Polmic - FB


M jak młodzi

Warszawa | Polskie Radio i Katarzyna Stoparczyk zapraszają na przebojowe „Piegowate koncerty” nie tylko dla dzieci

PORSześć „Piegowatych koncertów” dla dzieci i ich rodziców odbędzie się tej jesieni w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pierwsze dwa spotkania pt. „Piegi w szkole” z dziennikarką radiowej Trójki Katarzyną Stoparczyk, jej gośćmi oraz Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy już 7 października 2018 roku o godz. 11.00 i 13.00.

„Piegi w szkole” to opowieść o najciekawszych, najbardziej egzotycznych i barwnych szkołach, w jakich uczą się dzieci na świecie. Są to: szkoła pod baobabem (Afryka), szkoła na grzbiecie renifera (Północna Syberia), szkoła w misce (Azja, m.in. Kambodża), szkoła dzieci z Atuler (zachodnie Chiny). Skąd pochodzi najbardziej zabawna wyliczanka? Gdzie znajdziemy najszczęśliwszych uczniów świata? Czy to prawda, że szkoła może być ukochanym miejscem spotkań? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pierwszego po wakacjach „Piegowatego koncertu”.

Reżyserem koncertów jest Katarzyna Stoparczyk, a skierowane są one do dzieci, ich rodziców oraz babć i dziadków. Podczas każdego z interaktywnych koncertów najmłodsi słuchacze poznają prawdziwe perełki muzyki klasycznej. Zabrzmi także utwór polskiego kompozytora Henryka Czyża - Suita "Wlazł kotek na płotek" na orkiestrę. Dodatkowo koncerty ilustrowane będą fotografiami czy filmami. Na scenie pojawią się wyjątkowi goście, w tym wybitnie uzdolnione dzieci. Nie zabraknie też fragmentów audycji „Dzieci wiedzą lepiej”. W trakcie trwania koncertu dzieci będą mogły również śpiewać i tańczyć.

Kolejne „Piegowate koncerty” odbędą się 28 października, 4 listopada i 8 grudnia.

Więcej – na stronie https://www.polskieradio.pl

8. Festiwal Muzyki Współczesnej „Mała Warszawska Jesień”

MWJ 2018Festiwal Muzyki Współczesnej dla Dzieci Mała Warszawska Jesień jest coraz starszy. Czy to oznacza, że jest też coraz poważniejszy? Nie, nie obawiajmy się, nie traci z horyzontu tego, co w muzyce współczesnej najważniejsze – czyli swobody, wielości doznań, spontanicznego uczestnictwa i nieskrępowanej twórczości. Ale natura sztuki nie przeszkadza zająć się sprawami ważnymi i odpowiedzialnymi jak m.in. głosowanie i demokratyczny wybór.

Zostajemy daleko od polityki, a tematy ważkie bierzemy na warsztat w formie muzycznej gry terenowej i zabawy. W Parku Rzeźby w Królikarni weźmiemy udział w plenerowym performansie zatytułowanym GŁOSY. Pierwsze skojarzenie ze śpiewem jest słuszne, ale tylko w części, bo chodzi przede wszystkim o głos jako akt wyboru, opowiedzenia się za … no właśnie - partią muzyczną. Uczestnicy będą wybierać pomiędzy różnymi programami partii: Energików, Wszystkograczy, Dosłownych, Komplikusów i Recyklistów. Odbędzie się piknik wyborczy, prawdziwa debata w formie koncertu i wreszcie głosowanie. Czy będziemy muzycznie uszczęśliwieni pod rządami demokratycznie wybranej opcji muzycznej? Zobaczymy…

Poważnie i dorośle może brzmieć „koncert na dwa fortepiany” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim. Dwa tak nobliwe i ciężkie instrumenty … a muzyka czasem lekka jak piórko. Całkiem poważni kompozytorzy, których utwory zostaną zagrane, nie pozwolą nam wydorośleć, co więcej może nawet pobujamy z nimi w obłokach, a unosić nas będą dźwięki preparowanych fortepianów?

Szalony malarz to ktoś, kto na pewno nie da ani sobie, ani nam wytchnienia w twórczym i nieskrępowanym szale. Zapytacie co robi malarz na festiwalu muzycznym? Oczywiście maluje dźwięki! I to na płótnie! Jak to robi? Przekonacie się w Zamku Ujazdowskim, a dociekliwym ów artysta na pewno wytłumaczy jak to się dzieje, że gest malarski można usłyszeć.

Jeśli ktoś poczuje się jednak zbyt zmęczony udziałem w głosowaniu, przytłoczony ciężarem aż dwóch fortepianów i rzucony w wir szalonej muzyki natchnionego malarza, znajdzie wytchnienie na Wyspie syren. Ukrytą w podziemiach Muzeum Warszawy wyspę odnajdziecie podążając przez labirynt za śpiewem syren i dźwiękami, które jak tropy będą nas do niej prowadzić. Ukojeni, gdy zaznamy wytchnienia, możemy wrócić do poszukiwania nowych wrażeń, a one czekają na nas tuż obok, w starym kuchennym piecu w jednej z kamienic muzeum – w Kryjówce dźwięków.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl/

Szczecin | Historia najmniej prawdopodobna

kW dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2018 roku w Operze na Zamku będzie wystawiona multimedialna opera dziecięca w formie wyprawy muzycznej autorstwa Jerzego Kornowicza na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą się do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

5 kwietnia Operę na Zamku w Szczecinie odwiedzi Polskie Radio Dzieciom. Będzie to spotkanie odbywające się w ramach Trzecich Urodzin Polskiego Radia Dzieciom. Po przedstawieniu na dzieci czekają niespodzianki.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Warsaw | 18th Music Gardens Festival

Ogrody

The 18th edition of the "Music Gardens" Festival will take place on June 30 – July 31, 2018 in Warsaw.

The "Music Gardens" Festival, often referred to in the media as the Warsaw Summer Music Salon, has been organised in Warsaw since 2001. It features 30 artistic events each year, including concerts, film screenings and opera and ballet performances. The festival takes place at the Royal Castle in Warsaw in a huge tent with capacity to accommodate 1000 people and attracts nearly 40,000-50,000 people annually.

The central theme changes each year. For the last couple of years it focused on culture and art of the countries currently holding the presidency of the Council of the EU. This year's programme is dominated by Polish music. During the concerts, we will hear works of Fryderyk Chopin, Aleksander Tansman and Zygmunt Krauze. The final concert will be devoted entirely to Polish contemporary music. The Sinfonia Viva orchestra under the baton of Tomasz Radziwonowicz will perform Rhapsod by Zygmunt Krauze, Mandragora by Karol Szymanowski, Music for strings, trumpets and percussions by Grażyna Bacewicz and Orawa by Wojciech Kilar.

The festival also includes a special educational project for children entitled "Children’s Music Gardens". 

Detailed programme available at: http://www.ogrodymuzyczne.pl/

Kraków | „Sinfonietka”: nareeeeeeszcie wiosna!

sc Sinfonietta Cracovia 24 marca 2018 roku o godz. 12:00 w sali koncertowej Muzeum Manggha (Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26) powita wiosnę kolorowym, pełnym atrakcji koncertem „Nareeeeszcie wiosna!” z cyklu „Sinfonietka”, przygotowanym z myślą o najmłodszych melomanach.

Z tej okazji niezastąpiona Pani Sinfonietka przygotowała dla młodych słuchaczy wyjątkowy program pełen wspaniałych, tętniących życiem i zwiastującym koniec zimy kompozycji. W wykonaniu Sinfonietty Cracovii usłyszymy m.in. Wiosnę ze słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego, Marzec Piotra Czajkowskiego czy fragmenty X Sinfonii Felixa Meldessohna-Bartholdy’ego.

W programie wydarzenia nie zabraknie również polskich piosenek dziecięcych oraz – tradycyjnie – szeregu pozamuzycznych atrakcji. Sinfonietcie Cracovii na scenie sali koncertowej Muzeum Manggha towarzyszyć będzie niezastąpiony, kipiący energią Sinfonietkowy Chór Dziecięcy.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl