Polmic - FB


nasze patronaty

Elbląg | Wrzesień u boku Beethovena – Elbląska Orkiestra Kameralna inauguruje sezon

EOKCo niesie ze sobą liczba trzynaście? Wbrew pozorom nie pecha, a kolejny, pełen smyczkowych emocji i muzycznych zwrotów akcji, sezon artystyczny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. 22 września 2019 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu kameraliści zainaugurują XIII sezon swojej działalności i jak na pierwsze skrzypce elbląskiej kultury przystało, uczynią to w wyśmienitym towarzystwie i ze znakomitym repertuarem, łączącym to co najlepsze w polskiej i europejskiej sztuce kompozytorskiej.

Orkiestrę w rejs po czasem leniwych, czasem burzliwych, partyturowych wodach poprowadzi duet dyrygentów: Sabrina Stachel i Piotr Jędrzejczyk. Ten duet energią, finezją i kreatywnością mógłby obdzielić niejeden kwartet, kwintet, a nawet orkiestrę symfoniczną. Nie tylko przy pomocy batuty – partytura w dłoniach Piotra Jędrzejczyka to muzyka najwyższych lotów, zarówno w przenośni, jak i sensie dosłownym: jedna z jego kompozycji zagościła na pokładzie samolotów linii Eurolot.

Artyści zaprezentują w Sali Koncertowej ZPSM dzieła Mieczysława Karłowicza, Andrzeja Panufnika i Ludwiga van Beethovena. A skoro smyczki najlepiej czują się w dialogu, dołączy do nich wiolonczela, dzierżona w wirtuozerskim ręku Macieja Kułakowskiego, solisty i kameralisty, który zdominował X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, zdobywając I nagrodę i nagrodę specjalną. Jak napisał jeden z krytyków, to „pochodzeniem Polak, zaś artyzmem – świata obywatel”.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.eok.elblag.eu 

Warszawa | Premiera spektaklu „Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła”

Moniuszko7 września 2019 roku o godz. 19.00 w Wawerskim Centrum Kultury przy ul. Żegańskiej 1A w Warszawie premierowo zobaczymy spektakl Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła, który jest połączeniem sztuki Aleksandra Fredy i muzyki Stanisława Moniuszki.

Spektakl w reżyserii Szczepana Szczykno powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Na przedstawienie składa się jednoaktówka Fredry Świeczka zgasła i pieśni z Nowego Don Kiszota czyli Stu szaleństw, do której to krotochwili Fredry młody Moniuszko skomponował muzykę. Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła to przezabawna i inteligentna komedia muzyczna. Pieśni wykonywane przez sopranistkę Annę Marię Adamiak i pianistę Jerzego Ostrowskiego, wyśmienita gra aktorska i mnóstwo prześmiesznych pomyłek gwarantują, że widzowie nie będą mogli powstrzymać się od śmiechu.

Kraksa pocztowego dyliżansu zmusza dwoje podróżnych do spędzenia nocy w leśnej chatce na odludziu. Z początku nie są sobą zainteresowani. Humor sztuki polega na skontrastowaniu dwóch zupełnie odmiennych etapów ich relacji. Początkowo, gdy nie widzą swoich twarzy, mają o sobie zdecydowanie niekorzystne wyobrażenia i traktują się bardzo obcesowo. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy zauważają, że są dla siebie nawzajem bardzo atrakcyjni. Co wydarzy się między Jadwigą i Władysławem, skoro jak sam autor twierdzi, świeczka zgasła? Opowieść pełna optymizmu oraz dająca wiarę w to, że w ciemności zawsze można odnaleźć drogę. Tę historię o miłości odzwierciedla piękna i mało znana muzyka Stanisława Moniuszki.

Przed pokazem premierowym o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie z potomkami Stanisława Moniuszki.

Wstęp bezpłatny możliwy po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji: http://www.wck-wawer.pl/kasa-biletowa. Liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stanislawmoniuszko.com 

Katowice | Jubileuszowy sezon Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego

FSFilharmonia Śląska w sezonie 2019 / 2020 świętować będzie swoje 75-lecie. Na najbliższy sezon przygotowała więc bogaty program artystyczny, na który składają się koncerty z udziałem światowej klasy solistów. Co więcej, filharmonicy przybliżą Melomanom, jak bogaty jest dorobek artystyczny Śląska i jak wielcy twórcy są z nim związani.

Przez wszystkie lata swojej działalności Filharmonia Śląska nieustannie dowodziła, że Śląsk jest przestrzenią nie tyle industrialną, co muzyczną. Adam Wesołowski, dyrektor Filharmonii Śląskiej, postanowił więc wykorzystać bogactwo kulturowe województwa: „Chcę powrócić do korzeni Filharmonii Śląskiej. Do samych początków, do celów powołania niniejszej instytucji do życia, której jednym z głównych zadań było inspirowanie życia muzycznego regionu. Postanowiłem zatem w repertuarze zarysować śląski wizerunek instytucji oraz podkreślić jej kulturotwórczy charakter poprzez umieszczenie w każdym programie koncertowym dzieł kompozytorów z naszego regionu. Z kolei podkreśleniem kulturotwórczego charakteru Filharmonii Śląskiej będzie mnogość nowo powstałych utworów, które prawykonywać będziemy w sezonie jubileuszowym”.

Sezon zainaugurują dwa koncerty – 20 i 27 września. Na pierwszym z nich wystąpi Śląska Orkiestra Kameralna wraz z najmłodszą skrzypaczką na świecie grającą na Stradivariusie, Sarą Domjanić. Tydzień później, podczas inauguracji Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, usłyszymy m.in. laureata I nagrody w konkursie skrzypcowym im. Tibora Vargi oraz najwyższego odznaczenia Guildhall School of Music and Drama, Borisa Brovtsyna.

Zwieńczeniem sezonu będzie Wielka Gala Jubileuszowa 26 maja 2020 roku w Hali Widowiskowo-Sportowej Spodek. Na tym wyjątkowym koncercie wystąpią wszystkie zespoły Filharmonii Śląskiej, a także wybitni soliści: Leszek Możdżer, Katarzyna Hołysz, Małgorzata Walewska, Andrzej Lampert oraz Aleksander Teliga. Tego wieczoru usłyszymy muzykę Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Ludwiga van Beethovena oraz Leszka Możdżera, a za pulpitem dyrygenckim stanie Mirosław Jacek Błaszczyk.

Bilety będą dostępne w kasie i online od 26 sierpnia.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Z pełnym programem 75. Jubileuszowego sezonu artystycznego można zapoznać się na stronie internetowej https://filharmonia-slaska.eu/ 

Warszawa | SUPERSAM + 1: Marc Ducret i Tomasz Dąbrowski

SuperSamW IV edycji projektu „SUPERSAM +1” wezmą udział Marc Ducret oraz Tomasz Dąbrowski, którzy wystąpią 12 września 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim DZiKu (ul. Belwederska 44A).

„SUPERSAM +1” to cykl wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 12 września spotkają się na jednej scenie gitarzysta Marc Ducret oraz polski trębacz Tomasz Dąbrowski.

Marc Ducret – kompozytor-samouk, interesujący się różnorodnymi technikami wydobywania dźwięku – gra na gitarach elektrycznych i akustycznych, 6-cio i 12-sto strunowych, bezprogowych, barytonowych, sopranowych i preparowanych. Tworzył z takimi artystami jak: Daniel Humair, Michel Portal, Joachim Kühn, Henri Texier, David Friedman, Larry Schneider, Andy Emler, Adam Nussbaum, Didier Lockwood. François Jeanneau.

Tomasz Dąbrowski to trębacz, kompozytor, improwizator, wielokrotnie nagradzany zarówno w Polsce, jak i za granicą. Znany z nagrań grupy TOM TRIO, serii koncertów S-O-L-O, projektów z Tomaszem Stańko, Grażyną Auguścik, Michiyo Yagi, Richardem Boną, Tyshawnem Sorey'em, Krisem Davisem. Dąbrowski jest członkiem duńskiego kolektywu muzycznego i wydawnictwa Barefoot Records.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Kraków | Premiera „Vie et Passion du Christ” Piotra Peszata

Piotr Peszat31 sierpnia 2019 roku o godz. 20:00 w krakowskiej Cricotece – Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – odbędzie się prawykonanie para-oratoryjnego utworu na zespół kameralny, live-electronics i wideo Vie et Passion du Christ autorstwa Piotra Peszata.

Główną inspiracją do powstania utworu, jak również punktem wyjścia dla działań kompozytorskich, jest film niemy Żywot i męka Jezusa Chrystusa (fr. Vie et Passion du Christ) z 1903 roku w reżyserii Lucien Nongueta i Ferdinanda Zecca. Stanowi jeden z pierwszych obrazów filmowych kolorowanych wykorzystujących technikę ręcznego barwienia pathéchrome. W 1995 roku Żywot i męka Jezusa Chrystusa znalazł się na watykańskiej liście 45 znaczących filmów w kategorii filmów o szczególnych walorach religijnych, opracowanej z okazji 100-lecia kina.

Oratorium Piotra Peszata jest niezwykle nowatorskie pod względem gatunkowym, ponieważ połączy muzykę, teatralizację działań instrumentalistów oraz wizualność w nietradycyjny sposób. Warstwa muzyczna stanowi wiodący element dzieła, niemniej – w kontekście wykorzystania fragmentów filmu niemego jako warstwy wideo – ma nie tyle prowadzić, co sugerować, antycypować lub nawiązywać do obrazu. Tradycyjne brzmienie instrumentarium zespołu kameralnego zostanie poszerzone o nietradycyjne sposoby wydobywania dźwięku, brzmienia elektroniczne, partie mówione i śpiewane, realizowane przez instrumentalistów. Wybór tematu dzieła podkreśla aktualność tematyki religijnej w XXI w. oraz wskazuje istotne miejsce estetyki chrześcijańskiej jako ważnego i inspirującego dziedzictwa kultury.

Wykonawcą koncertu będzie zespół Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie 2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kompozytorze – na stronie www.peszat.com 

Lublin | Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin

Fonie LublinaMimo wakacji cykl koncertów „Fonie Lublina” trwa nieprzerwanie. 24 sierpnia 2019 roku o godz. 18:00 w lubelskim Trybunale Koronnym będzie miał miejsce koncert „Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin”.

W sierpniu przyszła pora na skonfrontowanie muzyki Moniuszki z najbardziej eminentną dla polskiego romantyzmu twórczością Chopina. Co łączyło a co dzieliło tych dwóch najbardziej znanych przedstawicieli polskiej muzyki XIX wieku – o tym można będzie dowiedzieć się podczas najbliższego wydarzenia.

O Fryderyku Chopinie mówi się jako o romantyku; Moniuszkę zaś często przedstawia się jako pozytywistę. Na gruncie historycznym i estetycznym teza ta broni się jako prawdziwa, jednak gdy z bliska przyjrzy się muzyce obu artystów okaże się, że nie dzieli ich aż tak dużo, jak powszechnie się uważa. W programie znajdą się pieśni obu kompozytorów – zarówno te znane i te zdecydowanie rzadziej wykonywane. Ten trzon uzupełniony zostanie przykładami twórczości kontynuatorów ich tradycji – wybitnych pianistów-kompozytorów oraz twórców oper i pieśni. Utwory wykonają sopranistka Ewa Biegas oraz pianiści Agnieszka Schulz-Brzyska i Grzegorz Biegas.

Karol Furtak

Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Katowice | Filharmonia Śląska od najmłodszych lat

FSFilharmonia Śląska im. H. M. Góreckiego w jubileuszowym, 75 sezonie 2019 / 2020 zaprasza do siebie Melomanów w każdym wieku na koncerty edukacyjne.

Dla tych najmłodszych została przygotowana szeroka oferta koncertów i audycji edukacyjnych, które nie tylko wprowadzą ich w magiczny świat muzyki, ale i sprawią, że pokochają ten świat całym sercem.

Drzwi sal koncertowych otwierają się szeroko przed dziećmi – nawet, jeśli nie zdążyły jeszcze przyjść na świat! „Filharmonia Malucha”, „Akademia muzycznego smaku”, „Muzyczne przedszkole”, „Kameralne spotkania z muzyką” i „Młoda Filharmonia” to koncerty i audycje, które dostosowanym do wieku słuchacza słowem przybliżą muzykę, instrumenty i dźwięki każdemu słuchaczowi. „Dźwiękowy Domek Emocji” z kolei to zajęcia z elementami arteterapii, które cieszą się dużym zainteresowaniem już od kilku lat.

Filharmonia Śląska, jako pierwsza w Polsce instytucja, która dotarła z koncertami do szkół, kontynuuje tę tradycję, oferując koncerty i audycje wyjazdowe. Przedszkola, szkoły i instytucje kultury mogą zatem gościć filharmoników w swoich progach, przez co muzyka stanie się jeszcze bliższa. „Pani Gama zaprasza”, „Spotkania z muzyką” i „Audycje szkolne” to właśnie te cykle, które łączą dźwięki, komentarz i edukację muzyczną w ciekawą całość, rozwijając wrażliwość najmłodszych słuchaczy i ucząc ich, jak czytać i odbierać muzykę.

Patronat medialny nad jubileuszowym sezonem Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 

Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019 – zgłoś kandydaturę!

KoryfeuszRozpoczyna się IX edycja nagrody polskiego środowiska muzycznego „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Do 10 września 2019 roku za pośrednictwem strony www.koryfeusz.org.pl można zgłaszać kandydatury do nagrody w kategoriach: „Osobowość roku”, „Wydarzenie roku” oraz „Nagroda honorowa”, a także w kategorii „Odkrycie roku”, przyznawanej debiutującym artystom.

Nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej” środowisko muzyczne przyznaje od 2011 roku swoim najwybitniejszym przedstawicielom. Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca. „Koryfeusz” jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej – gatunkowo i chronologicznie – muzyki polskiej. Nagroda przyznawana jest za dokonania w minionym sezonie artystycznym, z wyłączeniem „Nagrody honorowej” przyznawanej za całokształt działalności. Zgłoszenia mogą dokonywać osoby związane z polskim życiem muzycznym.

Wyboru laureatów w kategoriach „Osobowość roku”, „Wydarzenie roku” i „Nagroda honorowa” podczas tajnego głosowania dokonuje Kolegium Elektorów. W jego skład wchodzą rektorzy akademii muzycznych, uniwersytetów, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze z mediów zajmujących się muzyką, przedstawiciele związków i organizacji branżowych, a także wszyscy laureaci dotychczas nagrodzeni nagrodą we wszystkich kategoriach. Nagrodę w kategorii „Odkrycie roku” przyznaje się na podstawie otwartego głosowania publiczności, które odbędzie się między 16 a 19 września na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Ogłoszenie laureatów nastąpi podczas uroczystej Gali 1 października. Laureaci otrzymają statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Warszawa | Sierpniowe popołudnia w Sinfonii Varsovii

SVCo weekend o godz. 16.00 orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby (Grochowska 272) na koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Na słuchaczy czekają tematyczne koncerty kameralne „Dawna Warszawa” i „Improwizacja”.

Letnie Koncerty na Grochowskiej w sierpniu podzielone zostały na dwa nurty. Sierpniowe soboty będą dedykowane „Dawnej Warszawie”. Publiczność wysłucha kameralnej muzyki polskich twórców, którzy cieszyli się popularnością w I połowie XX wieku, piosenek z lat 20-tych i 30-tych, a także utworów z repertuaru duetu fortepianowego Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika, który występował w kawiarniach Warszawy w czasie okupacji. W ramach tego nurtu zaprezentują się: zespół wokalny Il Canto, Camerata Vistula z wiolonczelistką Anną Wróbel oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, czyli Lutosławski Piano Duo.

Natomiast niedzielne koncerty będą spotkaniami z twórczością improwizowaną, jedną z najtrudniejszych sztuk wykonawczych, która występuje w różnych stylach i gatunkach muzycznych na przestrzeni wieków. W programie koncertów znalazły się m.in. średniowieczne pieśni, barokowe concerti grossi, muzyka francuskich klawesynistów oraz opracowania utworów Krzysztofa Pendereckiego. Na scenie wystąpią zarówno wykonawcy młodego pokolenia – klawesynista Stanisław Łopuszyński, orkiestra barokowa Cornu Copiae z Karoliną Habało – jak i uznany charyzmatyczny zespół Atom String Quartet.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | „Penderecki” – premiera najnowszej płyty Atom String Quartet

SV25 sierpnia 2019 roku o godz. 16:00 w Pawilonie Koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach cyklu „Letnie koncerty na Grochowskiej” odbędzie się premiera płyty Penderecki zespołu Atom String Quartet.

Na płycie znajdą się opracowania kompozycji Krzysztofa Pendereckiego – wybitnego polskiego kompozytora naszych czasów: Capriccio na tubę solo, Trzech miniatur na klarnet i fortepian, Trzech utworów w dawnym stylu, Suity na wiolonczelę solo oraz Preludium na klarnet solo. Płyta została zarejestrowana w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Instytucja ta jest także wydawcą krążka. Zespół ma na koncie już pięć autorskich płyt, w tym dwie nagrodzone „Fryderykami”, koncertuje na całym świecie.

„Główną oś programu stanowią utwory kameralne i solowe na instrumenty dęte z młodzieńczego okresu twórczości Mistrza, które przeplatane są Trzema utworami w dawnym stylu. Witalizm, motoryka, energia to podstawowe cechy wybranych dzieł. W naturalny sposób stały się one pretekstem do dalszych poszukiwań kwartetu, który w charakterystyczny dla siebie sposób interpretuje dzieła Pendereckiego nadając im zupełnie nowy kontekst. Nie brakuje tu z jednej strony szacunku dla materiału nutowego, z drugiej zaś odważnych decyzji formalnych, które stanowią ramy fragmentów improwizowanych” – mówią muzycy kwartetu.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/2019-05-18-letnie-koncerty-na-grochowskiej-9-edycja1.html?t=1564094730 

XX Letnia Filharmonia AUKSO

AUKSOMiędzy 16 a 22 sierpnia 2019 roku Suwalszczyzna będzie sceną koncertów orkiestrowych, kameralnych, warsztatów, spotkań, a także wydarzeń towarzyszących jubileuszowej XX Letniej Filharmonii AUKSO. Program festiwalu, jak co roku, dostarczy mieszkańcom i turystom odwiedzających Suwalszczyznę atrakcji najwyższego artystycznego kalibru.

W gronie zaproszonych artystów znajdą się przedstawiciele polskiej sceny muzyki klasycznej: zdobywca nagrody Niemieckiej Krytyki Płytowej wiolonczelista Andrzej Bauer i odnoszący spektakularne sukcesy po obu stronach oceanu śpiewak operowy Tomasz Konieczny oraz kameraliści z Alternative Ensemble. Artystom będą towarzyszyć muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Festiwal programowo zaznaczy również ważną rocznicę dla kultury i sztuki światowej – dwusetlecie urodzin ojca polskiej opery narodowej Stanisława Moniuszki. W nurcie klasycznym zabrzmią utwory uznanych kompozytorów (Wolfgang Amadeus Mozart, Piotr Czajkowski), we współczesnym usłyszymy muzykę Tadeusza Bairda i Krzesimira Dębskiego.

Festiwal zainauguruje 16 sierpnia koncert poświęcony 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Na koncercie finałowym 22 sierpnia zabrzmią współczesne akcenty: solistce Kasi Moś towarzyszyć będą muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy nowe kompozycje zapowiadające kolejny album artystki, uzupełniony utworami z płyty Inspination, utwory Krzesimiera Dębskiego oraz… pieśni Stanisława Moniuszki.

AUKSO to również edukacja. We współpracy z Państwową Szkołą Muzyczną im. Emila Młynarskiego I i II stopnia w Suwałkach odbędą się warsztaty i zajęcia mistrzowskie dla młodych wiolonczelistów poprowadzone przez Andrzeja Bauera. Udział w spotkaniach i prezentacjach wezmą Andrzej Bauer, Krzesimir Dębski, Marek Moś i Andrzej Strumiłło.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://soksuwalki.eu/xx-letnia-filharmonia-aukso-wigry-2019/ 

Warszawa | Lato w Sinfonii Varsovii – sierpień

SVTrwający od maja wiosenno-letni sezon artystyczny „Lato w Sinfonii Varsovii” nie zwalnia tempa! Na słuchaczy czekają tematyczne koncerty kameralne, popularne potańcówki, muzyczny spektakl dla całych rodzin oraz koncert orkiestrowy z wirtuozem gitary Krzysztofem Meisingerem.

Letnie Koncerty na Grochowskiej w sierpniu podzielone zostały na dwa nurty. Sobotnie spotkania będą należały do muzyki Dawnej Warszawy – piosenek lat 20-tych i 30-tych XX wieku, a także utworów cieszących się popularnością wśród warszawiaków w I połowie XX wieku. Podczas koncertów wystąpią: skrzypaczka Joanna Okoń z pianistką Katarzyną Glensk (3.08), zespół wokalny Il Canto (10.08), Camerata Vistula z wiolonczelistką Anną Wróbel i kierownikiem artystycznym Andrzejem Wróblem (17.08) oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik tworzący Lutosławski Piano Duo (24.08).

Niedziele natomiast wypełnione będą muzyką z elementami improwizacji. Zaproszeni artyści przedstawią repertuar z różnych epok, ponieważ ta trudna sztuka wykonywania muzyki niezapisanej jest obecna nie tylko w jazzie. Brzmienia średniowiecza i renesansu wykreuje zespół instrumentów dawnych Ars Nova (4.08), a tydzień później orkiestra Cornu Copiae ze skrzypaczką Karoliną Habałą (11.08) przeniosą słuchaczy w świat baroku. W kolejną niedzielę (18.08) klawesynista Stanisław Łopuszyński wykona muzykę z repertuaru francuskich klawesynistów oraz współczesną. Na zakończenie cyklu odbędzie się specjalne wydarzenie. Atom String Quartet podczas ostatniego Letniego Koncertu na Grochowskiej (25.08) zaprezentuje utwory Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego Orkiestry Sinfonia Varsovia, w autorskich aranżacjach. Koncert będzie jednocześnie premierą najnowszej płyty zespołu pt. Penderecki.

W pierwszą niedzielę sierpnia (4.08) o godzinie 11:00 odbędzie się kolejne spotkanie z serii Poranków na Grochowskiej. Spektakl Zoobacz, Zoo! napisany został na podstawie wierszy Zoo Jana Brzechwy. Autorska muzyka Zuzanny Falkowskiej i Jana Stokłosy oraz lubiane przez najmłodszych wiersze o niedźwiedziu, dziku, żyrafie i innych zwierzętach stworzą ciekawy świat zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Sierpień z Sinfonią Varsovią

SVW dniach 4, 11, 18 i 25 sierpnia 2019 roku na warszawskiej letniej scenie muzycznej przy ul. Grochowskiej 272 będą miały miejsce koncerty „Improwizacja” z cyklu „Lato z Sinfonią Varsovią”.

Sinfonia Varsovia zaprasza na niezwykłe spotkania z artystami, dla których, jak podkreśla muzykolog Piotr Wojciechowski, „improwizacja stała się drugą naturą; dla których przetworzone w mgnieniu oka dźwięki są nie mniej istotne niż te zapisane; dla których granica między wykonawcą a kompozytorem (czasem też między gatunkami) zaciera się tak bardzo, że nie ma ona już większego znaczenia; i wreszcie dla których wzbogacanie zastanego i przemienianie w coś nowego stało się sensem muzycznej wspólnoty. Wszystko to w granicach zasad, które godzinami ciężkiej pracy muzycy poznawali i przyswajali, by weszły one do artystycznego krwioobiegu – harmonie jazzowe, technika basso continuo, budowanie fugi barokowej, ludowe zdobnictwo muzyczne i poszukiwanie nietypowych brzmień, a w ramach tego jakaś muzyczna dezynwoltura, by nigdy nie popaść w schematy – by nie przestawać tworzyć”.

Podczas sierpniowych koncertów w siedzibie Sinfonia Varsovia wystąpią zespół instrumentów dawnych Ars Nova, orkiestra barokowa Cornu Copiae, Atom String Quartet, zaś w roli solistów usłyszymy sopranistkę Katarzynę Bienias oraz pianistę i klawesynistę Stanisława Łopuszyńskiego. Dawne tańce zaprezentują Joanna Lichorowicz i Sławomir Greś. W wykonaniu artystów usłyszymy muzykę średniowieczną, barokową, pieśni sefardyjskie, a także utwory Krzysztofa Pendereckiego w aranżacji jazzowego Atom String Quartet.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Łódź | Międzynarodowe kursy pianistyczne Bacewicz International Summer Music Academy

BISMAW dniach 19–26 sierpnia 2019 roku łódzka Akademia Muzyczna gościć będzie młodych pianistów z całego świata. A to za sprawą organizowanych przez uczelnię i Stretto Music Foundation międzynarodowych kursów pianistycznych Bacewicz International Summer Music Academy. Oprócz zajęć z wybitnymi pedagogami w programie przedsięwzięcia znajdzie się pięć otwartych dla publiczności koncertów z muzyką fortepianową.

Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z prestiżowych uczelni – Royal College of Music w Londynie oraz Universität Mozarteum w Salzburgu. Będą to profesorowie Dmitri Alexeev i Jacques Rouvier oraz artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov i Jianing Kong.

Jak zaznacza Julia Kociuban, polska pianistka, inicjatorka i dyrektor imprezy, „Do udziału w BISMA zgłosiły się pięćdziesiąt dwie osoby z trzynastu różnych krajów: Chin, Wielkiej Brytanii, Rosji, Belgii, Polski, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Serbii, Słowenii, Iranu i Turcji. Po przesłuchaniu ich nagrań wyłoniliśmy trzydziestu sześciu najzdolniejszych pianistów, którzy przyjadą do Łodzi”.

W ramach BISMA zaplanowano pięć koncertów: „Klasycy wiedeńscy”, „Grażyna Bacewicz in memoriam”, „Chopin i perły romantyzmu” oraz „Wielcy kompozytorzy XX wieku”. Koncert poświęcony patronce imprezy poprzedzi wykład Małgorzaty Gąsiorowskiej Życie i twórczość Grażyny Bacewicz prowadzony w języku angielskim (22 sierpnia, godz. 18.00).

Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa, podczas której zaprezentują się najlepsi młodzi pianiści, biorący udział w projekcie; wręczona zostanie również Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/kursy-pianistyczne-bisma 

II Cykl koncertów „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”

Czas Sztuki4 sierpnia 2019 roku rozpocznie się organizowany przez Fundację „Czas Sztuki” II Cykl koncertów „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, i to z podwójną siłą. Cykl koncertowy potrwa do 8 września.

O godz. 10.00 w altanie przed Kościołem św. Wojciecha Biskupa i Męczennika w Jeruzalu tuż po mszy świętej oraz o godz. 18.00 w Parku Miejskim w Kałuszynie wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet, prezentując klasyczne brzmienie kwartetu smyczkowego w różnorodnych kompozycjach, również rozrywkowych. Pokazane zostaną różne oblicza zespołu jakim jest kwartet smyczkowy. Nie zabraknie utworów znakomitych kompozytorów, jak Antonio Vivaldi, Johannes Brahms, Mikołaj Rimski-Korsakow, Aleksander Borodin, Wolfgang Amadeus Mozart, Johann Strauss, ale pojawią się również utwory znane wszystkim takich wykonawców, jak ABBA, Metallica, Michael Jackson i inni.

W przypadku niepogody koncert w Jeruzalu odbędzie się o godz. 12.00 w Kościele i w programie pojawią się najpiękniejsze utwory klasyczne i liturgiczne, a koncert o godz. 18.00 będzie miał miejsce w Domu Kultury w Kałuszynie.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl pięciu koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbędzie się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbędą się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. W programie znajdą się dzieła kompozytorów z różnych epok, a także utwory polskich kompozytorów, w tym Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i Macieja Batora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/