Polmic - FB


nasze patronaty

„Polish Music Experience”, czyli Sinfonietta po krakowsku

SCPrzed nami prawdziwa muzyczna uczta: koncert promujący nowy album Cracow Duo i Sinfonietty Cracovii z polską muzyką najnowszą, zarejestrowany pod batutą Jurka Dybała dla prestiżowej wytwórni Warner Classics. 10 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Muzeum Manggha krakowscy artyści zaserwują słuchaczom menu pełne prawdziwych muzycznych rarytasów.

Płyta Polish Music Experience to wybór najbardziej interesujących kompozycji z repozytorium polskiej muzyki najnowszej w wirtuozowskim wykonaniu krakowskich artystów specjalizujących się w interpretacjach dzieł polskich kompozytorów współczesnych: duetu Cracow Duo (Jan Kalinowski ‒ wiolonczela, Marek Szlezer ‒ fortepian) oraz Sinfonietty Cracovii pod batutą Jurka Dybała. Na płycie znalazły się utwory najwybitniejszych polskich twórców minionego i obecnego wieku: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Meyera oraz kompozycja jednego z najbardziej utalentowanych i najczęściej nagradzanych polskich kompozytorów młodego pokolenia: Tomasza Opałki.

10 lutego usłyszmy w wykonaniu Cracow Duo i Sinfonietty m.in. energetyczną, zróżnicowaną kolorystycznie kompozycję Hemisphere2 Opałki w nowej wersji dedykowanej przez kompozytora wykonawcom, oraz wirtuozowską Musicę concertantę na wiolonczelę, fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję Krzysztofa Meyera. W repertuarze koncertu znajdzie się ponadto Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz ‒ opus magnum kompozytorki, określane niekiedy mianem jej „IX Symfonii” oraz elektryzujący Koncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli.

Koncert promujący wydawnictwo będzie jednocześnie inaugurował nowy cykl koncertowy zespołu „Sinfonietta po krakowsku”, w którym udział wezmą najzdolniejsi krakowscy soliści.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Katowice | Środa Młodych: kwartet skrzypcowy Violinofonica

NOSPR13 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach cyklu koncertowego „Środa młodych” wystąpi kwartet skrzypcowy Violinofonica.

Kwartet skrzypcowy Violinofnica powstał w styczniu 2017 roku. Założycielką zespołu jest skrzypaczka Agnieszka Marucha, wraz z którą występują najzdolniejsi studenci jej klasy w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Zespół stawia sobie za cel promowanie bardzo rzadko grywanego repertuaru na 4 skrzypiec oraz pomoc młodym adeptom wiolinistyki w zdobywaniu doświadczenia scenicznego i kameralnego. W sezonie artystycznym 2018/2019 zespół wystąpił na uroczystości rozdania nagród im. Ryszarda Kapuścińskiego w Warszawie, w Salonie Muzycznym w Suwałkach oraz w Instytucie Koreańskim w Warszawie. W lipcu 2018 kwartet zadebiutował za granicą, podczas Festiwalu Bosa Antica we Włoszech.

Kwartet wykonuje szeroki repertuar (od baroku do muzyki najnowszej), jednak jego trzon stanowi twórczość polska, obejmująca również dzieła powstające na zamówienie zespołu. Wśród nich skomponowane w 2018 roku Melodie śląskie Weroniki Olbrot i Migotanie Iwony Kisiel. Te utwory, które zabrzmią 13 lutego w Katowicach, miały prawykonanie we Włoszech podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Bosa Antica. Ponadto w interpretacji zespołu usłyszymy Duety na tematy ludowe na dwoje skrzypiec i Kwartet na czworo skrzypiec Grażyny Bacewicz, Cztery melodie śląskie Witolda Lutosławskiego oraz utwory Josepha Bodina de Boismortiera, Georga Friedricha Telemanna i Jacoba Donta.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1363/sroda-modych-kwartet-skrzypcowy-violinofonica 

Warszawa | Kompozytorom uczelni in memoriam

UMFCW dniu 18 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert w wykonaniu studentów klas fortepianu pt. „Kompozytorom uczelni in memoriam”.

