Polmic - FB


nasze patronaty

„WarszeMuzik”: Koncert finałowy

Warsze„WarszeMuzik” to cykl interwencji w przestrzeń publiczną Warszawy, polegający na realizacji mikro-koncertów kameralnych w wybranych ocalałych przedwojennych podwórkach na obszarze getta warszawskiego. Koncert finałowy tego projektu odbędzie się 27 sierpnia 2018 roku przy ul. Złotej 62 o godz. 18:00.

Obszar byłego getta, znajdujący się w ścisłym centrum współczesnej Warszawy, jest krzyczącym znakiem, materialną i kulturalną wyrwą w środku miasta. Znak ten dla wielu Warszawian pozostaje wyparty lub zapomniany. Rozpadające się żydowskie kamienice ustępują miejsca biurowcom warszawskiego „city”, ginące ślady dawnej Warszawy znikają wraz z rozwojem nowoczesnej metropolii. Koncerty z cyklu „WarszeMuzik” są gestem pamięci, ale także lokalnym świętem kamienicy, podczas którego mieszkańcy mogą nawiązać lub umocnić wzajemne relacje. Odbiorcy koncertów mieszkający w nielicznych ostańcach getta, a także w ich sąsiedztwie, mogą odczytać swoją codzienną przestrzeń jako znak i określić siebie w tej przestrzeni.

W programie znajdą się zapomniane utwory kompozytorów polskich pochodzenia żydowskiego, tworzących w okresie 20-lecia międzywojennego i związanych z Warszawą: Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga i Aleksandra Tansmana. Ponadto zostanie zaprezentowany Phantom of a Fugue izraelskiej kompozytorki Aviyi Kopelman.

Kuratorami cyklu są flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha, którzy wezmą również udział w koncertach. Wystąpi zespół Hashtag Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę wydarzenia na FB.

Muzyka w Świątyniach: odkryj historię Częstochowy

CzestochowaW dniach 13–18 września 2018 roku Instytut Rozwoju Sztuki oraz Filharmonia Częstochowska zapraszają na cykl trzech wyjątkowych koncertów historycznych.

Podczas koncertów kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski opowie słuchaczom o dziejach częstochowskich świątyń i zaprezentuje m.in. stare fotografie ze zbiorów częstochowskiego archiwum. Przybliży publiczności niezwykłe historie, a także zwróci uwagę na detale architektury, które stanowią o wyjątkowości Kościołów. W trzech świątyniach, które skrywają dusze artystów tworzących ich piękne wnętrza, zabrzmią perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella w wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka.

W programach usłyszymy przejmujące utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, czy też Wojciecha Widłaka. „Muzyka w Świątyniach” to wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach muzyki chóralnej. Każdy z koncertów będzie unikatowy i niepowtarzalny i stanowić będzie swoiste kompendium wiedzy o architekturze i historii częstochowskich Kościołów.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl

Katowice | Silesia a cappella

Silesia26 sierpnia 2018 roku o godz. 19.00 w katowickim Kościele pw. św. Józefa Robotnika (ul. Mikusińskiego 8) odbędzie się ostatni koncert muzyki chóralnej z cyklu „Silesia a cappella”.

W nawiązaniu do idei przewodniej tego cyklu przedstawiającego dzieła chóralne wybitnych śląskich twórców w kontekście literatury światowej, tym razem kompozycje Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i przedstawiciela młodego pokolenia Adriana Robaka, zestawione zostaną z dziełami pioniera stylu koncertującego Lodovico Viadany oraz niemieckich twórców muzyki barokowej – Hansa Leo Hasslera i Johanna Hermanna Scheina. Utwory zaprezentuje zespół Wokalny Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Contento Core od początku swojego istnienia, a powstał z inicjatywy dyrygentki Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej w 2007 roku, pielęgnuje w swoim repertuarze muzykę chóralną różnych epok – od renesansu po współczesność. Tym niemniej szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka wokalna XVI–XVIII wieku, którą interpretuje zgodnie z ideą wykonawstwa historycznego. W swoim dorobku artystycznym Contento Core ma dwie płyty: Księga Psalmów w polskiej muzyce barokowej oraz KurPieśni, prezentująca pieśni kurpiowskie w wielogłosowym opracowaniu polskich kompozytorów XX wieku – Karola Szymanowskiego, Romualda Twardowskiego, Stanisława Moryty – oraz oryginalne melodie pieśni w wykonaniu dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej.

Koncert poprowadzi Aleksandra Rudzka-Kurdyś.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.silesia.art.pl 

Warszawa | SuperSam + 1: Nicola Hein & Łukasz „Twix” Jędrzejczak

SuperSam20 września 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

SuperSam + 1 to cykl wystąpień mistrzowskich. Zaprezentują się w nich uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 20 września po raz pierwszy spotkają się na scenie Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

Nicola L. Hein jest gitarzystą, artystą dźwiękowym i filozofem, aktywnym na niemieckiej i międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Gra na gitarze rękami i kostką, a także wieloma różnymi przedmiotami: śrubami, linijką, wełną stalową, smyczkiem, papierem ściernym, magnesami i innymi, wykorzystując potencjał gitary jako źródła dźwięków. Ponadto, sztuka dźwiękowa (instalacje dźwiękowe, instrumenty site-specifc, konceptualne kompozycje dla muzyków improwizujących itd.) oraz współpraca interdyscyplinarna (taniec, instalacja, video art itd.) stanowią dla niego bardzo istotny element twórczości poza grą na gitarze.

Łukasz „Twix” Jędrzejczak to artysta dźwiękowy, który współtworzy takie zespoły, jak: T'ien Lai, Alameda 5 czy efemeryczny duet Mina. Gra na: syntezatorach, organach, samplerach oraz perkusjonaliach. Interesuje go field recording. W 2017 roku wraz z Rafałem Kołackim oraz Elżbietą Schulz wydał kolekcję nagrań terenowych zarejestrowanych w Marrakeszu. Od 2016 roku zajmuje się także tworzeniem muzyki do spektakli teatralnych (Popołudnie Fauna w reż. Dominiki Knapik, Strach zżerać duszę w reż. Agnieszki Jakimiak).

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Kraków | Spółdzielnia Muzyczna – Gromadzka 46 – otwarcie dla nowej muzyki

Spoldzielnia24 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 swoje podwoje otwiera Spółdzielnia Muzyczna – długo wyczekiwana siedziba krakowskiego ansamblu muzyki współczesnej o tej samej nazwie.

Grupa muzyków, których połączyły studia na krakowskiej Akademii Muzycznej oraz kursy mistrzowskie za granicą, ma za sobą sezon szczególnie bogaty w propozycje kulturalne we własnym mieście. Członkowie zespołu bowiem, oprócz wspólnych koncertów na festiwalu Audio Art i konferencji „Elementi”, zapraszali w minionych kwartałach na filmy nieme z muzyką na żywo – na szeregu miejscowych scen, a także opowiadali widowni o powojennej oraz najnowszej sztuce muzycznej – w kilku Ośrodkach Kultury na terenie Krakowa. Na inaugurację czwartego roku swej działalności Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza natomiast wreszcie do siebie, pod adres Gromadzka 46.

W programie wydarzenia występy licznych przyjaciół Spółdzielni z kraju, jak i z zagranicy. Obok samych gospodarzy, zagrają Hashtag Ensemble (Warszawa), Ensemble Kompopolex (Wrocław) i Krakow Improvisers Orchestra oraz Marlies Debacker i Salim Javaid (Kolonia). To jednak dopiero pierwsze słowo z oferty nowego miejsca na muzycznej mapie miasta – polecamy uważnie śledzić kalendarium Spółdzielni Muzycznej.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej zespołu: www.spoldzielniamuzyczna.com 

The Met: letnie powtórki | „Turandot” w kinach w całej Polsce

Met

nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na pokazy opery Turandot Giacomo Pucciniego w słynnej inscenizacji Franca Zeffirellego zarejestrowanej na scenie The Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Monumentalny spektakl Turandot na wielkim ekranie warszawskiego Kina Praha można będzie obejrzeć 22 sierpnia 2018 roku o godz. 18.30.

Inscenizację Turandot przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego w 1987 roku już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser tej inscenizacji zaprojektował także prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Olśniewający scenograficznie spektakl w rejestracji z 2016 roku zostanie powtórzony w ramach cyklu „The Met: live in HD”.

Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa Nessun dorma. Jednak największe wymagania stawia partia wykonawczyni roli tytułowej: na premierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku, która ponoć straciła po tym występie głos. Nie grozi to Ninie Stemme, wykonującej z powodzeniem wielkie partie dramatyczne na największych scenach świata. Popisową tenorową partię Kalafa wykonuje Marco Berti, zakochaną w nim niewolnicą Liu będzie Anita Hartig, a basową partię Timura wykona Alexander Tsymbalyuk. Dyryguje Paolo Carignani.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stroniehttp://www.kinopraha.pl

Katowice | Silesia a cappella: Cantores Minores Wratislavienses

CMWPodczas sierpniowych koncertów muzyki chóralnej „Silesia a cappella”, 18 sierpnia 2018 o godz. 18.00 w Auli Biblioteki Śląskiej w Katowicach wystąpi wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses. W programie suita Podróż Pana Cogito Józefa Świdra

Suita Podróż Pana Cogito powstała w 2008 roku, obchodzonym jako Rok Zbigniewa Herberta. Skomponowany przez Józefa Świdra na zamówienie zespołu Cantores Minores Wratislavienses utwór składa się z wierszy Herberta w aktorskiej interpretacji Mariana Czerskiego, aktora Teatru Polskiego we Wrocławiu, przeplatających się z częścią muzyczną wykonywaną przez solistów, chór oraz pianistę.

Historia działalności Cantores Minores Wratislavienses, znanego na polskiej scenie muzycznej zespołu założonego przez Edmunda Kajdasza, sięga roku 1966. Obecnie (od 1991 roku) dyrygentem zespołu jest Piotr Karpeta, a pod jego kierownictwem chór koncertuje regularnie na znanych polskich festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Gaude Mater, Legnica Cantat, Musica Polonica Nova. Repertuar zespołu, liczący ponad 1000 pozycji, obejmuje muzykę całej Europy od średniowiecza po współczesność. W latach 2014–2016 chór realizował projekt „Rudolphina” (prezentacja XVII-wiecznych zbiorów muzycznych księcia legnicko-brzeskiego Jerzego Rudolfa). Nagrana w 2007 roku płyta z cyklu „Musica Claromontana” vol. 21 z utworami Józefa Elsnera otrzymała nominację do nagrody Fryderyk.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.silesia.art.pl

XIX Letnia Filharmonia AUKSO – Pieniny 2018

AuksoW dniach 13–16 sierpnia 2018 w Pieninach odbędą się koncerty Aukso Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia z udziałem gości specjalnych: wirtuoza gitary Waldemara Gromolaka oraz Reuta Rivki i zespołu KK PEARLS Krzysztofa Kobylińskiego.

Od 19 lat Letnia Filharmonia Aukso umożliwia kontakt ze sztuką o najwyższych walorach wykonawczych mieszkańcom małych miejscowości, którzy nie mają takich możliwości na co dzień. Program Pienińskiej odsłony wydarzenia, która odbędzie się w Szczawnicy i Jaworkach, obejmuje koncerty orkiestrowe i kameralne, a także spotkanie z gościem festiwalu, pianistą i kompozytorem Krzysztofem Kobylińskim. W koncercie finałowym, który odbędzie się 16 sierpnia w Dwroku Gościnnym w Szczawnicy, wezmą udział goście z zagranicy: pochodzący z Izraela wokalistka Reut Rivka i gitarzysta Dima Gorelik, czy kolumbijski basista Edi Sanchez – soliści zespołu KK PEARLS, działającego pod kierownictwem Krzysztofa Kobylińskiego.

Orkiestra Aukso zaprezentuje się w trzech odsłonach programowych, które nawiązują do obchodzonych w roku 2018 jubileuszy. W programie klasycznym obok utworów doby baroku (koncerty Antonio Vivaldiego z udziałem solisty – Waldemara Gromolaka) znajdą się utwory polskich kompozytorów (m.in. Paderewskiego). Repertuarowo Festiwal wyeksponuje także twórczość Zygmunta Krauze, świętującego w tym roku swoje osiemdziesięciolecie.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: XIX Letnia Filharmonia AUKSO – Pieniny 2018

Sierpniowa odsłona VI Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego

DMF

W ramach sierpniowej odsłony VI edycji Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, którego motywem przewodnim jest muzyka polska – „Viva la Polonia!”, odbędzie się łącznie siedem koncertów.

Muzyczne spotkania odbędą się w Pałacu Żelazno (5 sierpnia), Villi Polanica w Polanicy-Zdroju (10 sierpnia), Bazylice Nawidzenia Najświętszej Marii Panny w Bardzie (12 sierpnia), Kościele Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Lądku Zdroju (17 sierpnia), Kościele Świętego Jerzego w Wojborzu (17 sierpnia) oraz Kaplicy Świętej Anny w Szalejowie Dolnym (23 sierpnia). W programie nie zabraknie utworów polskich kompozytorów, m.in. Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Surzyńskiego, Ignacego Feliksa DobrzyńskiegoFeliksa Dobrzyńskiego, Mariana Sawy. Większość koncertów poprzedzona będzie specjalnie przygotowanymi przez występujących artystów warsztatami dla dzieci. 

30 sierpnia o godz. 19.00 w Bazylice Nawiedzenia Najświętszej Matrii Panny w Bardzie odbędzie się uroczysty koncert "Viva la Polonia!", podczas którego wystąpi Chór i Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk" im. S. Hadyny pod dyrekcją Thomasa Corneliusa oraz soliści: Małgorzata Rodek (sopran), Magdalena Cornelius (mezzosopran), Adam Sobierajski (tenor), Makary Pihura (bas)

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na profilu FB.

Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez barier 2018

SpotkaniaW dniach 19 sierpnia – 2 grudnia 2018 roku odbędzie się cykl koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez barier” organizowanym przez Fundację „Czas Sztuki”.

Fundacja organizuje cykl siedmiu koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbędzie się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim i siedleckim, w których mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbędą się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. Wykonawcami cyklu koncertów będą: kwartet smyczkowy The Time Quartet, organistka Zuzanna Bator, wokalistka Weronika Grozdew-Kołacińska, Andrzej Jagodziński Trio, kwintet Tango Fuerte oraz orkiestra kameralna Melanidis Orchestra.

W ramach cyklu zostanie zrealizowane prawykonanie utworu Agnus Dei na kwartet smyczkowy i biały głos Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, który powstał w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncerty odbędą się: 19.08.2018, 30.09.2018, 14.10.2018, 28.10.2018, 17.11.2018, 25.11.2018, 02.12.2018. Artyści wystąpią w następujących miejscach: Gminne Centrum Kultury w Mrozach, Gminny Ośrodek Kultury w Wodyniach, Dom Kultury w Kałuszynie, a także w kościołach. Koncerty będą miały miejsce w Parafii Świętej Trójcy w Żeliszewie Podkościelnym, Parafii Św. Wojciecha Biskupa i Męczennika w Jeruzalu oraz w Parafii św. Apostołów Piotra i Pawła w Wodyniach.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | WarszeMuzik 2018

WarszemuzikWarszeMuzik to cykl interwencji w przestrzeń publiczną Warszawy, polegający na realizacji mikro-koncertów kameralnych w wybranych ocalałych przedwojennych podwórkach na obszarze getta warszawskiego. Podczas tegorocznej edycji koncerty odbędą się w dniach 5, 12, 19 i 26 sierpnia 2018 roku.

Obszar byłego getta, znajdujący się w ścisłym centrum współczesnej Warszawy, jest krzyczącym znakiem, materialną i kulturalną wyrwą w środku miasta. Znak ten dla wielu Warszawian pozostaje wyparty lub zapomniany. Rozpadające się żydowskie kamienice ustępują miejsca biurowcom warszawskiego „city”, ginące ślady dawnej Warszawy znikają wraz z rozwojem nowoczesnej metropolii. Koncerty z cyklu WarszeMuzik są gestem pamięci, ale także lokalnym świętem kamienicy, podczas którego mieszkańcy mogą nawiązać lub umocnić wzajemne relacje. Odbiorcy koncertów mieszkający w nielicznych ostańcach getta, a także w ich sąsiedztwie, mogą odczytać swoją codzienną przestrzeń jako znak i określić siebie w tej przestrzeni.

W programie koncertów znajdują się zapomniane utwory kompozytorów polskich pochodzenia żydowskiego, tworzących w okresie 20-lecia międzywojennego i związanych z Warszawą: Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga, Aleksandra Tansmana, Tadeusza Kasserna, Romana Palestra i in.

Kuratorami cyklu są flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha, którzy wezmą również udział w koncertach. Wystąpi także Hashtag Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę wydarzenia na FB.

Czytaj więcej: Warszawa | WarszeMuzik 2018

Szczecin | MUSIC.DESIGN.FORM – nowy festiwal z pogranicza sztuk

MDFCo łączy awangardową muzykę synth-popową, eksperymentalną i minimalistyczną, a także beatbox oraz szeroko pojęty design? Wspólnym mianownikiem jest odważny projekt Filharmonii w Szczecinie – MUSIC.DESIGN.FORM Festival. Pierwsza edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 19-23 września 2018 roku w wielokrotnie nagradzanym budynku Filharmonii.

Festiwal MDF to wydarzenie ponad podziałami, łączące różne dziedziny sztuki. Publiczność podczas pięciu dni doświadczy m.in.: koncertów symfonicznych, kameralnych, wystaw, warsztatów, paneli dyskusyjnych, happeningów, a także wizualizacji świetlnych i brzmieniowych. Filharmonia na czas festiwalu sama stanie się obiektem artystycznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na elewacji budynku zobaczymy różnobarwne plamy, minimalistyczne miraże czy pulsujące światłem kształty – bryła Filharmonii po raz pierwszy rozbłyśnie w taki sposób. Hol zamieni się w miejsce prezentacji mappingowej instalacji, która oprócz doznań estetycznych będzie również przekazywać cenne informacje festiwalowym gościom.

Program festiwalu i jego zasięg mocno wychodzi poza granice wytyczane standardowo przez mury filharmonii. Niewątpliwie dużym wydarzeniem będzie koncert „An Evening of Chamber Music”, podczas którego utwory Philipa Glassa wykona współpracująca z artystą pianistka Maki Namekawa, a także skrzypek Tim Fain oraz wiolonczelista Matt Haimovitz (Philip Glass odwołał planowany przyjazd do Polski z powodu problemów zdrowotnych). Na potrzeby festiwalu w ramach zamówienia kompozytorskiego zostanie stworzony pierwszy w historii dźwiękowy obraz Szczecina. Dźwięki Szczecina, które zostały zarejestrowane podczas specjalnej akcji samochodowej, staną się fundamentem eksperymentalnego utworu The Sound of Szczecin, którego autorami są kompozytorzy: Artur Cieślak, Magdalena Cynk, Olga HansAleksandra Garbal, Alicja Gronau, Aleksander Kościów, Artur Kroschel, Monika Kędziora, Sławomir Zamuszko i Janusz Stalmierski. Interesująco zapowiada się również interaktywna instalacja audiowizualna autorstwa grupy panGenerator. Spirala schodów filharmonii zostanie przekształcona w studnię, w której głosy gości festiwalowych przybiorą materialną i wizualną formę. W programie znajdą się również warsztaty dla dzieci i dorosłych, a także wykład i dyskusje poświęcone zagadnieniom współczesnego designu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na http://mdf.filharmonia.szczecin.pl/ 

Zabrze | VI Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego Poziom 320 – urodziny Mistrza!

Poziom320Monumentalne kompozycje, przepiękna sceneria i aż pięć różnorodnych koncertów – w tym jeden na jazzowo. To wszystko już pomiędzy 15 a 22 września 2018 roku w ramach urodzinowej edycji VI Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320.

Tegoroczna edycja Festiwalu jest wyjątkowa, ponieważ w tym roku obchodzimy 85. urodziny kompozytora, którego imienia festiwal został zainaugurowany w roku 2013.

Atom String Quartet w kopalni, czyli „Penderecki na jazzowo”, podziemne jam session, Esseńscy Filharmonicy pod batutą Friedricha Haidera z Mozartem, Czajkowskim i Pendereckim. Koncerty w spektakularnych przestrzeniach niecki Sztolni Królowa Luiza, w Domu Muzyki i Tańca oraz Filharmonii Krakowskiej. Niemiecka kameralistyka z najwyższej półki 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido, a na wielki finał – Chór Filharmonii Narodowej pod batutą samego Maestro Krzysztofa Pendereckiego w repertuarze z nagrodzonej Grammy Award antologii Penderecki Conducts Penderecki. Iwona Hossa, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski oraz Sinfonietta Cracovia pod batutą dyrektora Festiwalu Jurka Dybała. Wśród imprez towarzyszących – spektakl Opery Śląskiej Król Ubu Pendereckiego.

„Już dziś można zarezerwować czas na nastrojowe wieczory z muzyką 19 września w Domu Muzyki i Tańca, a także w niecce Sztolni Królowa Luiza pod gwiazdami 22 września oraz koncerty 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido 15 i 17 września – na poważnie i na jazzowo” – zaprasza Prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, spiritus movens idei Festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.penderecki320.com 

VIII edycja nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej

KoryfeuszRozpoczyna się ósma edycja nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej. Do 10 września 2018 roku za pośrednictwem strony www.koryfeusz.org.pl można zgłaszać kandydatury do nagrody.

Nagroda w 2018 roku przyznana zostanie po raz ósmy. Koryfeusz Muzyki Polskiej jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej gatunkowo i chronologicznie muzyki polskiej. Jest to nagroda zainicjowana i wręczana przez środowisko muzyczne.

Nagroda zostanie przyznana w kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa oraz skierowanej do młodych artystów – kategorii Odkrycie Roku.

Laureaci otrzymają statuetki Koryfeusz Muzyki Polskiej oraz nagrody finansowe ufundowane przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

Uroczysta gala wręczenia nagród odbędzie się 1 października w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w siódmą rocznicę działalności IMiT, przypadającą w Międzynarodowym Dniu Muzyki. Gala współorganizowana jest przez Program 2 Polskiego Radia.

Organizatorem nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin przyznawania nagrody dostępny jest na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Zakopane | Prawykonanie nowego utworu Marcela Chyrzyńskiego

4129 lipca 2018 roku o godz. 20.00 w Kościele pw. Św. Krzyża w Zakopanym, podczas finałowego koncertu 41. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Marcela Chyrzyńskiego: Ukiyo-e No. 4 na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową.

Utwór zaprezentują Trio Śląskie i Orkiestra Śląskich Kameralistów pod batutą Roberta Kabary. Kompozytor tak pisze o swoim dziele:

Ukiyo-e No. 4 na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową wchodzi w skład zaplanowanego przeze mnie cyklu utworów zatytułowanych „Ukiyo-e”. To czwarta z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli „obrazami przemijającego świata”. Drzeworyty te były kwintesencją klimatu życia codziennego i kulturalnego Japonii okresu Edo (XVII-XIX w.). W cyklu tym, od strony emocjonalnej, nawiązuję do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejście do natury – „piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie”.

W tygodniu poprzedzającym prawykonanie Ukiyo-e No.4, 24 lipca o godz. 18.00, odbędzie się w ramach „posiadów góralskich” w Galerii u Wnuka spotkanie z kompozytorem. Marcel Chyrzyński opowie o swoim najnowszym utworze. PWM będzie prowadzić transmisję live tego spotkania na swoim profilu facebookowym.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.szymanowski.zakopane.pl/