Polmic - FB
Filtr

NOWOJORSKA KRONIKA MUZYCZNA: Roman Markowicz - FOCUS 2011

Focus 2011 - koncert w Alice Tully Hall w Lincoln Center, fot. Hiroyouki Ito Znakomita nowojorska uczelnia muzyczna The Juilliard School dorocznie prezentuje kilkudniowy festiwal muzyki współczesnej, którego kuratorem jest Joel Sachs, jedna z najwybitniejszych postaci tego kierunku muzyki. W tym roku ostatnie dni stycznia po raz kolejny poświęcone były festiwalowi FOCUS 2011, który w całości poświęcony został współczesnej muzyce polskiej.

Na terenie Juilliard School Joel Sachs jest nie tylko pedagogiem wydziału historii muzyki, ale kierownikiem New Juilliard Ensemble, który założył, jak również pianistą, dyrygentem, autorem licznych publikacji i przede wszystkim niestrudzonym propagatorem muzyki nowej. Zasięg jego wiedzy jest wręcz zatrważający, a zainteresowanie muzyką polską i jej nowojorskie prezentacje datują się od dawna. Zaznaczyć na samym początku należy, iż wspomniany festiwal odbył się przy znacznej pomocy, wsparciu i wysiłkach Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku, a szczególnie kierowniczce ich działu muzycznego pani Annie Perzanowskiej. Podczas wyprawy do Polski Sachs zgromadził partytury, które przedstawiać miały przekrój nie tylko współczesnej muzyki polskiej, ale też kierunków, jakimi podążała. Na przestrzeni sześciu dni usłyszeliśmy więc cztery koncerty solowo-kameralne w sali Paul Hall oraz dwa koncerty w Alice Tully Hall, podczas których Sachs zaprezentował najpierw swój zespół New Juilliard Ensemble, a na zakończenie najlepszą szkolną orkiestrę Juilliard Orchestra. Finałowy koncert, którego dyrygentem był tym razem Jeffrey Milarsky w całości poświęcony został dziełom Witolda Lutosławskiego.

Israeli Call for Composer

Jerusalem Academy of Music and Dance (Jerozolimska Akademia Muzyki i Tańca) ogłasza nabór na stanowisko wykładowcy z dziedziny kompozycji muzyki elektroakustyczej i komputerowej. Osoba ta zatrudniona będzie w roku akademickim 2011/2012.

Opis stanowiska: Akademia poszukuje kompozytora, posiadającego umiejętności umożliwiające prowadzenie zajęć z takich przedmiorów, jak: muzyka elektroakustyczna oraz zastosowanie komputerów w muzyce. Jego zadniem będzie ponadto opracowanie programu studiów. Planowane jest zatrudnienie wszechstronnych kompozytorów/pedagogów, posiadających potrzebne doświadczenie, jak i cechujących się kreatywnością.

Wymiar etatu: pół etatu/cały etat. Ostateczna liczba godzin oraz stanowisko akademickie jakie obejmie zatrudniona osoba będą zależe od posiadanych przez nią kwalifikacji i umiejętności. Preferowani będą kandydaci posiadający doktorat (lub aktualnie odbywający studia doktoranckie) w dziedzinie muzyki elektroakustycznej/muzyki komputerowej.

Komisja rekrutacyjna, w skład której wjedzie pięciu członków kadry wkładowczej Akademii, przeanalizuje twórczość kandydatów oraz ich doświadczenie pedagogiczne uzyskane m.in. w innych ośrodkach akademickich. Ponieważ istotną rolę odgrywa znajomość języka hebrajskiego, preferowani będą kandydaci znający ten język. Osoby zainteresowane wzieciem udziału w rekrutacji, proszone są o zapoznanie się z pełną treścią ogłoszenia, które dostępne jest na stronie internetowej: www.jamd.ac.il oraz o nadsyłanie zgłoszeń zawierających list motywacyjny i konspekt, w którym przestawią swoje twórcze i pedagogiczne zamierzenia. Ponadto, do zgłoszenia należy dołączyć CV, w którym kandydat przedstawi swoje doświadczenie i osiągnięcia artystyczne. Powyższe dokumenty należy przesłać pocztą elektroniczną do prof. Menachema Zura, pełniącego funkcję przewodniczącego Komisji ds. Badań nad Muzyką Komputerową (Computer Music Search Committee) Jerozolimskiej Akademii Muzyki i Tańca (The Jerusalem Academy of Music and Dance), na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 13 lutego 2011 roku.

Organizatorzy proszą, by na tym etapie, nie przesyłać kompozycji, nagrań ani rekomendacji.
 

(tłum. Joanna Warywoda)

Tournée Filharmonii Opolskiej po Stanach Zjednoczonych

Amerykańskie tournee Filharmoników OpolskichDnia 13 stycznia 2011 roku Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Maestro Bogusława Dawidowarozpoczęła pierwsze swoje tournée po Stanach Zjednoczonych Ameryki. Tournée organizowane jest przez prestiżową agencję Columbia Artists Management Inc., która współpracuje z najlepszymi orkiestrami świata takimi, jak Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra, Dresden Staats Kapella, Boston Symphony Orchestra, The New York Philharmonic, Mariinsky Orchestra. Trasa koncertowa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej swoim zasięgiem obejmie 19 stanów Ameryki Północnej od wschodniego do zachodniego wybrzeża (m.in. Nowy York, Las Vegas, Sacramento, West Palm Beach), i tym samym będzie to najdłuższe tournée, w którym uczestniczyła jakakolwiek europejska orkiestra symfoniczna. W ramach trwającego blisko 3 miesiące tournée (od 13 stycznia do 21 marca 2011), orkiestra wykona 46 koncertów. W repertuarze znajdą się utwory m.in.: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Gustava Mahlera, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Jeana Sibeliusa, Johanna Straussa (Jr.), Josepha Straussa oraz Richarda Straussa.

Szczegółowy wykaz trasy koncertowej znajduje się na stronie internetowej Filharmonii.

Ostrava Days 2011 - New Music Institute and Festival for Composers and Performers

Ostrava Days 2011Twórcy Instytutu i Festiwalu Nowej Muzyki dla Kompozytorów i Wykonawców (New Music Institute and Festival for Composers and Performers) zapraszają do udziału w Dniach Ostrawy 2011. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 marca 2011 roku.

Dni Ostrawy 2011, które odbędą się w dniach 15 sierpnia - 3 września 2011 roku, to wydarzenie poświęcone muzyce najnowszej, głównie utworom orkiestrowym, ale licznie prezentowane są także inne formy kompozycji. Młodzi i debiutujący kompozytorzy mają tu okazję pracować pod okiem wybitnych postaci ze świata muzyki współczesnej oraz współpracować z dużymi zespołami, takimi jak: Janáček Philharmonic Orchestra, Ostravská banda, jak i z rozmaitymi zespołami kameralnymi. W ostatnim tygodniu Dni Ostrawy 2011, kompozycje cześci uczestników zostaną zaprezentowane publicznie.

 Więcej informacjiznaleźć można na stronie internetowej: http://www.newmusicostrava.cz/en/ostrava-days-institute/application-guidelines lub pisząc na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 

(tłum. Joanna Warywoda)

Zmarł Ryszard Dudek

Ryszard DudekW niedzielę, 6 lutego 2011 roku zmarł wybitny dyrygent, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie - Ryszard Dudek. Miał 75 lat.

Ryszard Dudekurodził się 23 marca 1936 roku w Czeladzi. Studia dyrygenckie ukończył w 1962 roku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Przez całe życie prowadził ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Jako dyrygent występował prawie we wszystkich filharmoniach w kraju oraz w Niemczech, we Francji, w Belgii, na Węgrzech i w Bułgarii. Od roku 1978 przez 15 lat był etatowym I dyrygentem Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie, z którą dokonał licznych nagrań muzyki symfonicznej, w tym wielu prawykonań muzyki polskiej. Współpracował także z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. Przez wiele lat w Akademii Muzycznej w Warszawie prowadził również Studencką Orkiestrę Symfoniczną. Współpracował z Operetką Warszawską, z Teatrem Współczesnym, a także z Polskim Teatrem Muzycznym - Warszawska Scena Operowa. Przez kilkadziesiąt lat związany był zawodowo z Akademią Muzyczną w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), przez kilkanaście lat pełniąc funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. W swojej klasie wykształcił 42 dyrygentów. W gronie jego wychowanków znaleźli się: Janusz Powolny - laureat III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów w Paryżu, Henryk Pisarek - stały dyrygent w operze w Sydney (Australia), a także Dariusz Różankiewicz, Tomasz Łaskarzewski i Michał Klauza.

Zmarł ks. prof. Tadeusz Przybylski

ks. prof. Tadeusz PrzybylskiDnia 23 stycznia 2011 w Krakowie zmarł nagle ksiądz dr hab. Tadeusz Przybylski SDB, Salezjanin, wyświęcony w 1955 roku, muzykolog, wieloletni pracownik Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, PAT i profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, członek Związku Kompozytorów Polskich, Komisji Historycznej Oddziału Krakowskiego PAN, honorowy prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Kurpińskiego i honorowy obywatel Włoszakowic. Z pasją i oddaniem prowadził badania historyczne poświęcone muzyce polskiej od XVIII wieku do czasów współczesnych. Napisał pierwszą monografię Karola Kurpińskiego, wydobył z zapomnienia wielu kompozytorów, jak W. Sierakowski, A. Rutkowski, I. Friedman i in. Jego wielką zasługą są prace dotyczące kultury muzycznej Krakowa.

Ks. Profesor Przybylski był postacią niezwykłą, powszechnie znaną, cenioną i otaczaną wielkim szacunkiem, a On zawsze obdarzał studentów, pracowników i wielkie grono przyjaciół i ich rodzin swoją wiarą, ciepłem, pogodą ducha i mądrym słowem.

Stypendia Staubach 2012 dla kompozytorów (Staubach Honoraria 2012): aplikacja online

Po sukcesie, jaki odniosło przyznanie stypendiów Staubach Honorariaw ramach 45. Letniego Kursu Nowej Muzyki w Darmstadt, jego fundatorzy - Alice i Harry Eilerowie postanowili nadal wspierać działalność Międzynarodowego Instytutu Muzyki w Darmstadt(International Music Institute Darmstadt), w tym Kurs Letni organizowany przez tę instytucję. Na stronie internetowej Instytutu dostępny jest formularz aplikacyjny, który można składać ubiegając się jedno z pięciu stypendiów, które przyznane zostaną wybranym uczestnikom. Termin składania aplikacji upływa 1 kwietnia 2011 roku.

Dokładne informacje oraz formularze aplikacyjnedostępne są na stronie: http://www.internationales-musikinstitut.de/index.php?lang=en

(tłum. Joanna Warywoda)

Koncert urodzinowy Witolda Lutosławskiego

Witold LutosławskiJuż po raz trzeci w rocznicę urodzinWitolda Lutosławskiego z inicjatywy Towarzystwa jego imienia odbędzie się koncert na Zamku Królewskim, przypominający o zbliżającej się 100. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora w 2013 roku. We wtorek, 25 stycznia 2010 rokuo godz. 18 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie z recitalem wystąpi rzadko w ostatnich latach koncertujący w stolicy skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, zaś w programie znajdzie się słynny utwór Lutosławskiego – Partitaw oryginalnej wersji na skrzypce i fortepian z roku 1984. Warto przypomnieć, że K. A. Kulka był jednym z pierwszych wykonawców tego dzieła i jako pierwszy dokonał jego nagrania płytowego. Artysta, wspólnie z pianistą Andrzejem Guzem, wykona też wciąż wymagającą popularyzacji Sonatę a-moll op. 13z 1885 roku Ignacego Jana Paderewskiego oraz słynną Sonatę g-moll(zwaną „z trylem diabelskim”) Giuseppe Tartiniego.

ENSEMBLE 2012 - Call for Young Ensembles

Międzynarodowy Letni Kurs Nowej Muzyki (International Summer Course for New Music), który odbędzie się w Darmstadt, w dniach od 14 do 28 lipca 2012 rokupod nazwą ENSEMBLE 2012, zaprasza zespoły młodych muzyków do zgłaszania udziału.

Do września 2011 roku, spośród nadesłanych zgłoszeń, jury wybierze maksymalnie 4 zespoły, którym przyznane zostanie częściowe stypendium. Podczas dwutygodniowych warsztatów wybrane zespoły pracować będą pod kierunkiem grupy pedagogów, w skład której wejdą muzycy z cenionych zespołów, znani dyrygenci i kompozytorzy. W trakcie warsztatów młodzi muzycy będą pracować nad utworami, które następnie zaprezentowane zostaną podczas koncertów na zakończenie kursu. Do udziału w kursie zaproszone są zespoły mające w swoim składzie od 3 do 12 muzyków. Zgłoszenia należy przesyłać do 15 maja 2011 roku.

Szczegółowe informacje oraz formularz aplikacyjny dostępne są na stronie: www.internationales-musikinstitut.de
 

(tłum. Joanna Warywoda)

Mariusz Smolij z Budapest Symphony Orchestra na nowej płycie Naxos

Płyta Mariusza Smolija - NAXOSNAXOS, Int. – światowy potentat na rynku nagraniowym muzyki klasycznej wydał już czwartą płytę nagraną przez polskiego dyrygentaMariusza Smolija. Po udanych i wysoko ocenionych przez międzynarodową krytykę nagraniach poświęconych muzyce polskich kompozytorów Andrzeja Panufnika oraz Tadeusza Szeligowskiego, obecne CD jest drugą częścią mini serii prezentującej dorobek kompozytorski Miklosa Rozsy.
Rozsa, kompozytor węgierski, który spędził większą część życia w Stanach Zjednoczonych jest głównie znany z muzyki do słynnych filmów takich, jak Ben Hurczy Quo Vadis. Nagrania zawarte w albumie ukazują jego talent twórczy w dziedzinie muzyki koncertowej. Płyta została nagrana przy udziale Budapest Symphony Orchestra, a solistą jest koncertmistrz grupy wiolonczel Cleveland Orchestra – Mark Kosower. Repertuar zawiera m.in. światowę premierę nagraniową Rapsodii na wiolonczelę z orkiestrą, op. 3.
W sezonie 2011/12 Naxos zapowiada wydanie dwóch następnych płyt nagranych przez Mariusz Smolija, jedną z muzyką Ernesta Blocha, a następną z dziełami kolejnego węgierskiego kompozytora – Eugeniusza Zadora.

Paszport „Polityki” 2010 dla Wioletty Chodowicz

Wioletta ChodowiczWe wtorek, 18 stycznia 2011 rokuw Teatrze Wielkim w Warszawie odbyła się gala wręczenia Paszportów „Polityki” 2010. Tygodnik przyznał swoje nagrody kulturalne po raz osiemnasty. W dziedzinie muzyki poważnejlaureatką została Wioletta Chodowicz (na zdjęciu) - sopranistka, absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Występowała w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Wrocławskiej i Operze Narodowej, a także w Filharmonii Monachijskiej, lipskim Gewandhaus i Tonhalle w Zurychu. Nagrodę otrzymała za dwie wybitne tytułowe role, w „Rusałce” Antonina Dwořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi i w „Katii Kabanowej” Leoša Janačka w Operze Narodowej. Za piękny głos i osobowość sceniczną, za wyraziste i wzruszające kreacje kobiet namiętnych i doświadczonych przez życie.

"Paszporty" to nagroda całej polskiej krytyki. Kapituła wybiera zwycięzców spośród artystów zgłoszonych przez wybitnych krytyków prasy, radia i telewizji. Oprócz symbolicznego "Paszportu" zwycięzcy otrzymują również 10 tys. zł.

VI MIędzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Jurgensona - Moskwa 2011

VI Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Jurgensona organizowany jest przez Ministerstwo Kultury Federacji Rosyjskiej, Moskiewskie Konserwatorium im. Czajkowskiego, Centrum Muzyki Współczesnej w Moskwie (Centre for Contemporary Music) oraz Fundację Dobroczynną im. Jurgensona (Jurgenson Charity Foundation).

Profil uczestnika: kompozytorzy urodzeni po 15 marca 1975.

Do konkursu zgłaszać można kompozycje w następujących kategoriach:
- utwory na zespoły instrumentalne lub na głos i instrumenty (6-16 muzyków);
- tria lub kwartety smyczkowe,
- kompozycje na zespoły perkusyjne lub marimbowe (maksymalnie 6 muzyków).
Czas trwania: 6 -15 minut. W skład zespołu instrumentalnego mogą wejść następujące instrumenty: 1 flet (wymiennie z fletem piccolo lub fletem altowym), 1 obój (wymiennie z rożkiem angielskim), 1 klarnet (wymiennie z klarnetem basowym), 1 fagot, 1 róg, 1 trąbka, 1 puzon, perkusje (2 perkusistów), 1 fortepian, 1 harfa, skrzypce (2), 1 altówka, 1 wiolonczela, 1 kontrabas. W partyturach utworów przeznaczonych na zespoły perkusyjne, instrumenty należy pogrupować według wykonawców. Do konkursu dopuszczone zostaną tylko i wyłącznie kompozycje, które wcześniej nie były publikowane ani wykonywane publicznie. Kandydat może zgłosić do udziału w konkursie kompozycje w maksymalnie w dwóch kategoriach.

 Termin nadsyłania zgłoszeń: 15 marca 2011(decyduje data stempla pocztowego).

Nagrody: Grand Prix 60.000 rubli, I miejsce w każdej z kategorii - 30.000 rubli.

Zgodnie z regulaminem Konkursu, laureaci zobowiązani są przenieść prawa do publikacji kompozycji na Fundację Dobroczynną im. Jurgensona (Jurgenson Charity Foundation).

Konkurs składa się z dwóch etapów. Po ocenieniu nadesłanych partytur jurorzy wybiorą 10 kompozytorów, których kompozycje zostaną dopuszczene do udziału w drugim etapie konkursu. Wyniki konkursu ogłoszone zostaną we wrześniu 2011 roku, po wykonaniu kompozycji przez muzyków z zespołu Studio for New Music (z Moskwy) oraz z zespołu perkusyjnego Marka Pekarsky'ego. Przewodniczącym jury będzie Vladimir Tarnopolski.

Zgłoszeniemusi zostać wysłane nie później niż 15 marca 2011 i powinno zawierać:
• 2 egzemplarze partytury utworu (jeśli dany utwór zostanie dopuszczony do udziału w finale konkursu, partie poszczególnych głosów należy przesłać do 31 maja 2011). Na składanym egzemplarzu nut należy wyraźnie napisać hasło; imię i nazwisko kandydata nie może się pojawić),
• 2 zdjęcia kandydata,
• uzupełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, w języku angielskim i rosyjskim.

Kopertę (paczkę) zawierającą kompletne zgłoszenie, z dopiskiem "To the organizing committee of the International Jurgenson competition for young composers" [tłum: Dla Komitetu Organizacyjnego VI Konkursu Kompozytorskiego im. Jurgensona] należy przesłać na następujący adres:

Centre for Contemporary Music
Moscow Tchaikovsky Conservatory
B.Nikitskaya 13, of.316
Moscow 125009 Russia

Więcej informacji na stronie: http://www.ccmm.ru

(tłum. Joanna Warywoda)

NOWOJORSKA KRONIKA MUZYCZNA: Roman Markowicz - Zakończenie Roku Chopinowskiego

Yulianna AvdeevaA więc obchodzony na całym świecie Rok Chopinowski dobiegł końca, a na nowojorskim gruncie związane to było z pojawieniem się Yulianny Avdeevy, laureatki I nagrody XI Konkursu Chopinowskiego w Warszawie.
Jej nowojorska wizyta była rezultatem współpracy, jaką nawiązała się pomiędzy Filharmonią Nowojorską a Fundacją im. Beethovena, na której czele stoi pani Elżbieta Penderecki, znana dziś nie tylko jako małżonka wielkiego kompozytora, ale głownie jako liczący się impresario i organizatorka Festiwalu Beethovenowskiego. Dla przypomnienia więc: dzięki staraniom pani Pendereckiej i jej usilnym wysiłkom (czyt.: zdobywanie funduszy) podczas swojego tournee po Europie Filharmonia Nowojorska pojawiła się w Warszawie z dwoma koncertami i podczas pierwszego z nich jako solistka wystąpiła właśnie zwyciężczyni Konkursu, rosyjska pianistka Avdeeva. Ta „transakcja wiązana”, niespotykana dotąd, przewidywała również udział tej samej pianistki w koncercie Filharmonii Nowojorskiej na ich rodzimym gruncie. Było to o tyle ewenementem, iż tradycyjnie nawet laureaci znanych, czy nawet wielkich konkursów czekają latami zanim się pojawią jako soliści tej orkiestry. Zazwyczaj wiąże się to z przesłuchaniami dla dyrektora artystycznego , w tym wypadku byłby nim Alan Gilbert i planowania na kilka lat do przodu. Tym razem, ponieważ finał Konkursu nastąpił zaledwie na kilka dni przed pojawieniem się Nowojorskich Filharmoników w naszej stolicy i ponieważ był to Rok Chopinowski, postanowiono uczynić coś dotąd niespotykanego i uczcić tę rocznicę właśnie poprzez zaprezentowanie laureatki I nagrody na warszawskiej i nowojorskiej estradzie.
W przeddzień koncertu filharmonicznego w Konsulacie Generalnym Rzeczpospolitej odbyło się uroczyste spotkanie nazwane godnie „Grand Finale of the 2010 Chopin Year Celebrations”. Gośćmi honorowymi byli obok wspomnianej już pani Elżbiety Pendereckiej, Waldemar Dąbrowski, były minister kultury, a dzisiaj dyrektor Teatru Wielkiego i przewodniczący Komitetu Obchodów Chopin 2010, oraz sama Yulianna Avdeeva, która wbrew naszym oczekiwaniom zaszczyciła nas nie pół-recitalem, ale jedynie kilkoma kompozycjami Chopina i jednym bisem. Jej występ poprzedzony był sympatycznymi komentarzami pani Pendereckiej i pana Dąbrowskiego, którzy zrelacjonowali swój udział w obchodach Roku Chopinowskiego. Mówiąc o globalizacji i powszechnej popularności Chopina na całym świecie dyrektor Dąbrowski w dość zabawny sposób zwrócił uwagę na to, że doszło do tego, iż to Polska promuje dziś rosyjskich artystów.

NOWOJORSKA KRONIKA MUZYCZNA: Roman Markowicz - Zakończenie Roku Chopinowskiego

Yulianna AvdeevaA więc obchodzony na całym świecie Rok Chopinowski dobiegł końca, a na nowojorskim gruncie związane to było z pojawieniem się Yulianny Avdeevy, laureatki I nagrody XI Konkursu Chopinowskiego w Warszawie.
Jej nowojorska wizyta była rezultatem współpracy, jaką nawiązała się pomiędzy Filharmonią Nowojorską a Fundacją im. Beethovena, na której czele stoi pani Elżbieta Penderecki, znana dziś nie tylko jako małżonka wielkiego kompozytora, ale głownie jako liczący się impresario i organizatorka Festiwalu Beethovenowskiego. Dla przypomnienia więc: dzięki staraniom pani Pendereckiej i jej usilnym wysiłkom (czyt.: zdobywanie funduszy) podczas swojego tournee po Europie Filharmonia Nowojorska pojawiła się w Warszawie z dwoma koncertami i podczas pierwszego z nich jako solistka wystąpiła właśnie zwyciężczyni Konkursu, rosyjska pianistka Avdeeva. Ta „transakcja wiązana”, niespotykana dotąd, przewidywała również udział tej samej pianistki w koncercie Filharmonii Nowojorskiej na ich rodzimym gruncie. Było to o tyle ewenementem, iż tradycyjnie nawet laureaci znanych, czy nawet wielkich konkursów czekają latami zanim się pojawią jako soliści tej orkiestry. Zazwyczaj wiąże się to z przesłuchaniami dla dyrektora artystycznego , w tym wypadku byłby nim Alan Gilbert i planowania na kilka lat do przodu. Tym razem, ponieważ finał Konkursu nastąpił zaledwie na kilka dni przed pojawieniem się Nowojorskich Filharmoników w naszej stolicy i ponieważ był to Rok Chopinowski, postanowiono uczynić coś dotąd niespotykanego i uczcić tę rocznicę właśnie poprzez zaprezentowanie laureatki I nagrody na warszawskiej i nowojorskiej estradzie.
W przeddzień koncertu filharmonicznego w Konsulacie Generalnym Rzeczpospolitej odbyło się uroczyste spotkanie nazwane godnie „Grand Finale of the 2010 Chopin Year Celebrations”. Gośćmi honorowymi byli obok wspomnianej już pani Elżbiety Pendereckiej, Waldemar Dąbrowski, były minister kultury, a dzisiaj dyrektor Teatru Wielkiego i przewodniczący Komitetu Obchodów Chopin 2010, oraz sama Yulianna Avdeeva, która wbrew naszym oczekiwaniom zaszczyciła nas nie pół-recitalem, ale jedynie kilkoma kompozycjami Chopina i jednym bisem. Jej występ poprzedzony był sympatycznymi komentarzami pani Pendereckiej i pana Dąbrowskiego, którzy zrelacjonowali swój udział w obchodach Roku Chopinowskiego. Mówiąc o globalizacji i powszechnej popularności Chopina na całym świecie dyrektor Dąbrowski w dość zabawny sposób zwrócił uwagę na to, że doszło do tego, iż to Polska promuje dziś rosyjskich artystów.

Mistrzowski Kurs Kompozytorski Gavina Bryars'a - Mediolan, 12-15 kwietnia 2011

Mistrzowski Kurs Kompozytorski prowadzony przez Gavina Bryars’aprzeznaczony jest dla kompozytorów wszystkich narodowości, bez względu na wiek. Kurs obejmuje sesje, podczas których analizowane będą najważniejsze dzieła kompozytora oraz warsztaty, w których wykorzystane zostaną partytury zaprezentowane przez uczestników. Na zakończenie kursu, Gavin Bryars wybierze spośród uczestników jednego kompozytora, u którego zespół Sentieri Selvaggi zamówi napisanie utworu na rok 2012.

Zgłoszeniedo wzięcia udziału kursie, zawierające CV kandydata, adres e-mail, numer telefonu oraz przynajmniej jedną partyturę (organizatorzy kursu nie przewidują ograniczeń w rozmiarze aparatu wykonawczego lub długości zgłaszanych kompozycji), należy przesłać do Sentieri selvaggi (viale Monza 169 – 20125 Milano – Italy) do dnia 10 lutego 2011 roku.

 Wpisowe(płatne po dopuszczeniu do udziału w kursie):150€
Informacja o dopuszczeniu do udziału w kursie zostanie przesłana do dnia 28 lutego 2011 roku.

(tłum. Joanna Warywoda)

Kontakt:
Pubbliche Relazioni Sentieri selvaggi
Viale Monza, 169
20125 Milano
tel/fax 0228510718
www.sentieriselvaggi.org  

FOCUS! - Festiwal Polskiej Muzyki Wspolczesnej w Nowym Jorku

Focus! 2011Instytut Kultury Polskiej i Juilliardzapraszają na Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Focus! 2011Nowe Kierunki W Muzyce Polskiej Po Roku 1945, który odbędzie się w dniach 22-28 stycznia 2011 roku w Nowym Jorku.
Na tygodniowy festiwal polskiej muzyki współczesnej FOCUS! 2011 Festival. Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945w interpretacji New Juilliard Ensemble, Juilliard Orchestraoraz uznanych solistów złoży się 6 koncertów, podczas których wykonane zostaną dzieła 34 polskich kompozytorów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Bogusława Shaeffera, Wojciecha Kilara, Zygmunta Krauze, Pawła Mykietyna, Aleksandra Lasonia, Pawła Szymańskiego, Aleksandry Gryki, Agaty Zubel i wielu innych. Koncert 28 styczniaw całości poświęcony będzie twórczości Witolda Lutosławskiego.
Festiwal rozpocznie występ zespołu New Juilliard Ensamble (NJE) pod dyrekcją Joel'a Sachs'a, a zakończy koncert utworów Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Juilliard Orchestra, pod batutą Jeffrey'a Milarsky'ego. Koncert otwierający i zamykający festiwal odbędzie się w Alice Tully Hall w Lincoln Center, a koncerty muzyki kameralnej - w Paul Hall w Juilliard, w dniach od 24 do 28 stycznia.

Koncertom będzie towarzyszyć dyskusja panelowa 25 stycznia o godz. 19:00 z udziałem dyrektora Festiwalu „Warszawskiej Jesieni”Tadeusza Wieleckiego, redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa MuzycznegoAndrzeja Kosowskiego, kompozytorki Elżbiety Sikory, prezesa Związku Kompozytorów PolskichJerzego Kornowicza, której moderatorem będzie Joel Sachs. Dnia 26 stycznia o godz. 19:00 odbędzie się również rozmowa z Łukaszem Szałankiewiczem na temat polskiej muzyki elektronicznej; a po niej pokaz filmu The Henge: In Search of the Nazi Bellz muzyką jego autorstwa.
 

Przeczytaj: program Festiwalu - plik PDF

Zmarła Jadwiga Paja-Stach

Jadwiga Paja-StachW dniu 11 stycznia 2011 roku w Krakowie zmarła profesor Jadwiga Paja-Stach – muzykolog, znana autorka licznych publikacji o muzyce współczesnej, m.in. książek o Witoldzie Lutosławskim. Miała 61 lat.

Prof. dr hab. Jadwiga Paja-Stach urodziła się 16 grudnia 1949 roku w Rzeszowie. Studiowała muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim, z którym przez wiele lat związana była następnie pracą naukową (od 1999 roku kierowała Zakładem Muzyki Nowej). W kręgu jej zainteresowań znajdowała się twórczość kompozytorów XX i XXI wieku – polskich i holenderskich oraz problemy analizy dzieła muzycznego. Jest autorką wielu prac z tej dziedziny, m.in. książek Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku(1992), Witold Lutosławski(1996), Lutosławski i jego styl muzyczny(1997). Ostatnio, w 2009 roku ukazała się jej publikacja Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego. Od 1985 roku współpracowała z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w Krakowie jako autorka i redaktor naukowy działu "Kompozytorzy XX wieku, urodzeni przed 1900 r." w Encyklopedii Muzycznej PWM.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski ALEA III 2011

Konkurs przeznaczony jest dla kompozytorów wszystkich narodowości, urodzonych po 1 stycznia 1971. Każdy z uczestników może przedstawić do konkursu tylko jeden utwór. Do konkursu można zgłaszać prace reprezentujące wszelkie kierunki estetyczne, trwające od 6 do 15 minut, przeznaczone na solowy głos lub instrument, lub na zespół składający się maksymalnie z 15 muzyków. Dopuszczalne są następujące instrumenty: flet (wymiennie z fletem piccolo lub fletem altowym), obój (wymiennie z rożkiem angielskim), klarnet (klarnet basowy), saksofon (altowy, sopranowy, tenorowy lub basowy), fagot, róg, trąbka, waltornia, tuba, perkusja (dwóch perkusistów), harfa, instrument klawiszowy (jeden muzyk), gitara, dwoje skrzypiec, altówka, wiolonczela, kontrabas, taśma i głos. Jeden z piętnastu wykonawców może grać na instrumencie tradycyjnym, ludowym lub rzadko spotykanym (jako solista lub jako członek zespołu) lub też może prezentować niezwykłą specjalizację woklaną. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej konkursu.
Każdy z kompozytorów może przedstawić do konkursu tylko jedną kompozycję. Zgłaszane utwory nie mogą być wcześniej publikowane, publicznie wykonywane oraz emitowane, zarówno w całości, jak i w części, przed ogłoszeniem wyników konkursu. Ogłoszenie wyników będzie miało miejsce na przełomie września i października 2011 roku. Z udziału w konkursie wykluczone są prace nagrodzone w innych konkursach.
Kompozycje należy zgłaszać anonimowo.
W konkursie wyłonionych zostanie 6-9 prac, które następnie wykonane zostaną w Bostoniena przełomie września i października. Wybrane kompozycje wykona ALEA III pod kierunkiem Theodora Antoniou. Na zakończenie koncertu, jury wybierze jedną kompozycję, której autor otrzyma nagrodę ALEA III, w wysokości $2500.
W jury konkursu zasiądą wybitne osobistości zamieszkałe bądź pracujące w rejonie Bostonu: kompozytorzy, wykonawcy, dyrygenci, muzykolodzy oraz pedagodzy.
(tłum. Joanna Warywoda)
Kierownictwo muzyczne: Theodore Antoniou
Nagroda ALEA III: $2500
Termin nadsyłania zgłoszeń: 15 marca 2011

Dodatkowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy uzyskać można na stronie internetowej ALEA III: www.aleaiii.com lub pisząc do Alexa Kalogerasa na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Partyrurę należy składać wraz z formularzem zgłoszeniowym.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski ALEA III 2012

Konkurs przeznaczony jest dla kompozytorów wszystkich narodowości, urodzonych po 1 stycznia 1972. Każdy z uczestników może przedstawić do konkursu tylko jeden utwór. Do konkursu można zgłaszać prace reprezentujące wszelkie kierunki estetyczne, trwające od 6 do 15 minut, przeznaczone na solowy głos lub instrument, lub na zespół składający się maksymalnie z 15 muzyków. Dopuszczalne są następujące instrumenty: flet (wymiennie z fletem piccolo lub fletem altowym), obój (wymiennie z rożkiem angielskim), klarnet (klarnet basowy), saksofon (altowy, sopranowy, tenorowy lub basowy), fagot, róg, trąbka, waltornia, tuba, perkusja (dwóch perkusistów), harfa, instrument klawiszowy (jeden muzyk), gitara, dwoje skrzypiec, altówka, wiolonczela, kontrabas, taśma i głos. Jeden z piętnastu wykonawców może grać na instrumencie tradycyjnym, ludowym lub rzadko spotykanym (jako solista lub jako członek zespołu) lub też może prezentować niezwykłą specjalizację woklaną. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej konkursu.
Każdy z kompozytorów może przedstawić do konkursu tylko jedną kompozycję. Zgłaszane utwory nie mogą być wcześniej publikowane, publicznie wykonywane oraz emitowane, zarówno w całości, jak i w części, przed ogłoszeniem wyników konkursu. Ogłoszenie wyników będzie miało miejsce na przełomie września i października 2012 roku. Z udziału w konkursie wykluczone są prace nagrodzone w innych konkursach.
Kompozycje należy zgłaszać anonimowo.
W konkursie wyłonionych zostanie 6-9 prac, które następnie wykonane zostaną w Bostoniena przełomie września i października 2012. Wybrane kompozycje wykona ALEA III pod kierunkiem Theodora Antoniou. Na zakończenie koncertu, jury wybierze jedną kompozycję, której autor otrzyma nagrodę ALEA III, w wysokości $2500.
W jury konkursu zasiądą wybitne osobistości zamieszkałe bądź pracujące w rejonie Bostonu: kompozytorzy, wykonawcy, dyrygenci, muzykolodzy oraz pedagodzy.
(tłum. Joanna Warywoda)
Kierownictwo muzyczne: Theodore Antoniou
Nagroda ALEA III: $2500
Termin nadsyłania zgłoszeń: 15 marca 2012

Dodatkowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy uzyskać można na stronie internetowej ALEA III: www.aleaiii.com lub pisząc do Alexa Kalogerasa na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Partyrurę należy składać wraz z formularzem zgłoszeniowym.

Tournée koncertowe Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita oraz laureatów Konkursu Chopinowskiego w Japonii i Chinach

Antoni Wit z orkiestrą FNW dniach 13-29 stycznia 2011 rokuOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita udaje się na tournée koncertowe do Japonii i Chin. Wraz z Orkiestrą wyjeżdżają także laureaci ostatniego Konkursu Chopinowskiego: Julianna Awdiejewa, Ingolf Wunder, Lukas Geniušas, Daniił Trifonowi François Dumont. Artyści wystąpią w sześciu miastach Japonii(Sendai, Fukuoka, Osaka, Tokyo, Nagoya, Sapporo) oraz w stolicy Chin- Pekinie.
Każdy z koncertów w Japonii składać się będzie z części recitalowej (podczas której wystąpi najczęściej trzech laureatów z repertuarem chopinowskim) oraz koncertowej (dwóch pozostałych laureatów wykona Koncerty fortepianoweChopina z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej). Dwa koncerty w Pekinie są w całości symfoniczne, z udziałem jedynie triumfatorki Konkursu - Julianny Awdiejewej (w Koncercie e-mollFryderyka Chopina). Ponadto Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita wykona BajkęStanisława Moniuszki, V Symfonię e-mollPiotra Czajkowskiego i wymiennie wybór z Tańców węgierskichJohannesa Brahmsa lub Tańców słowiańskichAntonína Dvořáka.

Tournée Miroslava Kultysheva

Miroslav KultyshevW lutym 2011 roku do Polski przyjeżdża wybitny rosyjski pianista Miroslav Kultyshev– zwycięzca Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie i finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im F. Chopina w Warszawie w 2010 roku. Wystąpi z recitalami w Warszawie(Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego), Rzeszowie, Opolu, Wrocławiu, Łodzii Nowym Sączu.
Będzie to pierwsza trasa koncertowa artysty od czasu Konkursu Chopinowskiego, dlatego w programie jego koncertów znajdą się utwory Fryderyka Chopina: Barkarola Fis-dur op. 60, 4 Mazurki z op. 30, Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Nokturn As-Dur Op. 32, Ballada f-moll op. 52, Polonez-fantazja As-dur op. 61i Sonata h-moll op.56.

Organizatorem tournée jest Impresariat Artystyczny „Incydent Art”, prowadzona przez Tadeusza Deszkiewicza.

Leonora Armellini wystąpi w Łodzi

Leonora ArmelliniWłoska pianistka Leonora Armellini(na zdjęciu), dobrze znana publiczności dzięki udziałowi w ubiegłorocznym XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, zagra Koncert fortepianowy e-moll op.11Chopina. Artystce towarzyszyć będzie Radiowa Filharmonia New Art pod batutą Emiliana Madeya.

Koncert odbędzie się 16 stycznia 2011 rokuo godz. 17.00 w Muzeum Miasta Łodzi (Pałac Poznańskich). Program wieczoru dopełni Symfonia na smyczki nr 3 e-mollFelixa Mendelssohna-Bartholdy i Serenada na smyczki C-dur op.48Piotra Czajkowskiego.

2010 Rok Fryderyka Chopina na Uniwersytecie Warszawskim

Rok Chopina na UWUniwersytet Warszawski obchodził w 2010 roku dwusetną rocznicę urodzin Fryderyka Chopina. Ten wielki kompozytor jako młody chłopiec w latach 1817–1827 tu właśnie mieszkał i wyrastał w akademickiej atmosferze, zaś w 1829 roku, po trzyletnich studiach muzycznych oraz wykładach historii i literatury, został absolwentem Szkoły Głównej Muzyki Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego.
W Roku Fryderyka Chopina na UW, ustanowionym uchwałą Senatu Uczelni, Uniwersytet przedstawił muzyczne korzenie kompozytora, twórczość mistrzów i nauczycieli młodego Chopina, zaprezentował jego kompozycje w niekonwencjonalnych opracowaniach i stylach. Obok kilkunastu koncertów odbyły się też imprezy plenerowe oraz wystawy, ukazujące tradycje i osiągnięcia pierwszych lat istnienia warszawskiej Uczelni. W programie Roku Chopina na UW znalazły się także wydarzenia i wydawnictwa naukowe, poświęcone samemu Fryderykowi lub inspirowane jego życiem i epoką, w której tworzył. Warto podkreślić, że Uniwersytet Warszawski był współorganizatorem najważniejszego wydarzenia naukowego chopinowskiej rocznicy – III Międzynarodowego Kongresu „Chopin 1810–2010: Idee – Interpretacje – Oddziaływania”.
Rok Chopina na UW, zorganizowany przez Biuro Promocji UW i Fundację Uniwersytetu Warszawskiego, uzyskał wsparcie finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawy, był też objęty patronatem medialnym przez Program 2 Polskiego Radia. Współpraca z wieloma instytucjami – m.in. Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, Archikatedrą Św. Jana Chrzciciela w Warszawie – pozwoliła wpisać uniwersyteckie przedsięwzięcia w światowe kalendarium wydarzeń Roku Chopinowskiego 2010.
Na stronie www.chopin.uw.edu.pl prezentowane są chopinowskie ślady na Uniwersytecie oraz dokonania Roku Chopina na UW.

Przyznano stypendium im. Witolda Lutosławskiego na 2011 rok

Marcin StańczykGabriela i Marcin Bogusławscy przyznali stypendium im. Witolda Lutosławskiego Marcinowi Stańczykowi. Decyzja została podjęta na wniosek Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego na podstawie rekomendacji jury w składzie: Łukasz Borowicz , Kazimierz Kord , Jerzy Kornowicz, Włodzimierz Kotoński, Jan Krenz oraz Grzegorz Michalski.

Marcin Stańczyk (na zdjęciu) kompozytor urodzony w 1977 roku w Łęczycy, ukończył prawo na Uniwersytecie Łódzkim, teorię muzyki oraz kompozycję w klasie Zygmunta Krauzego w Akademii Muzycznej w Łodzi. Odbył też studia podyplomowe w zakresie kompozycji u Ivana Fedele w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie. Stypendium będzie wykorzystane na sfinansowanie kursu kompozycji i muzyki elektronicznej w paryskim ośrodku badań nad dźwiękiem IRCAM w roku akademickim 2011/2012.

Premiera "Ernaniego" w Tel Awiwie

Ernani
Spektakl ErnaniGiuseppe Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego
, zrealizowany jako przedsięwzięcie trzech scen operowych: Teatru Wielkiego w Poznaniu, Abao Olbe w Bilbao i Israeli Opera w Tel Awiwie, dnia 7 stycznia 2011 rokubędzie miał swoją izraelską premierę. Jest to pierwsza prezentacja tego dzieła w historii Opery w Tel Awiwie.

Pierwszy raz Ernaniw reż. M. Znanieckiego był pokazany na scenie poznańskiej Opery 24 października 2009 roku, potem – 16 stycznia 2010 roku – pojawił się premierowo w Bilbao, w kwietniu 2010 powrócił na chwilę do Poznania, ponownie mogliśmy go oglądać podczas X Poznańskich Dni Verdiego. W premierze izraelskiej wystąpią: Carlo Guelfi – Don Carlos, Paata Burchuladze – Silva, Michele Crider – Elvira, Pierro Giuliacci – Ernani, Efrat Ashkenazi – Giovanna, Felix Livshitz – Don Riccardo, Noah Briger – Jago. Kierownictwo muzyczne – George Pehlivanian, scenografia – Luigi Scoglio, kostiumy – Kornelia Piskorek, reżyseria świateł – Bogumił Palewicz.

Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Ernanizagości ponownie w 2012 roku – Roku Mężczyzn.

Aleksandra Kurzak podpisała kontrakt fonograficzny z Decca Classics

Aleksandra Kurzak
 Aleksandra Kurzak podpisała ekskluzywny kontrakt nagraniowy z Decca Classics. Utalentowana, młoda polska sopranistka jest jedną z najznakomitszych śpiewaczek operowych swojego pokolenia. Występami na scenach Europy i Stanów Zjednoczonych zachwyciła krytyków oraz melomanów całego świata.

Debiutancki album, nagrany w grudniu 2010 roku, ukaże się w połowie 2011 roku. Repertuar stanowić będą zróżnicowane pod względem wyrazowym, koloraturowe oraz liryczne arie, które Kurzak wykonywała już na scenach operowych oraz na estradach koncertowych świata. Sopranistce towarzyszy Orquestra de la Comunitat Valenciana pod dyrekcją Omera Wellbera – pełniącego funkcję dyrektora artystycznego orkiestry. Program albumu został ułożony w taki sposób, by w pełni oddać pełną, ciepłą barwę sopranu solistki oraz jej niezwykłe umiejętności wokalne. Obok popisowych arii bel canto z oper Belliniego (Purytanie) oraz Donizettiego (Łucja z Lammermooru) na płycie znajdzie się również aria z pierwszego aktu TraviatyVerdiego oraz swoisty ukłon w stronę polskiej tradycji operowej – aria ze Strasznego DworuStanisława Moniuszki, najwspanialszej polskiej opery XIX wieku.

Aleksandra Kurzak wystąpi także gościnnie na najnowszym albumie Josepha Calleji. Płyta pochodzącego z Malty tenora zostanie wydana w drugiej połowie 2011 roku i będzie zawierać między innymi duety z oper CyganeriaPucciniego oraz Poławiacze perełBizeta.

O Aleksandrze Kurzak zaczęło być bardzo głośno w sezonie 2004-2005, gdy zadebiutowała rolą Olimpii w Opowieściach HoffmannaOffenbacha, w Metropolitan Opera w Nowym Yorku oraz rolą Aspazji w Mitridate, Re di PontoMozarta w Royal Opera House - Covent Garden w Londynie. Po nich przyszły kolejne, wybitne – stworzone na scenie Royal Opera House – kreacje: Adiny w Napoju miłosnymDonizettiego, Noriny w Don PasqualeDonizettiego, Zuzanny w Weselu FigaraMozarta oraz Donny Fiorilli w Turku w ItaliiRossiniego. Rola tytułowa w operze Rossiniego Matilde di Shabran(wystawionej w 2008 roku także w Royal Opera House) okazała się wielkim triumfem i zapewniła artystce wysoką pozycję na międzynarodowej scenie. Aleksandrze Kurzak partnerował tenor Juan Diego Flórez, także związany obecnie kontraktem fonograficznym z Decca Classics.

Prawykonanie dzieła Krzysztofa Pendereckiego na zakończenie obchodów Roku Chopina 2010

Prawykonanie dzieła Krzysztofa Pendereckiego
Dnia 14 stycznia 2011 rokuo godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się prawykonanie dziełaKrzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgiina sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Trzyczęściowa kompozycja, zamówiona przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, uwieńczy obchody 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina.

Wystąpią: Wioletta Chodowicz (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Mariusz Godlewski (baryton) oraz Chór Filharmonii Narodowej i Sinfonia Varsovia. Całość poprowadzi Valery Gergiev.

W wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" Krzysztof Penderecki tak powiedział o swojej najnowszej kompozycji: "Pisanie Powiało na mnie morze snów... zajęło mi 16 miesięcy. (...) Teksty są tak zestawione, że kończą się śmiercią Chopina. Pierwsze wiersze są bajeczne, fantazyjne, jak teksty Leśmiana czy Wierzyńskiego. Drugą część poświęciłem nocy - z wierszem Wata, jako mottem, czy miniaturami Staffa. Ale to wszystko jest przygotowaniem do najdłuższej, trzeciej części, która kończy się słowami Norwida I oto pieśń skończyłeś. Jest to rodzaj Requiem dla Chopina. I jeszcze jedno. Wykorzystałem też teksty poetów piszących na emigracji. Stąd tytuł utworu - Pieśni zadumy i nostalgii. Pojawia się Grób Potockiej Mickiewicza, jest wspaniały wiersz Wata, pisany na emigracji czy Pan Cogito myśli o powrocie do rodzinnego miasta Herberta. Starałem się oddać stan ducha Chopina, w którego listach Polska ciągle się przewijała. I ta nostalgia za ojczyzną."

Przeczytaj: wywiad z Krzysztofem Pendereckim (gazeta.pl)

Nowa płyta zespołu Antiquo More z muzyką renesansu

Antiquo more
W połowie grudnia 2010 rokuukazała się płyta zespołu Antiquo Morez muzyką renesansu, wydana przez wydawnictwo RecArt. Zawiera 29 utworów takich kompozytorów, jak: Michael Praetorius, Thoinot Arbeau, John Dowland, Wojciech Długoraj, Pierre Francisque Caroubel, Tylman Susato, Cristofano Malvezzi, Antony Holborne, Etienne du Tertre, Andrea Falcomeri, Johan Fisher oraz kompozytorów anonimowych. Płyta została nagrana w Kościele Wniebowzięcia NMP w Paradyżu.
Zespoł Antiquo Moredziała przy Szkole Podstawowej nr 2 w Międzyrzeczu. Główne miejsce w jego repertuarze zajmuje muzyka i taniec okresu renesansu. Zespół wykorzystuje kopie dawnych instrumentów m.in. flety proste, lutnie, skrzypce, cornamuse, fidel, violę da gamba. Rytm pracy zespołu wyznacza Ogólnopolski Festiwal Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, którego Antiquo More jest wielokrotnym laureatem. Grupa koncertuje w kraju (Kraków, Warszawa, Łódź, Jarosław, Szczecin, Malbork, Świeradów Zdrój) i za granicą (Słowenia, Francja, Belgia, Holandia, Niemcy). Zespół łączy muzykę, taniec i żonglerkę flagami w spektakle, co sprawia, że jej występy są bardzo widowiskowe.

Ponowne odsłonięcie pomnika Chopina w Gödöllő na Węgrzech

Pomnik ChopinaW Gödöllő pod Budapesztem 18 grudnia 2010 roku odsłonięto ponownie po gruntownej renowacji jeden z najpiękniejszych na świecie pomników Fryderyka Chopina z 1929 roku.

Pomnik został poddany konserwacji restauratorskiej dzięki wsparciu finansowemu miasta Gödöllő oraz Instytutu Polskiego w Budapeszcie. Szkoła muzyczna im. Chopina znajduje się tuż obok pałacu królewskiego w Gödöllő, który będzie głównym miejscem oficjalnych spotkań unijnych podczas węgierskiej prezydencji w UE w pierwszej połowie 2011 roku. Pomnik został odsłonięty przez Györgya Gémesi, burmistrza Gödöllő, Attilę Ella, dyrektora miejscowej szkoły muzycznej – jedynej na Węgrzech szkoły muzycznej noszącej imię wielkiego polskiego kompozytora, oraz Arkadiusza Bernasia, dyrektora Instytutu Polskiego w Budapeszcie. Pomnik Chopina znalazł się teraz przed głównym wejściem do szkoły, wcześniej wystawiony był w ogrodzie.
Pomnik Chopina, którego autorem jest węgierski rzeźbiarz Ede Margó, miał dość trudne i zawiłe losy. W połowie lat 1920-tych, w Budapeszcie ogłoszono konkurs na pomnik Chopina, którego laureatem został znany rzeźbiarz Ede Margó. Stworzył on dzieło niezwykłe, pełne alegorycznego wyrazu, daleko wykraczające poza wymogi konkursu. Pragnąc przedstawić wpływ i potężną siłę romantycznej muzyki Chopina, obok siedzącego przy fortepianie kompozytora ukazał młodą parę nagich tancerzy w ekstatycznym tańcu. Dzieło to wzbudziło spore kontrowersje i władze Budapesztu nie chciały go ani kupić, ani wystawić na widok publiczny. Dopiero w połowie lat trzydziestych pomnik odsłonięto daleko od centrum Budapesztu, w dzielnicy Kőbánya. Pomnik przetrwał II wojnę światową bez uszczerbku, jednak w 1948 roku – z nieznanych do dziś powodów – został usunięty i przeniesiony do magazynu. Dopiero w 1983 roku z inicjatywy dyrektora miejscowej szkoły muzycznej pomnik przewieziono do Gödöllő i uroczyście odsłonięto w parku przy szkole muzycznej, która od tamtej pory nosi imię Fryderyka Chopina.