Polmic - FB


nasze patronaty

Częstochowa | „Graj, póki grasz”, czyli teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera w Częstochowie

Era SchaefferaGraj, póki grasz. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera” – dodatkowe wydarzenie w ramach 11. edycji Ery Schaeffera – odbędzie się 13 grudnia 2019 roku o 19:00 w Teatrze im. Adama Mickiewicza przy ul. Kilińskiego 15 w Częstochowie.

Stworzony przez Fundację Aurea Porta Festiwal „Era Schaeffera”, w którym spotykają się artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki o różnej stylistyce, nie tylko mocno zaznaczył się na mapie ważnych kulturalnych wydarzeń Warszawy. Jego odsłony są prezentowane także w różnych miastach w Polsce i na całym świecie. Tylko jesienią tego roku skład artystyczny zbliżony do tego, który zawita w Częstochowie z schaefferowskim teatrem instrumentalnym, wystąpił z sukcesem w Madrycie.

Graj, póki grasz to teatr instrumentalny Schaeffera w nowej odsłonie – duże, międzynarodowe i interdyscyplinarne widowisko sceniczne inspirowane twórczością jednego z najbardziej wszechstronnych i cenionych polskich artystów współczesnych. Spektakl w reżyserii Macieja Sobocińskiego, który współpracował z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, jest kolażem kreacji aktorskich, tańca współczesnego i różnych form muzycznych. Udział w spektaklu wezmą wirtuoz akordeonu Marcin Wyrostek z zespołem Corazon oraz charyzmatyczny raper Andy Ninvalle, a także aktorzy: Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Marcel Wiercichowski, Sean Palmer i Witold Jurewicz (tu w roli tancerza, wcześniej był choreografem przy powstawaniu spektakli w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). Niezwykłe wydarzenie ukazuje twórczość artysty, który stał się źródłem inspiracji dla następnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Katowice | Multimedialny wieczór organowy

FS24 listopada 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się niezwykły koncert – Multimedialny Wieczór Organowy, podczas którego doświadczymy niezwykłej podróży w głąb mechanizmu organów. Publiczność zgromadzona na sali koncertowej im. Karola Stryji będzie także świadkiem narodzin nowych dzieł, bowiem na ten dzień zaplanowane są aż dwa prawykonania!

Jan Bokszczanin, znakomity organista, interpretator i badacz rosyjskiej i radzieckiej organowej literatury muzycznej, zaprezentuje się w programie nie tylko kompozytorów zza naszej wschodniej granicy. Zabrzmią dzieła Dmitrija Szostakowicza, Siergieja Rachmaninowa, Sofii Gubajdulinej, Georgija Muschela, Eduarda Khagagortyana oraz – premierowo – Jarosława Mamczarskiego i Aleksandra Nowaka, które organista wykona wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina. Nie zabraknie także kompozycji na chór a cappella, bowiem filharmonicy zaprezentują Benedictus Aleksandra Lasonia, jedyny w dorobku tego kompozytora utwór przeznaczony na taki skład wykonawczy. To będzie wieczór niezapomnianych przeżyć.

Koncert odbędzie się w ramach VII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „ReGeneracje”. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Poznań | IV Festiwal Sztuki Audiowizualnej „Światłodźwięki”

SwiatlodzwiekiW dniach 22–24 listopada 2019 roku w Poznaniu odbędzie się IV edycja Festiwalu Sztuki Audiowizualnej „Światłodźwięki”, prezentującego najważniejsze prace europejskiego i rodzimego środowiska artystycznego, zafascynowanego performatywnym łączeniem wizualności i muzyki.

Organizatorzy – Fundacja Wspierania Kultury „Our ‘PL’ace Foundation” – określają wrażenia, jakich mogą spodziewać się uczestnicy festiwalu jako „synestetyczne doświadczanie eksperymentalnej muzyki i świetlnych wizualizacji”. Ta interdyscyplinarna sztuka tworzona jest całkowicie na żywo, w oparciu o nowe koncepcje, zakładające wzajemne oddziaływanie dźwięku i obrazu/koloru w jednym czasie. Organizatorom zależy, żeby zachować równowagę pomiędzy liczbą artystów, którzy tworzą projekcje wizualne i tych, którzy malują dźwiękiem. W tym roku udało się zaprosić grono wyjątkowych artystów, gwarantujących nie tylko różnorodność, ale także możliwość wielu interesujących dialogów świetlno-muzycznych.

„Światłodźwięki” to koncerty, jam session, a przede wszystkim wykłady-prezentacje w języku polskim i angielskim, podczas których artyści tworzący projekcje, muzycy i naukowcy opowiedzą o najnowszych trendach w europejskiej sztuce, o połączeniach sztuki, informatyki, architektury. Zaprezentują najnowsze drogi i kierunki, którymi podąża sztuka. O tym opowie brytyjska artystka medialna Florence To, dr Ireneusz Gawlik – programista z Krakowskiej AGH, dr Slavo Krekovič – muzykolog i artysta ze Słowacji, Lubomir Slovinsky – słowacki projektant i artysta cyfrowy oraz legendarny Thomas Köner z Niemiec, znany m.in. z nagrań dźwięków arktycznych lodowców.

Udział w wydarzeniu wezmą tacy polscy artyści, jak: dr hab. Patryk Piłasiewicz i Jarosław Majewski (kontrabas), Martyna Kabulska i Paweł Ernst (skrzypce), Piotr Mełech (klarnet), Jacek Buhl (perkusja), Jakub Królikowski (elektronika), Jagoda Chalcińska, Barbara Żach i Paweł Krupski (światło i projekcje).

Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rezerwacji. Festiwal jest współfinansowany ze środków Urzędu Miasta Poznania.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.swiatlodzwieki.pl oraz na profilu facebookowym: https://www.facebook.com-Festiwal-Sztuki-Audiowizualnej 

Katowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019

Atma25 listopada 2019 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Wojciech Niedziółka, Jakub Staszel i Jan Widlarz zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: prawykonania

NOSPR24 listopada 2019 roku o godz. 18.00 Orkiestra Muzyki Nowej w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia prawykona najnowsze utwory polskich kompozytorów.

Orkiestra Muzyki Nowej – założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia – od ponad dwudziestu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych. OMN od szeregu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od 2014 roku orkiestra realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności własny cykl koncertowy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach prezentując co miesiąc programy z muzyką współczesną.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Muzyki Nowej zaprezentuje utwór Marcina Rupocińskiego Sensitivity na zespół instrumentalny i warstwę wideo. Następnie zabrzmi Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, zadedykowany Tomaszowi Skweresowi oraz zainspirowany zjawiskiem emergencji. W finale koncertu usłyszymy Metta. Sinfonia concertante nr 2 Aleksandra Lasonia na rożek basetowy, klarnet basowy i orkiestrę kameralną. Utwory Marcina Rupocińskiego i Aleksandra Lasonia powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas premiery utworów Orkiestrze towarzyszyć będą znakomici soliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej: Roman Widaszek (basethorn), Jadwiga Czarkowska (klarnet basowy) i wiolonczelista Tomasz Skweres.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Katowice | NOSPR kameralnie: Four Strings Quartet

NOSPR21 listopada 2011 roku o godz. 19:30 w ramach cyklu koncertowego „NOSPR kameralnie” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpi Four Strings Quartet.

Zespół powstał w 2004 roku z inicjatywy Lucyny Fiedukiewicz. Tworzą go głównie muzycy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Zespół wykonuje utwory różnych epok - od baroku po współczesność. Częsta współpraca na płaszczyźnie orkiestrowej ze znakomitymi artystami światowej klasy dała muzykom możliwość kształtowania własnej osobowości muzycznej, podpatrywania mistrzów i poszerzania horyzontów. Charakterystyką kwartetu jest pomysłowość, indywidualność i temperament. Kwartet Four Strings zdobył w 2009 r. nagrodę Grand Prix VI edycji Konkursu na Projekt Nagraniowy ,,Zapomniana muzyka polska" organizowanego przez wydawnictwo Acte Prealable. Efektem tego wyróżnienia było nagranie przez zespół, sześciu płyt z twórczością Zygmunta Noskowskiego, Władysława Żeleńskiego, Witolda Maliszewskiego i Eugeniusza Morawskiego.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy w interpretacji Four Strings Quartet Kwartet smyczkowy d-moll op. 9 nr 1 i Duet tramwajowy „Vis à vis”. Humoreskę muzyczną na skrzypce i wiolonczelę Zygmunta Noskowskiego, Wariacje na temat własny g-moll na kwartet smyczkowy op. 21 Władysława Żeleńskiego oraz Etiudę jazzową na kwartet smyczkowy Henryka Czyża.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Tokio | Marek Bracha „heritance: radiating piano”

Heritance pianoW Tokio w dniach 25–26 listopada 2019 roku w sali TO-ON Concert Hall odbędzie się prezentacja autorskiego projektu pianisty Marka Brachy „heritance: radiating piano”, dofinansowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.

