Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

Koncert Adwentowy Chóru Don Dori Don w Ueckermünde

Don Diri Don14 grudnia 2018 roku w zaprzyjaźnionym ze Szczecinem Ueckermünde odbył się wspaniały koncert kolęd w wykonaniu Szczecińskiego Dziecięcego Chóru Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego Don Diri Don, kierowanego od 28 lat przez prof. dra hab. Dariusza Dyczewskiego.

Młodzi chórzyści przyjęli zaproszenie Miasta Ueckermünde oraz Stowarzyszenia Muzycznego „Bel Canto Ueckermünde” i już po raz trzeci zachwycili gości przybyłych do Sali Ratuszowej Zamku Książąt Pomorskich w Ueckermünde (chór koncertował w Ueckermünde w 2013 i 2016 roku). Tym razem chór zabrzmiał w repertuarze bożonarodzeniowym. Ten sam program prezentowany był 2 tygodnie wcześniej w Berlinie, gdzie w ramach akcji organizacji Kiwanis mali artyści włączyli się do szczytnej akcji „Dzieci pomagają dzieciom”. W pierwszej części koncertu zaplanowano utwory na chór z towarzyszeniem fortepianu (tu Monika Walczukiewicz), a były to m.in. słynne Ave Maria G. Cacciniego, Panis Angelicus C. Francka (solo Alexander Kalischewski), czy Alleluja W. A. Mozarta.

Część drugą wzbogaciły brzmieniowo piękne instrumentacje, których wykonania specjalnie na koncerty w Berlinie i Ueckermünde podjął się znany szczeciński kompozytor z Akademii Sztuki dr Artur Cieślak. Wykonały je Dorota Jasińska (I skrzypce), Anna Strycharczyk (II skrzypce), Iwona Radin-Rutkowska (flet) oraz Katarzyna Kupny (wiolonczela), z niezmiennie pozostającą przy fortepianie Moniką Walczukiewicz. Aranżacje instrumentalne utrzymane zostały w stylu tradycyjnym i objęły tak kolędy polskie, niemieckie, jak i anglojęzyczne. Zachwycająco zabrzmiały Gdy śliczna Panna, Lulajże Jezuniu oraz zaśpiewana w obu językach Cicha noc. Kolędę tę Chór Don Diri Don wykonuje w zaciemnieniu sali ze światełkami w dłoniach. Efekt jest zdumiewający. Rozentuzjazmowana publiczność, wypełniająca salę do ostatniego miejsca, gromkimi brawami prosiła o bis. W koncercie, poza Alexandrem Kalischewskim w roli solistek wystąpiły również prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska i dr Friederike Meinel, w roli gospodarzy wieczoru natomiast: emerytowana burmistrz Ueckermünde Heidi Michaelis oraz zastępca burmistrza Ueckermünde Joachim Trikojat. Przedsięwzięcie wsparło Województwo Zachodniopomorskie.

(Sylwia Burnicka-Kalischewska)

Dni Paderewskiego w Nowym Jorku

Paderewski DaysW ramach polsko-amerykańskiego projektu „Paderewski – Icon of Independence” z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w Nowym Jorku zainaugurowano nowy festiwal muzyczny zatytułowany „Paderewski Days in New York”. Koncerty festiwalowe odbyły się w dniach 15–19 listopada 2018 roku.

Koncerty miały miejsce w prestiżowych salach nowojorskiego Lincoln Center na Manhattanie, a także w Polish & Slavic Center na Broooklynie w siedzibie jednej z największych organizacji polonijnych w Ameryce. Przed amerykańską publicznością wystąpili pianiści z Polski i USA, w tym Jakub Kuszlik i Timothy Jones, którzy podczas koncertu w Lincoln Center wykonali utwory Beethovena, Liszta, Schumanna, Chopina i oczywiście Paderewskiego, odtwarzając program pierwszego nowojorskiego recitalu solowego Mistrza Paderewskiego z roku 1891. Pomysłodawcą festiwalu jest Adam Wibrowski – członek międzynarodowych stowarzyszeń muzycznych, które promują kulturę polską zagranicą. Inicjatywę wsparło Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, a także Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku, Fundacja PZU, Fundacja RenesArt oraz liczni partnerzy z Polski i Ameryki.,p> Podczas festiwalu, oprócz koncertów, pokazów, spotkań i wykładów, miało miejsce jeszcze inne, historyczne wydarzenie. Z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości odsłonięto w Nowym Jorku płaskorzeźbę z portretem Ignacego Paderewskiego. Zaprojektował ją i wykonał znany polski rzeźbiarz Andrzej Renes. 18 listopada płaskorzeźbę Paderewskiego zamieszczoną na frontonie budynku Polish & Slavic Center przy Kent Street w Nowym Jorku uroczyście odsłonili przedstawiciele Kongresu Stanów Zjednoczonych oraz władz Nowego Yorku: Senator Carolyn B. Maloney oraz Radny Nowego Yorku Joseph R. Lentol, w obecności licznej Polonii i Nowojorczyków oraz przedstawicieli Polish & Slavic Center i Kongresu Amerykańskiej Polonii.

Wydarzenia związane z festiwalem „Paderewski Days in New York” można śledzić na facebookowej stronie https://www.facebook.com/paderewskiforever 

Dominika Małgowska

Bratysława | Koncert z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości

Bratislava27 września 2018 roku o godz. 19.00 w studiu koncertowym Radia Słowackiego w Bratysławie odbył się koncert wpisujący się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Utwory polskich kompozytorów wykonała Słowacka Orkiestra Kameralna Bohdana Warchala pod dyrekcją Ewalda Danela.

Uroczysty wieczór rozpoczęła seria krótkich przemówień, w których Oľga Smetanová, dyrektor Waves Bratislava o.z., Monika Olech, zastępca dyrektora Instytutu Polskiego w Bratysławie, oraz Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, podkeślali wagę obchodzonej w Polsce rocznicy w nawiązaniu do muzyki ubiegłego stulecia. Koncert rozpoczęły orkiestrowe opracowania dwóch utworów fortepianowych kompozytorów reprezentujących różne epoki, ale tworzących w duchu polskiej tradycji narodowej: Menueta G dur nr 1 z cyklu Humoresques de Concert op. 14 (1885-1887) Ignacego Jana Paderewskiego oraz Etiudy b-moll op. 4 nr 3 (1903-1904) Karola Szymanowskiego.

Podczas koncertu wykonane zostały Pesničky zo Zaolžia (Pieśni z Zaolzia, 2004) urodzonego w Cieszynie, a mieszkającego obecnie w Bratysławie Romana Bergera, kompozytora symbolicznie łączącego Polskę i Słowację. Wyróżniającym się punktem programu był współczesny utwór When the Morning Light Starts Glowing (2017) Hanny Kulenty, skrzący się rozmaitymi barwami smyczków, uwikłanymi w plątaninę szybkich i wolnych temp. Tuż po nim zabrzmiała oparta na melodiach ludowych z okolic Sandomierza kompozycja Aus aller Welt stammende (1973) Zygmunta Krauze, przeznaczona na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele. Całość zwieńczyła zainspirowana brzmieniem góralskiej kapeli, energetyczna Orawa (1986) Wojciecha Kilara.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Bratysławie oraz Waves Bratislava o.z. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świeciewww.culture.pl

Budapeszt | 100-lecie Odzyskania Niepodległości

Foto4 listopada 2018 roku, tydzień przed Narodowym Świętem Niepodległości, w sali koncertowej Óbudai Társaskör w Budapeszcie odbył się koncert z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystąpiła węgierska orkiestra kameralna Anima Musicae Chamber Orchestra pod batutą uznanego dyrygenta Mátyása Antala.

Przewodnikiem w muzycznej podróży przez stulecie był Máté Hollós, Prezes Związku Kompozytorów Węgierskich. Podczas koncertu publiczność miała okazję zapoznać się z historią oraz twórczością dwóch symptomatycznych dla muzyki polskiej ubiegłego stulecia postaci: Ignacego Jana Paderewskiego  oraz Karola Szymanowskiego. W autorskiej aranżacji Macieja Źółtowskiego na orkiestrę smyczkową zabrzmiały dwa utwory fortepianowe: Menuet G-dur, Op. 14, Nr 1 Paderewskiego oraz Etiuda b-moll, Op. 4, Nr 3 Szymanowskiego. W mniejszym składzie muzycy wykonali Aus aller Welt stammende na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele (1973) Zygmunta Krauzego, świętującego w tym roku 80te urodziny.

Węgierski akcent wprowadził do programu obecny na koncercie László Király i jego utwór March Hungarian Sounds. W 2016 roku kompozytor został odznaczony przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej za "Requiem katyńskie". Złożona z młodych instrumentalistów orkiestra wykonała także dwie polskie kompozycje powstałe niespełna kilka bądź kilkanaście lat temu: nagrodzony w konkursie Sinfonietty Cracovii utwór Sinfonietta No. 1 „Time is Ticking” (2014) Macieja Bałenkowskiego, doktoranta Krzysztofa Pendereckiego na Akademii Muzycznej w Krakowie, oraz napisane na zamówienie Marka Mosia i Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO – Te frazy... Te pieśni... Te arie... (2009) Justyny Kowalskiej-Lasoń, żony Krzysztofa Lasonia.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Kompozytorów Węgierskich. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl

Pieśni sakralne zabrzmiały 101 metrów pod ziemią

Ecce_lignum_crucisW Wielką Środę, 28 marca 2018 roku, w Kaplicy św. Kingi – najokazalszej w swojej formie podziemnej świątyni w Kopalni Soli „Wieliczka”, licznie zgromadzona publiczność wysłuchała pieśni sakralnych, które złożyły się na program koncertu Opery Krakowskiej pt. „Ecce lignum crucis… (Oto drzewo krzyża)”.

101 metrów pod ziemią zagłębiliśmy się w rozważaniach, których motywem przewodnim były padające podczas wielkopiątkowej adoracji słowa „Oto drzewo krzyża”. Zaprezentowany repertuar wpisał się w atmosferę zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy. Publiczność szczególnie zachwyciła się wykonaniem Mszy Piotrowińskiej B-dur Stanisława Moniuszki na chór mieszany solistów i organy (sł. J. Wojewódzki). Podczas wieczoru usłyszeliśmy także Modlitwę Witolda Friemanna (sł. L. Staff), Matki człowieczej lament Edwarda Pałłasza (sł. J. Kulmowa) czy Pie Jesu Pawła Łukaszewskiego.

W świat pieśni religijnych, o których w słowie wstępnym opowiadała Małgorzata Janicka-Słysz, przenieśli widzów znakomici soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek i Jacek Ozimkowski oraz instrumentalista Arkadiusz Bialic, akompaniujący śpiewakom na organach. Publiczność, która nagrodziła artystów owacjami na stojąco, w zadumie opuszczała mury podziemnej świątyni.

Koncert odbył się w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”, a jego partnerem była Kopalnia Soli „Wieliczka”.