patronaty

Katowice | Recital mistrzowski w NOPSR

NOSPR6 maja 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpi duet wspaniałych muzyków: południowokoreańska skrzypaczka Soyoung Yoon i polski pianista Marcin Sikorski wykonają utwory Witolda Lutosławskiego.

Wygranie 14. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 roku otworzyło Soyoung Yoon drogę do międzynarodowej kariery. Od tego czasu skrzypaczka występuje na całym świecie, grając recitale i koncerty z orkiestrami. Soyoung Yoon jest artystką sceny światowej, ujmuje publiczność i muzyków swoimi hipnotyzującymi występami. Jest ściśle związana współpracą z Sinfonieorchester w Bazylei. Gra na skrzypcach J.B. Guadanini ‘ex-Bueckeburg’ z 1773 roku. Skrzypaczka jest również miłośniczką muzyki kameralnej. Występuje w duecie z polskim pianistą Marcinem Sikorskim. Znakomity pianista-kameralista debiutował w Carnegie Hall w 2001. Koncertował w 17 krajach świata, w tym na festiwalach: Chopinowskim w Dusznikach, Schleswig-Holstein Musik Festival, International Conservatoire Week w Petersburgu, Osorske Glazbene Večeri. Otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” (2006). Obecnie pełni funkcję adiunkta w poznańskiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę kameralistyki. Współpracuje z Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie jako pedagog i juror.

W wykonaniu muzyków zabrzmią Chaconne g-moll Tomaso Antonio Vitaliego, X Sonata G-dur na skrzypce i fortepian op. 96 Ludwiga van Beethovena, Szeherezada op. 35 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Rêve d’enfant na skrzypce i fortepian op. 14 Eugèna Ysaÿe’ego, a także Recitativo e arioso na skrzypce i fortepian oraz Subito na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego. Recitativo e arioso (1951) dedykował Witold Lutosławski Tadeuszowi Ochlewskiemu, dyrektorowi Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w prezencie urodzinowym. W utworze „zaszyfrowane” są litery imienia i nazwiska adresata dedykacji. Subito (1992) jest ostatnim utworem Lutosławskiego. To niby okolicznościowy drobiazg, napisany na konkurs skrzypcowy w Indianapolis, ale zarazem kompozycja, która miała być studium przygotowawczym do nienapisanego już koncertu skrzypcowego. Tytuł (z wł. „nagle”) odnosi się do silnych kontrastów, na bazie których zbudowane zostało to quasi-rondo.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: https://polmic.pl