m.in. Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 – utrzymany w stylu późnoromantycznym, ale porywający siłą inwencji, ekspresji i wysokiej próby rzemiosłem. Dzieło zręcznie łączy inspiracje niemieckie (Brahms, Reger) i francuskie (Franck, Fauré).

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1404/kwartet-slaski-joanna-freszel-pawe-wakarecy-wajnberg-w-polsce