Polmic - FB


nasze patronaty

Wyniki eliminacji krajowych do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

MKMPW dniach 4 i 5 maja w Warszawie odbyły się eliminacje krajowe do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki dla osób posiadających polskie obywatelstwo lub Kartę Polaka, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Komisja konkursowa w składzie: Jarosław Drzewiecki, Andrzej Tatarski i Tadeusz Wojciechowski, zakwalifikowała pianistów oraz zespoły kameralne do pierwszego etapu II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w dniach 11-18 września 2021 w Rzeszowie. Zakwalifikowani pianiści i zespoły kameralne są zwolnieni z obowiązku wniesienia opłaty wpisowej oraz otrzymają stypendium na pokrycie kosztów podróży i pobytu w Rzeszowie podczas konkursu.

Przypominamy, że kandydaci, którzy nie zdążyli zgłosić się do przesłuchań krajowych, nadal mają szansę na udział w konkursie, zgłaszając swoją aplikację w regularnym trybie naboru, który trwa dla wszystkich bez względu na obywatelstwo i wiek, do dnia 31 maja br.

„Komisja jednoznacznie stwierdziła, że poziom eliminacji był dobry, momentami bardzo dobry. Wszyscy kandydaci byli dobrze przygotowani. Zakwalifikowani do stypendium uczestnicy mają jeszcze czas do września doszlifować swoje programy muzyczne” – powiedział na zakończenie obrad Andrzej Tatarski.

Organizatorem konkursu jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

https://konkursmuzykipolskiej.pl/ 

Zakwalifikowani do pierwszego etapu II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki pianiści oraz zespoły kameralne:

Czytaj więcej: Wyniki eliminacji krajowych do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Sanoku

Festiwal SanokW dniach 11–16 maja w Sanoku odbędzie się II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, któremu towarzyszyć będzie I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Pro Artis działające na terenie województwa podkarpackiego. W ramach Festiwalu w sanockich świątyniach odbędzie się 6 arcyciekawych koncertów solowych i kameralnych: program przedsięwzięcia jest bardzo bogaty i różnorodny.

Podczas koncertu inauguracyjnego w interpretacji Piotra Rojka zabrzmią kompozycje organowe współczesnych polskich kompozytorów: Krystiana Kiełba, Katarzyny Dzięwiątkowskiej, Mateusza Ryczka i Anny Porzyc. W programie Festiwalu znalazły się także oryginalne opracowania utworów na trąbkę i organy, skrzypce i organy, fletnię i organy. Udział w koncercie finałowym weźmie Żeleński String Quartet, który zaprezentuje kwartety smyczkowe Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki.

Koncerty będą transmitowane na żywo na kanale YouTube Ars Sonora TV.

Podczas Festiwalu w dniach 13 - 15 maja odbędzie się także I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów: w zmaganiach konkursowych udział weźmie 22 uczestników z całego kraju.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://pro-artis.pl/ 

Płyta „ODnowa” z muzyką do słów Mariana Hemara

HemarMuzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przygotowało szczególne wydawnictwo: płytę Odnowa z muzyką do słów Mariana Hemara – wybitnego poety, niedościgłego satyryka, twórcy sztuk teatralnych, błyskotliwych skeczy i monologów, a także autora ponad 3000 piosenek do najlepszych międzywojennych kabaretów.

Nie ulega wątpliwości, że szczególna patriotyczna postawa jaką prezentował autor Chliba Kulikowskiego stanowi żywy przykład wartości, które leżą u podstaw misji kulturalno-historycznej Muzeum. Marian Hemar był bezkompromisowym patriotą gorąco oddanym ojczyźnie. Kierując się tym przekonaniem, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku postanowiło w szczególny sposób uczcić pamięć o tym bardzo zdolnym i płodnym artystycznie „Polaku z wyboru” – jak o sobie mawiał. W tym celu przeprowadzono konkurs kompozytorski na utwór wokalny do tekstów Mariana Hemara, popularyzujący nieco zapomniane, a niezwykle piękne i inspirujące utwory liryczne poety. Spośród wielu zgłoszeń studentów i absolwentów polskich akademii muzycznych wyłoniono trzech laureatów: Agnieszkę Zimny, Dawida Ludkiewicza i Piotra Pudełko, którzy opracowali melodie do wierszy Modlitwa, Rozmowa z żołnierzem i Testament Chopina.

Konkurs stanowił część większego projektu, którym jest płyta z muzyką do słów Mariana Hemara. Znajduje się na niej 17 najlepszych utworów artysty wyselekcjonowanych z jego bogatego dorobku. W opracowanie aranżacji muzycznych zaangażowano studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pracowali pod czujnym okiem prodziekana Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki as. mgr. Kamila Cieślika. Do wykonania utworów wybrano Orkiestrę Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod batutą prof. Wojciecha Józefa Rajskiego, zespół Art’n’Voices oraz solistów Martę Burdynowicz, Marię Malinowską, Karola Drozda i Jakuba Kornackiego.

Hanna Mik-Samól

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o płycie: https://muzeum1939.pl/ 

IX Festiwal „Nowa Muzyka”

Nowa MuzykaW dniach 7–16 maja 2021 odbędzie się IX Festiwal „Nowa Muzyka”, organizowany przez Oddział Kujawsko-Pomorski Związku Kompozytorów Polskich w Bydgoszczy, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W bogatym programie festiwalu znajdzie się kilkanaście prawykonań, a dostępne dla wszystkich koncerty odbędą się wyłącznie w przestrzenie wirtualnej.

Festiwal rozpocznie się „Koncertem muzyki elektroakustycznej z klawesynem w tle” w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Kolejne wydarzenia – koncerty kameralne, wieczór pieśni oraz koncert Kujawsko-Pomorskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Mariusza Kończala będą miały miejsce w Auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w dniach 8, 9, 10, 11 i 16 maja o godz. 17.00.

Swoje najnowsze utwory przedstawią Paulina Zujewska, Angelika Iżykowska, Sławomir Opaliński, Magdalena Kurdziel, Marcin Kopczyński, Marcin Gumiela, Aleksandra Brejza, Agnieszka Zdrojek-Suchodolska, Artur Kroschel, Piotr A. Komorowski.

Wystąpi wielu znakomitych muzyków, od lat specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej: m. in. sopranistka Kornelia Wojnarowska, altowioliści Krzysztof Komendarek-Tymendorf i Lech Bałaban, wiolonczeliści Filip Syska i Agnieszka Bałaban, klawesynistka Dorota Zimna, akordeonista Stanisław Miłek, skrzypkowie Jan Bałaban i Michał Szałach oraz pianiści Marcin Kopczyński, Rafał Tworek, Maciej Gański, Małgorzata Furche-Jurczyk, Witold Kawalec i Krzysztof Sowiński.

Wszystkie koncerty będą transmitowane na kanale YouTube „Festiwal Nowa Muzyka w Bydgoszczy".

Pełny program festiwalu oraz informacje o artystach i utworach – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 

XIV Gdański Festiwal Muzyczny

GFMXIV Gdański Festiwal Muzyczny, którego celem jest popularyzacja dziedzictwa polskiej i światowej kultury muzycznej, odbędzie się w dniach 14‒23 maja 2021. Koncerty będą dostępne online na stronie www.gdanskifestiwal.pl  oraz na YouTube Festiwalu.

Gdański Festiwal Muzyczny jest cyklicznym międzynarodowym projektem, największym tego typu wydarzeniem w Polsce Północnej. Program edycji 2021 jest wypadkową zmian, jakie w roku 2020 musiały nastąpić z racji pandemii. Uwzględnia m. in. przełożony na rok 2021 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Udział w Festiwalu wezmą laureaci tego konkursu z lat poprzednich, kandydaci, laureaci innych konkursów o światowym znaczeniu, jak zwycięzca Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie 2019 francuski pianista Alexandre Kantorow, który zagra z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, czy zwycięzca Konkursu im. Viottiego Ilya Maximov. Przeciwwagą dla występów pianistów klasycznych będzie nadzwyczajny koncert Leszka Możdżera z Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego i wieczór z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją jednego z najwybitniejszych dyrygentów europejskich Łukasza Borowicza, podczas którego zabrzmi, skomponowane w 1829 roku, Te Deum polskiego kompozytora Karola Kurpińskiego.

Specjalny koncert monograficzny poświęcony będzie obchodzącemu 26 maja tego roku jubileusz 65. urodzin Krzysztofowi Olczakowi, który wystąpi podczas Festiwalu w roli kompozytora i wykonawcy; 15 maja odbędzie się prawykonanie jego najnowszego utworu ACC – 2 na akordeon i taśmę, dedykowanego Elżbiecie Rosińskiej. Natomiast utwory F. Chopina w opracowaniu na flet i fortepian oraz kompozycje I. J. Paderewskiego, W. Kilara i H. M. Góreckiego zaprezentują znakomici wirtuozi Łukasz Długosz i Janusz Olejniczak.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://www.gdanskifestiwal.pl/pl/ 

Termin nadsyłania zgłoszeń do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej przedłużony do 31 maja 2021!

MKMPW związku z przedłużającą się sytuacją epidemiczną oraz obostrzeniami i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kandydatów z kraju i zagranicy, organizatorzy wydłużają termin nadsyłania zgłoszeń do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki do dnia 31 maja 2021.

„Jesteśmy w stałym kontakcie z potencjalnymi uczestnikami naszego konkursu. Wsłuchując się w ich głosy zdecydowaliśmy, w porozumieniu z jury konkursu, o wydłużeniu terminu nadsyłania zgłoszeń o dwa tygodnie. Rozumiemy, że w zmieniających się warunkach epidemicznych w różnych krajach, niektórym kandydatom może być trudno przygotować, nagrać i przesłać swój własny program złożony wyłącznie z polskich kompozycji” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.

Do udziału w konkursie zaproszeni są muzycy-instrumentaliści zgłaszający się indywidualnie: pianiści oraz jako zespoły kameralne (od duetów po składy dwunastoosobowe). Nie ma ograniczeń ze względu na wiek i obywatelstwo uczestników. Artyści mogą prezentować w konkursie utwory 56 polskich kompozytorów, tworzących głównie w XIX i XX wieku. Uczestnicy przygotowują własny program, wybierając utwory do poszczególnych etapów konkursu.

Druga edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w dniach od 11 do 18 września 2021 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Uczestnicy powalczą o łączną pulę nagród w wysokości ponad 80 000 euro. Organizatorem konkursu jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

Zgłoszenia należy przesyłać do 31 maja 2021 za pomocą formularzy elektronicznych:

Pianiści https://www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/pianisci 

Zespoły kameralne https://www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/zespoly 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

X Musica Electronica Nova

MENCzy granice geograficzne nadal istnieją w sztuce i nowych technologiach? Czy nadal możliwe jest przenikanie się kultur, które nie doprowadzi do uniformizacji? Czy nadal jesteśmy w stanie inspirować się tradycyjnymi kulturami? Jakie miejsce zajmuje archaizm w świecie naznaczonym przez nieustanną kontrolę? To pytania, na które spróbuje odpowiedzieć tegoroczna edycja festiwalu Musica Electronica Nova w dniach 23–29 maja 2021.

Jej tytuł „Rytuały” będzie rozważany z kilku perspektyw: „Rytuał: Japonia”, „Rytuał: Maszyny”, „Rytuał: Głosy”. W programie znajdą się zarówno utwory czysto elektroakustyczne, jak i dzieła na duży zespół. Wizytówką festiwalu nadal będą projekty spoza dziedziny czystej muzyki: taniec, instalacje, performanceʼy, wideo; kierunek ten odzwierciedla wielką ewolucję w muzyce współczesnej, w której kompozytorzy potrzebują poszerzyć wachlarz używanych przez siebie środków artystycznych i tworzyć nowe wizje. Przedstawione zostaną też prawykonania kilku nowych utworów, zamówionych u kompozytorów francuskich, austriackich i niemieckich, aby podkreślić europejski wymiar festiwalu.

