Polmic - FB
Filtr

GENERACJE XV na Urodziny Dwójki

Koncert GENERACJE XV. Na Urodziny Dwójkiodbędzie się w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 19.00 wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

W programie utwory: Angerfor orchestra (2011) Ignacego Zalewskiego (prawykonanie), Litaniana orkiestrę symfoniczną (1978) Pawła Buczyńskiego, Katabasisna orkiestrę symfoniczną (2010) Dariusza Przybylskiego, Vocesna małą orkiestrę symfoniczną (2005) Aleksandra Kościowa, Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2011) Macieja Zielińskiego i Vitalityconcerto for percussion & orchestra (2011) Tomasza Jakuba Opałki. Podczas koncertu odbędą się również premierowe wykonania kompozycji, zamówionych u każdego z kompozytorów specjalnie z okazji jubileuszu „Dwójki”. Wystąpią: Katarzyna Duda – skrzypce, Leszek Lorent – perkusja, Kamil Walasek – altówka i Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Szymona Bywalca.

ZOBACZ: program koncertu

Muzyczna wiosna na antenie TVP Kultura

Z cyklu „22 opery Mozarta”
Środa, 14 marca 2012, godz. 20.20: Zaide / Adama
Środa, 28 marca 2012, godz. 20.20: Idomeneusz, król Krety
Środa, 11 kwietnia 2012, godz. 20.20:
Uprowadzenie z Seraju

W ramach cyklu „22 opery Mozarta” TVP Kultura zaprasza na kolejne premierowe realizacje oper wyprodukowanych w Salzburgu w 2006 roku: Zaide / Adama,Idomeneusz, król Kretyoraz Uprowadzenie z Seraju.
Salzburski projekt „Mozart 22” stanowi wyjątkowe wydarzenie zarówno pod względem rozmachu przedsięwzięcia, jak i liczby nagrań zrealizowanych w tak krótkim czasie. W szczytowej fazie przygotowania projektu pracowało przy nim 160 osób. W przedsięwzięciu wzięli udział wybitni śpiewacy, dyrygenci, reżyserzy operowi oraz zespoły muzyczne i teatralne, między innymi: Piotr Beczała (jako Don Ottavio w Don Giovannim), René Pape (Czarodziejski flet), Anna Netrebko (Wesele Figara), Elina Garanča (La clemenza di Tito), Marc Minkowski (Mitrydates, król Pontu), Nikolaus Harnoncourt (Wesele Figara) czy Riccardo Muti (Czarodziejski flet).

„Młody Muzyk Roku”
Środa, 21 marca 2012, godz. 18.55: reportaż z półfinałów
Poniedziałek, 26 marca – wtorek, 3 kwietnia 2012: prezentacja sylwetek finalistów
Środa, 4 kwietnia 2012: finał

„Młody Muzyk Roku” to ogólnopolski konkurs na najlepszego młodego muzyka grającego na jednym z instrumentów klasycznych, pomyślany jako zrealizowane z rozmachem nowoczesne widowisko medialne. Przed transmitowanymi w TVP Kultura występami muzycy pod okiem specjalistów przechodzą kurs prezentacji scenicznej, zachowania się przed kamerą, udzielania wywiadów. W finale najlepsi młodzi instrumentaliści występują z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, a jurorzy na bieżąco odnoszą się do każdej prezentacji. Ostatnim głosem jurorskim jest głos telewidzów, którzy wybierają swojego faworyta za pośrednictwem systemu audiotele. Zwycięzca reprezentuje Polskę na Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Wiedniu. „Młody Muzyk Roku” to dowód na to, że w dobie mediów elektronicznych można z powodzeniem promować młodych instrumentalistów, specjalizujących się w wykonywaniu muzyki klasycznej.

Dokument muzyczny – Maria Callas, reż. Philippe Truffault (2008)
Środa, 4 kwietnia 2012, godz. 18.55
Film dokumentalny o wybitnej greckiej śpiewaczce operowej Marii Callas. Prezentuje fragmenty dwóch wspaniałych występów słynnej divy operowej. W pierwszej części przenosimy się do roku 1965 - Maria Callas występuje w Paryżu, towarzyszy jej Orchestre National de l' ORTF pod dyrekcją George'a Pretre. Jest to jeden z jej ostatnich występów, w tym czasie śpiewaczka miała już duże problemy ze swoim głosem i ograniczała aktywność zawodową. Artystka śpiewa trzy arie: Adieu notre petite table... (Jules Massenet Manon), Ah non credea... (Vicenzo Bellini Lunatyczka) oraz Oh mio babbino caro... (Giacomo Puccini Gianni Schicchi). W drugiej części cofamy się do 19 stycznia roku 1958 – paryskiego debiutu śpiewaczki. Przedstawienie zakończyło się wielkim sukcesem, śpiewaczka w pełni zrehabilitowała się za wcześniejsze niepowodzenie w Rzymie, kiedy to zeszła ze sceny po pierwszym akcie Normy Vicenzo Belliniego. W Operze Paryskiej przy akompaniamencie Orchestre et Choeurs du Theatre National de l' Opera de Paris pod batutą Georges'a Sebastiana artystka wykonała: arie Vicenzo Belliniego Casta diva i La Cabaletta (Norma), arie Giuseppe Verdiego – Aria i Miserere (Trubadur) oraz arię Gioachino Rossiniego Une voce poco fa... (Cyrulik Sewilski).

Andrea Bocelli w Central Parku – koncert, reż. David Horn
Poniedziałek, 9 kwietnia 2012, godz. 18.35 (PREMIERA)
Koncert Adrei Bocelli’ego z Cantral Parku w Nowym Jorku z akompaniamentem nowojorskiej orkiestry symfonicznej, pod batutą Alana Gilberta. U boku wybitnego włoskiego tenora wystąpili: Celine Dion, Tony Bennett i Bryn Terfel. Artysta zaśpiewał wiele znanych, światowych przebojów i arii operowych: La donna e mobile, I pescatori di perle (Duet), E lucevan le stelle i Te deum (Tosca), O soave fanciulla (La Boheme), Brindisi, Funiculi funicular, O sole Mio, Volare, New York, New York, Amazing grace 8, Time to say Goodbye, Nessun Dorma (Turandot), La forza del destino (Ouverture), Candide (Ouverture).

Dokument muzyczny – Enrico Caruso: Głos stulecia, reż. Peter Rosen (1998)
Środa, 11 kwietnia 2012, godz. 19.00 (1)
Film dokumentalny o Enrico Caruso. Autorzy skupili się przede wszystkim na ciemnych stronach życia artysty - opisują jego romanse z siostrami Adą i Reną, małżeństwo z amerykanką Dorothy Park Benjamin, aresztowanie po oskarżeniu przez pewną kobietę o niemoralne zachowanie w Central Parku w Nowym Jorku. Obecna są także, wątki kontaktów Caruso z włoskimi imigrantami w USA, w szczególności z mafiosami z „Czarnej Ręki”. Celem autorów nie jest deprecjonowanie dorobku artysty, lecz pokazanie jego życia od innej strony. Nagrania Enrico Caruso wciąż doskonale się sprzedają. Najpewniej dlatego, że jego śpiew płynął prosto z serca, jako o artyście powiedział Luciano Pavarotti.

Dokument muzyczny – Los kastratów, reż. Stefan Schneider, Cristina Trebbi (2011)
Środa, 18 kwietnia 2012, godz. 19.05
Film dokumentalny poświęcony operze. Mezzosopran, Cecilia Bartoli prezentuje repertuar kastratów w swoim albumie Sacrificium The Art of the Castrati. Jest znawcą koloratury barokowej. W filmie prezentuje utwory największego mistrza wśród kastratów, Farinellego, przeplatane informacjami wyjaśniającymi fenomen kastratów, z medycznej, historycznej i socjologicznej strony.

Gala z Carnegie Hall
Środa, 18 kwietnia 2012, godz. 20.20

Koncert galowy z okazji 120. rocznicy otwarcia słynnej Carnegie Hall w Nowym Jorku, zarejestrowany 5 maja 2011 roku. Występują nowojorscy filharmonicy pod batutą Alana Gilberta oraz specjalni goście: pianista Emanuel Ax, wiolonczelista Yo - Yo Ma, skrzypek Gil Shaham oraz uznana aktorka i śpiewaczka Audra McDonald. W repertuarze Koncert potrójny C-dur na fortepian skrzypce i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena, wybór piosenek Edwarda Kennediego „Duke'a” Ellingtona (Solitude, Sophisticated Lady, On a Turquoise Cloud, It Don't Mean a Thing if it Ain't Got That Swing), Uwertura Koncertowa „Karnawał” Antonina Dvoraka oraz An American in Paris George'a Gershwina.
Carnegie Hall to jedna z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie. Jej budowę rozpoczęto 13 maja 1890 roku, oficjalne otwarcie nastąpiło 5 maja 1891 roku, kiedy to orkiestra pod dyrekcją Piotra Czajkowskiego zagrała m.in. Marsz Słowiański. Przez 120 lat jej istnienia występowali tam najwięksi mistrzowie ze świata muzyki poważnej i rozrywkowej.

Dokument muzyczny – Portrait Edita Gruberova – The Art Of Belcanto, reż. Stefan Pannen, Claus Wischmann (PREMIERA)
Środa, 25 kwietnia 2012, godz. 18.30
Film dokumentalny o Edycie Gruberovej. Edita Gruberova to słowacka śpiewaczka operowa, śpiewa rzadkim sopranem koloraturowym. Urodziła się 23 grudnia 1946 roku w Bratysławie i mimo że jej matka była Węgierką, a rodzina ojca przybyła z Niemiec, uważa się za Słowaczkę. Uczyła się w Akademii Teatralnej w Bratysławie pod kierunkiem Marii Medveckiej. W czasie studiów śpiewała także w popularnych zespołach wykonujących muzykę ludową.

Witold Szalonek in memoriam w 85. rocznicę urodzin kompozytora

Witold Szalonek in memoriam w 85. rocznicę urodzin kompozytoraW piątek, 2 marca 2012 rokuo godzinie 18:00 w Akademii Muzycznej w Katowicach odbędzie się koncert Witold Szalonek in memoriam w 85. rocznicę urodzin kompozytora. Program wieczoru wypełnią kompozycje Jubilata na instrumenty solowe: Trzy szkice na harfę solo(1972), Quattro monologhiper oboe solo (1966) i Pawana na śmierć i zmartwychwstanie pewnych iluzji. W ramach koncertu zostaną również prawykonanetrzy nowe kompozycje z katalogu PWM, które zostały wyłonione w ramach Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego– dla młodych polskich twórców. W 2011 roku Konkurs ten dedykowany był pamięci Witolda Szalonka. I Nagrodę zdobyła kompozycja Ewy Fabiańskiej - Miniatures sonoristiquesna puzon preparowany solo, zaś wyróżnienie otrzymał utwór Justyny Kowalskiej-Lasoń - ...dotykam gór, a one dymią na flet preparowany solo. Trzecim prawykonaniem będzie utwór przeznaczony na klawesyn - SonettinoEmila Barnarda Wojtackiego - zdobywcy I Nagrody w roku 2008.

Wystąpią: Ryszard Sojka – flet, Lorena Mac – obój, Jeliński Wojciech – puzon, Obońska Irmina – klawesyn, Ewa Jaslar – harfa i Błażej Sudnikowicz – gitara.

Organizatorem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Oddział Katowicki Związku Kompozytorów Polskich.

Urodzinowe koncerty Fryderyka Chopina

Urodziny Fryderyka Chopina / NIFCZ okazji przypadającej w dniu 1 marca 2012 roku rocznicy urodzin Fryderyka ChopinaNarodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na dwa recitale fortepianowe.

Pierwszy z koncertów będzie miał miejsce o godz. 12.00w Żelazowej Wolii będzie transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia. Wystąpi Magdalena Lisak – laureatka VI nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995). W jej wykonaniu usłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina: Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Polonez-Fantazja As-dur op. 61, Mazurek a-moll op. 17 nr 4, Barcarolle Fis-dur op. 60, Lento con gran espressione WN 37, Walc Des-dur op. 64 nr 1 i Walc cis-moll op. 64 nr 2 oraz Berceuse Des-dur op. 57i Scherzo b-moll op. 31.

Wieczorem tego samego dnia o godz. 19.00w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawiewystąpi Lukas Geniušas- zdobywca II nagrody (ex equo) XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2010) oraz nagrody specjalnej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza w II etapie. W programie recitalu znajdą się trzy sonaty Fryderyka Chopina: c-moll op. 4, b-moll op. 35i h-moll op. 58.

Cykl Koncertów Urodzinowych organizowany jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową i II Programem Polskiego Radia od 2002 roku. Jego celem jest uczczenie rocznicy urodzin Chopina – 1 marca, w dniu obchodzonym przez samego kompozytora, jego rodzinę i przyjaciół (pomimo, iż w metryce chrztu artysty widnieje data urodzin 22 lutego). W ramach cyklu występują najwybitniejsi interpretatorzy dzieł kompozytora.

Lifetime Achievement Award dla Krzysztofa Pendereckiego

ICMA Winners 2012Jury International Classical Music Awards (ICMA) przyznało specjalną nagrodę Lifetime Achievement AwardKrzysztofowi Pendereckiemu, doceniając całokształt jego twórczości.

ICMA przyznaje specjalne nagrody w sześciu kategoriach, ponadto w tym roku nagrodziła 14 CD i DVD. Warto dodać, że wśród nagrodzonych nagrań w kategorii muzyka współczesna znalazła się płyta z Koncertem skrzypcowym nr 2 i Koncertem altówkowymKrzysztofa Pendereckiego (Grigory Zhislin, Tatjana Vassiljeva, Orkiestra Filharmonii Narodowej / Antoni Wit - Naxos 8.572 211).

Międzynarodowe jury wybrało laureatów z 250 nominowanych utworów, a jedynym kryterium jest najwyższa muzyczna jakość. Oprócz polskiego kompozytora wśród głównych laureatów znaleźli się także: francuski pianista Jean-Efflam Bavouzet jako Artist of the Year, niemiecki pianista Joseph Moog Young jako Artist of the Year (obydwaj na zdjęciu razem z K. Pendereckim), wydawnictwo Ondine jako Label of the Year, a specjalną nagrodę za osiągnięcia otrzymał producent i reżyser nagrań Ward Marston. Nagrodę The Classical Website Award przyznano wyróżniającemu się portalowi www.classicalplanet.com, prowadzonemu przez Fundación Albéniz. Spośród nagrodzonych płyt CD i DVD Jury wybrało również jako Recording of the Year nagranie utworów fortepianowych Roberta Schumanna w wykonaniu Andrasa Schiffa (ECM 2122/23).

Nagrody zostaną wręczone podczas uroczystego koncertu w Nantes (Francja), 15 maja 2012 roku.

Więcej informacji – na stronie www.icma-info.com

"Demetrio" Johann Simon Mayr

altDnia 10 marca 2012 roku, w ramach Roku Mężczyzn, wTeatrze Wielkim Operze Poznań będzie miała miejsce premiera opery Demetrio Johann Simon Mayr. Kierownictwo muzyczne – Facundo Agudin, współpraca muzyczna – Aleksander Gref, reżyseria – Natalia Babińska, dekoracje – Ludwik Skała, ruch sceniczny – Iwona Pasińska, światło – Marek Rydian.

Czy może wstyd wam, że podlegacie kobiecej władzy?
(Akt I, scena 1)
 
Demetrio jest liczebnie zdominowany przez mężczyzn – na scenie możemy zaobserwować zaledwie dwie postaci kobiece. Jednak to kobieta odgrywa nadrzędną rolę i determinuje myśli i działania mężczyzn. Cleonice sama rządzi Królestwem Seleucydów. Jednakże musi w końcu podjąć radykalną decyzję i wyjść za mąż, by zapewnić trwałość królestwu. Wśród jej najżarliwszych adoratorów znajduje się Olinto, który nie tyle pała gorącym uczuciem do królowej, co po prostu kieruje się chęcią przejęcia władzy. Prawowitym królem Syrii jest jednak Demetrio, któremu Aleksander, okrutny ojciec Cleonice, odebrał tron. Wszyscy żyją w przekonaniu, że wygnany Demetrio zmarł tak, jak i jego syn Alceste. Ten ostatni jednak niespodziewanie pojawia się, tylko nie w królewskim, a pasterskim odzieniu. I wtedy serce Cleonice już wie, kogo wybrać na męża, ale rozum, nie rozpoznając tożsamości Alceste, podpowiada, że na tronie nie może zasiąść pasterz...
Demetrio to płomienna, zawiła akcja oraz niesamowite emocje zapisane w dźwiękach. To historia rozdarcia między pragnieniem a powinnością, miłością a władzą. Wyłoniona z niepamięci partytura J. S. Mayra z 1823 zostanie wystawiona na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu w myśl zasady poszukiwań dzieł interesujących, ale z różnych względów zapomnianych.

Chór Polskiego Radia - do likwidacji!

Chór PR do likwidacjiZarząd Polskiego Radia S.A. na posiedzeniu w dniu 23 lutego 2012 roku podjął decyzję o likwidacji Chóru Polskiego Radia w Krakowie. Spółka w obecnej sytuacji ekonomicznej nie jest w stanie samodzielnie finansować zespołu. Jednocześnie władze publicznego nadawcy przedstawiły propozycje utrzymania działalności Chóru poza strukturami firmy, zapewniając mu długookresowe wsparcie. Zarząd PR tłumaczy swoją decyzję wskazując, że krakowski zespół znajduje się "w historycznie najtrudniejszej sytuacji finansowej".

Pierwsze apele o ratowanie Chóru trafiły do władz miasta i województwa już w 2009 roku. Podpisali je m.in. Krzysztof Penderecki i Wojciech Kilar. Trafiły nie tylko do władz miasta i województwa, ale też do ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego. Ten zadeklarował dofinansowanie w wysokości 800 tys. zł, ale lokalne władze nie zmieniły zdania. Zarząd PR podjął więc decyzję o rozwiązaniu chóru. Zaproponował, by przekształcił się on w stowarzyszenie, z gwarantowanym corocznym budżetem 1,3 mln zł. Aleksander Małkiewicz, p.o. dyrektora zespołu, uważa jednak, że stowarzyszenie nie daje gwarancji skutecznego działania i prędzej czy później doprowadzi do uśmiercania chóru. Jeśli decyzję Zarządu zatwierdzi Rada Nadzorcza PR, w kwietniu 2012 rozpoczną się zwolnienia w chórze, a do jesieni zespół przestanie istnieć.

Ivan Monighetti i Sinfonia Iuventus

Ivan Monighetti i Sinfonia Iuventus

W sobotę, 17 marca 2012 rokuo godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry „Sinfonii Iuventus” wystąpi światowej sławy wiolonczelista Ivan Monighetti.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Peterisa Vasksa - Musica dolorosana orkiestrę smyczkową, Giovanni'ego Sollimy - Violoncelles Vibrez! na 2 wiolonczele i orkiestrę kameralną, Luigi'ego Boccheriniego - VI Koncert wiolonczelowy D-dur G 479 oraz Franza Schuberta - I Symfonia D-dur D82. W partii drugiej wiolonczeli solo usłyszymy Julię Gniadek.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Sinfonia Iuventus zagra z Bartoszem Koziakiem

Sinfonia Iuventus zagra z Bartoszem Koziakiem Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w czwartek, 22 marca 2012 rokuo godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W programie koncertu znajdzie się Uwertura "Morskie Oko” op. 19Zygmunta Noskowskiego, II Koncert wiolonczelowy(1963) Grażyny Bacewicz oraz I Symfonia e-moll op. 39Jeana Sibeliusa.

W roli solisty wystąpi Bartosz Koziak, laureat licznych konkursów międzynarodowych, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 roku. Orkiestrę poprowadzi Monika Wolińska.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Kompozytor-rezydent” - wyniki konkursu II edycji

Instytut Muzyki i TańcaW dniu 21 lutego 2012 rokuw siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach II edycji programu IMiT „Kompozytor-rezydent”. W skład komisji weszli eksperci zgłoszeni przez Związek Kompozytorów Polskich (Krzysztof Knittel), Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków (Katarzyna Janczewska-Sołomko) oraz przedstawiciel Instytutu (Brygida Błaszczyk). Spośród piętnastu, bardzo ciekawych i wartościowych projektów rezydencji kompozytorskich komisja wybrała do dofinansowania ze strony IMiT projekty złożone przez następujących wnioskodawców:

W związku z tym, że łączna suma przyznanego dofinansowania nie wyczerpała pełnej puli budżetu II edycji programu, komisja zarekomendowała Dyrektorowi Instytutu dofinansowanie czwartego projektu:
Płocka Orkiestra Symfoniczna im. W. Lutosławskiego - kompozytor-rezydent: Zuzanna Fabijańczyk

Zmarł Tadeusz A. Zieliński

Tadeusz A. ZielińskiW dniu 25 lutego 2012 roku w Warszawie zmarł Tadeusz A. Zieliński - wybitny muzykolog i krytyk muzyczny. Miał 81 lat.

Tadeusz A. Zieliński był muzykologiem o wybitnym dorobku, cenionym zarówno w kraju, jak i za granicą, świetnym znawcą muzyki XX wieku, przede wszystkim polskiej, ale też światowej. Wyjątek stanowią prace Ostatnie symfonie Czajkowskiego z 1955 roku oraz wydana w 1993 roku znakomita praca Chopin – życie i droga twórcza, przetłumaczona na francuski w 1995 roku i na niemiecki w 1999; Chopin... nagrodzony został w 1996 roku w Paryżu prestiżową nagrodą „Le Prix des Muses” Stowarzyszenia Krytyków Le Salon du Livre i MUSICO-RA.
Książki Tadeusza Zielińskiego o muzyce współczesnej cechuje połączenie dogłębnej znajomości omawianych dzieł (utrzymanych w bardzo zróżnicowanej stylistyce) z rozległą wiedzą o kulturze i historii najnowszej, wiedzą pozwalającą na błyskotliwe i przekonujące interpretacje drogi twórczej omawianych kompozytorów. Widać to zarówno w pracach bardziej specjalistycznych, jak np. Koncerty Prokofiewa (1959), Style, kierunki i twórcy XX wieku (1972), Spotkania z muzyką współczesną (1975) czy Problemy harmoniki nowoczesnej (1983) – te trzy ostatnie książki funkcjonują jako podręczniki akademickie, jak i w znakomitych pracach biograficznych, takich jak Bartók (1969, przekład niemiecki 1973, drugie wydanie w Szwajcarii w 1989), O twórczości Kazimierza Serockiego (1985), a zwłaszcza w wyjatkowo cennej książce Szymanowski. Liryka i ekstaza (1997) i poświęconej najpopularniuejszmu polskiemu kompozytorowi książce Dramat instrumentalny Pendereckiego. Większość tych prac należy do kanonu podstawowych lektur muzykologicznych, a niektóre są głównym źródłem wiedzy w świecie o twórczości polskich kompozytorów XX wieku.

Zmarł Maurice André

Maurice AndréMaurice André - światowej sławy francuski trębacz klasyczny, nazywany królem trąbki, zmarł w wieku 78 lat w nocy z soboty na niedzielę, 26 lutego 2012 roku w Bajonnie (Bayonne), na południowym zachodzie Francji.

Maurice André urodził się w 1933 roku w Rochebelle na południu Francji. Zanim rozpoczął karierę muzyczną, w młodości pracował jako górnik. W wieku 18 lat rozpoczął naukę w paryskim konserwatorium muzycznym, zachęcany do tego przez ojca, również muzyka, który był jego pierwszym nauczycielem. Grał z największymi i najsłynniejszymi od Jean-Francois Paillarda po Herberta von Karajana. Był wszechstronnym trębaczem - grał na różnych odmianach trąbki, a do repertuaru wprowadził transkrypcje utworów na skrzypce oraz arii operowych, sięgając też po dawne utwory, przede wszystkim barokowe. Jego dyskografia liczy ponad 250 albumów prezentujących zróżnicowany repertuar. Ostatni koncert zagrał w 2004 roku. W połowie lat 80. osiedlił się w Bayonne. Tam z pełnym powodzeniem oddał się nowej sztuce - rzeźbie w drewnie. Na jego cześć co roku od 1979 roku w Paryżu organizowany jest Concours de Trompette Maurice André, najbardziej prestiżowy konkurs trębaczy na świecie.

Niedzielne Poranki Muzyczne w Jeleniej Górze

Niedzielne Poranki Muzyczne w Jeleniej Górze Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza dzieci i ich rodziców na Niedzielne Poranki Muzyczne. Tematem przewodnim cyklu są PODRÓŻE MAŁE I DUŻE. Koncerty będą zatem pełne przygód, odkrywania wielkich tajemnic, ale przede wszystkim pięknej muzyki pochodzącej z „odwiedzanych” krajów.

Zgodnie z wieloletnią tradycją Filharmonia kontynuuje działania edukacyjne wśród dzieci i młodzieży, zapraszając Je do kontaktu z muzyką „na żywo”. Muzyka to wspólny język różnych nacji. Koncerty otwierają drogę do muzycznego świata, uczą słuchania i rozumienia muzyki. Dzięki prostej formie przekazu muzyka stanie się przystępną krainą barwnych dźwięków, w której każdy może odnaleźć coś dla siebie.

Fryderyk 2012 - nominacje

Fryderyk - statuetkaDnia 22 lutego 2012 roku ogłoszone zostały nominacje do nagrody Fryderyk 2012.

O przyznanie nominacji w 36 kategoriach ubiegało się: 112 albumów muzyki poważnej, 58 albumów jazzowych (niemal dwukrotnie więcej niż w edycji 2011), 108 albumów zagranicznych artystów, 283 albumów z polską muzyką rozrywkową oraz 188 singli (kategoria: Piosenka Roku) i 167 wideoklipów polskich wykonawców (niemal dwukrotnie więcej niż w edycji 2011).

Laureatów nagród poznamy 26 kwietnia 2012 roku. W sekcji muzyki poważnej statuetki przyznane zostaną w 11 kategoriach: Album Roku Muzyka Chóralna i Oratoryjna; Album Roku Muzyka Dawna; Album Roku Muzyka Kameralna; Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca; Album Roku Opera, Operetka, Balet; Album Roku Recital Solowy; Album Roku Muzyka Współczesna; Najlepszy Album Polski Za Granicą; Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej oraz w kategoriach indywidualnych: Kompozytor Roku i Fonograficzny Debiut Roku.

W edycji 2012 nagrody ZŁOTY FRYDERYK za całokształt osiągnięć artystycznych przyznano: Markowi Karewiczowi- wybitnemu artyście fotografikowi, autorowi milionów zdjęć artystów rockowych i jazzowych oraz projektów okładek płytowych panu (muzyka rozrywkowa), Tomaszowi Stańce- światowej sławy muzykowi jazzowemu, trębaczowi i kompozytorowi (muzyka jazzowa) oraz Wojciechowi Kilarowi - wybitnemu artyście i kompozytorowi muzyki poważnej i filmowej (muzyka poważna).

ZOBACZ: Fryderyk 2012 – Nominacje w sekcji muzyki poważnej – plik pdf

Sopocki "Mundus Cantat 2012"

Mundus Cantat 2012Na terenie Sopotu - jednego z najpiękniejszych kurortów w Polsce odbędzie sięVIII Międzynarodowy Festiwal Chórów „Mundus Cantat”, w ramach którego zaplanowane zostały zarówno koncerty towarzyszące, jak i część konkursowa - w dniach 16-21 maja 2012 roku.

Tegoroczna edycja będzie miała miejsce zarówno w Trójmieście, jak i w innych częściach Pomorza, gdzie muzyka chóralna nie gości zbyt często. Koncerty towarzyszące Festiwalowi będą odbywały się przez cały rok, natomiast część konkursowa – od 16 do 21 maja. W Sopocie zagoszczą chóry m.in. z Brazylii, Czech, Litwy, Szwecji, Rosji, Finlandii oraz Polski. Tegorocznemu wydarzeniu będzie towarzyszyło hasło przewodnie Bitwa na chóry w Sopocie.

Dni 16-21 maja to najbardziej aktywny czas festiwalu - czas konkursu. Prezentacjom konkursowym mogą przysłuchiwać się zarówno wszystkie chóry, jak i wszyscy melomani śpiewu chóralnego. Wieczorami chóry, już po zmaganiach konkursowych, wezmą udział w koncertach odbywających się w kościołach sopockich.

W czwartek wszyscy uczestnicy spotkają się pod Kościołem Świętego Jerzego i orszakiem z flagami swoich krajów, herbami miast i emblematami przemaszerują w stronę morza ul. Bohaterów Monte Cassino. Temu barwnemu orszakowi będzie towarzyszył śpiew i okrzyki przy akompaniamencie bębnów. Finał parady odbędzie się na molo, gdzie nastąpi uroczyste otwarcie Festiwalu i wszystkie chóry będą miały okazję zaprezentować swoją twórczość. W piątek od rana chóry będą współzawodniczyć w kolejnej kategorii muzycznej. Po czym w godzinach popołudniowych Jury wyłoni chóry, które pretendować będą do GRAND PRIX. Wieczorem zespoły zaprezentują się w kolejnych kościołach Sopotu.

Zmarła Irena Turska

Irena TurskaW środę, 22 lutego 2012 roku zmarła Irena Turska – wybitna choreolog i krytyk baletowy. Miała (prawie) 100 lat.

Irena Turska urodziła się 26 października 1912 roku w Warszawie. Działalność publicystyczną rozpoczęła w 1947 roku, pisząc recenzje i felietony poświęcone współczesnej kulturze tańca i baletu w Polsce w warszawskich dziennikach (m.in. „Życie Warszawy”) i czasopismach kulturalnych, a od 1957 roku – na łamach „Ruchu Muzycznego”. W połowie lat 50. podjęła także trwającą kilkadziesiąt lat współpracę z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Jej owocem stały się tak ważne książki o tańcu, jak m.in. Co to jest balet(1957), Krótki zarys historii tańca i baletu(1962), W kręgu tańca(1965), Przewodnik baletowy(1973 wyd. I, 1997 wyd. II), Almanach baletu polskiego(1983). W latach 1972-89 wykładała także historię i estetykę tańca w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 2002 roku otrzymała nagrodę Ministra Kultury za wkład w rozwój nauki o balecie i popularyzację sztuki baletowej w Polsce.

Zmarł Christoph-Hellmut Mahling

Christoph H. MahlingDnia 13 lutego 2012 roku zmarł w Moguncji w wieku 79 lat prof. dr Christoph-Hellmut Mahling, muzykolog zasłużony dla rozwoju naukowych kontaktów polsko-niemieckich, autor wielu prac głównie z zakresu historii kultury muzycznej XVIII i XIX wieku, edytor, redaktor, organizator badań naukowych i życia muzycznego.

Był związany z akademickimi ośrodkami muzykologicznymi w Saarbrücken i w Moguncji (tu w okresie 1981-2000 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzykologii na Uniwersytecie Jana Gutenberga), w latach 1987-1992 był prezesem Międzynarodowego Towarzystwa Muzykologicznego, a od 1993 roku do swych ostatnich dni działał na stanowisku prezesa Rady Muzycznej Palatynatu-Nadrenii.

Sinfonia Iuventus na Dzień kobiet

Koncert Sinfonii IuventusW dniu 8 marca 2012 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod Honorowym Patronatem Ambasady Republiki Federalnej Niemiec. Solistą wieczoru będzie znany polski skrzypek Mariusz Patyra, który wykona I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14Henryka Wieniawskiego. Podczas koncertu będzie można także usłyszeć Uwerturę do opery Verbum Nobile Stanisława Moniuszki oraz VI Symfonię F-dur op. 68Ludwiga van Beethovena. Orkiestrę Sinfonia Iuventus poprowadzi niemiecki dyrygent Gerd Schaller.

Koncert odbędzie się w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Bilety na koncert dostępne są na stronie www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie studia koncertowego Polskiego Radia.

Patronatem medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Finał 53. Konkursu im. Tadeusza Bairda

Tadeusz BairdW czwartek, 31 maja 2012 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie odbędzie się koncert finałowy 53.Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, po którym ogłoszone zostaną ostateczne wyniki.

Pierwszy etap konkursu rozstrzygnięty został 17 lutego 2012 roku. Jury w składzie: Zbigniew Bagiński (przewodniczący), Sławomir Kaczorowski (sekretarz), Zbigniew Bargielski i Miłosz Bembinow wybrało wówczas do II etapu następujące utwory:
1. SaHarBAD na saksofon altowy i harfę - godło: Benignus
2. Czas. Od narodzin do śmiercina perkusję i wiolonczelę - godło: Panta Rhei
3. Perswazjena wiolonczelę i fortepian - godło: Pelikan
4. Strzępy snu na flet basowy i wibrafon - godło: 20K03K
5. Enigma A.D. 2011na wiolonczelę i akordeon - godło Z 753
6. Paroles gelées na flet basowy i fortepian - godło: Jutro

53. Konkurs im. Tadeusza Bairda rozstrzygnięty

Tadeusz BairdW czwartek, 31 maja 2012 roku rozstrzygnięty został 53.Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Po wysłuchaniu podczas koncertu finałowego utworów zakwalifikowanych do II etapu Konkursu Jury w składzie: Zbigniew Bagiński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski i Miłosz Bembinow przyznało Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairdaw wysokości 2500 dolarów USA utworowi Paroles gelées Piotra Tabakiernika oraz trzy wyróżnienia następującym utworom: SaHarBAD Marii Huszczy, Strzępy sny Kamila Kruka i Enigma A.D. 2011 Dominika Lewickiego. Fundatorem Nagrody Głównej im. Tadeusza Bairda jest Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora.

Przedmiotem 53. edycji Konkursu był utwór inspirowany motywem b a d d, będącym kryptogramem muzycznym nazwiska patrona (ściśle: b a re d), przeznaczony na dwa dowolne instrumenty.

"Eugeniusz Oniegin" w reż. Michała Znanieckiego najlepszym spektaklem roku 2011 w Hiszpanii

Eugeniusz Oniegin - Marcin Bronikowski (Teatro Argentino de La Plata 2011)Dnia 17 lutego 2012 roku w Oviedo Michał Znaniecki, reżyser spektaklu Eugeniusz OnieginPiotra Czajkowskiego, odbierze z rąk Królowej Hiszpanii nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor za najlepszą produkcję premierową 2011 roku w Hiszpanii.

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 280 kandydatów z najważniejszych teatrów operowych Półwyspu Iberyjskiego. Konkurs organizowany jest między innymi przez stowarzyszenie skupiające 18 teatrów hiszpańskich, a wśród jurorów znalazło się dziewięciu najważniejszych krytyków hiszpańskich mediów.

Eugeniusz Onieginto międzynarodowa i międzykontynentalna koprodukcja Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Opery Krakowskiej, Abao Olbe w Bilbao oraz Teatro Argentino w La Plata w Buenos Aires. Premiera miała miejsce w grudniu 2010 roku na deskach Opery Krakowskiej, premiera argentyńska odbyła się w marcu 2011, z kolei hiszpańska publiczność zobaczyła Onieginaw kwietniu 2011. Do Polski spektakl powróci w 2012 na deski Teatru Wielkiego w Poznaniu, w którym rok ten jest tematycznie poświęcony męskim postaciom operowym. W produkcję Eugeniusza Oniegina zaangażowani zostali między innymi tacy artyści, jak dyrygenci Łukasz Borowicz, Miguel Gomez-Martinez, śpiewacy Mariusz Kwiecień, Marcin Bronikowski, Scott Hendricks. Scenografem jest Luigi Scoglio, reżyserem świateł Bogumił Palewicz, a choreografię przygotowała Diana Teocharidis. W nagrodzonych spektaklach brał udział balet Opery Krakowskiej.

W poznańskiej inscenizacji zobaczyć będzie można Mariusza Kwietnia, Marcina Bronikowskiego, orkiestrą zadyryguje Łukasz Borowicz. Inscenizacja, której motywem przewodnim jest lód będący symbolicznym odzwierciedleniem serca głównego bohatera, wzbudziła wiele kontrowersji. Trzeci akt spektaklu, w tym słynny Polonez, rozgrywa się bowiem w wodzie, kiedy to metaforyczne serce z lodu roztapia się.

Realizacja hiszpańska Eugeniusza Onieginazostała zarejestrowana i obecnie powstaje DVD, które niebawem pojawi się na rynku europejskim.

Agata Zubel na festiwalu w Seattle

Agata ZubelPolska kompozytorka i śpiewaczkaAgata Zubel będzie gościem specjalnym festiwalu "The Icebreaker: New Music from the Mediterranean" w Seattle.

W dniach 25 i 26 lutego 2012 roku zaprezentuje amerykańskiej publiczności utwory Luciano Berio, Georgesa Aperghisa i Luísa Tinoco. Artystce towarzyszyć będzie pianista Yitzhak Yedid oraz muzycy The Seattle Chamber Players - organizatorzy festiwalu. Koncerty odbędą się w Benaroya Hall (200 University Street).

Więcej informacji – na stronie: www.seattlechamberplayers.org

Warsztaty muzyczne "Zagraj w I, CULTURE Orchestra"

I, Culture OrchestraW dniach 18 i 19 lutego 2012 roku w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie odbędą się warsztaty muzyczne towarzyszące wystawie „Kultura w czasach Prezydencji” Zagraj w I, CULTURE Orchestra -od godz. 16 dla dzieci w każdym wieku (+ opiekunowie), a od godz. 18 – dla dorosłych. Prowadzenie: Grzegorz Wierus.

Wspólne tworzenie było podstawowym założeniem programu I, CULTURE. Każdy może muzykować, a najlepiej robić to razem, bez ocen i ograniczeń. Warsztaty rozpoczną się ćwiczeniami rozgrzewającymi , będzie można dotknąć i pograć na instrumentach, na koniec wspólnie wykonać fragment III części I SymfoniiMahlera. W warsztatach biorą udział młodzi muzycy z I, CULTURE Orchestra.

Grzegorz Wierus – dyrygent, ur. 1978. Od 2010 roku jest asystentem dyrygenta Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Regularnie koncertuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej, prowadząc m.in. autorski cykl koncertów familijnych Filharmonia: o co tyle hałasu!?. Istotną cześć jego działalności stanowią projekty związane z muzyką współczesną i alternatywną, a także działania z pogranicza różnych dziedzin sztuki oraz muzyki profesjonalnej i amatorskiej (warsztaty muzyczne z Chórem dla (nie)opornych przy Filharmonii Łódzkiej, projekt Generacje-kreacje Stowarzyszenia „Cała Polska czyta dzieciom”). Jest przekonany, że wartości, jakie wprowadza w życie, czynny udział w działaniach artystycznych, są dla każdego bezcenne. Stąd wielkie zamiłowanie do działalności popularyzatorsko-warsztatowej wśród odbiorców spoza profesjonalnego świata muzycznego.

czas trwania: około godziny
koszt: 5 zł (dzieci do lat 7 wstęp wolny)

UWAGA: ilość miejsc ograniczona! Zapisy na warsztaty: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz tel. 603 704 850

Zmarł Jaromír Černý - odkrywca Piotra z Grudziądza

Jaromír ČernýW sobotę, 11 lutego 2012 roku zmarł w Pradze doc. Jaromír Černý, muzykolog, wielki przyjaciel polskiej muzykologii i Polaków. W 1975 roku ogłosił odkrycie nieznanego dotychczas kompozytora XV wieku – Piotra Wilhelmiego z Grudziądza, którego dzieła wszystkie wydał w 1993 roku w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Krakowie.

Jaromír Černý (na zdjęciu) urodził się 24 marca 1939 roku w Hradec Králové. W latach 1964–2008 był pracownikiem naukowym Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Karola w Pradze, którym kierował w latach 1990–2002. Docent Černý był cenionym w świece specjalistą w zakresie muzyki Europy Środkowej XIV–XVI wieku, wydawcą wielu nieznanych dzieł muzycznych, autorem licznych opracowań naukowych.

Rytuał superformuły

Monika Pasiecznik - Rytuał superformuły...Pierwsza muzyczna książka Wydawnictwa Krytyki Politycznej, poświęcona jednej z najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku - Rytuał superformuły. Karlheinz Stockhausen: Licht. Die Sieben Tage der Wocheautorstwa Moniki Pasiecznik trafiła 5 lutego 2012 roku na półki księgarskie.

Karlheinz Stockhausennależał do najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku. Twierdził, że pochodzi z Syriusza, ma kontakty z Lucyferem, a zamach na WTC jest największym dziełem sztuki wszech czasów. Niektórzy widzą w nim geniusza muzycznego, który niczym mnich poświęcił się swej sztuce. Inni - hochsztaplera z wyrachowaniem kreującego swój medialny wizerunek. Co kryje utrwalona na zdjęciach chmurna twarz kompozytora? Jakiego rodzaju doświadczenia, idee i pragnienia legły u podłoża jego utworów, np. kwartetu na smyczki i cztery śmigłowce?

Rytuał superformułyprzez pryzmat tworzonego przez 26 lat, monumentalnego cyklu operowego LICHTukazuje muzyczne, biograficzne i światopoglądowe źródła estetyki Stockhausena. To pierwsze w Polsce obszerne i zarazem przystępne ujęcie jego twórczości.

Monika Pasiecznik- krytyczka muzyczna, redaktorka „Ruchu Muzycznego”, felietonistka „Odry”. Absolwentka filologii polskiej na UWr i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Publikowała też m.in. w „Glissandzie”, dwutygodnik.com, „Ricie Baum”. W latach 2009 i 2011 członkini komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu.

Fragment książki opublikowany w „Ruchu Muzycznym” nr 26/2010, dostępny też w internecie na blogu autorki -
http://monikapasiecznik.blogspot.com/2011/01/stockhausen-i-hesse.html
 

46th Darmstadt International Summer Course for New Music – 14-28 lipca 2012

Letni Kurs Nowej Muzyki w DarmstadcieMiędzynarodowy Instytut Muzyki w Darmstadt (IMD) organizuje w dniach 14-28 lipca 2012 roku 46. Letni Kurs Nowej Muzyki.

Tradycyjnie oprócz zagadnień związanych z kompozycją, interpretacją i badaniami, darmstadzki kurs jest również miejscem stwarzającym okazję do kontaktów „sieciowych”. Podczas tegorocznej edycji zaplanowano szereg wydarzeń z okazji 100. rocznicy urodzin Johna Cage’a. Jego utwory będą przedmiotem zarówno kursowych projektów, jak i zostaną wykonane w ramach koncertu inaugurującego tegoroczną edycję kursu w Darmstadtium, z udziałem Ensemble Modern i Junge Deutsche Philharmonie pod dyrekcją Petera Rundela.

W sumie, podczas tegorocznego kursu czołowe międzynarodowe zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej wystąpią w ponad 30 koncertach, prezentując ponad 25 premierowych utworówtakich kompozytorów, jak: Brian Ferneyhough, Malin Bång, Pierluigi Billone, Alexander Schubert, Johannes Kreidler, Joanna Bailie, Jorge Sánchez-Chiong, James Dillon, Bryn Harrison, Arthur Kampela, Jen Wang, Niklas Seidl, Januibe Tejera, Jagoda Szmytka, Larry Polansky, Patricia Alessandrini, Steven Daverson, Andrew Greenwald, Samy Moussa, Evis Sammoutis, Stefan Prins/Shila Anaraki, Ashley Fure, Rei Munakata, James Weeks i Leopold Hurt.

W programie tegorocznego kursu organizatorzy uwzględnili liczne specjalne projekty, m.in. ENSEMBLE 2012, razem z jego podprojektami zatytułowanymi boost!dla młodych zespołów i laureatów konkursów z 2010 roku. Gościnnie wezmą w nim udział tak uznane zespoły, jak: Arditti Quartet (GB), Ictus (BE) i Ensemble Modern (DE), a także Besides (BE), Ensemble Linea (FR), Talea Ensemble (US), Curious Chamber Players (SE), Nadar, EXAUDI (GB) i Splitter Orchester (DE). Projekt zostanie rozszerzony także o warsztaty nowej muzyki dla młodzieżowych zespołów Studio musikFabrik, wykłady jako nieformalne forum do dyskusji nad podstawowymi kwestiami dotyczącymi współpracy pomiędzy kompozytorami i zespołami Ensemble Composition Workshop, prowadzony przez Ensemble Dal Niente. Termin zgłaszania propozycji na ten ostatni mija 1 marca 2012.

Termin zgłoszenia na kurs (aplikacja online): 30 kwietnia 2012

Szczegółowe informacje – na stronie: www.imd.darmstadt.de

Jubileuszowe "Sacrum Profanum"

Sacrum ProfanumJubileuszowa, 10. edycja krakowskiegoFestiwalu „Sacrum Profanum” odbędzie się w dniach 9-17 września 2012 roku.

Wśród artystów zaproszonych do udziału w koncertach znalazły się m.in. dwa światowej sławy zespoły - Sigur Rósi Kronos Quartet, które wystąpią w finale 16 i 17 wrześniaw hali ocynowni ArcelorMittal Poland w ramach odsłony "freak", poświęconej gwiazdom muzyki rockowej i alternatywnej. - To będzie wielkie wydarzenie: dwa niezwykłe koncerty, dwie wielkie gwiazdy, na jednej scenie. – podkreśla Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu. - Po trzech latach przerwy w działalności Sigur Rós wraca z nowym materiałem. Introwertycznym, minimalistycznym, eksperymentalnym - dopełnionym doświadczeniami z solowych projektów członków grupy. Na jedynych koncertach w Polsce i tylko tu - w Krakowie - ze szczególnym gościem, z którym wielokrotnie się spotkali, ale jeszcze nigdy na tej samej scenie.

Jubileuszowa edycja festiwalu "Sacrum Profanum" poświęcona będzie w większości muzyce polskiej. W klasycznej części Modern Classic prezentowane będą najważniejsze dokonania na gruncie muzyki współczesnej. Podczas inauguracji zabrzmi skomponowana specjalnie na zamówienie festiwalu opera Król LearPawła Mykietyna. Dzieło to wykonają raperzy oraz znany już z poprzednich odsłon „Sacrum Profanum” znakomity Ensemble Modern. W interpretacji słynnych amerykańskich grup Alarm Will Sound oraz Bang on a Can All-Stars usłyszymy także kompozycje Aleksandra Nowaka i Marcina Stańczyka. Ponadto w przeddzień dwóch koncertów finałowych odbędzie się wieczór "Polskich ikon". Dzieła Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara wykonają artyści brytyjskich wytwórni Ninja Tune i Warp oraz Kronos Quartet.

"Jezioro łabędzie" Piotra Czajkowskiego

altW ramach Roku Mężczyzn, dnia 17 lutego 2012 roku wTeatrze Wielkim – Operze Poznań będzie miała miejsce kolejna premiera – baletu Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego. Choreografia – Kenneth Greve, asystenci choreografa – Kimmo Sandell, Tuuli Tuominen-Sandell, Ingrid Nemeckova, Joseph Kerwin, kierownictwo muzyczne – Mieczysław Nowakowski, współpraca muzyczna – Wiktor Lemko, scenografia – Anna Kontek, światło – Marek Rydian.
W kanonie repertuarowym tańca klasycznego Jezioro łabędzie uznawane jest za balet wszechczasów, mimo iż moskiewska prapremiera spektaklu z 1877 roku nie została owacyjnie przyjęta przez publiczność. Dopiero petersburska realizacja Jeziora łabędziego w choreografii Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa, wywołała ogromne zainteresowanie spektaklem, które trwa nieprzerwanie do dziś. Pełna rozmachu wizja choreograficzna w połączeniu z muzyką Piotra Czajkowskiego zostały uznane za idealne zespolenie obu tych dziedzin sztuki.
Tradycyjna wersja Jeziora łabędziego jest wciąż silną inspiracją dla współczesnych choreografów, którzy decydują się na realizację tego baletu. Premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu, przygotowana przez Kennetha Greve’a – dyrektora Fińskiego Baletu Narodowego, momentami również odwołuje się do wzorca Petipy i Iwanowa. Choreograf, wykorzystując technikę tańca klasycznego, przygotował sceniczne studium kobiety-łabędzia: eterycznej istoty poruszającej się na granicy rzeczywistości i snu. W poznańskiej inscenizacji wykreowaną przez Greve’a przestrzeń, przypominającą momentami świat fantasy, podkreśla oprawa plastyczna Anny Kontek, polskiej scenografki na stałe pracującej w Fińskiej Operze Narodowej.
Kenneth Greve jest nie tyko choreograficzną osobowością, ale także jednym z najlepszych tancerzy swojej generacji. Kreował partie księcia Zygfryda w jedenastu różnych inscenizacjach Jeziora łabędziego. Zadebiutował w Operze Paryskiej na zaproszenie Rudolfa Nurjejewa. Mając zaledwie 21 lat stał się partnerem Sylvie Guillem, tąńczącej rolę Odetty-Odylli. Dla zespołu Teatru Wielkiego w Poznaniu praca z tym wybitnym tancerzem okazała się wyjątkowym artystycznym spotkaniem.

Musica Sacra 2012 - wyniki konkursu

Bartosz KowalskiW dniu 11 lutego 2012 rokuw Kolonii (Niemcy) odbyło się posiedzenie Jury VIII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” 2012. Na konkurs nadesłano 36 kompozycji z 14 krajów: Chile, Grecja, Irlandia, Litwa, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Rosja, Stany Zjednoczone, Syria, Ukraina, Wielka Brytania. Wszystkie prace spełniały warunki regulaminu. Jury w składzie: Marian Borkowski (Polska) – przewodniczący, Vaclovas Augustinas (Litwa), Richard Mailänder (Niemcy), Johannes Geffert (Niemcy), Stephen Layton (Wielka Brytania) i Paweł Łukaszewski (Polska) przyznało następujące nagrody:

  • I nagrodę – Prezydenta Miasta Częstochowy – dlaBartosza Kowalskiego (Polska, na zdjęciu) za Rex tremendae majestatis(2.000 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” 2012 w Częstochowie oraz wykonania w Cambridge, Wilnie i Gdańsku)
  • II nagrodę - Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego – dla Phillipa Armstronga Cooke’a(Wielka Brytania) za O salutaris hostia(1.500 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” 2012 w Częstochowie oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku)
  • III nagrodę – Marszałka Województwa Śląskiego - dla Michała Malca (Polska) za Salve Regina(1.000 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” 2012 w Częstochowie oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku)

Nagrodę Specjalną Arcybiskupa Kolonii otrzymał Douglas Gary Pew (USA) za Agnus Dei( 1.000 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” 2012 w Częstochowie oraz wykonanie w Kolonii (Niemcy).

Ostatni tom "Encyklopedii Muzycznej PWM" już w sprzedaży

Encyklopedia Muzyczna PWM12. tom (w-ż) Encyklopedii Muzycznej PWM pod redakcją Elżbiety Dziębowskiej zamyka 33-letnią historię jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięćPolskiego Wydawnictwa Muzycznego. Ostatnia część monumentalnego wydawnictwa dostępna jest w sprzedaży od 12 lutego 2012 roku.

Encyklopedia Muzyczna PWM to jedyna tego typu publikacja w Europie Wschodniej. Najważniejszym założeniem polskiej encyklopedii, wyróżniającym ją spośród zagranicznych, jest ukazanie muzyki w szerokim kontekście kulturowym. Mamy więc w niej hasła dotyczące nie tylko bezpośrednio muzyków, ale także literatów, budowniczych instrumentów, edytorów, akustyków, pedagogów, a nawet baletmistrzów, tancerzy, reżyserów czy mecenasów. W ostatnim tomie znajdziemy takie nazwiska, jak: Richard Wagner, Tom Waits, Carl Maria Weber, Małgorzata Walewska, Jerzy Waldorff, Henryk Wieniawski, Henrmann Winckelmann, Stevie Wonder, Jan Ptaszyn Wróblewski, Frank Zappa, Andrzej Zaucha, Krystian Zimerman i wiele innych haseł opracowanych przez wybitnych specjalistów, muzykologów i historyków muzyki.

Spis wszystkich tomów - na stronie: www.em12.pl

Płyta DVD z prawykonaniami finałowych kompozycji Konkursu z okazji 600. rocznicę Bitwy pod Grunwaldem

Wawel: Musica Festiva - płyta DVDKonkurs „Wawel: Musica Festiva”, organizowany z okazji obchodzonej w 2010 roku 600. rocznicę Bitwy pod Grunwaldem, uwieńczył szczęśliwy finał. Na rynku fonograficznym ukazała się długo oczekiwana płyta DVD, z nagraniami trzech prawykonań utworów wyłonionych w drodzeOgólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Wawel:Musica Festiva” oraz II SymfoniiHenryka Mikołaja Góreckiego.

W lipcu 2010 roku odbył się ostatni etap konkursu, ogłoszonego przez Zamek Królewski na Wawelu. Jury pod przewodnictwem Henryka Mikołaja Góreckiego do finału wytypowało trzech kompozytorów – Zbigniewa Bargielskiego, Tomasza Jakuba Opałkę (zwycięzcę konkursu) oraz Łukasza Pieprzyka. W rywalizacji wzięło udział ponad trzydzieści symfonicznych partytur. Na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu organizatorom udało się zgromadzić rekordową, liczącą ponad tysiąc osób publiczność. Wykonane wówczas kompozycje – Misterium PrzestrzeniZbigniewa Bargielskiego, SzarżeŁukasza Pieprzyka oraz PrzestrzenieTomasza Jakuba Opałki, a także ostatnie przed śmiercią Henryka Mikołaja Góreckiego wykonanie jego II Symfonii– można teraz usłyszeć, a także zobaczyć na wydanej płycie DVD. W uroczystym koncercie z okazji 600-lecia Bitwy pod Grunwaldem, który odbył się 15 lipca 2010 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu, wzięła udział Orkiestra Symfoniczna „Musica Festiva” pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego, Chór Polskiego Radia w Krakowie przygotowany przez Monikę Bachowską oraz soliści: Izabela Matuła (sopran) i Sebastian Szumski (baryton).

Płytę wydał Zamek Królewski na Wawelu przy wsparciu i współpracy Grupy Twórczej Castello, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Film Polska. Koncert promujący płytę miał miejsce 28 stycznia 2012 roku w Sali Senatorskiej Zamku Królewskiego na Wawelu.

Koncert w Bibliotece Polskiej w Paryżu

Violoncelle - le chant de l'âmeW środę, 15 lutego 2012 rokuo godz. 19.00 w Bibliotece Polskiej w Paryżu(6, quai d'Orléans) odbędzie się koncert, organizowany przez Association des Musiciens Polonais en France, zatytułowany Violoncelle - le chant de l'âme.

Wystąpi azerbejdżański wiolonczelista Serhii Rysanovi polski pianista Cezary Sanecki. W programie - utwory Bacha, Francoeura, Schumanna, Brucha, Czajkowskiego i Kazimierza  Wiłkomirskiego.

Sukces Tomasza Darocha na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Chorwacji

Tomasz DarochW niedzielę, 5 lutego 2012 roku ogłoszone zostały oficjalne wyniki V Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Antonio Janigro w Zagrzebiu w Chorwacji. Tomasz Daroch (na zdjęciu) jako jedyny Polak znalazł się w finale konkursu i zdobył III Nagrodę oraz Nagrodę Publiczności, Nagrodę Rodziny Janigro (Award of the Janigro Family), Nagrodę Zagreb Soloists Orchestra (Zagreb Soloists Award) oraz Nagrodę Orkiestry Kameralnej (Varaždin Chamber Orchestra Award).

Więcej informacji o konkursie - na stronie: www.antoniojanigro.hr

Quartenergetic

QuartenergeticLokal Na Poważnie zaprasza na trzeci w tegorocznym cyklu niezwykły koncert muzyki kameralnej „Quartenergetic”, który odbędzie się 29 marca 2012 rokuo godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce.

Wystąpi zespół Quartescape w składzie: Ania Karpowicz – flet, Jagoda Sudujko – flet, Wioletta Strączek – flet i Łukasz Owczynnikow – kontrabas. W programie: Trzy flecistki i kontrabasista w ucieczce przed szponami kwartetowej konwencji, porwani przez wartki nurt energetycznych dedykacji Bartosza Kowalskiego, Katarzyny Dziewiątkowskiej-MleczkoMacieja Jabłońskiego, Ignacego Zalewskiegoi Wojciecha Błażejczyka.

Bilety: 10zł, dla mieszkańców Śródmieścia: wstęp wolny!

Koncerty organizowany jest w ramach cyklu "Klasyka tuż za rogiem" 2012 - programu indywidualnego stypendium artystycznego Ani Karpowicz, realizowany przy wsparciu finansowym m.st. Warszawy, Dzielnicy Śródmieście.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Marcin Zdunik nagra II Koncert wiolonczelowy Krzysztofa Pendereckiego

Marcin ZdunikII Koncert wiolonczelowyKrzysztofa Pendereckiego z Marcinem Zdunikiem (na zdjęciu) w roli solisty zabrzmi w dniach 17 i 18 lutego 2012 rokuw Filharmonii Krakowskiej. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej pod batutą Mario Kosika. Podczas koncertu usłyszymy także Medytację na temat chorału H. Schütza Selig sind die Toten Jána Cikkera i V Symfonię F-dur op. 76Antonína Dvořáka.

Kilka dni później Marcin Zdunikwyruszy do Bratysławy, aby tam od 23 lutego do 2 marca 2012 rokurazem z Orkiestrą Symfoniczną Radia Słowackiego i Mario Kosikiem nagrywać II Koncert wiolonczelowyKrzysztofa Pendereckiego oraz Koncert wiolonczelowyEdwarda Elgara. Będzie to pierwsza z kilku sesji nagraniowych, z których powstaną wydawnictwa płytowe.

Nowy balet Krzysztofa Pastora do muzyki Witolda Lutosławskiego w repertuarze Holenderskiego Baletu Narodowego

Presents/s 1Premiera baletu Chaptersdo muzyki IV SymfoniiWitolda Lutosławskiego w choreografii Krzysztofa Pastora odbędzie się w Amsterdamie 15 lutego 2012 roku na scenie Het Muziektheater w ramach festiwalu nowych utworów „Present/s (1)”.

Spektakl wystawi Holenderski Balet Narodowy (Het Nationale Ballet), który obchodzi uroczyście 50-lecie swojej działalności. Jubileusz zespołu zaowocował w tym sezonie wyjątkowo bogatym programem artystycznym. Obok prezentacji tytułów klasycznych (Giselle, Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów i król myszy) oraz baletów George'a Balanchine'a i Williama Forsythe'a, nowe prace przygotują w tym okresie m.in. trzej stali choreografowie Holenderskiego Baletu Narodowego: Hans van Manen, Krzysztof Pastor i dyrektor Ted Brandsen.

Wykonanie IV SymfoniiWitolda Lutosławskiego przez orkiestrę Holland Symfonia poprowadzi dyrygent Matthew Rowe. Kostiumy i projekcje wideo zaprojektował do baletu Pastora słynny holenderski scenograf Keso Dekker, a reżyserem świateł jest stały współpracownik polskiego choreografa Bert Dalhuysen.

Krzysztof Pastor nie po raz pierwszy sięga do muzyki wybitnego polskiego kompozytora. Jego Preludia taneczne, trzy z Pięciu melodii ludowychi dwie części Małej suityWitolda Lutosławskiego wykorzystał w swoim balecie Visions at Dusk (Wizje o zmierzchu) przygotowanym dla Het Nationale Ballet w 2007 roku.

Spektakl Chapterszostanie powtórzony 18, 22 i 25 lutego oraz 2 marca 2012 roku.

Więcej informacji – na stronie www.het-ballet.nl/en/performances/2011-2012/presents-1

Rachel Barton Pine wystąpi w Polsce

Rachel Barton Pine w PolsceGrała z najważniejszymi dyrygentami i orkiestrami świata, ale można ją też usłyszeć w heavymetalowym zespole. Wirtuozka skrzypiec Rachel Barton Pine (na zdjęciu) po raz pierwszy wystąpi w Polsce. W dniach 9-11 lutego 2012 roku w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie z towarzyszeniemOrkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutąMichała Nesterowicza zagra m.in. Cztery pory rokuVivaldiego.

– Jestem przekonany, że światowej sławy artystka podbije serca polskiej publiczności, tak jak to czyniła do tej pory za granicą – uważa Janusz Bielecki, założyciel Fundacji Bielecki Art, organizatora polskiej trasy koncertowej skrzypaczki. – Jej koncerty zapewne staną się ważnym wydarzeniem na polskiej scenie muzycznej, zwłaszcza, że tych o wysokiej randze i prestiżu wciąż jest zbyt mało – dodaje. Jego zdaniem wspólny występ Rachel Barton Pine oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Michała Nesterowicza to wzajemne świadectwo potencjału twórczego występujących muzyków, a także docenienie poziomu, jaki reprezentują polscy wykonawcy w kontekście międzynarodowym. Czy polski dyrygent będzie w stanie okiełznać popisy wirtuozki skrzypiec? – Każde spotkanie na scenie jest inne, a każdy solista to inne doświadczenie. Partytura zawsze stanowi punkt wyjścia, jednak to coś więcej powstaje na styku indywidualności, kreacji, chwili. Na tym polega cały urok wspólnej interpretacji, by w jednoczesny sposób pozostawać maksymalnie wiernym zapisom partytury, a zarazem reagować na wszelkie gesty prowadzonego wspólnie dialogu – mówi Michał Nesterowicz.

Rachel Barton Pinewystąpi 9 lutego 2012 rokuo godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej, 10 lutego 2012 rokuo godz. 19:30 w Filharmonii Wrocławskiej i 11 lutego 2012 roku o godz. 19:30 w auli Politechniki Warszawskiej. W programie koncertów znajdzie się: Peleas and Melisande op. 46J. Sibeliusa i Cztery pory roku op. 8A. Vivaldiego. Rachel Barton Pine towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Michała Nesterowicza.

Więcej...

Lukas Geniušas zagra z Sinfonią Iuventus

Koncert Sinfonii IuventusLukas Geniušas - zdobywca II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2010) wystąpi z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego - 25 lutego 2012 rokuo godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W jego interpretacji usłyszymy słynny III Koncert fortepianowy d-moll op. 30Siergieja Rachmaninowa. W drugiej części koncertu zabrzmi Koncert na orkiestręBéli Bartóka.

Honorowy Patronat nad koncertem objęła Ambasador Republiki Litewskiej w Rzeczypospolitej Polskiej - Pani Loreta Zakarevičienė.

Patronatem medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Penderecki w Alvernia Studios

Nonesuch: Penderecki & GreenwoodZlokalizowane pod Krakowem Alvernia Studios i Alvernia Productiontworzą jedną z pierwszych w powojennej historii Polski prywatną wytwórnię filmową. Została ona założona przez Stanisława Tyczyńskiego, przedsiębiorcę, fundatora i poprzedniego właściciela stacji RMF FM. Alvernia Production realizuje własne projekty filmowe i koprodukcje, natomiast Alvernia Studios to firma świadcząca usługi klientom produkującym filmy, gry komputerowe, reklamy czy projekty muzyczne. Podkrakowską wytwórnię tworzy 13 ogromnych, „kosmicznych” kopuł, wyposażonych w aparaturę najwyższej jakości.
Jedną z ostatnich muzycznych produkcji, zrealizowanych w Alvernia Studios, jest płyta z utworami Krzysztofa Pendereckiego i Jonny’ego Greenwooda, kompozytora i gitarzysty zespołu Radiohead. Jej premiera planowana jest na 13 marca 2012 roku. Firmowany przez wytwórnię Nonesuch Record album zawiera dwa utwory Pendereckiego: Ofiarom Hiroszimy - treni Polymorphiaoraz dwa utwory zainspirowane dziełami polskiego kompozytora autorstwa Greenwooda: 48 Responses to Polymorphia i Popcorn Superhet Receiver. Kompozycje zostały wykonane przez orkiestrę AUKSO pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego i Marka Mosia. Wszystkie utwory z płyty zostały premierowo zaprezentowane podczas koncertu we Wrocławiu, który odbył się w trakcie Kongresu Kultury, zorganizowanego dla uczczenia polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.

Więcej o Alvernia Studios - na stronie www.alvernia.com

"Pasja" Krzysztofa Pendereckiego przeniesiona na scenę

Grzegorz Jarzyna i Krzysztof Penderecki podczas konferencji prasowej - 31 stycznia 2012W dniach 31 marca i 1 kwietnia 2012 rokuw Alvernia Studios pod Krakowem odbędzie się prapremiera spektaklu do muzyki Pasji wg św. ŁukaszaKrzysztofa Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Przedstawienie realizowane jest z inicjatywy Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach podsumowania Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011. Wydarzenie towarzyszyć będzie festiwalowi „Misteria Paschalia”. Partie wokalne wykonają: Iwona Hossa – sopran, Piotr Nowacki – bas oraz Thomas Bauer – baryton. Solistom towarzyszyć będzie Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Chór chłopięcy Pueri Cantores Sancti Nicolai oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją kompozytora. Nagranie spektaklu ukaże się na płycie.