Polmic - FB


nasze patronaty

Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz w Łodzi rozstrzygnięty!

Zayranov14 grudnia 2019 roku uroczystym Koncertem Laureatów zakończył się 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz zorganizowany przez Akademię Muzyczną w Łodzi.

Przesłuchania pierwszego etapu trwały cztery dni ze względu na bardzo dużą liczbę uczestników zakwalifikowanych do udziału w konkursie. Zgodnie z regulaminem nie obowiązywał ich limit wieku. Najmłodszy uczestnik miał 13 lat, najstarszy – 47, zdecydowaną większość stanowili skrzypkowie w wieku studenckim. W 2-dniowych przesłuchaniach drugiego etapu zagrało szesnaścioro artystów: sześcioro z Polski, dwoje z Rosji, dwoje z Japonii i po jednym z Armenii, Bułgarii, Korei Południowej, Tajwanu, Turcji i Uzbekistanu. Uczestników oceniało jury w składzie: Łukasz Błaszczyk (przewodniczący), Adam Balas, Bartosz Bryła, Eszter Haffner, Alexey Koshvanets i Szymon Krzeszowiec.

Zwycięzca konkursu – 20-letni Bułgar Martin Zayranov jest studentem Universität für Musik und darstallende Kunst w Wiedniu, laureatem konkursów skrzypcowych we Francji, Bułgarii, Rumunii, Austrii i Niemczech. W Łodzi zdobył I nagrodę (20 000 zł) oraz nagrodę specjalną Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (w formie recitalu lub koncertu).

II nagroda (14 000 zł) trafiła do Aleksandry Kuls – utytułowanej skrzypaczki z Krakowa, którą jury uhonorowało także nagrodą specjalną dla najlepszego polskiego uczestnika (2000 zł) oraz nagrodą Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w postaci recitalu.

Dwie równorzędne III nagrody (po 5 250 zł) otrzymali: Marta Gidaszewska – studentka Akademii Muzycznej w Poznaniu (dodatkowo uhonorowana nagrodą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olszynie w postaci recitalu lub koncertu) oraz Woo Hyung Kim z Korei Południowej studiujący obecnie w Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Oboje mają w dorobku również inne nagrody konkursowe. Dwa wyróżnienia (po 2000 zł) zdobyły skrzypaczki z Rosji: Olga Artyugina i Sophia Devutskaya. Jury wyróżniło troje pianistów towarzyszących skrzypkom podczas przesłuchań. Byli to: Hanna Holeksa, Adam Manijak i Grzegorz Skrobiński.

W programie Koncertu Laureatów znalazły się Witraż i Kaprys polski Bacewiczówny oraz muzyka Piotra Czajkowskiego i Camille’a Saint-Saënsa.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wyniki konkursu i inne informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/2-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: Marcel Pérès

NOSPR15 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR Orkiestra Muzyki Nowej wraz z wokalistami Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wykona najnowszą kompozycję Marcela Pérèsa Mysteria Apocalypsis II. Całość poprowadzi Maciej Tomasiewicz.

Nie ma w Nowym Testamencie bardziej tajemniczej, nawet dziwnej, księgi, niż Apokalipsa św. Jana – jej obrazy od wieków karmią nasze wyobrażenia o końcu świata. Do tego tekstu sięgnął też Marcel Pérès, tworząc dwie części Mysteria Apocalypsis. Jako śpiewak i naukowiec, Pérès zrewolucjonizował wykonawstwo muzyki najdawniejszej. Przywrócił praktyce chorału gregoriańskiego wpływy zapomnianych w ciągu wieków tradycji: korsykańskiej, bizantyjskiej, arabskiej, hebrajskiej, a nawet egipskiej. Zadał tym samym kłam przekonaniu niektórych, że muzyka średniowieczna jest sterylna i pozbawiona emocji.

Doświadczenia w różnych typach śpiewów – choć obecnych w kulturze od ponad tysiąca lat, to brzmiących dla nas wręcz egzotycznie – Pérès wykorzystuje też w swojej pracy kompozytorskiej. W prawykonanym w tym roku Mysteria Apocalypsis II połączył jednak nie tylko różne tradycje wokalne, ale także ich dawne brzmienie ze współczesną tkanką instrumentalną. A przede wszystkim, na przekór naszym przyzwyczajeniom, nie wybrał motywów ognia z nieba czy złowróżbnych trąb; tekst do swojego utworu zaczerpnął z rozdziałów 21 i 22 księgi, opisujących nową ziemię i nowe niebo, świat szczęścia i pokoju.

Dominika Micał

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Sopot | 5. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej Mundus Cantat Sopot 2019

MundusFundacja Mundus Cantat zaprasza w dniach 14–15 grudnia 2019 roku na 5. edycję Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Muzyki Adwentowej i Świątecznej Mundus Cantat Sopot.

To wyjątkowe wydarzenie pachnące piernikiem, cynamonem i choinką wprowadzi trójmiejską społeczność w radosny nastrój oczekiwania na przyjście świąt Bożego Narodzenia. Festiwal jest konkursem, w czasie którego zespoły w nim uczestniczące staną w szranki i będą walczyć o nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu, Jacka Karnowskiego.

Będzie to wyjątkowa okazja, żeby jeszcze przed świętami posłuchać kolęd z całego świata w wykonaniu utalentowanych chórów. Zabrzmią m. in. utwory Bohdana Riemera, Macieja Małeckiego, Jana Maklakiewicza, Romualda Twardowskiego i Stanisława Moryto. W Festiwalu weźmie udział 6 chórów: ze Szczecina, Polic, Nakła, Wejherowa, Gdańska i Sopotu. Chóry będą kolędować w wielu językach świata w różnych miejscach w Sopocie – Centrum Sopot, Kościele Gwiazda Morza, Urzędzie Miasta Sopot oraz w Kościele Chrystusowym mieszczącym się przy ul. Obrońców Westerplatte. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego będą wchodzić wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, dyrygenci chóralni, profesorowie Akademii Muzycznej w Gdańsku – prof. Waldemar Górski, dr. hab. Michał Kozorys i prof. Beata Wróblewska.

W sobotę 14 grudnia o godz. 11:15 rozpoczną się przesłuchania w Kościele „Gwiazda Morza”. Zaraz po przesłuchaniach w Centrum Sopot chóry festiwalowe zaprezentują się szerszej publiczności, w krótkich koncertach na terenach sopockiego dworca. Tego samego dnia (sobota) o godz.15:30 również w Kościele Gwiazda Morza odbędzie się Koncert Finałowy wraz z ogłoszeniem wyników.

Zwieńczeniem festiwalu będzie coroczny koncert poświęcony pamięci Michaela Ray Dawidowa, który będzie miał miejsce w Kościele Chrystusowym 15 grudnia o godz. 17:00. W programie koncertu usłyszmy Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat pod dyrekcją Beaty Wróblewskiej i Gdański Chór Lekarzy pod dyrekcją Michała Kozorysa. W trakcie koncertu będą zbierane pluszaki, słodycze oraz środki opatrunkowe dla dzieci ze szpitala w Kijowie na Ukrainie.

Współorganizatorem przedsięwzięcia obok Fundacji Mundus Cantat jest miasto Sopot. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://munduscantat.pl/5-miedzynarodowy-festiwal-choralny-muzyki-adwentowej-i-swiatecznej-2019/ 

Warszawa | Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych: Michał Markuszewski

Michal MarkuszewskiKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na koncert finałowy całorocznego cyklu recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się 15 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych. Udział w dziesiątej jubileuszowej edycji wzięli wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W programie ich recitali znalazły się arcydzieła muzyki organowej, utwory kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpi dyrektor artystyczny festiwalu dr hab. Michał Markuszewski. Program koncertu wypełni muzyka improwizowana, a inspiracją do tego będzie film – klasyka kina niemego Nosferatu w reż. Friedricha Wilhelma Murnau'a.

Wstęp na koncert jest wolny (kościół ogrzewany).

Patronat medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl 

Łódź| 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz

AM ŁódźAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz. Jego inauguracją będzie koncert symfoniczny 8 grudnia 2019 roku w Sali Koncertowej Akademii (ul. Żubardzka 2a). Dwuetapowe przesłuchania zostaną rozegrane w dniach 9–14 grudnia w Sali Kameralnej uczelni. Wyniki konkursu poznamy 14 grudnia podczas koncertu laureatów (18.00). Na przesłuchania i finałowy koncert z wręczeniem nagród wstęp jest wolny. Z przesłuchań prowadzona będzie także transmisja live.

Tegoroczna odsłona dedykowana jest skrzypkom wszystkich narodowości i nie obowiązuje w niej limit wieku. W przesłuchaniach konkursowych weźmie udział 96 skrzypków z 27 krajów świata. Oceniać ich będzie międzynarodowe jury, któremu przewodniczyć będzie Łukasz Błaszczyk. W jury zasiądą także: Adam Balas, Bartosz Bryła, Eszter Haffner, Alexey Koshvanets i Szymon Krzeszowiec.

Organizatorzy otrzymali 152 zgłoszenia, spośród których wyłoniono 97 uczestników z takich krajów, jak: Armenia, Australia, Austria, Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Francja, Izrael, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Meksyk, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Singapur, Słowenia, Tajwan, Turcja, Ukraina, Uzbekistan, Wenezuela i Włochy. Uczestnicy obowiązkowo wykonają dwie pozycje z dorobku Grażyny Bacewicz, przy czym Kaprys polski jest obowiązkową pozycją w II etapie. Obok nagród głównych jury konkursu przyzna specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie kompozycji Grażyny Bacewicz.

Konkurs zainauguruje koncert symfoniczny, podczas którego wystąpi Sławomira Wilga – laureatka I nagrody pierwszej edycji Konkursu. Wykona solową partię w VII Koncercie skrzypcowym Bacewicz. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi poprowadzi gościnnie Jerzy Salwarowski – wybitny dyrygent, obchodzący w tym roku jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Pod jego batutą zespół zaprezentuje także poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz Uwerturę fantastyczną „Bajka” Stanisława Moniuszki.

Konkurs jest częścią 2. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, zorganizowanego w ramach obchodów 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci tej wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/2-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz 

Katowice | Koncert laureatów IV Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych – ATMA 2019

NOSPR9 grudnia 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Szymon Drabiński, Wilhelm Pilch i Milena Pioruńska zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Ryterbanda.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Katowice | Premiera „Quasi una Sonata” Krzysztofa Meyera

Światowej sławy artyści, recitale, kameralistyka, przekrojowy repertuar i inspirujące interpretacje – to wszystko znajdziecie w cyklu koncertów NOSPR „Po mistrzowsku”. Przed nami kolejny wieczór z mistrzami: 8 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w podróż po różnych muzycznych stylach zabiorą nas Maciej Frąckiewicz, Lukasz Kuropaczewski i Marek Bracha.

Gwiazdą wieczoru będzie laureat m.in. Paszportu Polityki oraz wielu międzynarodowych nagród, znakomity akordeonista Maciej Frąckiewicz. Niewielu jest na polskiej scenie artystów, którzy równie aktywnie współpracują z kompozytorami i inspirują powstawanie nowych utworów. Maciej Frąckiewicz przyczynił się do napisania i prawykonania blisko 100 nowych kompozycji. Podczas recitalu w NOSPR premierę będzie miało kolejne, dedykowane mu dzieło – Quasi una Sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera, które wykona wspólnie z cenionym gitarzystą, Łukaszem Kuropaczewskim. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ponadto, w programie znajdziemy pełen przegląd sonat akordeonowych, od tych pisanych w XIX wieku na koncertynę (prototyp bandoneonu) po wyszukane, współczesne dzieła, eksplorujące nowe możliwości techniczne instrumentu, w tym Sonatę da chiesa na akordeon solo op. 72 Dariusza Przybylskiego.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Premiera płyty „Time to Time” Macieja Zakrzewskiego

Zakrzewski9 grudnia 2019 roku nakładem wydawnictwa Ars Sonora ukaże się autorska płyta gdańskiego kompozytora i organisty Macieja Zakrzewskiego Time to Time. Nagrań dokonano na organach Archikatedry pw. św. Stanisława Kostki w Łodzi.

Tytuł płyty Time to time – od czasu do czasu – ma znaczenie symboliczne. Z jednej strony odnosi się do procesu tworzenia dzieła, które powstaje w różnych odstępach czasowych, nieskrępowane koniecznością zrealizowania zadania w sztywnych ramach, z drugiej zaś strony nawiązuje do filozofii czasu w muzyce – jej przemijania, ulotności, czasowości.

Na płycie znajdzie się siedmioczęściowa suita The Allegories będąca muzycznym obrazem współczesności, w którym odwieczne, ważne pytania, idee, żywioły, emocje stykają się z rzeczywistością wirtualną, zmieniającą nasze postrzeganie życia w społeczeństwie (Like, Face to book, To be or not online, Log out). To dramatyczne zagubienie w dwóch rzeczywistościach każe na nowo postawić pytanie o to, co jest realne, ważkie, ponadczasowe, a co jest tylko ułudą, kreacją, galanterią.

Poza tym na płycie nagrany jest Psalterium – czteroczęściowy cykl ilustrujący kolejne, wybrane teksty psalmów ze Starego Testamentu (Ps. 91 „Kto się w opiekę oddał Najwyższemu”, Ps. 7 „Panie, Boże mój, w Tobie szukam schronienia”, Ps. 113/117 „Alleluja, Chwalcie Pana wszystkie narody”), choć otwiera go żydowska modlitwa Szema Ijzrael („Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny! A będziesz miłował Wiekuistego, Boga twojego całym sercem twoim, i całą duszą twoją, i całą mocą twoją”). Psalterium to odpowiedź na dychotomię świata zobrazowanego w The Allegories.

„Muzyka jest sztuką dojrzałego operowania czasem. Wypełnianiem pustej przestrzeni przekonującą ideą. Tworzeniem imaginacji w konkretnie uwarunkowanej sytuacji. To mój czas. Muzyczny. To także jest Wasz Czas. Spotkajmy się w nim” – zachęca w przedmowie do płyty Maciej Zakrzewski.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona kompozytora https://maciejzakrzewski.pl/ 

Katowice | Włoskie inspiracje w Filharmonii Śląskiej

FSKoncert 6 grudnia 2019 roku, wieńczący 7. Międzynarodowe Dni H.M. Góreckiego, wypełniony będzie muzyką piękną i działającą na wyobraźnię poprzez barwne obrazy.

Za pulpitem dyrygenckim stanie Massimiliano Caldi, zwycięzca VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Poprowadzi on Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, która wystąpi wraz z Raffaele Trevisanim, znakomitym flecistą o niezwykłej wrażliwości i licznych sukcesach na polu międzynarodowym. Włoscy artyści zabiorą Melomanów w muzyczną podróż pełną doznań przez pejzaże stepów i obrazy rodem z filmu.

Wieczór otworzy pierwszy w polskiej literaturze muzycznej poemat symfoniczny – Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego, który to Massimiliano Caldi szczególnie ceni i nazywa swoim ulubionym. Można być więc pewnym, że prowadząc filharmoników śląskich, włoży w to całe swe serce i wrażliwość. Nie mniej przejmujący będzie drugi punkt programu – Concerto-cantata op. 65 na flet i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, w którym wybitny solista będzie miał okazję pokazać cały wachlarz swych umiejętności, swą wirtuozerię oraz liryczną duszę. Koncert zwieńczy Suita La Strada Nina Roty, łącząca tematy z filmu Federica Felliniego o tym samym tytule. Będzie to idealna propozycja… na Mikołajki!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Katowice | Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga: projekt specjalny

FSW grudniu obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Z tej okazji w dniach 10–14 grudnia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego zostanie zaprezentowany projekt specjalny: bajka Salija na podstawie opery Salija Krzysztofa Dobosiewicza i Małgorzaty Szwajlik.

„Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” to edukacyjny projekt interdyscyplinarny Filharmonii Śląskiej skierowany do niewidzących i niedowidzących, podnoszący ich komfort życia. To także koncerty z możliwością interaktywnego uczestnictwa z wykorzystaniem powstałych na warsztatach instrumentów. W ramach projektu zdrowym uczestnikom przybliżony zostanie sposób postrzegania świata przez osoby z dysfunkcją wzroku. Program dostosowany jest też do dysfunkcji odbiorców, by mogli oni brać czynny udział w wydarzeniach.

Do projektu został zaproszony kompozytor Krzysztof Dobosiewicz. Specjalnie skomponowane przez niego dzieło muzyczne w oparciu o libretto opery Salija Małgorzaty Szwajlik zaniesie nas w magiczne miejsca i będzie działać na wyobraźnię. Plastyczne wręcz konstrukcje dźwięków opowiedzą historię o Saliji, dziewczynce, która uczy się doceniać to, co ma – dom, rodzinę, codzienność i małe radości. Klasyczna opowieść z morałem zyska nowy, muzyczny wymiar wzbogacony udziałem maszyn, występujących tutaj w roli chóru. Utwór zostanie wykonany na koncertach kameralnych z udziałem uczestników warsztatów tworzących pewnego rodzaju sekcję rytmiczną, grających nie tylko na tradycyjnych instrumentach muzycznych, ale też na instrumentach wykonanych samodzielnie. W ten sposób osoby niepełnosprawne będą aktywnie współtworzyć projekt, poznając w praktyce elementy dzieła muzycznego. Dodatkową innowacją będzie możliwość uaktywnienia na koncertach zmysłu zapachu.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/tam-siegaj-gdzie-wzrok-nie-siega-projekt-specjalny/ 

Warszawa | 29. Portrety kompozytorów

Portrety kompozytorówNajlepsze zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Hashtag Ensemble i Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – wezmą udział w 29. edycji festiwalu „Portrety kompozytorów”, który odbędzie się w dniach 10–11 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (ul. Elektoralna 12, Warszawa).

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów. Program jest tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego twórcy. Podczas najbliższych koncertów poznamy twórczość Marcela Chyrzyńskiego i Eunha Changa.

Prezes Oddziału ZKP w Krakowie Marcel Chyrzyński jest dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. W latach 1994-98 stworzył cykl kompozycji Quasi Kwazi I, II i III na klarnet solo, który miał swoje wykonania w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Korei Płd., Australii i USA oraz był emitowany w programie Andrew Forda The ABC Music Show przez Australijskie Radio. Prawykonanie zaś kompozycji Death in Venice, inspirowanej filmem Śmierć w Wenecji Luchina Viscontiego, odbyła się podczas koncertu monograficznego Chyrzyńskiego w Los Angeles (2017). Kolejny cykl utworów Chyrzyńskiego Reflection jest wyrazem przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Reflection No. 1 powstał na zamówienie kwartetu Amar Corde i wszedł na stałe do repertuaru tego zespołu. Reflection No. 4 prawykonano podczas 27. Takefu International Music Festival w Japonii - kompozycja została zamówiona przez organizatorów przedsięwzięcia. Natomiast Reflection No. 7 został zamówiony przez Chang-min Parka – dyrektora artystycznego Ensemble SoriYuhi i prawykonany w Daegu Concert House. Na grudniowym koncercie odbędzie się premiera polska utworu.

Muzykę kompozytora pochodzącego z Korei Płd. usłyszymy 11 grudnia. Eunho Chang jest absolwentem Keimyung University i UMFC, gdzie uzyskał także stopień doktora sztuki muzycznej pod kierunkiem prof. Marcina Błażewicza. W cyklu utworów Sanjo na instrumenty solowe lub głos kompozytor prezentuje własną wizję tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych. Na jednym z tych instrumentów – saenghwang – zagra tego wieczoru sam Eunho Chang. Usłyszymy również Nokturn Liryczny na tradycyjny chiński flet bambusowy o nazwie dizi. W finale koncertu odbędzie się prawykonanie jego utworu Prism (Pryzmat), który opiera się na odzwierciedleniu różnych barw dźwięków wychodzących z „pryzmatu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | SUPERSAM + 1: Axel Dörner & Michał Górczyński

SuperSamW ramach cyklu wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK 5 grudnia 2019 roku o godz. 20:00 wystąpią Axel Dörner i Michał Górczyński (DZiK, ul. Belwederska 44).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie będą tym razem improwizować Axel Dörner i Michał Górczyński.

Niemiecki trębacz i pianista Axel Dörner studiował w Konserwatorium w Arnhem (Holandia) i w Musikhochschule w Kolonii. Jest jednym z najbardziej wyjątkowych głosów wolnej improwizacji. Wykształcił zupełnie odmienny język wyrazu na trąbce. Obecnie jego dyskografia obejmuje ponad 150 albumów długogrających. Od 2000 roku koncertuje na wszystkich pięciu kontynentach, współpracując ze znanymi artystami.

Klarnecista, kompozytor i pedagog Michał Górczyński jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Komponuje utwory na różne składy instrumentalne, muzykę do przedstawień teatralnych (około 25 spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych), zajmuje się improwizacją. Od 2002 roku współtworzy zespół Kwartludium, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beatboxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beatboxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Jest stypendystą UMS Warszawy oraz MKiDN w ramach programu tworzenia alternatywnych podręczników edukacyjnych.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Lusławice | Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”

Luslawice1 grudnia 2019 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego o godz. 19:00 będzie miał miejsce Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”.

„Jesień w Lusławicach” to wyjątkowe wydarzenie muzyczne charakteryzujące się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej.

Ludwig van Beethoven i muzyka współczesna. Czy takie połączenie różnych od siebie stylów i odmiennej, bo odległej w czasie estetyki twórczej w ogóle jest możliwe? Przekonamy się o tym już niebawem. Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty wykona dwa monumentalne dzieła wiedeńskiego klasyka: Uwerturę „Coriolan” op. 62 oraz III Symfonię Es-dur op. 55, zwaną „Eroicą”. W kontekście Beethovenowskiej ponadczasowej muzyki zabrzmi Koncert na dwa flety Janusza Bieleckiego, w interpretacji flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza, którym także towarzyszyć będą młodzi symfonicy krakowskiej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Warszawa | Krzysztof Herdzin: Człowiek – Orkiestra

POSIChoć niekiedy nadużywa się określeń typu „ikona polskiego jazzu”, to w przypadku Krzysztofa Herdzina jest ono ze wszech miar zasadne i zasłużone. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wystąpi pod jego batutą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 7 grudnia 2019 o godz. 19.00.

Genialny artysta – pianista, kameralista, dyrygent, kompozytor, aranżer, lider zespołów, producent, wykładowca akademicki – należy do ścisłego grona najświetniejszych muzyków swojego pokolenia i mimo że na ogół kojarzy się go ze sceną jazzową, jest równie aktywny w obszarze muzyki klasycznej (jako świetnie wykształcony absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, m.in. w klasie znakomitej K. Popowej-Zydroń) oraz popu. Jest pierwszym polskim kompozytorem, który nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę Suite On Polish Themes z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata – Academy of St. Martin in the Fields.

Wybrane kompozycje, między innymi z tego arcyciekawego albumu, znajdą się w programie grudniowego koncertu pod batutą samego twórcy i z udziałem świetnych solistów: Katarzyny Budnik (altówka) oraz Pawła Gusnara (saksofon). Program podkreśli aktywność Herdzina jako uznanego kompozytora, którego utwory różnych form i gatunków (między innymi zamawiane przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzyki i Tańca) rozbrzmiewały podczas prestiżowych festiwali oraz w najlepszych polskich i zagranicznych salach koncertowych. Sam autor tak komentował swe londyńskie nagranie: „Kompozycje zawarte na płycie Suita na tematy polskie określiłbym stylem impresjonistyczno-neoklasycznym, mocno związanym z polskim folklorem. To współczesna muzyka z rozszerzoną tonalnością, inspirowana zarówno moimi polskimi mistrzami: Karolem Szymanowskim, Grażyną Bacewicz, Tadeuszem Bairdem, Wojciechem Kilarem, jak i Szostakowiczem, Prokofiewem czy francuską grupą Les Six”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Poznań | Usłyszeć światło, zobaczyć muzykę – VIII edycja Neofonii

Neofonie3 i 4 grudnia 2019 roku w murach Akademii Muzycznej I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się VIII Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Neofonia”. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Podczas dwudniowych obrad tegorocznej edycji uczestnicy naświetlą (nomen-omen!) zagadnienie światła w muzyce jako idei, jako materiału twórczego, jako instrumentu, czy też jako symbolu i alegorii. Wydarzenie jest doskonałą okazją do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń młodych badaczy z różnych polskich ośrodków akademickich. Obrady rozpocznie wykład dra Michała Janochy (Studio Muzyki Elektroakustycznej SMEAMuz Poznań), który opowie o świetle i dźwięku w spektaklu multimedialnym Słyszę, że patrzysz. Panel I poświęcony będzie zmysłom i percepcji poruszając zagadnienia wpływu wzroku na słuch i zjawisko chromestezji. Podczas II Panelu uczestnicy rozważać będą m.in. obecność światła w muzyce sakralnej. Tradycyjnie pierwszego dnia konferencji w Auli Nova młodzi kompozytorzy polskich uczelni muzycznych zaprezentują swoje utwory podczas Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego.

Drugi dzień obrad wypełnią warsztaty z Ryszardem Lubienieckim, kompozytorem, improwizatorem i akordeonistą. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z możliwościami, jakie współczesnym kompozytorom dają techniki amplifikacji i samplowania instrumentów.

Organizatorem konferencji jest Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki AM w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program konferencji – na stronach www.amuz.edu.pl oraz www.facebook.com/kanamp2012