Wyjątkową wersję Święta wiosny zaprezentuje zespół baletowy Davida Wampacha. W przedstawieniu tym muzyka Strawińskiego jawi się tylko jako duch: została zastąpiona czterdziestopięciominutowym, obsesyjnym rytuałem oddychania w kręgu! Będziemy uczestniczyć w średniowiecznych rytuałach Shuni-e w świątyni Tōdai-ji w Narze w Japonii, gdzie Bertrand Dubedout nagrał całą uroczystość i stworzył kompozycję elektroakustyczną. W programie nie zabraknie też muzyki kilku kompozytorów z ubiegłego wieku – Luigiego Nona, Ivo Maleca, George’a Crumba – których utwory pełne są skomplikowanych kontrapunktów; można je traktować również jako rytuały.

Pierre Jodlowski, dyrektor artystyczny MEN

Sczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/musica-electronica-nova 

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus online: Zygmunt Stojowski

POSIMaestro Antoni Wit, należący do najwyżej cenionych dyrygentów swojego pokolenia, oklaskiwany na estradach całego świata, jest oddanym popularyzatorem muzyki polskiej – i ona właśnie, reprezentowana dziełami Zygmunta Stojowskiego i utrzymana w ekspresyjnym, neoromantycznym duchu, wypełni w całości program monograficznego koncertu 8 maja 2021 o godz. 20.00.

Jego bohaterem jest trochę dziś zapomniany, a wybitny polski kompozytor Zygmunt Stojowski (w tym roku mija 75 lat od jego śmierci), który po krótkim okresie nauki u Władysława Żeleńskiego w Warszawie kontynuował studia kompozytorskie w Paryżu, a najwspanialsze sukcesy w rolach kompozytora, pianisty i pedagoga odniósł w okresie czterech dekad pobytu w USA.

Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę powstawała w latach 1898–1900. Prawykonana z sukcesem w Berlinie w 1900 roku weszła na wiele lat do koncertowego repertuaru samego Stojowskiego, a także innych pianistów. Dzieło zawierające odwołania do muzyki narodowej zachwyca bogactwem zmiennych nastrojów, barwnością orkiestracji oraz błyskotliwą wirtuozerią partii solowej, w której zaprezentuje się Krzysztof Książek, laureat nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych.

Nieco wcześniejsza, pełna dramatyzmu i silnych emocji Symfonia d-moll jest utworem, który rok po skomponowaniu zdobył I nagrodę w kategorii utworów orkiestrowych w Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert upamiętniający 100. rocznicę III Powstania Śląskiego

FOPodczas koncertu 7 maja 2021 o godz. 19.00, upamiętniającego 100. rocznicę III Powstania Śląskiego, Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona III Symfonię Symfonię Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem sopranistki Katarzyny Trylnik.

Tym wzruszającym utworem na sopran i orkiestrę zostanie oddany hołd powstańcom walczącym o przyłączenie Górnego Śląska do nowopowstałej Polski oraz wszystkim Ślązakom poległym w tym konflikcie. Rocznica III Powstania Śląskiego jest okazją do refleksji nad historią Śląska, a także przypomnieniem o wielokulturowości tego regionu, który pomimo trudnej i bolesnej przeszłości, w kulturowej różnorodności odnalazł swoją siłę i bogactwo.

III Symfonia nazwana Symfonią pieśni żałosnych na sopran solo i orkiestrę op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego w różnych kontekstach wymieniana jest często jako jedno z najoryginalniejszych arcydzieł muzyki XX wieku. „3. Symfonię pisałem od 30 października do 30 grudnia 1976 na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden. Prawykonanie odbyło się 4 kwietnia 1977 w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej. Śpiewała Stefania Woytowicz, grała Orkiestra Symfoniczna rozgłośni Südwestfunk pod dyrekcją Erneta Boura. Symfonia składa się z trzech pieśni. Pierwsza – najdłuższa (ok. 27 minut) – to ścisły kanon przerwany inwokacją sopranu. W temacie kanonu wykorzystałem fragment pieśni kurpiowskiej ze zbiorów ks. Władysława Skierkowskiego. Pieśń druga – najkrótsza – jest rodzajem lamentacji o prostej budowie ABABC. W pieśni trzeciej zastosowałem wariacyjne opracowanie autentycznej melodii ludowej z Opolskiego, ze zbiorów Adolfa Dygacza”. Tak o tworzeniu III Symfonii pisał jej autor.

Koncert dostępny będzie online na kanale Filharmonii Opolskiej na YouTube od 7 maja 2021.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

35. Warszawskie Spotkania Muzyczne

ZKPMuzyka dawna i nowa zabrzmi podczas jubileuszowych 35. Warszawskich Spotkań Muzycznych w dniach 7–12 maja 2021. Wszystkie koncerty będzie można oglądać bezpłatnie.

Warszawskie Spotkania Muzyczne organizowane są od 1986 roku przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. To jedyny festiwal skupiony na twórczości kompozytorów działających w Warszawie. Jego cechą charakterystyczną jest też prezentacja nieznanych dzieł muzyki dawnej. Takie połączenie muzyki historycznej i współczesnej tworzy czasem zaskakujące konteksty, inspirując powstawanie nowych utworów wykorzystujących języki różnych epok. Dzięki temu powstaje alternatywa dla „mainstreamowego” repertuaru obecnego na co dzień w filharmoniach i rozgłośniach radiowych, będąca jednocześnie jego ważnym uzupełnieniem.

W roku 2021 w programie znajdą się m.in. polskie utwory multiperkusyjne w wykonaniu Hob-beats Percussion Group, kompozycje Carla Gesualda da Venosa (zaśpiewa je La Tempesta z towarzyszeniem Leszka Lorenta), miniopera dla dzieci Operowy zawrót głowy, recital fortepianowy Kuby Sokołowskiego z gościnnym udziałem Szábolcsa Esztényi’ego, recital organowy Michała Markuszewskiego, a także koncert Sikora Piano Duo i Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Aktualne informacje - na stronie internetowej Festiwalu www.wsm.art.pl 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Astor Piazzolla Online

POSIKoncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z okazji 100. rocznicy urodzin Astora Piazzolli odbędzie się pod honorowym patronatem Ambasady Argentyny w Polsce 30 kwietnia 2021 o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie – „Nowa Miodowa” (ul. Rakowiecka 21). Transmisja na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl

Okres największego rozkwitu sztuki tanga przypadł na czas powojenny. Przełom i renesans tanga nastąpił dzięki dokonaniom Astora Piazzolli – talent młodego Argentyńczyka dostrzegł i wsparł m.in. Artur Rubinstein. Wkrótce Piazzolla podjął regularne studia muzyczne we Francji, gdzie kształcił się „klasycznie” pod kierunkiem Nadii Boulanger. Stworzony przez niego gatunek tango nuevo odchodził od czysto tanecznej funkcji i stawał się muzyką autonomiczną o wysokich artystycznych walorach. Koncert w stulecie urodzin wielkiego reformatora gatunku, który dziś stał się już jego „nowym klasykiem”, przypomni najsławniejsze tanga, ale też ciekawą większą formę – Koncert na bandoneon z 1979, który wydawca dzieła określił mianem Aconcagua, wskazując symbolicznie na najwyższy szczyt górski obu Ameryk i całej półkuli południowej.

W solowych partiach koncertu pod batutą Marka Wroniszewskiego wystąpi grający na bandoneonie Klaudiusz Baran (a we wzruszającym tangu Adiós Nonino zaprezentuje się solo także skrzypaczka, Justyna Baran). Ceniony w Polsce i poza jej granicami wirtuoz tego instrumentu oraz akordeonu ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok. Jego wielką namiętnością jest argentyńskie tango, w szczególności tango nuevo, wirtuozowsko wykonywane na bandoneonie, który jako pierwszy polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe. Klaudiusz Baran łączy aktywność artystyczną z działalnością pedagogiczną i organizacyjną. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a od 2016 roku – jego rektorem.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Festiwal Katowice Kultura Natura — „Tęsknota i pragnienie”

NOSPRKatowice Kultura Natura, flagowy katowicki festiwal muzyki klasycznej, już po raz szósty zgromadzi w sali NOSPR znakomitych artystów z całego świata. Temat przewodni tegorocznej edycji to „Tęsknota i pragnienie”. Program sześciu koncertów, zaplanowanych między 14 a 22 maja 2021, wędruje przez różne odcienie tęsknoty i różne rodzaje pragnień.

Zabrzmi muzyka, która w dobie pandemii dotyka bardzo aktualnych emocji i postaw. Zamiast tradycyjnej książki programowej w tym roku organizatorzy przygotowali dla słuchaczy audiobooka z tekstami opisującymi ideę festiwalu i programy koncertów.

Wielkie nazwiska zagranicznych artystów w ostatnich miesiącach rzadko pojawiają się na plakatach koncertowych. W tym kontekście program majowego festiwalu Katowice Kultura Natura jest dla wszystkich melomanów miłą niespodzianką – gwiazdami tegorocznej edycji są m.in. Marin Alsop, Alexander Melnikov, Dorothea Röschmann, Sonya Yoncheva i Concerto Köln.

Festiwal rozpocznie się koncertem NOSPR pod batutą Marin Alsop. W repertuarze znajdzie się muzyka inspirowana najbardziej archetypicznymi obrazami miłości, w tym Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę op. 26 Karola Szymanowskiego w interpretacji Ewy Tracz. Koncert będzie transmitowany na antenie medici.tv – największej na świecie platformy streamingowej poświęconej muzyce klasycznej. Współistnienie dwóch porządków – boskiego porządku harmonii i świata ludzkich uczuć – stanowi oś narracyjną głośnej opery ahat-ilī. Siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta Olgi Tokarczuk, która zostanie zaprezentowana w wersji estradowej.

„Ten festiwal powstał po to, żeby z największymi artystami rozmawiać o sprawach najważniejszych za pomocą uniwersalnego i pełnego piękna języka muzyki” – mówi Ewa Bogusz-Moore, dyrektor festiwalu.

Iwona Sobczyk

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program na www.nospr.org.pl 

Wiosenna odsłona 9. Festiwalu Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza

Festiwal PrawykonańWiosenna odsłona 9. Festiwalu Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza odbędzie się w dniach 23–25 kwietnia 2021. Podczas dwóch kwietniowych koncertów zabrzmi sześć nowych kompozycji, które doskonale ukazują myśl przewodnią festiwalu — to nie tylko święto nowej muzyki, ale przede wszystkim tych, którzy ją tworzą. Obydwa koncerty będą dostępne w transmisji online.

O tym, jak różne są źródła inspiracji będzie można przekonać się już podczas koncertu otwierającego festiwal, 23 kwietnia. W utworze Teodor Adam Bałdych, zainspirowany narodzinami swojego syna, będzie chciał przenieść słuchaczy do brzmień i muzyki własnego dzieciństwa. Lidia Zielińska, w utworze Pustynnienie opowie o ekologii, strachu, który towarzyszy zmianom klimatycznym i wyzwaniom, z którymi musi zmierzyć się cała ludzkość. Problemy współczesnego świata będą również tematem utworu Soft music for sensitive gals Marty Śniady. Kompozytorka opowie o prawach kobiet, presji społecznej i nierównościach w różnych dziedzinach życia.

