Polmic - FB

archiwum

Polski balet współczesny podczas IV Dni Sztuki Tańca w Warszawie

IV Dni Sztuki Tańca w WarszawieDruga część tegorocznych IV Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie trwać będzie od 4 do 22 listopada 2012 roku.

Listopadowy program festiwalu obejmie przede wszystkim panoramę polskiego baletu współczesnego, ale rozpocznie go wizyta wybitnej osobowości choreograficznej europejskiej sceny tanecznej - Angelina Preljocaja, znanego choreografa albańskiego pochodzenia. Ze swoim francuskim zespołem pokaże dwie prace: Helikopter i Eldorado – obie z muzyką Karlheinza Stockhausena. Występy Baletu Preljocaja możliwe są dzięki współpracy Polskiego Baletu Narodowego z Ambasadą Republiki Francuskiej i Instytutem Francuskim w Polsce. Następnie Balet Opery Nova z Bydgoszczy pokaże Zniewolony umysł Roberta Bondary do muzyki Philipa Glassa i Wojciecha Kilara (7 listopada 2012), a Balet Teatru Wielkiego z Poznania przywiezie kameralny wieczór Black and White z trzema różnymi choreografiami, wywiedzionymi z niezwykle interesującego nurtu tańca współczesnego w Izraelu (10 listopada 2012). Także Polski Balet Narodowy zaprasza na nowy wieczór baletowy Miłość i lęk zestawiony z wybranych pozycji repertuaru warszawskiego teatru (4 listopada 2012). Jako ciekawostkę organizatorzy proponują spektakl bytomskiego Wydziału Teatru Tańca krakowskiej PWST. Studenci pokażą swoje dyplomowe Jezioro łabędzie w izraelskiej chorografii Idana Cohena (15 listopada).

Największym wydarzeniem festiwalu będzie jednak najnowsza premiera Polskiego Baletu Narodowego. Echa czasu to wieczór trzech choreografów przełomu XX i XXI wieku, gdzie na pierwszy plan wysuwa się energia współczesnych tancerzy, pokonywanie barier sprawności fizycznej i niesamowita niekiedy błyskotliwość ruchu. Pod tą fizycznością kryją się jednak inspiracje, których widz może doznawać w sposób swobodny i nieograniczony. Te trzy utwory to: Century Rolls do muzyki Johna Adamsa, kreowane przez brytyjskiego choreografa Ashley'a Page'a, Moving Rooms Krzysztofa Pastora z muzyką Alfreda Schnittke i Henryka Mikołaja Góreckiego, zrealizowane wcześniej dla Holenderskiego Baletu Narodowego oraz Artifact Suite do muzyki Johanna Sebastiana Bacha i Evy Crossman-Hecht – po raz pierwszy wykonywana przez polski zespół, głośna praca amerykańskiego choreografa Williama Forsythe'a, który wywarł ogromny wpływ na rozwój baletu przełomu wieków.

ZOBACZ: program Festiwalu