Polmic - FB


nasze patronaty

„Opowiedz mi bajkę” – bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci

PTWM

Zajęcia dla najmłodszych, podczas których dzieci będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek, odbędą się 25 października i 26 października 2019 roku w trzech wielkopolskich miejscowościach: Skokach, Wągrowcu i Krajence.

Organizator warsztatów – Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej – zaprasza dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Podczas zajęć uczestnikom aktywnie towarzyszą im ich opiekunowie. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: Marcin Skaba (skrzypce), Bartosz Smorągiewicz (saksofon) i Jarosław Siwiński (syntezator). Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi aktor i reżyser Grzegorz Ociepka.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną. Zajęcia cyklu prowadzą muzycy różnych specjalności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach:

https://www.facebook.com/events/795964717504932/ 

https://www.facebook.com/events/638156259924325/ 

Kraków | Multi-perkusista Martin Grubinger z Sinfoniettą Cracovią

SC9 listopada 2019 w ICE Kraków odbędzie się Wielka Gala Jubileuszowa obchodzącej 25-lecie istnienia Sinfonietty Cracovii. Gwiazdą tego wyjątkowego wieczoru z cyklu "Gwiazdy z Sinfoniettą" będzie słynny wirtuoz Martin Grubinger, powszechnie uznawany za najwybitniejszego żyjącego multi-perkusistę. U jego boku Sinfonietta Cracovia wykona pod batutą Jurka Dybała utwory Johna Corigliana i Krzysztofa Pendereckiego.

Martin Grubinger jest laureatem m.in. nagrody Leonarda Bernsteina oraz nagrody Fundacji Würthów. Jako solista występował z tak znakomitymi orkiestrami jak Orkiestra Filharmoników Wiedeńskich czy Orkiestra Filharmonii Nowojorskiej, a swoje kompozycje dedykowali mu tacy kompozytorzy, jak Friedrich Cerha czy Peter Eötvös. Swój debiutancki album Drums'n'Chant perkusista wydał w prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon; metafizyczne pieśni, medytacje i chorały gregoriańskie zanurzone w dźwiękach instrumentów perkusyjnych z różnych stron świata wzbudziły entuzjazm krytyków i publiczności na całym świecie. W dotychczasowej dyskografii artysty dla legendarnej niemieckiej wytwórni znajdują się już cztery albumy.

W trakcie jubileuszowej odsłony cyklu "Gwiazdy z Sinfoniettą" ten zjawiskowy zaklinacz instrumentów perkusyjnych wraz Sinfoniettą Cracovią wykona Koncert na perkusję Johna Corigliana o znamiennym tytule ConjurerCzarodziej. Wydarzeniem wieczoru będzie zaś polska premiera nieco enigmatycznego utworu, którego pierwsze i jak dotąd jedyne wykonanie miało miejsce w 2000 roku w Hanowerze: Muzyki na flety proste, marimbę, perkusję i smyczki pióra związanego z Sinfoniettą Cracovia od lat inicjatora powstania Orkiestry ‒ Profesora Krzysztofa Pendereckiego.

Wieczór zwieńczą brawurowe wykonania prawdziwych przebojów muzyki klasycznej: Symfonii nr 41 C-dur "Jowiszowej" Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz I Symfonii D-dur Klasycznej op. 25 Siergieja Prokofjewa. Koncert będzie symboliczną kulminacją rocznicowych celebracji 25. sezonu artystycznego powracającej z jubileuszowego tournée po Azji Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji ‒ na stronie: www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Warsaw Winds+ Festival

Warsaw Winds +Muzyka kameralna w mistrzowskich wykonaniach. Instrumenty dęte plus smyczki, fortepian i głos w bogactwie muzycznych kontekstów. Taka idea przyświeca Warsaw Winds+ Festival – nowemu wydarzeniu na kulturalnej mapie Warszawy, które odbędzie się w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

To muzyczne przedsięwzięcie zmieni postrzeganie instrumentów dętych wśród szerokiego grona odbiorców. W programie festiwalu każdy znajdzie coś dla siebie: od popularnych pieśni Stanisława Moniuszki w nowych aranżacjach, poprzez klasyczny repertuar na kwartet smyczkowy i kwintet dęty, premierowe utwory kompozytorów młodego pokolenia – Mikołaja Majkusiaka i Pawła Pudło - po improwizacje na tematy muzyki dawnej w wykonaniu Bastarda Trio.

Dla inicjatorów Warsaw Winds+ Festival – warszawskiego sekstetu Gruppo di Tempera – muzyka kameralna jest nie tylko najważniejszą ścieżką kariery zawodowej, lecz również największą pasją. Za cel stawiają sobie prezentowanie muzyki kameralnej na najwyższym światowym poziomie, co uczynili jednym z lejtmotywów festiwalu. Ta idea łączy wszystkich tegorocznych artystów, wśród których znaleźli się: Bastarda Trio, Lutosławski Quartet, wspomniany sekstet Gruppo di Tempera, a także śpiewacy Urszula Kryger i Szymon Komasa. Podczas festiwalu zabrzmi muzyka polska – klasyczna i najnowsza, popularna i ta mniej znana, zestawiona z utworami ze światowego kanonu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://warsawwindsplusfestival.pl/ 

Warszawa | Roman Palester – tu i teraz

Palester

Cykl koncertów i konwersatoriów w 30. rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora i publicysty Radia Wolna Europa, Romana Palestra, odbędzie się w Warszawie w dniach 25–27 października 2019 roku.

Uniwersytet Warszawski zaprasza na trzydniowy cykl wydarzeń organizowanych przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie przy wsparciu MKiDN, który podkreśla związki artysty z uczelnią, oddaje mu też hołd w 30. rocznicę śmierci. Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowana zostanie podczas dwóch monograficznych koncertów: symfonicznego i kameralnego w aulach Auditorium Maximum i Collegium Politicum UW.

Z udziałem znakomitych muzyków zabrzmią zarówno jego dzieła neoklasyczne z okresu międzywojennego i wojennego (w tym estradowe prawykonanie pięknej kantaty chóralnej Kołacze do słów Szymona Szymonowica), jak i przykłady późniejszej twórczości mierzącej się z zaawansowanymi środkami muzycznymi. Ponadto dwa konwersatoria przypomną ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych. Za przykład posłuży film Dziewczęta z Nowolipek J. Lejtesa z 1937 roku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/roman-palester-tu-i-teraz-cykl-koncertow-i-konwersatoriow-w-30-rocznice-smierci-kompozytora-i-publicysty/ 

Podkowa Leśna | XIX Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”

KonfrontacjeFundacja Spotkania Muzyczne oraz Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku zapraszają od 10 listopada do 1 grudnia 2019 roku na XIX Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”, który w tym roku odbędzie się pod hasłem „Wokół Szymanowskiego”.

Temat XIX Festiwalu ma szczególne uzasadnienie w Stawisku: miejscu, z którym Karol Szymanowski był blisko związany. W programie wydarzenia znajdują się utwory wybranych kompozytorów bezpośrednio poprzedzających czas Szymanowskiego, a także jemu współczesnych oraz tych twórców XX i XXI wieku (znanych i mniej znanych), których inspirował. Istotnym elementem festiwalu będą prezentacje wybranych tekstów Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, związanych z twórczością i postacią Karola Szymanowskiego.

Udział w Festiwalu zapowiedzieli tacy znani polscy wykonawcy, jak Polonika String Quartet, Ravel Piano Duo, skrzypek Piotr Pławner, sopranistka Joanna Freszel, pianiści Bartłomiej Kominek i Piotr Sałajczyk. Wybrane teksty Jarosława Iwaszkiewicza i Anny Iwaszkiewiczowej poświęcone Karolowi Szymanowskiemu zaprezentują Zbigniew Zamachowski i Magdalena Warzecha.

W ramach Festiwalu odbędzie się również wystawa wybranych archiwaliów muzycznych ze zbiorów muzeum pt. „Wokół Szymanowskiego na Stawisku”.

Autorką koncepcji merytorycznej Festiwalu jest muzykolog dr Alicja Matracka-Kościelny.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stawisko.pl 

Lublin | Moniuszko i muzyka hiszpańska

FoniePo wrześniowej przerwie przyszła pora na chyba najbardziej intrygujący program w ramach koncertów „Fonie Lublina”. 19 października 2019 roku muzyka tworzona w oparciu o idiom polskiej sztuki narodowej zderzy się z muzyka czerpiącą wprost z tradycji Półwyspu Iberyjskiego. Koncert odbędzie się o godz. 18.00 w lubelskim Trybunale Koronnym.

Usłyszymy pieśni Stanisława Moniuszki Kochać, Dalibógże i Sen. W programie koncertu, poświęconego Twórcy Opery Narodowej, znalazły się również Pieśń Rokiczany „Jak będę królową” i Aria Hrabiny „Zbudzić się z ułudnych snów”.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje jednego z najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich, przedstawiciela kierunku narodowego Manuela de Falli, najbardziej znanego katalońskiego kompozytora i krytyka muzycznego Xaviera Montsalvatgego, a także głównego przedstawiciela neoromantycznego nurtu narodowego w muzyce meksykańskiej Manuela Marii Poncego.

Muzykę Moniuszki i tę inspirowaną tradycjami hiszpańskimi wykonają sporanistka Iwona Sawulska, mezzosopranistka Natalia Skipor i pianista Kamil Turczyn. Słowo o muzyce wygłosi Kinga Krzymowska-Szacoń.

Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Katowice | Lawrence Foster i Rudolf Buchbinder

Bacewicz18 października 2019 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą nowego dyrektora artystycznego, pierwszego dyrygenta Lawrence'a Fostera wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i I Symfonię Es-dur George'a Enescu.

Koncert na orkiestrę smyczkową – opus magnum Grażyny Bacewicz, powraca na pulpity muzyków NOSPR dokładnie 69 lat i 4 miesiące po prawykonaniu pod batutą Grzegorza Fitelberga. Choć skład orkiestry zmienił się od tego czasu całkowicie, siła oddziaływania dzieła, które Stefan Kisielewski opisał jako „krwisty kawał zdrowej i smacznej muzyki”, pozostaje niezmienna.

Rudolph Buchbinder na swój debiut w NOSPR wybrał IV koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena. Koncert zyskał przydomek „Skowronkowy”, za sprawą szerokich i łagodnych pejzaży, malowanych przez Beethovena, dla którego premiera tego utworu była jednocześnie ostatnim publicznym występem w roli solisty z orkiestrą.

George Enescu zdecydował się nadać Symfonii Es-dur (1905) numer pierwszy, mimo że wcześniej, jako nastolatek, napisał aż cztery symfonie w ramach ćwiczeń. Niech to jednak nikogo nie dziwi, Enescu do dziś pozostaje najmłodszym w historii studentem wiedeńskiego konserwatorium, do którego został przyjęty w wieku 7 lat! Pisząc więc Symfonię Es-dur w wieku 24 lat mógł już zaprezentować „dojrzałe” spojrzenie na późnoromantyczną tradycję symfoniczną spod znaku Schumanna i Brahmsa.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie, na którym gościem specjalnym będzie dyrektor George Enescu Festival – Mihai Constantinescu.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Kraków | III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński

K

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na III Festiwal „Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński”, który odbędzie się w dniach 24 października – 23 listopada 2019 roku.

Festiwal jest do dzisiaj największym regularnym wydarzeniem promującym twórczość Władysława Żeleńskiego. Tegoroczna odsłona poświęcona będzie nie tylko Żeleńskiemu, ale też Stanisławowi Moniuszce z okazji jego roku. Obaj kompozytorzy mają nieocenione zasługi dla rozwoju polskiej twórczości pieśniarskiej, dlatego w programie festiwalu znajdą się trzy recitale wokalne, a ponadto koncert orkiestrowy z aranżacjami pieśni Moniuszki, recital duetu fortepianowego, tria stroikowego i kwartetu smyczkowego, wykłady poświęcone pieśniom Moniuszki i Żeleńskiego, a także polskiej twórczości pieśniarskiej w XX wieku.

Utwory Władysława Żeleńskiego usłyszymy w interpretacji kwartetu smyczkowego Messages Quartet, LLLeggiero Woodwind Trio, Urszuli Kryger i Krzysztofa Urbaniaka. 17 listopada Ravel Piano Duo zaprezentuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie utwory S. Moniuszki, W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego. Natomiast w Domu Jana Matejki 21 listopada zabrzmią pieśni G. Bacewicz, M. Wajnberga, T. Bairda oraz Z. Stojowskiego. Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się też promocja dwóch płyt: 17 listopada swoją płytę Polish Kaleidoskope No. 4 promować będzie Ravel Piano Duo, natomiast 21 listopada odbędzie się promocja pierwszego, kompletnego nagrania pieśni Zygmunta Stojowskiego w wykonaniu sopranistki Magdaleny Molendowskiej i pianistki Julii Samojło.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Lusławice | Moniuszko w kresowych barwach – Koncert Akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin artysty

Luslawice19 października 2019 roku o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się wyjątkowy koncert akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert ten ma przypomnieć postać kompozytora – jednego z najwybitniejszych twórców polskiego romantyzmu - oraz bogatą spuściznę artystyczną, którą po sobie zostawił. W programie wieczoru pojawią się pieśni i arie z oper Halka i Paria, a także Sonety Krymskie – kantata na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do słów Adama Mickiewicza. Nie zabraknie również słynnej uwertury fantastycznej Bajka oraz równie znanego Mazura z opery Straszny Dwór.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran), Zdzisław Madej (tenor), Małgorzata Janicka-Słysz (słowo o muzyce), Stanisław Krawczyński (dyrygent), Chór i Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz specjalnie zaproszeni na tę okazję goście z Białorusi – Chór Studentów Białoruskiej Państwowej Akademii Muzyki w Mińsku pod opieką ambitnej i charyzmatycznej dyrygentki Inessy Bodyako.

Koncert ten będzie jednym z sześciu wydarzeń cyklu „Jesień w Lusławicach”, którego organizatorem jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Gdańsk | VIII edycja „NeoArte – Syntezator Sztuki”

NeoArte

VIII „NeoArte – Syntezator Sztuki” – festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej – odbędzie się w Gdańsku dniach 23–26 października 2019 roku.

Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019. Idea festiwalu „NeoArte” skupia się na syntezie sztuk. Kompozytorzy współcześni tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.

Publiczność VIII edycji festiwalu podczas pięciu dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych, słuchowisku muzycznym oraz kilku performansach. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych przez patrona festiwalu Gwyna Pritcharda, oraz w warsztatach performance prezentowanych przez Alwynne Pritchard, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach z tworzenia muzyki elektronicznej prowadzonych przez Krzysztofa Topolskiego. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Na terenie kultowego gdańskiego garnizonu widownia będzie mogła współtworzyć premierę najnowszego projektu krakowskiego artysty Piotra Peszata – Into the Heart of Hearts (2019) na akustyczny i elektryczny kwartet smyczkowy, live-electronics i live-video. Finał festiwalu „Noc NeoArte” w Nowej Synagodze to wyzwanie zarówno dla widowni jak i wykonawców – podczas 12-godzinnego maratonu koncertowego będziemy świadkami prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów napisanych na fortepian i smyczkową orkiestrę kameralną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny na stronie http://neoarte.pl/ 

Warszawa | James Newton in Person

POSI19 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie polska publiczność po raz pierwszy będzie miała okazję zapoznać się z tak bogatym wyborem dzieł amerykańskiego kompozytora, dyrygenta, aranżera i flecisty Jamesa Newtona jr. w koncercie ukazującym wszechstronność jego talentu. Sinfonia Iuventus wykona jego kompozycje razem z kwartetem jazzowym.

James Newton (*1953) w trakcie swojej kariery napisał ponad 300 kompozycji. Utwory Newtona wykonywane były na całym świecie, od Carnegie Hall po berlińską Galerię Narodową. Jego twórczość obejmuje muzykę kameralną, symfoniczną, sakralną, jazz, electronic i ethno, a także muzykę do baletów. Jest autorem podręcznika improwizacji na flecie (The Improvising Flute). Ma na koncie kilkadziesiąt albumów autorskich, w tym albumy na flet solo. James Newton należy do najznamienitszych jazzowych flecistów – wirtuozów. Jego nagrania z Anthonym Davisem są najbardziej charakterystycznym przykładem współczesnego Trzeciego Nurtu.

O swojej twórczości w jednym z wywiadów muzyk powiedział: „Muzyka, którą piszę, przede wszystkim odzwierciedla moją wiarę, która przenika moje życie artystyczne jako kompozytora muzyki sakralnej. […] Innym przewijającym się tematem jest inspiracja moimi afroamerykańskimi korzeniami kulturowymi”. Newton jest autorem opery The Songs of Freedom i Mszy łacińskiej, która miała swoją premierę w Prato we Włoszech.

W Polsce jako wykonawca Newton pojawił się w 2007 roku biorąc udział w trasie koncertowej Piotr Baron Quartet. W tym samym roku James Newton wystąpił dwukrotnie z zespołem Jarka Śmietany. Podczas najbliższego koncertu monograficznego światowej sławy wykonawca wystąpi na jednej scenie z polskimi muzykami: Piotrem Baronem, Dominikiem Wanią, Maciejam Adamczakiem, Łukaszem Żytą oraz śpiewakami Marcelą Wierzbicką-Opalińską i Dominikiem Opalińskim. Usłyszymy m. in. opracowanie sławnego hymnu Amazing Grace dedykowane Barackowi Obamie oraz ofiarom masakry w kościele w Charleston w 2015.

Patronat medialny objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Warszawa | I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

Warsaw Wind

W dniach 23–27 października odbędzie się I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019 – międzynarodowy konkurs dyrygentów orkiestr dętych.

Konkurs składać się będzie z trzech etapów, a w szranki stanie 20 dyrygentów z 11 krajów. Uczestników będzie oceniać jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego etapu w UMFC zaprezentowane zostaną Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Kolejne etapy konkursu będą miały miejsce w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów. Dyrygenci poprowadzą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znajdą się Serenada d-moll na instrumenty dęte Antonína Dvořáka oraz Wariacje filmowe na temat arii „Szumią jodły na gór szczycie” Stanisława Moniuszki autorstwa Tomasza Dudzińskiego.

25 i 26 października po przesłuchaniach konkursowych odbędą się także wykłady prowadzone przez kompozytorów Ignacego Zalewskiego, Pawła Pudło, Artura Słotwińskiego i trębacza Bartłomieja Łubiana.

Finał konkursu odbędzie się 27 października: 6 najlepszych dyrygentów poprowadzi znacznie większą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału II Suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Kulminacją będzie Koncert Galowy, który odbędzie się na zakończenie Konkursu. 27 października o godz. 20:00 w DOK Ursynów najlepsi dyrygenci odbiorą nagrody oraz zadyrygują Orkiestrą Festiwalową, która wykona utwory z repertuaru konkursowego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, a przesłuchania są otwarte dla publiczności.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie internetowej konkursu: www.wwecc.warsawwindmusic.pl 

Elias David Moncado zwycięzcą V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego Toruń 2019

Konkurs Lipinskiego12 października 2019 roku w Sali Koncertowej Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki w Toruniu zakończyły się przesłuchania finałowe V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego.

Sześciu skrzypków zakwalifikowanych do III etapu Konkursu oceniało międzynarodowe jury w składzie: prof. Ilya Kaler – Przewodniczący, prof. Konstanty Andrzej Kulka, prof. Boris Kuschnir, prof. Itzhak Rashkovsky, dr Jakub Jakowicz oraz dr Mariusz Smolij.

Decyzją jury nagrody V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego I nagrodę € 20 000 przyznano Eliasowi Davidowi Moncado (Niemcy), II – € 15 000 – otrzymał Polak Robert Łaguniak, III nagrodę € 10 000 otrzymała Yumiko Yumiba (Japonia). Wyróżnienia w wysokości € 2 000 otrzymali: Eimi Wakui (Japonia), Mao Konishi (Japonia) i Maya Levy (Belgia).

Koncert Laureatów – Finał Festiwalu odbył się 13 października w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Podczas koncertu wręczone zostały nagrody główne i szereg nagród pozaregulaminowych. W dłonie laureata pierwszej nagrody powędrował również Grand Prix – Astrolabium Mikołaja Kopernika ze srebra. Odbyła się też prapremiera kompozycji Pawła Riessa Esej na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową, nagrodzonego w konkursie kompozytorskim w 2016 roku. Utwór wykonała Toruńska Orkiestra Symfoniczna i skrzypek Adam Siebers pod batutą maestro Mariusza Smolija.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://lipinski-competition.com/ 

Katowice | Muzyka uobecniona w obrazie w Filharmonii Śląskiej

FSUnikatowy multimedialny koncert symfoniczny odbędzie się 18 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej. Potęga zespołu orkiestrowego i brzmienia organów połączą się w całkowitej harmonii, dodatkowo wzmocnione transmisją na żywo z wnętrza składającego się z 2500 piszczałek wyjątkowego instrumentu.

Organy, jako instrument sam w sobie prezentujący niezwykłe bogactwo barw, dzięki umiejętnościom Romana Peruckiego usłyszymy – i zobaczymy – w najbliższy piątek w zupełnie nowej odsłonie – na multimedialnym koncercie symfonicznym. Filharmonicy śląscy wraz ze znanym solistą zaprezentują organy w różnych rolach – w partii solowej i jako część zespołu orkiestrowego, udowadniając, jak wiele możliwości daje oraz jak zaskakujący i zachwycający może być ten instrument. Dodatkowo, dzięki kamerom umieszczonym w jego wnętrzu, melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą mogli zobaczyć działanie skomplikowanych mechanizmów, które organista wprawi w ruch każdym dotknięciem klawiszy czy pedału.

Roman Perucki, którego usłyszymy tego wieczoru, jest pedagogiem, jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych, a w swym dorobku ma już ponad 2500 recitali. Występował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, za każdym razem zachwycając publiczność swymi umiejętnościami.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Opole | Strefa Gwiazd: maestro Antoni Wit

FOMaestro Antoni Wit, powracając do Opola w ramach cyklu „Strefa Gwiazd”, po raz kolejny zdecydował zaprezentować publiczności program, w którym to orkiestra będzie głównym bohaterem wieczoru w Filharmonii Opolskiej 25 października 2019 roku o godz. 19:00.

Ułożone w kolejności chronologicznej kompozycje twórców francuskich – mimo iż pochodzące z tego samego kręgu kulturowego – reprezentują bardzo zróżnicowaną stylistykę. Danse Macabre Camille’a Saint-Saënsa to krótki i widowiskowy poemat symfoniczny. Zupełnie inny charakter ma Pelléas et Mélisande, suita sporządzona z muzyki Gabriela Fauré stworzonej jako ilustracja dźwiękowa do spektaklu dramatycznego Maurica Maeterlincka. Dzieło laureata literackiej Nagrody Nobla z roku 1911 opowiada o pięknej, ale pogrążonej w nieuleczalnej melancholii dziewczynie. Dokładnie taka jest partytura Fauré; piękna, ale smutna i mglista. Bacchus et Ariane Alberta Roussela to muzyka baletowa, a więc rytmiczna i taneczna, a poprzez zakorzeniony w mitologii temat nieco szalona, a momentami nawet… hałaśliwa.

Ten koncert polecany jest kilku grupom słuchaczy. Frankofilom prawdziwie zauroczonym krajem wina i sera, chcącym bliżej poznać jego muzykę. Kolekcjonerom gwiazd – maestro Antoni Wit jest legendą polskiej sceny muzycznej; spotkanie z taką osobistością to obowiązkowy punkt programu dla świadomego melomana. Wreszcie – wielbicielom teatru i literatury, którzy słuchając między innymi muzyki, skomponowanej na potrzeby spektaklu dramatycznego, będą mieli okazję doświadczyć sztuki w nowy dla siebie sposób.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-antoni-wit/