Koncert październikowy wypełni jedno nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara, które jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Missa pro pace powstała w 2000 na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu stulecia Filharmonii Narodowej. Kompozytor nawiązuje w niej do idiomów muzycznych wczesnego średniowiecza, baroku i romantyzmu. Mszę, przyjętą z wielkim entuzjazmem, Bohdan Pociej opisał słowami: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.
Uduchowione piękno Kilarowskiej Mszy zapewne odda grono jej wykonawców: zarówno legendarne już Poznańskie Słowiki pod dyrekcją Macieja Wielocha, jak i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej oraz znamienici soliści śpiewacy: Marzena Michałowska (sopran), Agnieszka Rehlis (alt), Rafał Bartmiński (tenor) i Robert Gierlach (bas).
Ten koncert to kolejny wspólny projekt Filharmonii Pomorskiej i Poznańskiej i zostanie powtórzony następnego dnia w stolicy Wielkopolski. Koncert realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl