Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Teatr Wielki – Opera Narodowa: Głosy Gór

TW-ON21 października 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert „Głosy Gór”, podczas którego zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

Podobno góra z górą się nie zejdzie… Po raz 9. Opera Narodowa udowadnia, że to nieprawda! Na muzycznych szczytach podczas koncertu spotykają się takie osobistości, jak Dawid Lubowicz, Sebastian Karpiel-Bułecka i Janusz Olejniczak – kierownik muzyczny przedsięwzięcia. Folklor góralskiego pejzażu odmalowywany jest tu dzięki muzyce Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Mateusza Smoczyńskiego. Wszystko wzbogacone jest dodatkowo nowoczesnymi brzmieniami drum&bass oraz jazzu, to z kolei dzięki obecności Jana Smoczyńskiego, Jana Młynarskiego i Michała Barańskiego.

Na jednej scenie wystąpią Atom String Quartet, Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki i Neo String Quartet pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Pomysłodawcami koncertu są dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski, pianista Janusz Olejniczak i producent z firmy 2T Vision Promotion Jolanta Trykacz. 14 listopada artyści zdobędą także górę gór – po raz pierwszy wystąpią w Carnegie Hall w Nowym Jorku!

Informacja o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl

Koncerty dla Gdańszczan: premiera „Francesco” Zygmunta Krauze

40021 października 2018 roku o godz. 16.30 we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” odbędzie się światowa prapremiera kantaty Francesco Zygmunta Krauze - jednego z najwybitniejszych współcześnie żyjących polskich kompozytorów. Utwór powstał, aby uczcić obchody 400-lecia powstania wielkich organów barokowych w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Obchody Jubileuszu 400-lecia powstania wielkich barokowych organów we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku powoli dobiegają końca. Przedostatnim akcentem będzie koncert w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” z nowymi kompozycjami współczesnych kompozytorów napisanymi specjalnie na ten instrument. Będą to kantata Francesco Zygmunta Krauze oparta na tekstach Św. Franciszka oraz Boskiej Komedii Dante Alighieriego na zespół instrumentów dawnych, chór kameralny, organy koncertujące, a także Prayer na syntezator i organy Piotra Jędrzejczyka oraz Brzmienia 2 na fagot i organy Andrzeja Szadejko. Całość programu koncertowego dopełnią fragmenty Missa Brevis na 8-głosowy chór a cappella Andrzeja Szadejko oraz premiera Songs of trumpets Emila Miszka i Pawła Hulisza.

Wykonawcami koncertu będą: Goldberg Baroque Ensemble, Chór Kameralny 441 Hz, Tubicinatores Gedanenses, Alina Ratkowska, Anna Wilczewska – dyrygenci, Andrzej Szadejko – organy, dyrekcja artystyczna, Piotr Jędrzejczyk – syntezator, Leszek Wachnik – fagot barokowy. W trakcie koncertu będą rozdawane ostatnie certyfikaty dla patronów piszczałek organowych. Koncert został objęty patronatem honorowym Ministra Prowincjalnego Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych o. Jana Maciejowskiego.

Koncert dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez instytut Muzyki i Tańca oraz Samorządu Województwa Pomorskiego.

Warszawa | Jubileusz Chóru Polskiego Radia

PRFundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają 21 października 2018 roku o godz. 18.00 do Studia Lutosławskiego na koncert z okazji Jubileuszu 70-lecia Chóru Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia to jeden z najstarszych, profesjonalnych zespołów wokalnych w Polsce. Założony został przez słynnego w latach powojennych dyrygenta i kompozytora Jerzego Gerta w październiku 1948 roku. Poza działalnością koncertową zespół uczestniczy w licznych nagraniach archiwalnych dla Polskiego Radia, a także nagraniach płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. Na przestrzeni tych 70. lat Chór Polskiego Radia dokonał również wielu prawykonań dzieł najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów polskich, między innymi Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Wojciecha Kilara.

Równie niezwykle zapowiadają się dwa październikowe koncerty galowe, będące kulminacyjnym punktem roku jubileuszowego Chóru Polskiego Radia: 21 października w Warszawie oraz 22 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W programie uroczystych wieczorów rozbrzmiewać będzie polska muzyka dawna, XIX-wieczna oraz współczesna. Na szczególną uwagę zasługują utwory Mikołaja Gomółki – Chór Polskiego Radia jest bowiem obecnie w trakcie nagrań wszystkich 150 psalmów tego kompozytora. W przeddzień obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki przypomniane zostaną jego urokliwe Litanie Ostrobramskie. Program uzupełnią dzieła wokalne świętującego 85. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. Chór Polskiego Radia wystąpi pod dyrekcją Marii Piotrowskiej–Bogaleckiej. W koncercie wezmą udział również harfistka Agnieszka Budzińska–Bennett, lutnista Ziv Braha, perkusista Tomasz Sobaniec, sopranistka Ewa Biegas, alcistka Ewa Marciniec, tenor Tomasz Piluchowski, bas Łukasz Konieczny oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa.

Dodatkowe informacje – na stronie https://fundacjasonoris.org

Gdańsk | Koncert Papieski. Elegia, wokalizy i divertimenta

Koncert Papieski20 października 2018 roku o godz. 19:00 w Archikatedrze Oliwskiej będzie miał miejsce Koncert Papieski w wykonaniu Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Massimiliano Caldiego.

Program koncertu papieskiego, zaproponowanego przez doskonale znanego gdańskim melomanom włoskiego kapelmistrza Massimiliano Caldiego, pełniącego funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmoników Bałtyckich, jest w tym roku bardzo różnorodny. Złożą się nań głownie krótkie utwory polskich kompozytorów o elegijnym, śpiewnym charakterze, a także dwa efektowne divertimenta pochodzące z zupełnie odmiennych epok, ale utrzymane w podobnym nastroju.

Na początek powstałe w ostatnich latach XVIII wieku Divertimento arystokraty i kompozytora amatora Michała Radziwiłła. Pochodząca z 2000 roku Elegia na trąbkę armeńskiego kompozytora Arutuniana (znanego ze świetnego koncertu na trąbkę) wprowadzi nutę głębokiej zadumy. A potem muzyka genialnych Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego i Wojciecha Kilara, przedzielona utworem Hymnos gdańskiego puzonisty i kompozytora Tadeusza Kassaka i energetycznym Divertimentem najwybitniejszej polskiej kompozytorki XX wieku Grażyny Bacewicz.

Solistą w Elegii Arutuniana będzie pierwszy trębacz Filharmoników Bałtyckich – Janusz Szadowiak, a w Wokalizie Kilara i Pieśni Roksany usłyszymy absolwentkę gdańskiej Akademii Muzycznej, zwyciężczynię Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu Agnieszkę Tomaszewską.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.gda.pl

Elbląg | Elbląska Orkiestra Kameralna żegna rok z Krzesimirem Dębskim

EOKElbląska Orkiestra Kameralna 29 listopada po raz ostatni w 2018 roku wystąpi przed elbląską publicznością w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 wraz z Zagan Acoustic i Krzesimirem Dębskim.

Tego ostatniego nie trzeba szerzej przedstawiać – kariera skrzypka i kompozytora mogłaby stać się kanwą kilku doktoratów z muzykologii. Krzesimir Dębski kilkakrotnie gościł już na scenie z EOK, zarówno w roli dyrygenta, jak i solisty. Tym razem wirtuoz i Orkiestra wystąpią w towarzystwie Zagan Acoustic – zespołu, którego znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność. Kwartet wykonuje muzykę z pogranicza awangardy, jazzu i folku i jak twierdzą artyści, „nie ma gatunku, w którym nie potrafiliby się odnaleźć”.

Podczas koncertu nie zabraknie autorskich kompozycji kwartetu, z instrumentów popłyną między innymi dźwięki Tanga cukrowej trzpiotki i Zimy Pawła Zagańczyka. Artyści zaprezentują także Country in E Krzesimira Dębskiego i nieśmiertelną kołysankę George’a Gershwina Summertime, która od ponad 80 lat cieszy się uznaniem melomanów na całym świecie. Wszystko pod czujnym okiem Ariela Ludwiczaka, który niekiedy, zamiast batuty, dzierży w swoich rękach … akordeon.

