Polmic - FB

Artykuły

Wrocław | Spadkobiercy Szymanowskiego

Szymanowski20 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki odbędzie się koncert w wykonaniu Aleksandry Szwejkowskiej-Belicy (skrzypce) i Cezarego Saneckiego (fortepian) zatytułowany Spadkobiercy Szymanowskiego.

W 1930 roku Karol Szymanowski podjął decyzję o zamieszkaniu w Zakopanem. Jego domem stała się słynna willa „Atma”. Pobyt w Zakopanem silnie wpływał na działalność artystyczną kompozytora, który coraz częściej poszukiwał inspiracji w muzyce ludowej, szczególnie podhalańskiej i kurpiowskiej. Liczne nawiązania do rodzimego folkloru pojawiają się także w twórczości innych polskich kompozytorów, którzy będą bohaterami kolejnego koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki.

W programie zwiewny i mieniący się licznymi odcieniami barwy skrzypiec Witraż, a także ściśle nawiązujące do folkloru Taniec mazowiecki i Taniec słowiański Grażyny BacewiczSuita polska Szymona Laksa, który choć w 1926 roku wyemigrował do Paryża, wielokrotnie nawiązywał w twórczości do folkloru swojej ojczyzny, Taniec Polski z baletu Pieśń o ziemi Romana Palestra, który także przebywał na emigracji we Francji, Trzy miniatury Juliusza Łuciuka oraz Plejady Oberek Romualda Twardowskiego.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: Rock & Punk

NOSPR14 października 2018 roku o godz. 18.00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmi kompozycja Artura Zagajewskiego, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”.

Utwór Święty Boże, Święty Mocny, który Artur Zagajewski dedykował swojej żonie, został napisany do znanego tekstu hymnu Jana Kasprowicza. Kompozycja powstała z myślą o znakomitym aktorze, wokaliście i reżyserze Arkadiuszu Jakubiku, znanym m.in. z filmów Wojciecha Smarzowskiego. Brzmienie utworu inspirowane jest muzyką zespołów trashmetalowych, m.in. albumami grupy Slayer. Utwór Zagajewskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca usłyszymy także muzykę belgijską i amerykańską. Fremdkörper #3 belgijskiego kompozytora Stefana Prinsa powstał po śmierci Michaela Jacksona i stanowi swoisty „in memoriam” dla Króla Popu. Warstwa elektroniczna w utworze powstała z przetworzonych wstępów do piosenek Jacksona – źródła tego przetworzenia tylko czasem są słyszalne w utworze i wówczas stają się tytułowymi „ciałami obcymi” . Kompozycja …blood blossoms… (…krew rozkwita…) pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Kena Ueno powstała pod wpływem książki Nagi lunch S. Burroughsa, która podsunęła Ueno myśl, „że piękno można odnaleźć w medium pełnym potencjalnej siły i destrukcji”.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Wyniki 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

ZKP14 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego odbył się koncert finałowy 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury Konkursu w składzie: Marta Ptaszyńska (przewodnicząca), Ignacy Zalewski (sekretarz), Sławomir Kaczorowski, Leszek Lorent i Sławomir Zamuszko, po wysłuchaniu utworów zakwalifikowanych do II etapu, czyli: Sonata per viola e batteria (godło That. Rhythm.man), Fraszki durbaszki (godło Frapuccino), Landscape Out of Time (godło RIFF66TOY4JPY), Z cyklu „Studium w szkarłacie – Serpentinato” (godło Klapancjusz) postanowiło co następuje:

• Nagrodę Główną im. Tadeusz Bairda w wysokości 2.500 $ otrzymuje utwór Z cyklu „Studium w szkarłacie – Serpentinato” na altówkę i perkusję z wędrującym waterphonem; • Wyróżnienie otrzymuje utwór Sonata per viola e batteria.

Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych utworów są: Kamil Kruk – „Serpentinato” i Filip Sporniak Sonata.

Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się podczas tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” we wrześniu br.

Gratulujemy zwycięzcom!

Wiślica / Kielce | Prawykonanie "Orare-Torium" Jakuba Sarwasa

Jakub SarwasPrawykonanie Orare-Torium Jakuba Sarwasa będzie miało miejsce w Bazylice Kolegiackiej Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy 5 lipca 2018 roku w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz. Następnego dnia dzieła wysłucha publiczność kielecka.

Inspiracją dla powstania utworu – jak notuje kompozytor – było pierwotne znaczenie słowa oratorium, jak również echa wydarzeń z X wieku na ziemiach Słowian. Utwór przeznaczony na na chór, solistów, live electronics i orkiestrę ma odwoływać się w swojej wymowie do pierwotnych dążeń ludzkiej duchowości i religijności.

W programie koncertu 6 lipca w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach znajdą się ponadto utwory W. A. Mozarta: Motet Exsultate, jubilate KV 165, Ave verum corpus K. 618 oraz Sancta Maria, mater Dei KV 273. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Chór Kameralny Fermata poprowadzi Jacek Rogala, jako solistka wystąpi Gabriela Gołaczewska.

Prawykonanie utworu Jakuba Serwasa Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl/

Wrocław | 31. Musica Polonica Nova. #sieć

mpnTegoroczna 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem Internetu na sztukę i zachowania społeczne. Współorganizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń.

Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego Internetu.

Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.

Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.

Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.

Szczegółowy program – na stronie: www.musicapolonicanova.pl