Polmic - FB


M jak młodzi

Szczecin | Opera na Zamku w Szczecinie: „Alicja w Krainie Czarów”

zW dniach 26 i 27 stycznia 2018 roku na scenie Opery na Zamku zagości ponownie balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra z muzyką Przemysława Zycha.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia.

To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Jacek Tyski otrzymał za balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Bajeczny „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj w grudniu w polskich kinach

bŚwiąteczne pokazy Dziadka do orzechów, baśniowego baletu Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie będzie można oglądać w ponad 100 polskich kinach przez cały grudzień 2017. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się 17 grudnia o godz. 16.00.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Przedstawienia baletu Czajkowskiego przygotowują w tym okresie na całym świecie nie tylko profesjonalne zespoły baletowe, ale także szkoły tańca i amatorskie grupy. „Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzeniła się na cały świat” – opowiada Katarzyna Gardzina-Kubała, specjalistka ds. promocji nazywowkinach.pl. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj.

Grigorowicz prezentuje inne podejście do baletowej bajki: napełnia ją Hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością. W jego Dziadku do orzechów nie ma przesłodzenia, dosłownie i w przenośni. To nie balet o wyimaginowanym i błogosławionym Królestwie Konfiturowym (Krainie Słodyczy), gdzie na gałązkach choinki rozwieszone są cukierki, orzechy i marcepany, ale o fantasmagorycznych poczynaniach Drosselmeyera, dzięki któremu piękni książęta zwyciężają, reprezentując dobro, a Król myszy ginie wraz ze swoim wojskiem. Bohaterowie odbywają więc swoją wędrówkę w II akcie baletu w górę bożonarodzeniowego drzewka, spotykając lalki – choinkowe ozdoby. W głównych partiach zobaczymy wybitnych pierwszych solistów Bolszoj: Annę Nikulinę w roli Maszy, Denisa Rodkina jako Dziadka do orzechów/Księcia i Andrieja Merkuriewa jako Drosselmeyera.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

„Góra-dół – być jak Karłowicz”

kW dniach 23 października – 18 grudnia 2017 roku w Filharmonii Szczecińskiej będzie wystawiany spektakl dla dzieci Góra-dół – być jak Karłowicz, w którym głównym bohaterem jest patron instytucji.

To najnowsza, unikatowa produkcja teatralna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Spektakl pokazuje Mieczysława Karłowicza, kompozytora i miłośnika gór, na przestrzeni jego całego życia jako chłopca, a potem mężczyznę, którym kierują czasem zupełnie przeciwstawne emocje. Fabułę spektaklu buduje pięć podstawowych emocji bohatera: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. Ich charakter kształtuje nie tylko tekst, ale przede wszystkim muzyka odzwierciedlająca cechy każdej z emocji.

W spektaklu Góra-dół – być jak Karłowicz wykorzystane zostały poematy symfoniczne kompozytora, które były inspiracją do stworzenia nowych, skomponowanych specjalnie na potrzeby spektaklu utworów w – uwaga! - elektronicznych aranżacjach. Autorem kompozycji jest Mateusz Ryczek, który na zamówienie Filharmonii skomponował muzykę odzwierciedlającą radość, strach, gniew, odrazę i smutek. Projekt został stworzony z myślą o młodym odbiorcy, który będzie miał szansę utożsamić się z głównym bohaterem – niezależnie od tego, w jakim kierunku się rozwija i w jakich czasach żyje. Głównym celem przedsięwzięcia jest zainteresowanie młodego odbiorcy muzyką przez pryzmat uczuć i historii kompozytora.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Małe Muzyczne Improsceny

21 października 2017 roku o godz.12:00 w Nowym Teatrze odbędzie się kolejne spotkanie z Cyklu koncerto-warsztatów dla dzieci w wieku 6+ „Małe Muzyczne Improsceny”.

Motywem przewodnim cyklu koncerto-warsztatów projektu jest improwizacja muzyczna. Scenariusze opracowane we współpracy z autorytetami sceny improwizacji współczesnej będą wzbogacone nagraniami utworów w wykonaniu dzieci. Kontakt dzieci z zaproszonymi do projektu wirtuozami improwizacji oparty na wspólnym muzykowaniu da dzieciom szansę wejścia zarówno w rolę widza jak i artysty.

Trele morele, Figa z Makiem, Hocki-Klocki i wszystkie smutki i radości Kopciuszka można wyimprowizować – chcecie się przekonać? Fortepian i małe instrumenty perkusyjne w długich i krótkich bajko-opowieściach w wykonaniu dzieci. Tak! To możliwe!

Warsztaty 21 października poprowadzi Dagna Sadkowska. Gościem specjalnym będzie Jarosław Siwiński – kompozytor i pianista, twórca wielu kompozycji instrumentalnych i wokalnych dedykowanych najmłodszym odbiorcom. Ma w swoim dorobku prawykonania utworów muzyki współczesnej m. in. Koncertu na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 H. M. Góreckiego. Jest współtwórcą i wykonawcą wielu projektów multimedialnych m. in. Grupy MM, łączącej improwizowaną muzykę współczesną z pantomimą i projektami wizualnymi.

Następne zajęcia z udziałem Michała Górczyńskiego i Jerzego Rogiewicza odbędą się 4 listopada i 2 grudnia o godz.12:00.

Więcej: http://www.nowyteatr.org