Polmic - FB

archiwum

Witold Lutosławski: W moim osobistym życiu Debussy również odegrał bardzo ważną rolę...

Claude DebussyW moim osobistym życiu Debussy również odegrał bardzo ważną rolę i do dziś dnia jestem żarliwym słuchaczem jego muzyki. (Witold Lutosławski)

Dwa kolejne koncerty organizowane w ramach Roku Witolda Lutosławskiego 2013 w Filharmonii Narodowej odbędą się w dniach 5 i 6 kwietnia 2013 roku. Tym razem – obok Trzech postludiów i Trzech poematów Henri Michaux polskiego kompozytora usłyszymy Scenę liryczną L'enfant prodigue (Syn marnotrawny) Claude’a Debussy’ego.

Każde spotkanie Lutosławskiego z fascynującą go literaturą francuską owocowało dziełami wybitnymi - zarazem bardzo odmiennymi w różnych okresach jego twórczości. Trois poèmes d'Henri Michaux (1962/63) to pierwszy taki cykl z czterech, zamkniętych pełnymi niezwykłego uroku Chantefleurs et chantefables. Dzieło, szeroko wykorzystujące technikę aleatoryczną, przewidujące dość rzadką u kompozytora obsadę chóralną (z niekonwencjonalnym traktowaniem głosów), szybko spotkało się z wielkim uznaniem, którego wyrazem stała się m.in. nagroda Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. „Mym pierwszym zamiarem był obszerny cykl symfoniczny, składający się z szeregu ‘utworów koncertowych' [...]. Pierwszy z utworów wykończyłem w 1963 roku i zadedykowałem Międzynarodowemu Czerwonemu Krzyżowi w Genewie, aby stosownie do prośby tej instytucji mógł stanowić zakończenie programu uroczystego obchodu stulecia jej istnienia. Wiąże się z tym tytuł Postludium, który dla prostoty nadałem również dwóm pozostałym utworom." - tak Lutosławski opisywał genezę swego cyklu, w którym rozwija szereg nowatorskich idei formalno-harmonicznych, typowych dla jego stylu z początku lat 60.

Dopełniająca program koncertów młodzieńcza scena liryczna L'enfant prodigue Claude'a Debussy'ego, uhonorowana w 1884 roku prestiżową Nagrodą Rzymską, to utwór łączący wpływy wagnerowskie z wrażliwością na subtelne brzmienia, zwiastujące późniejsze dokonania muzycznego impresjonisty.

Dwa wokalne arcydzieła znajdą kompetentnych wykonawców w osobach świetnych solistów: Norah Amsellem – sopran, Jean-Noel Briend – tenor i François Le Roux - baryton oraz Chóru Filharmonii Narodowej. Koncert będzie też rzadką okazją zobaczenia w Filharmonii dwóch dyrygentów - wymaga ich utwór Lutosławskiego, partie chóru i orkiestry są tu częściowo niezależne rytmicznie. W tych rolach wystąpią Ernest Martínez Izquierdo - dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra oraz długoletni kierownik Chóru Filharmonii Narodowej - Henryk Wojnarowski.