Niedzielny koncert skupi się natomiast na czysto muzycznych poszukiwaniach. Joanna Woźny będzie eksplorowała relacje orkiestry i solistów (w tej roli zespół Kwartludium), sięgając do barokowej formy concerto grosso. Punkt wyjścia dla utworu Mikołaja Laskowskiego stanowią natomiast czynności dnia codziennego i dźwięki naszego najbliższego otoczenia. Koncert zamknie utwór Artura Zagajewskiego, inspirowany utopijną koncepcją architektoniczną Petera Cooka, Plug-in city.

Piotr Matwiejczuk i Krzysztof Stefański przed każdym z koncertów poprowadzą spotkania online z kompozytorami, podczas których również publiczność będzie mogła zadawać pytania. Transmisja spotkań w ramach Strefy Ruchu na Festiwalu Prawykonań dostępna będzie online na stronie internetowej www.nospr.org.pl  oraz na profilu NOSPR i „Ruchu Muzycznego” na Facebooku i w serwisie YouTube.

Iwona Sobczyk

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert na 176 klawiszy!

FOGłównym bohaterem „Koncertu na 176 klawiszy”, zorganizowanego przez Filharmonie Opolską im. Józefa Elsnera, będzie Wizjan Piano Duo. Znakomici pianiści zaprezentują 2 maja 2021 o godz. 18.00 utwory Ludwiga van Beethovena i Romana Maciejewskiego. Koncert dostępny będzie online od 2 do 30 maja.

Wizjan Piano Duo tworzy dwoje pianistów młodego pokolenia – Mateusz i Julia Wizjan, prywatnie mąż i żona, którzy są związani z poznańską Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego. Podczas najbliższego koncertu kameralnego duet wykona uwerturę Egmont op. 84 Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na 4 ręce Hugo Ulricha, a także koncert na dwa fortepiany Pianoduo concertante Romana Maciejewskiego, polskiego kompozytora, który w tym roku obchodziłby rocznicę 111. urodzin.

Bezpośrednią inspiracją do napisania Pianoduo concertante było wysłuchanie, 21 listopada 1935 roku w Salle Gaveau w Paryżu, Koncertu na dwa fortepiany Igora Strawińskiego. Dzieło swą budową nawiązuje do formy klasycznego koncertu. Część I rozpoczyna się od motywu rytmicznego foxtrota, część II to chorał, natomiast część III to podwójna fuga z wariacjami. Początkowo Pianoduo concertante było pomyślane jako cykl 4-częściowy, dopiero po ostatecznej redakcji, w latach 80-tych ubiegłego stulecia, Koncert uzyskał swój ostateczny 3-częsciowy kształt, poprzez scalenie I i II części w jedną.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja koncertu odbędzie się na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

56. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans – „Przekraczanie granic”

NFMNarodowe Forum Muzyki zaprasza na 56. edycję Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, dzięki której w dniach 3–12 września 2021 Wrocław oraz inne miasta Dolnego Śląska wypełnią się pięknem ludzkiego głosu. Motywem przewodnim tegorocznego programu jest przekraczanie granic.

Zaprezentowana zostanie twórczość kompozytorów odważnych i bezkompromisowych, gotowych przełamywać dotychczasowe konwencje i schematy, łączyć różne gatunki muzyczne i stylistyki. Festiwal zainauguruje wykonanie utworu Witolda Lutosławskiego Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran i mezzosopran, flet, obój, 2 klarnety i fagot.

Wystąpią gwiazdy światowego formatu, wśród których pojawią się śpiewaczki Magdalena Kožená, Agata Zubel i Joanna Freszel, oraz zespoły: Il Giardino Armonico wraz z dyrektorem artystycznym festiwalu Giovannim Antoninim, NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Duncana Warda, Huelgas Ensemble, Quatuor Mosaïques, Klangforum Wien, Chor des Bayerischen Rundfunks, Wrocławska Orkiestra Barokowa, NFM Orkiestra Leopoldinum, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą poprowadzi Lawrence Foster, oraz Wrocław Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka.

Sprzedaż biletów rozpoczęła się 28 kwietnia.

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Agnieszka Frei

Zapoznać się z programem festiwalu można na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans