Polmic - FB

aktualności

Zmarł prof. Mieczysław Tomaszewski

TomaszewskiZ głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Pana Profesora Mieczysława Tomaszewskiego. Zmarł 14 stycznia 2019 roku w Krakowie, w wieku 97 lat.

Członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku, w 1997 uhonorowany najwyższym wyróżnieniem związkowym, Członkostwem Honorowym, był postacią w polskim życiu muzycznym zupełnie wyjątkową, osobną, a równocześnie wzorcową, przykładową. Przykładową: bo cała rzesza muzykologów i teoretyków muzyki chciała brać z Niego przykład; wzorcową: bo wzorowali się na Nim organizatorzy rozlicznych przedsięwzięć muzycznych i muzykologicznych. Trudno było jednak z Nim się mierzyć, trudno było nawet obok Niego stanąć, choć Jego twórczość była natchnieniem dla kilku pokoleń muzykologów.

Był muzykologiem, ale tradycyjna muzykologia była dla Niego za ciasna. Dobrze określałoby Go sformułowanie „poeta muzykologii”, bo Jego twórczość to właśnie muzykologiczna poezja, albo poetycka muzykologia. Wciągał nią w głąb muzyki, tak jak poeta wciąga w głąb słowa. Odszedł, a wraz z Nim odchodzi cała epoka, ale pozostają Jego teksty, które zawsze będą nas wciągać w muzykę.

Cześć Jego pamięci!

Podczas ceremonii wręczenia Orderu Orła Białego

 

Uroczystości pogrzebowe odbędą się 21 stycznia w Krakowie: o godz. 11.00 w Kolegiacie Uniwersyteckiej św. Anny odprawione zostanie nabożeństwo żałobne, o godz. 13.00 – pogrzeb na cmentarzu Rakowickim.

Związek Kompozytorów Polskich

Łódź | W 100-lecie urodzin Mieczysława Wajnberga

Am Lodz14 stycznia 2019 roku o godz. 18.15 w Pałacu łódzkiej Akademii Muzycznej wypełni muzyka kameralna na wiolonczelę i fortepian. Zabrzmią utwory Mieczysława Wajnberga w związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą jego urodzin.

W programie wieczoru pojawią się dwie sonaty na wiolonczelę i fortepian Mieczysława Wajnberga. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Artyści podczas poniedziałkowego „Wieczoru” wykonają Sonaty na wiolonczelę i fortepian op. 21 i op. 63 kompozytora. Koncert jest częścią projektu poświęconego promocji twórczości Wajnberga, który muzycy realizują wspólnie ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W najbliższych tygodniach ukaże się również ich wspólna płyta z muzyką tego kompozytora.

Wiolonczelista Wojciech Fudala ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz z najwyższym wyróżnieniem Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli. Od 2018 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Bardzo istotną częścią działalności Wojciecha Fudali jest kameralistyka. Jest członkiem i założycielem Polish Cello Quartet, a od roku 2017 regularnie występuje z Michałem Rotem. Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki Kameralnej tejże uczelni.

Muzycy wykonają także dwa utwory Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego: Romance sans paroles op. 109 na wiolonczelę i fortepian oraz II Sonatę wiolonczelową D-dur op. 58.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153330-wieczor-muzyczny-w-100-lecie-urodzin-mieczyslawa-wajnberga 

Nie żyje Izabella Grzenkowicz…

ZKP10 stycznia 2019 roku w Józefowie zmarła muzykolog, wieloletni pracownik Polskiego Radia Izabella Grzenkowicz, członek Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.

Izabella Grzenkowicz pracowała w Polskim Radiu od 1959 roku. Pisała audycje radiowe, opracowała od strony muzycznej szereg słuchowisk, audycji słownych. Zajmowała się promocją muzyki polskiej, a jako redaktor muzyczny przygotowała i przeprowadziła cykl wywiadów ze znanymi polskimi twórcami, m. in. ze Stefanem Kisielewskiem i Krzysztofem Pendereckim. Jako redaktor muzyczny współpracowała również z Telewizją Polską (m. in. program „Estrady Poetyckie”).

Napisała ponad 100 artykułów, opublikowanych w prasie krajowej i zagranicznej, w tym recenzji, relacji, wywiadów, esejów. Od 1961 roku w czasopiśmie „Ruch Muzyczny” redagowała kroniki wymiany zagranicznej artystów, publikowała recenzje i cykl obszernych wywiadów z kompozytorami polskimi. W latach 1967–1971 pełniła funkcję kierownika Polskiego Centrum Muzycznego przy Polskiej Radzie Muzycznej. W 1971 roku została członkiem Zespołu ds. Teatru i Muzyki w Ministerstwie Kultury i Sztuki.

W latach 1977–1981 pełniła funkcję kierownika działu muzycznego tygodnika „Kultura”. Współpracowała ponadto z czasopismami: „Wychowanie Muzyczne”, „Miesięcznik Literacki”, „Polska” (edycja zagraniczna), „Uroda” (edycja zagraniczna), „Polskie Perspektywy” (wydawane przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych), „Sowietskaja Muzyka”, „Litieraturnaja Gazieta”, „Polish Music” i „Opus Musicum” (wyd. w Czechosłowackiej Republice Socjalistycznej).

Opracowała ponad siedemdziesiąt haseł do Encyklopedii Muzycznej PWM, a także hasła dla Słownika muzyków polskich (Kraków, PWM, 1964–1967, pod nazwiskiem Dybowska). Była współautorem (redakcja całości, komentarze) książki Rozmowy, szkice, refleksje (PWM), która zawiera cykl rozmów, pełnych głębokich refleksji z jednym z najsławniejszych polskich kompozytorów naszych czasów – Tadeuszem Bairdem.

Cześć jej pamięci!

Pogrzeb odbędzie się 16 stycznia o godz. 14.00 na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Katowice | Filharmoniczny wieczór organowy z chórem „Kolędy polskie”

FS13 stycznia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego o godz. 17.00 będzie miał miejsce koncert świąteczny „Kolędy polskie”.

Kolędy śpiewa się od 24 grudnia do 2 lutego. Zostały więc włączone do programu wieczoru organowego cenionego wirtuoza i kompozytora Henryka Jana Botora, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej. Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina zaprezentuje kolędy polskie, dawne i mało znane, w opracowaniu Botora. Zabrzmią w jego wykonaniu także improwizacje organowe.

Jak pisze Karina Paszek: „znamy 9 kolęd piętnastowiecznych, z XVI wieku pochodzi już około stu (w tym 32 pochodzenia czeskiego w kancjonałach polskich protestantów; czeskiego pochodzenia jest np. kolęda Stała się rzecz wielmi dziwna z 1442 roku). Zdecydowanie częściej znamy teksty starych kolęd, niż ich melodie, które do naszych czasów zachowały się w tabulaturze Jana z Lublina, anonimowych ulotkach i przede wszystkim w rękopiśmiennym Kancjonale staniąteckim z 1596 roku (obecnie w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej). Kiedy w baroku unarodowiono ewangeliczne treści, z Palestyny do Polski przenosząc akcje kolęd, powstawać zaczęły pastorałki – dziś kapitalna kopalnia wiedzy o dawnej polskiej wsi – imionach pasterzy, ich darach, instrumentach i narzędziach, jakich używali. Klasycyzm nadał kolędom nowe oblicze harmoniczne. W wielu utworach pojawiła się sentymentalna czułostkowość. XIX-wieczne kolędy wypełni już pewien konwencjonalizm. Kolędy mają bardzo zróżnicowaną formę od chorału czy uroczystego marszu, przez marsze i tańce (polonez, mazurek, krakowiak) po dumki”.

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15295775592356!3060.html 

Katowice | Koncert na stoły, fale mózgowe i elektronikę (w pudełku)

NOSPR13 stycznia 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmią utwory Franciszka Araszkiewicza i Michała Pawełka.

Zapraszamy na wyjątkowy koncert Orkiestry Muzyki Nowej! Zespół, który znany jest z tego, że nie boi się awangardy, nowych doświadczeń i eksperymentów już 13 stycznia w sali kameralnej wykona dzieła łamiące wszelkie konwencje. Sam tytuł koncertu „Koncert na stoły, fale mózgowe i elektronikę (w pudełku)” zapowiada niesamowite przeżycia i doznania nie tylko słuchowe! Podczas wydarzenia będziemy mogli podziwiać również grafiki Diabolus in musica Ewy Synowiec czy wykres fal mózgowych dyrygenta, które będą wyświetlane podczas wykonania odpowiednich kompozycji.

W interpretacji Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca jako pierwszy zabrzmi utwór Thierry'ego De Mey'a wykorzystujący niezwykłe instrumentarium – Musique de table na 3 perkusistów i stoły. Następnie usłyszymy równie eksperymentalne Innerealization na orkiestrę kameralną i elektronikę sterowaną za pomocą fal mózgowych i pól elektromagnetycznych skomponowane przez Franciszka Araszkiewicza. Koncert zakończy wykonanie Simeia na orkiestrę kameralną i elektronikę Michała Pawełka.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1397/orkiestra-muzyki-nowej-koncert-na-stoy-fale-mozgowe-i-elektronike-w-pudeku 

Piotr Beczała w transmisji „Adriany Lecouvreur” na żywo z Met 12 stycznia w kinach

MetW spektaklu Adriana Lecouvreur Francesca Cilèi w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara, transmitowanym z nowojorskiej The Metropolitan Opera do kin 12 stycznia 2019 roku, w głównych rolach zobaczymy Piotra Beczałę i Annę Netrebko. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18.35.

Opera nie wystawia się często, a jeśli już, to dla wielkich artystek, które potrafią wcielić się w postać głównej bohaterki, wzorowanej na prawdziwej postaci legendarnej francuskiej aktorki. Dla polskich widzów być może większym magnesem jest nazwisko partnera rosyjskiej śpiewaczki – wcielającego się w postać Maurycego Saskiego Piotra Beczały. Opera Adriana Lecouvreur to klasyczny trójkąt miłosny z udziałem dwóch kobiet zakochanych w jednym mężczyźnie. Trzeci wierzchołek tego trójkąta stanowi księżna de Bouillon w wykonaniu gruzińskiej mezzosopranistki Anity Rachvelishvili. Spektakl zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Gianandrea Noseda.

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Koncert kompozytorski Sławomira Czarneckiego

Czarnecki12 stycznia 2019 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 18.00 będzie miał miejsce koncert kompozytorski prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomira Czarneckiego z okazji jubileuszu 50-lecia pracy twórczej.

Zabrzmią kompozycje kameralne o polskim, patriotycznym wydźwięku, m. in. Fantazja wierchowa, Sonata żałobna, Mazurki na fortepian, Capriccio Zawrat, Sonata kujawska i Trio Perseidy (pamięci bohaterom poległym o wolność).

Fantazja wierchowa to kompozycja okresu „strukturalnego”, w której zestawienia rozmaitych interwałów dają interesujące efekty brzmieniowe, łącznie z brzmieniami quasi sonorystycznymi. W Sonacie żałobnej czynnik linearno-melodyczny jest głównym nośnikiem formy. Cała kompozycja wyprowadzona jest z naczelnego trzynastodźwiękowego motywu melodycznego, który rozpoczyna partia fortepianu. Punktami zwornikowymi są drobne cytaty chorałowe z gregoriańskiej Mszy Requiem. Pozostałe kompozycje reprezentują aktualny styl, który kompozytor nazywa „analogizm”. To próba łączenia wielu elementów i cech z bliższej lub dalszej przeszłości rozwoju muzyki europejskiej, przetworzone na swój oryginalny sposób. Mamy tu więc sięganie do tradycyjnej formy trzyczęściowej (Trio i Sonata kujawska), z odcinkową budową formalną na wzór odcinkowości barokowej, łączenie tradycyjnej harmonii quasi-tonalnej z akordami o charakterze strukturalnym, czy brzmieniami quasi-spektralnymi. W linii melodycznej są motywy zaczerpnięte z polskiej melodyki ludowej, ale przetworzone w konwencji minimal-music, czy przekształcone w technice repetytywnej.

Utwory zaprezentują przyjaciele kompozytora – znani polscy artyści z Warszawy, Poznania, Gdańska, Bydgoszczy: skrzypkowie Paula Preuss, Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, altowiolista Lech Bałaban, wiolonczelista Filip Syska, kontrabasista Andrzej Kaczanowski, flecistka Klaudia Grad. Partię fortepianu wykonają Larysa Miszkowska-Wiltos, Radosław Kurek, Witold Kawalec Krzysztof Sowiński.

Wstęp na koncert jest wolny.

Elbląg | Nowy Rok z fenomenem wiolonczeli

EOK12 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się noworoczny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

VI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego przeszedł do historii jako konkurs Marcina Zdunika. Wiolonczelista zdominował wówczas rywalizację, zdobywając I nagrodę, tytuł Grand Prix oraz dziewięć innych nagród. Od tamtej pory wielokrotnie gościł w renomowanych salach koncertowych świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie czy Rudolfinum w Pradze. Nie unika jednak bardziej kameralnych występów, czemu da wyraz 12 stycznia, odwiedzając Salę Koncertową ZPSM. Wraz z nim i Elbląską Orkiestrą Kameralną melomani powitają 2019 rok, uczestnicząc w smyczkowej uczcie muzycznej.

W elbląskiej szkole muzycznej Marcin Zdunik wystąpi w towarzystwie Karoliny Nowotczyńskiej, na co dzień koncertmistrzyni EOK. Wspólnie zaprezentują Sinfonię Concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta, która stanowi szczytowe osiągnięcie austriackiego mistrza w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Grono występujących artystów uzupełni maestro Marek Moś, szef artystyczny elbląskich kameralistów. Wykonają oni również Adagio i fugę c-moll KV 546 tegoż klasyka wiedeńskiego.

Następnie melomani będą mogli wysłuchać Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Mieczysława Wajnberga, którą Marcin Zdunik nagrał z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Na zakończenie koncertu muzycy wykonają kompozycję łączącą żywioły Podhala z góralskim temperamentem – Orawę Wojciecha Kilara.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/nowy-rok-z-fenomenem-wiolonczeli 

Wrocław | Fantazja szkocka

NFMNarodowe Forum Muzyki Filharmonia Wrocławska zaprasza na wyjątkową muzyczną podróż do Szkocji 11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00. W programie koncertu usłyszymy aż dwa dzieła inspirowane pięknem tego kraju, których autorami są niemieccy kompozytorzy – Max Bruch i Felix Mendelssohn Bartholdy.

Tym razem do Szkocji wyruszymy przez… Mołdawię. Stanie się tak za sprawą rozpoczynającej koncert Rapsodii na tematy mołdawskie autorstwa Mieczysława Wajnberga – odkrywanego „na nowo” kompozytora polsko-żydowskiego pochodzenia. W jego dorobku artystycznym utwór ten jawi się jako dzieło dosyć lekkie, będące urokliwym obrazem mołdawskiego i bałkańskiego folkloru. W tej niezwykle porywającej muzyce usłyszeć możemy również klezmerską nutę, która przypomina o korzeniach kompozytora. Rapsodia powstała podczas pobytu Wajnberga w Rosji i wpłynęła na poprawę pozycji kompozytora na moskiewskiej scenie muzycznej. Wśród wykonawców dzieła był m.in. Dawid Ojstrach, który swoją interpretację przedstawił publiczności podczas koncertu w Moskwie w 1953 roku.

Pośród dzieł „szkockich”, które zostaną zaprezentowane podczas tego koncertu, odnajdujemy zarówno utwór na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry, jak i sporych rozmiarów kompozycję symfoniczną. Swoją Fantazję szkocką Max Bruch napisał w 1880 roku dla legendarnego hiszpańskiego skrzypka, jakim był Pablo de Sarasate. Muzyczną pocztówkę ze Szkocji ma w swoim dorobku twórczym również Felix Mendelssohn Bartholdy. Jego III Symfonia została zainspirowana młodzieńczą podróżą do tego kraju.

Orkiestra NFM wykona utwory pod batutą Gabriela Chmury. W roli solisty wystąpi znakomity rosyjski wirtuoz Boris Belkin, wykładowca Conservatorium Maastricht.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6540