Polmic - FB

aktualności

Warszawa | 11. Interdyscyplinarny Festiwal Nowe Epifanie

NE11. edycja interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II rozpocznie się w Warszawie 26 lutego i potrwa czterdzieści dni, do 5 kwietnia 2020 roku. W programie znajdą się m.in. utwory Szymona Godziemba-Trytka oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu Listu do artystów Jana Pawła II. Maria Magdalena to postać, wokół której koncentruje się program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Z kanonicznych ewangelii nie dowiadujemy się o niej zbyt wiele. Informacje tam zawarte pojawiają się głównie w formie wzmianek. Zostawiają pole do spekulacji, ale i przestrzeń do artystycznych wyobrażeń. Tegoroczny program muzyczny Festiwalu będzie okazją do przeżycia religijnego zachwytu. Koncerty Graindelavoix, Adama Struga, Monodii Polskiej, Qvinta Essençia, Carine Tinney, Lucasa Henninga, Dziczki i Cataliny Vicens, chórów Centrum Myśli Jana Pawła II i VRC – wprawią w stan uniesienia nawet najbardziej opornych.

28 marca, podczas koncertu "Lontano", odbędzie się prawykonanie utworu napisanego specjalnie na festiwal przez Szymona Godziemba-Trytka – Nel mezzo del cammin di nostra vita (W życia wędrówce, na połowie czasu). To kompozycja na biały głos, chór mieszany oraz zespół kameralny i tancerza, dla której inspirację stanowiła Boska komedia Dantego Alighieri. Koncert odbędzie się w nietypowym układzie sali – publiczność zostanie ustawiona na podestach po dwóch stronach sceny; a zza publiczności we fragmentach kompozycji zaśpiewają dwa kameralne chóry, których głos będzie dochodził lontano, czyli z oddali.

31 marca wysłuchamy natomiast mszy Pawła Łukaszewskiego złożonej w hołdzie Janowi Pawłowi II z okazji 15 rocznicy śmierci – Missa de Maria a Magdala na sopran, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę. Tekst utworu stanowi kompilację tekstów liturgicznych (Nieszpory o Marii Magdalenie, sekwencja wielkanocna) oraz fragmentów Nowego i Starego Testamentu – zarówno Apokalipsy i Ewangelii, jak również miłosnej Pieśni nad Pieśniami. Monumentalne dzieło Łukaszewskiego bazujące na formie cyklu mszalnego, poprzez rozbudowaną obsadę, solistów i chór, wprowadza słuchacza w charakterystyczną dla kompozytora przestrzeń muzycznego sacrum, rozpiętego między motywami Bliskiego Wschodu a współczesną harmonią i ekspresją.

Szczegółowy program festiwalu oraz informacje na temat biletów: https://noweepifanie.pl/