Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | Premiera pierwszego albumu Art’n’Voices w wytwórni DUX

DUXArt’n’Voices oddaje w ręce słuchaczy swój najnowszy album Midnight Stories – dwanaście wyjątkowych kompozycji i prawie godzinę muzyki, w której można się zatracić. Premiera odbędzie się 22 lutego 2020 o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Na płycie znalazły się dzieła Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Komedy, a także twórców młodego pokolenia, m.in. Szymona Godziemba-Trytka, Zuzanny Falkowskiej, Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Jakuba Szafrańskiego. Album został nagrany w Ars Sonora Studio, a jego wydawcą jest firma DUX. Koncert premierowy odbędzie się w Akademii Muzycznej w Gdańsku z gościnnym udziałem studentów specjalności Rytmika pod kierunkiem Beaty Oryl.

Zespół wokalny Art’n’Voices powstał w 2010 roku. W swoim repertuarze ma muzykę różnych epok, począwszy od renesansu, jednak przeważają w nim kompozycje muzyki współczesnej, których znaczna część została napisana specjalnie dla zespołu. Ich trzeci, najnowszy album, w całości poświęcony jest utworom inspirowanym szeroko pojętą tematyką nocy. Z uwagi na dużą różnorodność tekstów wykorzystanych przez poszczególnych twórców, każda z dwunastu utrwalonych kompozycji ukazuje autorską wizję, w której, w różnorakich ujęciach, został zaprezentowany motyw nadejścia zmroku i wszystkiego, co z nim związane.

Płyta dostępna jest w sprzedaży internetowej na www.dux.pl, a niebawem pojawi się w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na temat koncertuhttps://www.amuz.gda.pl/

Kielce | Prawykonanie "Aisthetikos" Hanny Kulenty

Kulenty21 lutego 2020 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Hanny Kulenty Aisthetikos na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę. Utwór powstał na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej i został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Tytuł pochodzi z języka greckiego, gdzie oznacza percepcję zmysłową – dopiero odbiór dzieła wszystkimi zmysłami pozwala odczuć jego wielowymiarowość i głębię. W swoim najnowszym utworze Hanna Kulenty wzięła pod uwagę właściwości wszystkich zmysłów, tworząc surrealistyczny wszechświat porządkujący zjawiska muzyczne w czasie.

„Aisthetikos to kompozycja jednoczęściowa, gdzie partie duetu: saksofonu i fortepianu, prawie nierozerwalne prowadzą narrację na tle cienia, dosłownie cienia orkiestry”, komentuje utwór kompozytorka. „Staram się ogarniać swoimi ludzkimi zmysłami ten kosmos, gdzie każda rzecz jest w swoim czasie, a ja tylko ten czas przekształcam, zwalniając lub przyspieszając tę kosmiczną naturę”. Aisthetikos faluje, przyspiesza i zwalnia, igra ze słuchaczami i wystawia na próbę ich muzyczne doświadczenia.

Podczas prawykonania partie solo wykonają Magdalena i Bartłomiej Duś, dla których „cień” stworzy Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzona przez Jacka Rogalę. W programie koncertu znajdzie się także uwertura do opery Fidelio Ludwiga van Beethovena oraz 94. Symfonia G-dur "Niespodzianka" Josepha Haydna. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja na temat biletów – na stroniehttp://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_21.02.20.html

Olsztyn | Scena dla Muzyki Polskiej

FWMPodczas kolejnej odsłony programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, będziemy mogli wsłuchać się w intrygujące barwy instrumentów dętych drewnianych w wykonaniu znakomitego zespołu Gruppo di Tempera. Kiedy? 20 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego zabrzmią utwory Tadeusza Szeligowskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara, Michała Spisaka i Aleksandra Tansmana.

Utwory kameralne na instrumenty dęte, mimo że zdecydowanie mniej popularne niż te przeznaczone na zespoły smyczkowe, pisane były przez największych kompozytorów: Haydna, Mozarta, Beethovena. Nic więc dziwnego, że w XX stuleciu po tę obsadę instrumentalną chętnie sięgali twórcy zaliczani do nurtu neoklasycznego. Kwintety na instrumenty dęte polskich twórców łączy wiele cech, a zarazem każdy z nich naznaczony jest unikatowym charakterem pisma swego twórcy.

Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego od pierwszych taktów uwodzi pogodną, niemal baśniową atmosferą. O rok starszy Kwintet Wojciecha Kilara wyróżnia się charakterystyczną dla tego kompozytora niezmordowaną motoryką oraz nawiązaniami melodycznymi do muzyki ludowej. Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz powstał podczas pobytu na stypendium w Paryżu, a Towarzystwo Aide aux femmes de professions libres wyróżniło je pierwszą nagrodą w Konkursie dla kompozytorek. „To pierwszy utwór, który może być odczytany jako wiarygodny tekst stanowiący o stylu kompozytorki”, napisała o kwintecie Małgorzata Gąsiorowska, biografka artystki. Klasycyzujący Kwintet na flet, obój, klarnet, róg i fagot Michała Spisaka – honorowego obywatela Dąbrowy Górniczej – uważany jest przez badaczy za jeden z najlepszych polskich kwintetów dętych. Niczym wisienka na torcie zabrzmi żywiołowy Taniec czarodziejki z baletu La Jardin du paradis Aleksandra Tansmana.

Przejrzystość fakturalna, lekkość, klasyczne proporcje, nawiązania do tonalności – wszystko to sprawia, że muzyka neoklasycyzmu była (i nadal jest!) tak dobrze przyjmowana.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-gruppo-di-tempera/ 

Szczecin | „SoundLab”: premiera kompozycji na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny

FSz20 lutego 2020 roku o godz. 20:00 w ramach cyklu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie „SoundLab” wystąpi duet eksperymentatorów i improwizatorów – Teoniki Rożynek & Qba Janicki – oraz artystka wizualna Martyna Chojnacka.

Teoniki Rożynek i Qba Janicki, występując w duecie, wykorzystują „elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne”. Mają wykształcenie akademickie, jednak są dalecy od respektowania klasycznych reguł. Ich wspólne działania charakteryzuje przede wszystkim improwizacja i ekspresja. Przy czym to, co tworzą, ma swoisty ciężar. Występowali wspólnie m.in. na wrocławskiej odsłonie festiwalu Avant Art w 2019 roku, a także na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” w 2018 roku.

W trakcie występu w Filharmonii w Szczecinie zabrzmi premierowo kompozycja napisana na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny. Inspiracją do stworzenia tej kompozycji była cymatyka – nauka o kształcie fal akustycznych, zajmująca się wizualną reprezentacją zjawisk sonicznych.

Oprawę wizualną bazującą na animacji generatywnej oraz przetworzeniach wzorów cymatycznych zarejestrowanych przy użyciu własnej konstrukcji instalacji głośnikowej do stymulacji płynów wykona Martyna Chojnacka.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1221-Lab_5_Teoniki_Rozynek_and_Qba_Janicki_ 

Warszawa | "Scena dla Muzyki Polskiej" – Gruppo di Tempera

FNKolejny koncert w ramach programu "Scena dla Muzyki Polskiej" odbędzie się w środę 19 lutego 2020 w Filharmonii Narodowej. Z polskim repertuarem wystąpi Gruppo di Tempera.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, ma na celu zainteresowanie publiczności muzyką polską, szczególnie mniej znanymi utworami.

W programie zbliżającego się koncertu znajdą się aż cztery XX-wieczne kwintety na instrumenty dęte. Kwintet Tadeusza Szeligowskiego powstał w 1953 roku i odznacza się dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu, już od pierwszych taktów ujmując optymizmem i lekkością brzmienia. Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz to najważniejszy utwór skomponowany podczas jej pobytu na stypendium w Paryżu. Kompozycja uzyskała I nagrodę na Konkursie dla kompozytorek, zorganizowanym przez Towarzystwo Aide auxfemmes de professions libres. W pochodzącym z 1952 roku Kwintecie na flet, obój, klarnet, fagot i róg Wojciecha Kilara z łatwością można odnaleźć motywy ludowe. Z kolei Kwintet na flet, obój, klarnet, róg i fagot Michała Spisaka powstał w 1948 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich. Kameralny koncert zwieńczy La danse de la sorcière – fragment z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana.

Więcej informacji – na stroniehttp://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej5

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie „Lustro Beethovena”

SVTrzecia edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie odbywa się pod hasłem „Lustro Beethovena”. Z okazji 250. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora muzycy orkiestry zaprezentują jego mniej znane dzieła kameralne. Utwory będą zestawione z muzyką jego poprzedników oraz następców. Najbliższe wydarzenia odbędą się 12 i 20 lutego 2020 roku w siedzibie Sinfonii Varsovii oraz w Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy o godz.19:00.

Sinfonia Varsovia Kameralnie to cykl koncertów z udziałem muzyków orkiestry, przybliżający muzykę kameralną różnych epok i stylistyk. W tym roku program wypełnią dzieła Ludwiga van Beethovena, ukazujące różne oblicza jego kameralistyki – zarówno salonowej, o sentymentalnie zabarwionym charakterze, jak i wirtuozowskiej, stawiającej niemałe trudności wykonawcze. Wariacje, serenady, sonaty – przeznaczone na różne obsady – odsłonią mniej znaną twórczość kameralną Beethovena, kojarzoną przede wszystkim z kwartetami smyczkowymi. Kompozycje mistrza z Bonn zostaną zaprezentowane na tle dzieł od późnego baroku, aż po współczesność.

W lutym zaprezentowane zostanie dzieło zapowiadające dojrzałą twórczość kameralną Beethovena, opublikowane w 1799 roku Trio smyczkowe c-moll op. 9. Czteroczęściowy utwór, pochodzący ze zbioru uważanego przez niespełna 30-letniego wówczas Beethovena za jego największe muzyczne dokonanie, utrzymany w jego ulubionej tonacji c-moll, to przykład muzyki kameralnej, będącej w kontrze do lekkiego charakteru kompozycji salonowych. Dopełnieniem programu będzie utwór określany jako punkt zwrotny w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, ujmujący klarownością formy i muzycznej treści Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (2004). Utwory wykonają: Celina Kotz (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Karol Sikora (klarnet).

Anna Piecuch

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa: skrzypce tutti, obój i wiolonczela tutti

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: „skrzypce tutti”, „obój” i „wiolonczela tutti”. Przesłuchania odbędą się 9 marca 2020 w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Studio S3.

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa może zaoferować: umowę o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie, pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, szeroko zakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Zgłoszenia można dokonać wyłącznie poprzez stronę internetową. Link do rejestracji: https://bit.ly/2lSyTLU 

Do zgłoszenia należy dołączyć: życiorys w języku polskim, podpisane oświadczenie (do pobrania na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/przesluchania/)

Termin nadsyłania zgłoszeń: 3 marca 2020 roku.

W przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu kandydat zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową lub telefonicznie najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/skrzypce-oboj-termin-przesluchan-9-marca-2020/ 

Heidelberger Komponistinnenpreis 2020 dla Bettiny Skrzypczak!

BettinaZnana kompozytorka, Bettina Skrzypczak, otrzymała nagrodę „Heidelberger Komponistinnenpreis 2020“. To prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest od 1987 roku wyłącznie komponującym kobietom. Jest to jedyna tego rodzaju nagroda w skali świata.

Wyróżnieniem tym, na wniosek specjalnie powołanej Kapituły Miasta Heidelberg, uhonorowano dotychczas takie kompozytorki jak: Zofia Gubajdulina, Galina Ustwolskaja, Adriana Hölszky, Kaija Saariaho i Olga Neuwirth.

W rekomendacji Kapituły Miasta Heidelberg o twórczości Bettiny Skrzypczak napisano:

Dbałość o szczegóły strukturalne i przemyślana dramaturgia formy łączą się w jej dziełach z respektowaniem praw percepcji, co znajduje odzwierciedlenie w procesach dźwiękowych o niezwykłej intensywności. […] Poprzez wyrazistość ekspresywną, sugestywność emocjonalną jej muzyka silnie oddziałuje na słuchacza. […] Kompozytorka poświęca uwagę również innym dziedzinom wiedzy: od estetyki, poprzez filozofię, po nauki ścisłe”.

Uroczyste wręczenie nagrody odbędzie się 19 lutego 2020 podczas koncertu z udziałem orkiestry Philharmonisches Orchester Heidelberg pod dyrekcją Josepha Bastiana, w repertuarze którego zabrzmi m.in. utwór Initial na orkiestrę symfoniczną (2005) Bettiny Skrzypczak. Kompozycja ta, prawykonana w 2007 roku w La Chaux-de-Fonds przez Orchestrę de Chambre de Lausanne (dyr. Marco Angius), została w tym samym roku przedstawiona polskiemu środowisku muzycznemu podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w wykonaniu SWR Symphonieorchester (dyr. Rupert Huber).

Petersburg | Wykład Jerzego Stankiewicza o „Kwartecie na koniec Czasu” Oliviera Messiaena

Instytut Polski w Petersburgu17 lutego 2020 roku w siedzibie Instytutu Polskiego w Petersburgu (ul. 5. Sowiecka 12) o godz. 18.30 będzie miał miejsce wykład Nowe spojrzenie na genezę „Kwartetu na koniec Czasu” Oliviera Messiaena w Stalagu VIII A Görlitz, który wygłosi Jerzy Stankiewicz, wiceprezes Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Krakowie.

Podczas spotkania odbędzie się też projekcja francuskiego filmu dokumentalnego i muzycznego Urok niemożliwości (reż. Nicolas Buenaventura Vidal, 2006) obrazującego hipotezy dotyczące powstania Kwartetu… na przełomie 1940 / 1941 roku w hitlerowskim obozie jenieckim w Görlitz (dzisiaj w Polsce w Zgorzelcu na Dolnym Śląsku).

Olivier Messiaen (1908–1992) – francuski kompozytor, organista, wykładowca, był jedną z najważniejszych postaci muzyki XX wieku, z jednej strony mistykiem, z drugiej zaś śmiałym eksperymentatorem. W 1931 został mianowany organistą paryskiego kościoła La Trinité i funkcję tę sprawował do śmierci. W roku 1940 został uwięziony w stalagu, a po zwolnieniu w 1941 objął stanowisko profesora harmonii (dopiero w 1966 roku został profesorem kompozycji) w paryskim konserwatorium. Był niezwykle charyzmatycznym pedagogiem, a do grona jego uczniów należeli wybitni twórcy, którzy — podobnie jak on sam — uformowali oblicze XX-wiecznej muzyki, prowadząc ją we wcześniej nieznanych kierunkach: Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis. W Görlitz działa obecnie Meetingpoint Messiaen — miejsce spotkań muzycznych młodzieży i doświadczonych muzyków z Europy i innych kontynentów.