Polmic - FB


patronaty

Gdańsk | III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych

Akademia muzyczna w GdańskuIII Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych jest wydarzeniem unikatowym na skalę nie tylko naszego kraju, ale i Europy. Jest to jedyne wydarzenie, podczas którego w dniach 3-6 marca 2019 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wystąpi aż 9 utytułowanych duetów fortepianowych.

Duet fortepianowy to formacja nieczęsto goszcząca na estradach koncertowych z racji wymogu posiadania dwóch znakomitych fortepianów na scenie. Akademia Muzyczna w Gdańsku w swojej Sali Koncertowej ma takie instrumentarium. Repertuar duetów fortepianowych obejmuje zarówno utwory na cztery ręce (przy jednym fortepianie), jak i właąnie na dwa fortepiany. Posłuchać będzie można bardzo doświadczone duety fortepianowe na czele z duetem Genova & Dimitrov – gościem specjalnym tej edycji, który będzie również prowadził kursy muzyczne dla duetów fortepianowych. Wystąpią znane z polskich i nie tylko estrad Ravel Piano Duo (laureatki nagrody „Fryderyk”) i Granat & Kreda Piano Duo. Z młodszych, ale za to podbijających obecnie czołowe międzynarodowe konkursy muzyczne na świecie, wystąpią siostry Sakamoto z Japonii (zwyciężczynie jednego z trzech najbardziej prestiżowych konkursów dla tej dyscypliny), Ukraińcy Kopeliuk & Sediuk czy Rosjanki Sherniakova & Berezan legitymujący się już wieloma prestiżowymi osiągnięciami. Z polskich duetów wezmą udział Furmańska & Kuchniak Piano Duo – zwyciężczynie m.in. prestiżowego konkursu w Monaco, Godziński Piano Duo (zwycięzców konkursu w Paryżu) i Piórkowski & Sikała Piano Duo. W wykonaniu duetów usłyszymy m. in. utwory Jerzego Bauera, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romaulda Twardowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Festiwal rozpocznie 3 marca o godz. 19.00 nadzwyczajny recital Genova & Dimitrov Piano Duo z Niemiec. W następne trzy dni (4-6 marca) odbędą się kolejne koncerty, każdego dnia dwa – o godz. 16.00 oraz o godz. 19.00.

Wydarzenie daje szansę zapoznania się z przepięknym repertuarem na niezwykły skład kameralny, jakim jest duet fortepianowy, w najlepszych, międzynarodowych wykonaniach, a następujące po sobie koncerty dają szansę porównania różnych stylów i kierunków interpretacji.

Wstęp na każdy z koncertów jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program i biogramy duetów: http://www.amuz.gda.pl/events/iii-miedzynarodowy-festiwal-duetow-fortepianowych/ 

Fonie Lublina 2019

SPAMOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 2 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na inaugurację tegorocznej edycji cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Lubelscy artyści zaprezentują miniaturę muzyczno-satyryczną Jak historia toczy koło….

Rok 2019 ogłoszony został Rokiem Moniuszkowskim, wobec czego wszystkie 10 koncertów cyklu „Fonie Lublina” powiązane będą z osobą i dziełem tego kompozytora. Podczas inauguracji zostanie zaprezentowany spektakl, którego scenariusz oparty został na pieśniach polskich kompozytorów XIX i XX wieku, w tym Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Niewiadomskiego, oraz piosenkach duetu Wasowski i Przybora, z repertuaru niezapomnianego Kabaretu Starszych Panów.

Wierszowany scenariusz tej miniatury napisała Urszula Lewartowicz. Igrając z typowymi kontekstami, autorka posługuje się humorystyczna metaforą, żeby zlikwidować rozdźwięk między pojmowanym dziś nazbyt patetycznie romantyzmem a nieco bardziej współczesną rozrywką – między tym co nazywamy pieśnią a tym, co nazywamy piosenką.

Wystąpią Dorota Szostak-Gąska, Mariola Zagojska, Otto Wiktor Hoffman, Jakub Gąska, Marek Żmuda oraz zespół instrumentalny w składzie: Magdalena Maciąg (skrzypce), Krzysztof Pachla (klarnet), Agnieszka Schulz-Brzyska (fortepian).

Projekt objęto Honorowymi Patronatami Prezydenta Miasta Lublin i Wojewody Lubelskiego. Wstęp na to, jak i na inne wydarzenia w ramach cyklu – wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”

Skrząca się dowcipem i pięknym śpiewem „Córka pułku” na żywo z The Metropolitan Opera

METŻartobliwa opera Donizettiego Córka pułku powraca w cyklu transmisji „The Met: Live in HD” w nowej obsadzie. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 marca 2019 roku o godz. 18.35.

Córka pułku przeżywa obecnie na światowych scenach swoisty renesans, a to za sprawą kilku dosłownie wykonawców, którzy są w stanie wykonać główne partie, a szczególnie tenorową rolę Tonia z arią, w której kompozytor umieścił aż 9 dźwięków wysokiego ‘c’. Inscenizacja Laurenta Pelly’ego doskonale oddaje klimat zabawnego dzieła o perypetiach zagubionej i po latach odnalezionej wśród grenadierów arystokratce i zakochanego w niej żołnierza.

W tytułową córkę pułku, czyli w Marię, wcieli się południowoafrykańska sopranistka Pretty Yende. W roli jej ukochanego Tonia, młodego żołnierza, wystąpi Javier Camarena, meksykański tenor, znany widzom transmisji m.in. z występu w Semiramidzie Rossiniego. Towarzyszyć im będą: Stephanie Blythe jako markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpicjusz i znana amerykańska aktorka filmowa Kathleen Turner jako księżna de Crakentorp. Spektaklem zadyryguje Enrique Mazzola.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Koncert w 195. rocznicę urodzin Bedřicha Smetany

POSI2 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Iuventus z okazji 195. rocznicy urodzin Bedřicha Smetany. Patronat honorowy nad koncertem objęła Ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie.

Bedřich Smetana to kompozytor młodszy o pięć lat od Stanisława Moniuszki – mimo znaczących różnic w biografiach można znaleźć sporo analogii w twórczych postawach obu kompozytorów. Smetana uchodzi bowiem za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej, przez co rozumiał powiązanie jej z dziedzictwem rodzimego folkloru oraz opiewanie czeskiej historii i piękna ojczyzny. Program koncertu przypomni jego najwspanialsze dokonania – operę komiczną Sprzedana narzeczona (reprezentowaną tu przez pełną energii i kontrastów, radosną, roztańczoną uwerturę), której znaczenie dla Czechów porównać można z tym, jakie dla nas ma na przykład Straszny dwór. Z kolei Má Vlast (Moja ojczyzna) to cykl sześciu niezależnych poematów symfonicznych sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii.

Drogą wytyczoną przez Smetanę kroczył dalej Antonín Dvořák, kompozytor późnoromantyczny, ceniony zwłaszcza jako twórca symfonii. Ósma z 1889 r. to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Koncert poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie, który jest członkiem Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Częstochowa | I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej

ZSM CzęstochowaZespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie zaprasza na I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbywać się będzie w dniach 28 lutego – 5 marca 2019 roku.

W konkursie zmierzy się 111 młodych wykonawców w trzech kategoriach wiekowych. Nagrody przewidziane przez organizatorów to cenne nagrody rzeczowe, ale przede wszystkim koncerty dla laureatów, zorganizowane przez instytucje muzyczne w kraju.

W jury zasiądą: Łukasz Błaszczyk, Piotr Tarcholik, Jakub Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Radosław Pujanek oraz Aleksandra Szwejkowska-Belica – dyrektor artystyczny przedsięwzięcia. Młodzi skrzypkowie powalczą o nagrody ufundowane przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego, skrzypce lutnicze Janiny Pawlikowskiej z Krakowa oraz smyczek mistrzowski z pracowni Marcina Mazura z Łodzi.

Podczas trwania konkursu odbędą się również konsultacje z jurorami dla uczestników, a także lekcje mistrzowskie i wykłady. Konkursowi towarzyszyć będą koncerty muzyki polskiej, wpisujące się w obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki oraz pięćdziesiątej rocznicy śmierci wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki Grażyny Bacewicz. Pierwszy z nich odbędzie się 28 lutego w Bazylice Jasnogórskiej o godz. 18.00. Na jego program złożą się kompozycje Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Orkiestrę Symfoniczną Zespołu Szkół Muzycznych poprowadzi Miłosz Kula, solistą będzie wybitny skrzypek młodego pokolenia – Wojciech Nidziółka. Sercem konkursu będzie Ratusz – Muzeum Częstochowskie, gdzie przez cztery kolejne dni odbywać się będą przesłuchania konkursowe oraz koncert laureatów, który będzie miał miejsce w poniedziałek 4 marca o godz. 18.00. Całość przedsięwzięcia zakończy koncert w Muzeum Częstochowskim 5 marca o godz. 18.00 – „Grażyna Bacewicz in memoriam”. Usłyszymy w nim Cezarego Saneckiego, Aleksandrę Szwejkowską-Belicę oraz Marię Belicę. Zarówno przesłuchania konkursowe, jak i szereg imprez towarzyszących, takich, jak warsztaty, koncerty oraz wykłady, będą miały charakter otwarty.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.zsmuz.czest.pl/i-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-wandy-wilkomirskiej/ 

Katowice | Koncert z okazji 110. rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza

NOSPR24 lutego 2019 roku o godz. 12:00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Františeka Maceka wykona utwory Mieczysława Karłowicza, Grażyny Bacewicz, i Wojciecha Kilara.

Mieczysław Karłowicz przyszedł na świat w ojcowskim dworku w Wiszniewie, na wchłoniętych przez Litwę ziemiach białoruskich. Jego litewskie dzieciństwo trwało krótko: rodzina sprzedała majątek, kiedy miał zaledwie pięć lat, i przeprowadziła się do Heidelbergu. W listopadzie 1906 kompozytor donosił w liście do Adolfa Chybińskiego: „Dziś […] wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały. Czy i o ile mi się udało choć cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”.

W dorobku Grażyny Bacewicz pierwszorzędną rolę odgrywają kompozycje skrzypcowe, nie sposób jednak zlekceważyć utworów na fortepian – wśród nich wyróżnionego nagrodą ZKP Koncertu z roku 1949. Partię fortepianu w tym utworze wykona Piotr Sałajczyk.

Kościelec 1909, kolejny po Krzesanym poemat symfoniczny Wojciecha Kilara, tym razem nawiązujący nie tylko do folkloru tatrzańskiego, ale też do spuścizny Mieczysława Karłowicza. Trzy kompozycje powstałe na przestrzeni siedemdziesięciu lat, a zarazem trzy dowody na uwodzicielską moc stylizacji i odniesień do tradycji formy. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1238/nospr-frantisek-macek-piotr-saajczyk 

Katowice | Moniuszko od serca: wokaliści w Bibliotece Śląskiej

IPIUM Silesia26 lutego 2019 roku o godz. 17.00 w sali „Parnassos” Biblioteki Śląskiej odbędzie się specjalny koncert z okazji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki w Bibliotece Śląskiej to jedna z pierwszych propozycji dla melomanów, jakie przygotowała Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” na trwający Rok Moniuszkowski w ramach cyklu koncertowego „Moniuszko od serca”.

Na początek zaśpiewają wybitni młodzi wokaliści kształcący się w katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, laureaci wielu konkursów wokalnych. Jednym z ostatnich był Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”, na którym wszyscy uczestnicy zobowiązani byli regulaminowo do wykonania utworu Stanisława Moniuszki. Laureatka III nagrody Justyna Bujak zaprezentowała recytatyw i arię Halki Ha! Dzieciątko nam umiera... O mój maleńki..., Patryk Wyborski – arię Miecznika Kto z mych dziewek serce której, a Piotr Kalina – arię Jontka Szumią jodły, za interpretację której został również wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Wokalnej im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Jakub Schmidt, zdobywca I nagrody „Ars et Gloria” w swojej kategorii wiekowej, zaśpiewał na konkursie m.in. słynną basową arię Skołuby.

Program koncertu obejmował będzie jednak nie tylko arie i pieśni konkursowe, zostanie wzbogacony o inne utwory Stanisława Moniuszki z jego twórczości pieśniarskiej i operowej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 33.

