Polmic - FB


nasze projekty

51. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Muzyka i ekspresja”

POLMIC W dniach 13–15 października 2022 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach odbyła się 51. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Muzyka i ekspresja”. Muzykolodzy i teoretycy muzyki z całej Polski obradowali rozważając problemy związane z ekspresją w muzyce – jej definicją, obecnością, postrzeganiem i różnego rodzaju interpretacjami.

Obradom towarzyszyły dwa koncerty symfoniczne – Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, którą kierował Domingo Hindoyan.

Uczestnicy wysłuchali 42 referatów, jednego panelu dyskusyjnego oraz dwóch wykładów plenarnych, które wygłosili zaproszeni goście: prof. Karol Berger ze Stanford University (Stany Zjednoczone) oraz prof. Krzysztof Guczalski z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Na zakończenie konferencji uczestnicy odwiedzili także Muzeum Historii Miasta Katowice oraz zabytkową dzielnicę Nikiszowiec.

Czytaj więcej: 51. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Muzyka i ekspresja”

Warszawa | „W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski – twórca i dzieło” – promocja książki Violetty Przech i spotkanie z kompozytorem

POLMIC23 września 2022 o godz. 17.00 Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na promocję książki Violetty Przech W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski – twórca i dzieło, która odbędzie się w ramach 65. „Warszawskiej Jesieni” w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8). Po spotkaniu będzie można nabyć książkę w promocyjnej cenie z autografami Kompozytora i Autorki!

Publikacja ukazała się w tym roku nakładem wydawnictwa Musica Iagellonica. .Jak napisała w swojej recenzji prof. dr hab. Irena Poniatowska: „Jest to książka niezwykle ważna w piśmiennictwie muzycznym, z uwagi na sam temat jak i pogłębioną analizę podjętych zagadnień. Poświęcona jest życiu, osobowości i dziełom Zbigniewa Bargielskiego, którego sylwetka twórcza nie doczekała się ani wielu ani szerzej potraktowanych opracowań”.

Zbigniew Bargielski należy do najwybitniejszych, a zarazem najbardziej interesujących przedstawicieli polskiej sceny kompozytorskiej naszego czasu. W ostatnich latach przede wszystkim Polskie Wydawnictwo Muzyczne intensywniej podjęło promocję twórczości Zbigniewa Bargielskiego publikując twórczość kwartetową i fortepianową. Ważnym gestem skierowanym w stronę Z. Bargielskiego było uwzględnienie utworu Trigonalia w unikatowym projekcie PWM Sto na sto. Muzyczne dekady wolności. Kompozytor został uhonorowany kilkoma wysokiej rangi nagrodami państwowymi: Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w 2011 roku i w roku 80. Urodzin Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt dorobku. Związek Kompozytorów Polskich przyznał mu w 2001 roku prestiżową nagrodę za całokształt twórczości.

Spotkanie z Autorką książki i Zbigniewem Bargielskim poprowadzi Sławomira Żerańska-Kominek.

Partnerem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Program Festiwalu: https://warszawska-jesien.art.pl/2022/program/program 

Warszawa | Spotkanie z Jerzym Artyszem wokół książki „Poszukiwanie. Jerzy Artysz w rozmowie z Sylwią Wachowską i Aleksandrem Laskowskim”

POLMICPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza 20 września 2022 o godz. 17.00 na Spotkanie z Jerzym Artyszem wokół książki Poszukiwanie. Jerzy Artysz w rozmowie z Sylwią Wachowską i Aleksandrem Laskowskim w ramach 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, które odbędzie się w warszawskiej siedzibie wydawcy – Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8). Po spotkaniu można będzie zakupić książkę w specjalnej cenie oraz zdobyć autograf Artysty.

W książce Profesor Artysz wspomina rzeczywistość wojennej pożogi, matkę, która zawsze widziała w nim muzyka, czasy – nie zawsze szare – PRL-u: edukację muzyczną, konkursy śpiewacze i pierwsze role w Operze Łódzkiej. Opowiada o warsztacie dojrzałego artysty – partiach w spektaklach Teatru Wielkiego i Warszawskiej Opery Kameralnej oraz o wykonawstwie pieśni. Jako że duże znaczenie dla rozwoju artystycznego i pracy pedagogicznej Artysza miały doświadczenia zdobyte we Włoszech i w Hiszpanii, nie mogło zabraknąć opowieści z Południa. W książce znajdziemy również rozmowy o nauczaniu kolejnych pokoleń śpiewaków. Z wywiadu rzeki wyłania się obraz artysty i pedagoga, który nie spoczywa na laurach, lecz ciągle poszukuje nowych dróg i z prawdziwą pasją oddaje się każdemu wyzwaniu, które przynosi los.

Udział w spotkaniu, które poprowadzi kierowniczka Oddziału PWM w Warszawie Agata Kwiecińska, zapowiedzieli również dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy i Prezes Związku Kompozytorów Polskich dr Mieczysław Kominek.

Partnerem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Tom XIX (2021) „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” dostępny online

okladka

Cała zawartość tomu XIX (2021) „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” jest dostępna na stronie domowej czasopisma w zakładce WYDANE NUMERY / 2021. Zapraszamy do lektury i kontaktu. Wkrótce artykuły zostaną też opublikowane na platformie Sciendo. Wersję drukowaną przygotowuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne i będzie można ją zakupić w księgarni internetowej PWM.

Niniejszy „Rocznik” zawiera reprezentatywną część referatów przedstawionych na Międzynarodowej Konferencji Muzykologicznej pt. Tożsamości narodowe — europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018), zorganizowanej w roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. „Dziesięcioro badaczy z Polski, Czech, Litwy i Węgier poddaje w nich refleksji sformułowane w tytule konferencji zagadnienie, koncentrując się zarówno na fundamentalnych pytaniach, dotyczących relacji między muzyką a strategiami budowania narodowej tożsamości jej odbiorców, miejsca muzyki różnych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej w kulturze europejskiej, jak i na twórczości i poglądach estetycznych wybranych kompozytorów. Tom zamyka artykuł, w którym jego autor poddał wnikliwej analizie cykl Preludiów na fortepian (1954) Romana Palestra, ukazując przemiany stylu kompozytora, jakie dokonały się po podjęciu przez niego trudnej i brzemiennej w skutki decyzji o opuszczeniu ojczyzny i osiedleniu się na „wolnym” Zachodzie" - podrkreśla dr hab. Iwona Lindstedt, prof. UW, redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego”.

Redakcja serdecznie dziękuje Autorom oraz wszystkim innym Osobom i Instytucjom za wkład merytoryczny, zaangażowanie i wsparcie okazywane „Rocznikowi".

Mecenasem „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

logo_ZAiKS

Album „Regamey & Regamey. Pasiecznik & Pasiecznik” został Płytą Roku 2021 miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka"

polmicW styczniowym numerze miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka" tradycyjnie opublikowano listę Nagród Roku, przyznawanych przez magazyn najlepszym płytom i urządzeniom do odtwarzania muzyki minionych 12 miesięcy. Zdaniem recenzentów z działu muzycznego album Regamey & Regamey. Pasiecznik & Pasiecznik „unikatowy, niezwykle istotny dla dziejów polskiej muzyki XX wieku” został Płytą Roku 2021.

Jak napisała na łamach czasopisma Hanna Milewska: „Ciekawych wniosków dostarcza porównanie obu Regameyów w kategorii pieśni. Obaj sięgają przede wszystkim po wiersze poetów rosyjskich: Puszkina, Nadsona, Apuchtina, Rochera i Andrusona (Kazimierz); Gumilowa, Cwietajewej, Iwanowa, Siewierianina (Konstanty). Umuzyczniają tekst w języku oryginału. Junior skomponował jedną pieśń do wiersza po polsku (autor: E.W., prawdopodobnie Edward Woroniecki) – zadziwiająco delikatny liryk Prosiłeś o piosenkę, mój paziu…. Senior dopuścił dwa warianty językowe, rosyjski i polski, pieśni Bezbrzeżna przestrzeń mi się śniła (słowa Nadson, przekład H. Zelenay). W warstwie muzycznej obaj Regameyowie inspirują się głównie Rachmaninowem. Można odnieść wrażenie, że ojciec większą wagę przywiązuje do partii fortepianu, kiedy syn kładzie nacisk na głos jako narzędzie przekazu literackiego. Jerzy Stankiewicz nie miał wątpliwości, że najlepszymi interpretatorami twórczości Regameyów będą siostry Pasiecznik. Obie pochodzą z Ukrainy. Mają polskie korzenie. Studiowały na Ukrainie i w Polsce. Olga śpiewała pieśni Konstantego Regameya jeszcze jako studentka. Do nagrania tego albumu siostry podeszły z wielką pieczołowitością, dbając o niuanse kolorystyczne, o wyrazisty kształt fraz muzycznych. Wrażliwa na melodię języka Olga zarejestrowała dwie nieco odmienne w klimacie interpretacje pieśni Bezbrzeżna przestrzeń mi się śniła – bardziej lotną, wielobarwną, zakończoną „w górze” wersję rosyjską oraz bardziej stateczną, poważną, spuentowaną „płasko”, dolnym dźwiękiem wersję polską. To kolejna płyta wydana przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach programu „Muzyczny ślad”.

Bardzo dziękujemy za to wspaniałe wyróżnienie!

Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska

logo APDzięki wsparciu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych w ramach konkursu na realizację zadania publicznego „Wspieranie działań archiwalnych 2021” w drugiej połowie roku 2021 realizowany był projekt „Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska”. Prace dotyczyły akt ZKP z lat 1945 1989 i polegały na uporządkowaniu dokumentów, stworzeniu nowego, spójnego inwentarza oraz zabezpieczenu archiwaliów przed zniszczeniem zgodnie z aktualnymi wymogami konserwatorskimi.

W ramach zadania Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich zostało uporządkowane, stworzony został ujednolicony inwentarz w wersji cyfrowej dostępnej online (w miejsce dotychczas używanej księgi inwentarzowej złożonej z cząstkowych inwentarzy tworzonych w kolejnych dekadach wyłącznie w wersji papierowej), a także zabezpieczony zgodnie z wymogami konserwatorskimi, tzn. zgodnie ze standardem technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych, określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 roku.

ZKPOd tej pory inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich jest dostępny w formie bazy danych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA prowadzonego przez Centrum Archiwistyki Społecznej, a także w formie pliku pdf na stronie www.polmic.pl. Dzięki temu naukowcy mogą wstępną kwerendę przeprowadzić samodzielnie, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, a umawiając się na wizytę w naszej czytelni, mogą przedstawić gotowy plan działań.

Nowy inwentarz różni się od starego nie tylko formą cyfrową. Został on również przebudowany. Stworzono jednolitą klasyfikację rzeczową o zalecanej strukturze hierarchicznej oraz spójny układ sygnatur. Nowy podział zasobu na serie, podserie i jednostki archiwalne ma swoje odzwierciedlenie zarówno w inwentarzu, jak i w w całkowicie nowych rozmieszczeniu na półkach.

Jednocześnie zasób archiwalny został przeniesiony do bardziej odpowiednich szaf, gdzie będzie łatwiej dostępny i mniej narażony na przypadkowe uszkodzenia, np. podczas wyjmowania w celu udostępnienia.

Ponadto rozpoczęliśmy publikację skanów wybranych dokumentów archiwalnych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA, wraz z opracowaniem (w tym indeksami osobowymi, rzeczowymi i geograficznymi). Prace te będą kontynuowane.

Zapraszamy do obejrzenia:

  • Inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich plik pdf,
  • Tablicę starych i nowych sygnatur plik pdf.

Premiera nowej identyfikacji wizualnej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

polmicPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC obchodzi w tym roku 20. urodziny! Z tej okazji, wkraczając w nowy etap działalności, postanowiliśmy zmienić naszą identyfikację wizualną, która stanowi odpowiedź na zmieniający się świat, a także potrzeby nowoczesnej komunikacji z partnerami. Przedstawiamy nowy logotyp organizacji wraz ze sformalizowaną księgą identyfikacji.

