Polmic - FB


nasze projekty

Wystawa „60 Warszawskich Jesieni”

zDo 23 września 2017 roku w warszawskiej Galerii Kordegarda (Krakowskie Przedmieście 15/17) w ramach wystawy „60 Warszawskich Jesieni”, organizowanej przez Związek Kompozytorów Polskich i Narodowe Centrum Kultury, odbywać się będą spotkania z wybitnymi polskimi muzykami.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Prezes ZKP dr Mieczysław Kominek, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Jerzy Kornowicz oraz Dyrektor NCK dr hab. Rafał Wiśniewski zapraszają na wystawę „60 Warszawskich Jesieni”, która prezentuje plakaty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej z lat 1956–2017. Wystawa potrwa do 1 października 2017 roku.

Wystawie towarzyszyć będą instalacja interaktywna @piacere Adama Porębskiego i Dariusza Jackowskiego oraz cykl spotkań z wybitnymi przedstawicielami świata sztuki „Moja Warszawska Jesień”. W dniach 16–23 września o godz. 18:00 publiczność będzie miała okazję spotkać się z szanownymi gośćmi Festiwalu: Jerzym Maksymiukiem (16 września), Agatą Zubel (17 września), Zygmuntem Krauze (18 września), Jerzym Artyszem (19 września), Jolantą Bilińską (20 września), Joanną Wnuk-Nazarową (21 września), Stanisławem Krupowiczem (22 września) i Tadeuszem Wieleckim (23 września).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Konferencja Festiwali Muzyki Nowej

k16 września 2017 roku o godz. 11:00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Dobra 56/66) odbędzie się Konferencja Festiwali Muzyki Nowej.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Jerzy Kornowicz i Dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego prof. dr hab. Zbigniew Skowron zapraszają na Konferencję Festiwali Muzyki Nowej, która będzie miała miejsce w Sali im. Bogumiła Lindego BUW.

Podczas Konferencji odbędzie się spotkanie przedstawicieli europejskich festiwali muzyki współczesnej, którzy zaprezentują swoje przedsięwzięcia. Ponadto po dyskusji panelowej podpiszą wspólnie „Proklamację Warszawską”, wyrażającą stanowisko festiwali nowej muzyki wobec zmieniającego się świata.

Udział w wydarzeniu wezmą: Cecilia Balestra (dyrektor „Milano Musica” – Associazione per la musica contemporanea), Juriy Bulka (koordynator lwowskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Contrasts”), Björn Gottstein (dyrektor artystyczny Donaueschinger Musiktage), Henk Heuvelmans (Gaudeamus Muziekweek z Utrechtu), Anna Huuskonen (producent Musica Nova, Helsinki), Kristýna Konczyna (menadżer Ostrava Center for New Music, Ostrava Days, NODO Festival), Jerzy Kornowicz (dyrektor Festiwalu „Warszawska Jesień”), Martin Q Larsson (dyrektor zarządzający Nordic Music Days 2017, London), Graham McKenzie (dyrektor artystyczny Huddersfield Contemporary Music Festival), Remigijus Merkelys (dyrektor artystyczny i wykonawczy International Contemporary Music Festival GAIDA, Wilno), Oleksandr Perepelytsia i Karmella Tsepkolenko (dyrektorzy International Festival of Modern Art Two Days and Two Nights of New Music), Krzysztof Pietraszewski (kurator Sacrum Profanum Festival), Miroslav Pudlák (dyrektor Contempuls – Prague Contemporary Music Festival), Krešimir Seletković (dyrektor artystyczny Music Biennale Zagreb), Oľga Smetanová (sekretarz generalny ISCM World New Music Days 2017, Vancouver), Vladimir Tarnopolski (dyrektor artystyczny Moscow Forum – International Festival of Contemporary Music) oraz Joanna Wnuk-Nazarowa (dyrektor naczelny i programowy NOSPR, Festiwal Prawykonań).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Organizatorami wydarzenia są: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Narodowe Centrum Kultury oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne: język polski / język angielski.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej

p15 września 2017 roku o godz. 16.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert „Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej”, organizowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Central European Music Forum i Narodowe Centrum Kultury.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich, oraz Jerzy Kornowicz, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, zapraszają na koncert, podczas którego odbędą się prawykonania utworów zamówionych u kompozytorów z krajów Grupy V4.

Honorowy patronat nad koncertem objęli Ambasadorzy Republiki Słowackiej, Republiki Czeskiej i Węgier oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zaprezentuje Gesichtsstudien słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej (2017), Raindrops on Plastic Rooftops czeskiego autora Martina Wiesnera (2017), Metamorphosis węgierskiego kompozytora Andrása Gábora Virágha (2017) oraz Karpaty Jakuba Szafrańskiego (2017). Utwór Jakuba Szafrańskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór Jany Kmiťovej został zamówiony przez Central European Music Forum i Waves Bratislava i dofinansowany przez Fond pre umenie (Slovak Arts Council).

Wstęp na koncert jest wolny.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Wystawa „60 Warszawskich Jesieni”

z14 września 2017 roku o godz. 18:00 w warszawskiej Galerii Kordegarda (Krakowskie Przedmieście 15/17) odbędzie się wernisaż wystawy „60 Warszawskich Jesieni”, organizowanej przez Związek Kompozytorów Polskich i Narodowe Centrum Kultury.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Prezes ZKP dr Mieczysław Kominek, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Jerzy Kornowicz oraz Dyrektor NCK dr hab. Rafał Wiśniewski zapraszają na wystawę „60 Warszawskich Jesieni”, która prezentuje plakaty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej z lat 1956–2017. Wystawa potrwa do 1 października 2017 roku.

Wystawie towarzyszyć będą instalacja interaktywna @piacere Adama Porębskiego i Dariusza Jackowskiego oraz cykl spotkań z wybitnymi przedstawicielami świata sztuki „Moja Warszawska Jesień”. W dniach 16–23 września o godz. 18:00 publiczność będzie miała okazję spotkać się z szanownymi gośćmi Festiwalu: Jerzym Maksymiukiem (16 września), Agatą Zubel (17 września), Zygmuntem Krauze (18 września), Jerzym Artyszem (19 września), Jolantą Bilińską (20 września), Joanną Wnuk-Nazarową (21 września), Stanisławem Krupowiczem (22 września) i Tadeuszem Wieleckim (23 września).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Tworzymy kulturę. Koncert Siedmiu Premier. Związek Kompozytorów Polskich – 70 lat

ZKP70Pod koniec obchodów Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich, dzięki współpracy zrzeszonych w ZKP kompozytorów i muzykologów, przyoblekła się w realny kształt idea Jerzego Kornowicza nowego spojrzenia na 70 ostatnich lat muzyki polskiej, której ZKP wytrwale towarzyszył.

Był to niezwykły festiwal: „7+7=70” czyli „Festiwal Siedmiu Nurtów” i „Koncert Siedmiu Premier” na Siedemdziesięciolecie ZKP. Na siedmiu koncertach zaproponowaliśmy inne niż stosowane dotąd ujęcie twórczości polskich kompozytorów po 1945 roku: to właśnie siedem nurtów, koncentrujących się raczej wokół pewnych wybranych idei, a nie na technikach kompozytorskich.

Każdy koncert zaprogramował inny muzykolog-kurator, a każdy z nich to wybitny znawca polskiej muzyki współczesnej. W esejach zamieszczonych w książeczce programowej kuratorzy wyjaśnili swoje wybory. Odpowiadali nawet na pytania i wątpliwości – na codziennych „spotkaniach w nurcie” przed koncertami.

Siedem nurtów w muzyce polskiej siedemdziesięciu minionych lat dopełnił przegląd teraźniejszego stanu polskiej twórczości muzycznej. Na zakończenie naszych rocznicowych obchodów zaproponowaliśmy prawykonania utworów specjalnie napisanych na Jubileusz ZKP, zamówionych u kompozytorów reprezentujących wiekowo kolejne dziesięciolecia. Zagrał je znakomity zespół muzyki współczesnej, zaprzyjaźniona z nami i z muzyką polską holenderska Orkest de ereprijs. Jej szef i dyrygent – Wim Boerman – otrzymał w roku 2003 Nagrodę Honorową ZKP za promocję polskiej muzyki współczesnej. Dowodem słuszności decyzji o przyznaniu nagrody i o wyborze tego właśnie zespołu jako wykonawcy finałowego koncertu była kompozycja zamykająca całe wydarzenie: Koncert fortepianowy nr 1 Hanny Kulenty – już wcześniej będący w repertuarze Orkest de ereprijs, grany w Arnhem w Holandii oraz w innych miastach i salach, jednak po raz pierwszy zaprezentowany w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Teraz wszystkie wykonane tu utwory wejdą do repertuaru orkiestry, a nagranie tego właśnie koncertu przekazujemy słuchaczom na płytach CD.

Kończymy obchody Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. Publikacjami (książka Siódma dekada, książka programowa „7+7=70”, dwupłytowy album Tworzymy kulturę) oraz organizowanymi przy tej okazji wydarzeniami chcieliśmy, i chcemy wciąż, sprawiać radość jak najszerszym kręgom Słuchaczy i Czytelników.

Dziękujemy im oraz wszystkim naszym Mecenasom, Partnerom i Przyjaciołom za wspólne siedemdziesiąt lat z polską muzyką współczesną!

Mieczysław Kominek

Prezes Związku Kompozytorów Polskich

Album jest przekazywany nieodpłatnie zainteresowanym osobom i instytucjom do celów informacyjnych, promocyjnych, dydaktycznych i naukowych przez wydawcę – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

CD1 (polmic 122)

1. Piotr Tabakiernik (ur. 1986)
toutur throeu / rytuał słyszenia (2016) na wiolonczelę i zespół 19’51’’
Andrzej Bauer – wiolonczela
zespół wokalny: Małgorzata Bartkowska, Justyna Czerwińska, Anna Dubicka, Gabriela Jeleńska,
Aleksandra Endzelm-Obertyn, Katarzyna Homan, Lilianna Krych, Zbigniew Malak, Tomasz Nowak,
Jacek Rąbiński, Patryk Różycki, Zofia Smolarska, Karolina Szurek, Marta Tabakiernik
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent
Marta Olko – projekcja dźwięku

2. Zbigniew Penherski (ur. 1935)
Mała litania 2 (2016) na Orkest de ereprijs 06’39’’
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent

3. Aleksander Kościów (ur. 1974)
Many Cities (2016) na sopran i zespół 09’05’’
Joanna Freszel – sopran
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent
Marta Olko – projekcja dźwięku

4. Paweł Hendrich (ur. 1979)
Mutuusmutus (2016) na orkiestrę kameralną i powietrzną perkusję 12’56’’
Leszek Lorent – perkusja powietrzna
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent


CD2 (polmic 123)

1. Jarosław Siwiński (ur. 1964)
HubTub (2016) na tubę i zespół 11’41’’
Zdzisław Piernik – tuba
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent

2. Zygmunt Krauze (ur. 1938)
Poemat Apollinaire’a (2016) na recytującego pianistę i 12 instrumentów 14’31’’
Zygmunt Krauze – pianino
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent
Marta Olko – projekcja dźwięku

3. Hanna Kulenty (ur. 1961)
Piano Concerto No. 1 (1990) na fortepian i orkiestrę kameralną 19’05’’
Frank Peters – fortepian
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent

Warszawska Jesień 2015 na płytach

Kronika Dźwiękowa  Na sześciu płytach ukazała się Kronika Dźwiękowa 58. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” dokumentująca koncerty festiwalu, który miał miejsce w dniach 18-26 września 2015 roku.

Podobnie jak w ubiegłych latach, Kronika zawiera wybór wykonanych podczas Festiwalu kompozycji twórców polskich i zagranicznych. Tradycyjnie ostatnia płyta (nr 6) została poświęcona najmłodszym kompozytorom. Składają się na nią utwory zaprezentowane podczas koncertu zorganizowanego przez Koło Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich jako wydarzenia towarzyszące Festiwalowi; wyboru utworów zaprezentowanych podczas koncertów i wydanych na płycie dokonał Zarząd Koła Młodych.

Kronika Dźwiękowa „Warszawskiej Jesieni” wydawana jest od początku istnienia Festiwalu czyli od roku 1956. Od 1999 są to płyty kompaktowe audio. Kronika nie jest sprzedawana. Jest przekazywana nieodpłatnie zainteresowanym osobom i instytucjom do celów informacyjnych, promocyjnych, dydaktycznych i naukowych przez wydawcę – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Ze względu na niski nakład i rosnące z roku na rok zainteresowanie, pierwszeństwo mają jednak biblioteki – szkolne, akademickie i publiczne, gdzie z każdego kompletu może korzystać większy krąg osób.

Czytaj więcej: Warszawska Jesień 2015 na płytach

Autoreflekcje kompozytorów na konferencji POLMIC w ramach Warszawskiej Jesieni 2015

Język muzyczny współczesnych kompozytorów polskich: autorefleksje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wraz z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Polskim Towarzystwem Analizy Muzycznej zapraszają na konferencję towarzyszącą festiwalowi „Warszawska Jesień” pt. Język muzyczny współczesnych kompozytorów polskich: autorefleksje. Obrady odbędą się w dniach 25 i 26 września 2015 roku o godz. 10.30 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (Sala im. Bogumiła Lindego). Wydarzenie organizowane jest w ramach obchodów Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich.

Autorefleksja na temat własnego języka muzycznego stanowi fascynującą perspektywę widzenia twórczości, która może stanowić ujęcie komplementarne w stosunku do analiz muzykologicznych. Na konferencji muzykolodzy przedstawią opracowania własnych wypowiedzi kompozytorów o ich języku muzycznym/warsztacie twórczym. Kompozytorzy będą wystąpienia muzykologów komentować i uzupełniać. Niektórzy kompozytorzy wystąpią samodzielnie.

W piątek, 25 września 2015 roku o godz. 12 Instytut Muzyki i Tańca zaprasza także na prezentację portalu Zamówienia Kompozytorskie (Zamowieniakompozytorskie.pl) - nowej strony Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest IMiT. Celem programu jest wspieranie współczesnej twórczości muzycznej poprzez zamawianie nowych dzieł oraz stworzenie dogodnych warunków dla ich stałej obecności w przestrzeni publicznej.
Czytaj więcej: Autoreflekcje kompozytorów na konferencji POLMIC w ramach Warszawskiej Jesieni 2015

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Sound Chronicle of the 57th Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music 2014Na siedmiu płytach ukazała się Kronika Dźwiękowa 57. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” dokumentująca koncerty festiwalu, który miał miejsce w dniach 19-27 września 2014 roku.

Podobnie jak w ubiegłych latach, Kronika zawiera wybór wykonanych podczas Festiwalu kompozycji twórców polskich i zagranicznych. Tradycyjnie ostatnia płyta (nr 7) została poświęcona najmłodszym kompozytorom. Składają się na nią utwory zaprezentowane podczas dwóch koncertów organizowanych przez Koło Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich jako wydarzenia towarzyszące Festiwalowi; wyboru utworów zaprezentowanych podczas koncertów i wydanych na płycie dokonał Zarząd Koła Młodych.

Kronika Dźwiękowa „Warszawskiej Jesieni” wydawana jest od początku istnienia Festiwalu czyli od roku 1956. Od 1999 są to płyty kompaktowe audio. Kronika nie jest sprzedawana. Jest przekazywana nieodpłatnie zainteresowanym osobom i instytucjom do celów informacyjnych, promocyjnych, dydaktycznych i naukowych przez wydawcę – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Ze względu na niski nakład i rosnące z roku na rok zainteresowanie, pierwszeństwo mają jednak biblioteki – szkolne, akademickie i publiczne, gdzie z każdego kompletu może korzystać większy krąg osób. 

Czytaj więcej: Warszawska Jesień 2014 na płytach

2014 IAMIC Concert “Tradition and New Music” - na płycie POLMIC

2014 IAMIC Concert “Tradition and New Music“ Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wydało płytę dokumentującą 2014 IAMIC Concert “Tradition and New Music”.

Doroczne spotkania Międzynarodowego Stowarzyszenia Centrów Informacji Muzycznej (International Association of Music Information Centres IAMIC) odbywają się każdego roku w innym kraju. W roku 2014 organizatorem było Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, a IAMIC Annual Meeting, General Assembly, Conference and Concert, odbyły się w dniach 3-8 października we Wrocławiu – sesje przeznaczone dla przedstawicieli instytucji członkowskich IAMIC – oraz 7 października na zamku w Książu – otwarta dla wszystkich zainteresowanych Konferencja „Tradition and New Music”, zakończona koncertem. Koncert był jednocześnie wydarzeniem towarzyszącym Światowym Dniom Muzyki, dorocznego festiwalu International Society for Contempoprary Music, a cała konferencja „Tradition and New Music” wpisana była w kalendarz obchodów Roku Oskara Kolberga.

Płyta zawiera utwory zaprezentowane podczas koncertu. Na program złożyły się utwory kompozytorów współczesnych z różnych stron świata (Cypr, Słowacja, Portugalia, Islandia i Polska) nawiązujące do muzyki tradycyjnej swoich regionów. Podobnie jak Kronika Dźwiękowa „Warszawskiej Jesieni”, płyta IAMIC Concert nie jest przeznaczona do sprzedaży.
 

Czytaj więcej: 2014 IAMIC Concert “Tradition and New Music” - na płycie POLMIC

Tradition and New Music - konferencja POLMIC w Zamku Książ

Iamic 20147 października 2014 roku w Zamku Książ odbędzie się konferencja pod tytułem Tradition and New Music. Wydarzenie organizowane jest przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w ramach corocznego Spotkania Międzynarodowych Centrów Informacji Muzycznych IAMIC.

Z uwagi na tegoroczny jubileusz 200. urodzin Oskara Kolberga temat konferencji został ściśle związany z muzyką ludową i jej wpływem na muzykę współczesną. Podczas konferencji usłyszymy wystąpienia zagranicznych gości, którzy nakreślą obraz sytuacji muzyki tradycyjnej i współczesnej w ich krajach.

Tematowi temu poświęcony zostanie również towarzyszący obradom koncert pt. Tradycja i muzyka nowa, który odbędzie się po konferencji o godzinie 15.00. W jego programie znajdą się utwory z różnych krajów świata, które albo wykorzystują instrumenty ludowe, albo zostały zainspirowane muzyką tradycyjną. Usłyszymy: Drepani na orkiestrę kameralną Savvasa Savvy, Metamerie na fujarę i orkiestrę kameralną Jany Kmitowej, Momentos-Memorias II na gitary portugalską i klasyczną i orkiestrę kameralną Candido Limy, Arma Virumque Cano na orkiestrę kameralną Gunnara Andreasa Kristinssona oraz Aus aller Welt stammende na złóbcoki i instrumenty smyczkowe Zygmunta Krauzego.

Więcej informacji – na stronie: www.iamic2014.polmic.pl w zakładce Conference.