Polmic - FB

official patronage

Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLIN

Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLINW niedzielę, 16 listopada 2014 roku w Audytorium Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Koncert otworzy Nokturn Jerzego Fitelberga skomponowany w 1944 roku. Po nim nastąpi prawykonanie III Symfonii „Symmetrical Visions” Bartosza Kowalskiego – kompozycji powstałej w latach 2013-2014. Ostatnim punktem programu będzie Sinfonia Votiva (no. 8) Andrzeja Panufnika (1981, rev. 1984). Jej wykonanie to element projektu „Wielcy Kompozytorzy. Polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie”, którego celem jest prezentacja muzyki znakomitych europejskich kompozytorów pochodzenia polsko-żydowskiego.

Symmetrical Visions Bartosza Kowalskiego to utwór napisany w latach 2013-2014 roku na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu Zamówienia Kompozytorskie realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozytor tak napisał o swoim najnowszym dziele:

"Przystępując do pracy nad partyturą trzeciej symfonii przyjąłem, iż o artystycznym walorze symetrii decyduje stopień jej niedoskonałości. Jak wiadomo, w przyrodzie nie występuje symetria idealna - jest jedynie zbliżona do doskonałości. Dwie połówki twarzy nigdy nie są identyczne. Mimo to postrzegane przez ludzkie oko obiekty symetryczne wydają się szczególnie intrygujące, gdyż skrywają w sobie tajemnicę złożoności świata. Symfonia nr III Symmetrical Visions to utwór, w którym zamiast dialogu tematów rozgrywa się walka rozmaitych zdarzeń symetrycznych. Nie mamy tu do czynienia ze ścisłą symetrią formy lecz z pewnego rodzaju wariacją akustycznych zjawisk symetrycznych rozgrywanych w czasie. Prostym przykładem symetrii w muzyce są rozmaite przeciwieństwa: crescendo - diminuendo, narastanie-wygaszanie, tony wysokie przeciwstawione niskim, dźwięki głośne kontra dźwięki ciche. Bardziej zaś złożonym, mniej oczywistym dla ucha procesem są zabiegi kontrapunktyczne: inwersje, rak tematu, retrogradacja oraz rozmaite działania fakturalne i instrumentacyjne. Są to jedynie środki, których sens uzależniony jest od intuicji twórczej. Nasuwa się jednak pytanie czy słuch ludzki jest równie wrażliwy na symetrię, jak ludzkie oko? Czy rezultat jest zjawiskiem artystycznym czy jedynie matematyką? Na te pytania próbuję odpowiedzieć w symfonii - bądź może właśnie poprzez jej skomponowanie, pozostawiam to bez jednoznacznej odpowiedzi."

Wstęp na koncert jest wolny – obowiązują rezerwacje online - www.polin.pl/rezerwacja

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej