Polmic - FB

archiwum

Apel w sprawie powszechnej edukacji muzycznej

Potrzeba muzyki tkwi w każdym z nas. Mylne jest żywione w niektórych środowiskach przekonanie o jej marginalnej roli tak w życiu każdego, zwłaszcza młodego, człowieka, jak i w życiu społeczności. Jej oddziaływanie daleko wykracza poza terapeutyczne, estetyczne, patriotyczne czy społeczne funkcje, do których bywa redukowana.
MŁODZIEŻ CHCE MUZYKOWAĆ!
Media i internet umożliwiły dostęp do muzyki na niespotykaną dotąd skalę powodując lawinowy wzrost zainteresowania samodzielnym muzykowaniem. Tymczasem liczna rzesza wykształconych absolwentów kilkuset szkół i uczelni muzycznych nie kwapi się do pracy z dziećmi i młodzieżą w „zwykłych” szkołach, zaś władze oświatowe od lat nie tworzą warunków dla zatrudniania zawodowych muzyków w podległych sobie placówkach. Trudno wyobrazić sobie nauczanie języka obcego w szkole, przez nauczyciela bez certyfikatu potwierdzającego jego kompetencje językowe, ale w odniesieniu do muzyki analogiczny wymóg nie został postawiony.

APELUJEMY, ABY EDUKACJA MUZYCZNA NIE OGRANICZAŁA SIĘ DO BRZDĄKANIA, NUCENIA, CZY PLĄSANIA…
Zajęcia muzyczne w powszechnej edukacji powinny spełniać dwa warunki. Po pierwsze - uczeń od najmłodszych lat musi muzykować: grać na instrumencie, śpiewać, uczestniczyć w zajęciach muzyczno–ruchowych. Po drugie - nauczyciel powinien posiadać odpowiednie przygotowanie muzyczne oraz pedagogiczne. Wówczas każdy młody człowiek otrzyma szansę skorzystania z dobrodziejstw płynących z edukacji muzycznej, w tym rozwoju na miarę indywidualnych predyspozycji i aspiracji.

APELUJEMY DO RESORTÓW KULTURY I EDUKACJI O WSPÓLNE PODJĘCIE DZIAŁAŃ SYSTEMOWYCH NA RZECZ ZMIANY STANU POWSZECHNEJ EDUKACJI MUZYCZNEJ W POLSCE!
Współpraca międzyresortowa nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych, wręcz przeciwnie, powinna doprowadzić do uruchomienia rezerw w istniejącym systemie i wyzwolić efekt synergii.

DZIECI NA TO ZASŁUGUJĄ!

Artyści-muzycy, kompozytorzy, muzykolodzy, pedagodzy muzyki różnych specjalności

Apel OPEM stworzony został przez reprezentantów środowisk muzycznych w nawiązaniu do dyskusji zapoczątkowanej na łamach Ruchu Muzycznego w lipcu 2011 roku - http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1802. Opracowała go grupa artystów-muzyków wspólnie z przedstawicielami kompozytorów zrzeszonych w Związku Kompozytorów Polskich.
Jako petycja adresowana do ministrów EN i KiDN jest rozpowszechniany za pośrednictwem internetu od 14 lutego pod adresami:
http://spimr.pl/index.php/petycja?tmpl=component  i na stronie SPIMR http://www.spimr.pl/index.php/petycja, gdzie można sprawdzić aktualny stan poparcia.

Petycja w sprawie powszechnej edukacji muzycznej wystosowana została wskutek braku jakiejkolwiek reakcji ze strony władz na działania podejmowane sukcesywnie od lat przez środowisko muzyków, w tym ostatnio na podsumowanie I Konwencja Muzyki Polskiej - maj 2011, gdzie sformułowane zostały wnioski na temat najpoważniejszych "bolączek" edukacji muzycznej w Polsce. Najważniejsze fragmenty zamieszczone są poniżej:
/.../ "nowa podstawa programowa dla szkoły ogólnokształcącej nie jest dokumentem satysfakcjonującym i ukształtowanym na miarę potrzeb nowoczesnej szkoły, różni się od analogicznych dokumentów funkcjonujących w innych krajach. /.../ Brak w niej elementów kreatywności. Dominuje wiedza na niekorzyść doświadczenia. /.../
- w polskiej oświacie wśród nauczycieli muzyki znaczny odsetek nauczycieli niekwalifikowanych, natomiast nauczyciele kwalifikowani mają często dramatyczne trudności z zatrudnieniem. /.../. Postulujemy wprowadzenie zasady, aby do prowadzenia zajęć muzycznych w pełnym cyklu kształcenia, wzorem wielu innych krajów, wykorzystywać wyłącznie nauczycieli specjalistów.
- trzeba umożliwić prowadzenie przedmiotu zajęcia artystyczne w gimnazjum i fakultatywnie w liceum czynnym artystom. Takiej praktyki w polskim szkolnictwie nie ma, natomiast istnieje w innych krajach Europy i jest zalecane przez instytucje europejskie. /.../
- inicjacja w kształceniu muzycznym dokonuje się w przedszkolu. Postulujemy obligatoryjną obecność profesjonalnych zajęć muzycznych na tym etapie kształcenia.
Wnioski strukturalne:
/.../"Dotychczasowe reformy w różnych sektorach mają charakter fragmentaryczny, a nie całościowy /.../
- potrzebne jest stworzenie infrastruktury prawnej tworzącej warunki współpracy pomiędzy poszczególnymi sektorami edukacji np. między MEN i MKiDN.
- obecnie istnieje koncentracja na sektorze edukacji formalnej. Potrzebne jest także objęcie finansowaniem z budżetu państwa i budżetów lokalnych sektora edukacji nieformalnej"/.../.

źródło: "Profesjonalna i powszechna edukacja muzyczna wobec nowych wyzwań" –
http://www.konwencjamuzyki.pl/uploads/files/138_Profesjonalna-i-powszechna-edukacja-muzyczna-wobec-nowych-wyzwan-pdf.pdf