Polmic - FB


nasze patronaty

Warszawa | Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum

Collegium Cantorum20 października 2019 o godz. 17.00 w Bazylice św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum”, będący premierą płyty monograficznej, wydanej przez DUX.

Romuald Twardowski. Sacrum * Profanum to płyta, która w przededniu 90. urodzin polskiego kompozytora Romualda Twardowskiego zwraca uwagę na jego ważny i pokaźny wkład w rozwój polskiej muzyki chóralnej. Kariera Twardowskiego, która rozpoczęła się w latach 50-tych ubiegłego wieku i trwa do dziś, to ogromny dorobek muzyczny, który stanowi trwały wkład w skarbnicę naszej kultury narodowej. Twórczość tę cechuję wielorakość form i gatunków, mistrzostwo warsztatu, a jednoczy je osobowość kompozytora wiernego zasadzie: jedność w różnorodności. Płyta, realizowana pod czujnym okiem Twardowskiego, to wspaniały wyraz jego myśli, a wiernie oddany zamysł twórczy stanowy wyjątkowe świadectwo jego kompozytorskiej drogi przez muzykę chóralną a cappella.

Koncert premierowy to wyjątkowa okazja by wysłuchać utworów nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum na żywo, a także wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu, na którym obecny będzie Romuald Twardowski, jego bliscy, przyjaciele i przedstawiciele środowiska muzycznego. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Janusz Siadlak – założyciel i dyrektor Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, który zainteresowanie polską muzyką chóralną wyraża poprzez kolejne unikatowe albumy, będące trwałym śladem bogactwa polskiej twórczości a cappella. Koncert jest organizowany we współpracy z Oddziałem Warszawskim ZKP.

Koncert dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura - Interwencje 2019". Płytę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Toruń | Finaliści V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego

Konkurs LipinskiegoJury V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w dniu 9 października 2019, po wysłuchaniu uczestników II etapu (skrzypce z fortepianem), zakwalifikowało do finałowego III etapu następujących 6 uczestników:

1. Eimi Wakui (Japonia)

2. Yumiko Yumiba (Japonia)

3. Mao Konishi (Japonia)

4. Maya Levy (Belgia)

5. Robert Łaguniak (Polska)

6. Elias Moncado (Niemcy)

Jury obradowało w składzie: prof. Ilya Kaler – Przewodniczący, prof. Konstanty Andrzej Kulka, prof. Boris Kuschnir, prof. Itzhak Rashkovsky, dr Jakub Jakowicz oraz dr Mariusz Smolij.

11 i 12 października w Sali Koncertowej CKK Jordanki o godz.19:00 odbędzie się przesłuchanie finałowego III etapu Konkursu, podczas którego finaliści zagrają z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Mariusza Smolija. Usłyszymy w ich wykonaniu m. in. II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego.

Koncert Laureatów V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego odbędzie się 13 października o godz.18:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Podczas koncertu wręczone zostaną następujące nagrody: I nagroda o wartości 20 000 euro, II nagroda – 15 000 euro, III nagroda 10 000 euro, trzy wyróżnienia po 2 000 euro oraz nagrody pozaregulaminowe. W dłonie laureata pierwszej nagrody powędruje również Grand Prix – Astrolabium Mikołaja Kopernika ze srebra.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://lipinski-competition.com/ 

Warszawa | XI Festiwal „Era Schaeffera”

Era Schaeffera

XI Festiwal „Era Schaeffera” odbędzie się 24 października 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim Basenie Artystycznym (ul. M. Konopnickiej 6).

Festiwal Era Schaeffera to wydarzenie cykliczne z pogranicza muzyki, teatru i tańca, promujące bogaty dorobek twórczy polskiego współczesnego kompozytora, teoretyka muzyki, dramaturga, filozofa i grafika Bogusława Schaeffera, odbywające się regularnie w sezonie jesiennym od 2009 roku w Warszawie. Festiwal jest multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u.

XI „Era Schaeffera” to połączenie prezentacji utworów Bogusława Schaeffera z obchodami jego 90-tych urodzin. Profesor zmarł niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach, tegoroczny Festiwal będzie więc także symbolicznym pożegnaniem z Mistrzem.

28 września 2919 w Teatro Replika w Madrycie Festiwal miał swoją hiszpańską odsłonę: zaprezentowane zostało przedstawienie pt. Viva Schaeffer w ramach obchodów 100-lecia nawiązania stosunków polsko-hiszpańskich. Wykonania artystów scen polskich i zagranicznych będą częścią multimedialnego spektaklu The Eternal Carousel połączonego z pokazem graficznych dzieł Schaeffera 24 października w warszawskim Basenie Artystycznym. W oprawie muzycznej spektaklu w reżyserii Macieja Sobocińskiego zostaną wykorzystane fragmenty utworów Schaeffera w interpretacji i opracowaniu młodych polskich wykonawców i kompozytorów. Udział w przedsięwzięciu wezmą aktorzy Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, akordeonista i kompozytor Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, śpiewak Janusz Radek, raper Andy Ninvalle, skrzypek i kompozytor Patryk Zakrocki, pianista Maciej Piszek oraz kompozytor i pianista Andrzej Karałow.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie http://aureaporta.eu 

Katowice | Młoda Filharmonia

FS16 i 17 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się koncerty z cyklu „Młoda Filharmonia”. Filharmonia ugości najmłodszych melomanów koncertem muzyki Ludomira Różyckiego, Fryderyka Chopina i Karola Kurpińskiego.

Jako pierwszy zabrzmi poemat symfoniczny Król Kofetua op. 24 Ludomira Różyckiego, za który kompozytor został nagrodzony prestiżową nagrodą na konkursie kompozytorskim zorganizowanym z okazji 10. rocznicy oddania do użytku Filharmonii Warszawskiej w 1912 roku. To napisane na podstawie poematu Juliusa Zeyera (czeskiego symbolisty) dzieło swoją melancholią zachwyca do dziś, będąc jednym z najciekawszych w dorobku kompozytora na polu muzyki symfonicznej.

Później wraz z filharmonikami śląskimi pianistka Martyna Kubik przeniesie nas w pełen ekspresji świat Fryderyka Chopina wraz z jego Wielkim Polonezem Es-dur op. 22. Ten skomponowany w stylu brillant utwór został wydany w 1836 roku, a dedykowany był baronowej d’Este. Orkiestra pełni w nim drugoplanową rolę, dając miejsce na wirtuozowskie figuracje solisty, od których aż roi się w tej kompozycji.

Po niej przyjdzie czas na Uwerturę do opery Zamek na Czorsztynie Karola Kurpińskiego, zawierającej w sobie motywy z całości dzieła, które ma charakter narodowy, widoczny w polonezie, ludowej śpiewce, czy nawet dumce. Na zakończenie – również uwertura, tym razem Gioacchina Rossiniego do opery Wilhelm Tell. Nad całością czuwać będzie Joanna Natalia Ślusarczyk, dyrygent-rezydent Filharmonii Śląskiej w sezonie 2018/2019 w ramach programu, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/mloda-filharmonia/ 

Toruń | Wyniki I etapu 5. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego

Lipinski Competition7 października zakończył się I etap 5. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego. Do II etapu wyłoniono 12 uczestników.

Po trzech dniach przesłuchań konkursowych (skrzypce solo) I etapu 5. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego, jury w składzie: prof. Ilya Kaler – Przewodniczący, prof. Konstanty Andrzej Kulka, prof. Boris Kuschnir, prof. Itzhak Rashkovsky, dr Jakub Jakowicz oraz dr Mariusz Smolij zakwalifikowało do II etapu 12 uczestników, w tym jednego Polaka:

1. Eimi Wakui (Japonia)

2. Yumiko Yumiba (Japonia)

3. Olga Artyugina (Rosja)

4. Feliks Harutyunyan (Armenia)

5. Lorenz Karls (Szwecja)

6. Mao Konishi (Japonia)

7. Maya Levy (Belgia)

8. Robert Łaguniak (Polska)

9. Elias Moncado (Niemcy)

10. Noori Nah (Korea Południowa)

11. Mio Sasaki (Japonia)

12. Reika Sato (Japonia)

W dniach 8–9 października w sali koncertowej CKK Jordanki będzie miał miejsce II etap Konkursu (skrzypce z fortepianem), zaś trzeci etap (skrzypce z orkiestrą) odbędzie się 11–12 października. Internetową transmisję przesłuchań II etapu można oglądać pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=1s3CCCKAv0Q 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://lipinski-competition.com/ 

XXIX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

SilesiaW dniach 13–27 października 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na XXIX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

W tym roku to 32 koncerty z udziałem młodych artystów – solistów i zespołów kameralnych, którzy zdobywając konkursowe nagrody i wznosząc się na wyżyny swojej kreatywności, zadziwiają muzyczną dojrzałością i pasją do sztuki muzycznej. Wśród koncertów festiwalowych odnaleźć można kilka w całości dedykowanych konkursom muzycznym, z którymi „Silesia” współpracuje od lat, przekazując do dyspozycji jury nagrody w postaci zaproszeń na koncerty w Katowicach. Tym razem zaśpiewają m.in. laureaci XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, XXI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina IUVENTUS CANTI we Vrablach, III Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS ET GLORIA w Katowicach. W dniu 17 października – dla Chopina – zagrają laureaci V Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie, a w pianistycznej części festiwalu wystąpi także laureat Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Możemy się spodziewać, że wielkich muzycznych emocji dostarczą melomanom laureaci I nagród, specjalności klarnet i perkusja, prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium.

W Katowicach uczestnicy festiwalu wystąpią nie tylko w tak rozpoznawalnych miejscach, jak Sala Koncertowa i Aula im. Bolesława Szabelskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sala Kameralna NOSPR, Studio Koncertowe Radia Katowice, Biblioteka Śląska, Państwowa Szkoła Muzyczna im. Mieczysława Karłowicza czy Muzeum Archidiecezjalne. Prawdziwy kalejdoskop muzycznych specjalności i różnorodnych programów koncertowych czeka na melomanów w Słupsku, Sandomierzu, Nowym Sączu, Zakopanym, Brzesku, Kędzierzynie-Kozle, a nawet w słowackich Koszycach.

Dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” w czasie festiwalu odbędą się prawykonania nowych dzieł Miłosza Bembinowa i Wojciecha Ziemowita Zycha.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/kalendarz 

Laureaci XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019

SerockiW dniach 4–6 października 2019 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019.

Na konkurs, objęty patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, nadesłano 144 partytury. Jury w składzie: Fredrik Österling (Szwecja), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska), przyznało cztery nagrody i trzy wyróżnienia.

Pierwszą Nagrodę w wysokości 13.000 PLN otrzymał Jinseok Choi – kompozytor z Korei Południowej – za utwór Pathos. Drugą Nagrodę w wysokości 8.000 PLN otrzymał Adam Vilagi (Finlandia) za utwór Directions. Trzecią Nagrodę w wysokości 4.000 PLN przyznano Hughowi Collinsowi Ricemu z Wielkiej Brytanii za utwór Canto Celato. Nagrodą Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata (komplet polskich partytur współczesnych) uhonorowano Jinseok Choi.

Wyróżnienia otrzymali: Youngwoo Yoo (Korea Południowa), Minzuo Lu (Chiny) i Zhaoyu Zhang (Chiny).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Towarzystwo im. W. Lutosławskiego oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.

Koncert laureatów współorganizowany z Programem 2 Polskiego Radia odbędzie się 30 listopada 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Koncert będzie zarejestrowany i odtworzony w Programie 2 Polskiego Radia, a następnie zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Słuchy – koncerty do zwiedzania: 3. edycja

Sluchy„Wysłuchanie, wytrwanie i przekazanie” to słowa klucze do trzeciej edycji cyklu koncertowego „Słuchy – koncerty do zwiedzania”, która odbędzie się w dniach 10 października – 3 listopada 2019 roku w warszawskiej Królikarni.

W tym roku głównym komponentem muzycznych wydarzeń staną się niewidoczne gołym okiem detale koncertów i performansów muzycznych: fale dźwiękowe, czas, relacja człowiek – instrument.

Rozpocznie cykl koncertowy hipnotyczny performance audiowizualny In My Own Wave. Ruchome obrazy Katarzyny Korzenieckiej zainspirowane ebru – kilkusetletnią techniką zdobienia papieru – w połączeniu z medytacyjną muzyką gwiazdora polskiej sceny muzyki elektronicznej Jacka Sienkiewicza zapraszają do synestetycznej podróży w przestrzeń audiowizualną. Podczas performansu w Królikarni po raz pierwszy zarówno dźwięk, jak i obraz będą generowane na żywo. Do wytworzenia fali dźwięków posłużą komputery, syntezatory i głośniki. Na ekranie zobaczymy zbliżenie wodnej fali modyfikowanej przy pomocy wiader, kuwet, pędzelków i szkatułek oraz pigmentów i innych tajemniczych substancji.

Czas jest nieodzownym towarzyszem muzyka i twórcy w jego zawodzie. Czas, który jest dany odbiorcy do zapoznania się z dziełem podczas koncertów – choć zazwyczaj ulotny i jednorazowy – w tym roku, dzięki dźwiękowej instalacji Michała Libery Systematyka organizmów cudzożywnych (zarys), będzie nam dany na dłużej, a nawet umożliwi kilkakrotne zapoznanie się z dziełem. Wypełniająca sześć sal muzealnych instalacja dźwiękowa stworzona została na podstawie opowiadań Franza Kafki.

W ramach cyklu odbędzie się ponadto premiera płyty DVD Incorporate wydawnictwa BÓŁT, podczas której zaprezentowane zostaną utwory Kuby Krzewińskiego i Rafała Zapały.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/aktualnosci/sluchy-koncerty-do-zwiedzania-edycja-3,44.html 

Katowice | Śląska Orkiestra Kameralna i Szymon Nehring

FSUpamiętnienie Richarda Straussa i Fryderyka Chopina musi wiązać się z wykonaniami na najwyższym poziomie. Dlatego też do koncertu 11 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej, wypełnionego w całości dziełami ponadczasowymi o charakterze niezwykle emocjonalnym, zaproszony został pianista Szymon Nehring.

Śląska Orkiestra Kameralna rozpocznie koncert Hymnem i arią na orkiestrę smyczkową Aleksandra Lasonia, twórcy silnie związanego ze Śląskiem. Ma on na swoim koncie wiele nagród, w tym Nagrodę Śląskiej Polihymnii (1985), wysokie lokaty w Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga (za I Symfonię, 1976) oraz nagrody miast: Mikołów (1999), Bytom (2000) i Tarnowskie Góry (2001). Jest cenionym kompozytorem należącym do tzw. Pokolenia ’51, do którego zalicza się także Eugeniusza Knapika i Andrzeja Krzanowskiego. Hymn i arię zadedykował Lasoń swemu ojcu Zygmuntowi, skrzypkowi. Utwór ten jest rodzajem dialogu dwóch tytułowych części składowych. Hymn rozpoczyna i kończy dzieło, nadając mu dramatycznego wydźwięku. Kantylena skrzypiec, która dominuje w Arii sprawia z kolei, że znając adresata dzieła, traktujemy ją wręcz jako bezpośredni zwrot do ojca.

Po tym śląskim akcencie, w duchu myśli przewodniej całego sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje utwory twórców, których ten koncert ma upamiętniać. Pierwszym z nich będzie Richard Strauss i jego Metamorfozy na 23 instrumenty smyczkowe TrV 290.

Laureat Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie Szymon Nehring wraz ze Śląską Orkiestrą kameralną pod batutą Roberta Kabary wykona tego wieczoru II Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina, będący ostatnim punktem programu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

II Lubomirski Festival

Lubomirski FestivalW dniach 17 października – 8 grudnia 2019 roku w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Lwowie, Łańcucie i Wiedniu odbędzie się Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego jest otwartym wydarzeniem muzycznym na cześć mecenasa kultury, który przyczynił się do sukcesu Szymanowskiego, Karłowicza, Szeluto, Różyckiego czy Fitelberga. W dzisiejszych czasach wiemy, jak ważna jest pomoc mecenatu Państwa, sponsoringu czy mecenatu prywatnego, toteż dzięki cyklom otwartych wydarzeń artystycznych, zaprezentowane zostaną niezwykłe postacie, stojące za niezwykłymi Artystami i ich dziełami, szczególnie te, których zasługi ze względu na arystokratyczne pochodzenie zostały wymazane z kart historii w dobie komunizmu.

Cykl otwartych dla publiczności koncertów, recitali, wykonywanych przez wybitnych artystów, poświęcony będzie polskim kompozytorom z rodzin możnowładczych oraz ich protegowanym, jak na przykład Franciszek Lessel, czy właśnie twórcom Młodej Polski, objętych opieką przez Patrona Festiwalu.

Udział w Festiwalu wezmą Sinfonia Varsovia, Polish Art Philharmonic, Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Aukso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Galicki Chór Kameralny, Junge Kammerphilharmone Freiburg. Poza szesnastoma koncertami symfonicznymi Festiwal wzbogacony będzie recitalami i koncertami kameralnymi.

Przedsięwzięcie ma charakter otwarty, i wszystkie wydarzenia festiwalowe w Polsce oraz we Lwowie są bezpłatne dla publiczności. Funkcjonować będą dwa typy koncertów: „Galowy” oraz „Wieczorowy”, w związku z czym obowiązywać będzie dress code.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://lubomirskifestival.pl/ 

Lusławice | Jesień w Lusławicach

Luslawice„Jesień w Lusławicach” to 6 wyjątkowych wydarzeń muzycznych charakteryzujących się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej, krórzy wystąpią w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w dniach 5 października – 1 grudnia 2019 roku.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek, NDR Big Band z Monachium, Atom String Quartet, Vladislav Sendecki, Marek Napiórkowski, Mino Cinelu, Krzysztof Meisinger, Poland BaROCK, Olga Pasiecznik, I, CULTURE Orchestra, Orkiestra i chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Białoruskiej Akademii Muzyki w Mińsku, Stanisław Krawczyński, Rafał Jacek Delekta, Natalia Rubiś, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski, Piotr Nowacki i wielu innych.

Podczas pierwszego koncertu w ramach cyklu „Jesień w Lusławicach” wystąpi gitarzysta Krzysztof Meisinger – zdaniem krytyki jeden z najbardziej znanych polskich gitarzystów klasycznych naszych czasów – oraz założona przez niego w 2018 roku orkiestra barokowa Poland baROCK. Ich projekt „Vivaldissimo”, który zaprezentują w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, zawiera bardzo ciekawe propozycje muzyki okresu baroku. Dokładnie jest to przekrój lutniowych koncertów barokowych – od Vivaldiego do Kohauta – oraz najsłynniejsze miniatury barokowe w nowych aranżacjach, w tym Aria na strunie G Johanna Sebastiana Bacha.

Smaku całości dodaje fakt, iż jest to pierwsza taka kooperacja w historii – gitara klasyczna występująca wspólnie z „ortodoksyjnym” zespołem muzyki dawnej. Koncert Krzysztofa Meisingera oraz orkiestry Poland baROCK zapowiada się niezwykle wyjątkowo.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Warszawa | Koncert z okazji 25. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pragnie oddać hołd Witoldowi Lutosławskiemu w 25. rocznicę jego śmierci koncertem 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, którego jest patronem. Podczas koncertu zabrzmią dwa dzieła z różnych okresów twórczości kompozytora.

Gdyby należało wskazać szczególnie „warszawskiego” kompozytora XX stulecia, mógłby nim zostać przede wszystkim Witold Lutosławski, który przyszedł na świat (1913) w sercu stolicy, przy ul. Moniuszki (tuż obok Filharmonii), mieszkał m.in. przy Marszałkowskiej, Langiewicza, Zwycięzców, a wreszcie – w żoliborskiej willi przy Śmiałej. Absolwent warszawskich szkół, potem Uniwersytetu i Konserwatorium, w Warszawie grywał podczas tajnych okupacyjnych koncertów, brał żywy udział w odbudowie życia muzycznego po wojnie, był ważną postacią dla prestiżowego festiwalu „Warszawska Jesień”, a gdy zdobył międzynarodową sławę – sam prowadził w stolicy koncerty swoich dzieł zapraszając najświetniejszych solistów. Tu też zmarł (1994) i spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.

Zabrzmi przystępna Mała suita z początku lat 1950., gdy kompozytor z powodzeniem starał się zachować twórczą autonomię wobec oczekiwań komunistycznych władz, tworząc muzykę nierzadko „na motywach ludowych”, ale z zachowaniem najwyższego poziomu artystycznego, oraz późny Koncert fortepianowy łączący wszystkie zdobycze perfekcyjnej techniki Lutosławskiego z głęboką, bardzo komunikatywną ekspresją. Warto podkreślić, że solista Koncertu, pianista o wielkiej międzynarodowej renomie, Paweł Kowalski jest pierwszym (po Krystianie Zimermanie) wykonawcą tego utworu, który zaprezentował w 1989 w Warszawie, pod dyrekcją kompozytora, a później z powodzeniem grał dzieło na scenach w kraju i za granicą. Usłyszymy też suitę baletową Ognisty ptak Igora Strawińskiego. Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | „Missa Gratiatoria” Leszka Możdżera w Filharmonii Śląskiej

FS4 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej melomani będą mogli doświadczyć niezwykłego połączenia mistycyzmu mszy z nowoczesnością muzyki jazzowej.

Chór Filharmonii Śląskiej wraz z Michałem Schoppą, Pawłem Tomaszewskim, Bartkiem Pieszką, Krzysztofem Nowakowskim i Tomaszem Kałwakiem pod batutą Jarosława Wolanina wykonają dzieło najsłynniejszego polskiego jazzmana Leszka Możdżera Missa Gratiatoria.

Ta wyjątkowa kompozycja dowodzi, że każda z form występujących w muzyce klasycznej jest żywa, a nowe spojrzenia odkrywać możemy każdego dnia. Będzie ona doskonałym zwieńczeniem koncertu obfitującego w przejmujące dzieła muzyki sakralnej przeznaczone na chór a cappella, a całość programu przeniesie publiczność w świat niebiańskich dźwięków, które usłyszymy dzięki zespołowi najdoskonalszych instrumentów na świecie – ludzkich głosów. Zespół jazzowy, towarzyszący Chórowi w dziele Leszka Możdżera składać się będzie z artystów specjalizujących się w tym gatunku muzycznym, co w połączeniu z doskonałym przygotowaniem filharmoników śląskich da efekt wręcz zachwycający. Dajmy się więc zaczarować w ten piątkowy wieczór!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/missa-gratiatoria/ 

ZOBACZ: wydarzenie na Facebooku.

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2019

Koryfeusz1 października 2019 roku podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019.

Laureatami zostali:

Odkrycie Roku: skrzypaczka Zuzanna Budzyńska i pianista Szymon Ogryzek – za propagowanie muzyki polskiej, sukcesy na arenie międzynarodowej oraz nagranie płyty Polonaises; Osobowość Roku: Jakub Józef Orliński – kontratenor, za nieprzeciętny talent, osobowość i wyrazistość artystyczną, doskonałe łączenie pięknej barwy głosu z nienaganną techniką wokalną i wyczuciem stylu, a także za swobodne poruszanie się między różnymi gatunkami muzycznymi, od muzyki sakralnej po hip-hop; Wydarzenie Roku: „10/40 Kwartet w Muzeach” – w roku 40-lecia istnienia Kwartet Śląski wystąpił podczas 10 koncertów w 10 muzeach, prezentując najbardziej wartościowe utwory polskich kompozytorów XX wieku; Nagroda Honorowa: Wiesław Ochman – za całokształt działalności artystycznej.

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego wystąpili Joanna Freszel i Maciej Grzybowski, The Whoop Group, Marcin Wasilewski Trio oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Karłowicza, Wojciecha Kilara, Pawła Mykietyna, Tomasza Stańko, Mieczysława Wajnberga i Marcina Wasilewskiego. Gospodarzami wieczoru byli Katarzyna Sanocka i Maxymilian Bylicki.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Elbląg | Klasyka muzycznej Europy z EOK

EOKKoncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie smyczkową polemiką z miłośnikami kawy według Jana Sebastiana Bacha…

Wysłuchamy muzycznej klasyki Starego Kontynentu, rodem z Polski i z Niemiec. Po zachodniej stronie Odry znajdziemy się za sprawą bachowskiej Kantaty o kawie. Dzięki jednej z najciekawszych polskich sopranistek – Magdalenie Schabowskiej – wnętrze sali koncertowej ZPSM wypełni aria Heute noch z bachowskiej Kantaty. To pełna humoru i finezji polemika z miłośnikami czarnego trunku.

Natomiast ku polskiej stronie rzecznej granicy udamy się, słuchając kompozycji Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz i Henryka Mikołaja Góreckiego. Pod batutą Macieja Żółtowskiego artyści wykonają m.in. moniuszkowską Bajkę, wskutek której przeniesiemy się w świat zaczynający się „za górami, za lasami”. Kres tej wędrówki będzie zależał tylko od wyobraźni melomanów.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/