Polmic - FB


nasze patronaty

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2019

OMBPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 22 i 23 listopada na ostatnie w 2019 roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Nowej Rudzie, podczas których najmłodsi będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: wiolonczelistka Izabela Buchowska, saksofonista Bartosz Smorągiewicz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego należy się zarejestrować wcześniej. 22 listopada odbędą się warsztaty dla przedszkoli i szkół (zapisy grup pod numerem tel. 74 872 44 85 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 23 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie będą miały miejsce warsztaty dla dzieci z rodzicami: godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat; godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat (zapisy uczestników pod numerem tel. 790 395 228 oraz e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://ptmw.art.pl/warsztaty-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2/final-warsztatow-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2019-nowa-ruda/ 

Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie

Stachowski Bujarski21 listopada 2019 w sali kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie o godz. 18.00 odbędzie się wydarzenie „Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie”, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie i Zarząd Związku Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie.

Kultura przekazywana z pokolenia na pokolenie w głównej mierze opiera się na relacji mistrz i uczeń. Skupienie na osobie mistrza, bez drugiej strony, czyli ucznia, byłoby relacją niepełną. Stąd cykl jesiennych koncertów, o tytule „Mistrzowie i ich uczniowie”, prezentuje wybitnych kompozytorów–pedagogów oraz ich wychowanków, którzy obecnie są już dojrzałymi twórcami. W związku z tegorocznymi obchodami 15. rocznicy śmierci prof. Marka Stachowskiego oraz rocznicy śmierci prof. Zbigniewa Bujarskiego, właśnie tym krakowskim kompozytorom poświęcone zostanie piąte wydarzenie z tego cyklu.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną również kompozycje wychowanków obu Mistrzów — Wojciecha Widłaka i Marcela Chyrzyńskiego (z klasy prof. Stachowskiego) oraz Michaela Gatonska’ego i Mendiego Mengjiqiego (z klasy prof. Bujarskiego).

Gościem specjalnym wydarzenia będzie Mendi Mengjiqi — kompozytor albański, który obecnie wykłada kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym w Prisztinie (Kosowo). Jego utwory wykonywane są w wielu krajach świata. W 2008 roku w Międzynarodowym Konkursie jego kompozycja została wybrana jako Hymn Republiki Kosowa. Spotkanie z Mengjiqim poprowadzi dr Marcin Strzelecki — teoretyk muzyki i kompozytor związany z krakowską Akademią Muzyczną.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Marcel Chyrzyński

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie

Bydgoszcz | Forum.Lutosławski

Forum.LutosławskiW dniach 26 listopada – 1 grudnia 2019 roku odbędzie się festiwal „Forum.Lutosławski” – wydarzenie organizowane w ramach projektu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Na Forum złożą się spotkania, dyskusje, warsztaty, koncerty przybliżające twórczość Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku.

W ramach „Forum.Lutosławski” odbędzie się trzydniowa konferencja Dzieło muzyczne wobec przeszłości i teraźniejszości, podczas której wygłoszone zostaną referaty poświęcone kompozycjom powstałym w XX i XXI wieku.

Forum będzie miało także aspekt praktyczny – warsztatowy. W ramach wydarzenia odbędą się zajęcia z profesorami UMFC Jadwigą Rappe i Andrzejem Bauerem, poświęcone problematyce wykonawstwa repertuaru z XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Forum. 28 i 29 listopada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy będzie miało miejsce seminarium poświęcone kompozycji, a udział w nim wezmę m.in. Dobrinka Tabakova, Joe Cutler, Ewa Pobłocka czy Dariusz Przybylski. Seminarium zwieńczy panel kompozytorski poświęcony patronowi Forum. Dyskusję Lutosławski 30 listopada, poświęconą bezpośrednim relacjom artystów z kompozytorem i jego twórczością, poprowadzi Katarzyna Naliwajek-Mazurek; udział w spotkaniu wezmą Zbigniew Bargielski, Wojciech Michniewski i Andrzej Bauer.

Podczas koncertów usłyszymy muzykę polską XX–XXI w. 26 i 27 listopada zabrzmią utwory Zbigniewa Bargielskiego, Łukasza Godyli, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Bettiny Skrzypczak, Hanny Kulenty i Franciszka Woźniaka. Koncert 1 grudnia, który zwieńczy wydarzenie, wykona Chór Akademicki oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Michała Dworzyńskiego w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej. W programie koncertu znalazła się Msza Koronacyjna C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w którym partię solową wykona Andrzej Bauer.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/ 

Lublin | Stanisław Moniuszko i muzyka religijna

Fonie17 listopada 2019 roku o godz. 16:00 w Bazylice oo. Dominikanów w Lublinie będzie miał miejsce koncert z cyklu „Fonie Lublina” poświęcony muzyce sakralnej Stanisława Moniuszki.

Tym razem muzyka kompozytora zaprezentowana zostanie w kontekście szerokiego przekroju dzieł polskich o charakterze religijnym. Usłyszymy nie tylko pieśni religijne Moniuszki, nawiązania do muzyki religijnej obecne w jego operach, ale również jego preludia organowe, wykonywane zdecydowanie rzadziej niż muzyka wokalno-instrumentalna.

Dopełnieniem programu będą utwory organowe i chóralne kompozytorów kontynuujących nurt muzyki kościelnej po Moniuszce, w tym autorstwa Mieczysława Surzyńskiego, nieco młodszego od Moniuszki twórcy, którego twórczość skupiła się na dziełach organowych, a także kompozycje chóralne zarówno nawiązujące, jak i pozostające w kontrapunkcie ze stylem Stanisława Moniuszki.

Utwory wykonają sopranistka Dorota Szostak-Gąska, tenor Jakub Gąska, organistka Elżbieta Charlińska oraz Chór Chłopięcy Słowiki Lubelskie pod dyrekcją Ireny Sołtan-Wąsik. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Kuszewska.

Patronatem honorowym koncert objęli Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk i Wojewoda Lubelski Przemysław Czarnek. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Łódź | XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”

Cantio LodziensisŁódzki Dom Kultury oraz Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Łodzi zaprasza w dniach 16–17 listopada 2019 roku na XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”. Tegoroczny Festiwal, odbywający się w Łódzkim Domu Kultury, ma formułę konkursu, a występujące chóry i zespoły wokalne oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Dariusza Dyczewskiego – rektora Akademii Sztuki w Szczecinie.

W Festiwalu udział wezmą zespoły reprezentujące szkoły ogólnokształcące, muzyczne, uczelnie, placówki kultury, stowarzyszenia śpiewacze z Polski i Słowacji. Program tegorocznego wydarzenia obejmować będzie dwa bloki koncertów konkursowych oraz uroczystą galę. Gościem festiwalu będzie chór akademicki D’Voice SV IPB Student Choir Uniwersytetu w Bogor West Java z Indonezji pod dyrekcją Asepa Aryanto, który wystąpi w części pozakonkursowej w Muzeum w Łowiczu. W trakcie trwania Festiwalu zorganizowane zostanie również seminarium dla dyrygentów, które poprowadzą profesorowie Akademii Muzycznych z Łodzi, Katowic i Szczecina.

Ta impreza artystyczna promuje działalność różnorodnych amatorskich chórów i zespołów wokalnych, spełniając również rolę edukacyjną. Z okazji obchodzonej w tym roku dwusetnej rocznicy urodzin St. Moniuszki przewidziana została dodatkowa nagroda za najlepsze wykonanie utworu naszego narodowego kompozytora. Jury nominuje również laureata Festiwalu do udziału w Festiwalu Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza, który odbędzie się w Poznaniu.

Festiwal jest okazją do promocji dokonań artystycznych łódzkich kompozytorów współczesnych. W tym celu przygotowana została specjalna oferta repertuarowa dla uczestniczących w przedsięwzięciu chórów. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty towarzyszące w Zgierzu, Łowiczu, Aleksandrowie Łódzkim i Ksawerowie. Na wszystkie koncerty w ramach Festiwalu wstęp jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.ldk.lodz.pl/aktualnosci-a3/festiwal-choralny-przed-nami-r4730 

Najnowszy album Ravel Piano Duo w wyjątkowej serii „A Polish Kaleidoscope”

DUX17 listopada 2019 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album Ravel Piano Duo – A Polish Kaleidoscope 3. Tego samego dnia w ramach festiwalu „III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński” o godz. 18.00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie odbędzie się koncert premierowy.

Ravel Piano Duo – Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska – to znany polski duet fortepianowy. Pianistki prowadzą ożywioną działalność koncertową w Polsce i niemal całej Europie. A Polish Kaleidoscope 3 | Dance Music for 4 Hands to już trzeci album z serii wydawniczej „A Polish Kaleidoscope”, mającej na celu prezentację mało znanej muzyki polskiej, tworzonej oryginalnie na ten skład. Pierwszy album został nagrodzony „Fryderykiem 2016” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna”, a drugi otrzymał nominację.

Najnowsza płyta prezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Ignacego Friedmana, Zygmunta Noskowskiego i Maurycego Moszkowskiego, które zabrzmią podczas krakowskiego koncertu. Album dostępny od 17 listopada w sklepie DUX, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Warszawa | Konferencja Naukowo-artystyczna „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku“

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz Akademia Sztuki w Szczecinie zapraszają na Konferencję Naukowo Artystyczną „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku”, która odbędzie się w UMFC w dniach 15–16 listopada 2019 roku.

Podczas konferencji referaty wygłoszą tak znani kompozytorzy i wykonawcy, jak dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska, dr hab. Edward Sielicki, dr hab. Artur Kroschel, dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko, dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk, dr hab. Leszek Lorent, dr hab. Bartosz Kowalski-Banasewicz, dr Artur Cieślak, dr Joanna Freszel, dr Aldona Nawrocka-Woźniak, dr Katarzyna Kwiecień-Długosz, dr Anna Maria Huszcza, dr Pawel Kwapiński i dr Barbara Borowicz.

Po części teoretycznej odbędą się dwa koncerty: 15 listopada o godz. 19.00 w Sali im. Melcera oraz 16 listopada w Sali Koncertowej UMFC o godz. 16.00. W programie znalazły się utwory kompozytorów, reprezentujących uczelnie muzyczne z całego kraju: Artura Cieślaka, Anny Marii Huszczy, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Bartosza Kowalskiego, Artura Kroschela, Pawła Kwapińskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Aldony Nawrockiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Jakuba Szafrańskiego, Olgi Hans oraz Edwarda Sielickiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego

Konkurs Serockiego30 listopada 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa) będzie miał miejsce Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.

W dniach 4–6 października 2019 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019.vNa konkurs, objęty patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, nadesłano 144 partytury. Jury w składzie: Fredrik Österling (Szwecja), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska), przyznało cztery nagrody i trzy wyróżnienia.

Pierwszą Nagrodę w wysokości 13.000 PLN otrzymał Jinseok Choi – kompozytor z Korei Południowej – za utwór Pathos. Drugą Nagrodę w wysokości 8.000 PLN otrzymał Adam Vilagi (Finlandia) za utwór Directions. Trzecią Nagrodę w wysokości 4.000 PLN przyznano Hughowi Collinsowi Ricemu z Wielkiej Brytanii za utwór Canto Celato. Nagrodą Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata (komplet polskich partytur współczesnych) uhonorowano Jinseok Choi. Wyróżnienia otrzymali: Youngwoo Yoo (Korea Południowa), Minzuo Lu (Chiny) i Zhaoyu Zhang (Chiny).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Towarzystwo im. W. Lutosławskiego oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Patronami wydarzenia są ZAiKS i SPAM.

Podczas Koncertu laureatów, współorganizowanego z Programem 2 Polskiego Radia, zabrzmią utwory patrona Konkursu Kazimierza Serockiego, Jinseok Choi, Adama Vilagi i Hugha Collinsa Rice’a. Kompozycję zaprezentują znakomici artyści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Hashtag Ensemble, Seweryn Zapłatyński, Franciszek Olszowski, Alicja Kieruzalska, Łukasz Łacny i Krystyna Wiśniewska. Koncert będzie zarejestrowany i odtworzony w Programie 2 Polskiego Radia, a następnie zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lusławice | Koncert polskich i niemieckich artystów z okazji 30. rocznicy upadku muru berlińskiego

Luslawice9 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach wystąpi jeden z najlepszych europejskich big bandów – NDR Bigband w towarzystwie Atom String Quartet, sopranistki Olgi Pasiecznik oraz pianisty Vladislava Sendeckiego.

Norddeutscher Rundfunk Big Band – orkiestra niemieckiego radia publicznego w Hamburgu, jeden z najlepszych europejskich big bandów jazzowych. Razem z zespołem występowali m.in.: Dexter Gordon, Chet Baker, George Coleman, Dee Dee Bridgewater, Tomasz Stańko, Lionel Hampton, Richard Galliano. Pierwszy koncert jazzowy orkiestry odbył się w maju 1974 r. w hamburskiej „Fabrik” i od tamtej pory band budował swoją międzynarodową renomę. NDR Big Band bierze udział w wielu specjalnych projektach artystycznych, które często wychodzą poza ramy muzyki jazzowej. Orkiestra od kilku lat z powodzeniem sięga po kompozycje polskich jazzmanów. Pianista i kompozytor Vladislav Sendecki, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1996 roku jest aranżerem i solistą słynnej NDR Big Band. Dla orkiestry napisał suitę Anima Mundi, syntezę zachwytu artysty dla wielu kultur muzycznych świata. Kompozytorzy i wykonawcy są członkami Atom String Quartet – jednego z najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. W twórczości zespołu – oprócz jazzu i szeroko rozumianej improwizacji – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną. W roli solistki tego wieczoru wystąpi absolwentka Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Olga Pasiecznik, która od 1992 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii.

Artyści wykonają Le Jardin Qublié Vladyslava Sendeckiego, My Polish Heart Wolfganga Kerschek’a oraz About Penderecki Geira Lysne’go – wariacje na temat utworów Krzysztofa Pendereckiego. Koncert będzie powtórzeniem znakomicie przyjętej światowej prapremiery projektu, który artyści wykonali 27 listopada 2018 w Elbphilharmonie w Hamburgu.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Warszawa | V Festiwal Kwadrofonik

KwadrofonikW dniach 7–21 listopada 2019 roku w Warszawie odbędzie się piąta edycja Festiwalu Kwadrofonik.

Światło i dźwięk – to dwie siły natury oddziałujące na nasze zmysły. W pojemnym i tolerancyjnym uniwersum sztuki światło i dźwięk mają prawo się spotkać. I właśnie patrzenie, widzenie, dostrzeganie, cieniowanie, interpretowanie światła, jego znaczenia i barw – zarówno przez przez reżyserów, kompozytorów, czy zaproszonych muzyków – będzie tematem tegorocznej odsłony Festiwalu Kwadrofonik: czarno-biały, niemy film Bustera Keatona okraszony arcybarwnymi, nietypowymi brzmieniami instrumentów perkusyjnych w muzyce autorstwa duetu Pękala/Kordylasińska/Pękala, dwa czarne fortepiany z których pianiści Lutosławski Piano Duo wydobędą wszystkie odcienie arcydzieł francuskiego impresjonizmu – od bieli do czerni, czy piosenki niewidomego pieśniarza Moondog’a w kameralnej odsłonie Natalii Przybysz, Raphaela Rogińskiego i słoweńskiego tria Širom – to propozycje kolejnej edycji Festiwalu.

21 listopada w Muzeum Historii Żydów Polskich będzie miała swoją warszawską premierę kompozycja na instrumenty klawiszowe i perkusję autorstwa członków zespołu Kwadrofonik Urlicht – czyli praświatło. Nowy projekt jest muzyczną interpretacją zjawiska światła: nie tylko jako siły fizycznej, ale też czystej energii, która istniała od samego początku bytu wszechświata. Kwadrofonik w projekcie Urlicht tworzy formę wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.kwadrofonik.pl 

Katowice | Iwona Sobotka na 90-lecie Muzeum Śląskiego w Filharmonii Śląskiej

FSWyjątkowa okazja połączy 8 listopada 2019 roku dwie rdzennie śląskie instytucje. Będziemy wtedy świętować 90-lecie Muzeum Śląskiego, które w niezwykłej, muzycznej oprawie uczci swój jubileusz koncertem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej wraz z Iwoną Sobotką, pod batutą Juozasa Domarkasa.

Koncert 8 listopada o godz. 19.00 będzie obfitować w muzykę niezwykle barwną i nieprzypadkową. Nie sposób przecież uczcić święta tak ważnej dla regionu instytucji bez kompozytorów i dzieł odnoszących się bezpośrednio do Śląska. Dlatego też w programie nie mogło zabraknąć Tryptyku śląskiego Witolda Lutosławskiego oraz kompozycji Ludomira Różyckiego, tak silnie przecież związanego z Katowicami i tutejszą Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną (dziś Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego).

Metafizyki koncertowi doda muzyczna interpretacja poezji Jana Kasprowicza ukazana w dziele Karola Szymanowskiego, a podniosłość chwili podkreśli IV Symfonia f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego. Solo wystąpi Iwona Sobotka – gwiazda estrad międzynarodowych, artystka o wyjątkowej wrażliwości, która specjalnie na tę okazję, pierwszy raz w swej karierze wykona wspomniane op. 5 Szymanowskiego.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Chorzów | Prawykonanie pierwszego koncertu na eufonium w Polsce – „Euphory concerto” Adama Wesołowskiego

Gorczycki FestiwalJeden z najbardziej inspirujących i niezwykłych momentów 14. Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego, który odbywa się w tym roku pod hasłem „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”, to koncert 16 listopada 2019 roku o godz. 18.00 w Chorzowskim Centrum Kultury.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów oraz zainteresowanie kilkunastu tysięcy słuchaczy.

16 listopada światowej sławy solista Steven Mead (Wielka Brytania), grający na pięknie brzmiącym instrumencie – eufonium, zawita po raz pierwszy do Polski by prawykonać pierwszy w historii polskiej muzyki koncert na eufonium – Euphory concerto Adama Wesołowskiego. Usłyszymy także III Koncert Brandenburski G-dur Johanna Sebastiana Bacha, który tym razem nie zabrzmi w swojej oryginalnej postaci, ale w specjalnie przygotowanej wersji industrialnej, a więc z wykorzystaniem dźwięków nagranych w hucie. Korespondował on będzie z Sinfonią industrialną Adama Wesołowskiego na orkiestrę smyczkową i multimedia, która wiąże w sobie tradycję z nowoczesnością. W programie znajdzie się również Encore Concerto na flet i orkiestrę smyczkową Adama Wesołowskiego, w wykonaniu znanego polskiego flecisty Łukasza Długosza.

Solistom towarzyszyć będzie Śląska Orkiestra Kameralna – brawurowy zespół artystyczny Filharmonii Śląskiej, który zdobył uznanie na scenie międzynarodowej. Orkiestra pracuje pod kierownictwem Roberta Kabary – w jednej osobie utytułowanego w międzynarodowych konkursach wirtuoza skrzypiec oraz dyrygenta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

Łódź | 7. AŻ Festiwal: Polskie rocznice i muzyka na każde ucho

7AZAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na siódmą edycję AŻ Festiwalu, który potrwa od 16 listopada do 8 grudnia 2019. Wśród dziewięciu wydarzeń w Sali Koncertowej uczelni przy ulicy Żubardzkiej znajdą się m.in. opera, musical, balet dworski i dwa koncerty symfoniczne. Na otwarcie i zamknięcie festiwalu zabrzmi muzyka polskich kompozytorów – Stanisława Moniuszki i Grażyny Bacewicz, których rocznice urodzin świętujemy w tym roku.

Festiwal rozpoczną dwa spektakle opery Flis Stanisława Moniuszki (16 i 17 listopada). Z Big Bandem Akademii Muzycznej w Łodzi, pod kierownictwem Jacka Delonga, utwory z repertuaru Elli Fitzgerald wykona Dorota Miśkiewicz (19 listopada). Balet Dworski Cracovia Danza i Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej zapewnią publiczności podróż – muzyczną i wizualną – do Francji XVIII wieku (21 listopada). Orkiestra Kameralna PRIMUZ wystąpi z akordeonistą Wiesławem Prządką, który wykona solowe partie w energetycznych tangach Astora Piazzolli (24 listopada). Studenci z Koła Naukowego Miłośników Opery oraz studenci innych specjalności, zaproszą na wieczór pt. „Z opery na Broadway” (27 listopada) z przebojami musicalowymi m.in.: Leonarda Bernsteina, Alana Menkena i Claude’a Schönberga. Perkusista i dyrygent Bismarck Fernández wraz z The Bacewicz Percussion Ensamble i Piotrem Suttem rozgrzeją publiczność utworami kostarykańskich kompozytorów (30 listopada). Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku wystąpi ze współczesnym programem złożonym z kompozycji gdańskich twórców (3 grudnia). Będzie to jednocześnie jedno z wydarzeń 75. sesji Musica Moderna. Na finał Orkiestra Symfoniczna Akademii zagra uwerturę Bajka Moniuszki oraz wspólnie z solistką Sławomirą Wilgą – VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz (8 grudnia). Koncertem dyrygować będzie Jerzy Salwarowski.

W ramach festiwalowych koncertów zaprezentuje się na scenie sześć zespołów działających w Akademii: Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna PRIMUZ, Big Band, Orkiestra Barokowa, The Bacewicz Percussion Ensemble i Chór. Kolejne edycje AŻ Festiwalu to także spotkania z artystami polskimi i zagranicznymi, dzięki którym studenci łódzkiej uczelni muzycznej oraz publiczność, wypełniająca Salę Koncertową, mają możliwość uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych najwyższej próby.

Szczegółowy program na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/7-az-festiwal

Warszawa | SUPERSAM + 1: Ned Rothenberg & Hubert Zemler

SuperSam+1W IV edycji projektu „SUPERSAM +1” wezmą udział Ned Rothenberg i Hubert Zemler, którzy wystąpią 14 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim DZiKu (ul. Belwederska 44A).

„SUPERSAM +1” to cykl wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 14 listopada spotkają się na jednej scenie amerykański multiinstrumentalista i kompozytor Ned Rothenberg oraz polski perkusista i improwizator Hubert Zemler.

Ned Rothenberg gra głównie na saksofonie altowym, klarnecie, klarnecie basowym i shakunachi czyli japońskim bambusowym flecie. W muzyce, którą tworzy solo, wykorzystuje poszerzoną paletę języka dźwiękowego, dzięki czemu powstaje pewnego rodzaju osobisty idiom. Jest liderem trio Sync z Jeromem Harrisem (gitary) i Samirem Chatterjee (tabla). Współpracuje z kwartetem smyczkowym Mivos oraz z improwizatorami z całego świata. Jego albumy wydawane są przez firmę fonograficzną Johna Zorna (Tzadik Records) oraz przez własną wytwórnię Rothenberga Animul.

Hubert Zemler jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, cenionym interpretatorem muzyki współczesnej. Jeden z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu koncertuje również jako solista, prezentując własne improwizacje. Najnowszy album Zemlera Kreatura (Bołt Records 2018) jest owocem międzypokoleniowej współpracy z wybitnym pianistą, kompozytorem i improwizatorem Szábolcsem Esztényim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Miłosz Wośko – Urban residents' beliefs

OpusNakładem wydawnictwa Opus Series w październiku 2019 ukazała się płyta Urban residents' beliefs (Wierzenia Mieszkańców Aglomeracji), będąca debiutem fonograficznym w dziedzinie kompozycji muzyki instrumentalnej Miłosza Wośko – kompozytora, pianisty, aranżera i producenta muzycznego. Utwory zarejestrowane zostały przez trzy znakomite zespoły: orkiestrę Aukso, Kwartet Polonika i Polish Brass Quintet.

Płytę otwiera kompozycja Dawn (Świtanie) na smyczki z solową partią akordeonu, wykonaną przez laureata Paszportu Polityki – Macieja Frąckiewicza. Urban dances (Tańce Miejskie) nagrane zostały przez Kwartet Polonika z gościnnym udziałem Emilii Sitarz (fortepian) i Huberta Zemlera (perkusja). Jest to inspirowana minimalizmem „akustyczna suita industrialna" opisująca bieg życia jednostki w przeobrażonym przez człowieka, zurbanizowanym, zbiurokratyzowanym świecie – gdzie rytm dnia determinują procesy, które pozbawiają samodzielności, a każdy może być „wykonany", bądź „przemieszczany" i nawet „ucieczka" ma swoje zaplanowane miejsce i czas. Napisane na zamówienie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie Five discussions on difficult topics (Pięć rozmów na trudne tematy) to propozycja na kwintet dęty. Tytułowe „tematy" to rozmowy o uczuciach i emocjach zestawionych w kontekstach, z którymi się nie kojarzą - „wrażliwość" i „korporacja" „młodość" i „wieczność", „patriotyzm" i „przypatrywanie się". Dysponujące ogromnymi możliwościami dynamicznymi i barwowymi instrumenty blaszane pozwalają przedstawić te kontrasty w sposób bardzo wyrazisty.

Album nagrano przy wsparciu finansowym Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Stoart. Tańce miejskie zostały skomponowane w ramach stypendium z Funduszu Popierania Twórczości. Pięć rozmów na trudne tematy zostało skomponowanych na zamówienie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach programu "Kompozytor – Rezydent" realizowanego wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacjihttps://opus-series.com/pl/sklep/urban_residents_beliefs