Amerykański poeta Wystan Auden należał do „antyromantyków”, twórców, których żywiej niż czysta liryka, interesowała współczesność, jej społeczne i polityczne problemy. Fascynowała go i przerażała łatwość, z jaką współcześni mu przywódcy cynicznie zarządzali emocjami mas posługując się strachem. Poetycki wyraz tej refleksji dał w głośnym wierszu Wiek strachu opublikowanym wkrótce po tragedii II Wojny Światowej. Jego lektura okazała się ogromnym przeżyciem dla trzydziestoletniego Leonarda Bernsteina i zainspirowała go do stworzenia niezwykłej symfonii z koncertującym fortepianem. Nie uległ pokusie wokalnego opracowania poematu (nazwanego przez autora „barokową eklogą”), lecz podjął trudną próbę podążenia za emocjami tekstu w utworze programowym, którego złożona struktura oddaje (anonsowaną tytułami odcinków) strukturę pierwowzoru. II Symfonię Bernsteina The Age of Anxiety usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.
Publiczność lutowego koncertu będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej: sam charyzmatyczny Jerzy Maksymiuk poprowadzi prawykonanie własnego utworu Arbor vitae II.
Także o 10 lat starszy od Maksymiuka Jan Krenz znany jest przede wszystkim jako dyrygent, lecz także on szczyci się znaczącym kompozytorskim dorobkiem (debiut w tej roli wyprzedził zresztą ów kapelmistrzowski). Prócz koncertowej muzyki symfonicznej i kameralnej tworzy również dla filmu (w tym obrazów tak sławnych, jak Kanał Wajdy, czy Eroica i szereg innych filmów Munka). Muzyka Krenza jest jak jego kreacje dyrygenckie – pełna szczerych, żywych emocji. Wykonanie III Symfonii Krenza pod batutą Jerzego Maksymiuka, z którym twórcę łączy długa, osobista i artystyczna przyjaźń, stanowić będzie wydarzenie niezwykłe i niezapomniane.
Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Więcej – na stronie Filharmonii.