Polmic - FB


nasze patronaty

Warszawa | XV Kwartesencja

KwartesencjaW dniach 12 czerwca – 2 lipca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się XV edycja Festiwalu Kwatesencja.

Rok temu Royal String Quartet świętował dwudziestą rocznicę powstania. W roku 2019 pora na piętnastą Kwartesencję, która obejmuje tym razem cztery koncerty. We wszystkich biorą udział gospodarze, a ich gośćmi są w tym roku muzycy z krajowej czołówki: jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, Agata Zubel, oraz wywodzący się z jazzu, przełamujący wszelkie granice gatunkowe w muzyce pianista Marcin Masecki.

W programie znajdą się klasyczne kwartety smyczkowe Beethovena i Schuberta, wyrafinowane kompozycje Jamesa MacMillana i minimalistyczną medytację Mortona Feldmana. Pieśni Mahlera i Wellesza na kameralny skład wykona kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel. Sonette der Elisabeth Barrett-Browning Egona Wellesza, pisane do miłosnych wierszy słynnej angielskiej poetki czasów wiktoriańskich, zabierają nas do jądra ekspresjonizmu. Pieśni wędrownego czeladnika Gustava Mahlera odzwierciedlają alter ego samego kompozytora – jak nazwał go Bohdan Pociej, „romantycznego wędrowca”. A jednak kobiety też te pieśni śpiewają. Odwrócenie znaczeń, czy wcielenie?

Wstęp na festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://royalstringquartet.pl/ 

Warszawa | Koncert nadzwyczajny „Curtis on tour” w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina

Sozańska Elżbieta25 maja 2019 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert nadzwyczajny „Curtis on tour”.

Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się w ramach corocznej trasy koncertowej „Curtis on Tour”. Jest to pierwszy koncert muzyków z prestiżowego Curtis Institute of Music z Filadelfii (USA) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Curtis Institute of Music jest jedną z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych na świecie obok znakomitej Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Muzycy z Polski odegrali znaczącą rolę w założeniu i rozwoju uczelni na przestrzeni jej prawie stuletniej historii—Józef Hofmann był pierwszym rektorem Curtis, a wśród kadry profesorskiej znalazło się kilku polskich pedagogów.

Wystąpi kwartet fortepianowy, w którego składzie znajdują się: prof. Roberto Díaz (altówka) – Prezes Curtis Institute of Music oraz studenci – Claire Bourg (skrzypce), Sydney Lee (wiolonczela), Daniel Hsu (fortepian). W interpretacji amerykańskich artystów usłyszymy Kwartet fortepianowy c-moll op. 15 Gabriela Fauré i Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 Johannesa Brahmsa.

Inicjatorką i organizatorką wizyty „Curtis on Tour” w Warszawie jest p. Elżbieta Sozańska z Filadelfii — mecenas muzyki, wieloletnia dyrektor i wiceprezes międzynarodowych koncernów farmaceutycznych, a także pisarka i dramaturg. Zarówno koncert, jak i kurs mistrzowski prowadzony przez Prezesa uczelni, prof. Roberta Díaza, odbędą się przy wsparciu finansowym Fundacji Rodziny Kon-Sozańskich dla upamiętnienia Berty Zofii Kon, absolwentki UMFC z 1920 roku.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Kwartet Śląski i AUKSO w NOSPR

Knapik25 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO i Kwartet Śląski. Będziemy świadkami prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

W programie koncertu gości NOSPR znalazły się dzieła brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara, niemieckiego twórcy Wernera Egka oraz Eugeniusza Knapika - profesora Akademii Muzycznej w Katowicach.

AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia zaprezentuje Wyspy na orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Jest to utwór skomponowany w 1983 roku na zamówienie Musica Viva Australia i Festiwalu w Adelajdzie. Dwie zasadnicze części symbolizują w nim dwa stany skupienia materii – wodę (morze) i ciało stałe (ląd, wyspy). Muzyka początkowo oddaje zjawisko bezmiaru morza, płynności, żywiołu, nieznacznego falowania wody poprzez stopniowo coraz większe divisi, doprowadzając do stanu, w którym każdy z instrumentów smyczkowych wykonuje odrębną partię. W komentarzu do utworu kompozytor opisał obraz, który stał się dla niego inspiracją – postać płynącego na statku obserwatora, wypatrującego lądu na horyzoncie.

Następnie jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych – Kwartet Śląski, który działa już od ponad 30 lat – dokona prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Katowice | Orkiestra smyczkowa NOSPR i Trio Śląskie

NOSPR23 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Orkiestry smyczkowej NOSPR i Tria Śląskiego.

Divertimento Grażyny Bacewiczówny bliższe jest rodzącemu się w tamtych latach sonoryzmowi, mimo iż kompozytorka nie wykracza poza naturalne właściwości instrumentów. Nawiązanie do gatunku barokowej muzyki plenerowej sprowadza się do nadania utworowi lekkiej, żartobliwej, a nawet rozwichrzonej ekspresji, osiągniętej poprzez bogactwo pomysłów w zakresie faktury, rytmu i artykulacji.

Chaconnę skomponował Penderecki krótko po śmierci Jana Pawła II. Jest to muzyka zrodzona z intencji żałobnych, o charakterze lamentu, jednocześnie też artystyczny wyraz najgłębszego szacunku i uznania dla papieża Polaka. Forma utworu – chaconna – nawiązuje do barokowego lamento, któremu bliskie były formy ostinatowe, obok chaconny również passacaglia. Dla odmiany Trio Concerto Mikołaja Góreckiego jest muzyką całkowicie abstrakcyjną, oszczędną w środkach, ale o dramaturgii klarownej i wycyzelowanej. Mikołaj Górecki jawi się w swoim świecie dźwiękowym jako doświadczony stylista, nawiązujący do różnych konwencji i systemów. Ceni wartość melodii, ale sięga też po środki sonorystyczne, a przede wszystkim operuje niebanalną, nasycą harmonią.

Orawa na orkiestrę złożoną z 15 instrumentów smyczkowych zakończyła złożony z 4 utworów cykl „tatrzański” Wojciecha Kilara. To efekt fascynacji kompozytora zarówno samym pięknem przyrody, jak i urokiem muzyki góralskiej.

Podczas koncertu usłyszymy też Suitę w dawnym stylu Edvarda Griega.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Warszawa | Otwarcie nowej Sali audytoryjno-kinowej im. Karola Szymanowskiego w UMFC

UMFC20 maja 2019 roku o godz. 12.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina nastąpi uroczyste otwarcie zmodernizowanej Sali kameralnej im. K. Szymanowskiego.

Zakończyła się właśnie modernizacja i nowa aranżacja kolejnej sali kameralnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uroczyste otwarcie wyremontowanej sali, która nosi imię Karola Szymanowskiego, uświetni występ Chopin University Big Band pod kierunkiem band leadera Piotra Kostrzewy.

Nowa sala będzie pełniła kilka funkcji: kinową, audytoryjną i wykładową. Projekt był dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 VIII Oś priorytetowa – Ochrona Dziedzictwa Kulturowego i Rozwój Zasobów Kultury.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Iuventus kameralnie!

POSIW programie koncertu 31 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Służewskim Domu Kultury (ul. J. S. Bacha 15) każdy znajdzie coś dla siebie – zabrzmią brawurowe transkrypcje repertuaru od Baroku po współczesną muzykę popularną i jazz. Na koncert zapraszają prześwietni soliści grupy dętej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Muzyka przeznaczana specjalnie na instrumenty dęte ma niezwykle długą historię. Głośne brzmienie instrumentów dętych predestynowało je zwłaszcza do gry plenerowej, ale doceniano je także w kameralistyce.

Na początku lat 80. XVIII wieku cesarz Józef II powołał własny nadworny zespół – Kaiserliche und königliche Harmonie, złożony z par obojów, klarnetów, fagotów oraz rogów. Taki właśnie skład uchodził za najszlachetniejszy, „klasyczny” i przeznaczano nań najwięcej kompozycji, tworzył je m.in. Mozart i inni kompozytorzy tej epoki. Pełen wdzięku i pogody Oktet Es-dur Beethovena to właśnie kanoniczny przykład tzw. Harmoniemusik.

W XIX stuleciu narodził się natomiast, rozwinięty szczególnie w kolejnym wieku, zwyczaj dokonywania transkrypcji znanych kompozycji na rozmaite składy dęte, dobierane zależnie od potrzeb. Szczególną odmianę stanowił kwintet dęty blaszany (jego najczęstszy skład to dwie trąbki, róg, puzon i tuba, ale możliwe są różne odmiany), zestawiany często z orkiestrowych solistów mających tu możliwość pełnego ukazania swej olśniewającej wirtuozerii. Muzycy Sinfonii Iuventus zaprezentują transkrypcje dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego, Gerarda Matosa Rodríguesa, Johanna i Josefa Straussów, a także utwory Ferenca Farkasa, Victora Ewalda i Kazimierza Machali.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Gdańsk | Koncerty dla Gdańszczan: muzyka Adama Diesnera

Diesner25 maja 2019 o godz. 19:00 w Kościele Świętej Trójcy w Gdańsku w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” odbędzie się koncert dyplomowy kompozytora Adama Diesnera.

W koncercie wezmą udział Chór Kameralny Duc in Altum, Baltic Chamber Choir i Orkiestra Prawdziwych Przyjaciół pod dyrekcją kompozytora. W roli solistów wystąpią: Nikola Gąsior (sopran), Damian Giczewski (baryton) i Andrzej Szadejko (organy).

Muzycy zaprezentują Kaszubskie Te Deum Adama Diesnera do tekstu w języku kaszubskim br. Zbigniewa Joskowskiego OFM Conv, które powstało w 2016 roku. Liczne cytaty na przestrzeni utworu kierują uwagę słuchacza w kierunku tradycji Kościoła. Tematy oparte są na motywach zaczerpniętych z chorału gregoriańskiego. Warstwa muzyczna czerpie ze zdobyczy europejskiej kultury muzycznej, a przejawia jedynie pewne cechy współczesności.

Następnie prawykonana zostanie część Kyrie z Missa Solemnis pro toto Mundo na chór mieszany, chór męski i orkiestrę symfoniczną autorstwa Diesnera. Uroczysta msza pontyfikalna w przeciwieństwie do pochwalnego Kaszubskiego Te Deum będzie mieć charakter stricte błagalny. Idea przyświecająca autorowi była następująca: „Missa Solemnis pro toto mundo w swym podtytule pozostaje we współzależności ze słowami Koronki do Miłosierdzia Bożego: „miej miłosierdzie dla nas i całego świata”. Warstwa muzyczna Kyrie skonstruowana jest w oparciu o motywy suplikacji, a całość ewokuje niemal żałobny charakter”. Prawykonanie tego utworu będzie swoistą zapowiedzią cyklu, który w całości zostanie zaprezentowany 19 kwietnia 2020 roku w Święto Miłosierdzia Bożego, niespełna dwadzieścia lat po jego ustanowieniu przez papieża Jana Pawła II.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Warszawa | 4. Festiwal „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

trzy-czte-ryFestiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje" to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. IV edycja Festiwalu odbędzie się w Warszawie w dniach 28 maja – 19 czerwca 2019 roku.

W starannie dobranym programie utwory są niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione, co umożliwia ich wzajemną konfrontację. Jednak główną ideą organizatorów jest konfrontacja słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. Festiwal na tle innych wyróżnia się poprzez możliwość intensywnego kontaktu publiczności z występującymi muzykami na panelu dyskusyjnym, odbywającym się po każdym koncercie. W myśl organizatorów wydarzenie ma przełamywać granicę między muzykami a słuchaczami: „Ty słuchasz muzyki i muzyka słucha Ciebie”.

Część programu tegorocznej edycji Festiwalu poświęcono Witoldowi Lutosławskiemu, którego 25. rocznica śmierci przypadła 7 lutego. Podczas koncertu inauguracyjnego orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją włoskiego mistrza batuty Renato Rivolty wykona I Symfonię Karola Szymanowskiego, grywaną najrzadziej. Koncert zwieńczy Livre pour orchestre Lutosławskiego – jedną z kluczowych kompozycji w dorobku Mistrza.

W tym roku jubileusz 80. urodzin obchodzi mieszkający w Polsce węgierski kompozytor, improwizator i pianista Szábolcs Esztényi. Artysta zaprasza w świat swojej sztuki wraz z zaprzyjaźnionymi muzykami 11 czerwca. W tym roku przypada też rocznica 100-lecia urodzin Mieczysława Wajnberga. Jego muzykę zaprezentuje Kwartet Śląski i pianista Piotr Sałajczyk. Wyjątkowa osobowość – sopranistka Anna Zawisza. W jej interpretacji usłyszymy 13 czerwca pieśni Józefa Haydna, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego; partię fortepianu wykona dyrektor artystyczny Festiwalu Maciej Grzybowski. W finale Festiwalu zabrzmi Recitativa i ariosa „Lerchenmusik" op. 53 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu www.festiwaltrzycztery.pl 

Szczecin | Wieczór baletów polskich

Opera na Zamku18 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Operze na Zamku odbędzie się premiera „Wieczoru baletów polskich”.

Na spektakl złożą się dwa balety jednoaktowe: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra.

Realizacji pierwszej choreografii podejmie się Robert Bondara, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej (Świtezianka E. Morawskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej czy Legenda Bałtyku F. Nowowiejskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu). Ta premiera to główny akcent obchodów Roku Moniuszkowskiego w Operze na Zamku w Szczecinie.

Druga choreografia będzie dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretuje mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną.

19 maja spektakl grany będzie o godz. 18.00 w ramach piątej edycji Dnia Teatru Publicznego oraz towarzyszącej mu akcji „Bilet do teatru za 350 groszy”. Sprzedaż biletów odbywać się będzie jedynie w kasie Opery na Zamku w dniu 18 maja 2019 roku od godz. 12.00 (nie ma możliwości rezerwacji ani kupna przez stronę). Jedna osoba będzie mogła kupić maksymalnie 2 bilety.

Wydarzenie, koordynowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/ 

Gdański Festiwal Muzyczny 2019

GFMGdański Festiwal Muzyczny, organizowany przez Polską Filharmonię Bałtycką, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku i Radio Gdańsk, odbędzie się w dniach 18–25 maja 2019 roku.

Festiwal jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w 2008 roku. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualny atrybut każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice. Rok 2019 to dominacja fortepianu zarówno współczesnego, jak i historycznego.

Solistą koncertu inauguracyjnego będzie znakomity pianista niemiecki, nominowany do nagrody Grammy i zdobywca nagrody Gramophone – Joseph Moog. Artysta zagra z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Orkiestra pod dyrekcją Pawła Przytockiego wykona m. in. Uwerturę Es-dur op. 115 Ignacego Jana Paderewskiego. W filharmonii odbędzie się kameralny „Koncert polski”, podczas którego usłyszymy utwory Andrzeja Panufnika i Ludomira Różyckiego. Na szczególną uwagę zasługuje występ Gidon Kremer TRIO, które zaprezentuje dzieła Mieczysława Wajnberga.

Finał z kolei to koncert z udziałem Rafała Blechacza, który wystąpi także w duecie z koreańską skrzypaczką Bomsori Kim; w programie koncertu znalazła się Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9 Karola Szymanowskiego. Dzień wcześniej solistą koncertu symfonicznego z udziałem Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej będzie światowej sławy pianista z Finlandii – Juho Pohjonen.

W dyspozycji Festiwalu będą historyczne fortepiany Pleyela i Erarda. Zagrają na nich: laureat I Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina na instrumentach historycznych – Krzysztof Książek oraz juror tego konkursu, niemiecki pianista Tobias Koch, który na trzech fortepianach wykona utwory polskiego romantyzmu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie Festiwalu http://www.gdanskifestiwal.pl 

Warszawa | RetroNoc Muzeów w UMFC

UMFC18 maja 2019 roku o godz. 19:00 odbędzie się jedyna w swoim rodzaju retroNoc Muzeów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

RetroNoc Muzeów w UMFC to autorski projekt studentów i doktorantów Uczelni przygotowany we współpracy z Warszawską Szkołą Filmową. Główną częścią wydarzenia będzie koncert „Młynarski mniej znany”, podczas którego będzie można usłyszeć piosenki do tekstów Wojciecha Młynarskiego w jazzowo-tanecznych aranżacjach na orkiestrę. Zarówno opracowanie aranżacji utworów wykonywanych w części koncertowej, jak i samo przygotowanie oraz wykonanie koncertu, zostaną przeprowadzone przez studentów UMFC (kierunków: dyrygentura symfoniczna i operowa; dyrygentura chóralna; kompozycja; instrumentalistyka; operowy śpiew solowy; musical; reżyseria dźwięku).

Kontynuacją RetroNocy będzie taneczny wieczór swingowy na patio UMFC, podczas którego wraz z grupą animatorów będzie można bawić się do muzyki na żywo, oraz jazzowe jam session.

Karty wstępu dostępne są od 9 maja na stronie: http://www.efryderyk.pl/73-bilety 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na fanpage’u: https://www.facebook.com/Artystyczna.NocMuzeow/ 

Poznań | Koncert z okazji 120-lecia urodzin Jana Adama Maklakiewicza

Maklakiewicz22 maja 2019 roku w Sali Posiedzeń im. Seweryna Mielżyńskiego w Poznańskim Towarzystwie Przyjaciół Nauk w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert z cyklu wydarzeń upamiętniających 120-stą rocznicę urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899-1954) – znakomitym polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe a jednocześnie dotąd nieznane i nieobecne na estradach kompozycje tego polskiego twórcy. Koncepcja programu zakłada ukazanie różnorodnych zakresów twórczości Maklakiewicza: solowej oraz kameralnej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć m.in.: Reflexions op. 14, Suitę huculską op. 15 nr 1 oraz Ave Maria na skrzypce i fortepian, a także wybrane pieśni (I zniknę z oczu Wam jak ptak, cykl 4 pieśni japońskich op. 25, Na kochanie nie masz rady, Kołysankę na sopran i fortepian czy Kujawiaka na fortepian solo. Ponadto zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, a także utwory Grażyny Bacewicz.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu: Piotr Kosarga (skrzypce), Hanna Lizinkiewicz (fortepian) oraz Barbara Tritt (sopran). Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Jeruzal | Biały głos w smyczkowej oprawie

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na dziesiąty koncert kończący pierwszą edycję cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”. Koncert finałowy odbędzie się 19 maja 2019 roku o godz. 12:00 w Jeruzalu (Kościół św. Wojciecha Biskupa i Męczennika).

Usłyszymy pieśni ludowe w aranżacji na kwartet smyczkowy i biały głos oraz utwory Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko: II kwartet smyczkowy „Ostatnie chwile” i Agnus Dei na kwartet smyczkowy i biały głos. Agnus Dei prawykonano w październiku 2018 roku podczas trzeciego koncertu „Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier”; kompozycja została napisana specjalnie na ten cykl koncertów.

Utwory zaprezentują Weronika Grozdew-Kołacińska (biały głos) oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. Pieśniarka i etnomuzykolog Weronika Grozdew-Kołacińska pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk i wykłada na Podyplomowym Studium Etnomuzykologicznym w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkinią International Council for Traditional Music (UNESCO), Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Uczestniczy w pracach jury na przeglądach folklorystycznych. Z dużym powodzeniem łączy pracę naukowo-badawczą z działalnością artystyczną. Występuje m. in. z kwartetem smyczkowym The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Ten wszechstronny zespół, mający w repertuarze utwory rozmaitych gatunków, wykonał kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Gdańsk | Kompozytorskie debiuty

AM GdańskKoncert „Kompozytorskie debiuty” odbędzie się w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 22 maja 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje na skład kameralny autorstwa studentów I roku studiów licencjackich specjalności „Kompozycja”. Usłyszymy takie utwory, jak Bieg rzeki i cykl trzech pieśni Wspomnienia Anny Janowicz, Pieśń prosto z serca…, wariacje na czelestę The Illusion i Fantazję na wiolonczelę, klawesyn i dzwony rurowe Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Pieśni na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza i III część Kwartetu smyczkowego Piotra Kasiłowskiego, a także część I Kwartetu smyczkowego i Trio stroikowe Miłosza Kowalewskiego. W finale zabrzmią utwory Mileny Słowikowskiej: Lullaby na wibrafon solo i pieśń na głos i zespół instrumentalny Dwa Krzyże.

Utwory wykonają utalentowani studenci gdańskiej uczelni: z klas fletu, oboju, klarnetu, fagotu, trąbki, tuby, skrzypiec, altówki, wiolonczeli, kontrabasu, fortepianu, klawesynu, harfy, gitary, akordeonu, instrumentów perkusyjnych oraz śpiewu.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/kompozytorskie-debiuty-koncert-studentow-i-roku-studiow-licencjackich-specjalnosci-kompozycja/ 

Katowice | Moniuszko na Osiedlu Tysiąclecia

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncert z cyklu „Moniuszko od serca” 18 maja 2019 roku o godz. 17.00. W katowickim Młodzieżowym Domu Kultury (ul. Tysiąclecia 5) wystąpią uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Najsłynniejsze pieśni z Moniuszkowskich Śpiewników domowych i wybrane arie z oper Halka i Straszny dwór zaśpiewają w Domu Kultury na katowickim Osiedlu Tysiąclecia Justyna Bujak i Karolina Borodziuk.

Punktem kulminacyjnym tego muzycznego wieczoru stanie się duet Już ogień płonie z opery Straszny dwór.

Młode wokalistki są wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Justyna Bujak to tegoroczna laureatka III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Solowej Muzyki Sakralnej „Ars et Gloria”, w latach ubiegłych finalistka konkursu wokalnego „Złote głosy”. Zdobyła również wyróżnienia na konkursach „Bella Voce” w Busku-Zdroju oraz Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim w Białymstoku. Rozwija swoje umiejętności w klasie dr hab. prof. AM Ewy Biegas. Karolina Borodziuk to studentka klasy śpiewu dr hab. prof. AM Agaty Kobierskiej i laureatka m.in. I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w słowackiej Żylinie (2018). Otrzymała również III nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie Duetów Wokalnych w Łodzi (2018).

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/