Katarzyna Zdybel-Nam i Katarzyna Kluczewska, instrumentalistki współpracujące ze sobą od lat, tym razem wykonają m.in. repertuar pochodzący z ich najnowszego albumu Romantic works, którego wydawcą jest Orphée Classics. Zbliżający się koncert jest doskonałą okazją do zapoznania się z przekrojem twórczości, w której niebagatelną rolę odgrywa fagot. Instrument ten doskonale sprawdza się nie tylko w zespole orkiestrowym, lecz także w grze solowej i kameralnej.
Łatwością w pisaniu muzyki przeznaczonej na fagot bez wątpienia odznaczał się Antoine Dard – francuski kompozytor działający w okresie przejściowym między barokiem i klasycyzmem. Twórca ów był jednocześnie doskonałym wirtuozem, przez lata uznawanym za najlepszego fagocistę Królewskiej Akademii Muzycznej w Paryżu. Jego Sześć sonat na fagot na krótko po publikacji zyskało pozytywną opinię w paryskiej prasie, która ochoczo polecała je ówczesnym muzykom. Słynnym wirtuozem i kompozytorem swoich czasów był również Carl Jacobi – twórca Introdukcji i poloneza, pełnej wdzięku kompozycji przeznaczonej na fagot i fortepian. Camille Saint-Saëns, choć fagocistą nie był, w ostatnim roku swojego życia zdecydował się na napisanie sonaty dla każdego z instrumentów dętych drewnianych. Powstałe utwory dedykował słynnym wirtuozom. Sonatę na fagot podarował Léonowi Letellierowi – pierwszemu fagociście Opery Paryskiej. Fagociści doskonale odnajdują się w wykonywaniu nie tylko muzyki im przeznaczonej, lecz także transkrypcji dzieł komponowanych na inne instrumenty. Dowodem jest chociażby popularność Trzech romansów Roberta Schumanna, których oryginalna wersja napisana została dla oboistów. W programie koncertu nie zabraknie również współczesnej twórczości polskiej. Tego wieczoru zabrzmi Pięć miniatur autorstwa Gerarda Drozda – związanego z Gliwicami kompozytora, aranżera i gitarzysty.
Agnieszka Frei
Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/