Polmic - FB

aktualności

Zabrze | IX Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320

310 Po ubiegłorocznej, pandemicznej przerwie do Zabrza powraca Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320. W dniach 26-27 listopada 2021 pod hasłem Kameralnie odbędą się dwa koncerty oraz projekcja filmu Maska.

Chociaż organizatorzy nie zapomnieli o swojej publiczności w czasie lockdownu, opłakując śmierć Patrona Festiwalu filmową impresją Agnus Dei w trakcie online’owej edycji poziomu 320, dopiero teraz będzie można pożegnać Mistrza jego muzyką wykonywaną na żywo z udziałem publiczności.

26 listopada o godz. 17.00 w Kopalni Guido odbędzie się pokaz filmu opartego na kanwie twórczości Stanisława Lema Maska w reżyserii braci Quay z muzyką Krzysztofa Pendereckiego De natura sonoris. Po projekcji Kwartet Śląski wykona II Kwartet smyczkowy, Kwartet klarnetowy „Abschied/Pożegnanie” (w wersji fletowej z udziałem Massimo Marcelli) oraz IV Kwartet smyczkowy Maestro. Dzień później w Filharmonii Zabrzańskiej o godz. 19.00 Massimo Mercelli wystąpi wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą Jurka Dybała. Usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu, Sinfoniettę nr 2 „Abschied/Pożegnanie”, Sinfoniettę nr 3Kartki z nienapisanego pamiętnika Krzysztofa Pendereckiego, a także utwory Michaela Nymana i Antonína Dvořáka. Podczas koncertu odbędzie się także promocja płyty Penderecki’s Sinfonietta(s) (2021, Sony Classical).

Szczegółowe informacje: https://penderecki320.com/ 

Łódź | „Od Trenu do Lacrimosy” – koncert oratoryjny

FŁW piątek 26 listopada 2021 o godz. 19.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Mateusza odbędzie się koncert oratoryjny Od Trenu do Lacrimosy. Koncert jest wyrazem hołdu, który artyści Filharmonii Łódzkiej składają Krzysztofowi Pendereckiemu, jednemu z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych.

Krzysztof Penderecki zmarł 29 marca ubiegłego roku – w pierwszych tygodniach światowej pandemii koronawirusa. Okoliczności nie pozwoliły na zorganizowanie oficjalnych uroczystości pogrzebowych (mają się odbyć w 2022 roku) ani na uczczenie pamięci Mistrza poprzez to, co najbardziej kochał: muzykę wykonywaną na żywo. Dopiero teraz Filharmonia Łódzka może oddać hołd wielkiemu artyście.

Koncert rozpocznie słynny Tren – Ofiarom Hiroszimy, niespełna dziewięciominutowy, sonorystyczny utwór, który 26-letniemu kompozytorowi otworzył drzwi do światowej kariery. Na zakończenie zabrzmi Lacrimosa z Polskiego Requiem, nawiązującego do bogatej tradycji tego gatunku zarówno w zakresie układu tekstów, stylów epok minionych, jak i symboliki śmierci. Te ramy podkreślają to, co w twórczości Pendereckiego najważniejsze: z jednej strony odwagę twórczego eksperymentowania i wyobraźnię nieskrępowaną zwyczajem, z drugiej zaś szacunek dla tradycji i osadzenie w istotnej dla sztuki tematyce zdarzeń ostatecznych.

Dzieła stanowić będą klamrę dla innych utworów Mistrza, m.in. Stabat Mater, Przebudzenie Jakuba, Adagietto z Raju utraconego, Powiało na mnie morze snów... – Pieśni zadumy i nostalgii (wybór), De profundis (Psalm 129) z Siedmiu bram Jerozolimy, VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” (Pieśni przemijania – wybór). Solistką będzie Iwona Hossa, Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi dyrektor artystyczny FŁ Paweł Przytocki.

Informacja o biletach: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/od-trenu-do-lacrimosy-koncert-oratoryjny 

Opole | „Strefa gwiazd”: śmierć i wyzwolenie

FOListopadowe wieczory sprzyjają refleksjom. Program koncertu Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna 26 listopada 2021 o godz. 19.00 został skomponowany zatem tak, by owym wędrówkom myśli towarzyszyć. W roli solisty usłyszymy hiszpańskiego wirtuoza wiolonczeli Pablo Ferrándeza.

Na początek Chaconne z Polskiego Requiem, którego kolejnymi częściami Krzysztof Penderecki upamiętniał ważne dla niego postaci i wydarzenia w polskiej historii. Ostatnie ogniwo dzieła powstało w 2005 roku i jest poświęcone Janowi Pawłowi II.

Poruszający Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara sławę zyskał dzięki Jacqueline du Pré, jednej z najbardziej wyrazistych artystek w dziejach muzyki. Pełne nostalgii frazy brytyjskiego twórcy poprzedzą wykonanie dwóch poematów symfonicznych. Pierwszym z nich będzie Pieśń o sokole Grzegorza Fitelberga; kompozycja nad wyraz udana, pozostawiająca pewien niedosyt i pytanie: co jeszcze stworzyłby Fitelberg, gdyby nie poświęcił się dyrygowaniu? Ostatni utwór tego wieczoru, Śmierć i wyzwolenie, napisał zaledwie 25-letni Richard Strauss jako pierwszy ze swoich poematów symfonicznych nieinspirowanych literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”. Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Motyw wyzwolenia którym kończy się poemat, pełen siły i majestatu, przynosi jednak nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej rzeczywistości.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 

Kraków | Muzyka polska na głos i fortepian

Dom HarcerzaKoncert „Muzyka polska na głos i fortepian” zorganizowany przez krakowski Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” odbędzie się 26 listopada o godz. 19.00 w ramach cyklu wydarzeń związanych z obchodami Święta Niepodległości.

W interpretacji Anniki Mikołajko-Osman usłyszymy najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Władysława Żeleńskiego i Eugeniusza Pankiewicza. Śpiewaczka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach. Jako solistka debiutowała na scenie Filharmonii Krakowskiej w operze Peleas i Melisanda Claude'a Debussy'ego pod batutą Gabriela Chmury. Zajmuje się wykonawstwem muzyki operowej, operetkowej, oratoryjnej oraz chóralnej. Przede wszystkim specjalizuje się jednak w muzyce współczesnej.

Artystka prawykona również powstały specjalnie na tę okazję utwór Karola Osmana. Kompozytor jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, laureatem konkursów o zasięgu międzynarodowym, autorem dzieł prezentowanych na licznych festiwalach w kraju i za granicą, między innymi w USA i Francji.

Udział w koncercie weźmie również absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej, pianista Radosław Goździkowski, który zaprezentuje arcydzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.mdk-dh.krakow.pl/aktualnosci/1031-koncert-muzyka-polska-na-glos-i-fortepian 

Kraków | Krzysztof Penderecki in memoriam: Mistrzowi – uczniowie i przyjaciele

SCWyjątkowy koncert poświęcony pamięci Krzysztofa Pendereckiego, w rocznicę 88. urodzin Mistrza, organizuje Sinfonietta Cracovia 25 listopada 2021 o godz. 19.30 w Bazylice św. Floriana w Krakowie. Pod batutą Jurka Dybała zabrzmią utwory przyjaciół i uczniów Profesora: Joanny Wnuk-Nazarowej, Mladena Tarbuka, Marcela Chyrzyńskiego oraz Jeajoona Ryu.

Krzysztof Penderecki, związany przez ponad 60 lat z Akademią Muzyczną w Krakowie, nosząca dziś Jego imię, wykształcił wielu wybitnych kompozytorów. Do jego wychowanków należą m.in. śp. Marek Stachowski, Stanisław Radwan, Joanna Wnuk-Nazarowa, Abel Korzeniowski, a także absolwenci studiów doktoranckich: Zaid Jabri czy Karol Nepelski.

Program koncertu otworzy utwór Marcela Chyrzyńskiego, który studiował u Pendereckiego instrumentację. Dedykowane Mistrzowi Adagio na smyczki to sugestywne i ponure w charakterze dzieło powstałe na zamówienie Filharmonii Śląskiej, w ramach projektu #zostań w domu i twórz!, organizowanego wspólnie z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W ostatnim fragmencie kompozytor nawiązuje do części Adagio z IV Symfonii „Adagio” Pendereckiego. Sinfonietta per archi to utwór autorstwa koreańskiego kompozytora Jeajoona Ryu. Kompozycja dedykowana jest Pendereckiemu, u którego Ryu ukończył studia w 1995 roku. Wprost do francuskiej tradycji nawiązuje Tombeau de Penderecki, czyli czteroczęściowy muzyczny hołd złożony przez chorwackiego dyrygenta i kompozytora Mladena Tarbuka. Quintetto per archi w wersji na orkiestrę smyczkową (2021) to dzieło Joanny Wnuk-Nazarowej, dedykowane Krzysztofowi Pendereckiemu, u którego w 1974 roku kompozytorka obroniła dyplom.

Na zakończenie zabrzmi kompozycja samego Mistrza Pendereckiego, czyli dwuczęściowa Serenada na orkiestrę smyczkową (1996-97). Składają się na nią Passacaglia (oznaczona jako część II) i śpiewne Larghetto (część III). Serenadę kompozytor napisał dla orkiestry smyczkowej w Lucernie, dedykując utwór dyrygentowi zespołu – Rudolfowi Baumgartnerowi.

Mateusz Borkowski

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bezpłatne karty wstępu do zarezerwowania na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Więcej: www.sinfonietta.pl 

Gdańsk | VII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe fale”

ZKPW programie VII Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe fale”, który potrwa do 27 listopada 2021 roku, dominuje muzyka kameralna.

Popularność muzykowania kameralnego nie wynika jedynie z większej mobilności i elastyczności małych zespołów instrumentalnych i wokalnych, jakkolwiek te czynniki grają oczywistą rolę w ich działalności. Obecność coraz liczniejszych zespołów kameralnych, grających czy śpiewających zarówno w składach klasycznych, jak i nowatorskich, nieraz szokujących, jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony kompozytorów. Ogromna część dzisiejszej twórczości jest bowiem rezultatem eksperymentów dźwiękowych inspirowanych odkrywaną na nowo naturą głosu ludzkiego i instrumentów. Jedni ją eksplorują w oparciu o znane zestawienia, inni korzystają z możliwości pisania na niekonwencjonalne obsady, by uzyskiwać zaskakujące efekty poprzez wyzyskanie różnicy ruchliwości głosów czy instrumentów, odrębnych właściwości ich stroju, specyfiki brzmienia w poszczególnych rejestrach i różnych warunkach akustycznych. Współpraca kompozytora i kameralisty ma zwykle charakter bardzo osobisty i konkretny; wykonawca, doskonale znający swój instrument, staje się nieraz współtwórcą utworu.

W czasie tegorocznego festiwalu będzie można zapoznać się z rezultatami takiej współpracy. Usłyszymy utwory na składy klasyczne, np. obój z fortepianem i flet z fortepianem oraz takie, w których użyto nietypowych zestawień (akordeon z klawesynem, akordeon i kwartet smyczkowy, różne odmiany fletów). Festiwal zakończy występ znakomitego gdańskiego oktetu wokalnego Art’n’Voices, wirtuozowsko władającego rozmaitymi technikami wokalnymi. W programie jak zwykle wyeksponowaliśmy wykonawców i kompozytorów z Gdańska i Pomorza. Jak co roku, do grupy osób już znanych dołączą debiutanci. Po raz siódmy muzyka nowa będzie przez kilka dni rozbrzmiewać w przyjaznych wnętrzach Ratusza Staromiejskiego i gdańskiej uczelni muzycznej, umilając ciemne listopadowe wieczory.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny!

Organizatorzy

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program https://2021.nowefale.pl/ 

Warszawa | III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie

EufonieIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odbędzie się w dniach 19–27 listopada 2021. O wyjątkowości Eufonii stanowi z jednej strony czerpanie z tradycji, z drugiej zaś prezentowanie zupełnie nowych, nieodkrytych wcześniej brzmień.

Festiwal odwołuje się do tradycji wspólnoty regionalnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obszar ten stanowi niezwykle interesujący tygiel, który pozwala na odkrywanie swojej złożoności poprzez różnorodność prezentowanych utworów i artystów. Dyrektorem festiwalu jest dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz., zaś przewodniczącym Rady Programowej – dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich.

Tegoroczna odsłona festiwalu skupiona będzie wokół okresu romantyzmu, w którym, oprócz nowych form i gatunków, jakże istotne było zainteresowanie przez kompozytorów rodzimym folklorem. Dziewięć dni festiwalowych wypełni czternaście wydarzeń, a scena oddana zostanie tak znakomitym wykonawcom, jak Veriko Tchumburidze, Janusz Wawrowski, Anastasia Kobekina, Olga Pasiecznik, Adam Bałdych, Urszula Kryger, Anu Tali, Zsolt Nagy, Olari Elts, Oval. Recital Tomasza Koniecznego rozpoczną Błogosławione pieśni malinowe Henryka Mikołaja Góreckiego do słów literackiego patrona roku 2021, Cypriana Norwida. Pianistka Anna Górecka połączy muzyczne siły ze Słowacką Orkiestrą Kameralną im. Bogdana Warchala i zaprezentuje Koncert na klawesyn lub fortepian i orkiestrę swojego ojca. Szczególnie należy zwrócić uwagę na premiery: podczas Festiwalu prawykonane zostaną improwizacje Adama Bałdycha na temat kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego, które powstały specjalnie na zamówienie Narodowego Centrum Kultury, oraz interpretacje sampli Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia autorstwa Markusa Poppa i Jacka Sienkiewicza.

Ostatni koncert festiwalowy odbędzie się 5 grudnia o godz. 19.30 w Zamku Królewskim. To recital Olgi i Natalii Pasiecznik, który ze względu na stan zdrowia jednej z artystek nie mógł odbyć się w pierwotnym terminie 21.11. W programie pieśni Mykoły Łysenki, Wiktora Kosenki i Jeana Sibeliusa.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: http://eufonie.pl/ 

Katowice | 9. Festiwal Prawykonań w NOSPR – listopadowe premiery!

NOSPR20 i 26 listopada 2021 o godz. 19.30 będziemy świadkami kolejnych premier dzieł polskich twórców podczas 9. edycji Festiwalu Prawykonań w NOSPR – zapraszamy do wspólnego odkrywania najnowszych dokonań muzycznych naszych kompozytorów!

20 listopada w interpretacji Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak zabrzmią Paradiso Krzysztofa Wołka na chór mieszany i live electronics (z udziałem kompozytora), Sacrum – Profanum Romualda Twardowskiego na chór mieszany a cappella, Hevel Aleksandra Nowaka na kameralny chór mieszany oraz Christus vincit Pawła Łukaszewskiego na 2 chóry mieszane i organy (partię organów wykona Michał Goławski).

Światowej sławy zespół Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engla 26 listopada prawykona PhonoPhantomatics – utwór Cezarego Duchnowskiego na zespół instrumentalny i live electronics inspirowany twórczością Stanisława Lema oraz 3x3 Agaty Zubel na 9 instrumentów. Jak zaznacza kompozytorka „Trzy razy trzy, słowa – frazy – konteksty, to forma przewidująca rozwój”.

Każdy z koncertów Festiwalu Prawykonań poprzedzają spotkania w „Strefie Ruchu", podczas których dziennikarze Ruchu Muzycznego zapraszają do rozmów z kompozytorami oraz wykonawcami. Spotkania „Strefy Ruchu" odbywają się na godzinę przed każdym koncertem we foyer NOSPR na II piętrze.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl 

Oświadczenie Pana Lecha Dzierżanowskiego, prezesa Fundacji Piąta Esencja, która zamówiła utwór u Pawła Szymańskiego z myślą o wykonaniu na festiwalu Eufonie

SzymanskiW związku z oświadczeniem Pawła Szymańskiego umieszczonym na blogu Doroty Szwarcman, a także publikacją artykułu pióra Anny S. Dębowskiej Eufonie. Paweł Szymański ocenzurowany w internetowym wydaniu „Gazety Wyborczej”, jako Prezes Fundacji Piąta Esencja oświadczam, co następuje:

1. Fundacja Piąta Esencja zamówiła 16 grudnia 2019 r. u Pawła Szymańskiego Koncert na flet i orkiestrę dedykowany Łukaszowi Długoszowi z myślą o wykonaniu na festiwalu Eufonie w 2020 r. Honorarium kompozytora zostało sfinansowane przez MKiDN z środków programu Zamówienia kompozytorskie (48.000 PLN ) oraz Funduszu Promocyjnego ZAiKS (12.000 PLN).

2. Kompozytor dostarczył partyturę we wrześniu 2020 r. do siedziby Fundacji. Partie głosów wraz z nagraniem zostały przekazane do NOSPR. O fakcie dołączenia do głosów partii nagrania nie zostałem przez kompozytora poinformowany. Zgodnie z umową kompozytor otrzymał wynagrodzenie za swoją pracę.

3. Z powodu pandemii festiwal Eufonie w 2020 r. został odwołany.

4. Ponieważ nie było możliwości wykonania kompozycji w 2020 r. Fundacja Piąta Esencja rozliczyła się z IMiT (który był operatorem programu zamówienia kompozytorskie) na podstawie partytury (do której nie była dołączona taśma – kompozytor dołączył taśmę tylko do głosów).

5. Kompozytor wprowadził zamawiającego i wykonawców w błąd, utajniając swój polityczny koncept w treści partytury. Do partytury nie została dołączona kaseta. Zamawiający nie został poinformowany przez kompozytora, że obok ustalonego składu znajduje się w nim partia taśmy. Taśma zawiera zmultiplikowane i przetworzone elektronicznie nagranie wypowiedzi prominentnego polityka, w trakcie którego pada strzał z pistoletu, co przemilczał kompozytor w swoim oświadczeniu. Użycie taśmy nie było uzgodnione z zamawiającym i zmienia charakter dzieła planowanego jako koncert instrumentalny przekształcając je w prowokację polityczną kompozytora. O tym fakcie nie wiedziała również ani dyrygentka, ani solista, którzy nie mogli na podstawie partytury zorientować się w rzeczywistej wymowie dzieła. Ten fakt właśnie, a nie treść przesłania był powodem decyzji o wycofaniu dzieła z festiwalu. Decyzja ta została podjęta przeze mnie, Prezesa Fundacja Piąta Esencja, która zamówiła ten utwór u kompozytora i dysponuje prawem do jego wykonania do dnia 30 listopada 2022. Fundacja uzgodniła swoje stanowisko z organizatorami festiwalu – Narodowym Centrum Kultury, oraz z wykonawcami koncertu (orkiestra NOSPR, dyrygentka Anu Tali i solista – Łukasz Długosz).

6. Dlatego decyzja o odwołaniu wykonania jest autonomiczna i wynika wyłącznie z faktu wprowadzenia Fundacji w błąd przez kompozytora (dostarczenie utworu, który kompozytor sam w swojej wypowiedzi określił jako przekaz o charakterze politycznym). Decyzja nie ma nic wspólnego z cenzurą.

Czytaj więcej: Oświadczenie Pana Lecha Dzierżanowskiego, prezesa Fundacji Piąta Esencja, która zamówiła utwór u...