Polmic - FB


nasze patronaty

Warszawa | Sinfonia Iuventus dla Niepodległej

POSIKoncert „Sinfonia Iuventus dla Niepodległej” 22 czerwca 2019 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego poświęcony w całości muzyce polskiej XX i XXI wieku będzie popisem znakomitego wiolonczelisty Tomasza Strahla.

Ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r.

Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze. 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/sinfonia-iuventus-dla-niepodleglej/ 

Warszawa | IX Letnie Koncerty na Grochowskiej: muzyka polska i... japońska!

SV

Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na popołudniowe „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. 15 i 16 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w ramach cyklu odbędą się koncerty „Japonia” i „Moniuszko”.

Podczas koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Muzykę japońskich twórców oraz kompozytorów, których zainspirowała kultura Japonii, zaprezentują młodzi utalentowani warszawscy perkusiści Mikołaj Rytowski i Franciszek Prokopiuk. Wykonają m. in. utwór K’an Wojtka Blecharza. Następnego dnia zabrzmią kwartety Stanisława Moniuszki w wykonaniu znakomitych artystów Sinfonii Varsovii i skrzypka Piotra Markowskiego, zastępcy koncertmistrza Płockiej Orkiestry Symfonicznej.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Święto Muzyki

SVCzerwiec to miesiąc, w którym kończą się sezony artystyczne wielu orkiestr i zespołów, a na Grochowskiej to dopiero początek letnich cyklów koncertowych. Jednym z nich są koncerty symfoniczne Sinfonii Varsovii. Najbliższy – w Święto Muzyki 21 czerwca o godz. 19:30– będzie okazją do wysłuchania polskich i rosyjskich dzieł symfonicznych. W muzycznym świętowaniu orkiestrze na scenie towarzyszyć będzie pianista Andrei Korobeinikov, a całość poprowadzi Maestro Alexander Vedernikov.

Sinfonia Varsovia rozpocznie koncert Bajką Stanisława Moniuszki. Z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w tym roku, w całej Polsce odbywają się obchody roku jego imienia. Uwertura fantastyczna Bajka ukazuje zmysł orkiestracji Moniuszki i stanowi jeden z niewielu przykładów jego twórczości symfonicznej. Po niej publiczność wysłucha rzadko prezentowany II Koncert fortepianowy G-dur op. 44 Piotra Czajkowskiego. Brawurową partię solową wykona Andrei Korobeinikov – uznany rosyjski pianista, doskonały interpretator dzieł Czajkowskiego. Z utworami romantyka artysta występuje na całym świecie, m. in. we Francji, Austrii, Kanadzie, Chinach.

Na zakończenie wieczoru zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa. Premiera dzieła została przyjęta z dużym entuzjazmem i przywróciła Rachmaninowowi wiarę w swój talent po surowej krytyce I Symfonii. Orkiestrę Sinfonia Varsovia tego dnia poprowadzi wybitny Maestro Alexander Vedernikov. Dyrygent zrealizował kilkanaście znakomitych nagrań z muzyką rosyjską, a jego koncerty cieszą się wielką popularnością i uznaniem wśród słuchaczy.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad cyklem koncertowym „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki: Chińczycy poznają kolejne skarby z kraju Chopina

Polskie kregi4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach to kolejny rok prezentacji tego, co najlepsze w naszej sztuce. Najnowsza edycja Festiwalu rozpocznie się 6 czerwca trasą koncertową Grzegorza Niemczuka. Trasa koncertowa zakończy się 15 czerwca w Chongqing Guotai Arts Centre.

Znany pianista najpierw wystąpi w sali koncertowej pekińskiego uniwersytetu Tsinghua, następnie w prestiżowych salach Zibo, Shijiazhuangu, Wuhanu i Chongqingu. Koncerty Grzegorza Niemczuka to początek 4. edycji cenionej w Chinach imprezy Festiwal Polskie Kręgi Sztuki, której inne aktywności artystyczne będą się odbywały sukcesywnie do grudnia 2019 roku.

Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach jest organizowany przez Fundację Kręgi Sztuki od 2016 roku. Już po pierwszej edycji impreza została okrzyknięta przez chińskie media „najważniejszym polskim wydarzeniem kulturalnym roku 2016 w Państwie Środka”. Do tej pory polscy twórcy sztuk wizualnych, muzyki, filmu i gier video pokazali swoje dokonania na Festiwalu w 16 znaczących miastach ChRL. Pianista Grzegorz Niemczuk z Festiwalem Polskie Kręgi Sztuki w Chinach związany jest od drugiej edycji. Jego koncerty zawsze stanowiły wyjątkowy punkt w programie, spotkały się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki. Na program, który artysta zaproponuje w tym roku na Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki, złożą się utwory Wojciecha Kilara, Fryderyka Chopina oraz Wang Jianzhonga.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://kregisztuki.com/ 

Czytaj więcej: 4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki: Chińczycy poznają kolejne skarby z kraju Chopina

Lublin | Moniuszko i muzyka francuska

Fonie9 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zaprasza do Trybunału Koronnego w Lublinie na koncert „Moniuszko i muzyka francuska” w ramach cyklu koncertów „Fonie Lublina”.

Czym była w czasach pozytywizmu muzyka St. Moniuszki dla Polaków, wie chyba każdy meloman. Dzięki wątkom narodowym, przywiązaniu do rodzimych tradycji i zmysłowi satyryczno-komediowemu Moniuszko stał się dla uciśnionego zaborami narodu pomnikiem manifestowania swojej przynależności narodowej, a jego dzieła – bezpośrednim wektorem tych idei. Nieco inne podejście do sztuki operowej prezentowano w ówczesnej Francji – kraju, który bez wątpienia był w drugiej połowie XIX wieku stolicą europejskiej kultury. To tam produkowano najbardziej prestiżowe przedstawienia operowe, to tam lgnęły rzesze kompozytorów by spróbować wystawić swoje dzieła.

Podczas koncertu „Moniuszko i muzyka francuska” utwory Stanisława Moniuszki zostaną zaprezentowane w konfrontacji z dziełami francuskich twórców drugiej połowy XIX wieku. Zderzenie różnych sposobów postrzegania muzyki – Moniuszki skupionego na wątkach narodowych i Francuzów nastawionych na kosmopolityczne wartości prezentowania potęgi sztuki i kreowania nowych trendów – odzwierciedliło się w programie najbliższego koncertu. Poza ariami Moniuszki (także w formie transkrypcji skrzypcowych) w wykonaniu artystów lubelskich zabrzmią utwory G. Bizeta, Ch. Gounoda i C. Francka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Fonie Lublina” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Katowice | Akordeon w duetach z klarnetem i skrzypcami

NOSPR5 czerwca 2019 roku o godz.19.30 Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert w ramach cyklu „Środa Młodych” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, podczas którego zabrzmią utwory na akordeon, skrzypce i klarnet, w tym muzyka Andrzeja Tuchowskiego i Mikołaja Majkusiaka.

Utwory polskich twórców, a także kompozycje Francka Angelisa, Astora Piazzolli, Artema Nyzhnyka, Masayoshi Oishi, Richarda Galliana, Horace’a Silvera, Franka Churchila i Paula Jorge Ferreiry wykonają utalentowani studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Piotr Zarzyka to jeden z wyróżniających się akordeonistów młodego pokolenia. Pochodzi z Lublina, a obecnie rozwija swoje umiejętności w klasie prof. dr. hab. Joachima Pichury oraz adt. dr. Piotra Chołołowicza. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów akordeonowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej, m.in. w Castelfidardo (Włochy), Wilnie (Litwa), Berlinie (Niemcy), Klingenthal (Niemcy), Innsbrucku (Austria), Gyor (Węgry), Belgradzie (Serbia), Pradze (Czechy). W roku akademickim 2018/2019 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”. Jest również stypendystą Fundacji Polish Orphans Charity, Prezydenta Miasta Radomia, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, I Edycji Nagrody Muzycznej Radomskiego Stowarzyszenia Pokoleń w kategorii: Osoba indywidualna. W ramach swojego występu w koncercie Środa Młodych Piotr Zarzyka wystąpi w dwóch duetach – w pierwszej części koncertu z klarnecistą Kamilem Janasem, w drugiej ze skrzypkiem Wojciechem Barteczkiem. Oni również są utytułowanymi młodymi wykonawcami i wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej. Kamil Janas studiuje pod kierunkiem prof. Arkadiusza Adamskiego, a Wojciech Barteczek w klasie prof. Henryka Gembalskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie internetowej www.nospr.org.pl 

Warszawa | IX Letnie Koncerty na Grochowskiej w czerwcu

SV8 i 9 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty „Japonia” i „Moniuszko” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w najbliższych koncertach wezmą: Piotr Nikiel (tenor), Miho Kurihara (fortepian) i uczestnicy Akademii Operowej. Zgodnie z programem koncertów muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki i kompozytorów japońskich. Usłyszymy też perły romantycznej liryki wokalnej oraz muzykę polskich twórców XX wieku: Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego, a także warszawianina Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100-lecia urodzin obchodzimy w tym roku.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Elbląg | Fortepianowa historia Europy

EOKMuzyczna Europa nie zna celników, wież obserwacyjnych ani szlabanów granicznych. Jej granice wyznacza tylko wyobraźnia najwybitniejszych kompozytorów, nie znających pojęcia „artystyczny kompromis”. Przekonamy się o tym 9. czerwca 2019, gdy w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu wystąpi Wojciech Waleczek – „fenomen klawiszowego grania”.

Wraz z nim rozrywkowym krokiem, w iście ekspresowym tempie, publiczność prześledzi fortepianowe dzieje Starego Kontynentu. Dzieje, których rozdziały były kreślone nie tylko ręką Chopina, Paganiniego i Bacha, ale również mniej znanych, ale równie intrygujących mistrzów partytury. Chociażby Johana Helmicha, kompozytora, oboisty i dyrygenta, który wszechstronnością zawstydziłby ludzi renesansu, a do historii przeszedł jako „szwedzki Haendel”.

Koncertem organizatorzy uczczą 15. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Polskiej i europejskiej muzyki nie należy bowiem sobie przeciwstawiać – jak stwierdził niegdyś Fryderyk Chopin, „jedna wynika z drugiej i odwrotnie”. W czerwcowy wieczór elbląscy melomani przekonają się, że ta prawda, mimo upływu 200 lat, pozostają nadal aktualna…

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttp://www.eok.elblag.eu/pl/news/fortepianowa-historia-europy

Elbląg | Kameralne oblicze Thomasa Kalba

EOK

Która nuta jest do zagrania, a która do przemilczenia? Thomas Kalb nie ma takich wątpliwości i z każdego fragmentu partytury wydobywa to, co najwartościowsze. Nie inaczej będzie 16 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu, gdy dyrygent poprowadzi Elbląską Orkiestrę Kameralną.

Niemiecka krytyka określiła go mianem „suwerennego interpretatora”. Nic dziwnego, skoro Thomas Kalb oryginalnością i wieloznacznością muzycznych kreacji zaskakuje nawet najbardziej wytrawnych melomanów. Jak stwierdził jeden z krytyków, „to dyrygent, który z każdej nuty rozwija bukiet pomysłów i swoją kreatywność przenosi na muzyków”. Dyrygencką energią obdziela obecnie Młodą Filharmonię Kameralną Rhein-Neckar, z którą gościł w Niemczech, Francji, Kanadzie, Nowej Zelandii i Chile.

Pod batutą Thomasa Kalba elbląscy kameraliści zaproponują melomanom podróż śladami kompozytorskich klasyków. Artyści zmierzą się m.in. z „niedokończonym” XII Kwartetem smyczkowym c-moll D 703 Franza Schuberta. Za sprawą I Kwartetu smyczkowego g-moll op. 27 przeniesiemy się z kolei w świat norweskiego romantyzmu spod znaku Edwarda Griega. Nie zabraknie także biało-czerwonego akcentu w postaci Canzony di barocco na orkiestrę smyczkową Henryka Czyża.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl/news/kameralne-oblicza-thomasa-kalba 

Warszawa | „Piotruś i Wilk” – koncert z okazji dnia dziecka

POSI

1 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 i 14.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego z okazji dnia dziecka w wykonaniu Kwintetu dętego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zabrzmi Piotruś i wilk – najpopularniejsze dzieło Siergieja Prokofiewa, a zarazem najbardziej znany utwór pisany dla dzieci z dydaktyczną intencją.

Bohaterem muzycznej baśni jest chłopczyk Piotrek, któremu udaje się samodzielnie schwytać wilka (wbrew przestrogom zrzędliwego dziadka) i w radosnej paradzie powieść go do ZOO. Dzieło, powstałe w 1936 roku, nadal cieszy swym wdziękiem, dowcipem, melodyczną urodą i przemyca element poznawczy – pomysłową prezentację młodym słuchaczom poszczególnych instrumentów (oraz „motywów przewodnich”), odpowiadających bohaterom opowieści. W oryginalnej partyturze flet przypisany jest ptakowi, obój – kaczce, klarnet – kotu, fagot – dziadkowi, brzmienie grupy rogów towarzyszy występom wilka, a smyczków – Piotrusia. Grupa myśliwych, którzy pragną upolować wilka ilustrowana jest brzmieniami perkusyjnymi.

Podczas czerwcowego koncertu dedykowanego zwłaszcza młodym słuchaczom w rolę narratora wcieli się popularny aktor filmowy, telewizyjny, teatralny i dubbingowy, realizator telewizyjny oraz prezes Związku Artystów Scen Polskich, Paweł Królikowski.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/piotrus-i-wilk-koncert-z-okazji-dnia-dziecka/ 

Kraków | Dzień Dziecka z Sinfoniettą Cracovią

SC

2 czerwca 2019 roku o godz. 10.00 Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza na dziedziniec Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego na muzyczne świętowanie Dnia Dziecka.

W szacownych uczelnianych murach spotkamy się z utworami Stanisława Moniuszki, patrona roku 2019 i Johanna Straussa. Ale to nie wszystko! W koncercie włoskiego mistrza Domenico Dragonettiego usłyszymy solistę, laureata konkursów Antka Trześniewskiego, który zagra na największych skrzypcach świata, czyli kontrabasie! Piosenki dla najmłodszych zaśpiewa zaś Krakowski Chór Dziecięcy prowadzony przez Mateusza Hrynkiewicza.

Poważne wnętrza Alma Mater staną się też tłem dla doskonałej zabawy. Jak zwykle przygotowano wiele muzycznych i słodkich niespodzianek. Bez obaw! Tym razem Sinfonietka rozpocznie się wcześniej, aby wszyscy mogli bez przeszkód zdążyć na Paradę Smoków.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfonietta.pl 

Warszawa | BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich

Basso

W dniach 2–30 czerwca 2019 roku w Warszawie odbędzie się III Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich BASSO. To interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter.

Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są: muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów smyczkowych – wiolonczeli, violi da gamba, elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (saz), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Główną część programu stanowią koncerty klasyczne. Wyraźnie jednak zaznaczony jest także nurt muzyki tradycyjnej, eksperymentalnej i z pogranicza performansu. Zatarcie ostrej granicy między muzyką poważną i rozrywkową, połączenie wysokiej klasy wykonawstwa (Tomasz Konieczny, Paolo Pandolfo, Tomasz Strahl, orkiestra AUKSO) z atrakcyjnością i przystępnością repertuaru otwartego na możliwie szerokie kręgi odbiorców (Henryk Kasperczak, Jacek Kowalski) – służą ułatwieniu dostępu do wysokiej kultury muzycznej. Zabrzmi też muzyka polskich kompozytorów XX i XXI wieku: dwóch pokoleń twórców Góreckich, Tadeusza Bairda i Cezarego Duchnowskiego. Wydarzenia odbędą się w trzech przestrzeniach miasta: na warszawskich Bielanach (Podziemie Kamedulskie), Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad Biennale objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach oraz szczegóły programowe – na stronie: http://basso.warszawa.pl/ 

Warszawa | Podwieczorek u Pana Moniuszki

SV

2 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będzie miał miejsce koncert familijny „Podwieczorek u Pana Moniuszki” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie „Podwieczorek u Pana Moniuszki” 2 czerwca wezmą Justyna Stępień-Grozdew (sopran), Rafał Grozdew (tenor), Tomasz Pawłowski (fortepian) oraz Chór dziecięcy Animato pod dyrekcją Olivii Kaczyńskiej. Zgodnie z programem koncertu muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki. Koncert poprowadzi Malina Sarnowska.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

Warsaw Wind MusicStowarzyszenie Warsaw Wind Music ogłasza I edycję międzynarodowego konkursu dla dyrygentów orkiestr dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition.

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition odbędzie się w Warszawie. Jest to drugi tego typu konkurs w Europie. Jego realizacja wiąże się z coraz większą liczbą absolwentów specjalności „Dyrygentura orkiestr dętych” akademii muzycznych w całej Europie i na świecie. Konkurs ma charakter otwarty – zaadresowany jest dla wszystkich dyrygentów orkiestr dętych bez ograniczeń wiekowych.

Konkurs odbywać się będzie w dniach 23–27 października 2019 roku. Dyrygenci poprowadzą renomowane warszawskie orkiestry dęte. W repertuarze konkursowym znalazły się utwory takich polskich kompozytorów, jak Stanisław Moniuszko, Tomasz Dudziński i Artur Słotwiński. Uczestnicy będą oceniani przez profesjonalne jury, którego przewodniczącym jest prof. dr hab. Szymon Kawalla – Dziekan Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin konkursu znajduje się na stronie internetowej http://wwecc.warsawwindmusic.pl/ 

Warszawa | XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

SV

W dniach 31 maja – 7 czerwca 2019 roku odbędzie się XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. W ciągu tygodnia odbędą się cztery koncerty w trzech miejscach w Warszawie, po obu stronach Wisły. XIX edycja łączy się także z 85. rocznicą urodzin Franciszka Wybrańczyka – założyciela Sinfonii Varsovii i pomysłodawcy festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert „Symfonia Tańca” w Pawilonie Koncertowym przy Grochowskiej 272. Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprezentuje m.in. Mazura z Halki Moniuszki. Wirtuozowską partię solową w Introdukcji i Rondzie capriccioso Saint-Saënsa wykona Anna Maria Staśkiewicz – laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, a na co dzień koncertmistrzyni Sinfonii Varsovii. Całość poprowadzi pochodzący z Australii Benjamin Bayl.

Podczas drugiego dnia festiwalu, 2 czerwca o godz.16:00, Sinfonia Varsovia Brass zaprosi słuchaczy do klimatycznej Prochowni Żoliborz na koncert „Brass na trawie”. W otoczeniu drzew Parku Żeromskiego zespół zaprezentuje repertuar idealny do spędzenia popołudnia z muzyką na trawie, będzie okazją do zapoznania się z energetycznym brzmieniem łączącym muzykę jazzową z filmową czy latynoamerykańską.

Klasyczny repertuar wypełni Prom Kultury Saska Kępa podczas trzeciego wydarzenia festiwalu. „Sekstet w Promie” to muzyczne spotkanie Krzysztofa Książka, wszechstronnie utalentowanego pianisty oraz zespołu dętego Sinfonia Varsovia Wind Quintet. Muzycy zmierzą się z repertuarem polskim i francuskim. W programie obok utworów Bacewicz i Paderewskiego znajdą się sekstety Poluenca i Thuille’a.

Finał XIX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu odbędzie się w Pawilonie Koncertowym. Taneczne rytmy i ogromną energię tkwiącą w muzyce klasycznej zaprezentuje Sinfonia Varsovia w pełnym składzie pod batutą Adama Sztaby. Muzycy podczas „Gorączki piątkowej nocy” wykonają lubiane przez publiczność utwory, w tym Poloneza Kilara.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org