Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Mozart

SI10 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Centralnej Bibliotece Rolniczej im. M. Oczapowskiego w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 66) Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Serenada, divertimento i symfonia – trzy ważne gatunki muzyki XVIII wieku. Czym były, czym się różniły, jakie pełniły funkcje? Program koncertu ukaże to na przykładzie trzech arcydzieł Mozarta: Serenada c-moll KV 388, Divertimento D-dur KV 131 i 36. Symfonia „Linzka” KV 425.

Rokokowe ogrody i salony nieustannie rozbrzmiewały muzyką, a ulubionymi jej gatunkami były serenady i divertimenta oraz liczne formy pokrewne, trudne czasem do terminologicznego rozróżnienia. Zwłaszcza Mozart często używał tych nazw dość swobodnie, określając nimi kilkanaście swych dzieł o bardzo różnej obsadzie, w tym na instrumenty dęte, jak np. sławną, niezwykle piękną Serenadę c-moll KV 388. Kilka pełnych wdzięku i lekkości dzieł Mozarta określonych mianem divertimenta pochodzi z lat jego wczesnej, spędzanej w Salzburgu młodości.

Dzięki geniuszom, takim jak wielcy klasycy Haydn, Mozart i Beethoven, zwłaszcza symfonia stała się jedną z najważniejszych i najpoważniejszych form kompozytorskiej wypowiedzi. Symfonia C-dur KV 425 to z kolei przykład dojrzałego (wykazującego jeszcze silne wpływy uwielbianego Josepha Haydna) dzieło dwudziestosiedmioletniego Mozarta, powstała w ciągu zaledwie czterech dni, podczas krótkiej wizyty w Linzu. Zamówił ją hrabia Joseph Anton von Thun i pod jego patronatem doszło do premiery. Odtąd symfonia nosi przydomek „Linzka”.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

XI Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

FMFW dniach 29 maja – 5 czerwca 2018 roku odbędzie się 11. edycja jednego z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie – Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie muzyki filmowej wykonywanej przez znakomitych muzyków z wysokiej jakości obrazem filmowym. Monumentalne widowiska muzyczno-filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym i wysokim poziomem artystycznym prezentowanych dzieł. Festiwal wyróżnia również coroczna obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie, również ze względu na różnorodną i liczną publiczność.

W tym roku usłyszymy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala, Michaela Nymana, Jeffa Beala, Clinta Mansella, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, Radzimira Dębskiego i Sandro di Stefano, symultaniczne pokazy filmów Casino Royale i Pięknej i Bestii z muzyką na żywo. Ponadto odbędzie się koncert klubowy z piosenkami z filmów Pedra Almodóvara i wariacjami funkowo-folkowymi z Islandii oraz Video Game Music Gala z muzyką do Wiedźmina 3 autorstwa Piotra Musiała, Marcina Przybyłowicza i Mikołaja Stroińskiego.

Zainauguruje festiwal koncert „Penderecki2Cinema” z udziałem gości specjalnych: Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala i Michaela Nymana. Właśnie ten ostatni, niedawno ogłoszony laureatem 4. Nagrody im. Wojciecha Kilara, podczas koncertu inauguracyjnego odbierze statuetkę z rąk Prezydentów Miast Krakowa i Katowic i wykona partię fortepianu w suicie z filmu Fortepian. Prawdziwą perełką tej części koncertu będzie także światowa premiera najnowszego dzieła pierwszego laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara i zdobywcy Oscara za muzykę do filmu Frida — Elliota Goldenthala. Koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową został zainspirowany postacią Tadeusza Kościuszki, niezwykle ważną w historii zarówno Polski, jak i Stanów Zjednoczonych. Jest to szczególny akcent w setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Drugą część koncertu wypełnią dzieła Krzysztofa Pendereckiego.

Pełny program dostępny jest na stronie: http://fmf.fm/program 

Warszawa | Koncert dla dzieci – muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego

KDProgram 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają dzieci i dorosłych 27 maja 2018 roku o godz. 12.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert muzyki filmowej Krzesimira Dębskiego.

Krzesimir Dębski – kompozytor, a także: dyrygent, skrzypek jazzowy, aranżer i producent muzyczny. Skomponował ponad 120 utworów symfonicznych i kameralnych, m.in.: 2 symfonie, operę, 4 oratoria, utwory religijne, 11 koncertów instrumentalnych, muzykę do ponad 100 filmów fabularnych. W roku 2000 Dębski otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej „Philip Award” za muzykę do filmu Ogniem i Mieczem. W 2007 w USA serial TVP Andrzeja Maleszki Magiczne drzewo z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award 2007 w kategorii filmów i programów dla dzieci. Krzesimir Dębski dyrygował niemal wszystkimi orkiestrami polskimi na czele z Sinfonią Varsovią, Filharmonia Narodową i NOSPR, a także Irish BBC Orchestra, Moscow Symphony, Guadalahara Symphony Orchestra (Meksyk), Orchestra Teatro Municipal Rio de Janeiro, Cyprus National Orchestra, Leopolis Chamber Orchestra i Wind Orchestra Los Angeles oraz Sud-Wesfunk Orchester, Novi Sad Radio Orkiestra, Chile National Orquesta.

