Polmic - FB


nasze patronaty

Kraków | Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Elementi 9. Zaangażowanie”

ElementiIdeą Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej Elementi – organizowanej przez studentów i doktorantów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie cyklicznie od 2013 roku – jest stworzenie miejsca do pogłębionej refleksji muzyczno-teoretycznej oraz poznawania i promocji utworów muzyki nowej. Stąd jego formuła obejmuje konferencję naukową oraz koncerty. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 11-12 marca 2022, a jej tematem jest „Zaangażowanie”.

Dotyczy on zarówno podmiotu zaangażowanego w proces twórczy – kompozytorów, dyrygentów, wykonawców i odbiorców, jak i przedmiotu zaangażowania – kultury i sztuki, społeczeństwa oraz muzyki samej w sobie. Podczas konferencji omówione zostaną pytania o muzykę zaangażowaną – jakimi środkami dysponuje, jakie niesie zagrożenia (nadmierny subiektywizm, niechciany kicz, manipulacja) oraz czy w ogóle może angażować.

Wydarzenie swoją obecnością uświetnią zaproszeni goście specjalni: prof. Ryszard W. Kluszczyński – medioznawca, kulturoznawca, specjalista od sztuki nowych mediów, oraz Rafał Ryterski – kompozytor, sound designer i artysta multimedialny, nominowany do Paszportów Polityki 2021.

W programie koncertów, obok utworów znanych już twórców, takich jak Ryterski czy Ricardo Eizirik, znajdą się światowe premiery kompozycji studenckich! Wykonają je instrumentaliści związani z krakowską Akademią Muzyczną oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki nowej.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://www.amuz.krakow.pl/konferencja-elementi9/ 

Warszawa | Koncert Duetu Popko & Thieu-Quang

Popko13 marca 2022 o godz. 12.00 Warszawskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na koncert wirtuozowskiego międzynarodowego duetu klarnetowo-fortepianowego. W interpretacji pianisty Pawła Popko i klarnecisty Piotra Thieu-Quanga usłyszymy mało znane utwory Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda oraz muzykę Franza Ignaza Danziego, Albana Berga i Francisa Poulenca.

Podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, zespół otrzymał wyróżnienie ufundowane przez Związek Muzyków Wykonawców STOART, a także dwie nagrody specjalne – nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego po 1945 roku oraz nagrodę w postaci rocznej opieki medialnej POLMIC.

Pianista Paweł Popko ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest również absolwentem Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej. Jest laureatem wielu nagród konkursów międzynarodowych, m. in. I nagrody na Międzynarodowym Forum Muzycznym w Mäntta w Finlandii. Regularnie bierze udział w festiwalach w kraju i za granicą. Piotr Thieu-Quang – również absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – niejednokrotnie zdobywał nagrody podczas konkursów solowych oraz kameralnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Do najważniejszych można zaliczyć Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy w Warszawie, VIII Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowy, XII Ogólnopolski Konkurs Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych. Jako solista oraz kameralista koncertował w Polsce, Niemczech, Litwie, Belgii i Portugalii. W 2019 roku odbył tournée po RPA propagując muzykę kompozytorów polskich, w tym Pawła Mykietyna oraz Wojciecha Chałupki.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.facebook.com/events/2016750348506539/ 

Wrocław | Koncert solidarności z Ukrainą

NFMNarodowe Forum Muzyki nie może pozostać obojętnym w obliczu rozpoczętych przez Rosję działań wojennych na Ukrainie. 4 marca 2022 o godz. 19.00 w Sali Głównej organizuje "Koncert solidarności z Ukrainą".

Sopranistka Olga Pasiecznik i pianistka Natalia Pasiecznik wykonają pieśni ukraińskich twórców.

W swoim niedawnym wywiadzie w Polskim Radiu Olga Pasiecznik, która od 30 lat mieszka w Polsce, nawoływała do aktywnej postawy, mówiąc, iż „powinniśmy teraz wspierać Ukrainę – kto jak może: słowem, modlitwą, konkretnym czynem. Nie bądźmy obojętni, bo czasy są złe”.

Koncert w NFM będzie współorganizowany z wrocławską Fundacją Ukraina, dzięki czemu wpływ z biletów zostanie przeznaczony na wsparcie Ukrainy.

Wydarzenie z udziałem znanych ukraińskich artystek objęte jest honorowym patronatem Wojewody Dolnośląskiego – Pana Jarosława Obremskiego, Prezydenta Miasta Wrocławia – Pana Jacka Sutryka, oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego – Pana Cezarego Przybylskiego.

Koncert "Apoteoza tańca" został przeniesiony na 20 maja 2022.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Katowice | „Mistrzowie muzycznych krajobrazów”: nadzwyczajny koncert „Bach – Kilar”

NOSPRŚwiatowej sławy skrzypkowie Krzysztof Jakowicz i Jakub Jakowicz oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka wystąpią 7 marca 2022 o godz. 20.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach cyklu „Mistrzowie muzycznych krajobrazów”.

W pierwszej części koncertu usłyszymy najbardziej znane i lubiane skrzypcowe kompozycję Johanna Sebastiana Bacha: Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041, Koncert skrzypcowy E-dur BWV 1042 oraz Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza i Jakuba Jakowicza. Mistrz ojciec i mistrz syn na jednym koncercie to nie lada gratka dla melomanów! Będzie to również koncert urodzinowy Maestro Krzysztofa Jakowicza!

W drugiej części koncertu słuchacze będą mogli się przenieść do świata przepięknej muzyki filmowej Wojciecha Kilara w transkrypcjach Jana Lewtaka. Melodyjne wokalizy wykonają artystki sopranistki z Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. W roli solistów wystąpią również Adam Myrczek (bas), flecistka Maria Lewicka, pianistka Danuto Kojro-Pawulska, oboista Piotr Lis, klarnecista Grzegorz Wołczański, Koncert poprowadzi znany i lubiany dziennikarz radiowy Paweł Sztompke.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/bach-kilar-mistrzowie-muzycznych-krajobrazow-krzysztof-jakow 

Kraków – Wieliczka – Kąśna Dolna | V Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2022

Piano_e_ForteCelem V Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte”, który odbędzie się w dniach 1-6 marca 2022 stacjonarnie i online, jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego, a także wieloaspektowej roli pianisty i fortepianu. Pogram piątej edycji wydarzenia nawiązuje do trwającego Roku Polskiego Romantyzmu. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński.

W programie znajdą się Konkurs Pianistyczny oraz koncerty w Willi Decjusza, Klasztorze Karmelitów Bosych i Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Auli Sztygarówki i Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce, prezentujące dzieła znanych i zapomnianych kompozytorów polskiego romantyzmu na fortepianie historycznym i współczesnym, poświęcone historii poloneza i mazurka. Zabrzmią m. in. utwory Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Marii Szymanowskiej, Franciszka Lessla, Fryderyka Augusta Duranowskiego, Joachima Kaczkowskiego, Stanisława Moniuszki, Franciszka Brzezińskiego, Antoniego Stolpe, Juliusza Zarębskiego, Józefa Wieniawskiego, a także Ignacego Jana Paderewskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego. W ramach Akademii Piano e Forte zaplanowano wykłady i warsztaty, dotyczące budowy fortepianu, klawikordu i klawesynu, z zakresu praktyk wykonawczych na fortepianie historycznym i współczesnym oraz radzenia sobie z tremą.

Udział w wydarzeniu zapowiedzieli tacy znani artyści, jak skrzypek Marek Polański, sopranistka Ewa Biegas, pianiści Andrzej Pikul, Grzegorz Biegas i Katarzyna Drogosz, japoński duet fortepianowy Iga Yamaguchi Duo, klawesynistka Paulina Tkaczyk-Cichoń.

Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie.

Rejestracja na wydarzenia online (do dnia 26 lutego 2022) - poprzez formularz na stronie: http://akademia.pianoeforte.pl 

Projekt sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny!

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.pianoeforte.pl, www.facebook.com/pianoefortefestival 

Katowice | NOSPR, Gilbert Varga i Marcin Markowicz

NOSPRMuzyka Pawła Mykietyna i Antona Brucknera zabrzmi 3 marca 2022 o godz. 19.30 w interpretacji Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i znanego skrzypka Marcina Markowicza pod dyrekcją brytyjsko-węgierskiego wirtuoza batuty Gilberta Vargi – głównego dyrygenta Taipei Symphony Orchestra.

Gilbert Varga jest synem sławnego węgierskiego skrzypka Tibora Vargi - pod kierunkiem ojca rozpoczął swoją karierę muzyczną również jako skrzypek. Cieszy się dużym autorytetem, swoimi interpretacjami porywa muzyków i publiczność. Maestro, szczególnie ceniony za swoją elegancką i wyjątkowo klarowną technikę, współpracował z wieloma ważnymi orkiestrami na całym świecie, m.in. z The Philadelphia Orchestra, Rundfunk-Sinfonie-orchester Berlin, Orchestre de Paris czy Oslo Philharmonic; nagrywał dla takich wytwórni, jak ASV, Koch International oraz Claves. Jest przewodniczącym jury Internationaler Violinwettbewerb Henri Marteau w Niemczech.

Obok Koncertu skrzypcowego postmodernisty Pawła Mykietyna zabrzmi pod batutą Gilberta Vargi jedna z najchętniej wykonywanych symfonii Antona Brucknera – IV Symfonia Es-dur WAB 104, przez samego kompozytora określona mianem „Romantycznej”.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-thierry-fischer-marcin-markowicz 

Warszawa | Mateusz Smoczyński, Piotr Baron & Sinfonia Iuventus

POSISpotkanie dwóch wielkich indywidualności sceny jazzowej i jej klasycznego pogranicza 12 marca 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zapowiada się ogromnie interesująco! Saksofoniście Piotrowi Baronowi i skrzypkowi Mateuszowi Smoczyńskiemu towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Artyści prawykonają Koncert podwójny na skrzypce i saksofon tenorowy „2PiX” Smoczyńskiego. Całość poprowadzi Marek Wroniszewski.

Mateusz Smoczyński jest autorem Koncertu skrzypcowego „Adam’s Apple”, którego prawykonanie odbyło się w listopadzie 2018 roku w NOSPR. Kompozycji tej zdecydowanie bliżej jest do współczesnych utworów z gatunku muzyki poważnej niż do jazzu, choć pozostawia wykonawcy miejsce na improwizację. W utworze znajdziemy więc oryginalne techniki wykonawcze nieobecne w innych koncertach skrzypcowych. Jedna z części wykonywana jest na bardzo rzadko używanych skrzypcach barytonowych o pastelowym brzmieniu i skali zbliżonej do wiolonczeli.

2PiX to kolejny symfoniczny utwór Mateusza Smoczyńskiego – koncert podwójny na saksofon tenorowy i skrzypce, który został napisany z inicjatywy wybitnego saksofonisty Piotra Barona, dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Utwór został zainspirowany treścią serialu Twin Peaks Davida Lyncha. Serial ten pełen jest symboliki, akcentuje zwłaszcza manichejski dualizm dobra i zła – na muzycznym gruncie oddać go można, wykorzystując dwa kontrastujące ze sobą instrumenty: szlachetne i eufoniczne skrzypce oraz drapieżny i groźny saksofon tenorowy.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Multimedialny wieczór organowy

FSSolistą „Multimedialnego wieczoru organowego” 20 lutego 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej będzie Julian Gembalski, laureat I nagród w konkursach improwizacji organowej w Weimarze, a także wielu innych nagród, m.in. nagrody Orfeusza XXXVIII Festiwalu „Warszawska Jesień”, nagrody im. Wojciecha Korfantego, czy im. Stanisława Ligonia. W jego wykonaniu zabrzmią dzieła Georga Muffata, Johanna Sebastiana Bacha, Césara Francka oraz improwizacje organowe.

Twórczość Muffata jest spotem stylów obecnych w kompozycjach niemieckich, francuskich i włoskich XVII wieku. Cykl Apparatus musico-organisticus jest największym zbiorem muzyki organowej wydanym w tamtym czasie i cieszącym się wówczas ogromną popularnością. W wykonaniu Juliana Gembalskiego zabrzmi siódma toccata ze zbioru, w tonacji C-dur.

Preludium chorałowe Vor deinen Thron tret’ich Bacha, które usłyszymy jako drugie, opiera się na hymnie autorstwa Marcina Lutra. Kompozycja ta łączy się w sposób szczególny z ideą człowieczeństwa. Zapisane w nutach tempo 72 ósemek na minutę to odwołanie do rytmu bicia serca. W minucie mieści się zatem 9 taktów, co z kolei budzi skojarzenia z pełnym wdechem i wydechem w stanie głębokiego spoczynku. Preludium chorałowe Bacha pełne jest wyrazistej ekspresji, a jego konstrukcja czyni je jednym z największych osiągnięć zachodniej tradycji muzycznej. Usłyszymy również Passacaglię c-moll BWV 582 Bacha i następnie III Chorał a-moll Francka.

Wieczór zwieńczą improwizacje Juliana Gembalskiego: Toccata i fuga w stylu barokowym, Wariacje chorałowe oraz Sonata romantyczna.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/multimedialny-wieczor-organowy-gembalski/ 

Opole | Polska muzyka zapomniana

polmic4 marca 2022 o godz. 19.00 Orkiestra Filharmonii Opolskiej i wirtuoz fortepianu Piotr Sałajczyk wystąpią pod batutą Sebastiana Perłowskiego. Postacią splatającą losy twórców repertuaru koncertu „Polska muzyka zapomniana” w Filharmonii Opolskiej jest Władysław Żeleński.

Autor Koncertu fortepianowego Es-dur pochodził z Małopolski i od najmłodszych lat grał na fortepianie i organach. Instrumentalistą był niezłym, ale dość wcześnie to praca kompozytorska wysunęła się u niego na pierwszy plan. W tym zakresie pobierał nauki u Franciszka Mireckiego. Później kształcił się w Pradze i Paryżu – formalnie i prywatnie. Po powrocie do Polski i po śmierci Stanisława Moniuszki (którego wdzięczna uwertura do opery Halka zainauguruje wieczór) Żeleński objął klasę harmonii i kontrapunktu w warszawskim Konserwatorium Muzycznym. Dostojny i wirtuozowski jednocześnie oraz przesiąknięty polskimi rytmami Koncert fortepianowy powstał w początkach XX wieku, gdy Żeleński na powrót osiadł w Krakowie, stając się inicjatorem założenia uczelni muzycznej w tym mieście.

W Krakowie również urodził się wspomniany wcześniej Franciszek Mirecki. Jedyna jego Symfonia (c-moll) o klasycznym wydźwięku, przypominająca mozaikę przeplatających się ze sobą motywów i niepozbawiona wymiaru kameralnego (druga część!) warta jest odkrycia na nowo – bo choć Mirecki osiągnął wiele i był znany sobie współczesnym, dziś jego twórczość należy niestety do dziedzictwa polskiej muzyki zapomnianej.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/polska-muzyka-zapomniana-5/ 

Znamy laureatów I Konkursu Kompozytorskiego na Duet Instrumentalny z Harfą!

GdańskJury I Konkursu Kompozytorskiego na Duet Instrumentalny z Harfą, organizowanego przez Katedrę Kompozycji oraz Katedrę Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, ogłosiło wyniki!

Do udziału w Konkursie zgłoszono 16 kompozycji. Podczas posiedzenia w dniu 13 lutego 2022 Jury Konkursu Kompozytorskiego na Duet Instrumentalny z Harfą w składzie: prof. Elżbieta Sikora – przewodnicząca, prof. Aleksander Lasoń i dr Anna Sikorzak-Olek, postanowiło przyznać następujące nagrody.

I nagrody nie przyznano.

II nagrodę w wysokości 500 zł brutto każda zdobyło dwoje kompozytorów: Piotr Kasiłowski za utwór Rozstanie z Rzymem (godło: Tasso) oraz Anna Stolarczyk za utwór Nie-boskie szkice (godło: kroksWędrowiec).

III nagrodę przyznano Sylwestrowi Kukułce za utwór Event horizon (godło: 54327), Szymonowi Kusiorowi za utwór Night Landscapes (godło: XARDAS) oraz Wojciechowi Laskowskiemu za utwór Choral Fantasy (godło: A52F).

Wyróżnienie otrzymała Magdalena Białecka za utwór Pulsar (godło: unidentified).

Wszystkim Laureatom serdecznie gratulujemy!

Wręczenie nagród odbędzie się podczas koncertu finałowego 22 kwietnia 2022 w siedzibie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/konkurs-kompozytorski-na-duet-instrumentalny-z-harfa,699 

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Wesołowski, Strobel i Szostakowicz

POSIDo wybitnych artystów polskiej sceny jazzowej, wyznaczających ponadczasowe horyzonty mód i stylów, należy gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej estradzie trwa od półwiecza! 26 lutego 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Aniello Desiderio wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego prawykonają jego Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę. Pierwsza część koncertu będzie transmitowana na antenie Polskiego Radia RDC.

Janusz Strobel w swoim najnowszym utworze konfrontuje się z ważnym muzycznym gatunkiem i dziełami tworzonymi przez samych wirtuozów, najlepiej znających tajniki swego instrumentu. Doskonale zna je także sławny i inspirujący włoski gitarzysta Aniello Desiderio, który został okrzyknięty „Orfeuszem gitary”.

Kompozytor, dyrygent, pianista, teoretyk muzyki i manager kultury Adam Wesołowski utwór Anioły i demony dedykował swoim dzieciom. Wprowadza w nim nowatorski zabieg w postaci „anielskiego śpiewu” mormorando muzyków w orkiestrze. Kompozycja nie rysuje żadnych programowych obrazów, ale przedstawia emocje, które drzemią w każdym z nas. Pierwsza część jest eufoniczna, symbolizując „anielską błogość”, druga bardzo energiczna ilustruje „demony”, jednak takie z dziecięcych wyobrażeń – nie czyniące krzywdy, lecz raczej psotne i prowokujące do zabawy.

Jako ostatnia zabrzmi podczas koncertu I Symfonia f-moll op. 10 – dzieło dziewiętnastoletniego Dmitrija Szostakowicza: kompozycją tą muzyk rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX wieku.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl 

Tarnów | Premiera utworu Dariusza Swoszowskiego

SwoszowskiPrawykonanie najnowszego dzieła Dariusza Swoszowskiego odbędzie się 21 lutego 2022 roku o godz. 18.00 podczas koncertu perkusyjnego w wykonaniu Pawła Swoszowskiego pt. „W świecie rytmu” w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie.

Paweł Swoszowski – perkusista i pedagog – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dr. hab. Krzysztofa Jaguszewskiego. Współracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Śląską im. H. M. Góreckiego, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską im. F. Nowowiejskiego, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa oraz Młodzieżową Orkiestrą Crushed Sounds Big Band.

Podczas najbliższego koncertu artysta prawykona czteroczęściowe dzieło Dariusza Swoszowskiego Dźwięki historii Tarnowa. Kompozycja ta oraz jej wykonanie są częścią projektu pod tym samym tytułem. Usłyszymy w interpretacji Pawła Swoszowskiego również utwory na perkusję solo Attraction Emmanuela Séjourné i Rebonds B Iannisa Xenakisa.

Projekt zrealizowano w ramach stypendium artystycznego przyznanego przez Gminę Miasta Tarnowa.

Wstęp na koncert jest wolny (obowiązują obostrzenia sanitarne).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje http://zsmuz.tarnow.pl/ 

Katowice | Filharmonia Śląska: Turski, Gershwin i Strawiński

POLMICOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej 18 lutego 2022 o godz. 19.00 zaprasza na koncert muzyki Igora Strawińskiego, George’a Gershwina i Zbigniewa Turskiego. Podczas wieczoru przepełnionego bogactwem brzmienia oraz ukazującego rozmaite oblicza symfoniki filharmoników poprowadzi Jacek Rogala. W jazzującym Koncercie fortepianowym Gershwina wraz z nimi na estradzie pojawi się znakomity solista, Paweł Kowalski.

Twórczości Zbigniewa Turskiego nie sposób zamknąć w ramy jednego kręgu estetycznego. Kompozytor ten wypracował własny styl, stojąc na uboczu obowiązujących nurtów XX wieku. Jego utwory charakteryzuje czytelna konstrukcja i ścisła forma, a przy tym interesujące rozwiązania harmoniczne i melodyczne. 18 lutego wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej zabrzmi jego Mała uwertura.

W Koncercie fortepianowym F-dur George’a Gershwina usłyszymy połączenie elementów jazzu, muzyki amerykańskiej czasów neoklasycyzmu, a nawet wpływy europejskiego późnego romantyzmu. Ukoronowaniem wieczoru będzie I Symfonia Es-dur Igora Strawińskiego. Powstała ona podczas praktyk kompozytora u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w latach 1905–1907, we wczesnym okresie twórczości kompozytora „tysiąca i jednego stylu”, a więc usłyszymy w Symfonii tej wpływy muzyki późnego romantyzmu.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/gershwin-strawinski-kowalski-rogala-orkiestra-symfoniczna/ 

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Piotr Sałajczyk

NOSPR„Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: kolejnym gościem NOSPR w ramach tego cyklu koncertowego będzie wirtuoz fortepianu dr hab. Piotr Sałajczyk, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 19 lutego 2022 o godz. 18.00 wraz z Kwartetem Śląskim zaprezentuje dzieła Eugeniusza Knapika, Gustava Mahlera i Henryka Mikołaja Góreckiego.

II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika ma dedykację: „Kwartetowi Śląskiemu z okazji Jubileuszu 40-lecia działalności koncertowej”. Jak podkreśla prymariusz zespołu, Arkadiusz Kubica: „Rozmiar i waga tego dzieła usprawiedliwiają czas oczekiwania na nie. Już na 25-lecie naszej działalności prosiliśmy prof. Knapika o nowy kwartet, ale ciągle coś stało na drodze, a to „rektorowanie”, a to kolejne opery, ale pytając o nowy kwartet zawsze dostawaliśmy odpowiedź: „pomysł już mam i wiem, że będzie trudne”. Pomysł doczekał się swojej realizacji w 2019 roku i miał swoją premierę w NOSPR 25 maja tegoż roku i mogę tylko dodać: nie było łatwo. Utwór zakrojony jest na ok. 35–40 minut, jest bardzo wymagający pod każdym względem – zarówno technicznym, jak i emocjonalnym. Wszystkie właściwości języka kompozytorskiego Knapika z roku 1980 są w nim rozbudowane i spotęgowane, a do tego umiejętność operowania różnorodnymi technikami przez kompozytora wzbudza szacunek i podziw”.

Po Kwartecie Knapika usłyszymy niedokończony Kwartet fortepianowy 18-letniego Gustava Mahlera i I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-michal-szymanowski 

Gdańsk | XV Gdański Festiwal Muzyczny

POLMICGdański Festiwal Muzyczny potrwa od 13 do 22 maja 2022 roku. Do udziału w jubileuszowej XV edycji zaproszeni zostali zwycięzcy najbardziej prestiżowych konkursów na świecie. Specjalny koncert poświęcony będzie jubileuszom 75-lecia gdańskiej Akademii Muzycznej i 75. rocznicy urodzin jednego z najsłynniejszych jej absolwentów – Konstantego Andrzeja Kulki. Edycja 2022 to również kontynuacja koncertów łączących dzieła literatury światowej z pochodzącymi z tego samego okresu utworami muzyki polskiej.

Gwiazdą koncertu inauguracyjnego będzie fenomenalna wiolonczelistka Camille Thomas. Gra na wiolonczeli Stradivarius „Feuermann” (1730), która należała do przyjaciela Chopina Auguste Franchomme i któremu Chopin z myślą o tym właśnie Stradivariusie zadedykował swój ostatni wydany za życia utwór – Sonatę g-moll op. 65.

W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będą miały miejsce recitale pianistów Erica Lu (I nagroda na Konkursie w Leeds, IV nagroda XVII Konkursu Chopinowskiego) i Szymona Nehringa (I nagroda na Konkursie im. A.Rubinsteina w Tel Awiwie). Zwycięzca Międzynarodowego Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie (2019), francuski pianista Alexandre Kantorow zagra z jedną najlepszych orkiestr w Europie – Sinfonią Varsovia. Nawiązaniem do zakończonego XVIII Konkursu im.F.Chopina w Warszawie będzie koncert z udziałem Martína García García.

Prologiem, jest to tradycja Festiwalu, do przeniesionego na rok 2022 Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H.Wieniawskiego w Poznaniu będzie występ jednego z jego zwycięzców – Piotra Pławnera.

Bardzo ciekawie zapowiada się także występ tria złożonego z przedstawicieli znanych muzycznych rodzin – zagrają razem znakomity polski wiolonczelista Maciej Kułakowski i dzieci legendarnego wiolonczelisty Mischy Maisky'ego: skrzypek Sascha Maisky i pianistka Lily Maisky.

Niejednokrotnie usłyszymy w znakomitych interpretacjach muzykę polską, w tym dzieła Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego; odbędą się koncerty poświęcone muzyce gdańskiej, zarówno dawnej jak i współczesnej: będziemy świadkami światowego prawykonania kompozycji Marcina Wądołowskiego dedykowanej pamięci prof. Jana Paterka –twórcy gdańskiej szkoły gitary.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska. Dofinansowano ze środków Województwa Pomorskiego. Na koncerty w salach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej obowiązują bilety (www.filharmonia.gda.pl). Na pozostałe koncerty wstęp jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://www.gdanskifestiwal.pl/