Polmic - FB

Artykuły

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki

PalecznyJuż od 44 lat na całym świecie 1 października jest Międzynarodowym Dniem Muzyki – świętem, które w 1975 roku zainicjował Yehudi Menuhin. Celem tego szczególnego Dnia jest zwrócenie uwagi na nadzwyczajną wartość, ważność, dobro i miejsce, jakie zajmuje w życiu nas wszystkich Muzyka. Muzyka, bez której wielkiego, choć często niezauważalnego oddziaływania, nasze życie byłoby o wiele uboższe, a ludzie bez dostępu do Muzyki nie byliby sobą. […]

Podstawowym i zarazem niezwykle istotnym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Muzyki jest promocja artystów jako tych, którzy poprzez Muzykę tworzą i przekazują piękno. Pomoc, uznanie i docenienie pracy młodych, wybitnie uzdolnionych muzyków jest i powinna być satysfakcją dla nieco starszych, doświadczonych przedstawicieli środowiska muzycznego.

Sam, dopiero po trzydziestu latach nieprzerwanej aktywności koncertowej, postanowiłem połączyć pracę estradową z działalnością pedagogiczną, przekazując swoje doświadczenia młodym pianistom. Zrozumiałem, że zawód artysty muzyka to nie tylko praca indywidualna, koncerty i podróże. Pomimo wielu trudności w połączeniu różnych nurtów swojej działalności, odczuwam olbrzymią satysfakcję z promowania innych artystów.

Wszystkim tegorocznym i poprzednim laureatom Nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, wręczanej w Międzynarodowym Dniu Muzyki, pragnę przekazać serdeczne gratulacje wraz z życzeniami wspaniałego dalszego rozwoju talentu i osobowości artystycznej. Ale przede wszystkim pragnę życzyć spełnienia w tym trudnym zawodzie oraz prawdziwej, naturalnej, z głębi duszy płynącej radości z możliwości przekazywania piękna Muzyki wszystkim tym, którzy tego pragną, potrzebują i oczekują od nas muzyków!

Piotr Paleczny

Wrocław | Spadkobiercy Szymanowskiego

Szymanowski20 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki odbędzie się koncert w wykonaniu Aleksandry Szwejkowskiej-Belicy (skrzypce) i Cezarego Saneckiego (fortepian) zatytułowany Spadkobiercy Szymanowskiego.

W 1930 roku Karol Szymanowski podjął decyzję o zamieszkaniu w Zakopanem. Jego domem stała się słynna willa „Atma”. Pobyt w Zakopanem silnie wpływał na działalność artystyczną kompozytora, który coraz częściej poszukiwał inspiracji w muzyce ludowej, szczególnie podhalańskiej i kurpiowskiej. Liczne nawiązania do rodzimego folkloru pojawiają się także w twórczości innych polskich kompozytorów, którzy będą bohaterami kolejnego koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki.

W programie zwiewny i mieniący się licznymi odcieniami barwy skrzypiec Witraż, a także ściśle nawiązujące do folkloru Taniec mazowiecki i Taniec słowiański Grażyny BacewiczSuita polska Szymona Laksa, który choć w 1926 roku wyemigrował do Paryża, wielokrotnie nawiązywał w twórczości do folkloru swojej ojczyzny, Taniec Polski z baletu Pieśń o ziemi Romana Palestra, który także przebywał na emigracji we Francji, Trzy miniatury Juliusza Łuciuka oraz Plejady Oberek Romualda Twardowskiego.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/

Wiślica / Kielce | Prawykonanie "Orare-Torium" Jakuba Sarwasa

Jakub SarwasPrawykonanie Orare-Torium Jakuba Sarwasa będzie miało miejsce w Bazylice Kolegiackiej Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy 5 lipca 2018 roku w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz. Następnego dnia dzieła wysłucha publiczność kielecka.

Inspiracją dla powstania utworu – jak notuje kompozytor – było pierwotne znaczenie słowa oratorium, jak również echa wydarzeń z X wieku na ziemiach Słowian. Utwór przeznaczony na na chór, solistów, live electronics i orkiestrę ma odwoływać się w swojej wymowie do pierwotnych dążeń ludzkiej duchowości i religijności.

W programie koncertu 6 lipca w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach znajdą się ponadto utwory W. A. Mozarta: Motet Exsultate, jubilate KV 165, Ave verum corpus K. 618 oraz Sancta Maria, mater Dei KV 273. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Chór Kameralny Fermata poprowadzi Jacek Rogala, jako solistka wystąpi Gabriela Gołaczewska.

Prawykonanie utworu Jakuba Serwasa Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl/

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: Rock & Punk

NOSPR14 października 2018 roku o godz. 18.00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmi kompozycja Artura Zagajewskiego, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”.

Utwór Święty Boże, Święty Mocny, który Artur Zagajewski dedykował swojej żonie, został napisany do znanego tekstu hymnu Jana Kasprowicza. Kompozycja powstała z myślą o znakomitym aktorze, wokaliście i reżyserze Arkadiuszu Jakubiku, znanym m.in. z filmów Wojciecha Smarzowskiego. Brzmienie utworu inspirowane jest muzyką zespołów trashmetalowych, m.in. albumami grupy Slayer. Utwór Zagajewskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca usłyszymy także muzykę belgijską i amerykańską. Fremdkörper #3 belgijskiego kompozytora Stefana Prinsa powstał po śmierci Michaela Jacksona i stanowi swoisty „in memoriam” dla Króla Popu. Warstwa elektroniczna w utworze powstała z przetworzonych wstępów do piosenek Jacksona – źródła tego przetworzenia tylko czasem są słyszalne w utworze i wówczas stają się tytułowymi „ciałami obcymi” . Kompozycja …blood blossoms… (…krew rozkwita…) pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Kena Ueno powstała pod wpływem książki Nagi lunch S. Burroughsa, która podsunęła Ueno myśl, „że piękno można odnaleźć w medium pełnym potencjalnej siły i destrukcji”.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Wyniki 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

ZKP14 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego odbył się koncert finałowy 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury Konkursu w składzie: Marta Ptaszyńska (przewodnicząca), Ignacy Zalewski (sekretarz), Sławomir Kaczorowski, Leszek Lorent i Sławomir Zamuszko, po wysłuchaniu utworów zakwalifikowanych do II etapu, czyli: Sonata per viola e batteria (godło That. Rhythm.man), Fraszki durbaszki (godło Frapuccino), Landscape Out of Time (godło RIFF66TOY4JPY), Z cyklu „Studium w szkarłacie – Serpentinato” (godło Klapancjusz) postanowiło co następuje:

• Nagrodę Główną im. Tadeusz Bairda w wysokości 2.500 $ otrzymuje utwór Z cyklu „Studium w szkarłacie – Serpentinato” na altówkę i perkusję z wędrującym waterphonem; • Wyróżnienie otrzymuje utwór Sonata per viola e batteria.

Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych utworów są: Kamil Kruk – „Serpentinato” i Filip Sporniak Sonata.

Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się podczas tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” we wrześniu br.

Gratulujemy zwycięzcom!