5 grudnia 2023 roku Studium Muzyki Nowej oraz Pracownia Antropologii Kultury Muzycznej UMFC zorganizowały w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina konferencję, wystawę i koncert poświęcone twórczości Alberta Ginastery w 40. rocznicę jego śmierci. Podczas koncertu (05.12.2023, godz. 20.00, sala Koncertowa UMFC) wykonano monumentalne dzieło Ginastery – Cantata para America magica na orkiestrę perkusyjną, 2 fortepiany, celestę i sopran dramatyczny solo (Diana Gemborys) do słów tekstów prekolumbijskich w języku nahuatl. Został również prawykonany utwór Krzysztofa Kiciora ...so to speak na perkusję i live electronics w sposób estetyczny nawiązujący do perkusyjnej twórczości Ginastery. Wszystkie wydarzenia odbyły się pod patronatem Ambasady Argentyny w Warszawie...
Rytualizacja i sakralizacja dwóch najstarszych w dziejach świata instrumentów – głosu i perkusji – w muzyce XX i XXI wieku realizowana jest na kilka sposobów. Jednym z nich jest sposób witalistyczny, koncentrujący się na ekspozycji ostrych wyrazowo i kolorystycznie brzmień. Tak zakomponowana muzyka odwołuje się do pierwotnych form ekspresji wyrażających często strach przed nieznanym światem, konfrontacją z bóstwem czy fatum. Jako przykład mogą nam posłużyć partytury Igora Strawińskiego, w szczególności Święto Wiosny, będące swoistym umuzycznieniem obrzędów pogańskiej Rusi, czy dzieła Marcina Błażewicza, w których twórca za pomocą perkusyjno-orkiestrowego i wokalnego apartatu wykonawczego kreśli wizje krwawych hinduskich bóstw (przyjkład: Kali–Yuga na perkusję, glos i orkiestrę). Innym sposobem widzenia świętych instrumentów jest sposób przesiąknięty szeroko pojętym mistycyzmem i symbolizmem, realizowanym poprzez kontemplację pojedynczych brzmień, koncentracji na sonorystycznym aspekcie materii brzmieniowej. Doskonałym przykładem mogą byc tutaj utwory Georgea Crumba – Ancient voices of children, czy Toru Takemitsu – From me flows what you call time. Kompozytorem łączonym dwa wspomniane światy muzyczne jest Alberto Ginastera (1916–1983) – argentyński twórca, którego 40-lecie śmierci obchodzimy w mijającym roku. Jego monumentalna kompozycja Cantata para America magica jest jednym z arcydzieł muzyki XX wieku; odwołuje się do korzeni ludzkiej cywilizacji, osadzonych w kulturze rdzennych społeczności Ameryki. Perkusja i głos jawią się w dziele jako dwa muzyczne artefkty zbliżające nas do progów Niepojętego dokładnie w taki sposób, w jaki zblizały ludzi setki lat temu, pozwalając doświadczyć im świętości i mądrości przodków... Wiedza duchów płynąca prosto z serca Pachamamy – wielkiej Boginii Matki, poprzez inkantacje świętych tekstów, zostaje przekazana słuchaczom podczas muzycznej ceremonii. Wykonane po raz pierwszy od kilkunastu lat w Polsce dzieło Ginastery otwiera przed słuchaczami wrota majanskiej „krainy cieni”, pozwalając na doświadczenie niezwykłej, pradawnej energii; owego „stanu początku”, który nie byl niczym skażony, bo nie było jescze czasu, w którym mogłoby się dokonać jakiekolwiek zło...