Polmic - FB


nasze patronaty

Kraków | „Wajda. Fascynacje” – Sinfonietta Cracovia w 95. rocznicę urodzin Andrzeja Wajdy

WajdaZ okazji jubileuszu 95. urodzin Andrzeja Wajdy Sinfonietta Cracovia przygotowała we współpracy z Muzeum Manggha wyjątkowy projekt inspirowany twórczością Mistrza i jej interesującymi – często zaskakującymi – kontekstami. Przedsięwzięcie realizowane będzie zarówno w formule online (6 marca 2021 na www.playkrakow.com), jak i na żywo, z udziałem publiczności 13 marca o godz. 19.00.

Wszyscy fascynujemy się twórczością Andrzeja Wajdy. Ale czym fascynował się pierwszy – i jedyny – Polak nagrodzony Oscarem za całokształt twórczości? Odpowiedź na to pytanie przyniesie wyjątkowy projekt zorganizowany przez Sinfoniettę Cracovię z okazji 95. rocznicy urodzin reżysera. Krakowska orkiestra pod batutą Jurka Dybała zabierze słuchaczy w podróż po inspirującym świecie Andrzeja Wajdy i jego artystycznych fascynacjach: począwszy od muzycznych, ilustrowanych kompozycjami wykorzystanymi przez Mistrza w jego największych dziełach, przez te sytuujące się w uniwersum sztuk wizualnych, reprezentowane przez sztukę i estetykę Orientu. Najpiękniejsze utwory z dzieł filmowych Wajdy w ramach projektu zostaną bowiem zaprezentowane na tle niezwykłych wystaw muzealnych oraz autoportretów i szkiców orientalnych autorstwa samego reżysera – okraszone wirtuozerią i błyskotliwością Sinfonietty Cracovii przeniosą melomanów w świat jednego z najznamienitszych przedstawicieli polskiej kinematografii.

Muzyczno-filmowa impresja zrealizowana przez Sinfoniettę Cracovię w hołdzie Andrzejowi Wajdzie we wnętrzach i ogrodach bliskiego sercu artysty Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha będzie miała swoją premierę online 6 marca na platformie www.playkrakow.com. Natomiast już tydzień później Orkiestra wystąpi w Muzeum Manggha pod dyrekcją Jurka Dybała na żywo, w ramach koncertu z udziałem publiczności. Zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Korzyńskiego, a także Toru Takemitsu i Arnolda Schoenberga. Występowi towarzyszyć będzie wystawa szkiców orientalnych oraz autoportretów reżysera.

Zarówno koncert, jak i materiał publikowany na platformie Play Kraków, poprzedzi wyjątkowe słowo wprowadzające aktorki, reżyserki, scenografki, a prywatnie żony Andrzeja Wajdy — Profesor Krystyny Zachwatowicz-Wajdy.

Koncert został objęty patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kamila Czernek

www.sinfonietta.pl 

Opole | Wielki post – wielka muzyka

FOTradycyjnie czas poprzedzający Święta Wielkanocne jest w Filharmonii Opolskiej powiązany z koncertem „Wielki Post – Wielka Muzyka”. W 2021 roku Filharmonia zaprasza na wydarzenie 26 marca o 19.00 i 27 marca o 18.00. W programie – prapremiera Music for Holy Week Pawła Łukaszewskiego!

Koncert rozpocznie utwór Music for Holy Week na orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego, będącego jednym z najwybitniejszych współczesnych reprezentantów muzyki sakralnej w Polsce. Będzie to prapremiera tego dzieła napisanego na zamówienie Filharmonii Opolskiej.

Następnie zostanie wykonane Requiem d-moll op. 48 francuskiego kompozytora Gabriela Fauré. Choć jest to msza żałobna, utwór zachowuje pogodny i optymistyczny nastrój. Sam kompozytor postrzegał śmierć „jako szczęśliwe uwolnienie, jako pragnienie szczęścia pozaziemskiego, a nie jako bolesne doświadczenie”. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna wystąpi Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz znakomici soliści: Maria Rozynek-Banaszek (sopran) i Adam Kutny (baryton).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Infomacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 

Muzyka jest kobietą! Koncert operowy – online

POSIKoncert trojga znakomitych, młodych, ale legitymujących się imponującym dorobkiem solistów – Iwony Sochy (sopran), Łukasza Gaja (tenor), Adama Szerszenia (baryton) – i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Sławomira Chrzanowskiego 5 marca 2021 o godz. 20.00, dedykowany wszystkim Paniom w przededniu ich pięknego święta, przypomni najpiękniejsze karty opery włoskiej epoki romantyzmu i neoromantyzmu.

Opera narodziła się pod niebem Italii i chociaż w czasach baroku upowszechniła się w wielu krajach, w lokalnych odmianach, to na długo Włochy właśnie pozostały operowym centrum, punktem odniesienia, wzorem nowych mód i trendów. Chociaż nie wszyscy kompozytorzy prezentowanych tego wieczoru dzieł byli Włochami, to każdy w jakiś sposób odnosił się do tego, co z Włoch pochodziło — swe najznakomitsze opery Mozart napisał do włoskich słów prześwietnego librecisty Lorenza da Ponte; usłyszymy znane i uwielbiane przykłady tej natchnionej współpracy. Nowe, romantyczne nurty włoskiej opery manifestowały się w stylu, którego miano mówi wszystko: belcanto, szczególnie eksponującym urodę, ekspresję i wirtuozerię głosu; do jego mistrzów należał Gaetano Donizetti, nie zabraknie więc i jego arii. Z tego ducha wywodzi się też genialna twórczość Giuseppe Verdiego, którego 120. rocznica śmierci minęła w tym roku. Nasi znakomici artyści zaprezentują reprezentatywny wybór najpiękniejszych kart muzyki wielkiego Włocha.

Następcy Verdiego zarazem z jego zdobyczy korzystali, jak i polemizowali z nimi tworząc nowe nurty, w tym weryzm równoległy do literackiego naturalizmu, pochylający się nad prostymi, często smutnymi historiami zwykłych ludzi, nie zaś tylko koturnowych postaci z odległej historii czy mitologii – tu wielkie zasługi mieli Pietro Mascagni, Ruggero Leoncavallo oraz wielki Giacomo Puccini. Nawet dygresje znad Sekwany w programie — utwory Gounoda i Masseneta, mają włoskie konteksty: obaj byli laureatami tzw. Nagrody Rzymskiej fundowanej dla laureatów prestiżowego konkursu w Paryżu, by umożliwić adeptom sztuki studia w Italii.

W marcowy wieczór wystąpią znakomici soliści: Iwona Socha, Łukasz Gaj i Adam Szerszeń. Związani z najlepszymi scenami operowymi kraju szczycą się też laurami prestiżowych konkursów, ważnymi dokonaniami kameralnymi, fonograficznymi, są często oklaskiwani także za granicą.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Waldemar Matera i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Sebastiana Perłowskiego

FSKoncert 12 lutego 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej wypełni muzyka Mozarta, Dvořáka i Żeleńskiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod batutą Sebastiana Perłowskiego – dyrygenta, kompozytora i pedagoga. W roli solisty wystąpi waltornista filharmonicznej Orkiestry Waldemar Matera, który zachwyci słuchaczy przepięknym brzmieniem rogu.

Gawot op. 45 Władysława Żeleńskiego został skomponowany jako utwór fortepianowy, w późnym okresie twórczości kompozytora. Podczas piątkowego koncertu w Filharmonii zabrzmi jednak w opracowaniu na orkiestrę, co z pewnością umożliwi odkrycie w nim nowych barw i ukaże go w innym świetle.

W III Koncercie waltorniowym Es-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta solo wykona waltornista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej Waldemar Matera, który z pewnością oczaruje nas łagodnym i ciepłym dźwiękiem rogu. Mozart napisał na ten instrument w sumie cztery koncerty i do dziś stanowią one podstawę repertuaru waltornistów. Róg w wieku XVIII nie miał jeszcze systemu wentyli, wszelkie możliwości grającego ograniczały się więc do wydobywania dźwięku wyłącznie poprzez odpowiednie ułożenie warg względem ustnika.

Wieczór zwieńczy VII Symfonia d-moll Antonína Dvořáka, powstała na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego w 1884 roku. Otakar Šourek, wybitny znawca twórczości Dvořáka, pisał o niej: „Jego twórcza wypowiedź wznosi się w tej Symfonii na wyżyny, jakich w takiej sile i wielkości symfonicznej koncepcji i formy nigdy przedtem nie osiągnął i – co się tyczy powagi i zawartości ideowej treści – nie miał już osiągnąć”. Ten utwór łączy w sobie motywy liryczne i bohaterskie z triumfalną kodą w tonacji durowej.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Warszawa | Krajowe eliminacje do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej

MKMPInstytut Muzyki i Tańca ogłasza Krajowe eliminacje do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, które odbędą się 4 i 5 maja 2021 roku w Warszawie.

Uczestnikami eliminacji mogą zostać kandydaci posiadający polskie obywatelstwo lub Kartę Polaka, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 kwietnia 2021. Formularze elektroniczne dostępne są na stronie konkursu: www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/eliminacje/pianisci oraz www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/eliminacje/zespoly

Komisja kwalifikacyjna wybierze maksymalnie po 10 uczestników konkursu w obu kategoriach: pianiści i zespoły kameralne. Kandydaci w kategorii pianistycznej zobowiązani są wykonać cały program I etapu konkursu, zgodnie z załącznikiem A regulaminu (do 20 minut prezentacji muzycznej). Kandydaci w kategorii zespołów kameralnych zobowiązani są wykonać program I etapu zgodny z załącznikiem B regulaminu, ograniczony do 20 minut prezentacji muzycznej, gdzie dopuszcza się wykonywanie części utworów.

Eliminacje nie są obowiązkowe i nie wykluczają zgłaszania się polskich wykonawców w regularnym naborze, otwartym dla wszystkich, również bez ograniczeń wiekowych, do 14 maja 2021.

Szczegóły aplikowania oraz sprawy organizacyjne związane z eliminacjami opisane zostały w regulaminie konkursu: www.konkursmuzykipolskiej.pl/artykul/regulamin-konkursu 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach Programu „Kultura Cyfrowa”

Repozytorium SchaefferaPromująca polską sztukę współczesną Fundacja Aurea Porta prowadzi rozbudowę Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera. Dzięki projektowi bogaty dorobek artystyczny jednego z najwybitniejszych polskich współczesnych twórców, kompozytora i dramaturga, będzie zachowany dla potomnych.

Rozbudowa Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera przez Fundację Przyjaciół Sztuk Aurea Porta ma na celu ponowne włączenie do obiegu kultury wybitnych na skalę światową, a często zapomnianych, dzieł twórcy. Projekt obejmuje konserwację, opracowanie zestawienia zasobów i udostępnienie materiałów papierowych – partytur, grafik i tekstów (rękopisy, faksymile) – pochodzących z prywatnych zbiorów kompozytora, a także zdigitalizowanych. Lista objętych archiwizacją dzieł umożliwia ponowne wykorzystanie zasobów cyfrowych (partytur i nagrań kompozycji Bogusława Schaeffera) do celów popularyzacyjnych i edukacyjnych. Jest to kontynuacja działań prowadzonych od 11 lat prac archiwizacyjnych.

Istotnym elementem archiwizacji jest opracowanie spełniających obowiązujące standardy odrębnych ścieżek digitalizacyjnych dla poszczególnych zasobów ze względu na ich typ, różny stan zachowania oraz miejsce przechowywania kopii fizycznych. Partytury i literatura muzyczna prezentowane są w plikach *jpg. Dla większości zasobu możliwy jest zapis na dysk lokalny oraz automatyczna generacja plików PDF. Materiały audio i audiowizualne są udostępniane w formatach mp4 i mp3 z zapewnioną wysoką rozdzielczością prezentowanych materiałów przy zachowaniu responsywności strony internetowej do urządzeń mobilnych.

Materiały udostępniane są na stronie internetowej www.aureaporta4schaeffer.pl. Korzystanie z nich jest w większości bezpłatne, bez konieczności logowania się, natomiast w przypadkach, gdy obowiązywać będą osobne umowy licencyjne, udostępnienie odbędzie się w ramach dozwolonego użytku.

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Katarzyna Socha

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: zapowiedź projektu

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Z ziemi włoskiej do polskiej

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza 13 lutego 2021 roku o godz. 19.00 na koncert poświęcony muzycznemu dziedzictwu kulturowemu Włoch, w którego programie znajdzie się obszerny wybór kompozycji mistrzów muzyki włoskiej. Włoski będzie również ceniony w swojej ojczyźnie, podziwiany w całej Europie i poza nią, doskonale znany też warszawskiej publiczności dyrygent Massimiliano Caldi.

W sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zabrzmią dwie efektowne i pełne wdzięku uwertury Rossiniego – do Kopciuszka i Włoszki w Algierze, a także kompozycje pochodzące z najwybitniejszych oper późniejszego okresu: preludium do III aktu epokowej Traviaty Giuseppe Verdiego oraz intermezzo z werystycznej Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego.

Atrakcyjny program dopełni Concerto soirée, którego autor – Nino Rota – pamiętany jest przede wszystkim jako „kompozytor Felliniego”. Rota był muzykiem o doskonałym „klasycznym” wykształceniu kompozytorskim, podziwianym od wczesnej młodości – sam wręcz ubolewał, że sławę zawdzięcza bardziej filmom, niż swym dziełom koncertowym. Błyskotliwy utwór na fortepian i orkiestrę przypomni właśnie to mniej znane oblicze włoskiego mistrza – podziwiano w nim błyskotliwą wirtuozerię oraz wdzięk i dowcip porównywany do dzieł Prokofiewa. Usłyszymy go w wykonaniu Maurizia Bagliniego, który bardzo pozytywnie zwrócił uwagę publiczności XIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 1995 i choć nie został wówczas laureatem, to późniejsza kariera potwierdziła jego wielki talent. Zwyciężył niebawem w World Music Piano Master w Montecarlo i rozpoczął aktywną działalność koncertową na najważniejszych estradach całego globu. Jest też cenionym pedagogiem, od lat z powodzeniem kieruje Amiata Piano Festival w swej rodzinnej Toskanii.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: The rite of brass

POSIW programie koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego 20 lutego 2021 roku o godz. 20.00 znajdą się pełne blasku i splendoru brzmienia instrumentów dętych blaszanych. Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/.

Rogi już od XVIII wieku są niemal nieodzownym elementem obsady orkiestr, początkowo regułą była obecność ich pary, później tę liczbę powiększono, do nierzadko czterech. Taki właśnie pięknie brzmiący „chór” zainspirował dwóch romantycznych kompozytorów do stworzenia dzieł na cztery rogi i orkiestrę. Robert Schumann w swoim błyskotliwym Konzertstück op. 86 jako jeden z pierwszych ukazał bogate możliwości techniczne stosunkowo nowej konstrukcji rogu wentylowego, znacznie poszerzającego możliwości dawnych instrumentów „naturalnych”. Nieco młodszy od Schumanna wirtuoz waltorni Heinrich Hübler wziął udział w jednym z wykonań tego dzieła (w obecności kompozytora) i ten fakt natchnął go do stworzenia własnego Konzertstück na podobną obsadę, jeszcze silniej eksponującego tryumfalne brzmienia czterech rogów.

Trębacze wszystkich kontynentów we wdzięcznej pamięci mają postać ormiańskiego kompozytora Aleksandra Arutiuniana, twórcę licznych klasycyzujących kompozycji różnych gatunków, obficie wykorzystujących motywy narodowe. Z wielu dziś już nieco zapomnianych poza jego ojczyzną szczególnie trwałe miejsce w repertuarze zdobył właśnie Koncert na trąbkę (1950), dający soliście okazję błyskotliwego popisu.

W obu kompozycjach waltorniowych wystąpią dwa różne kwartety tych instrumentów, w tym jeden złożony w całości z muzyków POSI, drugi – Hornet Quartet – z artystów na co dzień pracujących w innych zespołach. Również do grona POSI należy wykonawca partii solowej w koncercie Arutiuniana, Mikhail Bachyla.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Janusz Strobel Trio i Sinfonia Iuventus online: „Ślad”

POSIKoncert „Ślad” jest autorskim projektem Janusza Strobla, który w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z orkiestrą w niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach. Ceniony wykonawca i kompozytor wystąpi 5 lutego 2021 o godz. 20.00 z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/.

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza. Był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel, obecnie szczególnie często koncertuje ze swym także ogromnie sławnym triem. Świadectwem jego oryginalnych twórczych poszukiwań jest płyta Ślad z 2016 roku, łącząca brzmienie jazzowego tria oraz orkiestry (w jej nagraniu wzięła udział Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza).

Recenzent „Jazz Forum” Ryszard Borowski pisał o niej: „Już sama okładka pięknie wydanej nowej płyty Janusza Strobla zwraca uwagę. Szlachetna i delikatna, w wyrafinowany i prosty sposób (tylko zarys gitary) sugeruje zawartość. I dokładnie taka właśnie jest zaprezentowana tu muzyka. Szlachetnie brzmiąca, spokojna, kojąca. Takie są kompozycje Janusza Strobla i taka jest jego gra. […] Poza autorem wszystkich kompozycji jeszcze kilku znakomitych muzyków aranżowało te utwory i ich wkład w tę płytę jest nie do przecenienia. Są to Krzesimir Dębski, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz i Włodzimierz Nahorny, sami najlepsi. […] Gitarowe kompozycje Strobla otrzymały piękną oprawę, a jego własne aranżacje są równie interesujące. Specjalnie użyłem sformułowania «kompozycje gitarowe», bo poza tym, że Janusz gra niemal cały czas, wykonując nie tylko melodyczne sola, ale cały czas wplatając się w akompaniament, a nawet towarzysząc orkiestrze. Jest absolutnie dominującym tutaj muzykiem, to jeden wielki koncert na gitarę i orkiestrę!”.

Jazz to sztuka improwizacji, w której nic nie powtarza się tak samo – więc nawet ci miłośnicy talentu mistrza i jego tria, którzy dobrze znają tę płytę, w koncertowej wersji pod batutą Marka Wroniszewskiego odnajdą brzmienia nowe i zawsze fascynujące!

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Walicki-Popiolek Duo „Made in Poland”

Walicki-PopiolekDrugi album duetu gitarowo-fortepianowego Walicki-Popiolek Duo Made in Poland, zawierający muzykę współczesnych kompozytorów polskich inspirowaną bogactwem polskiego folkloru muzycznego, trafił do dystrybucji 1 lutego 2021 roku.

Każdy z utworów został napisany specjalnie dla członków Duetu. Na płycie znalazły się kompozycje nawiązujące do języka muzycznego polskich kompozytorów epoki romantyzmu, utwory inspirowane pięknem przyrody, tradycyjną polską muzyką taneczną i funeralnymi pieśniami z Podlasia. Autorami utworów, łączących tradycje z nowoczesnym językiem muzycznym, są Aleksandra Chmielewska, Jan Oleszkowicz, Adrian Robak, Ewa Fabiańska-Jelińska, Robert Kurdybacha, Anna Maria Huszcza, Kamil Pawłowski, Szymon Gołąbek i Marcin Grabosz.

Ten na wskroś polski projekt, realizowany dzięki funduszom prestiżowego stypendium „Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury, sięga głęboko do korzeni rodzimej kultury muzycznej i odsłania jej nową, nieznaną dotąd stronę brzmieniową. Dzięki temu synkretycznemu projektowi słuchacz będzie miał możliwość podróżowania po pięknym kraju, którym jest Polska, za każdym razem kiedy włączy płytę duetu Walicki-Popiołek.

Płyta będzie dostępna na stronach www.walickipopiolekduo.com i http://seiscordas.pl/. Jej oficjalna premiera odbędzie się 11 czerwca 2021 roku w Sali Koncertowej warszawskiego oddziału PWM (Fredry 8) o godz. 18.00.

Patronat medialny nad płyta objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sinfonia Iuventus online: Mykietyn, Elgar i de Falla

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza na koncert online 30 stycznia 2021 roku o godz. 20.00, który transmitowany będzie z Nowego Domu Sztuki – Pałacu Radziejowicach. W wykonaniu zespołu pod batutą Moniki Wolińskiej zabrzmią Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna, Sospiri Edwarda Elgara i Suita z baletu El amor brujo Manuela de Falli.

Para znakomitych flecistów, Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, wystąpi w Koncercie podwójnym Pawła Mykietyna, który swą premierę miał (w ich wykonaniu) w 2016 roku. Sami artyści tak pisali o tym dziele: „Składa się z trzech wykonywanych attacca części, z których skrajne oparte są na opracowanej przez kompozytora technice ciągłego acceleranda. Niezmiernie ciekawe jest nowatorskie podejście do sfery agogicznej utworu. Partie solowe – będąc w ścisłej symbiozie z partią orkiestry – potraktowane są bardzo oryginalnie. Koncert Pawła Mykietyna z pewnością znacząco wzbogaci współczesną literaturę fletową. Jest wspaniały!”.

O fascynującym balecie Manuela de Falli Zaczarowana Miłość (El Amor Brujo) tak mówił w jednej ze swych radiowych audycji kompozytor i publicysta Roman Palester: „Jest to bodaj najbardziej bezpośredni i najbardziej porywający z jego utworów. De Falla potrafił zakląć w tym utworze cały «canto jondo», czyli ów pierwotny, a niesłychanie wyrazisty ludowy śpiew Andaluzji […] pełen gwałtownych i nerwowych rytmów, o melodyce inspirowanej odwieczną tradycją i ekspresji wyrażającej na zmianę ponure, czarodziejskie obrządki tańców i świeżość nocy andaluzyjskiej”. Instrumentem solowym chętnie zestawianym ze smyczkami bywa harfa . Po taką obsadę sięgnął także wielki angielski neoromantyk Edward Elgar, tworząc w 1914 roku swe Sospiri (Westchnienia), subtelne orkiestrowe adagio o ekspresji pełnej spokoju i zadumy.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Kraków | III Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Chopin pod Wawelem”

Chopin pod WawelemIII edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Chopin pod Wawelem” odbędzie się w Krakowie w dniach 7-11 lipca 2021 roku.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Chopin pod Wawelem" powstały na bazie Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” to pierwszy międzynarodowy monograficzny konkurs pianistyczny organizowany w Krakowie. Pomysłodawcą i założycielem Konkursu jest dr hab. Gajusz Kęska. Organizuje wydarzenie Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” przy współpracy z Akademią Muzyczną im. K. Pendereckiego w Krakowie i POSM im. F. Chopina w Krakowie.

Konkurs, tak samo jak w poprzednich edycjach, przebiegnie w 4 grupach wiekowych, a jurorami będą wybitni pedagodzy i chopiniści z Polski, Włoch, Rosji i Chin. Łączna pula nagród finansowych wynosi 17500 pln.

Zgłoszenia do udziału w Konkursie (na formularzu dostępnym na stronie Konkursu) należy przesłać w terminie do 31 maja 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zdobywcy nagród wezmą udział w koncercie laureatów na zakończenie Konkursu 11 lipca 2021 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszelkie informacje odnośnie regulaminu Konkursu, jurorów i zgloszenia znajdują się na stronie internetowej http://www.chopinpodwawelem.com/ 

Muzyczne spotkanie „Schaeffer elektronicznie”

Schaeffer19 stycznia 2021 o godz. 14.00 na antenie RadioJAZZ.FM zostanie nadany koncert „Schaeffer elektronicznie”. Będzie go można wysłuchać w ramach pasma JazzPRESSjonizm, które prowadzi Piotr Wickowski, redaktor naczelny pisma JazzPRESS. To muzyczna fuzja odległych na pozór kultur wysokiej i alternatywnej, ukazująca ich wspólne, eksperymentalne korzenie.

Koncert muzyki elektronicznej oparty o twórczość Bogusława Schaeffera jest częścią 12. edycji festiwalu „Era Schaeffera” i uzupełnieniem głównego wydarzenia, które odbyło się 23 listopada 2020 jako transmisja online rozpięta między kontynentami i łącząca artystów z Nowego Świata w L.A. i w Warszawie, uczestniczących w spektaklu „Planeta Schaeffer”. Koncert został zrealizowany z inicjatywy Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta, która zajmuje się promocją sztuki współczesnej, a w szczególności propagowaniem dorobku artystycznego Bogusława Schaeffera. Celem projektu „Schaeffer elektronicznie” jest dotarcie z muzyką Bogusława Schaeffera do nowego grona odbiorców, entuzjastów sztuki współczesnej w kraju i za granicą, w tym do młodzieży oraz rozpowszechnianie dzieł Mistrza na przykładzie żywej sztuki w multidyscyplinarnej odsłonie twórców muzyki elektronicznej. Po emisji koncertu w RadioJAZZ.FM, nagrany materiał będzie można odsłuchać w kanałach social media (YouTube, Facebook) Fundacji Aurea Porta.

W ramach wydarzenia „Schaeffer elektronicznie” muzycy Mateusz Adamczyk i Piotr Zaufal wykonają 8 utworów na fortepian cz. II, Monosonatę, Streichquartett, 4H/1P, Equivalenze Sonore, Course Jazz, Collage and Form autorstwa Schaeffera. Obydwaj artyści byli nominowani do nagrody Fryderyki w kategorii muzyka poważna – kameralistyka za album Magia del Tango, nagrany z Marcinem Wyrostkiem oraz zespołem Corazon, z którymi od kilku lat biorą udział w festiwalu „Era Schaeffera”.

Katarzyna Socha

Projekt zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Geniusz Rathausa odkryty na nowo. Światowa premiera fonograficzna w wytwórni DUX

DUX 171221 stycznia 2021 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album wyjątkowy z wielu powodów. To pierwsza rejestracja dwóch utworów kameralnych Karola Rathausa: bardzo rzadko granych, które dodatkowo prawie na pewno nie zabrzmiały dotąd w Ojczyźnie kompozytora.

Karol Rathaus Ensemble zarejestrowało dla wytwórni DUX dwa utwory kameralne okrzykniętego przez niemiecką krytykę w latach dwudziestych ubiegłego stulecia „nadzieją nowej muzyki”: Trio op. 53 i Trio Serenade op. 69, powiększając tym samym zbiór nagrań kameralistyki Rathausa o twórczość dla zespołu trzech instrumentów.

Marcin Hałat (skrzypce), Marcin Mączyński (wiolonczela), Piotr Lato (klarnet) i Aleksandra Hałat (fortepian) albumem Rathaus • Piano Trios przywracają do repertuaru wybitne dzieła kameralne i stwarzają słuchaczom niebywałą możliwość odkrycia muzyki, która przez kilkadziesiąt lat pozostawała w zapomnieniu: „Intymne spotkanie z najwyższej klasy sztuką kompozytorską Karola Rathausa pozwoliło nam, wykonawcom, na dostrzeżenie Jego samego – genialnego, zapomnianego artysty emigranta, w którego twórczości splatają się elementy polskie, europejskie oraz amerykańskie”. Oficjalną zgodę na sygnowanie zespołu nazwiskiem kompozytora wyraziła jego wnuczka.

Płyta dostępna w sprzedaży w oficjalnym sklepie DUX od 21 stycznia, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Łukasz Brzezina

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: oficjalny teledysk

„Alla Polacca” – Pierwsza polska płyta z muzyką na gitarę i harfę

Alla Polacca„Alla Polacca” to tytuł pierwszego polskiego albumu zawierającego polską muzykę na duet gitary i harfy. Utwory na płycie zostały zarejestrowane przez unikatowy duet ACh Duo, który tworzy gitarzysta Aleksander Pankowski vel Jankowski, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, oraz harfistka Noemi Hańczyk, studentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Premiera albumu, wydanego nakładem wydawnictwa small great music (QBK), odbędzie się 15 stycznia 2021 roku.

Nazwa krążka została zainspirowana tytułem jednej z części utworu Suite in modo polonico Aleksandra Tansmana, który znalazł się na płycie w autorskim opracowaniu na gitarę i harfę, wykonanym przez samego kompozytora. Rejestracja Suity jest pierwszym w skali światowej pełnym nagraniem tego dzieła, które od momentu powstania nigdy nie zostało zarejestrowane w całości. Na płycie znajdują się również transkrypcje utworów Fryderyka Chopina w opracowaniu Anny Wołowczyk (Preludium Des-dur „Deszczowe” op. 28 nr 15) oraz samych wykonawców (Walc cis-moll op. 64 nr 2). Całości wydawnictwa dopełniają kompozycje solowe – Góry mgłą złączone (2013) Grzegorza Jurczyka na gitarę oraz Deux images (1943) na harfę Romana Ryterbanda.

Istniejący od 2012 roku zespół ACh Duo rozpoczął współpracę w Szczecinie, podczas nauki w Zespole Szkół Muzycznych II st. im. F. Nowowiejskiego. Od początku swojej działalności był doceniany na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. Od 2018 roku członkowie zespołu zintensyfikowali współpracę, co zaowocowało ich obecnymi osiągnięciami, jak np. I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Suoni d’Arpa w Saluzzo (Włochy, 2018), II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Harfowym im. Marcela Tourniera w Cosenzy (Włochy, 2018) czy III miejsce i nagroda publiczności w II Międzynarodowym Konkursie Gitarowmy „Ida Presti” w Samoborze (Chorwacja, 2020). Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu, który jest jedynym tego typu zespołem w Polsce.

Wydanie płyty realizowane jest przez Stowarzyszenie Rozwoju Gitarystyki Polskiej i zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.AChDuo.com; https://facebook.com/AChDuo