Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

Unikatowy polski zespół ACh Duo triumfuje w Chorwacji!

Ach DuoACh Duo – polski zespół kameralny gitarowo-harfowy – 8 marca 2020 roku uzyskał III miejsce podczas 2nd International Guitar Competition „Ida Presti” w Samoborze na Chorwacji. Zespół otrzymał również nagrodę publiczności w postaci recitalu w Chorwacji w 2021 roku.

Duet tworzą gitarzysta Aleksander Pankowski vel Jankowski – absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach – oraz harfistka Noemi Hańczyk, studentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Zespół rozpoczął swoją działalność w Szczecinie i został doceniony na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. W swoim repertuarze ma zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy przez takich kompozytorów, jak Aleksander Tansman czy Maximo Diego Pujol, jak i własne opracowania znanych utworów na ten skład.

Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu, który jest jedynym takim aktywnie działającym polskim zespołem.

Anna Wołowczyk

Więcej aktualności o działalności duetu na fanpage: https://facebook.com/AChDuo 

„Z klasyką przez Polskę”

imItWedług danych z 2016 roku muzyki klasycznej słucha niespełna 20% Polaków. Aby poprawić tę statystykę, Polski Impresariat Muzyczny wyruszył w drogę w ramach programu „Z klasyką przez Polskę”.

Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem. Projekt prezentuje najlepszych polskich wykonawców w klasycznym repertuarze, występujących w małych miejscowościach w różnych regionach Polski, m. in. w domach kultury, remizach i szkołach, czyli tam, gdzie trudno o dostęp do muzyki klasycznej na żywo. W 2019 było to prawie 50 miast i miasteczek.

We współpracy z TVP Kultura powstał film z tej niezwykłej podróży. W reportażu Dominiki Matuszczak zobaczymy położone na Lubelszczyźnie senne miasteczko Kock, uroczo położony w dolinie Warty Śrem i wielkopolski Czarnków, do których przyjeżdżają znakomici artyści: Urszula Kryger, Adam Kruszewski, Władysław Kłosiewicz oraz Agnieszka Przemyk-Bryła i Paweł Cłapiński. O cyklu koncertów opowiadają organizatorzy projektu, publiczność, mieszkańcy, a także artyści biorący udział w projekcie, m.in. zdobywca tegorocznego Złotego Fryderyka za całokształt działalności, legendarny polski skrzypek – Krzysztof Jakowicz.

ZOBACZ: https://www.youtube.com/watch?v=6xcfYACkRjg 

Alexander Kalischewski – 1. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i występ w Carnegie Hall w Nowym Jorku

American ProtegeAlexander Kalischewski (sopran chłopięcy), uczeń klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, wziął udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i został uhonorowany 1. nagrodą w „classical category“ w grupie juniorów (11-14 lat) oraz zaproszeniem do występu w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w Carnegie Hall w Nowym Jorku w grudniu 2019 roku.

Od prawie 10 lat organizowany jest w Nowym Jorku w USA Międzynarodowy Konkurs Wokalny American Protégé. Jest on rozpisany w kilku grupach wiekowych i różnych kategoriach: opera, klasyka, muzyka tradycyjna / ludowa, musical / jazz. Każdego roku do konkursu zgłasza się kilkuset uczestników z USA, Kanady, Kostaryki, Trynidad i Tobago, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Arabii Saudyjskiej, Chin, Indii, Tajlandii, Singapuru, Japonii, Korei Południowej, Wysp Karaibskich, Tajwanu, Filipin, Australii i wielu innych krajów. American Protégé jest konkursem wyjątkowym, o zasięgu światowym, bowiem wybór laureatów dokonywany jest drogą przesłuchań opublikowanych nagrań video zgłoszonych uczestników, spośród których wybrani laureaci prezentują swoje umiejętności w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

W czerwcu ubiegłego roku, jeszcze będąc 13-letnim uczniem klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, Alexander Kalischewski wziął udział w Konkursie, prezentując następujące utwory: Giuseppe Giordaniego Caro mio ben, Franza Schuberta Minnelied oraz Luigiego Denzy słynną pieśń Funiculi funicula. Otrzymawszy 1. nagrodę, Alexander wykonał 21 grudnia 2019 roku w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w nowojorskiej sali koncertowej Carnegie Hall znany i lubiany utwór Funiculi funicula. Alexandrowi akompaniował przy fortepianie Romuald Kalischewski.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Roman Palester – przywracanie pamięci, c.d.

PalesterGabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zakończył cykl działań, którymi uświetniał przypadający na 2019 r. jubileusz 30-lecia śmierci Romana Palestra, wybitnego kompozytora i publicysty, którego spuścizna jest przechowywana w BUW.

Szczególny podwód do radości i dumy stanowi płyta CD (niebawem dostępna też na platformach streamingowych), którą wydano z inicjatywy BUW i Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy concertina (na fortepian, saksofon oraz klawesyn) i orkiestrę oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

We współpracy z Fundacją Piąta Esencja zakończyły się też prace nad drugą edycją grantu „Palester cyfrowy”, dzięki któremu zdigitalizowano prawie 3500 stron rękopisów muzycznych (24) oraz skryptów audycji Radia Wolna Europa (276). 300 nowych obiektów można oglądać w ramach kolekcji „Roman Palester - kompozytor zza żelaznej kurtyny” w Crispie (z uwagi na prawa autorskie – tylko w ramach sieci kampusowej Uniwersytetu Warszawskiego).

Ważnym wydarzeniem jubileuszowego roku był też cykl „Roman Palester – tu i teraz” organizowany przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz BUW przy wsparciu MKiDN). Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowano podczas dwóch monograficznych koncertów. Ponadto dwa konwersatoria przypomniały ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych.

Piotr Maculewicz

Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Lisbon9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie odbył się koncert z okazji stulecia uznania przez Portugalię niepodległej Polski. Wydarzenie zorganizowane przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal odbyło się w ramach projektu "Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku". Wystąpił zespół kameralny Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa.

Wprowadzenie do koncertu wygłosili dyrektorzy współpracujących instytucji – Mieczysław Kominek i Miguel Azguime. Wieczór rozpoczeło wykonanie Pełnii Lata (1979) na klarnet, fortepian, wiolonczelę i elektronikę Włodzimierza Kotońskiego – dokładnie 40 lat od premiery utworu, która miała miejsce 9 listopada 1979 roku w studiu koncertowym Sudeutscher Rundfunk w Stuttgarcie. Polska premiera utworu, wchodzącego w skład cyklu poświęconego czterem porom roku, miała miejsce rok później podczas festiwalu "Warszawska Jesień". Pomimo upływu czasu, kompozycja ojca polskiej muzyki elektronicznej stanowiła interesującą propozycję dla współczesnych odbiorców. Następnie zabrzmiał utwór onym (2011) Wojtka Blecharza, będący sonifikacją zdania odnoszącego się do tożsamości artysty, oraz PRIMORDIUM: Encephalon (2010) Karola Nepelskiego – drugi z cyklu utworów poświęconych poszukiwaniu różnych form pierwotności i pochodzenia w muzyce. Obecny na koncercie kompozytor został nagrodzony gromkimi brawami przez portugalską publiczność.

Drugą część koncertu rozpoczęło światowe prawykonanie utworu zamówionego przez Sond’Ar-te Electric Ensemble – Open Enclosure na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i elektronikę portugalskiego kompozytora João Madureiry. Ośmioczęściowa kompozycja borykającego się z przewlekłą chorobą artysty została złożona w hołdzie kompozytorom, którzy stanowią dla niego źródło inspiracji na drodze twórczej. Wśród tego grona znalazł się Miguel Azguime, a także członkowie dokonującego prawykonania zespołu. Wieczór zakończył stanowiący komentarz do współczesnej kultury konsumpcji utwór Grocery Store Music #5 (2018) Piotra Peszata – prawykonany w ubiegłym roku przez Hashtag Ensemble podczas konferencji "Niepodległa Muzyka Polska". Publiczność, wykonawcy oraz kompozytorzy mieli okazję do rozmowy podczas uroczystego bankietu wieńczącego projekt.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” został zrealizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Rejestracja koncertu dostępna na stroniehttps://www.youtube.com/watch?v=4W3FZbEB2DE

Czytaj więcej: Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku