Polmic - FB

aktualności

Katowice | 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”

NOSPRW ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz. Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

V Festiwal „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”

NOSPRPrezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Naczelna i Programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore zapraszają na piątą edycję Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”, który odbędzie się w dniach 10–19 maja 2019 roku. Bilety na koncerty dostępne w kasie i w systemie sprzedaży online od 1 marca.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy zespoły i soliści, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby.

Festiwal tradycyjnie otworzy koncertem abonamentowym Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W programie rzadko wykonywane dzieło Arthura Honeggera, poświęcone jednej z najsłynniejszych kobiet w historii świata – Joanna d’Arc na stosie. NOSPR wystąpi także 16 maja prezentując dzieła Czajkowskiego, Berlioza i Króla Edypa Strawińskiego ze specjalnym udziałem Zbigniewa Zamachowskiego. Na dwóch koncertach, 17 i 18 maja, Festiwal gościć będzie jedną z najlepszych austriackich orkiestr Mozarteumorchester Salzburg i jej dyrektora artystycznego Riccardo Minasiego. 19 maja jedno z najważniejszych wydarzeń Festiwalu – koncert słynnej londyńskiej Philharmonii Orchestry pod batutą wspaniałej Alondry de la Perry. Podczas tego wieczoru Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa wykona absolutna gwiazda światowej wiolinistyki Viktoria Mullova.

Tradycją Festiwalu jest także zapraszanie największych gwiazd pianistyki. Tak będzie i tym razem. 12 maja wystąpi uznawany za jednego z najlepszych rosyjskich pianistów Nikolai Lugansky.

Nie zabranie także muzyki kameralnej w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary, która wykona GG Concerto Hanny Kulenty i utwór Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/serie/24/festiwal-katowice-kultura-natura?page=1 

Warszawa | X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”

EpifanieW dniach 6 marca − 14 kwietnia 2019 odbędzie się X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”.

Lepiej, gdyby się nie narodził? Judasz początkowo funkcjonował dla nas jako dodatek, biblijna egzemplifikacja tematu mamony, konsumpcji i zdrady. Ale bardzo szybko zdominował nasze myślenie. Dlaczego odstąpił od tego, w co wierzył? Jakie były jego motywacje? Dlaczego zachowały się różne wersje zdarzeń?

Przed nami pięć premier teatralnych. Do współpracy zostali zaproszeni Bartosz Żurowski oraz Dawid Zalesky, którzy zaprezentują współczesne rewizje historii Judasza. Spektakl #chybanieja, który otworzy festiwalowe rozważania teatralne, zrealizowany został przez duet Paweł Passini i Artur Pałyga. W ich spektaklu historia Judasza przewija się jak srebrna nić pośród współczesnych sytuacji zdrady. Paweł Passini jest też autorem muzyki do tej sztuki.

Festiwal to także film, kulinaria i muzyka. 30 marca o godz. 16.00 w Świątyni Opatrzności Bożej będzie miał miejsce koncert „Gloria Patri” – hołd dla Jana Pawła II w 14. rocznicę jego śmierci. Usłyszymy jedenaście warszawskich chórów wywodzących się ze środowisk akademickich i kościelnych, które wykonają m. in. utwory Jakuba Neskego, Janusza Dąbrowskiego i Michała Dąbrowskiego. Odbędzie się też premiera polichóralnego utworu Gloria Patri Pawła Łukaszewskiego, który został skomponowany do słów doksologii. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Jak uważają organizatorzy, Festiwal jest „terapią szokową dla zmysłów smaku i węchu, ucztą dla uszu i wzroku, a wszystko to w aurze polskiego przedwiośnia, między Środą Popielcową a Niedzielą Palmową”.

Szczegółowy program – na stronie https://noweepifanie.pl/ 

Katowice | „Fryderyki” 2019 w dziedzinie muzyki poważnej

NOSPR12 marca 2019 roku w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbyła się tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostały nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Najwięcej statuetek – w kategoriach „Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”, „Muzyka dawna” oraz „Muzyka współczesna” – zdobyli muzycy związani z Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. W Roku Stanisława Moniuszki „Fryderyka” otrzymał album Stanisław Moniuszko. Widma w wykonaniu Chóru NFM i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Na płycie zaś Supernova znalazły się nagrania utworów Hanny Kulenty-Majoor, Mateusza Smoczyńskiego, Dawida Lubowicza, Michała Zaborskiego i Krzysztofa Lenczowskiego.

Za najlepszy album z recitalem solowym uznana została płyta Janusza Wawrowskiego i Jose Gallarda Hidden Violin, prezentująca dzieła Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. „Fryderyka” w kategorii „Muzyka kameralna” otrzymał album Giovanni Battista Pergolesi „Stabat Mater”, Paweł Łukaszewski „Luctus Mariae” młodego wydawnictwa UMFC – Chopin University Press. W kategorii „Muzyka symfoniczna i koncertująca” nagrodzono album Błażewicz, Łukaszewski, Czarnecki – polskie koncerty współczesne” (DUX). A Kwartet Śląski odebrał statuetkę za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej.

Oprócz statuetek w ośmiu kategoriach wręczono dwa Złote Fryderyki za całokształt twórczości artystom, szczególnie zasłużonym dla polskiej kultury muzycznej: dyrygentowi Jackowi Kaspszykowi oraz wokalistce jazzowej, kompozytorce i poetce Wandzie Warskiej.

Pełna lista nagrodzonych dostępna jest na stronie: http://fryderykfestiwal.pl/zwyciezcy-fryderyk-2019/

Koncert wieńczący jubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie

AM KrakowJubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie dobiegł końca. Jego zwieńczeniem jest koncert, który sobotniego wieczoru 16 marca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się w Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach.

Na program koncertu jubileuszowego złożą się utwory twórców związanych z krakowską uczelnią muzyczną od chwili jej powstania. Usłyszymy zatem kompozycje Władysława Żeleńskiego – założyciela konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie, a także twórców związanych z Akademią Muzyczną w czasach nam współczesnych i jednocześnie jej byłych rektorów: Krzysztofa Pendereckiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Stachowskiego.

Przed publicznością zaprezentuje się grono absolwentów-studentów Uczelni, Orkiestra Absolwentów, Pedagogów i Studentów, a całość poprowadzi obecny rektor, prof. Stanisław Krawczyński. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Janicka-Słysz.

Wstęp za zaproszeniami – do odbioru w Biurze Promocji Artystycznej przy ul. św. Tomasza 43 (pok. 221, II piętro) w godz. 8.00-15.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-wienczacy-jubileusz-130-lecia-akademii-muzycznej-w-krakowie/ 

Kraków | Mikrotonalność maksymalna

Sinfonietta CracoviaCzym są tajemnicze mikrotony? Dlaczego muzyka mikrotonowa tak bardzo różni się od tej, do której przywykliśmy jako słuchacze europejskiej muzyki klasycznej? Odpowiedzi na te pytania szukać będziemy wspólnie z Sinfoniettą Cracovią 16 marca 2019 roku o godz. 19.00, w trakcie kolejnej odsłony cyklu „Muzyka bez poklasku” w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

13 marca zespół Jurka Dybała wystąpi pod batutą znakomitego dyrygenta Ernsta Kovacica, z którym cztery lata temu inaugurował ten nowatorski cykl. Zabrzmią kompozycje mikrotonalne, które oparte są na interwałach muzycznych mniejszych od półtonu. W europejskiej muzyce nowożytnej mikrotony pojawiły się dopiero za sprawą kompozycji modernistów i twórców awangardowych ‒ warto jednak wspomnieć, że to właśnie zapomniana, nierównomierna temperacja była charakterystyczną cechą kultury muzycznej starożytnych Indii, Chin, krajów arabskich i Grecji. Nie bez powodu koncert rozpoczną zatem prekursorskie, eksperymentalne utwory XX-wiecznych kompozytorów greckich: brawurowe i dynamiczne 10 szkiców na orkiestrę smyczkową Nikosa Skalkottasa oraz dramatyczne Syrmos na 18 instrumentów smyczkowych, w którym da się odczuć matematyczną precyzję i przestrzenną wyobraźnię kompozytora i architekta Iannisa Xenakisa.

Surowa przestrzeń Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zobowiązuje także do sięgnięcia po dzieła muzyki najnowszej. Oszczędne i poruszające antichesis na 14 smyczków austriackiego twórcy Beata Furrera. Wieczór zwieńczy zaś wyjątkowa niespodzianka: polska premiera powstałego w 2012 roku L'ideale lucente e le pagine rubate na smyczki Salvatore Sciarrina ‒ jednego z najznakomitszych i najczęściej nagradzanych współczesnych włoskich kompozytorów.

Zgodnie z zasadami, którymi rządzi się cykl „Muzyka bez poklasku”, słuchacze i słuchaczki będą proszeni o powstrzymanie się od oklasków zarówno w trakcie koncertu, jak i po jego zakończeniu. Dotychczas udawało się zrealizować ten nietypowy postulat ‒ czy uda się również i tym razem?

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Bydgoszcz | 100 lat niepodległości

FP15 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Kai Bumanna wykona utwór Joanny Wnuk-Nazarowej.

Koncert rozpocznie się wykonaniem Lamento na obój jej autorstwa, gdzie w roli solisty wystąpi oboista Mariusz Pędziałek – koncertmistrz orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Wirtuoz jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Kwintetu Dętego Filharmoników Krakowskich. Wielokrotnie występował na festiwalu „Warszawska Jesień”, był także członkiem Rady Programowej Festiwalu „Poznańska Wiosna”. Współpracuje też z Grzegorzem Turnauem.

Następnie Mariusz Pędziałek zaprezentuje bardzo śpiewne partie oboju w Koncercie C-dur Haydna, który został odnaleziony i wydany dopiero w 1926. Na finał zabrzmi I Symfonia Johannesa Brahmsa, która obligatoryjnie znajduje się w żelaznym repertuarze niemal wszystkich orkiestr i dyrygentów. E. Hanslick, jeden z najbardziej wpływowych krytyków muzycznych w II połowie XIX w., bliski przyjaciel Brahmsa i propagator jego twórczości, komentując „Pierwszą”, napisał: „Na podstawie tego dzieła – jeżeli już nie wcześniej – musi sobie każdy muzyk uzmysłowić duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem”.

Przed koncertem o godz. 18.00 odbędą się „Rozmowy o muzyce…” z Konradem Mielnikiem – producentem i publicystą muzycznym, dyrektorem artystycznym i szefem Redakcji Kultury Rozgłośni Regionalnej Polskiego Radia w Gdańsku – Radia Gdańsk S.A.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/100-lat-niepodleglosci-9/ 

Gorzów | Wielkie kwartety XX wieku

FGKameralne spotkanie 15 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Kwartetu smyczkowego im. Henryka Mikołaja Góreckiego to okazja, by przypomnieć ich mistrzowskie kwartety smyczkowe.

Sam gatunek aż do wieku XX nie należał do najpopularniejszych w muzyce polskiej i próżno doszukiwać się większych dokonań na tym polu w poprzednich stuleciach. Karol Szymanowski był pierwszym kompozytorem, który wniósł do kwartetu smyczkowego twórcze i oryginalne wartości. Za jego sprawą forma ta stała się też podatnym gruntem do twórczych poszukiwań dla innych wybitnych polskich kompozytorów.

II kwartet smyczkowy Szymanowskiego jest jedną z najbardziej „nowoczesnych” jego kompozycji. Przenikają się w nim elementy ekspresjonizmu, impresjonizmu, neoklasycyzmu i romantycznej uczuciowości. Indywidualne cechy stylu kompozytora znajdziemy m.in. w nawiązaniu do góralskiego folkloru. Twórca Harnasiów wykorzystał tu jedną z najbardziej znanych zbójnickich piosenek podhalańskich – Pociez, chłopcy, są też akordy stylizowane na grę zakopiańskich kapel ludowych.

Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego jest odbiciem okresu „burzy i naporu” w twórczości kompozytora. Wyróżnia go awangardowe, nieco agresywne brzmienie. Jego źródło leży jednak nie w ówczesnej modzie na muzyczne eksperymenty, lecz w potrzebie zastosowania własnych pomysłów. Kompozytor pozwala muzykom m.in. na pewną swobodę w wykonaniu swoich partii. Nowością jest również dwuczęściowa forma Kwartetu – z pierwszym ogniwem opartym na luźnych epizodach oraz drugim – utrzymującym słuchacza w napięciu aż do momentu głównej kulminacji.

Urszula Śliwińska

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1212/2019-03-15/19:00 

Jelenia Góra | „Muzyczne szczyty”

FD15 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert z okazji 50-lecia pracy artystycznej maestro Jerzego Salwarowskiego.

„Już w czasie studiów w krakowskiej uczelni wyróżniał się bardzo emocjonalnym stosunkiem do muzyki. Z biegiem lat te emocje pogłębiała dojrzałość, doświadczenie”. Słowa te pochodzą z jednej recenzji, dotyczącej wybitnego artysty i wspaniałej muzycznej osobowości, jaką jest Jerzy Salwarowski. W roku 2019 Maestro obchodzi jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Celebrujmy zatem tę wspaniałą okazję, zagłębiając się w tony Symfonii KV 425 „Linzkiej” Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz dwóch wybitnych i jednocześnie powiązanych ze sobą dzieł polskich kompozytorów – Mieczysława Karłowicza oraz Wojciecha Kilara.

Samo zestawienie Odwiecznych pieśni – dzieła wydanego tuż przed tragiczną śmiercią autora – oraz kilarowskiego hołdu dla postaci Karłowicza, jakim jest Kościelec 1909, niesie ze sobą ogromny ładunek emocji. Jerzy Salwarowski jest najwyższej klasy specjalistą w temacie twórczości i interpretacji dzieł Mieczysława Karłowicza. Marcowy koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą maestro z pewnością więc dostarczy niezapomnianych wrażeń.

Marzenna Piechowiak

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/muzyczne-szczyty-koncert-z-okazji-50-lecia-pracy-artystycznej,2733?did=3937