Polmic - FB


patronaty

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – koncert Karol Szymanowski Quartet

EmanacjeSierpniową odsłonę Festiwalu Emanacje rozpocznie znakomity Karol Szymanowski Quartet. W wykonaniu zespołu 1 i 2 sierpnia 2020 w Lusławicach zabrzmią dwa późne kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego oraz wczesny kwartet Ludwiga van Beethovena.

Beethoven to dla Pendereckiego twórca ważny, o czym sam niejednokrotnie mówił. Choć zaliczany jest do klasyków wiedeńskich, w swojej muzyce bezapelacyjnie przełamywał i wykraczał poza klasyczne ramy. Beethoven zrewolucjonizował niemal każdy tworzony przez siebie gatunek, szczególną zaś przestrzenią zmian stały się jego kwartety smyczkowe. W XX wieku muzyka daleko odbiegła od harmonicznych i formalnych wzorców Beethovena, a kwartet smyczkowy nareszcie został uwolniony od porównań z późnymi dziełami ostatniego klasyka. Gatunek ten na powrót stał się medium osobistej wypowiedzi kompozytorskiej.

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego wpisuje się w ten nurt. Tytuł „Kartki z nienapisanego dziennika” stanowi podkreślenie, że muzyka, którą przynosi to osobiste wyznanie. Stylistycznie dzieło utrzymane jest w stylu kameralnego neoromantyzmu wpisującego się w tradycję haydnowsko-beethovenowską. W podobnym nurcie utrzymany jest IV Kwartet smyczkowy – ostatni w kwartetowym katalogu dzieł Pendereckiego, powstały w 2016 roku. Napisany został dla Belcea Quartet, jednego z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie. Kompozytor pracował nad poszerzoną wersją utworu do końca życia. Śmierć przerwała proces rozbudowy dzieła, które pozostało nostalgicznym refleksem pamięci, symboliczną ostatnią kartą pisanego dźwiękiem pamiętnika Twórcy.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Łódź | Międzynarodowe kursy pianistyczne po raz drugi w Pałacu Karola Poznańskiego

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, które odbędą się między 1 a 8 sierpnia 2020 roku w zabytkowej głównej siedzibie łódzkiej Akademii Muzycznej. Weźmie w nich udział 25 pianistów z całego świata. Kursy poprowadzą Michel Béroff, Claudio Martinez Mehner, Piotr Sałajczyk i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowane są również koncerty uczestników, które transmitowane będą w Internecie, oraz Gala Finałowa z udziałem publiczności.

To już druga edycja BISMA, kursów organizowanych przez Stretto Music Foundation i Akademię Muzyczną w Łodzi. Nad warsztatem i szerokim repertuarem pianistycznym pracować będą pianiści z Polski, Szwajcarii, Hiszpanii, Rumunii, Francji, Włoch, Niemiec, Bułgarii, Australii i Japonii. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z prestiżowych europejskich uczelni: Michel Béroff z Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu (profesor zwycięzcy ostatniego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner z Hochschule für Musik w Bazylei oraz Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii. Towarzyszyć im będą artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov (Universität Mozarteum w Salzburgu) i Piotr Sałajczyk (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

W ramach projektu zaplanowano cztery koncerty uczestników, które transmitowane będą na żywo na fanpage’u Akademii Muzycznej w Łodzi na Facebooku. Będą to kolejno: „Beethoven 2020”, „Chopin & Friends” – koncert z udziałem reprezentantów polskiej ekipy na nadchodzący XVIII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Warszawie, oraz „Perły muzyki fortepianowej”. Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa, podczas której zaprezentuje się czwórka młodych pianistów biorących udział w projekcie, a najlepszemu z nich zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz. Jako jedyne wydarzenie odbywające się w ramach tegorocznej edycji, koncert będzie otwarty dla publiczności. Organizatorzy zwracają uwagę na bardzo ograniczoną ilość miejsc i proszą o przybycie co najmniej pół godziny przed rozpoczęciem. Uroczystość transmitowana będzie również online.

Prócz koncertów w tegorocznej edycji transmitowane będą na żywo także lekcje mistrzowskie!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.bisma.pl/ 

„Polskie Muzyczki”: filmy edukacyjne o polskich kompozytorach

Polskie MuzyczkiIdeą nowego projektu „Polskie Muzyczki” jest stworzenie cyklu filmów edukacyjnych poświęconych polskim kompozytorom, które będą zamieszczone w serwisach YouTube i Facebook. Premiera drugiej edycji projektu w Internecie odbędzie się 1 sierpnia 2020 roku o godz. 17.00.

Pomysł projektu „Polskie Muzyczki” powstał w odpowiedzi na potrzeby publiczności uczestniczącej w koncertach klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik, które wspólnie koncertując promują dorobek polskich kompozytorów.

W czasach niepewnych dla kultury, gdy nie wiemy kiedy i na jakich zasadach będzie można organizować koncerty z udziałem pełnej widowni, laureatki konkursów międzynarodowych chwilowo przeniosły część swojej działalności do Internetu. Artystkom bliska jest idea „nauka przez zabawę” – filmy zawierają treści o wysokiej jakości merytorycznej podane w lekkiej i przyjemnej formie dialogu między artystkami. W odcinkach nie zabrakło zabawnych anegdot, faktów z historii muzyki, które odbiorcom niezwiązanym na co dzień z muzyką mają pozwolić na łatwiejszy odbiór proponowanych treści oraz przełamanie bariery „artysta-widz”. Zachęcą także do częstszego udziału w koncertach muzyki klasycznej, gdy będzie już to w pełni możliwe. Każdy z odcinków poświęcony jest innemu polskiemu kompozytorowi, m. in. Piotrowi Rytlowi, Witoldowi Friemannowi, Antoniemu Szałowskiemu, Grzegorzowi Fitelbergowi, Marcelowi Chyrzyńskiemu, Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu i Mikołajowi Góreckiemu. W kilku odcinkach udział wzięli sami kompozytorzy: Maciej Zimka, Ewa Fabiańska-Jelińska, Martyna Kosecka i Michał Papara.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Odcinki dostępne są na platformie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCE6etN2Avl9NSZqMhxwA5Gg 

Jubileuszowy koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej online!

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 27 września 2020 roku o godz. 19.15 na transmisję jubileuszowego koncertu w ramach obchodów 20-lecia działalności artystycznej Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. Koncert będzie transmitowany na kanałach YouTube GOK (19.15) i Radia Katowice (19.30), profilu Facebookowym GOK oraz poprzez stronę www.gliwickaorkiestra.pl 

Gliwiccy kameraliści, realizując od dwudziestu lat swoją pasję, umożliwiają gliwickiej i śląskiej publiczności obcowanie na żywo z kulturą muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym. Do współpracy zapraszają znanych dyrygentów i solistów, którzy wraz z gliwickim zespołem tworzą ciekawe interpretacje wybitnych dzieł literatury muzycznej.

Tym razem grono słuchaczy poszerzy się o nowych odbiorców w sieci dzięki transmisji koncertu online. W programie jubileuszowego koncertu w interpretacji gliwickich kameralistów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Christopha Willibalda Glucka, Josepha Haydna oraz Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, związanego z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, który współpracował z wieloma czołowymi orkiestrami w kraju i jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu „Dyrygent-rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert został dofinansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Waldemar Staniczek

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POMIC.

Więcej – na stronie http://www.gliwickaorkiestra.pl/ 

Warszawa | 34. Warszawskie Spotkania Muzyczne

WSM34. Warszawskie Spotkania Muzyczne z oczywistych względów nie mogły odbyć się w 2020 roku w maju. Znamy jednak nowy termin i formułę festiwalu. Dzięki współpracy z PROM-em Kultury Saska Kępa i Służewskim Domem Kultury cztery koncerty kameralne odbędą się 5, 7, 8 i 9 sierpnia o godz. 19.00 i będą transmitowane przez Internet.

Bastarda Trio w roku epidemii Covid-19 przypomni swój projekt Ars moriendi – muzyczne przejście przez rytuał śmierci i pogrzebu w średniowieczu i renesansie. Członkowie zespołu Hashtag Ensemble wystąpią z premierowym programem polsko-niemieckim, prawykonując kompozycje Wojciecha Błażejczyka, Jacka Domagały, Thomasa Gerwina, Aleksandry Kacy, Gisberta Naethera, Dariusza Przybylskiego, Jarosława Siwińskiego i Lothara Voigtländera.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki zaprezentują polskie utwory na skrzypce i akordeon, w tym prawykonania i kompozycje dedykowane temu znakomitemu duetowi (Marcina Błażewicza, Andrzeja Karałowa, Wojciecha Kostrzewy, Jacka Sienkiewicza i Ignacego Zalewskiego). Usłyszymy także niezwykle interesujące transkrypcje utworów Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego.

Inspirujące spotkanie Krzesimira Dębskiego (skrzypce, syntezator) i Tadeusza Sudnika (elektronika) niech będzie symbolem wyjścia z czasu pierwszej (i oby ostatniej) XXI-wiecznej pandemii. Tytuł koncertu – „Ars vitae” – powinien być dobrą ku temu wróżbą.

Wszystkie wydarzenia będą transmitowane przez Internet (www.wsm.art.pl) i możliwe do obejrzenia również w późniejszym czasie na portalu YouTube. PROM Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23) i Służewski Dom Kultury (ul. J.S. Bacha 15) zapraszają na koncerty także publiczność (ograniczona ilość miejsc, brak rezerwacji, bezpłatne wejściówki) – przy zachowaniu aktualnych zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sopot | Dedykacje dla Tria Sopot

Trio SopotPodczas koncertu ,,Dedykacje dla Tria Sopot” 3 sierpnia 2020 roku o godz. 19.00 w kościele św. Andrzeja Boboli w Sopocie odbędą się prawykonania kompozycji twórców związanych z gdańskim środowiskiem kompozytorskim: Zbigniewa Pniewskiego i Kamila Cieślika.

Trio Sopot tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku związane z macierzystą uczelnią i instytucjami muzycznymi Trójmiasta: Małgorzata Skorupa (skrzypce), Anna Sawicka (wiolonczela) i Elżbieta Rosińska (akordeon). Zespół od 1991 roku prezentuje szeroki repertuar obejmujący utwory z różnych epok przeznaczone na trio bądź duety.

Podczas sierpniowego koncertu w znanym nadmorskim kurorcie Trio Sopot prawykona Sopocką suitę akordeonową Zbigniewa Pniewskiego i nową wersję I Tria akordeonowego Kamila Cieślika. Program uzupełnią inne utwory dedykowane wykonawczyniom: Album polski Jerzego Mądrawskiego, Dedykacja Łukasza Wosia oraz przeznaczony na skrzypce, wiolonczelę i fisharmonię utwór Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Wély Hymn a la Vierge w wersji z akordeonem. Koncert poprowadzi Andrzej Zawilski. Nagrany koncert będzie prezentowany także online.

Wydarzenie jest realizowane z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19.00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19.00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

3426 lipca 2020 o godz. 19:00 odbędzie się koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” transmitowany na żywo w Internecie.

„TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. W interpretacji muzyków podczas tegorocznej edycji Festiwalu zabrzmiały już dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Podczas koncertu finałowego w wykonaniu Jana Krzysztofa Broji, laureata międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie – Los Angeles (2002), usłyszymy utwory Fryderyka Chopina i Ludwiga van Beethovena, któremu poświęcona jest V odsłona Festiwalu. Zabrzmią Beethovenowskie 32 Wariacje c-moll WoO 80 i XII Sonata As-dur op. 26 oraz mazurki i nokturny Fryderyka Chopina. Jak zaznacza Marcin Majchrowski, „Chopin w doprowadzaniu „prostych” form i gatunków do granic sublimacji nie miał sobie równych. Dowodzą tego dwa późne opusy – Mazurki op. 59 i ostatnie Nokturny op. 62 – wyrafinowane eseje na temat muzycznego piękna”.

Transmisja: https://youtu.be/ed2NoEBdiBk 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

Lusławice | Polish Cello Quartet na Festiwalu Emanacje – muzyczna uczta na 8 wiolonczel

EmanacjeW twórczości Krzysztofa Pendereckiego wiolonczela zajmuje miejsce szczególne, będąc główną bohaterką licznych kompozycji solowych, kameralnych i orkiestrowych tego wybitnego kompozytora. Najbliższy koncert w ramach Festiwalu Emanacje wypełni muzyka wiolonczelowa. 26 lipca 2020 o 19.00 w Lusławicach wraz z Polish Cello Quartet wystąpią wiolonczeliści młodej generacji, absolwenci programów edukacyjnych Europejskiego Centrum Muzyki.

Zamiłowanie kompozytora do wiolonczeli zrodziło się z podziwu dla sztuki kilku wirtuozów, lecz przede wszystkim Siegfrieda Palma i Mścisława Rostropowicza. Podczas najbliższego koncertu zabrzmią dzieła przełomowe, stanowiące znaczące gesty twórcy wobec rozgrywających się ważnych wydarzeń w dziejach kraju, a także wyrażające najbardziej osobiste uczucia wobec najbliższych.

Serenata na trzy wiolonczele stała się prezentem urodzinowym dla ukochanej żony, Elżbiety. Sięgając po ten gatunek kompozytor odwołał się do XVI-wiecznej tradycji pieśni miłosnej śpiewanej o zmroku pod oknem ukochanej kobiety.

Ciaccona z Polskiego Requiem niesie ze sobą głęboki ładunek dramatyczny. To jedno z dzieł powstałych jako reakcja twórcy na ważne w dziejach Polski i świata wydarzenie określające symbolicznie przestrzeń moralną narodu polskiego. Kompozycja ukończona w 2005 została dedykowana pamięci zmarłego papieża Jana Pawła II i domknęła powstające od 25 lat Polskie Requiem. Niemal po 10 latach od prawykonania Ciaccony kompozytor powrócił do dzieła, opracowując go w wersji na 6 wiolonczel.

W 1981 po śmierci szczególnie bliskiego kompozytorowi kardynała Stefana Wyszyńskiego zrodziło się spontanicznie Agnus Dei. Swoją kompozycją Penderecki oddał hołd niezwykłej postaci, a także odwołał się do heroicznego świadectwa wiary w wartości najwyższe oraz nieugiętego sprzeciwu wobec systemu totalitarnego. Pełne łagodnych brzmień, bliskie tonalności Agnus Dei na 8-głosowy chór a cappella doczekało się w 2007 opracowania na 8 wiolonczel. Pełne, niskie dźwięki chóru wiolonczel, wysnute z nostalgicznego motywu tercji małej niosą brzmienia szlachetnie wzruszające, skłaniające do refleksji nad sprawami ostatecznymi.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Warszawa | XX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

SVOd 2 sierpnia do 3 września 2020 roku kilkudziesięciu artystów z Polski i zagranicy wystąpi na 23 wydarzeniach jubileuszowego XX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Przez cały miesiąc cztery razy w tygodniu w Pawilonie Koncertowym na Grochowskiej 272 wybrzmiewać będzie muzyka w interpretacjach Sinfonii Varsovii oraz zaproszonych gości. Nie zabraknie dzieł mistrzów klasyki, fabularnych koncertów familijnych oraz nowego cyklu z muzyką współczesną.

Sinfonia Varsovia pod batutą uznanych dyrygentów – Alexandra Vedernikova, Daniela Raiskina, Jerzego Maksymiuka, Bassema Akiki i Michała Nesterowicza – wystąpi we czwartkowe popołudnia. W repertuarze koncertów m.in. dzieła polskich twórców XX-wiecznych, czyli Mała suita na orkiestrę kameralną i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego oraz Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. Podczas jednego z koncertów odbędzie się premierowe wykonanie utworu Concerto Varsovia napisanego specjalnie dla Sinfonii Varsovii przez kompozytora młodego pokolenia, laureata wielu konkursów kompozytorskich, Wojciecha Kostrzewę. Koncerty poprowadzą znani dziennikarze i krytycy muzyczni, m.in. Jacek Hawryluk, Adam Suprynowicz, Marcin Majchrowski i Urszula Urzędowska.

W mniejszych zespołach, takich jak Sinfonia Varsovia Brass, Sinfonia Varsovia String Quintet, Sinfonia Varsovia Wind Quintet, trio smyczkowe i fortepianowe, muzycy orkiestry zaprezentują się podczas niedzielnych spotkań muzycznych. Na scenie spotkają się również tegoroczni uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz bliskiego orkiestrze kompozytora, byłego dyrektora artystycznego, Krzysztofa Pendereckiego.

Nowością na jubileuszowej edycji festiwalu będą Eksperymentalne wtorki, w całości poświęcone muzyce współczesnej. Program czterech koncertów będzie skupiał się na związkach natury i muzyki. Wystąpią Hashtag Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna, Małe Instrumenty i Ensemble Garage. Artyści wykonają dzieła takich twórców, jak Jessie Marino, Brigitta Muntendorf, Matthew Shlomowitz, Agata Zubel i Jagoda Szmytka. W programie także premierowe utwory Moniki Szpyrki, Piotra Peszata, Rafała Ryterskiego i Pawła Romańczuka. Po koncertach odbędą się rozmowy z artystami, które poprowadzi Wioleta Żochowska, kuratorka cyklu.

Festiwal odbędzie się w ścisłym reżimie sanitarnym i z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletachhttps://www.sinfoniavarsovia.org/ 

6. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki – ogłoszenie wyników

SCRozstrzygnięty został VI Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki.

Celem przedsięwzięcia była promocja młodych kompozytorów oraz poszerzenie repertuaru na orkiestrę smyczkową. Przedmiotem Konkursu było skomponowanie utworu zatytułowanego Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki na orkiestrę smyczkową i perkusję w składzie nieprzekraczającym ilości osób: 6-5-4-4-1 / perk. 3, o czasie trwania od 7 do 12 minut.

Jury w składzie: Elżbieta Penderecka ‒ Honorowa Przewodnicząca, Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Marcel Chyrzyński i Jurek Dybał, podjęło decyzję o przyznaniu I nagrody ex æquo Panu Andrei Matteviemu (Włochy) za utwór Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki oraz Panu Robinowi Lilji (Szwecja) za kompozycję opatrzoną tym samym tytułem.

Premierowe wykonanie kompozycji laureatów I nagrody odbędzie się w trakcie 6. edycji Sinfonietta Festival, którego termin ogłoszony zostanie w najbliższych tygodniach.

Serdecznie gratulujemy laureatom I nagrody!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Maciej Kułakowski

Emanacje  2020Maciej Kułakowski – znakomity wiolonczelista młodego pokolenia – wystąpi podczas dwóch najbliższych koncertów VIII Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach 18 i 19 lipca 2020 roku.

Pierwszy z nich odbędzie się 18 lipca o 19.15 w krakowskiej Bazylice św. Floriana, w której złożona jest urna z prochami Krzysztofa Pendereckiego. Koncert ten będzie formą upamiętnienia niedawno zmarłego Profesora. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak będzie obowiązywać wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Koncert 19 lipca o godz. 19.00 będzie równie wyjątkowy. Będzie to pierwszy koncert w malowniczych przestrzeniach niedawno otwartego Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich w Lusławicach.

W programie obu wieczorów zabrzmi muzyka Johanna Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji Macieja Kułakowskiego. Artysta jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I nagrody i nagrody specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Od 2017 studiuje pod kierunkiem Wolfganga Emanuela Schmidta w Kronberg Academy. Reprezentuje Londyńską agencję Young Classical Artists Trust (YCAT).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Miejsca Wspólne. Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej

Miejsca wspolne11 lipca rusza internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/  opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 

Chopin-Górecki Open Festiwal 2020: Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia!

UMFC14 lipca 2020 roku o godz. 13.00 i 19.00 w ramach Chopin-Górecki Open Festiwal 2020 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się online premiera kompozycji multimedialnej Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia.

Utwór na głos, trąbkę, fortepian i elektronikę jest wynikiem twórczej współpracy kompozytorów Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia, którzy wezmą udział w jego realizacji jako wykonawcy partii fortepianu oraz warstwy elektronicznej. W prawykonaniu utworu wystąpią także muzycy trębacz Tomasz Woźniak oraz sopranistka Agnieszka Tyrawska-Kopeć.

Warstwa programowa kompozycji – już w samym tytule – nawiązywać będzie do inspiracji muzyką najwybitniejszego polskiego kompozytor epoki romantyzmu Fryderyka Chopina, którego kolejny jubileusz przypada na rok 2020. Utwór Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia wpisywać się będzie w te działania w sposób niekonwencjonalny, gdyż oprócz działań stricte muzycznych, w tym interaktywnych z elektroniką, zakłada także akcje parateatralne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera dostępna w Internecie na stronie festiwalu: www.chg.chopin.edu.pl oraz na profilu: www.facebook.com/chg.umfc 

VII Festiwal „Muzyka na Warmii i Żuławach"

EOKSą różne powody, aby odwiedzić Warmię i Żuławy w lipcu tego roku. Piękne krajobrazy, unikatowe zabytki, gościnni mieszkańcy etc. Dla melomanów najważniejszy jest jeden – Festiwal „Muzyka na Warmii i Żuławach”, który odbędzie się w dniach 9–10 lipca 2020 roku. Już po raz siódmy spotkamy się w gotyckich kościołach regionu, aby wysłuchać smyczkowych dźwięków Polski i świata. Zadba o to, jak zawsze, Elbląska Orkiestra Kameralna, pod batutą maestro Michała Krężlewskiego.

W ramach festiwalowych koncertów pasłęcki Kościół pw. św. Bartłomieja i elbląska Katedra pw. św. Mikołaja wypełnią się dźwiękami z różnych krain i różnych okresów. Miłośników muzyki czeka spotkanie z Romansem nr 2 op. 50 Ludwiga van Beethovena, a także Koncertem na dwoje skrzypiec d-moll Johanna Sebastiana Bacha. O kim myślał Beethoven, tworząc swój Romans? Czy Koncert na dwoje skrzypiec to dialog, czy raczej rywalizacja między instrumentami? Odpowiedzi na te pytania padną niebawem.

Nie zabraknie też utworów współczesnych, a dokładniej Hombark Concerto Sławomira Czarneckiego. Wielbicieli kultury Półwyspu Iberyjskiego ucieszy natomiast kompozycja Pabla Sarasatego Navarra op. 33. Co więcej, w tym roku melomani ujrzą muzyków elbląskiej orkiestry w podwójnej roli: na scenie wystąpi zespół, a także muzycy EOK jako soliści.

Wszystkie koncerty odbędą się w rygorze sanitarnym, zgodnie ze wskazaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Wstęp na koncerty jest wolny!

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://eok.elblag.eu/