Polmic - FB


nasze patronaty

Elbląg | Pod biało-czerwoną flagą z Herdzinem

EOK8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w sali głównej Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida będzie miał miejsce koncert w ramach XV Letnich Ogrodów Polityki w Elblągu z udziałem Krzysztofa Herdzina, Krakowskiego Tria Stroikowego i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, ale na szczęście ta zasada nie obowiązuje Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Krzysztofa Herdzina. EOK i jeden z najwszechstronniejszych polskich muzyków po raz kolejny połączą siły. Tym razem po to, aby ukazać ponadczasowe piękno rodzimych melodii. Sekundować im będzie Krakowskie Trio Stroikowe. Melomani zebrani w sali głównej Biblioteki Elbląskiej będą tym razem mogli podziwiać Krzysztofa Herdzina w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. A nawet potrójnej, ponieważ kompozycje, które zostaną wykonane w trakcie koncertu, zostały opracowane przez dziewięciokrotnego laureata nagrody „Jazz Top”.

W programie znalazły się takie utwory, jak Trzy korony – poemat poświęcony górom i stanowiący rodzaj muzycznego hołdu złożonego Wojciechowi Kilarowi, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Chopiniana Con Delizia na fortepian i smyczki, a także Suita na tematy polskie, w której Krzysztof Herdzin nawiązał do tradycyjnych melodii – polki, olendra, mazurka, zbójnickiego, poloneza i krakowiaka. Wszystko po to aby, jak stwierdził pianista i aranżer, oddać „rytmikę, liryzm i […] taneczność polskiej muzyki”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu

Kraków | Sinfonietka na dzień dziecka

SCSinfonietta Cracovia zaprasza najmłodszych melomanów 31 maja 2018 roku o godz. 16.00 do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” na koncert „Sinfonietka na dzień dziecka!”

W programie koncertu z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka znajdzie się prezentacja dzieł polskich kompozytorów (Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Władysława Szpilmana, Jerzego Wasowskiego) pisanych z myślą o dzieciach, a także konkursy i interaktywne zabawy. Do tego występy solistów, Sinfonietkowego Chóru Dziecięcego oraz Krakowskiego Teatru Ulicznego.

Na deser – premiera utworu Farewell na orkiestrę smyczkową  Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta orkiestry Sinfonietta Cracovia. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Koncert poprowadzi Danuta Augustyn. Sinfoniettą zadyryguje Jurek Dybał. Przed koncertem o godz. 15.00 odbędzie się piknik w ogrodach muzeum.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Mozart

SI10 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Centralnej Bibliotece Rolniczej im. M. Oczapowskiego w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 66) Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Serenada, divertimento i symfonia – trzy ważne gatunki muzyki XVIII wieku. Czym były, czym się różniły, jakie pełniły funkcje? Program koncertu ukaże to na przykładzie trzech arcydzieł Mozarta: Serenada c-moll KV 388, Divertimento D-dur KV 131 i 36. Symfonia „Linzka” KV 425.

Rokokowe ogrody i salony nieustannie rozbrzmiewały muzyką, a ulubionymi jej gatunkami były serenady i divertimenta oraz liczne formy pokrewne, trudne czasem do terminologicznego rozróżnienia. Zwłaszcza Mozart często używał tych nazw dość swobodnie, określając nimi kilkanaście swych dzieł o bardzo różnej obsadzie, w tym na instrumenty dęte, jak np. sławną, niezwykle piękną Serenadę c-moll KV 388. Kilka pełnych wdzięku i lekkości dzieł Mozarta określonych mianem divertimenta pochodzi z lat jego wczesnej, spędzanej w Salzburgu młodości.

Dzięki geniuszom, takim jak wielcy klasycy Haydn, Mozart i Beethoven, zwłaszcza symfonia stała się jedną z najważniejszych i najpoważniejszych form kompozytorskiej wypowiedzi. Symfonia C-dur KV 425 to z kolei przykład dojrzałego (wykazującego jeszcze silne wpływy uwielbianego Josepha Haydna) dzieło dwudziestosiedmioletniego Mozarta, powstała w ciągu zaledwie czterech dni, podczas krótkiej wizyty w Linzu. Zamówił ją hrabia Joseph Anton von Thun i pod jego patronatem doszło do premiery. Odtąd symfonia nosi przydomek „Linzka”.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: „Ptasie niebo nad jeziorem”

NOSPR27 maja 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia o godz. 18:00 odbędzie się koncert Orkiestry Muzyki Nowej „Ptasie niebo nad jeziorem”.

Zespół zaprezentuje utwory Oliviera Messiaena i jego uczniów: Tristana Muraila i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Olivier Messiaen został zapamiętany jako twórca, który zbudował system nowych skal dźwiękowych i dokonał transkrypcji ptasich śpiewów na instrumenty muzyczne. Ptaki nazywał swoimi najlepszymi nauczycielami, mistrzami i przyjaciółmi. Do utworów reprezentujących „ptasi” nurt należy m.in. trwający trzy godziny cykl Katalog ptaków. Ptaki egzotyczne (1956) to cykl napisany na fortepian solo i orkiestrę kameralną. Jest muzyczną prezentacją śpiewu 48 ptaków egzotycznych z obu Ameryk, Azji, Malezji i Wysp Kanaryjskich. Podczas koncertu majowego partię fortepianu w tym utworze wykona Stanisław Bromboszcz.

W muzyce Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil również wyczuwalna jest inspiracja, płynąca z natury i otaczającego świata. Ocean, morze, las i ptaki wielokrotnie powracają w tytułach i komentarzach do utworów Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Utwór …como el sol e la mar… (...jak słońce i morze... ) na flet, flet altowy i orkiestrę kameralną z cyklu Myśląc o Vivaldim cechuje wyjątkowe podejście do barwy muzycznej, co jest rozpoznawalną cechą tej kompozytorki.

Kompozycja Le lac (Jezioro) Tristana Muraila powstała z inspiracji pięknem jeziora, jego barwą, zmieniającą się ze względu na porę dnia i roku. Jest to próba ukazania uniwersalnego modelu natury, ruchu i bezruchu, stałości i nietrwałości, poprzez złożone procesy muzyczne.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Kraków | „Muzyka bez poklasku” — premiera „Sinfonietty” Macieja Bałenkowskiego

SCKolejna odsłona „Muzyki bez poklasku”, eksperymentalnego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii, odbędzie się 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 w MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Tym razem naszym muzycznym przewodnikiem będzie Kryštof Mařatka ‒ cieszący się międzynarodowym uznaniem praski kompozytor, dyrygent, pianista i reżyser. Podczas koncertu orkiestra wykona jego utwory In Front Of The Hungry Cage (wokół aforyzmów Franza Kafki) na fortepian i recytatora, oraz Astrophonia na altówkę, fortepian i orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią Karine Lethiec (altówka) i Piotr Sałajczyk (fortepian).

Wieczór uświetni światowa premiera Sinfonietty nr 2 „Polonia” – hommage à Wojciech Kilar autorstwa Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta Sinfonietty Cracovii oraz laureata I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta”, organizowanego przez orkiestrę. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Kilka dni później, 31 maja o 16.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, będzie miała miejsce prezentacja nowej wersji kompozycji Bałenkowskiego Farewell na orkiestrę smyczkową, również z udziałem Sinfonietty Cracovii.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o wydarzeniu – na stronie: http://sinfonietta.pl/koncerty/ 

XXI Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”

CLXXI Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis” odbędzie się w dniach 17–18 listopada 2018 roku w Łódzkim Domu Kultury (ul. Traugutta 18). Festiwal Chóralny ma formułę konkursu. Organizatorzy zapraszają do udziału amatorskie chóry i zespoły wokalne.

Celem Festiwalu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych oraz doskonalenie ich poziomu wykonawczego, popularyzacja wartościowej literatury chóralnej polskiej i zagranicznej, a także promocja dokonań artystycznych łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Partnerem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

Warunkiem zgłoszenia jest przesłanie wypełnionej karty zgłoszenia na adres biura organizacyjnego do 30 września 2018 roku

Zakwalifikowane chóry i zespoły wokalne zobowiązane są do przygotowania programu konkursowego złożonego z dowolnie wybranych, co najmniej trzech utworów, nie wykonywanych przez chór podczas poprzedniego Festiwalu. Organizatorzy Festiwalu zachęcają do uwzględnienia w repertuarze utworu współczesnego kompozytora łódzkiego. Jego wykonanie zostanie uhonorowane przez jury dodatkową nagrodą. Chóry i zespoły wokalne mogą wystąpić wyłącznie w jednej kategorii. Ubiegłoroczni laureaci I miejsc Festiwalu mogą wystąpić jedynie poza konkursem.

Występy oceniać będzie jury złożone ze specjalistów – muzyków, chórmistrzów. 17 listopada odbędzie się spotkanie dyrygentów z członkami jury Festiwalu oraz przedstawicielami łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Tematem spotkania będą propozycje repertuarowe oraz sprawy warsztatowe dotyczące wykonawstwa współczesnej muzyki chóralnej.

Uczestnicy otrzymają nagrody i wyróżnienia w poszczególnych kategoriach, a także nagrodę za najlepsze wykonanie utworu współczesnego kompozytora. Najlepszemu chórowi Festiwalu zostanie przyznany Grand Prix.

W ramach festiwalu organizatorzy przewidują dla uczestniczących chórów dodatkowe koncerty pozakonkursowe w Łodzi i na terenie województwa łódzkiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin i Karta zgłoszeniowa znajdują się na stronie: http://www.ldk.lodz.pl

Gdańsk | Festiwal ORGANy PLUS+ 2018: Wiosna

Organy PlusWiosenna edycja festiwalu ORGANy PLUS+ 2018 odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 3–7 czerwca. Będzie to szczególna edycja, poświęcona jubileuszowi 400-lecia organów Mertena Friese w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal ORGANy PLUS+ to światowej sławy artyści prezentujący muzykę na dawnych instrumentach z towarzyszeniem unikatowych organów z jedynego w Polsce lectorium w nie zmienionej od stuleci akustyce gotyckiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku. Po siedemdziesięciu pięciu latach od zakończenia drugiej wojny światowej, po piętnastu latach starań i dziesięciu latach wytężonych prac konserwatorskich i organmistrzowskich, po raz pierwszy będziemy mogli podziwiać pełne możliwości brzmieniowe zrekonstruowanego instrumentu we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu. Tak się szczęśliwie złożyło, że rok 2018 to także jubileusz czterechsetlecia powstania tych niezwykłych unikatowych na skalę światową organów. Wielkie historyczne organy Mertena Friese (1618) jak wehikuł czasu pozwolą nam przenieść się do różnych epok i miejsc wraz z muzyką przygotowana specjalnie na festiwal przez znakomitych artystów z Polski i zagranicy.

Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty tylko z nazwy będą wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości będą artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia pewnej tradycji muzycznej i sytuacji estetycznej, które miały miejsce w Polsce i Europie doby renesansu i baroku. Usłyszymy muzykę klasztorów i dworów niemieckich, utwory, które brzmiały na wiedeńskim dworze, a także improwizacje wykonawców i kompozytorów Bogusława Grabowskiego (organy) i Macieja Sikały (saksofon). W trakcie koncertu 6 czerwca spotkają się dwa, zdawałoby się odległe, a jednak bardzo sobie bliskie światy – improwizacji sakralnej i jazzowej. Bądźmy przygotowani na niezbadane, nieprzeciętne i nieoczekiwane konteksty i dialogi dawnego z nowym.

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.organyplus.com 

Katowice | Piękno i perfekcja

S3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) będzie miał miejsce koncert „Piękno i perfekcja” w wykonaniu kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego i pianisty Michała Biela.

Jakub Józef Orliński i Michał Biel w czerwcu wystąpią w Polsce dwukrotnie: na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” 3 czerwca w Katowicach i 8 czerwca w Warszawie, w ramach cyklu „Akademia Operowa zaprasza”. Później, za niespełna tydzień, odbędzie się ich koncert w londyńskiej Wigmore Hall, na który bilety wyprzedane są od dawna.

Od dwóch lat trwa imponująca passa tych wybitnych młodych artystów. Są laureatami 9. Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie, na którym Jakub Józef Orliński otrzymał II nagrodę w kategorii głosów męskich, a Michał Biel – nagrodę dla wyróżniającego się młodego pianisty. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (J. J. Orliński) i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego (M. Biel) doskonalili swoje umiejętności w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Ostatnia seria spektakularnych sukcesów Jakuba Jana Orlińskiego to zdobycie Grand Prix 2016 Metropolitan Opera National Council Auditions i zwycięstwo w Marcella Sembrich International Vocal Competition. Z wielkim aplauzem przyjmowane są również wspólne występy artystów, którzy koncertowali m.in. w słynnej Carnegie Hall i podczas Festiwalu w Aix-en-Provence.

W programie katowickiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Händla, Henry’ego Purcella, Franza Schuberta, Reynalda Hahna, a także polskich kompozytorów: Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda i Jesień z cyklu Haiku Pawła Łukaszewskiego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 / 219 33 44 wew. 21.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka

Konkurs SpisakaW dniach 14–23 września 2018 roku w Pałacu Kultury Zagłębia odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej.

W roku ubiegłym rywalizowało ze sobą 143 młodych muzyków z całego świata, czego wynikiem było międzynarodowe podium w specjalnościach skrzypce, altówka i obój. Rok 2018 będzie należał do muzyków, którzy nie przekroczyli 30. roku życia, grających na fagocie, rogu i kontrabasie.

Młodzi muzycy chętni do wzięcia udziału w 12. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka mogą nadsyłać swoje zgłoszenia do 15 czerwca 2018 roku, później konkurs zostanie tradycyjnie zainaugurowany koncertem 14 września. Dzień później rozpocznie się wielka rywalizacja, która z dniem 23 września wyłoni młodych mistrzów instrumentu. Podczas wszystkich trzech etapów przesłuchań uczestnicy będą oceniani przez międzynarodowe jury, składające się z wybitnych muzyków i pedagogów z polskich i zagranicznych uczelni. Podczas ostatniej, trzeciej części przesłuchań, dwunastu najlepszych zagra na scenie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego, a całość zakończy się galą wręczenia nagród oraz koncertem laureatów.

Na przestrzeni lat konkurs stał się kuźnią młodych talentów, popularyzując jednocześnie najwybitniejsze osiągnięcia dziedzictwa kultury z obszaru muzyki klasycznej oraz czcząc pamięć urodzonego w Dąbrowie Górniczej Michała Spisaka. Głównym organizatorem konkursu jest Pałac Kultury Zagłębia, współorganizatorami natomiast Urząd Miasta Dąbrowy Górniczej oraz Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, która sprawuje również nadzór merytoryczny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.spisakkonkurs.pl 

II Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej

NeoQuartetDruga edycja Bałtyckiego Spektrum Muzyki Nowej to cykl siedmiu koncertów polskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet, które odbędą się w Rosji, Danii, Niemczech, Litwie, Finlandii, Polsce i Estonii między majem a listopadem 2018 roku.

Ideą projektu jest prezentacja bogactwa form współczesnej muzyki na kwartet smyczkowy, jej multidycsyplinarności oraz prezentacji w kontekstach innych dziedzin sztuki, takich jak teatr, videoart, czy taniec. Utwory zostały tak dobrane, by prezentować szerokie spektrum możliwości współczesnej muzyki kameralnej i jej najnowszych trendów. Forma prezentacji, w której wykonawca oprócz grania na instrumencie obsługuje również elektronikę, video, a często ma wpisane w partyturze zadania aktorskie, to kwintesencja współczesnej muzyki na kwartet smyczkowy.

Wywodzący się z Gdańska NeoQuartet, pomysłodawca serii koncertów, zaprosił do udziału w projekcie siedmiu znakomitych kompozytorów: Olega Paiberdina z Rosji, Simona Christensena z Danii, Petera Helmuta Langa z Niemiec, Juste Janulyte z Litwy, Annę Huuskonen z Finlandii, Wojtka Blecharza z Polski oraz Märt-Matisa Lill z Estonii. Każdy z wybranych kwartetów jest dziełem, które wychodzi poza schemat klasycznego wykonawstwa muzyki kameralnej. To bogactwo brzmień, technik kompozytorskich, kreatywności i osobistych doświadczeń twórców.

Patronat medialny nad projektem Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harmonogram koncertów – na stronie: http://neoarte.pl/baltic-new-music-spectrum/ 

Warszawa | RetroNoc Muzeów w UMFC

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina oraz Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie zapraszają 19 maja 2018 roku o godz. 19:00 na wydarzenie artystyczne „RetroNoc Muzeów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina”.

„RetroNoc Muzeów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina” to autorski projekt środowiska artystycznego warszawskich muzyków, przygotowany we współpracy z warszawską Akademią Sztuk Pięknych. To koncert polskich przebojów muzycznych z lat 1970–1980 w jazzowo-tanecznych aranżacjach na orkiestrę. To taneczny wieczór swingowy na patio UMFC, podczas którego wraz z grupą animatorów będzie można bawić się do muzyki na żywo. „RetroNoc Muzeów w UMFC” to również jazzowe jam session oraz znakomite jedzenie, przygotowane dla gości przez restaurację MOMU.

Zasadniczym celem wydarzenia jest działanie na rzecz promocji oraz integracji szeroko pojmowanego środowiska artystycznego, a ściślej – osób wkraczających na ścieżkę profesjonalnego rozwoju zawodowego. Zarówno opracowanie aranżacji utworów wykonywanych w części koncertowej, jak i samo przygotowanie oraz wykonanie koncertu, zostaną przeprowadzone przez studentów UMFC (kierunków: kompozycja, dyrygentura symfoniczna, dyrygentura chóralna, gra na fortepianie, instrumentalistyka, operowy śpiew solowy, kameralistyka, musical, reżyseria dźwięku). Studenci warszawskiej ASP przygotują grafiki oraz instalacje nawiązujące w swojej formie i tematyce do tanecznego wątku przewodniego przedsięwzięcia.

Wydarzenie rozpocznie koncert o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Fanpage: https://www.facebook.com/Artystyczna.NocMuzeow/ 

Katowice | Noc muzeów w NOSPR

NOSPR19 maja 2018 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na Noc Muzeów. Jak co roku na miłośników muzyki czeka mnóstwo atrakcji.

Od godz. 16:00 będą odbywać się warsztaty dla trzech grup dzieci (3–5 lat, 6–8 lat, 9–12 lat) „Z sercem do muzyki” i „Rytm, muzyka ciała”.

W Sali kameralnej o godz. 20:30 rozpoczną się recitale dziecięce w wykonaniu uczniów katowickich szkół muzycznych, którzy zaprezentują m. in. utwory polskich kompozytorów XX-XXI wieku: Małe wariacje na fortepian Stanisława Moryto, Mazur Emila Młynarskiego, Żarty muzyczne, czyli trzy fugi na tematy popularnych melodii Andrzeja Henryka Bączyka, Kołysanka i Witaj Reksio Zenona Kowalowskiego, Burleska Romualda Twardowskiego.

Następnie (o godz. 22:00) organizatorzy zapraszają na projekcję filmu Awantura o Basię (1956) z muzyką nagraną przez NOSPR (wówczas WOSPR). Materiał pochodzi z zasobów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. O północy zabrzmi dziecięca literatura muzyczna na fortepian w interpretacji Alexandra Humali. Natomiast w Sali koncertowej o 23:00 będzie miał miejsce koncert „Noc z Szymanowskim” – recitale młodych wykonawców przeplatane barwnym opowieściami Marcina Majchrowskiego o Karolu Szymanowskim ilustrowanymi unikatowymi zdjęciami archiwalnymi.

Podczas Nocy Muzeów w foyer NOSPR będzie można zobaczyć wystawę instalacji muzycznej autorstwa Waldemara Węgrzyna oraz spróbować swych sił w grze na instrumentach muzycznych.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Nocy Muzeów jest bezpłatny.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Laureaci V Międzynarodowego Konkursu Muzyki Sakralnej Carmen Fidei

Carmen FideiW dniach 11–12 maja 2018 roku w parafii św. Agnieszki w Goniądzu odbył się V Międzynarodowy Konkurs Muzyki Sakralnej Carmen Fidei.

Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji komisja w składzie: prof. zw. dr hab. Paweł Łukaszewski (przewodniczący), prof. dr hab. Andrzej Ryłko i prof. dr hab. Wioletta Miłkowska postanowiła przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Nagrody specjalne:

1. Za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego – Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Moniuszko za utwór Andrzeja Koszewskiego Magnificat;

2. Za najlepsze wykonanie chorału gregoriańskiego – Schola Cantorum Kalokagatia z Gdańska pod dyrekcją Marka Rogalskiego za utwór Introit Gregoriański Spiritus Domini, Replivit Orbem Terrarum;

3. Dla najlepszego dyrygenta V Międzynarodowego Konkursu Chóralnego Muzyki Sakralnej Carmen Fidei – Anny Moniuszko.

Poza tym jury przyznało nagrody książkowe: Chórowi VRC z Warszawy za wykonanie utworu współczesnego kompozytora zagranicznego; Chórowi Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku za wykonanie utworu z akompaniamentem oraz Żeńskiemu chórowi Uniwersytetu Łódzkiego Con Cuore za wykonanie utworu cerkiewnego.

Dyrektor i jury przyznało nagrodę specjalną dla najmłodszego uczestnika V Miedzynarodowego Konkursu Chóralnego Muzyki Sakralnej Carmen Fidei Hani Makuła oraz dla Wandy Różyckiej z chóru Gaudeamus za wieloletnie kultywowanie tradycji śpiewu chóralnego.

Brązowe pasma wręczono: Chórowi Wydartych Domom Kur, który otrzymał nagrodę Dyrektora Biebrzańskiego Parku Narodowego Andrzeja Grygoruka, i Chórowi Kameralnemu Tibi Domine, który otrzymał puchar ufundowany przez Prezesa Towarzystwa Przyjaciół Goniądza Janusza Rutkowskiego.

Srebrne pasma wręczono: Chórowi Żeńskiemu Tibi Domine, który otrzymał nagrodę Prezesa Banku Spółdzielczego w Mońkach Jana Ciborowskiego; Chórowi Cum Santcis z Lublina, Warszawskiemu Chórowi „Harfa”, Chórowi Tibi Domine oraz Chórowi Akademickiemu Uniwersytetu Łódzkiego, które otrzymały nagrodę Przewodniczącego Rady Powiatu Monieckiego Dariusza Jaworowskiego.

Złote pasma wręczono: Chórowi Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku, który otrzymał puchar ufundowany przez Firmę Bartlowizna; Chórowi Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Chórowi VRC z Warszawy, Scholi Cantorum Kalokagatia z Gdańska, Żeńskiemu chórowi Uniwersytetu Łódzkiego Con Cuore oraz Chórowi Gaudeamus z Gościcina, które otrzymały puchar ufundowany przez Posła na Sejm RP Mieczysława Baszkę.

Grand Prix V Międzynarodowego Konkursu Chóralnego Muzyki Sakralnej Carmen Fidei otrzymał Chór Uniwersytetu Medycznego pod dyrekcją Anny Moniuszko, a ponadto następujące nagrody: nagrodę pieniężną w wysokości 2.500 zł ufundowaną przez BUDBAU Edwarda Bajkowskiego, właścicieli firmy RBS Włodzimierza i Sławomira Szypcio oraz księdza Proboszcza parafii św. Agnieszki w Goniądzu Grzegorza Pigiela, a także puchar ufundowany przez księdza Proboszcza parafii św. Agnieszki w Goniądzu.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poznań | Mistrz i Uczniowie – koncert muzyki prof. Lidii Zielińskiej i jej wychowanków

CKZ17 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu odbędzie się przedsięwzięcie „Mistrz i Uczniowie – koncert muzyki prof. Lidii Zielińskiej i jej wychowanków”.

Koncert inicjuje cykl „Mistrz i uczniowie” prezentujący sylwetki poznańskich kompozytorów, związanych z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, i ich studentów. Cykl ma skłonić słuchaczy do uchwycenia charakterystycznego rysu najnowszej twórczości poznańskich kompozytorów, jednocześnie podkreślając wyjątkową relację Mistrz-Uczeń, która odzwierciedla się w prezentowanej twórczości.

Wieczór 17 maja poświęcony będzie jednej z najbardziej uznanych poznańskich kompozytorek, prof. dr hab. Lidii Zielińskiej i jej uczniom: dr Katarzynie Taborowskiej, Michałowi Janosze i Dominikowi Pukowi. Na blisko godzinny koncert złożą się cztery symfoniczne utwory wymienionych artystów, prezentujące różnorodność obsady wykonawczej oraz postaw twórczych na przestrzeni ostatnich lat. Co więcej, program przewiduje dwa prawykonania i jedno prawykonanie polskie. Będą to następujące utwory: X3 na ensemble Lidii Zielińskiej (2011) – polskie prawykonanie, stultifera navis na orkiestrę Dominika Puka (2017, rev. 2018), The blue oranges na rozszerzony fortepian i orkiestrę Michała Janochy (2018) – prawykonanie, oraz Scratch na orkiestrę Katarzyny Taborowskiej-Kaszuby (2018) – prawykonanie.

Wykonawcą koncertu będzie Trans-for-Matha Ensemble, współtworzony przez studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, pod dyrekcją Michała Janochy. Solistą w utworze Michała Janochy The blue oranges będzie pianista Llorenç Prats Boscà. Słowo o muzyce podczas koncertu wygłosi dr Małgorzata Pawłowska.

Koncert organizowany jest w Centrum Kultury ZAMEK przez Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: na stronie http://ckzamek.pl

Warszawa | Koncert Orkiestry Sinfonia Iuventus: Haydn i Schubert

SI19 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert Orkiestry Sinfonia Iuventus, która pod batutą Michaiła Jurowskiego wykona symfoniczne arcydzieła Josepha Haydna i Franza Schuberta.

Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane Symfoniami londyńskimi (nr 93–104). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Kilka z symfonii zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z Symfonii londyńskich – G-dur nr 94 – pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę…

Symfonia C-dur Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, VI Symfonii w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Wykonano je po raz pierwszy dopiero w roku 1839 w lipskim Gewandhausie pod dyrekcją Mendelssohna. Symfonia C‑dur wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie Odę do Radości Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl