Polmic - FB


nasze patronaty

Opera „Marnie” na motywach filmu Alfreda Hitchcocka 10 listopada na żywo z The Metropolitan Opera

MetMarnie to kolejne współczesne dzieło pojawiające się na scenie The Metropolitan Opera, które zostało zainspirowane scenariuszem filmowym. Nowa opera Nica Muhly’ego swój początek bierze w filmie Alfreda Hitchcocka i powieści Winstona Grahama. Transmisja do kin na całym świecie już 10 listopada 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku Marnie, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama z roku 1961. Libretto napisał Nicholas Wright. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Nowojorska inscenizacja została przygotowana we współpracy z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

Inscenizacja autorstwa Michaela Mayera, ze scenografią i projekcjami Juliana Croucha i 59 Productions oraz kostiumami zaprojektowanymi przez Arianne Phillips, przenosi nas w lata 50. XX wieku. W tytułowej roli wystąpi amerykańska mezzosopranistka Isabel Leonard. Partneruje jej jako Mark Rutland brytyjski baryton Christopher Maltman. W pozostałych rolach zobaczymy Janis Kelly jako Panią Rutland, Denyce Graves jako Matkę Marnie i Iestyna Daviesa jako Terry’ego Rutlanda. Dyryguje Robert Spano.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Środa Młodych – Silesia przedstawia: Marcin Kuźniar i Andrzej Grygier

NOSPR7 listopada 2018 roku o godz.19.30 w ramach cyklu „Środa młodych” w katowickiej siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert gitarzystów Marcina Kuźniara i Andrzeja Grygiera, zorganizowany przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.

Tuż po zakończeniu XVII edycji Śląskiej Jesieni Gitarowej w Sali Kameralnej NOSPR zaprezentują się finalista i laureat Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Poznański gitarzysta Andrzej Grygier, któremu jury konkursowe przyznało II nagrodę, wygrał już w tym roku liczący się w świecie Międzynarodowy Konkurs Gitarowy w Zagrzebiu, a od 2009 r. zwyciężył w ponad dwudziestu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych m.in. w Zrucu nad Sazavou w Czechach, Weimarze w Niemczech, Krynicy Zdrój, Velbert w Niemczech, Olsztynie, Brnie w Czechach. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie dr. hab. Łukasza Kuropaczewskiego. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Leszna i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W jego wykonaniu usłyszymy m. in. Cavatinę Aleksandra Tansmana.

Z kolei Marcin Kuźniar to finalista tegorocznego tyskiego konkursu i bohater jednego z festiwalowych wieczorów, w czasie którego odbyła się premiera jego płyty Song without Words zawierająca kompozycje Mertza, Ligetiego, Schuberta, Bennetta, Rawsthorne'a, Arcasa i Tárregi. Jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Aliny Gruszki i prof. Marcina Dylli i laureatem wielu konkursów gitarowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Był również stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” oraz Fundacji Pro Musica Bona.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl

Warszawa | Polska muzyka kameralna 1918–2018

SV7 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w warszawskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędzie się przedostatni w tym roku koncert cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie.

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” to cykl koncertowy, w którym biorą udział muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu jest muzyka polska skomponowana po 1918 roku. „Sinfonia Varsovia Kameralnie” to kolejny krok by uczynić praską siedzibę orkiestry miejscem, w którym muzyka brzmi przez cały rok.

Koncert listopadowy nawiązywać będzie programem do bohatera miesiąca – Krzysztofa Pendereckiego. Z jego niezwykle bogatego repertuaru kameralnego zaprezentowane będą dwa utwory: Sonata na skrzypce i fortepian i Ciaccona w wersji na skrzypce i wiolonczelę. Program dopełni Partita Witolda Lutosławskiego oraz Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika. Wykonawcami będą: koncertmistrz Sinfonii Varsovii Jakub Haufa, Kamil Mysiński na wiolonczeli i gościnnie Michał Francuz przy fortepianie. Koncert poprowadzi Mariusz Gradowski.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/

VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

OdkrywamyW dniach 11 listopada – 12 grudnia 2018 roku w Kijowie i Lwowie odbędzie się VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”.

Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego” jest wyjątkowym przedsięwzięciem realizowanym przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego we Lwowie nieprzerwanie od 2012 r. Festiwal poświęcony jest pamięci wielkiego artysty, polityka i patrioty, a w roku stulecia Niepodległej ma wydźwięk szczególny: postać Paderewskiego ogłoszono ikoną niepodległości. Podstawą idei powstania Festiwalu była promocja wybitnych artystów polskich za granicą, a także stworzenie na mapie kulturalnej Europy stałego wydarzenia, pomostu artystycznego pomiędzy Polską a Ukrainą. Projekt ten, poprzez nawiązanie do postaci Paderewskiego – znakomitego artysty łączącego poprzez miejsce urodzenia Polskę i Ukrainę, promuje dobre relacje pomiędzy dwoma państwami oraz wzmacnia pozycję naszego kraju, pozwalając na trwałą i znaczącą obecność polskich osiągnięć w życiu kulturalnym Ukrainy.

Zainauguruje Festiwal polsko-ukraińska koprodukcja opery Ignacego Jana Paderewskiego Manru. 16 listopada Akademicka Orkiestra Symfoniczna Narodowej Filharmonii Lwowskiej pod batutą Hobarta Earle'a i pianistka Marianna Humetska zaprezentują utwory Szymanowskiego, Strawińskiego i Latoszyńskiego. 18 listopada wystąpi Polsko-Ukraińska Orkiestra Młodzieżowa „Paderewski", która składa się z młodych muzyków z Polski i Ukrainy. Wybrane fragmenty Śpiewów historycznych w specjalnie dla Festiwalu przygotowanej aranżacji Krzesimira Dębskiego zostaną zaprezentowane w Operze Lwowskiej 26 listopada. Uroczystym finałem Festiwalu będzie premiera nowej wersji opery Manru 12 grudnia w słynnym gmachu Opery Lwowskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu

POBIERZ: program Festiwalu.

Warszawa | SuperSam +1: Maja Ratkje & Piotr Pawlak

SuperSam8 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na scenie spotkają się Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje ukończyła studia kompozytorskie w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo. Ratkje jest aktywna jako wokalistka i artystka elektroniczna oraz inżynier. Komponuje muzykę filmową, tworzy instalacje i oprawę muzyczną do przedstawień teatralnych. W 2003 roku wystąpiła w swojej własnej operze opartej na tekstach z biblioteki Nag Hammadi.

Piotr Pawlak to gitarzysta i producent związany z trójmiejską sceną muzyczną. Zadebiutował pod koniec lat 80 w zespole Bielizna. Komponował muzykę do przedstawień teatralnych, filmów oraz widowisk multimedialnych. Wyprodukował kilkadziesiąt płyt różnych wykonawców, m.in. Ścianka, Kury, Łoskot, Kobiety, Tymon & Transistors, Pink Freud, Oczi Cziorne. Obecnie współpracuje z Olo Walickim w ramach projektu Kaszëbë II, z Antonim Gralakiem w YeShe, gra w reaktywowanym Łoskocie oraz w zespole Rito, z którym nagrał płytę łączącą elementy noise, trans i muzyki rytualnej.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Kijów – Lwów | Powrót „Manru”

Powrot ManruW ramach VII Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada i 12 grudnia 2018 roku w Operze Narodowej w Kijowie i w Operze Lwowskiej o godz. 18.00 wystawiona zostanie pełna wersja sceniczna opery Ignacego Jana Paderewskiego  Manru z udziałem światowej sławy artystów z Polski i Ukrainy.

Prapremiera Manru miała miejsce w Dreźnie 29 maja 1901, a już 8 czerwca 1901 roku premiera tego utworu dla polskiej publiczności (z polskim tekstem libretta) odbyła się na scenie lwowskiego Teatru Miejskiego (obecnie Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baleru im. Salomei Kruszelnickiej). Później operę Paderewskiego z sukcesem wystawiano w różnych krajach europejskich.

W 2013 r., zebrani we Lwowskiej Operze Narodowej przedstawiciele Polsko-Ukraińskiej Fundacji imienia Ignacego Jana Paderewskiego, Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Lwowskiej Opery Narodowej, podjęli współpracę, której celem było przygotowanie i wystawienie opery Manru ponownie we Lwowie. Po trzech latach przygotowań, w dniu 12 listopada 2016 roku, na lwowskiej scenie opera Paderewskiego zabrzmiała w wersji koncertowej. Spektakl 11 listopada 2018 roku będzie efektem współpracy Fundacji – organizatora i pomysłodawcy z partnerami: Lwowską Operą Narodową i Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Kierownikiem artystycznym pierwszej polsko-ukraińskiej koprodukcji jedynej opery Paderewskiego jest Jerzy Maksymiuk, reżyserem – Wasyl Wowkun, scenografię przygotował Maciej Walczak. Na scenie wystąpi polsko-ukraiński skład artystyczny: Maciej Komandera (Manru), Ewa Tracz (Ulana), Łukasz Motkowicz (Urok), Natalia Dacko (Jadwiga), Ludmiła Ostasz (Aza), Jurij Trycecky (Oros), Igor Mihnevych (Jagu). Ukraińska Orkiestra Festiwalowa i Galicyjski Akademicki Chór Kameralny wystąpią pod dyrekcję Natalii Ponomarchuk.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu 

Gdańsk | Premiera widowiska „Wyśniłem Sen o Niepodległej”

Teatr Otwarty w Gdańsku10 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Dworze Artusa w Gdańsku pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości odbędzie się premiera widowiska muzyczno-tanecznego Wyśniłem Sen o Niepodległej.

Teatr Otwarty w Gdańsku przez lata wypracował swój własny styl i profil działalności ukierunkowany przede wszystkim na spektakle muzyczne, słowno-muzyczne, widowiska, koncerty i koncerty inscenizowane. Wśród nich, od wielu lat prym wiodą koncerty i widowiska z muzyką polską. W widowisku Wyśniłem Sen o Niepodległej zaprezentowane zostaną pieśni patriotyczne w opracowaniu kompozytora Kamila Cieślika – kierownika muzycznego przedsięwzięcia. Autorem scenariusza i reżyserem widowiska jest dyrektor Teatru Otwartego Dariusz S. Wójcik.

Obok popularnych pieśni patriotycznych w wykonaniu zespołu instrumentalnego „Mea Patria” i solistów zabrzmią pieśni i muzyka fortepianowa Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego. W widowisku nie zabraknie poezji autorstwa C. K. Norwida, K. Wojtyły, M. Konopnickiej i Cz. Miłosza oraz występu Tancerzy Zespołu Pieśni i Tańca „Jantar” Uniwersytetu Gdańskiego. Zaprezentowane zostaną ważne postacie historyczne tamtych czasów związane ze światem muzyki i polityki, a wśród nich postać Księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, w którego wcieli się Jego prapraprawnuk – pianista Iwo hr. Załuski z Ogińskich, wywodzący się w prostej linii od Amelii Załuskiej z Ogińskich. Inne postacie historyczne, które ubarwią widowisko w inscenizowanych scenkach rodzajowych, to Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski i Marszałek Józef Piłsudski.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program widowiska.

Kantata niepodległościowa „..tylko prawda i pamięć!” w Porąbce Uszewskiej i Borzęcinie

Kantata4 listopada o godz. 17.00 w Kościele pw. Św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej i 11 listopada 2018 roku o godz. 17.30 w Gminnym Ośrodku Kultury w Borzęcinie wykonana zostanie Kantata niepodległościowa „..tylko prawda i pamięć!”.

Utwór zaprezentują Orkiestra Młodzieżowa Crushed Sounds BigBand, soliści i recytatorzy pod dyrekcją Dariusza Swoszowskiego. W roli solistów wystąpią: Izabela Sacha, Kinga Gurgul, Anna Sowa-Gurgul, Agnieszka Myrlak, Karolina Płaneta. Kantata składa się z 17 zróżnicowanych części, w ramach których zostaną wykonane wybrane wiersze i pieśni patriotyczne w opracowaniu Dariusza Swoszowskiego. Autorem libretta jest Agnieszka Sowa.

Śpiewanie to wielka przyjemność, a w takich wyjątkowych okolicznościach, jak 100. rocznica odzyskania przez naszą Ojczyznę niepodległości, to także dowód patriotyzmu. Oddajmy hołd naszym wielkim przodkom. Okażmy się godnymi spadkobiercami spuścizny narodowej. Bądźmy silni, odważni i waleczni, prawdomówni i prawi, lojalni i honorowi. Bądźmy dobrymi, najlepszymi patriotami, bo tylko takich potrzebuje nasza Ojczyzna.

Wstęp na wydarzenia jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Częstochowa | „Myśmy wszystko zapomnieli…”

Czestochowa7 listopada 2018 roku w częstochowskim Teatrze im. Adama Mickiewicza o godz. 19.00 odbędzie się patriotyczne widowisko poetycko-muzyczne Myśmy wszystko zapomnieli…, podczas którego częstochowscy artyści zaprezentują autorski projekt dyrektora Teatru Roberta Dorosławskiego.

W widowisku wykorzystane zostaną fragmenty dramatów Stanisława Wyspiańskiego: Wyzwolenie, Wesele, Warszawianka, Bolesław Śmiały oraz polskie pieśni patriotyczne i polskie tańce narodowe. W inscenizacji wezmą udział aktorzy Teatru A. Mickiewicza, Zespół Pieśni i Tańca “Częstochowa”, Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Orderem Honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum oraz odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” maestro Janusz Siadlak.

Myśmy wszystko zapomnieli… to interdyscyplinarny spektakl muzyczno-poetycki. Główną ideą jest właśnie przywołanie dążeń, nadziei i rozczarowań, mozolnej pracy całych pokoleń, aby – mimo zaborów – ocalać polskość, nie pozwolić na narodowe wyjałowienie, aby w efekcie do niepodległości doprowadzić. Wybrane fragmenty dramatów Wyspiańskiego podejmują dyskurs nad powinnością Artysty i Sztuki, nad odpowiedzialnością tych, którzy obdarzeni darem, potrafią wyrażać myśl piękniej i doskonalej niż pozostali. Niewątpliwą siłą widowiska jest jego piękna oprawa sceniczna i interdyscyplinarność: połączenie muzyki, pieśni zaaranżowanych na chór (i tych powszechnie znanych, ale też tych zapomnianych), żywego słowa i narodowego tańca.

Ponadto widowisku towarzyszyć będzie wyjątkowe przedsięwzięcie, do którego organizatorzy zaproszą mieszkańców miasta. Przy współpracy częstochowian powstanie album Myśmy nic nie zapomnieli…, który stanie się swoistym świadectwem mieszkańców dotyczącym historii miasta. Zawierać będzie zdjęcia, wspomnienia, przemyślenia, zwycięskie prace konkursów nawiązujących do roli sztuki w walce o ducha niepodległości. Będzie to wyjątkowa pamiątka dla Miasta, stworzona przez mieszkańców Częstochowy w 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://niepodlegla.czest.pl/ 

Warszawa | Koncert kameralny w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego

UMFCW ramach Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego 7 listopada 2018 roku o godz. 19.00 na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpią znakomici soliści: skrzypek Janusz Wawrowski i pianista Mischa Kozłowski.

Program listopadowego koncertu nawiązuje do zbliżającej się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego zabrzmi muzyka polska: utwory kameralne na skrzypce i fortepian Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Koncert rozpoczną słynne utwory Paderewskiego: Menuet op. 14 nr 1 w opracowaniu na skrzypce i fortepian Fritza Kreislera oraz Melodia op. 16 nr 2 w opracowaniu Stanisława Barcewicza. Zabrzmi również pochodząca z okresu warszawskiego Sonata a-moll na skrzypce i fortepian Paderewskiego. W drugiej części wieczoru usłyszymy arcydzieła Henryka Wieniawskiego: Kujawiak a-moll, Legenda g-moll op. 17 oraz Polonez koncertowy D-dur op. 4 nr 1.

Środowy koncert na Okólniku będzie również jedną z części cyklu „Nasi absolwenci”. Obaj artyści są absolwentami warszawskiej uczelni. Wirtuoz Janusz Wawrowski studiował w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując w 2004 roku dyplom z wyróżnieniem. Mischa Kozłowski studiował w UMFC w klasie fortepianu prof. Piotra Palecznego i w 2013 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa) od 24 października. Sprzedaż odbywa się od poniedziałku do środy i w piątki w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl. Na pół godziny przed koncertem sprzedawane są bilety wyłącznie na dany dzień.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Oblicza współczesnej perkusji

NOSPR26 października 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce recital Damiana Oleksiaka „Oblicza współczesnej perkusji”.

Perkusista Damian Oleksiak uczył się w POSM II st. oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W obu przypadkach jego nauczycielem był dr hab. Krzysztof Jaguszewski, pod okiem to którego pogłębia obecnie wiedzę na stacjonarnych studiach doktoranckich. Przez pewien czas studiował również w „Music Prince Claus Conservatoir” w Groningen (Holandia) w klasie Tatiany Kolev’ej. Do najważniejszych jego osiągnięć należą m. in. Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie Marimbafonowym „Drum Fest” (Opole 2013), II miejsce na „International Marimba Competition” (Bamberg 2014), I miejsce w „XI International Young Virtuosos Competition” (Sofia 2015). Był uczestnikiem kursów oraz warsztatów perkusyjnych prowadzonych przez tak uznanych muzyków, jak: Marta Klimasara, Vassilena Serafimova, Mark Ford, Nebojsa Jovan Živković, Katarzyna Myćka, Casey Cangelosi, Eric Sammut czy Svet Stoynow. W roku akademickim 2014/15 był stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego a w następnym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest beneficjentem „Młodej Polski” (XIII edycja). Współpracuje z NOSPR-em, Orkiestrą Kameralną „ Aukso”, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Gorzowską oraz „Orkiestrą Muzyki Nowej”.

Podczas koncertu w NOSPR Damian Oleksiak zaprezentuje kompozycje Jose Manuela Lopeza, Iannisa Xenakisa, Dolfa de Kinkeldera, Emmanuela Sejourne’a, a także Arista Omen Śmierci Marcina Błażewicza i Konstrukcje na wibrafon Bogusława Scheffera.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Koncert dla mieszkańców Katowic w ramach obchodów odzyskania przez Polskę niepodległości

NOSPRNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka już 28 października 2018 roku o godz. 18:00 uczci 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości wykonaniem monumentalnego dzieła Ignacego Jana PaderewskiegoSymfonii „Polonia”.

Wizualizację, które będą prezentowane podczas koncertu, stanowią fotografie należące głównie do zbiorów Muzeum Paderewskiego w Morges, Muzeum Polskiego w Chicago, Polsko-Amerykańskiego Muzeum w Port Washington oraz Instytutu Józefa Piłsudskiego w Nowym Jorku.

Koncertowi towarzyszyć będą filmy dokumentalne Ignacy Jan Paderewski – człowiek czynu, sukcesu i sławy oraz Prezydenci Paderewskiemu. Wydarzenie uświetni również wystawa przygotowana przez Wiesława Dąbrowskiego i Katarzynę Szumowską (tł. Mark Bence) Paderewski wygrał Polskę na fortepianie, od strony graficznej przygotowana przez Przemysława Sztandera.

Koncert organizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Darmowe wejściówki w ilości maks. 4 na 1 osobę dostępne w kasie biletowej NOSPR.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Jeruzal | Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier

CzasFundacja „Czas Sztuki” zaprasza 28 października 2018 roku o godz. 12:30 na czwarty koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” w drewnianym kościele z 1758 roku w miejscowości Jeruzal.

Tym razem zabrzmi najbliższa nam wszystkim muzyka polskich kompozytorów obfitująca w motywy i rytmy ludowe: walce i nokturny Fryderyka Chopina w aranżacji na kwartet smyczkowy, I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki i IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Utwory wykona kwartet smyczkowy The Time Quartet. Zespół tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: I skrzypce – Maksymilian Grzesiak, II skrzypce – Katarzyna Boniecka, altówka – Aleksandra Demowska-Madejska i wiolonczela – Małgorzata Duź. Jest to jeden z najbardziej wszechstronnych kwartetów smyczkowych w Polsce, aktywnie uczestniczący w życiu muzycznym. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami: Andrzej Jagodziński Trio, Mietek Szcześniak, Michał Tokaj, Grażyna Auguścik, Henryk Miśkiewicz, Agnieszka Wilczyńska – z którą nagrali płytę Tutaj mieszkam (płyta ta w 2016 roku otrzymała nagrodę „Fryderyk” za fonograficzny debiut roku jazz).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | BMW Art Club. Przyszłość – to sztuka

BMW27 października 2018 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej NOSPR odbędzie się pierwszy z dwóch spektakularnych koncertów z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Humali z towarzyszeniem światowej sławy muzyków w ramach projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”.

BMW Art Club 2018 to unikatowe wydarzenie, zainicjowane przez BMW i tworzonego przez najwybitniejsze instytucje kultury, w ramach którego organizowane są wyjątkowe wydarzenia z obszaru sztuki współczesnej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii stworzone zostaną wizualizacje przetworzonych cyfrowo krajobrazów, za które odpowiada Witek Orski i które ściśle współgrają ze strukturą utworów muzycznych składających się na program koncertu.

Program to swoisty kalejdoskop utworów najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Ich twórczość – budząca zachwyty na całym świecie, niezwykle nowoczesna, awangardowa – nieustannie inspiruje i wyznacza trendy przedstawicielom różnych gatunków sztuk. W programie koncertu znalazły się Koncert na róg i orkiestrę „Winterreise” i Concertino na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu światowej sławy trębacza Gábora Boldoczkiego. Zabrzmi Mi-parti na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i hipnotyczna Kołysanka Andrzeja Panufnika. Nie zabraknie dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego. Usłyszymy demoniczny, kipiący witalnością i energią Koncert klawesynowy op. 40 w wykonaniu Piotra Orzechowskiego i na zakończenie Trzy tańce na orkiestrę op. 34.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Transmisja do kin spektaklu nowojorskiej The Metropolitan Opera „Dziewczyna z Dzikiego Zachodu” Giacoma Pucciniego

MetŚwiatowej klasy tenor Jonas Kaufmann powraca do Met w westernowym dziele Giacoma Pucciniego. Szeryf, bandyta, złoto, poker, konie i wielka miłość to tematy Dziewczyny z Dzikiego Zachodu, którą nowojorska scena będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie 27 października 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem, niż z operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramirez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera. To jedna z nielicznych oper Pucciniego, która dobrze się kończy. Jej prapremiera w nowojorskiej Met (Puccini napisał to dzieło na zamówienie nowojorskiej sceny) budziła tak wielkie zainteresowanie, że dyrekcja wprowadziła ścisły system reglamentacji biletów – po jednym na osobę.

Przygotowana z rozmachem inscenizacja autorstwa Giancarla Del Monaco powraca na scenę The Metropolitan Opera i do cyklu transmisji wraz z nową gwiazdorską obsadą. W głównych rolach wystąpią: Eva-Maria Westbroek jako Minnie, czyli tytułowa Dziewczyna, i Jonas Kaufmann jako bandyta Ramirez (Dick Johnson). Dla niemieckiego tenora to powrót na scenę The Metropolitan Opera po czterech latach nieobecności. Željko Lučić będzie szeryfem Jackiem Rance’em, a w pozostałych rolach kowbojów i poszukiwaczy złota wystąpią: Michael Todd Simpson, Matthew Rose i Oren Gradus. Dyryguje Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim), a podczas transmisji będą wyświetlane polskie napisy.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl