Polmic - FB


nasze projekty

Ruszyła strona Archiwum Cyfrowego POLMIC

ArchiwumW styczniu ruszyła nowa strona internetowa Archiwum Cyfrowego POLMIC. Portal powstał w celu prezentacji materiałów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Udostępniamy w nim wybrane fotografie, partytury, nagrania oraz książki i artykuły, których liczba nieustannie rośnie wraz z postępem procesu digitalizacji.

Archiwum Cyfrowe POLMIC to pierwsze archiwum cyfrowe poświęcone polskiej muzyce współczesnej. Znajdziemy w nim dokumentację fotograficzną początkowych lat działalności Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a także zdjęcia portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym. Badaczy oraz wykonawców z pewnością zainteresują wersje poglądowe partytur utworów kompozytorów polskich ze zbiorów Biblioteki-Fonoteki POLMIC, między innymi kompozycji, które nigdy nie zostały wydane przez profesjonalne wydawnictwa.

Na stronie można będzie wysłuchać udostępnionych w całości bądź we fragmentach archiwalnych nagrań z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz innych wydarzeń organizowanych przez ZKP. Większość z nich nigdy nie została wydana komercyjnie, a niektóre ukazały się jedynie we własnych edycjach ZKP, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie. W portalu zaprezentujemy także publikacje towarzyszące organizowanym przez nas festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej.MKiDN

Projekt Archiwum Cyfrowego POLMIC dofinansowano w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Nowy portal dostępny jest pod adresem: http://www.archiwumcyfrowe.polmic.pl/

Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany

MaciejewskiProjekt „Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany" powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura w sieci".

Projekt poświęcony jest promocji muzyki polskiej, kompozycji na duet fortepianowy, a w szczególności podkreśleniu ważnej roli jaką odgrywał w polskim życiu muzycznym Roman Maciejewski.

Projekt obejmuje nagrania audio-video takich utworów Romana Maciejewskiego, jak Mazurek, Kołysanka, Tarantella, cykl Negro spirituals, Deep River, Listen to the Lambs, Sometimes I feel like Motherless Child oraz I want to be ready. Utwory zaprezentowało Chopin Piano Duo w składzie: Anna Boczar i Bartłomiej Kominek.

Nagrania dokonano we wrześniu 2020 w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Reżyserem nagrania jest Małgorzata Polańska (DUX). Obraz - Grzegorz Kućmierz (Agencja Artystyczna „Presto").

Nagranie dostępne jest na stronie www.youtube.com/watch?v=-ocngeRpR2w 

Jubileuszowa płyta Romana Bergera

7_nurtow

Na 90. urodziny swojego Członka Honorowego Romana Bergera Związek Kompozytorów Polskich – we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – wydał płytę CD zawierającą monumentalne dzieło kompozytora-filozofa zatytułowane Missa pro nobis.

Roman Berger urodził się w roku 1930 na Zaolziu, w rodzinie założyciela polskiego zboru ewangelickiego w Czeskim Cieszynie, działacza społecznego, doktora teologii, więźnia obozów w Auschwitz i Dachau – Józefa Bergera. Po maturze w Polskim Gimnazjum w Czeskim Cieszynie (1949) rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (obecnie Akademia Muzyczna). Uczył się gry na fortepianie pod kierunkiem Marty Furmanik oraz teorii u Jana Gawlasa. W roku 1952 został zmuszony do przeniesienia się wraz z rodziną do Bratysławy. Tam ukończył studia pianistyczne (1956) i kompozytorskie (1965) w klasie Dezidera Kardoša – z wyróżnieniem. Nigdy nie wrócił na stałe do Polski, a Słowacja stała się jego drugą ojczyzną.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał: Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): „Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei”.

Projekt zrealizowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

 

www.droba.polmic.pl – nowy portal poświęcony teoretykowi i krytykowi muzycznemu Krzysztofowi Drobie

Kultura_w_sieci_2020_300Z inicjatywy członków komisji programowej MFMW „Warszawska Jesień”, dzięki staraniom Związku Kompozytorów Polskich i uruchomionemu po wybuchu pandemii COVID-19 programowi MKiDN „Kultura w sieci”, w ramach serwisu Polmic.pl został zbudowany i otwarty nowy portal, po raz pierwszy poświęcony teoretykowi i krytykowi muzycznemu: Krzysztofowi Drobie – www.droba.polmic.pl.

Pierwszy publiczny pokaz strony odbył się podczas 49. Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich 26 października 2020 na platformie wirtualnej organizatora konferencji – Akademii Muzycznej w Krakowie. Prezentacja – tak jak cała konferencja – transmitowana była w czasie rzeczywistym na otwartym kanale Vimeo.

Jest tu bogactwo materiałów i wielka różnorodność - można poczytać, posłuchać nagrań: audycji radiowych, prywatnych wspomnień, ciekawej muzyki w świetnych wykonaniach, są zdjęcia i minifilmiki do oglądania, dzięki którym można się poczuć jak na spotkaniu wspominkowym. Jest troszkę najnowszej historii naszego muzycznego życia. Z Krzysztofem Drobą nie trzeba się zgadzać. Na pewno była to (lub jest?) postać, z którą warto dyskutować - choćby w myślach, we własnym fotelu.

Związek Kompozytorów Polskich serdecznie dziękuje wszystkim osobom i instytucjom, których pomoc i zaangażowanie pomogły w realizacji projektu, a przede wszystkim:

• Kancelarii Prezydenta Republiki Litwy – za udostępnienie fotografii z uroczystości wręczenia odznaczeń państwowych;
• Kolegom z Litewskiego Związku Kompozytorów, a w szczególności PP. Rucie Stanevičiūtė, Onutė Narbutaitė, Vytautasowi Landsbergisowi oraz Feliksowi Bajorasowi – za nieocenioną pomoc w udokumentowaniu działań Krzysztofa Droby związanych z muzyką litewską oraz cenne wspomnienia;
• Ekspertom w osobach prof. prof. Teresy Maleckiej i Eugeniusza Knapika – za wsparcie; • PP. Ewie Jensen, Marii Wiktorii Hübner, Kazimierzowi Płoskoniowi – za udostępnienie materiałów zdjęciowych;
• Kompozytorom, wykonawcom oraz Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu – za zgodę na udostępnienie nagrań utworów dedykowanych Krzysztofowi Drobie;
• wszystkim, którzy zechcieli podzielić się swymi wspomnieniami o Krzysztofie Drobie.

Szczególnie jesteśmy wdzięczni Panu Bogusławowi Drobie, Bratu Krzysztofa Droby – za życzliwość, podzielenie się wspomnieniami oraz udostępnienie materiałów z archiwum rodzinnego.

Partnerzy projektu: Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Litewski Związek Kompozytorów i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Więcej o budowie portalu w zakładce "O projekcie".

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC stworzy katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską

POLMICW związku ze współpracą Związku Kompozytorów Polskich z Polskim Komitetem Olimpijskim Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zamierza stworzyć katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską, co ułatwi wytypowanie kandydatów do nagrody Wawrzyn Olimpijski.

To specjalna nagroda Polskiego Komitetu Olimpijskiego – ustanowiona w 1967 roku – jako wyraz uznania i szacunku dla polskich twórców kształtujących humanistyczne wartości sportu i jego wizerunek w społeczeństwie. Nagrody przyznawane są w czteroletnich cyklach olimpijskich, w różnych dziedzinach twórczości. Wśród laureatów znajdują się przedstawiciele sztuk plastycznych, muzycy, literaci, filmowcy, fotograficy, architekci, którzy za całokształt swojej twórczości lub konkretne dzieło, otrzymują medal „Wawrzyn Olimpijski” zaprojektowany przez artystę rzeźbiarza Stanisława Sikorę. Pielęgnowanie przez Polski Komitet Olimpijski tradycji łączenia sztuki ze sportem podkreśla znaczenie kultury i sztuki w szerzeniu idei olimpijskiej. Prestiżową nagrodą uhonorowano m. in. Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara.

Prosimy uprzejmie o nadsyłanie danych o dziełach muzycznych (tytuł, kompozytor, rok powstania, obsada, czas trwania itp.) odnoszących się do ruchu olimpijskiego, sportu, pokoju i podobnych tematów do 18 stycznia 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Prezentacja portalu Romana Maciejewskiego

Roman_Maciejewski26 września 2020 roku (sobota), o godz. 18, w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie, odbędzie się prezentacja kolejnego monograficznego portalu kompozytorskiego przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowa strona – dostępna pod adresem www.maciejewski.polmic.pl – poświęcona jest w całości niezwykłej osobowości i twórczości Romana Maciejewskiego.

