Polmic - FB


relations and reviews

Premiera „EkoOpery” w Elektrowni Powiśle w Warszawie

EkoOpera21 czerwca 2021 w Elektrowni Powiśle w Warszawie miała miejsce premiera sztuki EkoOpera, którą wystawił Teatr Pijana Sypialnia w ramach autorskiego cyklu “Teatr na leżakach”. I rzeczywiście, licznie zgromadzona publiczność oglądała spektakl pod chmurką (pogoda była bardzo sprzyjająca), siedząc na leżakach lub na... trawie. EkoOpera została przyjęta entuzjastycznie. Ta wielowątkowa opowieść o skomplikowanej ludzkiej psychice niesie pewną prawdę o nas samych, o tym, kim jesteśmy i dokąd zmierzamy.

Relacje międzyludzkie są wdzięcznym (podejrzewam, że i kuszącym) tematem dla twórców sztuk wszelakich. Ale jak opowiedzieć je na nowo - tak, aby nie otrzeć się o banał i odnaleźć w nich choć cień oryginalności? W końcu (ponoć) wszystko już było. A jednak… Sławomir Narloch - reżyser i scenarzysta EkoOpery, sięgnął do mrocznej strony ludzkiej psychiki, odkrywając, czego boimy się najbardziej. Nie, wcale nie drugiego człowieka, ale tego, co tkwi w każdym z nas. Całości dopełniają utwory Daniela Zielińskiego śpiewane przy akompaniamencie zespołu muzycznego, które wnoszą do tego świata powiew opery.

Read more: Premiera „EkoOpery” w Elektrowni Powiśle w Warszawie

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Sanoku

Pro ArtisW dniach 11-16 maja 2021 w Sanoku odbył się już II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Pro Artis, dyrektorem artystycznym Festiwalu – dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL we Wrocławiu, zaś dyrektorem organizacyjnym – prezes Stowarzyszenia Łukasz Kot.

Pomysł powstania Festiwalu zrodził się z potrzeby ożywienia życia muzycznego Sanoka, szczególnie w zakresie muzyki organowej i kameralnej, która na terenie województwa podkarpackiego nadal jeszcze jest mało popularna.

Do udziału w drugiej edycji Festiwalu zaproszeni zostali znani w Polsce i za granicą artyści i pedagodzy: Róża Lorenc, Wiktor Brzuchacz, Bogdan Narloch, Roman Gryń, Jakub Stefek, zespół Vox Varshe, Sławomir Kamiński, Dumitru Harea, Arkadiusz Bialic oraz Żeleński String Quartet. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy, wszystkie koncerty były transmitowane na żywo dzięki profesjonalnej firmie Ars Sonora z Łodzi z Jakubem Garbaczem na czele. Na koncertach mimo ograniczeń sanitarnych, zgromadziła się publiczność, która gromkimi brawami oklaskiwała artystów. Koncerty organowe odbywały się w Sanoku właśnie w kościołach, ponieważ w nich mamy dostęp do takich instrumentów. Poza solowym brzmieniem organów mogliśmy je usłyszeć w połączeniu z trąbką, ze skrzypcami, fletnią Pana, a wraz zespołem Vox Varshe przenieśliśmy się w świat muzyki żydowskiej. Podczas finałowego koncertu rozbrzmiały organy w połączeniu z kwartetem smyczkowym Żeleński String Quartet.

Wielkim sukcesem okazał się I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów, bowiem uczestnikami konkursu byli uczniowie szkół muzycznych II st. z całej Polski (Wrocław, Opole, Płock, Warszawa, Kraków, Bielsko-Biała, Tarnów, Racibórz, Rybnik, Katowice, Mielec i Rzeszów). Organizatorzy otrzymali 22 zgłoszenia, z których to 20 uczniów wzięło udział w zmaganiach konkursowych. W wyniku oceny wszystkich prezentacji konkursowych, Jury podjęło decyzję o przyznaniu 12 wyróżnień. Każdy z uczestników konkursu otrzymał pamiątkowy dyplom oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Laureaci poza nagrodami rzeczowymi otrzymali nagrody pieniężne, okolicznościową statuetkę oraz dyplom laureata. Ponadto Jury przyznało nagrody specjalne w postaci indywidualnych koncertów dla laureatów I i II miejsc w grupie starszej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://pro-artis.pl/ 

Contemporary Polish opera in extreme technology

PWMPWM Edition has released three items in the "Images" series under its record label ANAKLASIS, which is aimed at presenting the most important stage works of recent years.

The first releases are Aleksander Nowak's Ahat-ilī  Sister of the Gods (ANA 001 AV), Agata Zubel's Bildbeschreibung (ANA 002 AV) and Andrzej Krzanowski's Audycja V (ANA 003 AV), the premieres of which were important cultural events at festivals such as the "Warsaw Autumn" or "Sacrum profanum". This new project by PWM is special, because each recording of an opera performance is accompanied by a documentary film about the composer, made in cooperation with Polish Television. There are more partners collaborating with PWM in the production of these materials, including the Polish Composers' Union. I would like to pay particular attention to the recording of Andrzej Krzanowski's Audycja V, which received a proper premiere only forty-one years after its composition, and two years later was released on CDs (which meets the criterion of presenting "the most important stage works of recent years"). Regardless, it has not lost its freshness.

This valuable PWM initiative, a real rarity not only for connoisseurs of contemporary music, but also for ordinary music lovers, has one serious limitation. All three items were recorded on blu-ray discs. Blu-ray technology, providing higher recording and playback quality as well as significantly greater disc capacity, was to replace the DVD format. Meanwhile, a dozen or so years after the market launch, blu-ray discs that require special players to record and play back music using lasers that generate blue light, or rather violet light (CDs are recorded with infrared light, and DVDs with red light), remain quite a rare commodity. It is worth adding that at the beginning of the 90s of the last century, a technology for obtaining gallium nitride crystals of very high structural quality was developed at the Institute of High Pressure Physics of the Polish Academy of Sciences in Warsaw, thanks to which ten years later in Japan the production of blue lasers used in the blu-ray format was mastered. Moreover, the market development of blu-ray discs remains in doubt in view of the dynamic increase in sales of films and music via the Internet. The fate of the CD leaves no doubt here.

Nevertheless, three albums from the "Images" series by PWM's ANAKLASIS will be a real treat for musical owners of blu-ray players.

Mieczysław Kominek

Młode talenty wokalne i ich sukces w Moskwie

KalischewscyW dniach 20-25 marca 2021 ANO Center of Culture and Arts „Grand” w Moskwie we współpracy z European Association of Folklore Festivals-ICH Partner of UNESCO zorganizowało Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „Moskwa”. W gronie zwycięzców znaleźli się Alexander Kalischewski, Fatima Aldalati i Weronika Włodarczyk, których do konkursu przygotowała profesor Akademii Sztuki w Szczecinie dr hab. Sylwia Burnicka-Kalischewska.

W konkursie tym mogą brać udział nie tylko soliści, ale także chóry i orkiestry. Warunkiem uczestnictwa było nadesłanie nagrań wideo ze swoimi interpretacjami. W tym roku w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Moskwa”, pośród kandydatów w kategorii „vocal solo”, znalazły się studentki pierwszego roku Wydziału Wokalnego Akademii Sztuki w Szczecinie, Fatima Aldalati i Weronika Włodarczyk (soprany), które w grupie wiekowej 16-19 lat zdobyły ex-aequo II miejsce. Fatima Aldalati zaśpiewała arię Per la gloria d'adorarvi z opery Griselda Giovanniego Battisty Bononciniego oraz arię Bastienki Ich geh' jetzt auf die Weide z pierwszej opery Wolfganga Amadeusa Mozarta Bastien i Bastienne. Weronika Włodarczyk zaprezentowała pieśń tego samego kompozytora Das Kinderspiel i arię Dydony Non ha ragione ingrato z opery Didone abbandonata. Fatimie i Weronice podczas nagrań przedstawionych do oceny w konkursie akompaniował na fortepianie mgr Michał Landowski.

Alexander Kalischewski (sopran chłopięcy) wystartował w młodszej kategorii wiekowej, zdobył I miejsce, uzyskując 97 na 100 możliwych punktów i spośród 196 konkursantów został zakwalifikowany do Koncertu Galowego wybranych 18 laureatów z Rosji, Hong Kongu, Polski, Węgier, Litwy, Czech, Białorusi, Chin, Iranu, Włoch, Portugalii i Niemiec. Alexander nagrał arię koncertową Rompe sprezza Alessandra Scarlattiego oraz pieśń neapolitańską Torna a Surriento Ernesta de Curtisa. Przy fortepianie towarzyszył mu mgr Romuald Kalischewski. Miłą niespodzianką było przyznanie przez moskiewski konkurs Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej nagrody specjalnej dla najlepszego pedagoga śpiewu solowego.

„Mazurek. Antologia: od Elsnera do Zalewskiego” w interpretacji Łukasza Chrzęszczyka

Antologia MazurkaPowstały w ramach stypendium MKiDN „Kultura w sieci” projekt ma na celu stworzenie cyfrowej antologii mazurka, będącego najstarszą – i obok poloneza najbardziej charakterystyczną – formą narodową muzyki polskiej. Obecnie składają się nań nagrania osiemnastu mazurków osiemnastu polskich kompozytorów XVIII, XIX, XX i XXI wieku, umieszczone w witrynie internetowej www.antologiamazurka.pl 

Dobór wykonanych kompozycji – w dużej części zupełnie niedostępnych w powszechnym obiegu w formie dźwiękowej i będących dziełami twórców zapomnianych – miał na celu zobrazowanie rozwoju mazurkowych tradycji na tle całokształtu historii polskiej muzyki fortepianowej, od czasów Józefa Elsnera aż po twórczość powstającą obecnie. 18 takich właśnie sylwetek to bohaterowie projektu „Mazurek. Antologia: od Elsnera do Zalewskiego”.

Równorzędnym jego bohaterem jest oczywiście sam mazurek. O wyjątkowości mazurka jako formy decyduje w dużej mierze współistnienie dwóch czynników – jego niezwykle wyrazistej gatunkowej tożsamości, wynikającej z długiego szeregu bardzo silnie skojarzonych z nim idiomów, oraz nadzwyczajnej podatności na najrozmaitsze kompozytorskie ujęcia, będącej efektem jego złożonej genealogii. W naturalny sposób czyni go to swoistą soczewką, pozwalającą uchwycić panoramę rozmaitych zjawisk, które zaistniały w polskiej muzyce fortepianowej w czasie ostatnich dwóch stuleci.

Celem powstałej w ramach projektu antologii mazurka było skupienie się na niedoświetlonych jeszcze rejonach historii muzyki polskiej, pomija ona więc mazurki Chopina i Szymanowskiego; poczynając od quasiklasycznego stylu Elsnera i Damse'a, podąża śladami twórców wczesnego i późnego romantyzmu (Chudoba, Dobrzyński, Nowakowski, Troszel, Kątski, Janotha, Żeleński, Noskowski) przechodzącego płynnie w modernizm (Melcer, Gradstein), by znaleźć się ostatecznie w domenie neo- i post-stylistyk (Friedman, Tansman, Nawrocki, Borkowski, Dutkiewicz, Zalewski).

Autorem projektu jest dr Łukasz Chrzęszczyk – pianista, solista i kameralista, adiunkt w Katedrze Kameralistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie

www.antologiamazurka.pl