Igor Strawiński postulował, by nie „fetyszyzować swej narodowości, gdyż sztuka winna dążyć do wartości uniwersalnych i łączyć wszystkich ludzi w jedną społeczność, uznając ideę piękna i poszukiwania wiecznej prawdy oraz powszechnego dobra”. Karol Szymanowski, wypowiadając się na temat społecznych funkcji muzyki polskiej, apelował: „niech będzie «narodową» w rasowej swej odrębności, niech jednak bez lęku dąży tam, gdzie wznoszone przez nią wartości stają się już ogólnoludzkimi”. Wiek XXI, epoka globalizacji i uniwersalizacji kultury, zachęca do zadawania pytań o aktualność dyskursu stawiającego na jednej szali tożsamość narodową artysty i tworzonej przez niego sztuki, na drugiej – uniwersalizm postaw artystycznych.
Podczas konferencji zostaną omówione zagadnienia tożsamości narodowej w muzyce, funkcji folkloru w kreowaniu dzieł muzycznych, polemiki estetyczne, które wywarły wpływ na upowszechnienie się określonych postaw artystycznych w muzyce, i autorefleksji kompozytorskiej jako świadectwa określonych postaw estetycznych.
Integralną częścią konferencji są koncerty, uwzględniające w repertuarze utwory twórców polskich i ukraińskich.
POBIERZ: program Konferencji