Prezentację poprowadzą Beata Bolesławska-Lewandowska oraz Lech Dzierżanowski, natomiast w drugiej części spotkania zabrzmi muzyka kompozytora. Chopin Piano Duo – Bartłomiej Kominek i Anna Boczar – zagra utwory Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany.

Transmisja wydarzenia będzie dostępna na kanale YouTube Związku Kompozytorów Polskich:
https://www.youtube.com/channel/UCe2h6r9A9OKgrSU2FUem0rw.

Prezentacja portalu poświęconego postaci i twórczości Romana Maciejewskiego jest wydarzeniem towarzyszącym 63. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Budowę portalu sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura cyfrowa”.

Bezpośredni link do transmisji: https://youtu.be/ShRKBHRVc_g

Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przekazało partytury do POLMIC

logotyp Centrum Sztuki Dziecka Na podstawie umowy o współpracy między Centrum Sztuki Dziecka a Związkiem Kompozytorów Polskich archiwum poznańskiego ośrodka udostępniane jest w Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu jest samorządową instytucją kultury działającą od 30 lat. Prowadzi wszechstronne i interdyscyplinarne działania w obszarze kultury dla dzieci i młodzieży. Celem instytucji jest inspirowanie profesjonalnej twórczości dla dzieci, promowanie i upowszechnianie wartościowych zjawisk artystycznych oraz popularyzacja i wspieranie rozwoju nowatorskich metod edukacji kulturalnej. Do zadań statutowych Centrum należy organizacja Biennale Sztuki dla Dziecka, Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” oraz realizacja innych projektów edukacyjnych i artystycznych. Centrum prowadzi również działalność wydawniczą: Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży oraz książki z serii Sztuka i dziecko.

W ciągu kilku dekad działalności ośrodek zamówił i zgromadził w swoim archiwum bezcenny zbiór utworów współczesnych polskich kompozytorów dla publiczności dziecięcej. Przeznaczone są one do wykonania (dotyczy większości pozycji) przez profesjonalnych muzyków lub (liczne) z udziałem publiczności dziecięcej, a nawet (kilka kompozycji) przez same dzieci. Powstawały przede wszystkim na potrzeby cyklu koncertów muzyki współczesnej dla dzieci pt. „Muzyka i zabawa”, prowadzonego w latach 1987–2015 przez Hannę Gawrońską.

Na mocy umowy o współpracy pomiędzy Związkiem Kompozytorów Polskich i Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zgromadzone w ten sposób materiały nutowe i – w niektórych przypadkach – płyty CD zostały złożone jako depozyt i są udostępniane czytelnikom w Bibliotece ZKP – Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Właścicielem praw autorskich do kompozycji i partytur pozostaje Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i tam należy się zgłaszać w celu nabycia nut na własność lub do wykonania.

DO POBRANIA: KATALOG – KOLEKCJA UTWORÓW MUZYCZNYCH CENTRUM SZTUKI DZIECKA W POZNANIU.

Sound Chronicle of the 61st “Warsaw Autumn” International Festival of Contemporary Music

WJ2018-okładka

Kronika Dźwiękowa 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który odbył się w roku 2018 i trwał od 21 do 29 września, jest dostępna na płytach kompaktowych audio jako niekomercyjne wydanie promocyjne.

Na Kronikę składa się dziesięciu płyt. Tradycyjnie już ostatni krążek w komplecie został poświęcony kompozytorom najmłodszym. Na płycie nr 10 prezentowane są utwory z dwóch koncertów zorganizowanych przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich jako wydarzenia towarzyszące „Warszawskiej Jesieni”; wyboru kompozycji do wykonania i publikacji dokonał Zarząd Koła Młodych.

Natomiast pozostałe dziewięć płyt, podobnie jak w ubiegłych latach, zawiera wybrane utwory wykonane w ramach głównego programu Festiwalu – zarówno kompozytorów polskich, jak i zagranicznych, ogółem trzydziestu dwóch twórców. Kryteria selekcji obejmują m.in. poziom artystyczny utworu i wykonania oraz problemy związane z prawem autorskim i prawami pokrewnymi.

Kronika wydawana jest wyłącznie w celach promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie jest i może być sprzedawana. Przekazywana jest nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Niestety jest to ostatnia dostępna Kronika „Warszawskiej Jesieni”. Do tej pory (niniejszy akapit pisany jest w kwietniu roku 2020) Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC nie otrzymało dofinansowania, które umożliwiłoby publikację Kroniki Festiwalu, który odbył się w roku ubiegłym. Jest to olbrzymia strata, nie tylko dla odbiorców, lecz również dla artystów. Wielu twórców i wykonawców, z Polski i zagranicy, którzy zgodzili się na udział w projekcie, w napięciu i z niepokojem śledzi jego losy. Niestety stale musimy odpowiadać, że „jeszcze nie”. Tę samą odpowiedź kierujemy do bibliotek i innych instytucji, a także indywidualnych słuchaczy, którzy liczyli i wciąż liczą na otrzymanie nowych, bezpłatnych płyt z polską i zagraniczną muzyką najnowszą.

DO POBRANIA: PROGRAM PŁYT.

„Polski Rocznik Muzykologiczny” 2019: Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji

PRMTematem przewodnim „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” 2019 (t. XVII) jest „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

W dziewięciu artykułach, będących pokłosiem 47. Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbyła się w dniach 25–27 października ubiegłego roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, zróżnicowana grupa autorów analizuje różne formy obecności muzyki przeszłości w kulturze wszystkich muzycznych epok oraz bada relacje muzyki do tradycji reprezentowanej przez rozmaite gatunki muzyczne, ośrodki i regiony czy grupy społeczne. Na tom składają się ponadto dwa artykuły dotyczące prowadzonych współcześnie w Polsce badań historyczno-muzycznych oraz komunikat zawierający uzupełnienia i poprawki do opublikowanego w „Polskim Roczniku Muzykologicznym” z 2012 roku artykułu (wraz z katalogiem) na temat gdańskiej tabulatury lutniowej D-B Danzig 4022 z początku XVII wieku. Osobną sekcję „Rocznika” tworzą dwa teksty (w języku angielskim) dotyczące historii Sekcji Muzykologów ZKP i najważniejszych zakresów jej 70-letniej działalności, które były prezentowane na konferencji pt. „Musicological Societies as Intermediaries between Society, Musical Life and Academia” zorganizowanej w listopadzie 2018 roku w Utrechcie z okazji 150-lecia istnienia holenderskiego Królewskiego Towarzystwa Historii Muzyki, najstarszego stowarzyszenia muzykologicznego na świecie.

Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.

Od 2019 roku "Polski Rocznik Muzykologiczny" udostępniany jest pod nowym adresem strony internetowej: polskirocznikmuzykologiczny.pl

„Musicology Today” – Kobiety kompozytorki w Polsce

MT

16. tom „Musicology Today” – anglojęzycznego czasopisma wydawanego przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Związek Kompozytorów Polskich, został w całości poświęcony polskim kompozytorkom.

„Prezentowany tom stanowi z jednej strony nawiązanie do światowego nurtu „muzykologii feministycznej”, z drugiej zaś – wyjątkową okazję do zaprezentowania niektórych wybitnych, choć nie zawsze dostatecznie dobrze znanych kompozytorek polskich. W siedmiu artykułach staraliśmy się zarysować sylwetki kompozytorek działających na przestrzeni trzech z górą stuleci, poczynając od Marii Antonii Walpurgis (1724-1780), kończąc zaś na Justynie Kowalskiej-Lasoń (ur. 1985), utalentowanej polskiej kompozytorce najmłodszego pokolenia” – zaznaczyła we wstępie redaktor tomu Sławomira Żerańska-Kominek.

„Musicology Today” skupia się na interdyscyplinarnych badaniacj w dziedzinie muzykologii, stanowiąc forum wymiany poglądów dla międzynarodowych naukowców. Czasopismo publikuje artykuły z zakresu muzykologii historycznej, etnomuzykologii, teorii muzyki i innych subdyscyplin muzykologii. „Musicology Today” wyraźnie promuje studia nad muzyką Europy Środkowo-Wschodniej, dążąc do bycia wiodącym czasopismem muzykologicznym w tej części świata.

Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.

Czasopismo dostępne jest w wersji elektronicznej na platformie Sciendo: https://content.sciendo.com/muso