Polmic - FB


nasze projekty

„Polski Rocznik Muzykologiczny”

Polski Rocznik Muzykologiczny„Polski Rocznik Muzykologiczny” zamieszcza artykuły i komunikaty z zakresu wszystkich subdyscyplin muzykologicznych, w tym m.in. wybrane materiały z Ogólnopolskich Konferencji Muzykologicznych ZKP. Pismo ma charakter dwujęzyczny – publikuje teksty w języku polskim i angielskim.

Rocznik został powołany do życia za sprawą Adolfa Chybińskiego w 1935 roku. Niestety wówczas ukazały się tylko dwa tomy (drugi tom w 1936 roku). W roku 2004, po prawie 70 latach, z inicjatywy Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, został wydany trzeci tom, który dedykowano pamięci twórców polskiej muzykologii Profesorom Zdzisławowi Jachimeckiemu i Adolfowi Chybińskiemu.

W roku 2016, wraz z XIV tomem „Rocznika”, rozpoczął się nowy etap w dziejach naszego czasopisma, związany ze współpracą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym – prestiżową oficyną wydawniczą specjalizującą się w publikacjach nut oraz książek o tematyce muzycznej.

„Polski Rocznik Muzykologiczny” jest finansowany ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Oficjalna strona: http://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl/index.php 

Łagów Lubuski | 48. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Granice wolności”

ZKPW dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie Lubuskim (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Mapa Polskich Kompozytorów – projekt multimedialny Instytutu Adama Mickiewicza

Map_of_polish_composersMapa Polskich Kompozytorów – interaktywne narzędzie dostępne pod adresem http://mapofcomposers.pl/ – została stworzona przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu POLSKA MUSIC. Projekt powstał we współpracy z szeregiem indywidualnych i instytucjonalnych licencjodawców oraz Polskim Radiem, ZAIKS-em, PWM, POLMIC, IMIT a także NMC Records.

Celem projektu jest prezentacja pełnego obrazu polskiej muzyki współczesnej. Strona http://mapofcomposers.pl/ – dostępna w polskiej i angielskiej wersji językowej – prezentuje sylwetki uznanych rodzimych twórców muzyki XX i XXI wieku. Mapa sytuując kompozytorów w kontekście czytelnie zdefiniowanych nurtów kultury ukazuje wzajemne wpływy, inspiracje i zależności zachodzące pomiędzy nimi.

Poza krótkimi notkami biograficznymi, w profilach polskich twórców można znaleźć specjalnie wybrane ciekawostki, wysłuchać starannie wyselekcjonowanych fragmentów reprezentatywnych dla nich utworów oraz zapoznać się z analizą twórczości artystów, uwzględniającą techniki kompozytorskie, orientacje estetyczne oraz szkoły i ośrodki, z którymi dany kompozytor był związany. Jedną z największych zalet projektu jest sposób prezentacji tych informacji - graficzny aspekt serwisu, jak również jego interaktywność, zachęcają do eksplorowania mapy kompozytorów. Mapa Polskich Kompozytorów stanowi doskonałą bazę wiedzy na temat polskiej muzyki współczesnej, szczególnie dla polskich i zagranicznych artystów, krytyków, dyrektorów artystycznych instytucji kultury, organizatorów wydarzeń muzycznych czy naukowców.

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA.

Magdalena Mich

Więcej informacji o polskiej kulturze na świecie oraz biogramy twórców są dostępne portalu https://culture.pl/pl 

Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

MKiDN

W 2019 roku przypada setna rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami na całym świecie. Z tej okazji Związek Kompozytorów Polskich wraz z partnerami w Estonii i Portugalii organizuje koncerty muzyki polskiej w ramach projektu „Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku”.

W 1918 roku Rzeczpospolita Polska po latach rozbiorów odzyskała niepodległość. Państwo odbudowywało się nie tylko wewnętrznie, ale także na arenie międzynarodowej, a Rząd II RP nawiązywał stosunki dyplomatyczne z najważniejszymi partnerami. Koncerty w Tallinie i Lizbonie zorganizowane zostaną w setną rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Estonią i Portugalią.

14 lipca 2019 roku w Zamku Maarjamäe w Tallinie Glasperlenspiel Sinfonietta pod batutą Andreasa Mustonena wykona dzieła Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Pendereckiego i Macieja Bałenkowskiego, a także utwory kompozytorów estońskich: Arvo Pärta, Lepo Sumery, Jaana Räätsa, Pärta Uusberga i Peetera Vähi. Koncert odbędzie się w ramach festiwalu Glasperlenspiel Music Festival 2019 organizowanego przez Estonian Record Productions (ERP).

W portugalskiej odłosnie projektu wystąpi Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa. 9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie zespół zaprezentuje kompozycje Włodzimierza Kotońskiego, Wojciecha Blecharza, Piotra Peszata, Karola Nepelskiego oraz Miguela Azguime – kompozytora urodzonego w Lizbonie, który obecnie pełni funkcję dyrektora centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” realizowany jest w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”

ZKPW związku z ustanowieniem Uchwałą Sejmu RP roku 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki Związek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa ogłaszają Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę.

Dzieła sceniczne Moniuszki podejmowały wątki obyczajowe i społeczne, odnosząc się także do ówczesnych ważnych dla Polaków wydarzeń. Ich dramatyczny wymiar splatał się z elementami komediowymi. Służąc dobrze pojętej rozrywce, nie rezygnowały z wartości estetycznych. Znakomicie oddawały stany emocjonalne osób i koloryty sytuacji, kapitalnie operowały zarysowanymi postaciami i typowymi dla teatru wątkami dramatycznymi. Moniuszko celnie wyrażał je za pomocą środków muzycznych, w tym melodyki czy instrumentacji. Ideą Konkursu jest próba realizacji tych celów w czasach obecnych, za pomocą adekwatnych, współczesnych środków artystycznych. Chcemy, aby w tych warunkach odrodziła się swoista idea opery Moniuszki – dramat muzyczny na kanwie problemów społecznych.

Udział w Konkursie mogą wziąć udział twórcy wszystkich narodowości, bez ograniczeń wiekowych. Zgłoszenie konkursowe jest bezpłatne. Utwór zgłaszany do Konkursu należy przesłać wyłącznie drogą elektroniczną w terminie do dnia 31 lipca 2019 r. Konkurs składa się z dwóch Etapów: w I Etapie zostanie wybranych do sześciu Utworów; w II Etapie Utwory wybrane do inscenizacji zostaną wykonane publicznie podczas wspólnego Wieczoru Prawykonań 14 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, po czym nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Zwycięzca otrzyma Nagrodę Główną w wysokości 40 000 złotych. Pozostali kompozytorzy Utworów wystawionych podczas Wieczoru Prawykonań otrzymają Nagrody w wysokości po 20 000 złotych oraz tytuły Laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie Nagroda Publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem Laureata Nagrody Publiczności.

POBIERZ: Regulamin Konkursu.

Warszawa | 47. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”

ZKPW dniach 25–27 października 2018 roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (ul. Długa 26) odbędzie się 47. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

Rok 2018 to jednocześnie jubileusz 70-lecia istnienia Sekcji Muzykologów ZKP, stąd też wszystkich Państwa serdecznie zapraszamy do udziału w obradach konferencji – historii i teraźniejszości Sekcji poświęcona będzie pierwsza sesja panelowa, której uczestniczkami będą Katarzyna Dadak-Kozicka, wieloletnia przewodnicząca Sekcji Muzykologów, a także autorka książki Obrońcy dobra powierzonego, mówiącej o początkach powstania ZKP i Sekcji Muzykologów; Iwona Lindstedt, redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” oraz Sławomira Żerańska-Kominek, redaktor naczelna „Musicology Today”. Referaty uczestników Konferencji będą poświęcone także zagadnieniom zarówno z zakresu historii muzyki, jak również etnomuzykologii, antropologii i socjologii muzyki, mieszczącym się w dwóch komplementarnych zakresach tematycznych, zapowiadanych tytułem konferencji. Pierwszy z nich dotyczy różnych form obecności muzyki przeszłości w kulturze danego okresu, drugi ‒ relacji muzyki do tradycji identyfikowanej z danym gatunkiem muzycznym, ośrodkiem, regionem czy grupą społeczną.

Konferencję przygotowuje Komitet Programowy w składzie: Agnieszka Draus, Paweł Gancarczyk, Barbara Przybyszewska-Jarmińska oraz przewodnicząca SM ZKP Beata Bolesławska-Lewandowska. Konferencja organizowana jest przy współpracy z międzynarodowym projektem badawczym HERA „Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early Modern Europe” (www.soundme.eu). Przedsięwzięcie finansowane jest w ramach umowy 1013/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Konferencji towarzyszy recital Coriny Marti (Bazylea), która na kopii XVI-wiecznego klawesynu wykona utwory z tabulatury Jana z Lublina (ok. 1540). Koncert odbędzie się 26 października o godz. 19:00 w Centralnej Bibliotece Rolniczej (Krakowskie Przedmieście 66). Filmowe zaproszenie na ten koncert: https://www.youtube.com/watch?v=XFHonPoc2Gw&feature=youtu.be 

Wstęp na przedsięwzięcie jest wolny.

POBIERZ: Program Konferencji.

Budapeszt | Z muzyką polską u sąsiadów w 100-lecie odzyskania niepodległości

BudapesztNa tydzień przed Narodowym Świętem Niepodległości, 4 listopada 2018 roku, w sali koncertowej Óbudai Társaskör w Budapeszcie odbędzie się koncert z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wydarzenie współorganizują Związek Kompozytorów Polskich oraz Związek Kompozytorów Węgierskich.

Podczas koncertu, złożonego w większości z kompozycji polskich twórców ubiegłego stulecia, wystąpi węgierska orkiestra kameralna Anima Musicae Chamber Orchestra pod dyrekcją uznanego dyrygenta Mátyása Antala. Słowo wstępne wygłosi Prezes Związku Kompozytorów Węgierskich, Máté Hollós. W programie: Ignacy Jan Paderewski – Menuet G-dur, Op. 14, Nr 1, Karol Szymanowski – Etiuda b-moll, Op. 4, Nr 3 (obydwa utwory w autorskim opracowaniu na orkiestrę smyczkową Macieja Źółtowskiego), Zygmunt Krauze – Aus aller Welt stammende na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele (1973), László Király – March Hungarian Sounds, Maciej Bałenkowski – Sinfonietta No. 1 „Time is Ticking” (2014), Justyna Kowalska-Lasoń – Te frazy... Te pieśni... Te arie... (2009). Wstęp wolny!

Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty".

Patronat Medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl 

Warszawa | Generacje XXI

ZKPKoncert z cyklu „Generacje” – Generacje XXI – odbędzie się 28 października 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Koncerty z cyklu „Generacje” organizowane są wspólnie przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego od 2003 roku. Prezentowane są utwory różnych polskich i zagranicznych generacji kompozytorskich XX i XXI wieku, postaci źle obecnych lub zapomnianych, debiuty orkiestrowe, premiery w wykonaniu wytrawnych muzyków.

Podczas tegorocznej 21. edycji usłyszymy utwór Edwarda Pałłasza  Dziewczyna o płowych włosach na orkiestrę, Concerto for Accordion and Orchestra obchodzącego w tym roku jubileusz 80. urodzin Zygmunta Krauze, Fantasia luminosité na skrzypce i orkiestrę absolwenta UMFC koreańskiego kompozytora Eunho Changa. Ponadto odbędzie się prawykonanie Duetu → Solo na orkiestrę i elektronikę Piotra Roemera oraz utworu Jana Oleszkowicza Parada Koncert na perkusję i orkiestrę, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią tak znakomici wykonawcy, jak akordeonista Maciej Frąckiewicz, perkusista Miłosz Pękala, skrzypaczka Agata Szymczewska i Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy.

Koncert zorganizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” oraz programu „Zamówienia kompozytorskie” i dofinansowany w ramach programu wsparcia Niemieckiego Konkursu Muzycznego – projektu Niemieckiej Rady Muzycznej. Patronat nad koncertem objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Warszawa | I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”

Eufonie11 koncertów przez 9 dni w 5 salach koncertowych. Światowej sławy soliści i europejskie orkiestry. Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”, który odbędzie się w dniach 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku. 

Ideą Festiwalu jest przedstawienie unikatowego dorobku kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Program Festiwalu jest wielowątkowy, zróżnicowany tematycznie i formalnie – od klasyki po muzykę współczesną i młodych kompozytorów, od dzieł symfonicznych po ambitną muzykę popularną, folk i eksperymentalną elektronikę. Nazwa Festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego ευφωνία, euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki.

Pierwsza edycja Festiwalu „Eufonie” wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Podczas Festiwalu usłyszymy dzieła Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Arvo Pärta, George’a Enescu, Beli Bartóka. Odbędą się premiery utworów zamówionych przez organizatorów wydarzenia: Narodowe Centrum Kultury (Michał Jacaszek, Virpi Pahkinen i Thomas Strønen Katalog drzew) i Związek Kompozytorów Polskich (Hanna Kulenty  DoubleCelloConcerto). Wystąpią światowej sławy wykonawcy: Zoltán Fejérvári, Laurence Foster, Aleksandra Kurzak, Félix Lajkó, Anne-Sophie Mutter, Leonard Slatkin, Akiko Suwanai, oraz znakomite orkiestry: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Tallin Chamber Orchestra, Budapest Festival Orchestra.

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalu będzie Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna „Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)”.

Festiwal organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP i dyrektor POLMIC Mieczysław Kominek jest przewodniczącym rady programowej.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/ 

Warszawa | Prezentacja portalu poświęconego Grażynie Bacewicz

Bacewicz21 września 2018 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8) będzie miała miejsce prezentacja portalu, poświęconego sylwetce i twórczości Grażyny Bacewicz. Prezentacja odbędzie się w ramach 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” .

„Dla ludzi zawsze mam minę pogodną”— to zdanie wyjęte z listu Grażyny Bacewicz do brata Vytautasa jest niemal sygnaturką osobowości polskiej kompozytorki, skrzypaczki, pedagoga i... pisarki. Taką właśnie Bacewiczówna pozostała w pamięci osób, które ją znały: człowiekiem pełnym ciepła i otwartości, ale też pochłoniętym bez reszty twórczą pasją. W swojej muzyce jednoczyła idiomatyczne cechy stylu z nowymi środkami wyrazu. Jako skrzypaczka zadziwiała łatwością techniczną, ekspresyjnym temperamentem i czystością tonu. Koncertowała, komponowała, podróżowała, pełniła odpowiedzialne funkcje w Związku Kompozytorów Polskich, a jednocześnie była żoną, matką, przyjaciółką... Zdolność do sprawnego łączenia rozmaitych aktywności sama tłumaczyła żartobliwie posiadaniem „maleńkiego, niewidocznego motorka” pozwalającego jej robić wszystko znacznie szybciej niż inni.

Wszystkie te oblicza Grażyny Bacewicz – „pierwszej damy muzyki” – poznać będzie można na nowym portalu, będącym częścią serwisu POLMIC. Prezentację portalu poprowadzą: przewodnicząca Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich dr Beata Bolesławska-Lewandowska i muzykolog Lech Dzierżanowski. Podczas prezentacji rzadko wykonywane pieśni Grażyny Bacewicz usłyszymy w intepretacji wspaniałego duetu znakomitych muzyków: Joanny Freszel i Bartłomieja Kominka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona dostępna jest pod adresem: https://bacewicz.polmic.pl/