Projekt „heritance: radiating piano” eksploruje wpływy muzyki tradycyjnej w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej XIX i XX wieku. Fenomen transpozycji tradycyjnych tańców polskich (polonez, mazurek) do muzyki klasycznej w utworach Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga i Karola Szymanowskiego zostanie zanalizowany porównawczo ze stylizacją tańca Bugaku, jednego z gatunków tradycyjnego stylu Gagaku, w twórczości wybitnego japońskiego kompozytora Yoritsunego Matsudairy (1907–2001).

We współpracy z Tokyo Piano Teachers' National Associatiation w Japonii zorganizowana zostanie konferencja poświęcona problemom interpretacyjnym w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej, w której metodą kompozytorską jest stylizacja motywów muzyki tradycyjnej. Wykładowi towarzyszyć będzie recital pianisty Marka Brachy, w programie którego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Tadeusza Kościuszki, Marii Szymanowskiej, Józefa Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Tadeusza Kasserna, Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga, a także Yoritsunego Matsudairy, analizowane podczas wykładu.

Na zaproszenie Tokyo Piano Teachers' National Associatiation odbędą się kursy mistrzowskie z udziałem młodych pianistów mające na celu przybliżenie idiomu polskich tańców narodowych oraz zbudowanie długoterminowej współpracy.

Projekt, organizowany przez Fundację Inicjatyw Artystycznych „Sfera Harmonii” sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | SUPERSAM + 1: Nina De Heney & Marek Pospieszalski

SuperSamNina De Heney i Marek Pospieszalski wezmą udział w cyklu wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”. Koncert z ich udziałem będzie miał miejsce 28 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie „Płyty Gramofonowe” (ul. Ząbkowska 11).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie spotkają się tym razem Nina De Heney i Marek Pospieszalski.

Nina de Heney, basistka, od wielu lat aktywna jest na szwedzkiej scenie jazzowej i improwizowanej. Wydała trzy solowe albumy: Archipelago, 2 i Three. Kilkakrotnie nominowana była do nagrody Swedish Jazz Celebration, a w 2012 roku otrzymała nagrodę dla Jazzowego Muzyka Roku. Jest wielokrotną laureatką Swedish Arts Grants.

Ogromny wpływ na kształtowanie się stylu Marka Pospieszalskiego miała muzykująca rodzina oraz środowisko skupione wokół zespołu Tie Break, w którym gra jego ojciec. W ślad za nim za swój główny instrument obrał saksofon. W wieku 17 lat zaczął grać w zespole trębacza Antoniego Gralaka i od tamtej pory nieprzerwanie funkcjonuje jako muzyk. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej. Prowadzi własny kwartet, z którym wydał album Marek Pospieszalski gra piosenki, które śpiewał Frank Sinatra. Razem z Tomaszem Sroczyńskim wydali autorski album Bareness. Z Qbą Janickim tworzy duet Malediwy. Jest członkiem kwintetu Wojtka Mazolewskiego, kwartetu Kuby Płużka i kwintetu Mateusza Pospieszalskiego.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Łódź | Pamięci Romana Ryterbanda (1914–1979)

AM ŁódźMiędzynarodowa Konferencja „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 30 listopada 2019 roku. Aby odkryć na nowo życie i twórczość tego zapomnianego łodzianina – kompozytora, pianisty i pedagoga, łódzka Akademia i Polish Music Center z Los Angeles zorganizowały w ramach konferencji koncert i wykłady (wstęp wolny). Dzień wcześniej, 29 listopada, zostanie odsłonięta pamiątkowa tablica na domu urodzin artysty.

Konferencja jest pierwszym w Polsce wydarzeniem poświęconym życiu i twórczości Romana Ryterbanda. Urodził się w Łodzi 105 lat temu, w 1914 roku, zmarł w Palm Springs w Kalifornii, w 1979 roku. Był „obywatelem świata”. Od 1939 roku rozwijał z sukcesami swoją karierę artystyczną, mieszkając poza Polską: kolejno w Szwajcarii, Kanadzie i blisko 20 lat w Stanach Zjednoczonych. Mimo to nie stracił kontaktu z polskimi tradycjami i kulturą, co widoczne jest w jego działalności artystycznej i organizacyjnej, a także w muzyce inspirowanej polskim folklorem i historią. W Łodzi rozpoczęła się jego muzyczna kariera. Tutaj – mając kilkanaście lat – napisał swój pierwszy utwór, studiował muzykę w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, jeszcze przed wojną pracował w łódzkiej rozgłośni radiowej i współpracował z teatrami. W Łodzi odbyły się pierwsze koncerty z jego muzyką.

Celem konferencji jest odkrycie na nowo oraz przywrócenie w naszym kraju pamięci o Romanie Ryterbandzie i jego bogatej twórczości, która za życia i po śmierci kompozytora była w Polsce niemal nieobecna. Organizatorami międzynarodowej konferencji „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” są Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Polish Music Center działające na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles, gdzie znajduje się kolekcja dokumentów i partytur artysty. Gośćmi honorowymi konferencji będą członkowie rodziny Romana Ryterbanda, którzy po raz pierwszy przyjadą do Łodzi.

Na 30 listopada został zaplanowany panel z referatami (godz. 11.00-15.00) oraz koncert muzyki Romana Ryterbanda w Akademii (godz. 16.00). Wezmą w nich aktywny udział artyści związani z USC Thornton School of Music i Polish Music Center w Los Angeles oraz uczelniami muzycznymi z Łodzi, Krakowa i Pragi.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/pamieci-romana-ryterbanda 

Gdańsk | I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych

Konkurs MoniuszkiW dniach 21-24 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych.

Konkurs został zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Teatr Wielki – Operę Narodową w związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki (1819–1872) – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – i jest jednym z ważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody Roku Moniuszkowskiego. Dyrektorem Konkursu jest prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, pedagog śpiewu na Wydziale Wokalnym oraz Prorektor ds. artystycznych Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Konkurs ma na celu propagowanie twórczości Stanisława Moniuszki, promowanie utalentowanych wokalistów młodego pokolenia, praktyczne przygotowanie młodych adeptów wokalistyki do działalności artystycznej, upowszechnienie kultury polskiej, promowanie Regionu i Województwa Pomorskiego oraz wymianę doświadczeń. Do Konkursu zgłosiło się blisko 50 śpiewaków z całej Polski. Młodych śpiewaków będzie oceniało Jury w składzie: prof. Bożena Betley, prof. Izabela Kłosińska, prof. Agata Młynarska-Klonowska, prof. Ryszard Karczykowski i prof. Piotr Kusiewicz.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na wszystkie wydarzenia konkursowe (przesłuchania I i II etapu, rozdanie nagród, Koncert Laureatów) w Sali Koncertowej w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku jest wolny! Dodatkowo cały Konkurs będzie transmitowany on-line.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harmonogram Konkursu jest na bieżąco aktualizowany na: http://konkurswokalny.amuz.gda.pl/harmonogram-konkursu/ 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2019

OMBPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 22 i 23 listopada na ostatnie w 2019 roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Nowej Rudzie, podczas których najmłodsi będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: wiolonczelistka Izabela Buchowska, saksofonista Bartosz Smorągiewicz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego należy się zarejestrować wcześniej. 22 listopada odbędą się warsztaty dla przedszkoli i szkół (zapisy grup pod numerem tel. 74 872 44 85 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 23 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie będą miały miejsce warsztaty dla dzieci z rodzicami: godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat; godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat (zapisy uczestników pod numerem tel. 790 395 228 oraz e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://ptmw.art.pl/warsztaty-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2/final-warsztatow-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2019-nowa-ruda/ 

Warszawa | Premiera „Whistleblower” Pawła Pudło i „Concerto in Air” Mikołaja Majkusiaka

WW+F29 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie podczas koncertu inaugurującego Warsaw Winds+ Festival będzie miała miejsce premiera utworów Pawła Pudło i Mikołaja Majkusiaka.

Tytuł kompozycji Whistleblower Pawła Pudło nawiązuje do osób nazywanych „demaskatorami / sygnalistami”, które informują społeczeństwo m.in. o nieprawidłowościach funkcjonowania państw, służb specjalnych czy korporacji. Demaskatorzy oraz ich czyny, często spotykają się ze skrajnymi, burzliwymi emocjami ze strony społeczeństwa, mimo, że ujawniane przez nich informacje są niezwykle istotne dla uniknięcia konfliktów zbrojnych czy zachowania równowagi pomiędzy inwigilacją masową a wolnością. Demaskator sieje idee, ale czy społeczeństwo je przyjmie? Tego spróbujemy dowiedzieć się podczas premiery utworu Whistleblower.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Concerto in Air Mikołaja Majkusiaka w wersji na kwintet dęty i fortepian. Utwory zaprezentują Lutosławski Quartet, kontrabasista Tomasz Januchta i zespół Gruppo di Tempera w składzie: Agata Igras (flet), Sebastian Aleksandrowicz (obój), Adrian Janda (klarnet), Artur Kasperek (fagot), Tomasz Bińkowski (waltornia) i Agnieszka Kopacka-Aleksandrowicz (fortepian). W wykonaniu znanych muzyków usłyszymy też Danse de la sorcière z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana, Kwintet dęty Michała Spisaka i Dixtuor pour quintette à vent et quintette à cordes Jeans Françaixa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona Festiwalu: https://warsawwindsplusfestival.pl/ 

Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”

Dzieło MuzyczneKatedra Teorii Muzyki i Kompozycji Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na Międzynarodową Konferencję pt. „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”, która odbędzie się w dniach 26–28 listopada 2019 roku.

Udział w konferencji wezmą znani muzykolodzy z całego świata, reprezentujący takie instytucje, jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, krakowska Akademia Muzyczna, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego (Bydgoszcz), Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego (Katowice), Akademia Muzyczna im. Ignacego J. Paderewskiego (Poznań), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań), University of Michigan, Universite de Normandie (Caen), Akademia Muzyczna im. Jāzepsa Vītolsa (Ryga), Akademia Muzyczna im. Jana Albrechta (Banska Štiavnica), Karl-Franzens-Universitat, Kunstuniversitat (Graz), Kamieniecko-Podolski Narodowy Uniwersytet im. Ivana Ogiienka, Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki (Lwow), Narodowy Uniwersytet im. Ivana Franki (Lwow), Państwowa Akademia Muzyczna im. Antoniny W. Nieżdanowej (Odessa).

Ważne miejsce w programie wydarzenia zajmują referaty poświęcone polskiej muzyce współczesnej, m. in. twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (Teresa Malecka), Hanny Kulenty (Anna Nowak), Witolda Lutosławskiego (Ewa Schreiber), Mieczysława Wajnberga (Agnieszka Nowok-Zych), Andrzeja Krzanowskiego (Magdalena Stochniol), Zbigniewa Bargielskiego (Violetta Przech), Dariusza Przybylskiego (Katarzyna Szymańska-Stułka), Michała Kondrackiego (Elżbieta Szczurko), Krzysztofa Meyera (Ewa Wójtowicz), Zygmunta Mycielskiego (Barbara Mielcarek-Krzyżanowska), Marcela Chyrzyńskiego (Jacek Szerszenowicz), Piotra Salabera (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska).

Koncepcja ujmowania dzieła muzycznego z dwóch perspektyw – dziedzictwa kulturowego, wobec którego się określa, oraz współczesnych sobie nurtów, idei, wartości, innych dzieł sztuki, z którymi dialoguje bądź zdaje się od nich izolować, proponowana jest jako strategia zgłębiania fenomenu twórczości muzycznej podczas tegorocznej konferencji. Owa binarna optyka badawcza, dostrzegająca w poszczególnych artefaktach refleksy kultury czasu minionego i współczesnego, poprzez rozpoznanie źródeł i inspiracji towarzyszących powstawaniu dzieła, dąży do określenia tego, co stanowi o jego niepowtarzalności. Parafrazując bowiem słowa Mieczysława Tomaszewskiego: „muzykę zaistniałą w przeszłości lub teraźniejszości można przeciwstawić własnej, można ją kontynuować, naśladować lub przetworzyć w wypowiedź własną”.

W ramach Konferencji, 26 i 27 listopada o godz. 19.00, odbędą się koncerty kompozytorskie w Sali Koncertowej im. Romana Sucheckiego (ul. Staszica 7).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/dzielo-muzyczne-wobec-przeszlosci-i-wspolczesnosci/ 

Gdańsk | V Nowe Fale 2019

Nowe faleW dniach 23 listopada – 1 grudnia 2019 roku po raz piąty odbędzie się festiwal muzyki współczesnej „Nowe fale”. Repertuar tegorocznych koncertów będzie jak zwykle różnorodny.

Nowe kompozycje zaprezentują zarówno kompozytorzy opowiadający się za potrzebą i możliwością kontynuacji klasycznych rozwiązań, jak i reformatorzy, szukający nowych tematów i środków wyrazu. Nie zabraknie mile zwykle witanej przez publiczność muzyki łączącej tradycje poważną i rozrywkową.

W festiwalu wezmą udział zarówno gdańscy soliści i zespoły, jak i muzycy z innych ośrodków oraz z zagranicy. Efektem zainicjowanej przez organizatorów Festiwalu kilka lat temu współpracy ze środowiskami kompozytorskimi Poznania, Bydgoszczy i Łodzi będą prezentacje utworów związanymi z nimi twórców. Odbędą się m. in. światowe prawykonania tych kompozycji. Wśród premier na pierwszym miejscu należy wymienić przewidziane w programie koncertu finałowego wykonanie utworu jednego z laureatów tegorocznego międzynarodowego konkursu kompozytorskiego, przeprowadzonego w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Nowe utwory napisali specjalnie dla Festiwalu także młodzi gdańscy twórcy.

Ze środowiskiem kompozytorów blisko współpracują muzykolodzy i teoretycy muzyki. W tym roku zaprezentują najnowsze spojrzenia na współczesną muzykę fortepianową w ramach towarzyszącej festiwalowi XVIII Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa”, przygotowanej przez Katedrę Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Temat konferencji to „Wyzwania XX i XXI wieku”. W ramach Festiwalu tradycyjnie odbędą się warsztaty wykonawstwa muzyki współczesnej, prowadzone przez zespół Kwartludium.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://2019.nowefale.pl/ 

Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie

Stachowski Bujarski21 listopada 2019 w sali kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie o godz. 18.00 odbędzie się wydarzenie „Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie”, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie i Zarząd Związku Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie.

Kultura przekazywana z pokolenia na pokolenie w głównej mierze opiera się na relacji mistrz i uczeń. Skupienie na osobie mistrza, bez drugiej strony, czyli ucznia, byłoby relacją niepełną. Stąd cykl jesiennych koncertów, o tytule „Mistrzowie i ich uczniowie”, prezentuje wybitnych kompozytorów–pedagogów oraz ich wychowanków, którzy obecnie są już dojrzałymi twórcami. W związku z tegorocznymi obchodami 15. rocznicy śmierci prof. Marka Stachowskiego oraz rocznicy śmierci prof. Zbigniewa Bujarskiego, właśnie tym krakowskim kompozytorom poświęcone zostanie piąte wydarzenie z tego cyklu.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną również kompozycje wychowanków obu Mistrzów — Wojciecha Widłaka i Marcela Chyrzyńskiego (z klasy prof. Stachowskiego) oraz Michaela Gatonska’ego i Mendiego Mengjiqiego (z klasy prof. Bujarskiego).

Gościem specjalnym wydarzenia będzie Mendi Mengjiqi — kompozytor albański, który obecnie wykłada kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym w Prisztinie (Kosowo). Jego utwory wykonywane są w wielu krajach świata. W 2008 roku w Międzynarodowym Konkursie jego kompozycja została wybrana jako Hymn Republiki Kosowa. Spotkanie z Mengjiqim poprowadzi dr Marcin Strzelecki — teoretyk muzyki i kompozytor związany z krakowską Akademią Muzyczną.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Marcel Chyrzyński

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie