Polmic - FB


nasze patronaty

Katowice | „Solidarni z Ukrainą": recital harfowy Veroniki Lemishenko

POLMICKolejny koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod hasłem „Solidarni z Ukrainą" odbędzie się 26 marca 2022 o godz. 20.00. W sali kameralnej Filharmonii Śląskiej wystąpi znakomita harfistka Veronika Lemishenko.

Veronika Lemishenko jest dyrektorką artystyczną Konkursu i Festiwalu Glowing Harp, organizowanego w Charkowie, członkinią Rady Dyrektorów Światowego Kongresu Harfowego. Artystka ta występowała na licznych międzynarodowych festiwalach, w tym podczas La Folle Journée i Camac Festival we Francji, HarpMasters Festspiele w Szwajcarii, Lisboa Harp Seminar w Portugalii i wielu innych. Jest także laureatką międzynarodowych konkursów harfowych we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Czechach, Bułgarii, Rosji, Grecji i Singapurze.

W jej wykonaniu zabrzmią dzieła Domenica Scarlattiego, Vasyla Barvinsky’ego, Myroslava Skoryka, Auguste’a Duranda, Paula Pattersona, Felixa Godefroida, a także Parafraza Ukraińskiego Hymnu Narodowego autorstwa Aldony Poczwardowskiej.

Koncert połączony będzie ze zbiórką środków na rzecz ofiar wojny w Ukrainie, prowadzoną przez wolontariuszy Stowarzyszenia Pokolenie w Katowicach.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/recital-harfowy-veroniki-lemishenko-solidarni-z-ukraina/ 

Opole | Laureaci Konkursu Chopinowskiego

FOOstatniej jesieni oczy całego świata zwrócone były na Polskę i salę koncertową Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie odbywał się XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Laureaci Konkursu – Aimi Kobayashi, Martín García García, Kyōhei Sorita i Alexander Gadjiev – wystąpią w Filharmonii Opolskiej 29 i 30 marca 2022 o godz. 19.00. Towarzyszyć solistom będzie Orkiestra Filharmonii pod batutą Przemysława Neumanna.

Już sam udział w tym Konkursie jest dla młodych pianistów wielką nobilitacją, a tytuł laureata otwiera przed najlepszymi najważniejsze drzwi muzycznego świata, właściwie – zmienia ich życie. Filharmonia Opolska – będąc jednym z przystanków w koncertowej trasie czworga wyróżnionych artystów – również staje się częścią tej zmiany.

Dwa wieczory wypełni oczywiście muzyka Fryderyka Chopina, a każdy z koncertów patrona Konkursu (I Koncert e-moll i II Koncert f-moll) będzie można usłyszeć dzień po dniu, w dwóch wykonaniach.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Beethoven, Skoryk, Bacewicz i Haydn

POLMIC26 marca 2022 o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Victorii Zhadko, laureatki pierwszej nagrody na prestiżowym, międzynarodowym konkursie im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W partii solowej zaprezentuje się Karolina Nowotczyńska, koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. W interpretacji znakomitych muzyków zabrzmią dzieła Jurija Szewczenki, Ludwiga van Beethovena, Myrosława Skoryka, Grażyny Bacewicz i Josepha Haydna.

Koncert rozpocznie utwór Szewczenki Jesteśmy, będący parafrazą melodii hymnu państwowego Ukrainy Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola. Wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Skoryka zyskała popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014.

Kilka z Symfonii londyńskich Haydna zawiera muzyczne „ekstrawagancje”, z których słynął kompozytor. Przedostatnia z Londyńskich – 103. Symfonia Es-dur rozpoczyna się tajemniczym „werblem” na kotłach, od którego przyjęła swe sławne miano. Także uderzenia w kotły w prostym rytmie rozpoczynają jedyny Skrzypcowy koncert op. 61 Beethovena.

Wdzięczny Koncert na orkiestrę smyczkową Bacewicz z roku 1948 wchodzi w ciekawy dyskurs z muzyczną przeszłością. Stefan Kisielewski pisał o nim żartobliwie: „taki współczesny Koncert brandenburski”.

Na najbliższy koncert dostępne będą bezpłatne bilety dla uchodźców z Ukrainy i towarzyszących im polskich opiekunów, którzy pomogliby w przekazaniu tej informacji oraz w dotarciu na koncert.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Premiera projektu Milo Kurtisa w NOSPR!

NOSPR„Sefardic Music” to nowy projekt Milo Kurtisa z udziałem jego przyjaciół z zespołu MILO Ensemble oraz znakomitych gości: Leszka Możdżera, Dave`a Douglasa, Kayah, Wojciecha Waglewskiego i Tayeba Emamgholi, wirtuoza instrumentu daf. Taki zestaw osobowości na jednej scenie to rzadka sposobność! „Sefardic Music” zabrzmi premierowo w sali koncertowej NOSPR już 24 marca 2022 o godz. 20.30.

Milo Kurtis od pięćdziesięciu lat jest jedną z najbarwniejszych postaci polskiej sceny niezależnej, związanej z awangardą, muzyką improwizowaną, world music i free jazzem. Był jednym z pierwszych artystów, którzy otwierali przed polską publicznością nieskończone bogactwo muzyki świata. Muzykę Żydów sefardyjskich Milo Kurtis postanowił zaaranżować na nowo, w swoim stylu – połączył ją z innymi muzycznymi tradycjami. Pomieszał języki – pieśni będą wykonywane po grecku, hebrajsku i w języku ladino, używanym przez Sefardyjczyków, wywodzącym się ze średniowiecznego dialektu hiszpańskiego.

Zaproszenie Milo Kurtisa do udziału w projekcie „Sefardic Music” przyjęli jego znakomici przyjaciele, w tym jeden z najwybitniejszych trębaczy swojego pokolenia nominowany wielokrotnie do Grammy – Dave Douglas, który przylatuje do Katowic na ten jeden koncert specjalnie z Nowego Jorku. Znakomity skład dopełnia Tayeb Emamgholi, wirtuoz instrumentu daf. W projekcie Kurtisowi towarzyszy też oczywiście jego MILO Ensemble, zespół tworzony przez wybitnych muzyków z różnych kontynentów. Dzięki nim ze sceny zabrzmią takie instrumenty, jak darabuka, riqq, daf, oud, saz czy santur. To będzie fascynująca podróż.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: https://bit.ly/3CPQsQm 

Łódź | Koncert z udziałem Leonory Armellini inaugurujący XXI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi

POLMICLaureatka V nagrody XVIII Konkursu Chopinowskiego podczas koncertu inaugurującego XXI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi 3 kwietnia 2022 o godz. 18.00 w łódzkiej Akademii Muzycznej zaprezentuje Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44 Roberta Schumanna i Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Leonora Armellini – włoska pianistka, kameralistka, pedagog. Z wyróżnieniem ukończyła Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie w klasie Sergia Perticaroliego. Jest laureatką wielu konkursów o skali międzynarodowej. Wśród jej najważniejszych osiągnięć można wyróżnić V nagrodę XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2021). Na koncercie inaugurującym Konkurs wystąpi wraz z muzykami: Sławomirą Wilgą (I skrzypce), Dominiką Przech (II skrzypce), Nelą Zaforemską (altówka), Agatą Nowak (wiolonczela) i Michałem Sobusiem (kontrabas).

Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi to najstarszy w Polsce konkurs poświęcony wykonawstwu muzyki kameralnej, organizowany od 1961 roku. W jury Konkursu zasiądą: Łukasz Błaszczyk, Massimiliano Caldi, Michał Drewnowski, Alexander Hintchev, Agata Igras, Yair Kless, Włodzimierz Zalewski i Sylwia Michalik (sekretarz).

Na początku kwietnia do Akademii Muzycznej w Łodzi przyjadą artyści z niemal 20 krajów, m.in. z: Japonii, Korei Południowej, Chin, USA, Brazylii, Grecji, Francji, Hiszpanii, Holandii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Czech, Słowacji i Włoch. Łącznie 77 zespołów weźmie udział w I etapie konkursu. Otwarte przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 4-9 kwietnia.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie. Dofinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/kwiecien-2022/156536-xxi-miedzynarodowy-konkurs-muzyki-kameralnej-im-kiejstuta-bacewicza-w-lodzi-koncert-inauguracyjny 

Wrocław | VIII Polski Konkurs Duetów

POLMICKolejna edycja Polskiego Konkursu Duetów zrzesza aż osiem uczelni muzycznych. W 2022 roku ten międzyuczelniany Konkurs organizowany jest przez Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: w dniach 25–26 marca odbędą się przesłuchania duetów instrumentalnych, natomiast 27–28 marca – duetów wokalnych. Wydarzenie będzie transmitowane online na YouTube AMKL.

Dla społeczności wrocławskiej uczelni jest to spore wyróżnienie i ogromna radość – konkurs, który powstał z inicjatywy Prorektor ds. artystycznych i naukowych AMKL prof. dr hab. Magdaleny Blum i prof. dr hab. Grzegorza Biegasa. Konkurs skierowany jest wyłącznie do studentów, co wyróżnia go na arenie ogólnopolskiej, a także międzynarodowej: umożliwia młodym artystom sprawdzenia się i wymiany doświadczeń na etapie nauki akademickiej. Do Jury zaproszono grono ekspertów będących przedstawicielami wszystkich najważniejszych ośrodków muzycznych w kraju.

Inicjatywa zorganizowania Polskiego Konkursu Duetów zrodziła się w czasie obchodów 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina. Stąd też od samego początku w ramach wydarzenia istotną rolę odgrywa promocja muzyki polskiej. W repertuarze dotychczasowych edycji, w kategorii duetów wokalnych obowiązkowe było wykonanie pieśni rodzimego twórcy, w każdym roku innego – m.in. F. Chopina, S. Moniuszki, L. Różyckiego, F. Nowowiejskiego, B. Żeleńskiego, J. Galla, Z. Noskowskiego. W tym roku, jedną z obowiązkowych pozycji repertuarowych będzie liryka wokalna Mieczysława Wajnberga.

W ramach wydarzenia odbędą się również kursy mistrzowskie dla uczestników, które w tym roku poprowadzi Tobias Koch. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem MKiDN, Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Prezydenta Miasta Wrocław.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o projekcie: https://amuz.wroc.pl/viii-polski-konkurs-duetow-7112/?date=2022-03-25 

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Aleksandra Świgut

NOSPR19 marca 2022 o godz. 18.00 na zaproszenie Kwartetu Śląskiego pianistka Aleksandra Świgut wystąpi w roli solistki w ramach w cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”. W siedzibie NOSPR zabrzmi polska muzyka XIX i XX w.: utwory Juliusza Zarębskiego, Andrzeja Krzanowskiego i Aleksandra Lasonia.

Dwa dzieła, które usłyszymy podczas najbliższego koncertu, zostały skomponowane specjalnie dla Kwartetu Śląskiego. Swój II Kwartet smyczkowy kompozytor zadedykował Kwartetowi Śląskiemu i współpracował z zespołem komponując ten utwór. Natomiast IV Kwartet smyczkowy „Tarnogórski” Aleksandra Lasonia powstał z okazji jubileuszu Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Po dokonanym przez Kwartet Śląski prawykonaniu utworu Marek Skocza w recenzji na łamach „Dziennika Zachodniego” pisał: „Po wybrzmieniu ostatniego taktu IV Kwartetu smyczkowego Aleksandra Lasonia publiczność wykonawcom i kompozytorowi zgotowała standing ovation. Bo jest to dzieło niezwykle emocjonalne, wychodzące od bardzo długich pociągnięć smyczków i nagle objawiające góralski temperament i poczucie niezależności…”.

Jako ostatni tego wieczoru zabrzmi Kwintet fortepianowy g-moll op. 34ucznia Liszta Juliusza Zarębskiego – jedno z najlepszych dzieł kameralnych na kartach muzyki polskiej XIX wieku.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/ 

Opole | Muzyka pokoju

POLMIC„Muzyka Pokoju” to nie tylko tytuł koncertu, który odbędzie się 25 marca 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej. To również życzenie, by muzyka była nie tylko wyrazem solidarności, ale także faktycznie przyczyniła się do tak bardzo potrzebnych dla uzyskania pokoju zmian w myśleniu i działaniu.

Wieczór rozpocznie Uwertura koncertowa „Campana”, napisana w 2021 roku przez ukraińskiego kompozytora, Mykhailo Shveda. Następnie zabrzmią dwa dzieła stworzone przez wybitnych kompozytorów-pianistów epoki romantycznej: Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Clary Schumann oraz I Koncert fortepianowy Es-dur Franza Liszta.

Wieczór zakończy III Symfonia c-moll op. 14Witolda Maliszewskiego, powstała w 1907 roku. Pewnym novum jest tu część trzecia, gdzie Maliszewski (w miejscu tradycyjnego scherza) umieścił Temat z wariacjami, charakteryzujący się szczególnie barwną instrumentacją i ambitnym podejściem do warstwy rytmicznej.

Dzieła zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna; w roli solistki wystąpi gruzińska pianistka Mariam Batsashvili.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 

Wrocław | Równonoc

NFMProgram koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum 26 marca 2022 o godz. 18.00 przedstawia się fascynująco: znalazły się w nim bowiem utwory kompozytorów mniej rozpoznawalnych, a wartych uwagi słuchaczy. Wielką atrakcją będzie prawykonanie Koncertu fortepianowego „Equinox” Rudiego de Bouwa, którym pokieruje sam kompozytor.

Koncert rozpocznie wykonanie Melodii Myroslava Skoryka. Ten krótki, śpiewny i nieco melancholijny utwór jest motywem przewodnim dramatu wojennego Vysokyy pereval z 1982 roku. Następnie wysłuchamy Koncertu fortepianowego „Equinox” Rudiego de Bouwa. Kompozytor i dyrygent przyszedł na świat w 1970 roku, a kształcił się w Luksemburgu i Liège. Jego dorobek obejmuje dzieła fortepianowe, kameralne i przeznaczone na większe składy, w tym na smyczki. Artysta często pojawia się we Wrocławiu, by pokierować NFM Orkiestrą Leopoldinum, a prawykonanie jego najnowszego dzieła będzie dużą atrakcją tego koncertu.

Ostatnim utworem w programie koncertu jest Suita austriacka op. 51 Sergiusza Bortkiewicza. Ten urodzony w 1877 roku w Charkowie kompozytor polskiego pochodzenia w 1922 roku osiadł w Wiedniu. Austria stała się jego drugim domem, a wyrazem jego sympatii dla tego kraju jest przystępna i eklektyczna suita z 1939 roku, będąca hołdem złożonym austriackiej kulturze.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Wrocław | Pieśni księżniczki

NFMWielką atrakcją koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Giancarla Guerrera 25 marca 2022 o godz. 19.00 będzie polskie prawykonanie nowej wersji Sześciu pieśni księżniczki z baśni Karola Szymanowskiego w opracowaniu na głos i orkiestrę Bruna Dozza. Partię solową zaśpiewa w tym utworze znakomita sopranistka Iwona Sobotka, należąca do najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich śpiewaczek naszych czasów.

Koncert rozpocznie się wykonaniem Interludium – krótkiego, późnego dzieła Witolda Lutosławskiego, które miało w założeniu kompozytora oddzielać od siebie dwa inne jego utwory: Łańcuch II i Partitę. Jest pozbawione jakichkolwiek kontrastów, utrzymane w cichej dynamice i powolnym tempie. Wykreowany w nim fantastyczny, oniryczny nastrój sprawia, że uznawane jest za jedno z najwybitniejszych w dorobku Lutosławskiego.

Sześć pieśni księżniczki z baśni Szymanowskiego powstały w 1915 roku do tekstów siostry kompozytora, Zofii. Długie, arabeskowe wokalizy głosu solowego tworzą nierzeczywisty, baśniowy i egzotyczny klimat. Poszczególne ogniwa otrzymały tytuły: Samotny księżyc, Słowik, Złote trzewiczki, Taniec, Pieśń o fali i Uczta. Spośród tych miniatur Szymanowski opracował w 1933 roku na głos i orkiestrę pierwszą, drugą i czwartą. Trzecia, piąta i szósta doczekały się wersji orkiestrowej dopiero w czasach nam współczesnych – przygotował je włoski kompozytor Dozza.

Wysłuchamy też Sieben frühe Lieder Albana Berga i Metamorfozy symfoniczne na temat Carla Marii von Webera Paula Hindemitha.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Kraków | Jerzy Fitelberg: II Koncert Monograficzny

FitelbergPan Ton String Quartet we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Polskim Towarzystwem Altowiolowym zapraszają na II Koncert Monograficzny poświęcony muzyce kameralnej Jerzego Fitelberga na kwartet smyczkowy, który odbędzie się 19 marca 2022 o godz. 17.00 w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie (ul. Kanonicza 17).

Pan Ton String Quartet tworzą: Karolina Szymbara, Fabio Salmeri (skrzypce), Paweł Riess (altówka), Jakub Gajownik (wiolonczela). Podczas koncertu zespół zaprezentuje trzy z sześciu utworów na kwartet smyczkowy Jerzego Fitelberga: Fantazję „Ostatnie chwile Sowizdrzała” (1920), IV Kwartet (1936) oraz V Kwartet (1945).

Dorobek Jerzego Fitelberga (1903– 1951) to twórczość odkrywana dziś na nowo, w której dokonała się wyjątkowa fuzja stylów, prądów i kierunków twórczych z różnych środowisk artystycznych Europy i Ameryki Północnej z pierwszej połowy XX wieku. Kompozytor ten z nie do końca wyjaśnionych przyczyn pozostaje dziś zapomniany i niedoceniany, pomimo iż jego muzyka była przed jego śmiercią często wykonywana na wielu znaczących festiwalach i koncertach oraz otrzymała kilka prestiżowych nagród. Jednym z zadań jakie przyświeca temu wydarzeniu jest rewitalizacja i popularyzacja tej niesłusznie pomijanej postaci i twórczości.

Koncert oraz przygotowanie materiałów nutowych zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Ze względu na restrykcje pandemiczne liczba miejsc pozostaje ograniczona, w związku z czym wymagana jest uprzednia rezerwacja, którą można dokonać mailowo (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) lub telefonicznie (12 433 57 44).

Materiały promocyjne organizatorów

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://mnk.pl/aktualnosci/ii-koncert-monograficzny-j-fitelberga 

Katowice | Filharmonia Śląska: Stabat Mater

POLMIC25 marca 2022 roku o godz. 19.00 Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta oraz znakomici soliści – Maria Domżał, Natalia Skrycka i Adam Kutny – zaproszą na koncert o ogromnym ładunku emocjonalnym. Słynne Stabat Mater Karola Szymanowskiego oraz ekspresyjna Symfonia „Mathis der Maler” Paula Hindemitha zabrzmią w szczególnym kontekście, który nakreśli pierwszy punkt programu – Adagio z III Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, będące hołdem filharmoników śląskich dla tego wielkiego kompozytora.

Dwa lata po śmierci Krzysztofa Pendereckiego i w przededniu uroczystości pogrzebowych (zapowiedzianych na 29 marca) pozwólmy wybrzmieć muzyce tego artysty. Liryczna i niezwykle barwna brzmieniowo III część III Symfonii będzie znakiem pamięci o twórcy, który pozostawił po sobie niezaprzeczalnie ogromny ślad w historii polskiej i światowej muzyki.

Stabat Mater, które zwieńczy koncert 25 marca, jest centralnym dziełem Szymanowskiego. Sakralne skojarzenia z cierpieniem Marii, która opłakuje śmierć syna, łączą się w nim z wątkiem narodowym. Tekst oratorium zabrzmi w języku polskim. Ekspresja kompozycji opiera się na głęboko ujmującym połączeniu żalu, buntu i wyciszenia, aż do hymnicznego zakończenia, przywodzącego na myśl żarliwe wyznanie wiary. Sześcioczęściowe dzieło przekazuje archetypiczny obraz cierpiącej matki i przedstawia go w sposób niezwykle uniwersalny. Wpływ na Stabat Mater miała m.in. góralska sztuka o tematyce sakralnej. Stąd też wziął się wybór polskiego przekładu słów, który nadał utworowi jeszcze bardziej emocjonalnego klimatu.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/szymanowski-stabat-mater-domzal-skrycka-kutny-shemet 

Gdańsk, Koszalin, Olsztyn | Penderecki in memoriam

polmic„Penderecki in memoriam” – monograficzne koncerty muzyki wybitnego polskiego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, które będą miały miejsce w dniach 24, 25 i 27 marca 2022 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie mają na celu przybliżenie wybitnych dzieł kompozytora w drugą rocznicę Jego śmierci.

Najpiękniejszą muzykę Krzysztofa Pendereckiego wykona Orkiestra Kameralna Baltic Alians pod dyrekcją skrzypka, altowiolisty i twórcy Sinfonietty Cracovii Roberta Kabary. Usłyszymy zaskakującą interpretację dzieł wielkiego kompozytora, które zostaną zaprezentowane podczas dwóch części koncertu: „Sacrum” i „Profanum”.

W pierwszej części zabrzmią Chaccone in Memoria del Giovanni Paolo II, Agnus Dei (w transkrypcji na orkiestrę smyczkową) i De profundis z Siedmiu Bram Jerozolimy na orkiestrę smyczkową. Druga część koncertu „Profanum” prezentuje okres twórczy, związany z poszukiwaniem nowego rodzaju brzmienia, bardziej przyjaznego ludzkiemu uchu, eksponowaniu kantylenowych melodii i wirtuozowskich efektów wykonawczych: zabrzmią Serenade na orkiestrę smyczkową, Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową i I Sinfonietta per archi.

Jak mawiał sam Krzysztof Penderecki: „Samotne chwile nad papierem nutowym to najważniejsze godziny w moim życiu. I spacery po parku, moim miejscu na ziemi”.

Spotkajmy się razem w marcu na koncertach „Penderecki in Memoriam”, aby wspólnie podziwiać wspaniały świat twórczości wielkiego Polaka w poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronach:

https://www.filharmonia.gda.pl/ 

https://filharmoniakoszalinska.pl/ 

https://filharmonia.olsztyn.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Koncert dedykowany Ukrainie walczącej o swoją wolność

POSIW tragicznych dniach wojny, podczas której bestialsko napadnięta Ukraina walczy o zachowanie swojej wolności i niepodległości, w programach koncertów – z powodu okoliczności nierzadko zmienianych – pojawiają się akcenty także muzycznego wsparcia dla dzielnego narodu. Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 19 marca 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. W roli solistki wystąpi światowej sławy pianistka pochodząca z Ukrainy, Anna Fedorova.

Tego wieczoru usłyszymy hymn państwowy Ukrainy, Melodię a-moll Myrosława Skoryka, The Messenger na fortepian Wałentyna Sylwestrowa, a także Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina i III Symfonię F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa.

Koncert rozpocznie hymn Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola, którego słowa (ich autorem jest Pawło Czubynski) stanowią zamierzone nawiązanie do incipitu Mazurka Dąbrowskiego. Piękna pieśń, do której muzykę skomponował grekokatolicki duchowny Mychajło Werbycki, powstała pierwotnie dla sztuki teatralnej. Zakazana w okresie Związku Sowieckiego, stała się później hymnem odrodzonego państwa (w swej ostatecznej redakcji z 2003 roku).

Zabrzmią też utwory kompozytorów reprezentujących to samo pokolenie muzyki ukraińskiej – a zarazem odmienne życiowe drogi i stylistyczne kręgi. Urodzony w 1938 roku Myrosław Skoryk był prominentną postacią życia muzycznego kraju jako kompozytor i muzykolog, także dyrektor artystyczny Opery Kijowskiej. Jego wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll powstała do zapomnianego dziś filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała autonomiczną popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi. Starszy o rok Wałentyn Sylwestrow należy do najbardziej znanych w światowej skali kompozytorów ukraińskich – jego muzyka przechodziła ciekawą ewolucję, od awangardowych poszukiwań, po postmodernistyczny zwrot ku tradycji, z którą jego muzyka wchodzi w inspirujące i fascynujące dyskursy. The Messenger jest tego przykładem szczególnie ciekawym, gdyż w utworze tym odnajdujemy odwołania do muzyki Mozarta, zdekomponowanej i subiektywnie złożonej w nowe jakości. Podczas koncertu dzieło wykona Anna Fedorowa – artystka, pochodząca z rodziny koncertujących muzyków, laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, która występuje jako solistka, kameralistka i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych podczas koncertów w salach tak prestiżowych, jak m.in. Carnegie Hall, Concertgebouw, Théâtre des Champs-Élysées, Zurich Tonhalle.

Udział w przygotowaniu koncertu brała Anna Sułkowska-Migoń, uczestniczka programu „Dyrygent-rezydent”. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Wrocław | Tria i sonaty

NFMPodczas koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki 17 marca 2022 roku o godz. 19.00 w interpretacji zespołu wirtuozów instrumentów smyczkowych – dwukrotnego zdobywcy „Fryderyka” Bartłomieja Nizioła, koncertmistrza NFM Filharmonii Wrocławskiej Radosława Pujanka oraz wielokrotnie nagradzanego wiolonczelisty Tomasza Darocha – zabrzmią tria i sonaty autorstwa czterech kompozytorów. Wielką atrakcją programu są kompozycje Feliksa Janiewicza.

Pochodzący z Wielkiego Księstwa Litewskiego Janiewicz to postać tajemnicza, o której nie wiadomo zbyt wiele. Jako młody muzyk występował na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Z powodzeniem rozwijał karierę we Włoszech i Francji, a przede wszystkim w Anglii. Biorąc udział w cyklu prestiżowych koncertów organizowanych przez Johanna Petera Salomona, zdobył międzynarodową renomę i zyskał grono wiernych wielbicieli. W jego dorobku znajdziemy przede wszystkim utwory skrzypcowe wymagające od instrumentalisty doskonałej techniki i solidnego warsztatu. W pisanych przez Janiewicza kompozycjach słychać inspirację folklorem polskim, a także muzyką włoską. Do najważniejszych utworów skrzypka należy pięć koncertów skrzypcowych, koncert fortepianowy oraz zbiór sześciu triów przeznaczonych na dwoje skrzypiec i wiolonczelę. Podczas wrocławskiego koncertu zabrzmią pierwsze i czwarte z nich.

Muzykę polską bliższą naszym czasom reprezentować będzie młodzieńcza Sonata na dwoje skrzypiec op. 10 Henryka Mikołaja Góreckiego. To utwór frapujący bogactwem brzmienia, pełen wyrazistych kontrastów dynamicznych. Odcinki gwałtowne, pełne dysonansów sąsiadują tu z fragmentami cechującymi się łagodnością i nastrojem zadumy. Nie mniej fascynujące są Sonata na skrzypce i wiolonczelę Maurice’a Ravela i II Sonata na skrzypce solo a-moll op. 27 „Obsesja” Eugène'a Ysaÿe'a.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl