Polmic - FB


nasze patronaty

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR21 marca 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego w wykonaniu znakomitych polskich kameralistów zabrzmią kwintety Grażyny Bacewicz i Johannesa Brahmsa.

W katalogu twórczości Grażyny Bacewiczówny figurują dwa Kwintety fortepianowe: z roku 1952 oraz 1965. Pierwszy należy do okresu neoklasycznego, w którym kompozytorka skłaniała się ku tradycyjnym formom, ludowym stylizacjom, wyrazistym tematom przywodzącym na myśl utwory Bartoka i Strawińskiego, przejrzystej fakturze, klarownej narracji. Mniej znany jest II Kwintet fortepianowy z 1965 r. skomponowany na zamówienie Władysława Szpilmana dla Kwintetu Warszawskiego, o bardziej niż pierwszy skomplikowanej fakturze, w brzmieniu bliższy pomysłom sonorystycznym. Wyraźna jest tu zmiana w sposobie kształtowania formy – dominuje zasada montażu i wariacji, język harmoniczny jeszcze bardziej się radykalizuje (dominacja trytonu i akordów trytonowo-kwintowych, klastery), co niewątpliwie ma wpływ na jakość brzmienia i na pogłębienie wyrazu. Każdemu z grających daje kompozytorka okazję do zademonstrowania swojego kunsztu, wydaje się jednak, że fortepianowi przysługuje tu rola wiodąca.

Droga do ostatecznej wersji Kwintetu f-moll Johannesa Brahmsa była dosyć zawiła: do połączenia fortepianu z kwartetem smyczkowym dochodził kompozytor stopniowo, niewielu miał wszak wówczas poprzedników na tym polu Z entuzjazmem odniosła się do nowej kompozycji Brahmsa Klara Schumann i to prawdopodobnie z myślą o niej, jako przyszłej odtwórczyni, kompozytor przerobił kwintet na Sonatę na 2 fortepiany (op. 34b), a następnie połączył obie wersje. Końcowym efektem tych wielokrotnych przeróbek stało się jedno najwspanialszych dzieł w historii gatunku kwintetu fortepianowego, niedościgły wzór dla wielu następców Brahmsa.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1335/nospr-kameralnie 

Elbląg | Smyczkowa klasyka w wirtuozerskim wydaniu

EOKMuzyczna burza uczuć czeka elbląskich melomanów już 4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Elbląscy kameraliści i Yibai Chen – laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego – przekonają nas wówczas, że nie ma emocji, których nie można by wyrazić w języku instrumentów smyczkowych. Uczynią to za sprawą utworów, które wyszły spod pióra mistrzów tej miary, co Wolfgang Amadeus Mozart czy Dmitrij Szostakowicz. Nad całością będzie zaś czuwał jeden z najzdolniejszych młodych polskich dyrygentów, Szymon Stec.

Dzięki Divertimento F-dur KV 138 zyskamy pewność, że osoby szufladkujące Mozarta jako autora muzyki głównie monumentalnej nie mają racji. Z instrumentów popłynie bowiem utwór przepełniony swobodą i wesołością, który „skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem”. Koncertowy nastrój ulegnie zmianie o 180 stopni, gdy artyści zaprezentują Symfonię kameralną c-moll op. 110a Szostakowicza. Rosyjski mistrz zawarł w symfonii swoje wojenne przeżycia, a dojmujący przekaz całości spotęgował dramatycznym Allegro molto. Z kolei haydnowski Koncert wiolonczelowy C-dur przeszedł do historii jako utwór przesycony trudnościami wykonawczymi, stanowiący wyzwanie dla kolejnych pokoleń wiolonczelistów. Artyści zmierzą się też z Oberkiem na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. To kompozycja inspirowana tańcem ludowym, która dynamiką i intensywnością mogłaby obdzielić niejedno dzieło muzyczne.

Występ Elbląskiej Orkiestry Kameralnej odbędzie się w ramach Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. Do rywalizacji staną wówczas muzycy młodego pokolenia, którzy wydobędą to, co najpiękniejsze z altówek, skrzypiec, wiolonczeli i kontrabasów.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/w-kregu-smyczkowych-mistrzow-partytury 

Po krakowsku i z rozmachem. Kolejna odsłona nowego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii

SCWielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

25 godzin sztuki i rozmowy na 25-lecie klubu Mózg w Bydgoszczy!

MozgZbliża się 25 rocznica powstania i działania klubu „Mózg” w Bydgoszczy. Na swe 25-lecie MÓZG proponuje 25 godzin sztuki: performance, koncerty, wystawy i pokazy filmowe. Początek imprezy w bydgoskim klubie (ul. Parkowa 2) – 29 marca 2019 roku o godz. 23.59.

Ćwierć wieku to dużo czasu i dużo zdarzeń. Przez te lata działalności MÓZG gościł ogromną liczbę artystów z całego świata. Pojawiały się tu zarówno wielkie gwiazdy, jak i artyści stawiający pierwsze kroki. Muzyka, sztuki wizualne, film, teatr, performance art, instalacje – wszystkie te dziedziny sztuki obecne były i nadal są w MÓZGU, czyniąc go rozpoznawalnym w świecie sztuki współczesnej w wielu zakątkach świata.

Swój udział w wydarzeniu zapowiedziała pokaźna grupa artystów, polskich i zagranicznych, którzy przez lata budowali oblicze “Mózgu”. Wśród nich znajdą się kompozytorzy Marek Chołoniewski, Anna Jędrzejewska i Teoniki Rożynek. Pełna lista występujących artystów to ponad 70 osób.

W ciągu 25 godzin koncerty odbywać się będą w kilku przestrzeniach: scena główna, studio nagraniowe, studio filmowe (koncerty solowe) oraz sąsiadujące przez ścianę z „Mózgiem”, nieczynne od 15 lat, kino „Pomorzanin”, które ma być przestrzenią dla działań wizualnych. Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na kilku platformach internetowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/clubmozg/ 

I Festiwal Brodnica ClassiX

BrodnicaOstatni weekend marca w Brodnicy będzie z pewnością weekendem muzyki. 28–31 marca 2019 roku odbędzie się pierwsza edycja zupełnie nowego festiwalu Brodnica ClassiX. Cztery wypełnione różnorodnym repertuarem dni festiwalowe zgromadzą plejadę gwiazd muzyki klasycznej i jazzowej.

Brodnica ClassiX to pionierskie wydarzenie artystyczne, które na stałe zmieni oblicze kulturalnej oferty miasta. Innowacyjny festiwal, w którym świat muzyki klasycznej łączy się z jazzem i improwizacją, jest pierwszym i jedynym takim przedsięwzięciem w regionie. Z inicjatywy Mai i Mata Kwiatkowskich Brodnica staje się miejscem, gdzie spotykają się najwybitniejsi polscy muzycy różnych specjalności, dla których muzyka klasyczna stanowi punkt wyjścia do artystycznych poszukiwań. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęła plejada polskich gwiazd instrumentalistyki: Anna Maria Staśkiewicz i soliści orkiestry Sinfonia Varsovia, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Koszalińskiej, zespół SawarS Tango Orquestra oraz jazzmani – Mateusz Smoczyński, Krzysztof Szmańda, Maciej Szczyciński i Marek Kądziela.

Program festiwalu konstruowany jest w sposób przekrojowy – utwory kameralne i symfoniczne, zestawione są z audiowizualno-elektronicznym performancem z udziałem chóru, wiolonczeli i skrzypiec, żywiołowym wieczorem z tangiem międzywojennym polskich i argentyńskich kompozytorów, a także premierami nowych dzieł klasycznych z elementami jazzu i improwizacji. Zabrzmi też Msza Józefa Świdra, a akcentem związanym z obchodzonym właśnie Rokiem Stanisława Moniuszki będą Pieśni kompozytora, których wyboru i opracowania dokonał Mat Kwiatkowski. W programie SawarS Tango Quartet usłyszymy przede wszystkim tanga okresu międzywojennego: Warsa, Szpilmana i Petersburskiego. Finał festiwalu odbędzie się w Brodnickim Domu Kultury. W koncercie symfonicznym po raz pierwszy zaprezentuje się Brodnicka Orkiestra Symfoniczna, która dokona premiery Symfonii cieni Mata Kwiatkowskiego.

Organizatorem Festiwalu jest Burmistrz Brodnicy Jarosław Radacz oraz Fundacja Mai i Mata Kwiatkowskich. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego oraz dofinansowane jest z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

IPiUM Silesia21 marca 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) odbędzie się koncert zapowiadający jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Gościem kolejnego wieczoru w Muzeum Archidiecezjalnym w ramach spotkań nawiązujących do upływającej w tym roku 90. rocznicy założenia Śląskiego Konserwatorium Muzycznego będzie prof. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w latach 2009–2016. Z katowicką uczelnią jest związany od czasów studiów, które ukończył w klasie oboju prof. Edwarda Mandery oraz w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Janickiego, a od 1986 roku rozpoczął w niej działalność pedagogiczną. Początkowo pełnił funkcję asystenta, w latach 2000–2005 Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji, a następnie za czasów rektora prof. Eugeniusza Knapika (2005–2008) był prorektorem. W 2010 roku otrzymał tytuł profesora sztuki. Wielu młodych artystów, którzy kształcili się w jego klasie, to laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz muzycy znanych polskich orkiestr. Równolegle z działalnością pedagogiczną, z chwilą ukończenia studiów został oboistą ówczesnej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji. Od wielu lat prowadzi również aktywną działalność koncertową jako solista i kameralista. Dokonał nagrań płytowych dla wytwórni Philips, Naxos i Dux oraz wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

W części koncertowej wieczoru prof. Tomasz Miczka wystąpi wspólnie z dr. hab. prof. AM Grzegorzem Biegasem, wybitnym pianistą kameralistą, który w latach 2009–2016 pełnił funkcję prorektora katowickiej Akademii Muzycznej. Ten muzyczny wieczór stanie się także wyjątkową okazją do zaprezentowania swoich umiejętności przez Weronikę Flisek, obecnie studentkę w klasie prof. Tomasza Miczki, który zarekomendował ją do wzięcia udziału w koncercie. W interpretacji znakomitych artystów usłyszymy utwory C. Saint-Saënsa, W.A. Mozarta, G. Silvestriniego i C. Debussy’ego. 

Wstęp na koncert jest wolny!

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/374_vivat-academia-koncertnbspinbspspotkaniebrz-prof-tomaszem-miczka 

Koncert wieńczący jubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie

AM KrakowJubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie dobiegł końca. Jego zwieńczeniem jest koncert, który sobotniego wieczoru 16 marca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się w Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach.

Na program koncertu jubileuszowego złożą się utwory twórców związanych z krakowską uczelnią muzyczną od chwili jej powstania. Usłyszymy zatem kompozycje Władysława Żeleńskiego – założyciela konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie, a także twórców związanych z Akademią Muzyczną w czasach nam współczesnych i jednocześnie jej byłych rektorów: Krzysztofa Pendereckiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Stachowskiego.

Przed publicznością zaprezentuje się grono absolwentów-studentów Uczelni, Orkiestra Absolwentów, Pedagogów i Studentów, a całość poprowadzi obecny rektor, prof. Stanisław Krawczyński. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Janicka-Słysz.

Wstęp za zaproszeniami – do odbioru w Biurze Promocji Artystycznej przy ul. św. Tomasza 43 (pok. 221, II piętro) w godz. 8.00-15.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-wienczacy-jubileusz-130-lecia-akademii-muzycznej-w-krakowie/ 

Łącko | Rozpocznij wakacje z muzyką klasyczną!

Porta musicaeStowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” ma przyjemność po raz kolejny zaprosić uczniów, studentów oraz absolwentów szkół i uczelni muzycznych na Małopolską Akademię Talentów. Piąta edycja kursów muzycznych odbywać się będzie w dniach 30 czerwca – 7 lipca 2019 roku, w malowniczej scenerii Łącka w Małopolsce.

W tym roku organizatorzy zaprosili do poprowadzenia kursów jedenastu pedagogów różnych specjalności: Iga Bialic (orkiestra smyczkowa), Maria Shetty (altówka, studia orkiestrowe), Jan Kalinowski (wiolonczela), Gajusz Kęska (fortepian), Bartłomiej Kominek (duety fortepianowe), Piotr Lato (klarnet), Oriana Masternak (skrzypce), Marek Szlezer (fortepian), Wioletta Strączek (flet), Beata Urbanek-Kalinowska (kameralistyka), Małgorzata Wasiucionek (skrzypce). Dyrektorem artystycznym kursów jest pianista, dr hab. Marek Szlezer.

Małopolska Akademia Talentów to okazja na doskonalenie swoich umiejętności pod okiem doświadczonych i uznanych autorytetów muzyki klasycznej. Formuła kursów, wypracowana przez ostatnie lata, ma poszerzać muzyczne horyzonty młodych instrumentalistów. W trakcie trwania kursów odbywać się będą otwarte dla publiczności koncerty pedagogów i uczestników kursów. Uczestnicy muszą się do nich przygotowywać w stosunkowo krótkim czasie, co pozwala im zapoznać się ze specyfiką dynamicznej pracy w zawodzie muzyka oraz uczy ich radzenia sobie z tremą. Wstęp na koncerty Małopolskiej Akademii Talentów jest bezpłatny.

Termin przyjmowania zgłoszeń w roku 2019 upływa 31. maja.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kursach i pedagogach oraz karta zgłoszenia dostępne są na stronie www.kursymuzyczne.com 

Gdańsk | Premiera płyty „Chemistry of Love” w ramach „Neo Concept”

Requiem Records16 marca 2019 roku o godz. 20:00 w gdańskiej WRZEpracowni (ul. Słowackiego 19/8) będzie miała miejsce inauguracja cyklu koncertowego „Neo Concept” oraz promocja najnowszej płyty z muzyką Marzeny Majcher Chemistry of Love, która właśnie wyszła nakładem wytwórni Requiem Records.

Chemistry of Love to cykl utworów na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher – kompozytorki współczesnej muzyki poważnej i filmowej, która ugruntowała już swoją pozycję na polskiej scenie muzycznej wyjątkowymi kompozycjami. Przez krytyków i publiczność zaliczana jest do grona jednych z najciekawszych twórców wyznaczających nowe kierunki w tworzeniu muzyki współczesnej oscylującej z nauką. Wykonawcy kompozycji to Małgorzata Kubala – śpiewaczka operowa o elektryzującym sopranie – oraz NeoQuartet, jeden z najprężniej działających zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie.

Chemistry of Love Marzeny Majcher charakteryzuje się oryginalną koncepcją, polegającą na odnajdywaniu analogii pomiędzy muzyką a chemią. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Była wykonywana na Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz 2018) oraz w Planetarium Instytutu Nauki Kopernik (Warszawa 2017).

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Kraków | Mikrotonalność maksymalna

Sinfonietta CracoviaCzym są tajemnicze mikrotony? Dlaczego muzyka mikrotonowa tak bardzo różni się od tej, do której przywykliśmy jako słuchacze europejskiej muzyki klasycznej? Odpowiedzi na te pytania szukać będziemy wspólnie z Sinfoniettą Cracovią 16 marca 2019 roku o godz. 19.00, w trakcie kolejnej odsłony cyklu „Muzyka bez poklasku” w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

13 marca zespół Jurka Dybała wystąpi pod batutą znakomitego dyrygenta Ernsta Kovacica, z którym cztery lata temu inaugurował ten nowatorski cykl. Zabrzmią kompozycje mikrotonalne, które oparte są na interwałach muzycznych mniejszych od półtonu. W europejskiej muzyce nowożytnej mikrotony pojawiły się dopiero za sprawą kompozycji modernistów i twórców awangardowych ‒ warto jednak wspomnieć, że to właśnie zapomniana, nierównomierna temperacja była charakterystyczną cechą kultury muzycznej starożytnych Indii, Chin, krajów arabskich i Grecji. Nie bez powodu koncert rozpoczną zatem prekursorskie, eksperymentalne utwory XX-wiecznych kompozytorów greckich: brawurowe i dynamiczne 10 szkiców na orkiestrę smyczkową Nikosa Skalkottasa oraz dramatyczne Syrmos na 18 instrumentów smyczkowych, w którym da się odczuć matematyczną precyzję i przestrzenną wyobraźnię kompozytora i architekta Iannisa Xenakisa.

Surowa przestrzeń Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zobowiązuje także do sięgnięcia po dzieła muzyki najnowszej. Oszczędne i poruszające antichesis na 14 smyczków austriackiego twórcy Beata Furrera. Wieczór zwieńczy zaś wyjątkowa niespodzianka: polska premiera powstałego w 2012 roku L'ideale lucente e le pagine rubate na smyczki Salvatore Sciarrina ‒ jednego z najznakomitszych i najczęściej nagradzanych współczesnych włoskich kompozytorów.

Zgodnie z zasadami, którymi rządzi się cykl „Muzyka bez poklasku”, słuchacze i słuchaczki będą proszeni o powstrzymanie się od oklasków zarówno w trakcie koncertu, jak i po jego zakończeniu. Dotychczas udawało się zrealizować ten nietypowy postulat ‒ czy uda się również i tym razem?

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Elbląg | Muzyczna wiosna według EOK

EOK„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 

Katowice | Fryderyki 2019: Gala muzyki poważnej

NOSPR12 marca 2019 roku o godz. 19:45 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miała miejsce tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostaną nagrody „Fryderyk”.

Narodową Orkiestrę Symfoniczna Polskiego Radia nominowano w dwóch kategoriach: „Album Roku: Muzyka symfoniczna i koncertująca” (za płytę Dziadek. Utwory orkiestrowe) oraz „Album Roku: Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” (za płytę Szymanowski. Operetka w 3 aktach „Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69”).

Podczas koncertu wystąpią wybitni polscy soliści młodego pokolenia. Pierwszym z nich będzie pianista Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017). Artysta pierwszy raz zaprezentuje w Polsce swoją interpretację I Koncertu fortepianowego b-moll Piotra Czajkowskiego. Z kolei Janusz Wawrowski wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego na stradivariusie „Polonia”, skrzypcach zbudowanych w 1685 roku przez legendarnego lutnika z Cremony Antoniego Stradivariego. Instrument ten kupił w 2018 roku prywatny polski właściciel i oddał do wyłącznej dyspozycji Janusza Wawrowskiego.

Obu solistom będzie towarzyszyła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją białoruskiego dyrygenta Alexandra Humali.

Od tego roku nagrody muzyczne Fryderyk zmieniają formułę. W przypadku muzyki poważnej wiąże się to m.in. z wprowadzeniem sprzedaży biletów na galę rozdania nagród.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1544/fryderyk-gala-muzyki-powaznej 

„Śpiąca królewna”, encyklopedia baletu klasycznego, powraca w retransmisji z Teatru Bolszoj do kin

BolshoiBogactwo scenografii, kostiumów, ponad stuosobowy zespół tancerzy i mnóstwo popisów baletowych na najwyższym poziomie. Śpiąca królewna to widowisko godne carskiego dworu, dla którego została stworzona. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć 10 marca 2019 roku o godz. 16.00.

Choć tematem Śpiącej królewny zajęli się również słynni bracia Grimm, treść baletu Piotra Czajkowskiego, Mariusa Petipy i Iwana Wsiewołożskiego zaczerpnięta została ze znanej bajki Charles’a Perraulta (pochodzącej ze zbioru Bajki Babci Gąski, 1697).

Muzyka, napisana ściśle według wskazówek i planu choreograficznego Mariusa Petipy, ilustruje dokładnie przebieg akcji. Czajkowski napisał Śpiącą królewnę z doskonałą znajomością praw teatru baletowego i zgodnie z ówczesną jego konwencją. Do tradycji weszło obsadzanie roli złej wróżki Carabosse przez mężczyznę, zgodnie z zasadą, że złych postaci w balecie klasycznym nie może odtwarzać balerina.

W 1963 roku moskiewski Teatr Bolszoj zaprezentował Śpiącą królewnę w wersji Jurija Grigorowicza (jednego z czołowych choreografów Bolszoj), która to wersja także oparta jest na choreografii Petipy. Grigorowicz w 2011 zrewidował swój spektakl: zmienił scenografię i kostiumy, a akcję przeniósł na XIX-wieczny dwór imperialnej Rosji. Spektakl ten był transmitowany w HD Live i w nowej obsadzie wykonawców 22 stycznia 2017 roku. Rejestrację tamtej transmisji obejrzymy teraz ponownie w kinach. W rolach głównych Olga Smirnowa jako królewna Aurora i Siemion Czudin jako Książę Desiré.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR9 marca 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia muzyka Wajnberga i Różyckiego zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego, Joanny Freszel i Pawła Wakarecego.

Trzy palmy op. 120 (1977) Mieczysława Wajnberga to cykl pieśni na sopran i kwartet smyczkowy do słów Michaiła Lermontowa. W wierszu romantycznego poety palmy rosnące na Pustyni Arabskiej żalą się Bogu na swą bezużyteczność. Ten romantyczny Weltschmerz znalazł u Wajnberga osobisty rezonans, który wyraził się w utworze o przejmującej ekspresji. Niezwykłe połączenie sopranu i kwartetu smyczkowego wzorowane jest zapewne na II Kwartecie smyczkowym op. 10 (1908) Arnolda Schönberga.

Ludomir Różycki, rówieśnik Karola Szymanowskiego, należał wraz z nim do grupy „Młoda Polska”. Obracał się wśród najwybitniejszych postaci bohemy artystycznej i filozoficznej polskiego modernizmu, a jego gwiazda błyszczała wówczas na scenach nie tylko polskich: opera Eros i Psyche (1916) weszła na deski teatrów całej Europy. Jedną z zapowiedzi tego sukcesu był koncert kompozytorski w Berlinie (1915), na którym wykonano m.in. Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 – utrzymany w stylu późnoromantycznym, ale porywający siłą inwencji, ekspresji i wysokiej próby rzemiosłem. Dzieło zręcznie łączy inspiracje niemieckie (Brahms, Reger) i francuskie (Franck, Fauré).

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1404/kwartet-slaski-joanna-freszel-pawe-wakarecy-wajnberg-w-polsce 

Warszawa | Sinfonia Iuventus i Klaudiusz Baran

POSI9 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina usłyszymy utwory Riepnikowa, Prokofiewa i Szabelskiego.

VII Symfonia, utrzymana w tradycyjnej dla gatunku czteroczęściowej formie, miała się okazać ostatnią w twórczości Siergieja Prokofiewa. Opus ultimum ustępuje popularnością innym symfoniom autora – niezasłużenie, jest to bowiem dzieło piękne i poruszające.

Albin Riepnikow należy do najpopularniejszych twórców muzyki na akordeon – instrument zawsze szczególnie lubiany w Rosji. Jest autorem obfitego i interesującego repertuaru, a wiele jego „kanonicznych” pozycji stało się utworami obowiązkowymi na konkursach. Brawurowy III Koncert akordeonowy, ukazujący ogromną inwencję twórcy i bogactwo brzmień akordeonu, zaprezentuje jeden z jego najwybitniejszych polskich wirtuozów, Klaudiusz Baran, obecnie pełniący też funkcję rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Przypomniana zostanie również mało znana a interesująca Etiuda na orkiestrę Bolesława Szabelskiego, pochodząca z czasów jego aktywności w nowo powołanym konserwatorium w Katowicach (po wojennym epizodzie, podczas którego walczył jako żołnierz AK, kontynuował tam swą pedagogiczną pracę), w tym mieście miała też swoją premierę. Tę właśnie uczelnię (obecnie Akademię Muzyczną) ukończył Maciej Tomasiewicz, który poprowadzi koncert.

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/