Polmic - FB

aktualności

Katowice | Alexander Liebreich i Szymon Nehring w NOSPR

NOSPRSzymon Nehring, uznany polski pianista młodego pokolenia, i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha wystąpią 15 listopada 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR.

To kolejne, po znakomicie przyjętym koncercie w Elbphilharmonie Hamburg, spotkanie NOSPR i Szymona Nehringa. Koncert rozpocznie Uwertura do opery Halka – pierwszej opery Stanisława Moniuszki, która zyskała szerokie uznanie już za życia kompozytora. Uwertura zapowiada myśli muzyczne, które pojawią się w operze. Stanowi zarazem zamkniętą całość, dlatego bywa wykonywana jako uwertura koncertowa.

Szymon Nehring wystąpi w roli solisty, wykonując Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Ten utwór należy do nurtu późnoromantycznego koncertu wirtuozowskiego. Nie brak też kolorytu polskiego, który przejawia się w nawiązaniach do tańców ludowych oraz w nucie melancholijnej, w której słychać echo Chopina (zwłaszcza w Romanzy). O Koncercie a-moll jeszcze przed premierą z entuzjazmem wypowiadał się Camille Saint-Saëns. Paderewski dedykował tę kompozycję swemu wiedeńskiemu mentorowi – polskiemu pianiście i pedagogowi Teodorowi Leszetyckiemu. Jako ostatni tego wieczoru usłyszymy utwór, który uznać można za stały repertuar wszystkich orkiestr – I Symfonię Johannesa Brahmsa.

Ten sam program artyści zaprezentują dwa dni później w Wiedniu.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1218/nospr-alexander-liebreich-szymon-nehring 

Warszawa | SuperSam +1: Stian Westerhus & Jerzy Przeździecki

SuperSam15 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

Ekspresywne granie Stiana Westerhusa burzy ramy gry na instrumencie, jakim jest gitara elektryczna, zarówno podczas występów solowych, jak i w zespole. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu. Kiedy szarpie struny, jego instrument śpiewa przeszywając powietrze tak, jak światło księżyca przenika mrok.

Warszawski producent elektroniki Jerzy Przeździecki zawsze trzyma się z dala od utartych formuł i zaskakuje swoim brzmieniem. Występował na "Warszawskiej Jesieni" i na największych festiwalach muzyki elektronicznej. Balansując na styku gatunków, od lat szlifuje swój oryginalny muzyczny język. W jego twórczym procesie zawsze pierwsza jest improwizacja, z której wyłania się esencja muzycznej struktury. Eksperymentuje i nie stroni od pracy z innymi artystami. Grał wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Mazzollem czy Andrzejem Karałowem, z którym ostatnio nagrał album dla warszawskiej wytwórni Requiem Records. Jest pierwszym polskim artystą, którego utwór został wykorzystany przez Depeche Mode w ich światowym turnee. Jest drugim polskim artystą, którego utwory ukazału się nakładem legendarnej wytwórni Cocoon Records prowadzonej przez Svena Vatha.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Katowice | 18. Śląskie Dni Muzyki Współczesnej

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich, oddział Katowice, zapraszają na koncert w ramach 18. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, który odbędzie się 14 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Aula im. Bolesława Szabelskiego).

Podczas koncertu zabrzmią Trzy fragmenty na flet i harfę Witolda Lutosławskiego, Widnokręgi na 2 flety i fortepian Wojciecha Widłaka i Eco na dwa flety Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Prawykonana zostanie kompozycja Justyny Kowalskiej-Lasoń Zmień moje plany i wydobądź dźwięki na dwa flety i fortepian. Ponadto będzie miała miejsce druga prezentacja Sonaty na flet i harfę Przemysława Schellera, zamówionej w tym roku przez Towarzystwo Szymanowskiego.

Te utwory instrumentalne wykonają tak znakomici muzycy, jak fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, harfistka Anna Scheller i pianista Andrzej Jungiewicz.

Wstęp na koncert jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Warszawa | Pierwsza premiera baletowa tego sezonu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

TW-ON17 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości odbędzie się premiera wieczoru baletowego w dwóch częściach Nasz Chopin.

Kiedy na początku listopada 1830 roku dwudziestoletni Chopin wyjeżdżał z Warszawy, wręczywszy pierścień swojej ukochanej Konstancji, żegnał za rogatkami wolskimi kolegów z konserwatorium muzycznego, nie miał pojęcia, że rozstaje się z Polską na zawsze. Wiadomość o powstaniu dotarła do niego już w Wiedniu. Tęsknota i strach o to, co dzieje się z rodziną, wstrzymały jego pęd twórczy na długie miesiące. Jednak w kilka lat później echo jego geniuszu zaczęło krążyć po świecie. Któż inny, jeśli nie Chopin, największy z wielkich, mógłby stać się muzycznym bohaterem tego wspaniałego artystycznego wydarzenia?

Nasz Chopin to hołd złożony polskiej niepodległości przez dwóch uznanych choreografów: dyrektora PBN Krzysztofa Pastora i Brytyjczyka Liama Scarletta, związanego na stałe ze słynnym Royal Ballet w Londynie, gdzie stworzył już kilkanaście autorskich baletów. Pracował także dla znanych zespołów baletowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Norwegii i Nowej Zelandii, zyskując opinię jednego z najbardziej kreatywnych twórców współczesnego baletu. Tego wieczoru artyści Polskiego Baletu Narodowego zatańczą do dźwięków Koncertu fortepianowego e-moll (balet Liama Scarletta) i Koncertu fortepianowego f-moll w choreografii Krzysztofa Pastora. Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpi pod dyrekcją wybitnego Grzegorza Nowaka, a partię fortepianu wykona Krzysztof Jabłoński.

Przed spektaklem Maciej Krawiec będzie rozmawiał z twórcami i wykonawcami baletów Nasz Chopin, m.in. z choreografem Liamem Scarlettem. Wyjątkowe spotkanie z artystami odbędzie w Foyer Głównym 45 minut przed przedstawieniem. Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.

Następne przedstawienia odbędą się na dużej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 18, 20 i 21 listopada 2018 roku oraz 27, 28 i 30 kwietnia 2019.

Informacje o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl/

Warszawa | Konferencja naukowo-artystyczna „Polska Sonata skrzypcowa — geneza, interpretacja, recepcja”

UMFCW dniach 15-17 listopada 2018 roku Katedra Instrumentów Smyczkowych Wydziału Instrumentalnego UMFC zaprasza na I Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Polska Sonata skrzypcowa – geneza, interpretacja, recepcja”, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Dziekance.

Konferencja obejmie wykłady, panele dyskusyjne, prezentacje oraz koncerty związane z tematem przewodnim. Wydarzeniu przyświeca cel nadrzędny: prezentacja szeroko pojętych zagadnień związanych z polskim repertuarem skrzypcowym poprzez zbudowanie naukowej i artystycznej platformy wymiany poglądów i doświadczeń, oraz działań praktycznych, które przyczynią się do podniesienia wiedzy o rodzimym repertuarze, jak też poprawy jakości kształcenia w dziedzinie wiolinistyki i kameralistyki. Wygłoszone podczas konferencji referaty będą zamieszczone w publikacji Katedry Instrumentów Smyczkowych UMFC.

Do udziału w konferencji zaproszono pedagogów i studentów wszystkich wydziałów UMFC oraz gości z innych ośrodków muzycznych w Polsce, a także pedagogów polskich działających za granicą.

 W ramach konferencji odbędą się koncerty kameralne, podczas których zabrzmi muzyka Grażyny Bacewicz, Haliny Krzyżanowskiej, Czesława Marka, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Krzysztofa Pendereckiego i Ryszarda Sielickiego.

POBIERZ: program Konferencji.

Warszawa | Koncert symfoniczny „Mistrzowie instrumentalistyki”

UMFC14 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbędzie się koncert muzyki polskiej w ramach cyklu „Środa na Okólniku”.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Maestro Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się utwory Józefa Elsnera, Mieczysława Karłowicza i Ignacego Jana Paderewskiego. W roli solisty wystąpi znakomity pianista Karol Radziwonowicz.

Karol Radziwonowicz chętnie włącza do swojego repertuaru dzieła Paderewskiego. Laureat Konkursu dla Akademii Muzycznych im. Paderewskiego (1981) oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Festiwalu Pianistycznym w Słupsku, dziś jako jedyny pianista w historii światowej fonografii ma w swym dorobku nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Paderewskiego (dla wytwórni Selene Records). Jego interpretacje utworów polskiego kompozytora znane są na całym świecie. Warto choćby wspomnieć dwa ważne wydarzenia. W czerwcu 1992 roku podczas uroczystości sprowadzenia prochów Paderewskiego do Polski dał prywatny recital w Zamku Królewskim w Warszawie w obecności żony ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych - Barbary Bush. Natomiast dnia 4 listopada 2001 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpił w słynnej sali Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując Fantazję polską op. 19. Ten właśnie utwór usłyszymy na estradzie UMFC.

Podczas koncertu zabrzmi również Uwertura do opery komicznej Leszek Biały Józefa Elsnera. Koncert domknie jeden z najczęściej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

100 na 100. Muzyczne dekady wolności

100 na 100Największy projekt muzyczny wolnej Polski „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” wkracza w decydującą fazę! Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wraz z zaproszonymi do współpracy instytucjami kultury w kraju i za granicą, uczci 100. rocznicę odzyskania Niepodległości.

Podstawą przedsięwzięcia jest lista „100 na 100” arcydzieł polskiej literatury muzycznej, które powstawały od 1918 roku do dzisiaj. Trudnego wyboru, w którym kryterium artystycznej wartości było najistotniejsze, dokonała Rada Programowa złożona z autorytetów i przedstawicieli instytucji kultury.

Wśród utworów tworzących wielobarwny pejzaż ostatniego 100-lecia polskiej muzyki znalazły się dzieła takich kompozytorów, jak: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Serocki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Eugeniusz Knapik, Paweł Mykietyn czy Agata Zubel. Symbolicznym zwieńczeniem listy, ale i nowym otwarciem stanie się Fanfara „dla Niepodległej” na instrumenty dęte, napisana specjalnie na tę okazję przez Krzysztofa Pendereckiego.

Wszystkie kompozycje zostaną utrwalone na płytach. PWM we współpracy z wybitnymi artystami i najlepszymi polskimi orkiestrami, chórami i zespołami zrealizowało 60 nowych nagrań utworów z listy „100 na 100”, a pozostałe rejestracje, starannie wyselekcjonowane, pochodzą m.in. z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań. Projekt zakłada również przygotowanie nowych wydań nutowych utworów z listy „100 na 100” – zarówno kameralnych, jak i wielkoobsadowych.

Uroczystym zwieńczeniem projektu będą 22 koncerty odbywające się 11 listopada 2018 roku, część z nich z rejestracją radiowo-telewizyjną. W Polsce koncerty odbęda się w: Krakowie, Katowicach, Białymstoku, Olsztynie, Łodzi, Rzeszowie, Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku. Polska muzyka zostanie wykonana przez zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki współczesnej także na całym świecie, w miastach, które łączy szczególna więź z naszym krajem. Są to: Chicago, Frankfurt nad Menem, Kopenhaga, Londyn, Lwów, Mediolan, Melbourne, Nowy Jork, Paryż, Tokio, Wiedeń.

Muzyczne dekady w sieciwww.stonasto.pl 

„Sylfida” na żywo z Teatru Bolszoj 11 listopada w kinach

Bolszojnazywowkinach.pl zaprasza na nowy sezon transmisji kinowych najpiękniejszych baletów z moskiewskiej sceny. Podczas siedmiu wieczorów widzowie obejrzą wielką klasykę i balety XX-wieczne. Romantyczna Sylfida w oryginalnej XIX-wiecznej wersji choreograficznej otworzy 11 listopada 2018 roku sezon transmisji baletowych z Teatru Bolszoj. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 16:00.

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippa Taglioniego. W 1839 roku swoją wersję tanecznej opowieści o Sylfidzie zakochanej w człowieku wystawił duński baletmistrz August Bournonville, wzbogacając czysty, wdzięczny taniec technicznymi popisami, także w wykonaniu tancerza wcielającego się w postać Jamesa. Tę wersję, w opracowaniu Johana Kobborga, pielęgnuje w swoim repertuarze moskiewski Teatr Bolszoj.

Balet Filippo Taglioniego całkowicie zmienił baletową modę, baletową technikę i panowanie na tanecznej scenie. Przyznał pierwszeństwo kobiecie jako pięknej, delikatnej i nieziemskiej bohaterce, która jednak, również dzięki wynalazkowi point – usztywnionych baletek – mogła wykonywać niezwykłe taneczne ewolucje. To od premiery Sylfidy i tej postaci, jaką wykreowała Maria Taglioni, datuje się moda, a później tradycja baletowego białego, tiulowego kostiumu (zwanego paczką romantyczną), czy baletowego kobiecego uczesania z przedziałkiem i koczkiem.

W transmitowanym 11 listopada spektaklu w tytułową Sylfidę wcieli się pierwsza solistka Teatru Bolszoj Anastazja Staszkiewicz, a w zakochanego w niej Jamesa – Siemion Czudin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

OdkrywamyW dniach 11 listopada – 12 grudnia 2018 roku w Kijowie i Lwowie odbędzie się VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”.

Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego” jest wyjątkowym przedsięwzięciem realizowanym przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego we Lwowie nieprzerwanie od 2012 r. Festiwal poświęcony jest pamięci wielkiego artysty, polityka i patrioty, a w roku stulecia Niepodległej ma wydźwięk szczególny: postać Paderewskiego ogłoszono ikoną niepodległości. Podstawą idei powstania Festiwalu była promocja wybitnych artystów polskich za granicą, a także stworzenie na mapie kulturalnej Europy stałego wydarzenia, pomostu artystycznego pomiędzy Polską a Ukrainą. Projekt ten, poprzez nawiązanie do postaci Paderewskiego – znakomitego artysty łączącego poprzez miejsce urodzenia Polskę i Ukrainę, promuje dobre relacje pomiędzy dwoma państwami oraz wzmacnia pozycję naszego kraju, pozwalając na trwałą i znaczącą obecność polskich osiągnięć w życiu kulturalnym Ukrainy.

Zainauguruje Festiwal polsko-ukraińska koprodukcja opery Ignacego Jana Paderewskiego Manru. 16 listopada Akademicka Orkiestra Symfoniczna Narodowej Filharmonii Lwowskiej pod batutą Hobarta Earle'a i pianistka Marianna Humetska zaprezentują utwory Szymanowskiego, Strawińskiego i Latoszyńskiego. 18 listopada wystąpi Polsko-Ukraińska Orkiestra Młodzieżowa „Paderewski", która składa się z młodych muzyków z Polski i Ukrainy. Wybrane fragmenty Śpiewów historycznych w specjalnie dla Festiwalu przygotowanej aranżacji Krzesimira Dębskiego zostaną zaprezentowane w Operze Lwowskiej 26 listopada. Uroczystym finałem Festiwalu będzie premiera nowej wersji opery Manru 12 grudnia w słynnym gmachu Opery Lwowskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu

POBIERZ: program Festiwalu.