Udział w koncercie „Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego” wezmą Polska Orkiestra Radiowa i Chór Dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego pod dyrekcją kompozytora. W roli solistki wystąpi Anna Jurksztowicz. Muzycy takie utwory Dębskiego, jak Marsz Zdobywców (z filmu Gwiezdny Pirat), Suitę z filmu Young Magican, Czekam na ojca z filmu Tajemnica Sagali, Wyścig furmanek (Ranczo Wilkowyje) i inne.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.

Gdańsk | Festiwal ORGANy PLUS+ 2018: Wiosna

Organy PlusWiosenna edycja festiwalu ORGANy PLUS+ 2018 odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 3–7 czerwca. Będzie to szczególna edycja, poświęcona jubileuszowi 400-lecia organów Mertena Friese w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal ORGANy PLUS+ to światowej sławy artyści prezentujący muzykę na dawnych instrumentach z towarzyszeniem unikatowych organów z jedynego w Polsce lectorium w nie zmienionej od stuleci akustyce gotyckiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku. Po siedemdziesięciu pięciu latach od zakończenia drugiej wojny światowej, po piętnastu latach starań i dziesięciu latach wytężonych prac konserwatorskich i organmistrzowskich, po raz pierwszy będziemy mogli podziwiać pełne możliwości brzmieniowe zrekonstruowanego instrumentu we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu. Tak się szczęśliwie złożyło, że rok 2018 to także jubileusz czterechsetlecia powstania tych niezwykłych unikatowych na skalę światową organów. Wielkie historyczne organy Mertena Friese (1618) jak wehikuł czasu pozwolą nam przenieść się do różnych epok i miejsc wraz z muzyką przygotowaną specjalnie na festiwal przez znakomitych artystów z Polski i zagranicy.

Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty tylko z nazwy będą wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości będą artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia pewnej tradycji muzycznej i sytuacji estetycznej, które miały miejsce w Polsce i Europie doby renesansu i baroku. Usłyszymy muzykę klasztorów i dworów niemieckich, utwory, które brzmiały na wiedeńskim dworze, a także improwizacje wykonawców i kompozytorów Bogusława Grabowskiego (organy) i Macieja Sikały (saksofon). W trakcie koncertu 6 czerwca spotkają się dwa, zdawałoby się odległe, a jednak bardzo sobie bliskie światy – improwizacji sakralnej i jazzowej. Bądźmy przygotowani na niezbadane, nieprzeciętne i nieoczekiwane konteksty i dialogi dawnego z nowym.

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.organyplus.com 

Łódź | 100 pieśni na 100 lat Niepodległości

10028 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się kolejny koncert z cyklu „100 pieśni na 100 lat Niepodległości”.

„100 pieśni na 100 lat Niepodległości” to cykl koncertów w Sali Kameralnej, w których czołowi soliści łódzkiego Teatru Wielkiego zaprezentują najpiękniejsze pieśni polskich poetów i kompozytorów, którzy mówią o tym, co polskie i ojczyźniane. Nie zabraknie namysłu nad sprawami pozornie błahymi: troskami i radościami, wielkimi i małymi uczuciami, ideami wzniosłymi i tymi całkiem przyziemnymi. Będzie więc rubasznie i z humorem, jak również z refleksją i filozoficzną zadumą.

W drugim już z serii koncertów udział wezmą Agnieszka Makówka, Dorota Wójcik, Łukasz Motkowicz, Andrzej Kostrzewski, wykonując pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina czy Stanisława Niewiadomskiego. Przy fortepianie artystom towarzyszyć będzie Aleksandra Nawe, a koncert poprowadzi Agnieszka Białek.

Informacja o biletach – na stronie Teatru Wielkiego.

Gdańsk | Koncert z cyklu: stARTer. Roots and fruits...

Starter28 maja 2018 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury (Ratusz Staromiejski) o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „StARTer”.

„StARTer, w stronę muzyki…” to cykl koncertów prezentujących najwybitniejszych uczniów szkół muzycznych z trójmiasta, a w dalszych zamierzeniach – z województwa pomorskiego. Niepisaną zasadą przedkonkursowych zmagań jest udział w otwartych koncertach dla publiczności, aby oswoić tremę i nabyć sceniczne umiejętności. Dlatego NCK umożliwia młodym muzykom prezentacje w swojej przestrzeni.

Podczas koncertu majowego wystąpi skrzypaczka Anna Wandtke-Wypych oraz jej podopieczni – studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Urszula Cieślak, Anna Janowicz, Aleksandra Jopek, Tomasz Kaczor, Paulina Kuśmierska, Marta Opas, Jan Staruch, Małgorzata Wójcik, Katarzyna Zyskowska i Yuliya Kazimirovich. Przy fortepianie: Marta Kur, Katarzyna Markiewicz i Mikołaj Sikała. Studenci wykonają utwory J. S. Bacha, D. Szostakowicza, H. Wieniawskiego, E. Ysaÿe’a, J. Sibeliusa, S. Prokofiewa, a także muzykę K. Szymanowskiego. W programie koncertu znajda się również niespodzianki...

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nck.org.pl

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: „Ptasie niebo nad jeziorem”

NOSPR27 maja 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia o godz. 18:00 odbędzie się koncert Orkiestry Muzyki Nowej „Ptasie niebo nad jeziorem”.

Zespół zaprezentuje utwory Oliviera Messiaena i jego uczniów: Tristana Muraila i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Olivier Messiaen został zapamiętany jako twórca, który zbudował system nowych skal dźwiękowych i dokonał transkrypcji ptasich śpiewów na instrumenty muzyczne. Ptaki nazywał swoimi najlepszymi nauczycielami, mistrzami i przyjaciółmi. Do utworów reprezentujących „ptasi” nurt należy m.in. trwający trzy godziny cykl Katalog ptaków. Ptaki egzotyczne (1956) to cykl napisany na fortepian solo i orkiestrę kameralną. Jest muzyczną prezentacją śpiewu 48 ptaków egzotycznych z obu Ameryk, Azji, Malezji i Wysp Kanaryjskich. Podczas koncertu majowego partię fortepianu w tym utworze wykona Stanisław Bromboszcz.

W muzyce Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil również wyczuwalna jest inspiracja, płynąca z natury i otaczającego świata. Ocean, morze, las i ptaki wielokrotnie powracają w tytułach i komentarzach do utworów Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Utwór …como el sol e la mar… (...jak słońce i morze... ) na flet, flet altowy i orkiestrę kameralną z cyklu Myśląc o Vivaldim cechuje wyjątkowe podejście do barwy muzycznej, co jest rozpoznawalną cechą tej kompozytorki.

Kompozycja Le lac (Jezioro) Tristana Muraila powstała z inspiracji pięknem jeziora, jego barwą, zmieniającą się ze względu na porę dnia i roku. Jest to próba ukazania uniwersalnego modelu natury, ruchu i bezruchu, stałości i nietrwałości, poprzez złożone procesy muzyczne.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Kraków | „Muzyka bez poklasku” — premiera „Sinfonietty” Macieja Bałenkowskiego

SCKolejna odsłona „Muzyki bez poklasku”, eksperymentalnego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii, odbędzie się 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 w MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Tym razem naszym muzycznym przewodnikiem będzie Kryštof Mařatka ‒ cieszący się międzynarodowym uznaniem praski kompozytor, dyrygent, pianista i reżyser. Podczas koncertu orkiestra wykona jego utwory In Front Of The Hungry Cage (wokół aforyzmów Franza Kafki) na fortepian i recytatora, oraz Astrophonia na altówkę, fortepian i orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią Karine Lethiec (altówka) i Piotr Sałajczyk (fortepian).

Wieczór uświetni światowa premiera Sinfonietty nr 2 „Polonia” – hommage à Wojciech Kilar autorstwa Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta Sinfonietty Cracovii oraz laureata I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta”, organizowanego przez orkiestrę. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Kilka dni później, 31 maja o 16.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, będzie miała miejsce prezentacja nowej wersji kompozycji Bałenkowskiego Farewell na orkiestrę smyczkową, również z udziałem Sinfonietty Cracovii.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o wydarzeniu – na stronie: http://sinfonietta.pl/koncerty/ 

Tarnowskie Góry | Cykl koncertowy „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej”

CWMKCentrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na uroczystą inaugurację swojej działalności oraz cyklu koncertowego „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej”.

Pierwszy z sześciu koncertów p.t. „Continuum” odbędzie się w przeddzień pierwszej rocznicy śmierci światowej sławy klawesynistki Elżbiety Chojnackiej (1939-2017). Podczas koncertu multimedialnego wykonane zostaną utwory na klawesyn solo, na klawesyn i warstwę elektroakustyczną i wizualną. Ukażą one szeroką panoramę zjawisk w muzyce współczesnej, od kompozycji awangardowych, poprzez utwory z wpływami muzyki jazzowej, rozrywkowej i orientalnej.

Wykonawczynią koncertu będzie Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka, którą Elżbieta Chojnacka wyznaczyła na swoją następczynię i spadkobierczynię. Klawesynistka zaprezentuje Impromptu z rozmarynem op. 50 Andrzeja Kurylewicza, Histoire III na klawesyn i taśmę Krzysztofa Knittla, Muzykę dokomponowaną do filmu Kigo na klawesyn i video Tomasza Kamieniaka, Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę Jerzego Kornowicza, a także utwory György’a Ligetiego (realizacja dźwięku – Krzysztof Sztekmiler).

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Na wszystkie koncerty cyklu „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” wstęp wolny. Wejścia są limitowane – obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.