W programie koncertu pojawią się dzieła fortepianowe kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym w Warszawie: Juliusza Wertheima, Stefana Kisielewskiego, Jana Ekiera, Mariana Sawy, Władysława Żeleńskiego, a także Romana Statkowskiego i Grażyny Bacewicz, których jubileusze 160. i 110. rocznicy urodzin przypadają w tym roku.

II Sonata na fortepian Grażyny Bacewicz powstała w 1953 roku. Po raz pierwszy utwór ten został wykonany podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich. Obfituje on w nieoczekiwane, dramatyczne zwroty i wymaga od wykonawcy wysokich umiejętności technicznych. Jest jedną z najlepszych kompozycji tego gatunku w polskiej dwudziestowiecznej muzyce fortepianowej.

Twórczość Romana Statkowskiego należy do nurtu późnoromantycznego. Jego Toccata op. 33, trudna technicznie, świadczy o dogłębnym rozumieniu problemów pianistycznych. Utwór cechuje przejrzysta forma i pomysłowość w zakresie faktury. Wraz z szybkim, motorycznym ruchem i skromną linią melodyczną stanowi w twórczości kompozytora, którego Barbara Chmara-Żaczkiewicz nazywa „urodzonym lirykiem”, pozycję odmienną i wyjątkową.

Opiekunem artystycznym koncertu jest dr Monika Quinn.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 4 lutego w Chopin University Press (pn. – śr., pt. 16:00–19:00) oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Wajnberg w Polsce

Weinberg9 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia usłyszymy utwory kameralne Mieczysława Wajnberga i Grażyny Bacewicz w interpretacji Kwartetu Śląskiego i pianisty Wojciecha Świtały.

XII Kwartet smyczkowy op. 103 (1969/1970) to jeden z eksperymentalnych utworów Mieczysława Wajnberga, wypełniony rozpaczą, która, poprzez dramat i ironię, w iście labiryntowej formie, z trudem szuka przezwyciężenia. Są tu elementy zakazanej przez sowieckich ideologów muzyki serialnej, związanej w międzywojenną szkołą Arnolda Schönberga, którą w tym samym czasie zaczął wprowadzać do swych kwartetów Dymitr Szostakowicz. Są też aluzje to innego mistrza kwartetu smyczkowego XX wieku – Beli Bartóka.

I Kwintet fortepianowy (1952) należy do najczęściej wykonywanych dzieł Grażyny Bacewicz. Tę popularność zawdzięcza urodzie tematów, uroczej grze kontrastów, fantasmagorycznym „zamyśleniom” (rodem z idiomu tzw. „muzyki nocy” Bartóka). Moderato molto espressivo. Allegro ujęte zostało w formę allegra sonatowego, z klamrą wstępu i symetrycznej względem niego kody. Presto to oberek, ulubiony taniec Bacewiczówny, fajerwerk humoru i inteligencji. Grave ma istotnie „ciężki” charakter, jakby żałobnego marsza (fortepian), na tle którego rozbrzmiewa uroczysta oda smyczków. Con passione to znowu allegro sonatowe, którego oba tematy nawiązują do myśli zawartych w części początkowej.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1402/kwartet-slaski-wojciech-switaa-wajnberg-w-polsce 

Debiut polskiej sopranistki Aleksandry Kurzak w transmisji z The Metropolitan Opera do kin

nazywowkinachPrzed nami kolejna, po brawurowej Adrianie Lecouvreur z Piotrem Beczałą, transmisja do kin z udziałem polskiego śpiewaka. Aleksandra Kurzak wcieli się w postać Micaëli podczas najbliższego spektaklu Carmen w The Metropolitan Opera. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 lutego 2019 roku o godz. 18.35.

Aleksandra Kurzak zadebiutowała w The Metropolitan Opera w 2004 roku w Opowieściach Hoffmanna, a do tej pory zaśpiewała na słynnej nowojorskiej scenie ponad 40 razy. Jednak polska sopranistka dopiero teraz po raz pierwszy wystąpi w transmisji z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” – właśnie w Carmen.

Carmen Georges’a Bizeta bywa nazywana najpopularniejszą operą świata. Tak wynika również z historii transmisji z Met, bo to właśnie to przedstawienie wciąż dzierży palmę pierwszeństwa jako najbardziej kasowa transmisja do kin w historii. Na sukces oprócz przebojowej i bardzo znanej muzyki Bizeta oraz pełnego namiętności i dramatyzmu libretta składa się również przejrzysta i żywa reżyseria Sir Richarda Eyre (film Notatki o skandalu z Judi Dench). Tytułową Cygankę Carmen zagra Clémentine Margaine, a toreadorem Escamillem będzie Alexandr Vinogradov. Spektaklem zadyryguje Louis Langrée. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”

NOSPRW ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz.

Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Katowice | Koncert poświęcony pamięci Witolda Lutosławskiego i Mieczysława Karłowicza

NOSPR7 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert poświęcony 25. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza, podczas którego Orkiestra pod batutą Antoniego Wita wykona dzieła tych polskich twórców.

Novelette (1980) Witolda Lutosławskiego, skomponowana dla Mścisława Rostropowicza, wówczas szefa Washington National Symphony Orchestra, nawiązuje do cyklu fortepianowego Roberta Schumanna o tym samym (prawie) tytule. To quasi-opowieść, nad którą unosi się duch romantycznego humoru rodem z Jean Paula. Koncert fortepianowy (1988), dedykowany Krystianowi Zimermanowi, należy do ostatniej fazy twórczości Lutosławskiego, w której czerpał on coraz pełniejszą garścią z muzyki romantycznej – stąd reminiscencje Chopina, Liszta, Brahmsa, Rachmaninowa, a także Ravela i Bartóka. Mistrzowska narracja niepostrzeżenie zmienia sfery ekspresyjne: od chłodnego estetyzmu, przez ludyczne moto perpetuo, ku dramatycznym konfliktom (i tragicznej w wyrazie recytatywnej kadencji fortepianu), po finałowy fajerwerk – ciacconę. W roli solisty wystąpi Louis Lortie.

Symfonia e-moll „Odrodzenie” (1902) zamyka młodzieńczy okres twórczości Mieczysława Karłowicza (1876-1909). Mimo wyczuwalnych wpływów Czajkowskiego i Wagnera, są tu już wykrystalizowane zręby jego typowo młodopolskiej estetyki: programowość, panteizm, ciemny koloryt orkiestry. Przez długi czas niewykonywana, Symfonia „Odrodzenie” w ostatnich dekadach coraz częściej rozbrzmiewa w polskich salach koncertowych.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1221/nospr-antoni-wit-louis-lortie 

Wyniki XIV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie

Chelmno19 stycznia 2019 roku odbył się XIV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek – największy festiwal chóralno-kolędowy w kraju.

Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji komisja w składzie: mgr Joanna Łukaszewska, mgr Michalina Spychalska, Izabela Łuckiewicz i przewodniczący Jury prof. dr hab. Andrzej Ryłko postanowiła przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Laureatem Grand Prix oraz nagrody pieniężnej w wysokości 2000 zł został Zespół Wokalny Cantus z Leszna pod dyrekcją Tomasza Sowińskiego!

Złote Pasma otrzymali: Chór kameralny Piu Mosso z Wrocławia (dyr. Dominik Jarocki), Chór LXXV LO im. Jana III Sobieskiego w Warszawie (dyr. Liliana Bach), Chór kameralny Endorfina z Warszawy (dyr. Michał Rajewski), Zespół Wokalny Omnis Mea z Warszawy (dyr. Michał Rajewski, Edyta Sędzik), Zespół Wokalny Modo Maiorum z Warszawy (dyr. Michał Straszewski) oraz Chór Echo z Łodzi (dyr. Ewelina Bień). Zespołom wręczono również takie nagrody, jak: Puchar Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr Oddział Bydgoszcz Eugeniusza Kubskiego, Puchar Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Pana Mikołaja Bogdanowicza, Puchar Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pana Piotra Całbeckiego, Puchar Starosty Powiatu Chełmińskiego Pana Zdzisława Gamańskiego, Puchar Wicestarosty Powiatu Chełmińskiego Pana Wojciecha Bińczyka i Nagroda Burmistrza Miasta Chełmna Artura Mikiewicza.

Chóry Harmonia Sphaerarum z Gniewu, Laudate Dominum z Wejherowa i Canto Alegre z Łodzi otrzymali Srebrne Pasma i premie. Brązowe pasma i cenne nagrody zdobyły chóry: Sonore z Kleszczowa, Lutnia z Więcborka, Cantate Domino z Malborka, Lutnia z Czerska, Lutnia z Luzina i Chawerim ze Swarzędza.

Jury przyznało także kilka nagród specjalnych: dla Najlepszego Dyrygenta Pana Dominika Jarockiego – puchar ufundowany przez Dyrektora Artystycznego Konkursu Michała Rajewskiego; za najlepsze wykonanie utworu Lulajże Jezuniu - Zespołowi Wokalnemu Modo Maiorum z Warszawy, za kultywowanie języka kaszubskiego – Chórowi Lutnia z Luzina, oraz za walory brzmieniowe – Chórowi Kameralnemu Piu Mosso z Wrocławia.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

UMFC11 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się gościnny koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Marcina Suszyckiego.

W programie koncertu znajdą się utwory kompozytorów polskich XX i XXI wieku, a także Rumuńskie tańce ludowe BB 68, Sz. 56 Béli Bartóka. Koncert rozpocznie Poemat poznański, stworzony przez Alinę Kubik – kompozytorkę związaną z wrocławską Akademią Muzyczną – na zamówienie poznańskiego zespołu.

Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową Marcina Błażewicza powstał w 2012 roku na prośbę i z inspiracji prof. Klaudiusza Barana i jest mu dedykowany. Podczas styczniowego koncertu w roli Solisty wystąpi sam Rektor UMFC. Dzieło składa się z trzech części: szybka – wolna – szybka. Cechują go duża energetyka oraz wartka, nasycona emocjonalnie narracja. W całej kompozycji odnaleźć można echa aury muzyki międzywojennej, ale również muzyki ludowej o bardzo żywiołowym charakterze.

Koncert zakończy Serenada na smyczki Mieczysława Karłowicza. Utwór powstał podczas pobytu kompozytora w Berlinie w roku 1897, gdzie miało miejsce pierwsze prawykonanie Serenady. Kompozytor był zafascynowany popularnymi wówczas serenadami smyczkowymi Roberta Volksmanna. Styl pięknych melodii Volksmanna oraz nawiązania do romantyzmu niemieckiego pozostają u Karłowicza wyraźnie słyszalne.

Na koncert obowiązują bezpłatne wejściówki, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątek w godz. 16.00-19.00.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Elbląg | Klasyka muzyki ze Stradivariusem

EOK17 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Janusza Wawrowskiego.

Dynamizm, intensywność i wirtuozeria, oparte na smyczkowej konkurencji i smyczkowym współdziałaniu. Te pojęcia najlepiej opisują Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 – jedno z największych arcydzieł Jana Sebastiana Bacha. Kompozycja zabrzmi w Sali Koncertowej ZPSM i przeniesie melomanów do epoki baroku. Elbląska Orkiestra Kameralna nie zapomina jednak o sympatykach dzieł współczesnych – z instrumentów popłyną również dźwięki Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 42 Mieczysława Wajnberga. W ten sposób słuchacze odbędą muzyczną drogę pełną emocji, na której nie zabraknie nadziei, smutku i tęsknoty. W repertuarze znajdą się również utwory Antonio Vivaldiego, Edwarda Griega i Romualda Twardowskiego.

Wszystko pod okiem Janusza Wawrowskiego – artysty, który czuje się równie swobodnie w świecie smyczkowym i w świecie dyrygenckim. Podczas koncertu laureat „Fryderyka” będzie dzierżył w dłoniach batutę i skrzypce, a te ostatnie staną się instrumentalną gwiazdą wieczoru. Melomani będą bowiem mogli podziwiać brzmienie pierwszego w Polsce po II wojnie światowej Stradivariusa, pamiętającego czasy króla Jana Sobieskiego. Mimo kilkusetletniej historii skrzypce te pozostają w znakomitym stanie: sam Janusz Wawrowski określił je jako „żyletę przecinającą powietrze”. W roli solistki do muzyka dołączy Paula Preuss, na scenie pojawią się też elbląscy kameraliści, a słowo o muzyce wygłosi Jarosław Praszczałek.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

(Tomasz Czapla)

Szczegółowy program na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl/news/klasyka-spod-stradivariusa-plynaca 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – retrospekcje

Oddźwięki 17 stycznia 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce drugi koncert z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” (godz. 19:00), podczas którego Orkiestra Sinfonia Varsovia przypomni sylwetki i dzieła Mieczysława Wajnberga oraz Grażyny Bacewicz. Organizatorzy zapraszają także na spotkanie z bliskimi kompozytorów o godz. 18.00.

Drugi koncert cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stanowi programowy kontrapunkt wobec pozostałych wydarzeń, wypełnionych prawykonaniami utworów, zamówionych przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia. Tym razem muzycy sięgną do kompozycji z lat 40. ubiegłego stulecia, aby pokazać szerszy kontekst historyczny nowej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej, oraz zobrazować zmiany, jakie zaszły od tamtego czasu. Pretekstem do tej muzycznej retrospekcji są dwie wyjątkowe rocznice.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Jego Koncert wiolonczelowy op. 43 zabrzmi w interpretacji Marcela Markowskiego, cenionego solisty, kameralisty, a także lidera grupy wiolonczel Sinfonii Varsovii. Utwór ten pochodzi z okresu, kiedy Wajnberg po ucieczce z Warszawy układał swoje nowe życie na emigracji w ZSRR. Śmierć bliskich, prześladowania ze względu na żydowskie pochodzenie i groza wojny znalazły wyraźne odbicie w muzyce pisanej przez niego w tym czasie. W wielu trudnych momentach pomagał mu wydatnie Dymitr Szostakowicz, który żywił ogromne uznanie wobec twórczości Wajnberga. Tego wieczoru zabrzmi również klasycyzująca i lekka IX Symfonia Es-dur rosyjskiego twórcy polskiego pochodzenia.

Ponadto w dzień koncertu minie równo 50 lat od śmierci najwybitniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz. Podczas koncertu muzycy pod batutą Fuada Ibrahimova wykonają jej Uwerturę na orkiestrę symfoniczną. Ta żywiołowa miniatura powstała w 1944 roku, a swoje prawykonanie miała rok później, na pierwszym powojennym Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie.

Aby lepiej poznać losy tych trzech twórców organizatorzy zapraszają godzinę przed koncertem (18:00) na spotkanie z gośćmi specjalnymi. Andrei Ustinov, wybitny muzykolog i popularyzator twórczości Wajnberga w Rosji, oraz Joanna Sendłak, pisarka i wnuczka Grażyny Bacewicz, opowiedzą o swoich wspomnieniach związanych z kompozytorami. Spotkanie poprowadzi Aleksander Laskowski.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Wielki balet klasyczny „Bajadera” na żywo z Teatru Bolszoj 20 stycznia w kinach

BolszojOlśniewająca Bajadera Minkusa i Petipy w transmisji HD LIVE z moskiewskiego Teatru Bolszoj do polskich kin już w niedzielę 20 stycznia 2019 roku. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć o godz. 16.00.

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego Jeziora łabędziego, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną Bajadery, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję, podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą w nim żmiją. Bajadera słynie z romantycznej sceny cieni w trzecim akcie, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na „ziemię”, wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée.

Bajadera to najlepszy przykład jednego z najważniejszych stylów estetycznych XIX wieku – eklektyzmu, który we Francji był nazywany stylem Napoleona III lub neobarokiem. Dla sceny w Moskwie klasyczny balet Petipy ponownie opracował choreograficznie w 2013 roku długoletni dyrektor baletu Teatru Bolszoj Jurij Grigorowicz, a w rolach głównych wystąpią: Olga Smirnowa jako Nikija, Olga Marczenkowa jako Gamzatti i Artiom Bieliakow jako Solor.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Piotr Beczała w transmisji „Adriany Lecouvreur” na żywo z Met 12 stycznia w kinach

MetW spektaklu Adriana Lecouvreur Francesca Cilèi w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara, transmitowanym z nowojorskiej The Metropolitan Opera do kin 12 stycznia 2019 roku, w głównych rolach zobaczymy Piotra Beczałę i Annę Netrebko. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18.35.

Opera nie wystawia się często, a jeśli już, to dla wielkich artystek, które potrafią wcielić się w postać głównej bohaterki, wzorowanej na prawdziwej postaci legendarnej francuskiej aktorki. Dla polskich widzów być może większym magnesem jest nazwisko partnera rosyjskiej śpiewaczki – wcielającego się w postać Maurycego Saskiego Piotra Beczały. Opera Adriana Lecouvreur to klasyczny trójkąt miłosny z udziałem dwóch kobiet zakochanych w jednym mężczyźnie. Trzeci wierzchołek tego trójkąta stanowi księżna de Bouillon w wykonaniu gruzińskiej mezzosopranistki Anity Rachvelishvili. Spektakl zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Gianandrea Noseda.

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Polska muzyka symfoniczna XX wieku

SI19 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Bacewicz, Szymanowskiego, Różyckiego i Karłowicza. W roli solisty wystąpi skrzypek Piotr Pławner.

Ulubionym tematem polskiej krytyki muzycznej przełomu XIX i XX wieku było doszukiwanie się w muzyce rodzimej „wpływów Wagnera i Straussa” – co bywało zarówno pochwałą, jak i naganą, zależnie od upodobań krytyka; często owe porównania były zupełnie chybione, ale w przypadku Ludomira Różyckiego i Mieczysława Karłowicza miały uzasadnienie. Scherzo symfoniczne Stańczyk Różyckiego z 1900 roku nawiązuje do sławnego obrazu Matejki i dziejów błazna polskich królów (w krakowskie milieu wprowadza tu motyw krakowiaka), a pełen kontrastów, barwnie instrumentowany poemat alegorycznie kreśli na przemian sielskie i dramatyczne epizody ojczystych dziejów, widzianych przez pryzmat filozofujących żartów tej na poły legendarnej postaci. Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego (dedykowany Pawłowi Kochańskiemu) powstawał w kresowym Zarudziu, w czasie I wojny światowej. Genialny utwór stanowi twórcze apogeum tego okresu i wciąż budzi podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia, niezwykłą, oniryczną aurą. Motoryczna, pełna energii, skrząca efektownymi brzmieniami Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz swą premierę miała podczas jednej z pierwszych dużych powojennych imprez muzycznych – Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie pod batutą Mieczysława Mierzejewskiego. Styczniowy koncert poprowadzi Marek Wroniszewski - utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Sinfonii Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Dni Mieczysława Wajnberga

NOSPRW roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na cykl poświęconych mu koncertów, które odbędą się w dniach 17–27 stycznia 2019 roku.

22 symfonie, w tym siedem wokalno-instrumentalnych, 8 oper, 17 kwartetów smyczkowych, koncerty, sonaty, kantaty, pieśni – tak różnorodny i wielki jest dorobek artystyczny Mieczysława Wajnberga. Był on kompozytorem „z trzech światów”: polskim artystą żydowskiego pochodzenia, emigrantem na stałe osiadłym w Związku Radzieckim, uczniem Józefa Turczyńskiego i Wasilija Zołotariowa, przyjacielem Dymitra Szostakowicza i Mścisława Rostropowicza. Cudem ocalały świadek historii wyznawał ideę humanizmu, jako jedynej recepty na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia.

Dni Mieczysława Wajnberga, którego setna rocznica urodzin mija 8 grudnia, to wyjątkowy czas celebracji twórczości tego twórcy. Wysłuchamy dzieł kompozytora w znakomitych interpretacjach, w tym samego Linusa Rotha (koncert finałowy 27 stycznia), z inicjatywy którego powstało Międzynarodowe Towarzystwo im. Mieczysława Weinberga. Cykl poświęcony jego pamięci zainauguruje 17 stycznia koncert z serii „NOSPR kameralnie”. 18 stycznia zabrzmi Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Wajnberga, którą wraz z orkiestrą NOSPR pod batutą Jamiego Phillipsa wykona uznany wiolonczelista młodego pokolenia Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza. 20 stycznia usłyszymy Pieśni dziecięce op. 13 Wajnberga, które wraz z triem wykona polska sopranistka Joanna Freszel. Na koncercie z serii „Środa Młodych”, włączonym w obchody, będziemy mogli podziwiać młodych artystów, którzy wykonają I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian autorstwa Wajnberga. 24 stycznia muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu „NOSPR kameralnie”. Dzieła Wajnberga w interpretacji AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia wypełnią swym brzmieniem salę koncertową 26 stycznia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/