Polmic - FB

aktualności

Wrocław | „Droga krzyżowa” Pawła Łukaszewskiego. Retransmisja w TVP Kultura

ow30 marca 2018 roku o godz. 15.00 i 20.00 w Operze Wrocławskiej zabrzmi oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego. Retransmisja oratorium odbędzie się w TVP Kultura w Wielki Piątek o godz. 21:20.

Wielki Tydzień to dla chrześcijan uroczysty czas upamiętniający ostatnie dni życia Chrystusa. Trwają wtedy przygotowania do największego święta, czyli Zmartwychwstania Pańskiego. W Wielki Piątek, dzień zadumy i skupienia Chór i orkiestra Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego wykona oratorium Via Crucis współczesnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Dzieło to ma charakter kontemplacyjny – koncentruje się na tajemnicy śmierci i zmartwychwstania, grzechu i odkupienia. Zostało skomponowane zgodnie z układem stacji Drogi Krzyżowej: każda z jego części jest muzyczną refleksją ostatniej drogi Chrystusa. 

Reżyserem wydarzenia jest Tomasz Man, autorem choreografii – Artur Dobrzański, zaś w narratora wcieli się Angelo Romagnoli. Niezwykłą scenografię przygotowała Anetta Piekarska-Man. Charakter adoracyjnego przedstawienia podkreślają multimedialne projekcje Zuzanny Piekarskiej. W roli solistów wystąpią: Wojciech Basiakowski, Piotr Łykowski, Aleksander Zuchowicz, Adam Zdunikowski, Jacek Jaskuła, Mirosław Gotfryd, Aneta Głuch, Ewelina Ciszewska i Adrianna Maliszewska.

TVP Kultura zaprasza na retransmisję oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego z Opery Wrocławskiej o godz. 21:20. Wcześniej, o godz. 08:00 i 12.25, Paweł Łukaszewski będzie gościem Małgorzaty Niecieckiej-Mac w programie Studio Kultura – Rozmowy.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. Patronat nad spektaklem objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.wroclaw.pl

Wieliczka |Koncert „Ecce lignum crucis... (Oto drzewo krzyża)” w Kaplicy św. Kingi w wielickiej Kopalni Soli

okW Wielką Środę 28 marca 2018 roku o godz. 18.00 Opera Krakowska zaprasza do wielickiej Kopalni Soli na wyjątkowy koncert pt. „Ecce lignum crucis… (Oto drzewo krzyża)”, który odbędzie się w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”.

Wielki Tydzień wieńczący okres Wielkiego Postu i zapowiadający Wielkanoc to czas szczególny, poświęcony wyciszeniu, refleksji i kontemplacji.

W twórczości polskich kompozytorów możemy odnaleźć utwory sakralne właśnie z gatunku pieśni. Stanisław Moniuszko napisał „Mszę Piotrowińską” B-dur, w której wykorzystał organy, a każda z jej części opatrzona jest poetyckim tekstem. Do wykonania tego utworu zaprosiliśmy wybitnego organistę Arkadiusza Bialica. W niezwykłej Kaplicy św. Kingi zagłębimy się w rozważaniach, których motywem przewodnim będą padające podczas wielkopiątkowej adoracji słowa „Oto drzewo krzyża”. Spojrzenie na gatunek pieśni w aspekcie sakralnym to coś nowego i bardzo ważnego. Niezmiernie się cieszę, że udało nam się poświęcić pieśni religijnej jeden z koncertów. Wiele z prezentowanych utworów usłyszą Państwo po raz pierwszy, co jest dodatkową wartością. Zarówno czas, jak też tematyka prezentowanych utworów pozwolą nam spojrzeć na nasze życie poprzez transcendentalny pryzmat” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha, pomysłodawczyni i kierownik artystyczny projektu.

Podczas wieczoru zabrzmią również pieśni sakralne Piotra Maszyńskiego (Pan Jezus i kwiaty do słów M. Konopnickiej), Edwarda Pałłasza (Matki człowieczej lament do słów J. Kulmowa), Witolda Friemanna (Modlitwa do słów L. Staffa) i Pawła Łukaszewskiego (Pie Jesu). Wystąpią soliści Opery Krakowskiej: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek oraz gościnnie Jacek Ozimkowski. Na organach artystom akompaniować będzie Arkadiusz Bialic. Partnerem koncertu jest Kopalnia Soli „Wieliczka”.

Bilety w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru (www.opera.krakow.pl).

Rzeszów | Symfonia światła

FR28 marca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie będzie miała miejsce premiera Symfonii światła Stanisława Fiałkowskiego.

Stanisław Fiałkowski jest dyrygentem, kompozytorem i aranżerem muzyki jazzowej, współczesnej i teatralnej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Stefana Stuligrosza. Założył orkiestrę Big Warsaw Band, z którą wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą. Pełnił funkcję kierownika muzycznego w Teatrze Muzycznym na Targówku (obecnie warszawski Teatr Rampa). Jest twórcą muzyki do przeszło 20 spektakli teatralnych. Został odznaczony Medalem im. Krzysztofa Komedy, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Autor symfonii, Stanisław Fiałkowski, komentuje swoje dzieło w następujących słowach: „Symfonia światła oraz tytuły poszczególnych części – Cisza, Modlitwa za nich, Nadzieja – pod górę, Krzyk, Polska – to moje emocje, których doświadczyłem, stojąc 16 godzin w kolejce, aby oddać ostatni hołd Parze Prezydenckiej – Marii i Lechowi Kaczyńskim. Z potrzeby serca, każdym dźwiękiem, każdym akordem, starałem się oddać dramatyzm tamtych dni”.

Symfonię prawykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego pod dyrekcją Łukasza Wódeckiego. W roli solistów wystąpią: Aleksandra Orłowska, Ewa Uryga i Tadeusz Szlenkier.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.rzeszow.pl

Jelenia Góra | „Stabat mater” Karola Szymanowskiego

fd29 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmi Stabat mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53 Karola Szymanowskiego.

W ten wyjątkowy wieczór Filharmonia Dolnośląska zaprasza na wspólne przeżywanie wymownej i niezwykle głębokiej muzyki Stabat Mater Karola Szymanowskiego. Jak pisze S. Golachowski w monografii o kompozytorze: „Jest to jedno z tych objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła”. Sześć części łączy ascetyczną pod względem środków i techniki muzykę z pełnią osobistych emocji. Wrażenie wzmacnia polskie tłumaczenie sekwencji, dokonane przez J. Jankowskiego i wybrane przez Szymanowskiego jako podstawa dzieła. Całość pogłębia muzyczną zadumę i refleksję cierpień Marii opłakującej śmierć swego Syna.

W drugiej części koncertu usłyszymy Symfonię f-moll nr 49 La Passione Josepha Haydna. Tytuł 49 Symfonii Haydna, tak jak pozostałe, nie pochodzi od samego kompozytora. Nawiązuje on do pełnego melancholii oraz wzburzeń klimatu dzieła, kojarzącego się właśnie z Pasją i doskonale wpisującego się w ten podniosły wieczór.

Utwory zaprezentują: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej i Chór Uniwersytetu Wrocławskiego GAUDIUM pod dyrekcją Jerzego Koska. W roli solistów wystąpią: Barbara Kubiak (sopran), Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (alt) i Kamil Pękala (baryton).

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

Łódź | Koncert Santander Orchestra

fl28 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina Santander Orchestra wykona utwory Zygmunta Noskowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Pomysłodawcami stworzenia orkiestry Santander Orchestra są Bank Zachodni WBK i Fundacja MyWay, realizujący projekt przy wsparciu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Dzięki Santander Orchestra młodzi artyści z całego kraju mają okazję doskonalić swój warsztat pod okiem znakomitych dyrygentów oraz tutorów, którymi są uznani w Polsce i za granicą muzycy i wykładowcy. Od 2015 roku młodzi muzycy występowali pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego, Johna Axelroda i Jerzego Maksymiuka, grając w najbardziej prestiżowych i najnowocześniejszych salach koncertowych w Polsce, m.in. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie czy w sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Na specjalne zaproszenie pani Elżbiety Pendereckiej, orkiestra wystąpiła również w ramach XX Jubileuszowego Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach i w Warszawie. Jesienią 2016 roku utalentowani artyści nagrali swoją pierwszą płytę, na której znalazły się utwory Fryderyka Chopina oraz Antonina Dvoráka. Dyrygentem został José Maria Florêncio, a orkiestrze towarzyszył na fortepianie Krzysztof Książek. Płyta ukazała się na rynku 30 listopada 2016 roku.

Podczas koncertu w Łodzi Santander Orchestra pod kierownictwem światowej klasy dyrygenta Lawrence'a Fostera – dyrektora muzycznego Opera de Marseille – wykona Poemat symfoniczny „Step” Z. Noskowskiego, Fantazja polska gis-moll op. 19 I. J. Paderewskiego i III Symfonię D-dur op. 29 P. Czajkowskiego. W roli solisty wystąpi pianista Łukasz Krupiński.

Informacja o biletach – na stronie  Filharmonii.

Białystok | Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

umfcW dniach 26–27 marca 2018 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

Podczas konferencji zostaną zaprezentowane badania, poświęcone współczesnej muzyce chóralnej oraz inicjatywy festiwalowe i konkursowe związane ze współczesną muzyką chóralną. Prelegenci omówią drogi rozwoju muzyki chóralnej i aktualne trendy kompozytorskie w XX i XXI wieku. Będą wygłoszone referaty na temat współczesnych technik kompozytorskich i praktyki wykonawczej. Odbędzie się też dyskusja twórców oraz praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku.

Do udziału w konferencji organizatorzy zaprosili dyrygentów, chórmistrzów, muzykologów i teoretyków zainteresowanych muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi. Uczestnicy omówią m. in. problematykę wykonawczą kompozycji Szymona Godziemba-Trytka, fakturę chóralną w utworach Pawła Łukowca, twórczość chóralną Aleksandra Szeligowskiego i kompozytorów XX-XXI w. związanych ze Śląskiem Cieszyńskim. Referaty wygłoszą również kompozytorzy: Miłosz Bembinow Muzyka chóralna jako wizytówka kultury polskiej za granicą, Marek Raczyński Tam, gdzie rodzi się muzyka – oblicza współpracy kompozytora z dyrygentem, Marcin Łukaszewski Twórczość chóralna Wojciecha Łukaszewskiego, Szymon Godziemba-Trytek Symbolika Karawaki w utworze „Crux Christi salva nos” Szymona Godziemba-Trytka.

Konferencja odbędzie się w budynku dydaktycznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (ul. Kawaleryjska 5). Kierownikiem naukowym wydarzenia jest dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

W ramach Konferencji odbędzie się koncert Chóru Żeńskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku „Schola Cantorum Bialostociensis” pod dyrekcją Anny Olszewskiej, który prawykona Stabat Mater na chór żeński autorstwa Zuzanny Koziej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Krzysztof Knittel laureatem Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska 2017

kk19 marca 2018 roku Krzysztof Knittel został uhonorowany Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska 2017 za muzykę do opery Sąd Ostateczny.

Nagroda Teatralna Miasta Gdańska przyznawana jest od 2008 roku autorom najcenniejszych teatralnych kreacji artystycznych stworzonych w roku poprzedzającym przyznanie nagrody. Laureatów wybiera Kapituła Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska. Tegoroczna uroczysta gala odbyła się w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Krzysztof Knittel otrzymał Nagrodę w kategorii „Muzyka” za dwuaktową operą Sąd ostateczny wg libretta Mirosława Bujko, której premiera miała miejsce 8 listopada 2017 roku na scenie Opery Bałtyckiej. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programów: „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca na lata 2016-2017 oraz programu z zakresu twórczości artystycznej i edukacji kulturalnej – priorytet „Muzyka” na rok 2017.

Grabieże, gwałty i mroczne tajemnice wpisują się w historię tryptyku Hansa Memlinga Sąd ostateczny. Owiana mistycyzmem historia malowidła stała się osnową libretta opery Knittla pod tym samym tytułem. Utwór ukazuje legendarne, burzliwe losy słynnego tryptyku Hansa Memlinga – od zamówienia dzieła aż do powrotu malowidła do Gdańska w połowie XX wieku. Szesnaście scen dramatu stanowi ciąg oddalonych w czasie i przestrzeni obrazów, których różnorodność potęguje odmienna w każdej scenie warstwa brzmieniowa – od statycznych akordów, poprzez niespokojne glissanda, klastery, powtarzane figury melodyczne. Duży aparat wykonawczy wzbogacony został o rozbudowaną sekcję perkusyjną i elektronikę. Szeregowi zróżnicowanych postaci dramatu, głównie głosów męskich, towarzyszy proroczy chór, zapowiadając, na dźwiękach kilkukrotnie powtórzonej melodii, nadejście Sądu Ostatecznego. Fragmenty opery można obejrzeć na stronie Opery Bałtyckiej.

Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej

CWMKW pałacu w Rybnej otwarto Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Centrum powstało jako hołd złożony wybitnej polskiej klawesynistce światowej sławy Elżbiecie Chojnackiej. Prowadzone jest przez spadkobierczynię Artystki, dr Aleksandrę Gajecką-Antosiewicz.

Celem działalności Centrum im. E. Chojnackiej jest zachowanie integralności spuścizny artystycznej i naukowej Elżbiety Chojnackiej, kultywowanie tradycji wykonawstwa muzyki klawesynowej oraz propagowanie muzyki XX i XXI wieku. Inicjatywa wspierana jest przez Stowarzyszenie gorczycki.pl, Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Związek Kompozytorów Polskich, Śląskie Towarzystwo Muzyczne. Mecenat nad Centrum sprawują: Pałac w Rybnej, Gmina Tarnowskie Góry i Andrzej Łączyński.

W ramach projektu będą realizowane takie zadania, jak zachowanie integralności spuścizny Elżbiety Chojnackiej, kontynuowanie i pielęgnowanie tradycji wykonawczej współczesnej muzyki klawesynowej, prowadzenie prac badawczych i publikowanie ich wyników w czasopismach specjalistycznych, prowadzenie biblioteki muzycznej zawierającej katalog współczesnych utworów klawesynowych kompozytorów polskich i utworów skomponowanych dla Elżbiety Chojnackiej, a także popularyzowanie muzyki XX i XXI wieku poprzez koncerty, wykłady, współpracę z mediami oraz wykorzystanie nowoczesnej technologii w prezentacjach koncertowych i dokumentacyjnych. 25 listopada planowany jest m. in. koncert „Dedykacje” w ramach Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, podczas którego klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz prawykona utwory Zygmunta Krauze i Artura Zagajewskiego.

W dniach 8–15 lipca 2018 roku w Pałacu w Rybnej odbędzie się Mistrzowski Kurs Klawesynowy, który poprowadzi dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Akademia Muzyczna w Łodzi). Dodatkowe wykłady w trakcie kursu poprowadzą prof. Marek Toporowski (Akademia Muzyczna w Krakowie) i dr hab. Artur Zagajewski (Akademia Muzyczna w Łodzi).

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.palacrybna.pl

Katowice | Polska muzyka za mało znana

nosprSeria koncertów „Polska muzyka za mało znana” w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia to znakomita okazja do zapoznania się z mniej znanymi dziełami polskich kompozytorów. Tak będzie również 23 marca 2018 roku o godz. 19.30.

Podczas koncertu usłyszymy  La danse de la sorcière na kwintet dęty i fortepian Aleksandra Tansmana, Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr na kwintet dęty Artura Malawskiego, Trzy preludia na klarnet i fortepian Marcela Chyrzyńskiego, Cantabile in h Krzesimira Dębskiego oraz Fonoplasticon na kwintet dęty i fortepian Zbigniewa Bargielskiego.

Kulminacją wieczoru będzie prawykonanie Burlesca na kwintet dęty i fortepian Mikołaja Góreckiego. Utwór został zamówiony przez Fundację Musica Mundana w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, i dedykowany wykonawcom: Beacie Bilińskiej i Krakowskiemu Kwintetowi Dętemu.

Pianistka Beata Bilińska należy do czołówki polskich pianistów. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego (dyplom z wyróżnieniem), doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i pełni funkcję profesora nadzwyczajnego tej uczelni. Od ponad 20 lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, biorąc udział w koncertach symfonicznych, recitalach solowych i kameralnych w Polsce oraz za granicą. W 2003 r. zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (2005) oraz prawykonała II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara (2011). Krakowski Kwintet Dęty powstał w 1998 roku. Muzycy Kwintetu to laureaci wielu konkursów oraz pedagodzy Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Krakowski Kwintet Dęty wraz z Beatą Bilińską dokonał prawykonania Sextetu „Fonoplasticon” Zbigniewa Bargielskiego, a wkrótce dokona prawykonania Sextetu Mikołaja Góreckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.