Koncert objęty jest programem „Filharmonia/ ostrożnie, wciąga!!!”, którzy współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu

Olsztyn | Mistrzowskie recitale organowe – Martin Stacey

FWMMistrzowskie Recitale Organowe to realizowany już drugi sezon artystyczny cykl koncertów, z udziałem znakomitych wirtuozów światowej muzyki organowej. W kolejnym recitalu 20 października 2018 roku o godz.18.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi wybitny brytyjski organista Martin Stacey.

Organista studiował w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londyni. Zdobył wszystkie najważniejsze nagrody za interpretację dawnej i współczesnej muzyki organowej. Artysta koncertuje w Europie plasując się wśród czołowych organistów swojego pokolenia. Przez osiemnaście lat piastował stanowisko dyrektora muzycznego w klasztorze św. Dominika w Londynie. Jest kompozytorem wielu dzieł organowych. Od 2006 roku artysta organizuje rokrocznie Festiwal Nowej Muzyki Organowej (AFNOM), promujący twórczość współczesnych kompozytorów muzyki organowej. Martin Stacey prowadzi nauczanie gry na organach w Uniwersyteckim Kolegium w Hampstead i w Heathland School w Harrow.

Podczas sobotniego Mistrzowskiego Recitalu Organowego, prócz muzyki mistrza Jana Sebastiana Bacha, jego Passacaglii c-moll BWV582, artysta zaprezentuje Dumkę op. 31 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego. Włączenie do repertuaru recitalu dzieła Nowowiejskiego wskazuje na rangę Patrona Filharmonii w świecie kompozytorów, których specjalnością było tworzenie muzyki organowej. Recital będzie także wyjątkową okazją do poznania bardzo bogatego dorobku kompozytorów brytyjskich tworzących głównie w XX wieku. Usłyszymy organowe kompozycje: Harolda Greenhilla, Percy Whitlocka, Johna Irelanda, Kennetha Leightona, Herberta Howellsa i kompozycję New England Suite autorstwa samego Martina Stacey’a.

Szczegóły – na stronie www.filharmonia.olsztyn.pl

Warszawa | Koncert Laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga i konkursu „Młody Muzyk Roku”

SIKoncert Laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga i konkursu "Młody Muzyk Roku" odbędzie się 27 października 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Wystąpią Sinfonia Iuventus pod batutą litewskiego dyrygenta Modestasa Barkauskasa oraz flecistka Marta Chlebicka.

Modestas Barkauskas, uczeń Juozasa Domarkasa, należy do najbardziej utalentowanych i rozpoznawalnych litewskich dyrygentów młodego pokolenia. Od 2008 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego młodzieżowej orkiestry w Szkole Muzycznej im. B. Dvarionasa w Wilnie, z którą wykonywał koncerty w Niemczech, Belgii, Francji, Polsce oraz Łotwie. Został też dyrektorem artystycznym i dyrygentem St. Christopher Chamber Orchestra w Wilnie, wykłada na Wydziałach Dyrygentury oraz Śpiewu Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. W 2017 r. zdobył III nagrodę w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach, a październikowy występ z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus stanowi realizację jednej z nagród konkursu, honorujących w ten sposób jego laureatów. Podczas Koncertu Laureatów wykona wraz z POSI V Symfonię Piotra Czajkowskiego.

Uroczy Koncert fletowy G dur Carla Stamitza zabrzmi w wykonaniu Marty Chlebickiej, uczennicy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie i laureatki prestiżowego konkursu "Młody Muzyk Roku", mającego wyłonić polskiego uczestnika konkursu Eurovision Young Musicians (którego tegoroczna edycja miała miejsce w sierpniu w Edynburgu). Styl muzyki Stamitza bywa często porównywany z klarownością i wdziękiem młodzieńczych utworów Mozarta (ów sam wiele zawdzięczał osiągnięciom „szkoły mannheimskiej”), dlatego też doskonałym dopełnieniem programu będzie jedno z jego ostatnich arcydzieł, błyskotliwa uwertura do Czarodziejskiego fletu.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Prawykonanie „Chamber Piano Concerto” Agaty Zubel w Niemczech

Zubel20 października 2018 roku podczas Donaueschiger Musiktage odbędzie się prawykonanie Chamber Piano Concerto Agaty Zubel.

Rok 2018 jest dla kompozytorki niezwykle intensywny i bardzo udany. Za nami trzy prawykonania jej utworów: Cleopatra’s Songs, Fireworks oraz Bildbeschreibung, także kilka nagród, w tym kolejny już Koryfeusz Muzyki Polskiej. Kompozytorka nie powiedziała jeszcze jednak ostatniego słowa. Przed nami kolejne emocje związane z prezentacja najnowszych dzieł Agaty Zubel. Pierwszej interpretacji jej Chamber Piano Concertodokona Ingfrid Breie Nyhus. Pianistce towarzyszyć będzie Cikada Ensemble pod batutą Christiana Eggena.

Tak Agata Zubel pisze o najnowszym utworze: „Mój koncert fortepianowy nie musi przekraczać granic i jest niewrażliwy na rozmiary. Idea koncertowania realizuje się przez wzmożoną aktywność. Aby sztuka ta się udała, wszyscy wykonawcy muszą być gotowi przekroczyć to, co spodziewane. Publiczność zaczyna słuchać koncertu fortepianowego, a muzycy zaczynają grać koncert fortepianowy. Ale nie ma orkiestry, a pianista wykonuje partię rozpisaną na dwa instrumenty. Mimo to, od początku pracy aż po ostatnią nutę nie miałam wątpliwości, że jest to Chamber Piano Concerto na fortepian i zespół instrumentalny”.

Koncert transmitować będzie stacja SWR2.

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl

Chińskie tournée Sinfonii Varsovii

SVAnne-Sophie Mutter, Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek i Sinfonia Varsovia wyruszają w dwutygodniową trasę koncertową do Chin, która odbędzie się w dniach 17–31 października 2018 roku. Świętujący 85. urodziny kompozytor poprowadzi 6 koncertów, podczas których Anne-Sophie Mutter, uznawana za jedną z najlepszych skrzypaczek na świecie, wykona dedykowany jej II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy”.

Krzysztof Penderecki rozpoczyna swoją urodzinową trasę koncertową po Chinach w towarzystwie muzyków Sinfonii Varsovii, Macieja Tworka oraz Anne-Sophie Mutter. Artyści wystąpią wspólnie w 6 miastach z repertuarem złożonym z VII Symfonii d-moll op. 70 Antonína Dvořáka oraz dwóch dzieł, które Penderecki skomponował specjalnie dla niemieckiej skrzypaczki. La Follia na skrzypce solo powstała jako prezent urodzinowy dla Mutter, która prawykonała utwór w Carnegie Hall w 2013 roku. Ich dotychczasowa współpraca zaowocowała powstaniem czterech utworów, w tym dedykowanego Mutter II Koncertu skrzypcowego „Metamorfozy”.

Tournée zapoczątkuje koncert w National Centre For the Performing Arts w Pekinie. Następnie muzycy odwiedzą Zhengzhou, Szanghaj, gdzie wystąpią w ramach prestiżowego China Shanghai International Arts Festival, a także w Changsha, Xiamen i Zhuhai. Dopełnieniem trasy będą dwa koncerty Sinfonii Varsovii pod batutą Macieja Tworka. W Wuhan i Zhohou zabrzmią dzieła Ludwiga van Beethovena i Antonína Dvořáka, a także I Koncert skrzypcowy Pendereckiego, w którym partię solową wykona tajwański skrzypek Benny Tseng. Współorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza chińska trasa koncertowa jest również elementem obchodów setnej rocznicy odzyskanie przez Polskę Niepodległości. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org