W twórczości zmarłego 10 lat temu Henryka Mikołaja Góreckiego zauważyć można pewną cezurę, którą wyznacza napisane w 1972 roku Ad Matrem na sopran solo, chór i orkiestrę – znacząca większość dzieł kompozytora powstałych po tym czasie w mniejszym lub większym stopniu wpisuje się w nurt o charakterze religijnym. Pewne novum stanowi tu także zastosowanie nieobecnego wcześniej w jego muzyce głosu ludzkiego. Poświęcone pamięci zmarłej matki ekspresyjne Ad Matrem zapoczątkowało u Góreckiego kontemplacyjno-repetytywny styl, który rozwinął w pełni w powstałej cztery lata później słynnej III Symfonii.
Pod względem wyrazowym jeszcze bliższe Symfonii pieśni żałosnych jest monumentalne Miserere na chór mieszany a cappella. Trwający przeszło pół godziny utwór, w całości utrzymany w tempie lento, określić można jako „mistyczny minimalizm”.
W roli solistów wystąpią Aleksandra Olczyk (sopran), Petr Nekoranec (tenor) i Wojciech Gierlach (bas).
Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Materiały prasowe Filharmonii Narodowej
Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/