Ze względu na ogromne zainteresowanie melomanów koncert w nieco zmienionej obsadzie zostanie powtórzony 31 marca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia przy ul. Ligonia 29 w Katowicach.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/362_moniuszko-od-serca-wokalisci-w-bibliotece-slaskiej 

Warszawa | Koncert Karnawałowy Sinfonii Iuventus

SIOryginalny program Koncertu Karnawałowego Sinfonii Iuventus 22 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zachwyci każdego miłośnika ambitnej, mistrzowskiej muzyki symfonicznej wchodzącej w interakcje z „lżejszymi muzami”.

Mistrzem takich połączeń był Leonard Bernstein – swego Kandyda sam określał mianem operetki, ale to obszerne dzieło na motywach ironiczno-gorzkiej powiastki Woltera łączy w sobie wiele gatunkowych tradycji. Zapowiada je efektowna uwertura-potpourri, grywana też jako samodzielny utwór symfoniczny. West Side Story tegoż autora stała się kamieniem milowym w dziejach musicalu – podziwiana na Broadwayu, przyniosła autorowi ogromną popularność zwłaszcza w wersji filmowej (1961). Brawurowe sceny taneczne doczekały się autorskiego ujęcia w formie barwnej orkiestrowej suity.

John Williams to prawdziwa legenda muzyki filmowej. Soundtrack do szelmowskiej komedii Stevena Spielberga Złap mnie, jeśli potrafisz należy może do nieco mniej znanych osiągnięć autora, ale dorównuje jakością i pięknem muzycznych pomysłów tym najsławniejszym. Orkiestrowe miniatury – Escapades z solowym saksofonem (w tej partii wystąpi Paweł Gusnar) na kanwie filmowej partytury to urocza i zabawna stylizacja muzyki filmowej z lat 1960., w których rozgrywa się akcja filmu – jej „znakiem rozpoznawczym” bywał szczególnie wówczas popularny wibrafon, mający tu eksponowaną partię, którą wykona Dominik Bukowski. Wirtuozowski saksofon jest też koncertującym bohaterem suity Scaramouche, skomponowanej w 1937 r. przez Dariusa Milhaud jako część muzyki do komedii Latający lekarz Moliera. Danzón No. 2 Arturo Márqueza to symfoniczna perełka muzyki meksykańskiej, spopularyzowana jako encore grywany chętnie przez sławną Simón Bolívar Youth Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Za dyrygenckim pulpitem stanie Wojciech Rodek – dyrektor artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Kraków | Gwiazdy z Sinfoniettą: Patrick Gallois

SC23 lutego 2019 roku wyruszymy w niezwykłą, muzyczną podróż. Naszym przewodnikiem będzie flecista i dyrygent Patrick Gallois, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia. Artyści wystąpią w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach (Sala Siemiradzkiego) o godz. 19:00.

Patrick Gallois, uczeń Jean-Pierre’a Rampala, od lat występuję w podwójnej roli, prezentując publiczności na całym świecie pełne spektrum swojego artystycznego kunsztu.

Podczas koncertu usłyszymy barokową II Suitę orkiestrową h-moll Johanna Sebastiana Bacha, ze słynną Badinerie – fletowy przebój z Gallois w roli solisty. Z kolei pod batutą Gallois-dyrygenta usłyszymy pierwsze symfoniczne dzieła dwóch niezrównanych klasyków wiedeńskich. W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic zabrzmi I Symfonia Es-dur, napisana przez zaledwie ośmioletniego Mozarta, oraz I Symfonia D-dur Josepha Haydna. W sobotni wieczór zabrzmi też utwór współczesny – nawiązująca do baroku przejmująca Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego. Impresjonistyczne Preludium do Popołudnia Fauna Claude’a Debussy’ego w aranżacji gwiazdy wieczoru (opracowanie na flet, harfę i orkiestrę smyczkową) to jeden z najsłynniejszych utworów tego kompozytora, uznawany również za przełomowy w historii muzyki.

Słynny flecista i dyrygent artystycznie spotkał się już wcześniej z Sinfoniettą Cracovią. Przyjemność wspólnych występów oraz entuzjazm słuchaczek i słuchaczy sprawiły, że nie sposób było nie podzielić się tym doświadczeniem z krakowską publicznością.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

OrganyKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Czytaj więcej: Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

Warszawa | Recital muzyki kameralnej na saksofon i fortepian: After All

UMFCKoncert 27 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie zapowiedzią nowej płyty Andrzeja Karałowa i Pablo Sáncheza-Escariche Gascha After all.

After all jest debiutanckim albumem muzyków, którzy na co dzień zajmują się działalnością solową, kameralną, orkiestrową, czy eksperymentalną. Koncertują w duecie od 2016 roku, wykonując klasykę, jak również muzykę współczesną – również dedykowaną dla duetu (poza kompozycją znajdującą się na płycie wykonywali utwory napisane przez australijskich kompozytorów: Kirsten Milenko i Harry'ego Sdrauliga).

„Tytuł albumu (i zarazem tytułowego utworu, dedykowanego nam przez kompozytorkę Żanetę Rydzewską) After all można rozumieć jako „po wszystkim”, również w kontekście pytania o to, jak obecnie można rozumieć zwroty i gesty w kompozycjach muzycznych: czy są aktualne, czy zauważamy je w otaczającym nas świecie, czy stosowane dziś zabiegi techniczne i ekspresyjne przeniosą słuchacza w nową przestrzeń artystyczną i skonfrontują go z nowymi doświadczeniami, czy dźwięk wciąż może być źródłem nowych przeżyć i odkrywanych wartości, i, wreszcie, czy twórca może nadal na tych wartościach bazować” – mówią wykonawcy koncertu. „Ale After all ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, idziemy i poszukujemy dalej. My, czyli wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy”.

Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna. Wykonawcy uważają jednak, że zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki: "After all jest naszym osobistym spojrzeniem na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na nasze potrzeby (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Albrighta, kończąc na zaangażowaniu młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), chcemy ukazać perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty)".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Ile przeszłości w teraźniejszości? „Elementi 7: retro” – konferencja naukowa i koncerty

Elementi„Elementi 7: retro” to trzy dni intensywnych spotkań i koncertów, trzy dni dedykowane muzyce i refleksji o niej. Podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się w dniach 1-3 marca 2019 w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, gośćmi specjalnymi będą m.in. Olga Drenda oraz Artur Zagajewski.

Zainicjowana siedem lat temu studencka konferencja naukowa „Elementi” szybko rozrosła się do cyklicznego wydarzenia, obejmującego nie tylko referaty i dyskusje, ale również koncerty, wykłady i spotkania oraz warsztaty kompozytorskie. Hasło „retro” – temat tegorocznej edycji – prowokuje do stawiania pytań o obecność tego, co minione we współczesnej sztuce, stanowiąc przy tym pretekst do podjęcia problemu nostalgii, widmontologii czy duchologii. To właśnie te zagadnienia poruszane będą w referatach w ramach dwudniowej konferencji naukowej (1-2.03), podczas której można będzie wysłuchać także wykładów specjalnie zaproszonych gości: Olgi Drendy, Romana Dziadkiewicza, Andrzeja Mądry oraz Artura Zagajewskiego.

Ważną część „Elementi 7” stanowią koncerty muzyki nowej. Podczas pierwszych dwóch dni wystąpią Gośka Isphording oraz Erik Bosgraaf (1.03), Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble (2.03), ostatniego dnia odbędzie się zaś koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie (3.03).

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program - na stronie wydarzenia https://www.facebook.com/events/827272524282015/?event_time_id=827272534282014

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

Silesia14 lutego 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym będzie miał miejsce uroczysty koncert zapowiadający Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Gościem wieczoru będzie prof. Eugeniusz Knapik, który piastował godność Rektora Akademii w latach 2002–2008 i od wielu lat jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Z obchodzącą w 2019 roku 90-lecie działalności katowicką uczelnią związany jest od czasu studiów; kształcił się pod kierunkiem Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) i Czesława Stańczyka (fortepian) i jeszcze jako student rozpoczął w niej pracę dydaktyczną. W centrum zainteresowań prof. Eugeniusza Knapika zawsze pozostawały pianistyka i kompozycja. Był pierwszym w Polsce wykonawcą cyklu Vingt regards sur l’enfant-Jésus Oliviera Messiaena. Jako pianista brał udział w wielu prestiżowych wydarzeniach koncertowych oraz festiwalowych na całym świecie. Jako kompozytor otrzymał wiele nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1978 – wyróżnienie i 1984 – I miejsce za Kwartet smyczkowy).

W części koncertowej wieczoru wystąpi wybitna wokalistka Ewa Biegas, absolwentka, a obecnie pedagog Akademii Muzycznej w Katowicach, która wspólnie z Eugeniuszem Knapikiem wykona jego pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego i Pieśni greckie Maurice’a Ravela. Znany śląski wiolonczelista Adam Krzeszowiec zagra utwór Filo d’Arianna na wiolonczelę solo autorstwa Knapika, który został zarejestrowany na płycie wydanej przez Radio Katowice. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/351_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-eugeniuszem-knapikiem 

Kraków-Wieliczka | II Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2019

SfogatoZespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato mają zaszczyt zaprosić na II Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte”. Druga edycja Festiwalu i Konkursu odbędzie się w dniach 1-9 marca 2019 roku.

Celem Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego. Badanie wzajemnych relacji, oddziaływań oraz wpływu nowych zdobyczy w zakresie mechanizmu fortepianowego na repertuar, a także nowatorskich technik kompozytorskich na rozwój instrumentu. Zadaniem Konkursu jest inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok. Festiwal i Konkurs „Piano e Forte”, którego pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym jest pianistka Marta Polańska, jest innowacyjnym projektem ujmującym problematykę w sposób holistyczny. 

Przedsięwzięcie będzie przebiegać w rytmie rocznic wybitnych polskich kompozytorów:
Stanisława Moniuszki z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora,
Marii Szymanowskiej z okazji 230. rocznicy urodzin kompozytorki,
Fryderyka Chopina w 170. rocznicę śmierci kompozytora
oraz Grażyny Bacewicz z okazji 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci kompozytorki.

W programie Festiwalu znajdą się warsztaty dotyczące budowy fortepianu i jednego z jego prototypów, czyli klawesynu, oraz organów – instrumentu, na którym także grał Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko, wykłady dotyczące historii instrumentów, a także dzieł fortepianowych ww. polskich kompozytorów oraz koncert galowy młodych mistrzów fortepianu.

Regulamin Konkursu oraz wszelkie informacje znajdują się na stronie: www.PianoeForte.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Polish Music Experience”, czyli Sinfonietta po krakowsku

SCPrzed nami prawdziwa muzyczna uczta: koncert promujący nowy album Cracow Duo i Sinfonietty Cracovii z polską muzyką najnowszą, zarejestrowany pod batutą Jurka Dybała dla prestiżowej wytwórni Warner Classics. 10 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Muzeum Manggha krakowscy artyści zaserwują słuchaczom menu pełne prawdziwych muzycznych rarytasów.

Płyta Polish Music Experience to wybór najbardziej interesujących kompozycji z repozytorium polskiej muzyki najnowszej w wirtuozowskim wykonaniu krakowskich artystów specjalizujących się w interpretacjach dzieł polskich kompozytorów współczesnych: duetu Cracow Duo (Jan Kalinowski ‒ wiolonczela, Marek Szlezer ‒ fortepian) oraz Sinfonietty Cracovii pod batutą Jurka Dybała. Na płycie znalazły się utwory najwybitniejszych polskich twórców minionego i obecnego wieku: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Meyera oraz kompozycja jednego z najbardziej utalentowanych i najczęściej nagradzanych polskich kompozytorów młodego pokolenia: Tomasza Opałki.

10 lutego usłyszmy w wykonaniu Cracow Duo i Sinfonietty m.in. energetyczną, zróżnicowaną kolorystycznie kompozycję Hemisphere2 Opałki w nowej wersji dedykowanej przez kompozytora wykonawcom, oraz wirtuozowską Musicę concertantę na wiolonczelę, fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję Krzysztofa Meyera. W repertuarze koncertu znajdzie się ponadto Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz ‒ opus magnum kompozytorki, określane niekiedy mianem jej „IX Symfonii” oraz elektryzujący Koncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli.

Koncert promujący wydawnictwo będzie jednocześnie inaugurował nowy cykl koncertowy zespołu „Sinfonietta po krakowsku”, w którym udział wezmą najzdolniejsi krakowscy soliści.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl