Polmic - FB


nasze patronaty

„Edward Pałłasz – Choral Works” (DUX) – premiera albumu!

DUXEdward Pałłasz – Choral Works to album, na którym Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka prezentuje bogaty i zróżnicowany dorobek Edwarda Pałłasza z dziedziny muzyki chóralnej. Krążek wydany przez wytwórnię DUX Recording Producers trafi do dystrybucji 4 grudnia 2020.

Pałłasz w kulturze polskiej jest swoistą muzyczną ikoną talentu jako czystego pierwiastka budującego twórcę – był bowiem w dziedzinie kompozycji autodydaktą, co w XX wieku nie było zbyt popularne. Mimo to swoją wyobraźnią i ogromnym talentem dotarł do osobistej perfekcji w kreowaniu złożonych, niezwykle interesujących dzieł muzycznych.

Muzyka a cappella w dorobku Pałłasza jest nośnikiem tradycji (czy to regionalnej – kaszubskiej, czy narodowej), ale również dowodem charakterystycznego i indywidualnego spojrzenia na kompozycję. Najnowszy album Chóru Filharmonii Częstochowskiej to swoisty przegląd chóralnej spuścizny kompozytora – znajduje się bowiem na niej i liryka do słów Osipa Mandelsztama i kaszubskie kolędy, a także muzyka sakralna.

Edward Pałłasz – Choral Works to trzecia z cyklu płyt monograficznych polskich kompozytorów współczesnych nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Janusza Siadlaka wydanych nakładem DUX. Wcześniej ukazały się: Juliusz Łuciuk – Choral Works oraz Romuald Twardowski. Sacrum*Profanum, która została doceniona przez środowisko artystyczne nominacją do nagrody Fryderyki 2020.

Organizatorem wydawnictwa jest Instytut Rozwoju Sztuki, natomiast partnerami zadania jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Filharmonia Częstochowska.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/ 

12. Era Schaeffera z Nowego Świata – Schaeffer w L.A.

Era Schaeffera23 listopada 2020 o godz. 21.00 polskiego czasu (o 12.00 w południe czasu L.A.) twórcy 12. edycji Festiwalu Era Schaeffera zabiorą widzów w wirtualną podróż do kolejnego świata Bogusława Schaeffera rozpiętego między kontynentami. Tym razem wydarzenie online będzie spotkaniem artystycznym Warszawy i Los Angeles.

Pandemiczne okoliczności nie przyćmiły kreatywnego schaefferowskiego ducha, który przyświeca działaniom Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta już od 12 lat. W tym roku z inicjatywy Krystyny Gierłowskiej, reżysera Macieja Sobocińskiego oraz kuratorki międzynarodowych projektów artystycznych Joanny Klass Festiwal będzie odbywał się symultanicznie w Warszawie oraz w teatrze Redcat Center w Los Angeles. Realizowanie wydarzenia online za pomocą łączy internetowych to z jednej strony utrudnienie, ale daje też nowe możliwości, takie jak współpraca w tym samym czasie wielu partnerów rozsianych po świecie.

„Era Schaeffera to multidyscyplinarne wydarzenie z pogranicza awangardowego koncertu, tańca, choreografii i improwizacji, która będzie możliwa dzięki technologii streamingu na żywo. Scenariusz wydarzenia inspirowany dramatami Bogusława Schaeffera, powstały w wyniku improwizacji aktorskich, porusza uniwersalne kwestie samotności w stechnologizowanym świecie oraz pytań o sens sztuki i życia artysty. Te pytania nurtujące postaci dramatu zostają brutalnie zderzone z rzeczywistością (post)pandemiczną, w której status materialny wielu ludzi, także artystów, ulega ciągłym zmianom, a wartości uznawane dotąd za pewnik są nieustannie kwestionowane. Twórczość muzyczna, plastyczna oraz teatralna Bogusława Schaeffera, do której odnoszą się twórcy wydarzenia, po raz kolejny okazuje się idealnie ilustrować egzystencjalne lęki społeczne i dialogować z nimi w twórczy sposób” – mówi Krystyna Gierłowska, dyrektor kreatywna Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta.

W oprawie muzycznej spektaklu wezmą udział Michał Urbaniak, Michael Patches Stewart, Michał Wróblewski, Włodek Pawlik, Janusz Radek, Andy Ninvalle oraz Marcin Wyrostek z zespołem Tango Corazon.

Spektakl będzie można obejrzeć online na Facebooku, przez stronę Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta oraz na platformie streamingowej HowlRound.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert laureatów XIII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców

PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na koncert laureatów XIII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców, który odbędzie się online 19 listopada 2020 roku o godz. 19.00.

W konkursie brali udział uczący się i studiujący w Polsce instrumentaliści i wokaliści (bez względu na obywatelstwo) oraz obywatele polscy uczący się i studiujący za granicą. Przedmiotem konkursu pod patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich była muzyka XX i XXI wieku. Program musiał zawierać co najmniej jeden utwór kompozytora polskiego. Jury obradowało w składzie: Dariusz Przybylski, Anna Dorota Władyczka i Maciej Żółtowski. Organizatorzy docenili ogromną pracę i rolę nauczycieli w przygotowaniu programu na konkurs. Z tego powodu każda nagroda regulaminowa była dzielona po połowie między laureata i jego mistrza. Pozaregulaminowe nagrody rzeczowe przygotowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Podczas koncertu finałowego laureaci – wiolonczelista Hanxiang Chen (Complex of Silesian International Schools), perkusista Tomasz Herisz (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach), fleciści Maciej Kasperek (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie) i Jagoda Krzemińska (Royal Academy of Music w Londynie), saksofoniści Kacper Puczko (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie), Wojciech Chałupka i Łukasz Dyczko (UMFC w Warszawie) – zaprezentują utwory Witolda Lutosławskiego, Mikołaja Majkusiaka, Bogusława Schaeffera i Wojciecha Chałupki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja będzie dostępna na profilu Facebook PTMW oraz na stronie www.ptmw.art.pl 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Od opery do musicalu. Koncert andrzejkowy online

POSIMuzyka to zawsze dobry sposób na poprawę nastroju w trudnych chwilach, a przeżywamy je wszyscy, nie poddając się wszakże – toteż Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa również pragnie przynieść publiczności trochę słońca i uśmiechu w listopadowy wieczór przed Andrzejkami wyjątkowym koncertem 28 listopada 2021 o godz. 20.00, innym od większości w tym sezonie!

Tym razem dużo pięknego śpiewu i olśniewający przekrój muzyki wokalnej (z orkiestrowymi interludiami) różnych epok i gatunków. Znakomici soliści podziwiani na wielu scenach polskich i zagranicznych zaprezentują się w szeregu „przebojów” muzyki operowej – sławnych ariach włoskich arcymistrzów tego gatunku, Donizettiego i Verdiego; francuska sztuka romantyzmu zabrzmi w arii Bizeta z nieśmiertelnej Carmen. Artyści przypomną też pełen humoru i uroku świat operetki we fragmentach dzieł Kálmána, Lehára i Zellera. Imponujący barwnością i różnorodnością program dopełni muzyka popularna, filmowa i musicalowa, twórców zarówno wciąż sławnych, jak i tych nieco zapomnianych, a zasługujących na przypomnienie.

Całość poprowadzi Sławomir Chrzanowski, wieloletni szef artystyczny Filharmonii Zabrzańskiej, z której orkiestrą wystąpił na ponad 2000 koncertów w wielu krajach! Artysta koncertował też z większością orkiestr polskich oraz wieloma prestiżowymi zespołami za granicą, m.in. z MWC Symphony Orchestra we Fredericksburgu (USA), której jest honorowym dyrygentem, Chicago Philharmonic czy Wuhan Symphony Orchestra (Chiny).

Koncert będzie transmitowany online z sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V „Super Sam +1”: Jeff Gburek & Qba Janicki

SuperSamW ramach piątej odsłony cyklu wystąpień mistrzowskich „Super Sam +1” w warszawskim klubie SPATIF 19 listopada 2020 o godz. 20.00 odbędzie się koncert z udziałem Jeffa Gbureka & Qby Janickiego. Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll. Współczesna wersja projektu opracowana jest przez kontrabasistę, animatora wydarzeń artystycznych oraz szefa klubu Mózg, Sławka Janickiego. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Jeff Gburek to gitarzysta, artysta dźwiękowy, kompozytor, improwizator, twórca instrumentów, field recorder. Na pewien czas stał się perkusistą, po okresie zgłębiania muzyki gamelanowej na Bali i Jawie zbudował swój własny hybrydowy zestaw perkusyjny z oscylatorami i krótkofalówkami, na którym tworzył muzykę na żywo do projektu teatru tańca Djalma Primordial Science. Następnie skłonił się w kierunku gitary preparowanej i elektroniki na żywo. Zaprojektował jednostki piezoelektryczne, aby wydobywać rezonans z przedmiotów. Eksperymentuje z odkrytymi sonosferami. Brał udział w rezydencjach artystycznych w Berlinie, Lyonie, Amsterdamie (STEM), Darmstadt i Brukseli.

Qba Janicki w ciągu ostatnich 15 lat zagrał setki koncertów, na których występował z takimi artystami, jak Jerzy Mazzoll, Sławek Janicki, Roscoe Mitchell, Tomasz Sroczyński, Toshinori Kondo, Peter Brotzmann, Kris Wanders czy Fred Frith. Aktualnie zajmuje się pracą w zespołach Malediwy, Kondensator Przepływu, Wojtek Mazolewski Quintet oraz w nowopowstałych duetach z kompozytorką Teoniki Rożynek czy belgijskim producentem Obsequies. Oprócz gry na instrumentach tworzy także muzykę teatralną współpracując z Maciejem Podstawnym, Pawłem Łysakiem, Arturem Pałygą czy Grzegorzem Jaremko. Jako współzałożyciel Mózg Foundation współpracuje przy organizacji projektów kulturalnych w Bydgoszczy i Warszawie.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

„Muzyka współczesna nie gryzie”: Alicja Gronau

PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 10 listopada 2020 o godz. 18.00 na spotkanie online z cenioną kompozytorką Alicją Gronau w ramach projektu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

Dr hab. Alicja Gronau, prof. UMFC – teoretyk muzyki i pedagog, jedna z najciekawszych polskich kompozytorek. Wiedza teoretyczna i umiejętność wszechstronnego odczuwania muzyki czyni z Gronau eksperta w zakresie poznawania starych porządków muzyczno-ruchowych i kreowania nowych. Synkretyczna twórczość artystki to efekt artystycznych poszukiwań w zakresie rytmiki, improwizacji i potencjału ekspresyjnego współistnienia kilku sztuk.

Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu z Alicją Gronau i zadawania własnych pytań! Wystarczy przesłać je z zawartym tytułem „MWNG 2020" do 10 listopada do godz. 15.00, na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Ze względu na bieżącą sytuację pandemiczną w tym roku spotkania z twórcami muzyki współczesnej, członkami Związku Kompozytorów Polskich, odbywają się w formie transmisji online na stronie www.ptmw.art.pl oraz na Facebooku Towarzystwa. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2020

Koryfeusz7 listopada 2020 roku podczas uroczystej Gali na antenie TVP Kultura ogłoszono laureatów 10. edycji nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020, organizowanej przez Instytut Muzyki i Tańca. W tym roku po raz pierwszy w historii Nagrody Gala była obecna równocześnie w telewizji, radiu i w Internecie. Laureatami zostali:

Odkrycie Roku: Aleksandra Olczyk – sopranistka, za szczególną jakość kreacji wokalnej i dynamikę rozwoju drogi artystycznej. Osobowość Roku: Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz i Bartek Wąsik) – pianiści, za niestandardowość, śmiałość programową i znakomitą klasę interpretacji utworów różnych muzycznych epok, w tym najnowszych. Wydarzenie Roku: Premiera opery Drach Aleksandra Nowaka podczas Festiwalu AUKSODRONE – za podkreślenie wymiarów lokalnych w oddziaływaniu uniwersalnym, za siłę przekazu muzycznego i kulturowego. Nagroda Honorowa: Włodzimierz Nahorny – za całokształt działalności artystycznej.

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego wystąpili Kayah, Katarzyna Moś, Joanna Zawartko, Igor Herbut, Andrzej Lampert, Adam Bałdych, Marta Wajdzik oraz Chór Polskiego Radia i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, całość pod kierownictwem muzycznym Adama Sztaby. Wykonano utwory m.in. Marka Stachowskiego, Stanisława Moniuszki, Adama Bałdycha, Włodzimierza Nahornego oraz Czesława Niemena. Galę poprowadzili Katarzyna Sanocka i Radek Brzózka.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Źródło: www.koryfeusz.org.pl 

Polish Music Experience – online

PolishMisucExp„Polish Music Experience – online" to przedsięwzięcie Stowarzyszenia Artystycznego „Porta Musicae”, którego celem jest popularyzacja polskich kompozytorów i artystów w Polsce oraz za granicą. W ramach projektu w trzy niedziele listopada i pierwszą sobotę grudnia 2020 roku (8.11, 22.11, 29.11 i 5.12), odbędą się cztery koncerty transmitowane na żywo w sieci, co tydzień o godz. 18.00.

Do udziału w koncertach zaproszeni zostali znani krakowscy muzycy, laureaci konkursów międzynarodowych i organizatorzy festiwali: Maciej Zimka i Wiesław Ochwat (8.11), Bartosz Sałdan oraz Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer (22.11), Gajusz Kęska i Messages Quartet (29.11) oraz Trio Legend (5.12). W ich wykonaniu usłyszymy m. in. utwory F. Chopina, J. Zarębskiego, A. Tansmana, A. Panufnika, Z. Bargielskiego, M. J. Papary, S. S. Strzelca, M. Zimki, K. Kruka, M. Chyrzyńskiego, W. Widłaka. Odbędą się również światowe premiery kompozycji Hype! Tomasza Jakuba Opałki i Kwartetu smyczkowego „Particulae lucis” Andrzeja Karałowa, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Transmisje koncertów są możliwe dzięki współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie oraz Filharmonią im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Koncerty transmitowane będą z Sali Kameralnej im. Marka Stachowskiego na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.portamusicae.art.pl/ 

Debiutancki album Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa „ReViolation” trafia do dystrybucji

ReVIOLAtionTytuł debiutanckiego albumu Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa ReViolation oznacza „altówkową rewolucję”. Krążek wydany przez wytwórnię Naxos Records trafi do dystrybucji 27 listopada 2020.

Altówka w świadomości wielu profesjonalnych muzyków i melomanów wciąż zajmuje dalsze miejsce na podium w swoistej hierarchii instrumentów smyczkowych. Krzysztof Komendarek-Tymendorf pragnie udowodnić (i czyni to nader przekonująco!), jak wszechstronne stanowi ona medium: podążając za wypowiedzią prof. Piotra Reicherta, tylko grę znakomitego altowiolisty wyróżnia sprawność skrzypka i głębia tonu wiolonczeli.

Równocześnie tytułowa „rewolucja” dotyczy propagowania wciąż nieznanego szerokiej publiczności repertuaru. W przypadku pierwszego solowego albumu artysty mowa o sonatach Fiodora Drużynina oraz Mieczysława Wajnberga – dziełach, które muzyk poznał dogłębnie w ramach przygotowania swojej rozprawy doktorskiej. Jako pierwszy w Polsce dokonał również rejestracji fonograficznej wspomnianych utworów (jest autorem opracowania ich smyczkowania i aplikatury). ReViolation należy również rozumieć jako reinterpretację prezentowanego na płycie programu. Dla Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa oznacza ona niezwykle istotną artystyczną wolność: każde dzieło odkodowuje indywidualnie przez pryzmat własnych doświadczeń, co niejednokrotnie owocuje intrygującą – nieraz kontrowersyjną – interpretacyjną koncepcją. Wybrany przez artystę repertuar, w tym Capriccio „Hommage à Paganini” op. 55 belgijskiego geniusza wiolinistyki Henriego Vieuxtempsa, stanowi znakomitą okazję do zaprezentowania tej interpretacyjnej wizji oraz ukazania pełnej palety brzmieniowych i technicznych możliwości instrumentu. Na płycie nie mogło zabraknąć również polskiego akcentu w postaci Kaprysu polskiego Grażyny Bacewicz. Wieńczący album utwór to prawdziwa wirtuozowska perełka, wymagająca od wykonawcy pokonania szeregu problemów technicznych przy równoczesnym zachowaniu tanecznego, folklorystycznego charakteru w neoklasycznym duchu.

Słowu „reviolation” blisko do „revelation” – „rewelacji”, w znaczeniu zgodnym ze Słownikiem Języka Polskiego „czegoś nowego, niezwykłego i bardzo interesującego”. Znajdujący się na płycie repertuar oraz jego twórcze odczytanie przez Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa bez wątpienia spełniają te kryteria.

Agnieszka Nowok-Zych

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.551432 

Cykl edukacyjny Joanny Freszel „poGŁOSka” online

PogloskaNowatorski cykl spotkań znakomitej sopranistki Joanny Freszel „poGŁOSka”, poświęcony najciekawszym zagadnieniom związanym ze współczesną sztuką wokalną, potrwa do 20 listopada 2020 i będzie prezentowany na kanale YouTube autorki projektu. Omówione i zaprezentowane nowe zadania wokalne, wcześniej nieopisywane lub mało znane w polskiej literaturze, będą źródłem wiedzy i inspiracji dla śpiewaków, kompozytorów, muzykologów, ale przede wszystkim dla melomanów.

Celem serii spotkań jest popularyzacja muzyki współczesnej, edukacja wokalna, pogłębienie świadomości twórczej, dialog z odbiorcą oraz dostarczenie narzędzi do konstruowania własnych ćwiczeń wokalnych.

Odcinki uatrakcyjnione wypowiedziami takich specjalistów, jak Ewa Biegas, Szymon Bywalec, Aleksander Nowak oraz Mikołaj Stroiński, mogą również stanowić świetną formę poradnika wokalno-edukacyjnego, który można prezentować podczas wykładów w domach kultury, szkołach, dla młodzieży i studentów.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „ Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Niepodległa spod smyczków

EOKBiało-czerwonych melodii nigdy dość, i dlatego Elbląska Orkiestra Kameralna szykuje okolicznościowy koncert z okazji Święta Niepodległości w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu bez udziału publiczności. Emisja koncertu online odbędzie się 11 listopada 2020 o godz. 13.00 i 18.00 na 140 kanale Truso TV dostępnym w Telewizji Vectra oraz w mediach społecznościowych Urzędu Miasta Elbląg i Truso TV.

Tym razem polskie pieśni patriotyczne i utwory Stanisława Moniuszki zabrzmią w opracowaniu multiinstrumentalisty i kompozytora Bartosza Smorągiewicza, który od lat zachwyca swoimi umiejętnościami melomanów na różnych kontynentach – prócz licznych krajów europejskich występował m.in. w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Jest także laureatem szeregu konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy.

W roli solistów wystąpią Aurelia Luśnia i Piotr Kosewski, którzy mają w swoim dorobku płyty Jeremi Przyborawyśpiewany i Piosenki na depresję z utworami Przybory i Jerzego Wasowskiego.

Patronat medialny nad koncertami Elbląskiej Orkiestry Kameralnej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja będzie dostępna też pod adresem https://www.truso.tv/streams/single/11 

Tomasz Czapla

Wyniki Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. H.M. Góreckiego

FSNa rok 2020 przypada 10. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego. By upamiętnić postać tego kompozytora oraz dać miejsce młodym twórcom na prawykonanie i promocję ich dzieł, Filharmonia Śląska ogłosiła konkurs kompozytorski imienia swojego Patrona, połączony z tegoroczną 8. edycją Międzynarodowych Dni H.M. Góreckiego.

Na Konkurs nadesłano 37 kompozycji oznaczonych godłem, z czego warunki konkursowe spełniły wszystkie zgłoszone utwory. Po analizie wszystkich kompozycji Jury przyznało następujące nagrody.

Drugą nagrodę w postaci premierowego wykonania utworu w trakcie Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego oraz profesjonalnej rejestracji audiowizualnej wykonania premierowego zdobył utwór Pater Noster na chór mieszany a cappella Piotra Pudełki. Trzecią nagrodę zdobyły dwa utwory ex aequo: Je est un autre na chór mieszany a cappella Huberta Żmudzkiego oraz L'été do słów Victora Hugo na chór mieszany a cappella lub 16 głosów solowych Adrianny Kubicy-Cypek.

Pierwszej nagrody i wyróżnień nie przyznano.

Jury obradowało w składzie: Eugeniusz Knapik, Mikołaj Piotr Górecki, Jerzy Kornowicz, Jarosław Wolanin i Adam Wesołowski.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podkowa Leśna | XX Festiwal Muzyczne Konfrontacje „Piękno liryki – od Chopina do Góreckiego”

Muzyczne KonfrontacjeMuzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku zaprasza od 8 listopada do 13 grudnia 2020 na XX Festiwal Muzyczne Konfrontacje, którego tegoroczne hasło brzmi „Piękno liryki – od Chopina do Góreckiego”.

Tegoroczny Festiwal Muzyczne Konfrontacje w Stawisku, zainicjowany w 2000 roku, jest jubileuszowym. Wydarzenie każdorazowo podejmuje inny temat / problem, przybliżający najistotniejsze zjawiska i procesy zachodzące w historii muzyki (głównie polskiej) w powiązaniu z innymi sztukami, zwłaszcza z literaturą. Festiwal 2020 będzie konfrontacją twórczości kompozytorów polskich, dla których rezonans chopinowskiej poetyki, liryki i ekspresji jest cechą charakterystyczną. Twórcą szczególnie eksponowanym będzie Henryk Mikołaj Górecki, który w 1992 roku gościł w Stawisku (w br. mija 10 rocznica jego śmierci).

W siedmiu koncertach kameralnych zabrzmi muzyka instrumentalna i wokalna, w tym autorskie aranżacje utworów kompozytorów prezentowanych podczas Festiwalu, oraz tradycyjnie utwory jazzowe. Wystąpią m.in. Magdalena Bojanowicz, Mariusz Bonaszewski, Anna Górecka, Urszula Kryger, Włodek Pawlik, Jadwiga Rappe, Piotr Sałajczyk, Jan Stanienda, zespoły Janusz Prusinowski Kompania, kwartet Cup of Time i Royal String Quartet. Odbędzie się ponadto wieczór literacko-muzyczny nawiązujący do tradycji stawiskich spotkań zatytułowanych „Akademia Myśli i Dźwięku”, poświęcony postaci i twórczości Ludomira Michała Rogowskiego – kompozytora polskiego (obdarzonego także talentem literackim), który większość życia spędził na emigracji.

Festiwal zakończy prezentacja wybranych tekstów Jarosława Iwaszkiewicza, poświęconych Chopinowi oraz wypowiedzi Henryka M. Góreckiego, charakteryzujących jego pogląd na postawione przez kompozytora pytanie podczas wizyty w Stawisku w 1992 r.: „Dlaczego jedne nuty są wyłącznie nutami, a inne są muzyką?"

Festiwalowe koncerty i spotkania literackie wzbogaci wystawa „Stawiskie odcienie liryzmu: Liryzm twórczości, liryzm Domu”. Z uwagi na bezpieczeństwo publiczności dostępnych będzie ograniczona liczba bezpłatnych wejściówek. Obowiązywać będzie rezerwacja miejsc, telefoniczna (22) 758 93 63 lub mailowa: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Festiwal dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszystkie koncerty będą dostępne na stronie Muzeum http://www.stawisko.pl/ krótko po wydarzeniu.

Elbląg | Akordeonowe barwy jesieni

EOKWirtuoz akordeonu, znany pedagog i rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Klaudiusz Baran wystąpi wraz z Elbląska Orkiestrą Kameralną 15 listopada 2020 o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Dokonania artystyczne Klaudiusza Barana zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu. W swoich interpretacjach ten wszechstronny artysta potrafi łączyć bogactwo inwencji z wyjątkową sceniczną charyzmą i naturalnością ekspresji. Jego muzyczne dokonania były wielokrotnie doceniane w entuzjastycznych recenzjach, nagrodach na konkursach instrumentalnych, nominacjach i nagrodach artystycznych. Jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” za album Astor Piazzolla – Tango nagrany dla wytwórni SonyClassical.

Na elbląskiej scenie ujrzymy solistę, z równą maestrią przemierzającego różne epoki. Najlepiej wirtuoz czuje się jednak w świecie muzyki najnowszej, i to potwierdzi niedzielny koncert. W towarzystwie EOK zaprezentuje m. in. kompozycję Mikołaja Majkusiaka Chamber Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową – jeden z najnowszych utworów kompozytora, prawykonany w lutym bieżącego roku. Prócz niego Orkiestra pod dyrekcją Sabriny Stachel zaprezentuje Suitę Ottorina Respighiego oraz Introdukcję i allegro op. 47 Edvarda Elgara.

Patronat medialny nad koncertami Elbląskiej Orkiestry Kameralnej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://eok.elblag.eu/ 

Audio Stage 2020 - Wieczór Prawykonań!

ASPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na prezentacje tegorocznej edycji projektu „Audio Stage", łączącego muzykę współczesną, teatr i taniec. Wieczór Prawykonań preludiów i utworów audioscenicznych odbędzie się 8 listopada 2020 o godz. 18.00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W tym roku wydarzenie odbędzie się bez udziału publiczności, a bezpośrednią transmisję można będzie obejrzeć na stronach www.ptmw.art.pl  i https://www.facebook.com/ptmw1923/live_videos/ 

„Audio Stage" to jeden z autorskich cyklicznych projektów PTMW. Konsekwentnie promuje eksperyment w sztukach performatywnych, dążąc do ścisłej integracji muzyki, teatru i tańca. W jego ramach są zamawiane i prezentowane utwory audiosceniczne w interpretacji utalentowanych i otwartych na eksperyment twórców różnych pokoleń.

Najnowsze utwory audiosceniczne w formie monodramów (każdy trwający ok. 15–20 minut) wspólnie ze swoimi wykonawcami stworzyli: Anna Jędrzejewska, Marzena Majcher, Marcin Piotr Łopacki i Jarosław Siwiński. Udział w premierze dzieł podczas Wieczoru Prawykonań wezmą również Katarzyna Markowska, Magda Jędra, Paulina Horajska i Waldemar Barwiński.

Premierowe utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Autorem cyklu preludiów jest Bartosz Smorągiewicz, który będzie również ich wykonawcą wraz z wiolonczelistką Izabelą Buchowską. W przerwach między prezentacjami będzie można wysłuchać rozmów z twórcami i wykonawcami poszczególnych utworów.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.audiostage.pl