Sygnet (znak) w swojej prostej formie zawiera zestaw konotacji osadzonych w kontekście dźwięku i interaktywności. Przy pomocy prostego włącznika, przycisku, ikony pozyskujemy potrzebną informację. Znak jest jednocześnie źródłem dźwięku, zapisem koncentrycznie rozchodzącej się fali. Blisko zatem do obrazu i funkcji membrany głośnika. Białe elementy znaku układają się w kształt litery „i” (jak „informacja”). Punktem wyjścia dla palety kolorystycznej były odcienie granatowego i niebieskiego – kolorów inspirowanych barwami poprzedniego loga. Logotyp POLMIC ma dwie wersje kompozycyjne – horyzontalną i wertykalną – oraz dwie wersje językowe: polską i angielską.

Nowa identyfikacja wizualna POLMIC została zaprojektowana i wykonana przez znakomitego artystę grafika Marcina Władykę.

Od 2022 roku będziemy posługiwać się wyłącznie nowym logotypem, który podkreśla naszą tożsamość i nadaje jej nowy wymiar.

POBIERZ: księgę znaku

Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 2019 - na płytach i w sieci

okladka

Po długiej przerwie spowodowanej przedłużającymi się kłopotami ze zdobyciem dofinansowania prezentujemy Państwu kolejną edycję „Kroniki Dźwiękowej Warszawskiej Jesieni”. Ponieważ starania o fundusze zajęły nam blisko dwa lata, jako pierwszy, zaległy rocznik ukazuje się zestaw nagrań z 62. Festiwalu, który odbył się w 2019 roku.

Mimo sporych wysiłków nie udało się jednak uzyskać dotacji na dawnym poziomie, dlatego też wydana w bieżącym roku „Kronika” różni się mocno od dotychczasowych. Składa się tylko z trzech płyt audio i zawiera rejestracje dokonane podczas trzech koncertów: inauguracyjnego, finałowego oraz wydarzenia towarzyszącego – koncertu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, prezentującego utwory najmłodszego pokolenia kompozytorów.

Oto program płyt najnowszej „Kroniki”:
CD nr 1
1 / Morten Ladehoff Organ improvisation / 2’46’’
2 / Bruno Mantovani Entrechoc / 13’57’’
3 / Zygmunt Krauze Piano Concerto no. 3 (Fragments of Memory) / 16’00’’
4 / Morten Ladehoff Organ improvisation / 4’02’’
5 / Magdalena Długosz On the Edge of Light / 24’33’’
6 / Morten Ladehoff Organ improvisation / 3’58’’
CD nr 2
1 / Bára Gísladóttir ÓS / 6’50’’
2 / Rebecca Saunders alba / 22’59’’
3 / Tadeusz Wielecki Anamnesis / 14’45’’
4 / Jonathan Harvey …towards a pure land / 17’56’’
CD nr 3
1 / Krzysztof Ratajski Agreements of the music table / 9’39’’
2 / Dominik Puk Τηλέμαχος (Tēlémachos) / 7’26’’
3 / Viacheslav Kyrylov Music of inequality / 6’15’’
4 / Paweł Siek NEOPLAST. COMP. (2nd FLOOR) / 16’41’’
5 / Michał Lazar blurred / 6’11’’

Jednocześnie w tym roku po raz pierwszy uruchamiamy równoległy plan „Kroniki Dźwiękowej” – prezentację wybranych utworów w sieci. Zależnie od uzyskanych zgód mogą Państwo posłuchać części „Warszawskiej Jesieni” 2019 w naszej zakładce „Czytelnia/Posłuchaj”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Czytaj więcej: Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 2019 - na płytach i w sieci

Roman Maciejewski – na dwa fortepiany: vol. 2

okladka

W ramach zainicjowanej w roku 2013 serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” Związek Kompozytorów Polskich wydał w bieżącym roku kolejną płytę z muzyką na dwa fortepiany Romana Maciejewskiego.

Płyta ta (o numerze katalogowym polmic 164) zawiera dwa duże dzieła na dwa fortepiany tego kompozytora: Allegro concertante w wersji na dwa fortepiany z roku 1944 oraz Pianoduo concertante
nazywane koncertem na dwa fortepiany bez orkiestry skomponowane w latach 1935–1936. Utwory wykonało Novi Piano Duo w składzie Anna Wielgus-Nowak i Grzegorz Nowak; nagrania dokonała firma DUX Recording Producers w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 29 listopada - 2 grudnia  br. Esej do płyty napisała Marlena Wieczorek – autorka monografii kompozytora wydanej w Poznaniu (Wydawnictwo PTPN) w roku 2008.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Czytaj więcej: Roman Maciejewski – na dwa fortepiany: vol. 2

Ukazał się 18. tom czasopisma „Musicology Today”!

MTTak jak kulinarne pasticcio w XVII i XVIII wieku czyniło arystokratyczne spotkania atrakcyjniejszymi, oddziałując równie mocno na zmysły smaku i wzroku, tak operowe pasticcio i ogólnie praktyka pasticciowania ożywiają współczesne badania muzykologiczne. Zapraszamy do zapoznania się z 18. tomem anglojęzycznego czasopisma „Musicology Today”, wydawanego przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Związek Kompozytorów Polskich, który w całości poświęcony jest zagadnieniu pasticcia.

Prezentowany tom jest częścią projektu badawczego Pasticcio. Ways of Arranging Attractive Operas (program Beethoven 2) współfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki i Deutsche Forschungsgemeinschaft. Obejmuje 14 artykułów na podstawie referatów wygłoszonych podczas podsumowującej projekt konferencji Operatic Pasticcio in Eighteenth-Century Opera: Work Concept, Performance Practice, Digital Humanities, która odbyła się na Uniwersytecie Warszawskim w maju 2021 roku.

Publikowane teksty analizują pasticcia w odniesieniu do koncepcji dzieła operowego z bardzo różnych perspektyw – praktyki teatralnej (Giovanni Polin); publiczności (Ina Knoth), kulinarnych analogii (Berthold Over), przyjemności (Aneta Markuszewska). Anne Desler w swoim artykule prezentuje dramaturgiczne wybory śpiewaków i ich twórczy udział w prezentowaniu pasticciów. Z kolei Raffaelle Mellace pokazuje jak zmieniła się strategia kompozytorska J. A. Hassego w przeciągu 30 lat, które dzieliły jego Siroe (Bolonia 1733) z self-pasticcio o tym samym tytule (Drezno 1763). Emilia Pellicia i Sonia Rzepka obierając za punkt wyjścia recytatyw accompagnato Laodicei, w którą wcieliła się Elisabeth Teyber analizują nie tylko wpływ tej śpiewaczki na muzyczny kształt prezentowanego dzieła i proces twórczy Hassego, ale także możliwości przygotowywanej przez grupę projektową bazy danych.

Artykuł Reinharda Strohma na przykładzie pasticcia Scipione (1730) G. F. Handla porusza zarówno zagadnienie osiemnastowiecznej praktyki teatralnej, ale też wskazuje na problemy związane ze współczesnym edytorstwem pasticciów. Trzy kolejne teksty prezentują specyfikę pasticciów w wybranych ośrodkach europejskich takich jak Hamburg, Praga, Brno i Neapol (w kolejności artykuły Gesy zur Nieden, Jany Spacilovej, Paologiovanni Maione). Migracja i kształt librett to niezwykle ważny i trudny element badań nad pasticciem, który w swoim artykule podejmuje Anna Ryszka-Komarnicka. Zainteresowanie pasticciem dostrzegamy też we współczesnym życiu operowym. O trudnościach i pytaniach, na jakie muszą odpowiedzieć, o decyzjach jakie muszą podjąć muzykolodzy i organizatorzy życia muzycznego, aby zaprezentować dzisiaj pasticcia traktują dwa artykuły: Bruno Formenta i Clemensa Birnbauma.

Czasopismo dostępne w wersji elektronicznej na platformie Sciendo:

https://sciendo.com/issue/MUSO/18/1 

Szczegółowe informacje o projekcie: https://www.pasticcio-project.eu/