Polmic - FB


Relacje

Unikatowy polski zespół ACh Duo triumfuje w Chorwacji!

Ach DuoACh Duo – polski zespół kameralny gitarowo-harfowy – 8 marca 2020 roku uzyskał III miejsce podczas 2nd International Guitar Competition „Ida Presti” w Samoborze na Chorwacji. Zespół otrzymał również nagrodę publiczności w postaci recitalu w Chorwacji w 2021 roku.

Duet tworzą gitarzysta Aleksander Pankowski vel Jankowski – absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach – oraz harfistka Noemi Hańczyk, studentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Zespół rozpoczął swoją działalność w Szczecinie i został doceniony na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. W swoim repertuarze ma zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy przez takich kompozytorów, jak Aleksander Tansman czy Maximo Diego Pujol, jak i własne opracowania znanych utworów na ten skład.

Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu, który jest jedynym takim aktywnie działającym polskim zespołem.

Anna Wołowczyk

Więcej aktualności o działalności duetu na fanpage: https://facebook.com/AChDuo 

„Z klasyką przez Polskę”

imItWedług danych z 2016 roku muzyki klasycznej słucha niespełna 20% Polaków. Aby poprawić tę statystykę, Polski Impresariat Muzyczny wyruszył w drogę w ramach programu „Z klasyką przez Polskę”.

Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem. Projekt prezentuje najlepszych polskich wykonawców w klasycznym repertuarze, występujących w małych miejscowościach w różnych regionach Polski, m. in. w domach kultury, remizach i szkołach, czyli tam, gdzie trudno o dostęp do muzyki klasycznej na żywo. W 2019 było to prawie 50 miast i miasteczek.

We współpracy z TVP Kultura powstał film z tej niezwykłej podróży. W reportażu Dominiki Matuszczak zobaczymy położone na Lubelszczyźnie senne miasteczko Kock, uroczo położony w dolinie Warty Śrem i wielkopolski Czarnków, do których przyjeżdżają znakomici artyści: Urszula Kryger, Adam Kruszewski, Władysław Kłosiewicz oraz Agnieszka Przemyk-Bryła i Paweł Cłapiński. O cyklu koncertów opowiadają organizatorzy projektu, publiczność, mieszkańcy, a także artyści biorący udział w projekcie, m.in. zdobywca tegorocznego Złotego Fryderyka za całokształt działalności, legendarny polski skrzypek – Krzysztof Jakowicz.

ZOBACZ: https://www.youtube.com/watch?v=6xcfYACkRjg 

Alexander Kalischewski – 1. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i występ w Carnegie Hall w Nowym Jorku

American ProtegeAlexander Kalischewski (sopran chłopięcy), uczeń klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, wziął udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i został uhonorowany 1. nagrodą w „classical category“ w grupie juniorów (11-14 lat) oraz zaproszeniem do występu w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w Carnegie Hall w Nowym Jorku w grudniu 2019 roku.

Od prawie 10 lat organizowany jest w Nowym Jorku w USA Międzynarodowy Konkurs Wokalny American Protégé. Jest on rozpisany w kilku grupach wiekowych i różnych kategoriach: opera, klasyka, muzyka tradycyjna / ludowa, musical / jazz. Każdego roku do konkursu zgłasza się kilkuset uczestników z USA, Kanady, Kostaryki, Trynidad i Tobago, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Arabii Saudyjskiej, Chin, Indii, Tajlandii, Singapuru, Japonii, Korei Południowej, Wysp Karaibskich, Tajwanu, Filipin, Australii i wielu innych krajów. American Protégé jest konkursem wyjątkowym, o zasięgu światowym, bowiem wybór laureatów dokonywany jest drogą przesłuchań opublikowanych nagrań video zgłoszonych uczestników, spośród których wybrani laureaci prezentują swoje umiejętności w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

W czerwcu ubiegłego roku, jeszcze będąc 13-letnim uczniem klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, Alexander Kalischewski wziął udział w Konkursie, prezentując następujące utwory: Giuseppe Giordaniego Caro mio ben, Franza Schuberta Minnelied oraz Luigiego Denzy słynną pieśń Funiculi funicula. Otrzymawszy 1. nagrodę, Alexander wykonał 21 grudnia 2019 roku w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w nowojorskiej sali koncertowej Carnegie Hall znany i lubiany utwór Funiculi funicula. Alexandrowi akompaniował przy fortepianie Romuald Kalischewski.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Roman Palester – przywracanie pamięci, c.d.

PalesterGabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zakończył cykl działań, którymi uświetniał przypadający na 2019 r. jubileusz 30-lecia śmierci Romana Palestra, wybitnego kompozytora i publicysty, którego spuścizna jest przechowywana w BUW.

Szczególny podwód do radości i dumy stanowi płyta CD (niebawem dostępna też na platformach streamingowych), którą wydano z inicjatywy BUW i Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy concertina (na fortepian, saksofon oraz klawesyn) i orkiestrę oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

We współpracy z Fundacją Piąta Esencja zakończyły się też prace nad drugą edycją grantu „Palester cyfrowy”, dzięki któremu zdigitalizowano prawie 3500 stron rękopisów muzycznych (24) oraz skryptów audycji Radia Wolna Europa (276). 300 nowych obiektów można oglądać w ramach kolekcji „Roman Palester - kompozytor zza żelaznej kurtyny” w Crispie (z uwagi na prawa autorskie – tylko w ramach sieci kampusowej Uniwersytetu Warszawskiego).

Ważnym wydarzeniem jubileuszowego roku był też cykl „Roman Palester – tu i teraz” organizowany przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz BUW przy wsparciu MKiDN). Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowano podczas dwóch monograficznych koncertów. Ponadto dwa konwersatoria przypomniały ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych.

Piotr Maculewicz

Lisbon | With Polish music from the Baltic to the Atlantic

Lisbon

A concert to celebrate the centenary of the recognition of Polish independence by Portugal took place on 9 November 2019 in the O'culto da Ajuda concert hall in Lisbon. The event was organised by the Polish Composers' Union in cooperation with the centre for creation, development and promotion of contemporary music Miso Music Portugal in the framework of the project "With Polish Music from the Baltic to the Atlantic". Sond'Ar-te Electric Ensemble performed under the direction of Pedro Neves.

The introduction was given by the directors of cooperating institutions – Mieczysław Kominek and Miguel Azguime. The evening began with the performance of Midsummer (1979) for clarinet, piano, cello and electronics by Włodzimierz Kotoński – exactly 40 years after the premiere of the piece on 9 November 1979 at the Sudeutscher Rundfunk concert studio in Stuttgart. The Polish premiere of the work, which is a part of the cycle dedicated to the four seasons, took place a year later during the "Warsaw Autumn" festival. Despite the passage of time, the composition of the father of Polish electronic music was an interesting proposition for contemporary audience. Then we listened to the work -onym (2011) by Wojtek Blecharz, which is a sonification of a sentence referring to the artist's identity, and PRIMORDIUM: Encephalon (2010) by Karol Nepelski – the second in a planned cycle of several works devoted to the quest for various form of primordiality and origins in music. The composer, who was present at the concert, got a long round of applause from the Portuguese audience.

The second part of the concert began with the world premiere of the work commissioned by Sond'Ar-Electric Electric Ensemble – Open Enclosure for flute, clarinet, violin, cello, piano and electronics by the Portuguese composer João Madureira. The eight-part composition by the artist struggling with a chronic illness was a tribute to composers who inspires him on the creative path. This group included Miguel Azguime, as well as members of the ensemble that premiered the work. The evening ended with a commentary on contemporary consumption culture – Grocery Store Music # 5 (2018) by Piotr Peszat, premiered last year by the Hashtag Ensemble during the conference "Independent Polish Music". The audience, performers and composers had the opportunity to discuss the works during the formal reception after the concert.

The project "With Polish music from the Baltic to the Atlantic" was realized by the Polish Composers’ Union as part of the "Promotion of Polish culture abroad" programme. The concert was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund.

Recording of the concert is available athttps://www.youtube.com/watch?v=4W3FZbEB2DE

 

Read more: Lisbon | With Polish music from the Baltic to the Atlantic