Polmic - FB


nasze patronaty

Oratorium „Peregrinus” w Gromniku i Ciężkowicach

Oratorium PeregrinusChór i Wielka Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach 6 i 7 lutego 2016 roku po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego, do słów Ryszarda Ostrowskiego. Po trzech cieszących się dużym zainteresowaniem koncertach, które odbyły się w Porąbce Uszewskiej, Zakliczynie i Lusławicach, utwór zabrzmi w Gromniku oraz w Ciężkowicach w województwie małopolskim.

Koncerty odbędą się 6 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej w Gromniku oraz 7 lutego 2016 roku o godz. 16.30 wparafii pw. Pana Jezusa Miłosiernego i św. Andrzeja Apostoła w Ciężkowicach. Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Gromnik i Gmina Ciężkowice.

Zobaczprofil FB

Relacja LIVE z koncertu w Lusławicach: YouTube

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Inauguracja kampanii Save the Music Fundacji MEAKULTURA

Save the Music27 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie ( ul. Fredry 8) odbędzie się konferencja prasowa, a jednocześnie inauguracja kampanii społecznej Save the Music. Jej celem jest wspieranie dobrej muzyki przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych.

Organizatorzy pragną przybliżyć sylwetki genialnych artystów, a także promować wartościową muzykę, bez względu na jej gatunek. Działania z tym związane odbywać się będą na wielu płaszczyznach – od tworzenia prac artystycznych, kolekcji ubrań, poprzez publikowanie artykułów, aż po organizację imprez kulturalnych. W ramach kampanii odbędzie się szereg wydarzeń takich jak: wernisaże, koncerty, pokazy mody. Kupując unikatowe ubrania, będzie można wesprzeć działania Fundacji MEAKULTURA.

W pierwszej odsłonie kampanii zostaną zaprezentowane ubrania projektu Kingi Król z charakterystycznymi grafikami autorstwa Maxa Skorwidera. W kolekcji nie zabraknie wizerunków artystów doskonale nam znanych: Fryderyka Chopina, Ludwiga van Beethovena czy Franka Sinatry, a także tych, których warto pamiętać: Astora Piazzolli, Sida Viciousa czy Enrica Caruso.

Niewątpliwą atrakcją konferencji, oprócz premierowej kolekcji, będzie wystawa plakatów Maxa Skorwidera zatytułowana Muzyka wiodąca lud na barykady. Autor stworzył serię grafik zadedykowanych słynnym muzykom doby PRL-u i ich utworom, a także artystycznym wydarzeniom tamtych czasów. Tym samym Save the Music oddaje swoisty hołd twórcom, którzy wywarli wpływ na rozwój kultury muzycznej w Polsce okresu komunizmu, kiedy kreatywność i bunt stanowiły istotny język ekspresji.

Kampania Save the Music kierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi oraz do wszystkich miłośników muzyki, mody, sztuk wizualnych. Jej edukacyjny aspekt ma szansę odcisnąć swój ślad w sposobie myślenia o kulturze muzycznej. Akcje wspierają znani przedstawiciele świata kultury i sztuki, którzy zgodzili się być jej Ambasadorami.

Oficjalna strona kampanii: www.savethemusic.eu

Patronat medialny nad kampanią objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Oratorium „Peregrinus” w Lusławicach

Oratorium PeregrinusW piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna wykonają oratorium Peregrinus autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Oratorium jako utwór pokrewny operze jest połączeniem wielu mniejszych form muzycznych o zróżnicowanym schemacie konstrukcyjnym i dramaturgii. W swej strukturze jest syntezą wielu warstw i przestrzeni brzmieniowych: zróżnicowanej kolorystyki instrumentalnej, odcieni kantyleny głosów solowych, recytacji narratora, jak i patetycznych partii chóralnych. Już sama forma oratorium determinuje swój kontekst dramaturgiczny, której archetypem przestrzeni muzycznej jest wspólna modlitwa. Zarówno tekst, jak i muzyka Oratorium Peregrinus, podporządkowane aksjomatom formy sakralnej, nawiązują do aktualnych, jak i ponad czasowych problemów społecznych, regionalnej tradycji, kultu Maryjnego oraz eschatologicznych aspektów życia – mówi kompozytor dzieła, Dariusz Swoszowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Czchów i Gmina Zakliczyn.

Zobaczprofil FB

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

„real life song” – pierwszy koncert promocyjny

Joanna FreszelPierwszy koncert promujący nową płytę sopranistki Joanny Freszel odbędzie się 11 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w warszawskim barze Studio w Pałacu Kultury i Nauki.

Artystka młodego pokolenia wraz z towarzyszącymi jej utalentowanymi muzykami zaprezentuje część kompozycji pochodzących z jej debiutanckiej płyty real life song. Składają się na nią utwory takich twórców jak: Miłosz Bembinow, Andrzej Borzym jr, Katarzyna Szwed, Rafał Janiak, Aleksander Kościów, Sławomir Zamuszko,Agata Zubel czy Jagoda Szmytka. Kameralny koncert będzie stanowić wspaniałą okazję do wysłuchania ich na żywo.

Więcej informacji – na stronie: www.reallifesong.wix.com/reallifesong  
Zobacz: profil FB

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Koncert gitarowy Adama Zalasa w cyklu „Music +”

Koncert gitarowy Adama Zalasa13 stycznia 2016 roku o godzinie 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) w cyklu koncertów „Music +” wystąpi gitarzysta klasyczny Adam Zalas z towarzyszeniem pianisty Joachima Kołpanowicza. W programie znajdą się między innymi kompozycje Gaspara Sanza, Fernanda Sora, Izaaka Albeniza, Leo Brouwera i Carla Domeniconiego. Wstęp wolny.

Adam Zalas jest laureatem wielu konkursów gitarowych, m.in. w Strzelcach Krajeńskich, Zamościu czy Krakowie. Wiedzę i umiejętności doskonalił u uznanych mistrzów gitary klasycznej, takich jak David Russell, Roberto Aussel, Abel Carlevaro czy Rafael Romero. Zajmuje się działalnością koncertową, występując w nieomal wszystkich krajach Europy, a także na Bliskim Wschodzie. W latach 1996-2010 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego im. Czesława Droździewicza w Krynicy-Zdrój

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Debiutancka płyta Joanny Freszel na Boże Narodzenie

Real Life SongZapowiadany krążek real life song Joanny Freszel pojawi się w sprzedaży tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, 23 grudnia 2015 roku. Płyta może stanowić ciekawy prezent pod choinkę zarówno dla melomanów, jak i dla tych, którzy nie odkryli jeszcze uroku muzyki współczesnej. Album powstał bowiem z myślą złamania stereotypowego myślenia o muzyce najnowszej jako hermetycznej, przeładowanej niezrozumiałymi elementami. Pokazuje, że potrafi ona intrygować, zdumiewać i zachwycać bogatą paletą emocji, odkrywanych w miarę wnikania w precyzyjne formy, struktury i wyszukane harmonie.

Na płycie znalazły się kompozycje takich twórców, jak: Miłosz Bembinow (Nokturn do słów z Psalmów oraz Epody II Horacego), Andrzej Borzym jr (Porcelanowa lalka do słów Mai Baczyńskiej), Katarzyna Szwed (Zimnych krajów kołysanki do słów własnych), Rafał Janiak (5 Pieśni Zdradzonej do słów Mariusza Jagiełły), Aleksander Kościów (Slykialan eavvat do słów własnych), Sławomir Zamuszko (Nasha Shkhapa do słów Ogdena Nasha i Hilaire Belloca), Agata Zubel (What is the word słów Samuela Becketta) oraz Jagoda Szmytka (real life song do słów własnych).

Część utworów powstała specjalnie z myślą o głównej wykonawczyni, inne są aranżacjami na nowy skład lub stanowią zagubione lata temu, nigdy wcześniej nie zarejestrowane perełki muzyki wokalno-instrumentalnej. Wszystkie kompozycje mają na płycie real life song swoje światowe premiery. Album jest wyrazem różnorodności języka muzycznego twórców młodego pokolenia, pokazując jednocześnie możliwości wykonawcze sopraniski Joanny Freszel, która jest inicjatorką oraz koordynatorką projektu.

Najbliższy koncert promujący wydawnictwo odbędzie się 11 stycznia 2016 roku w Teatrze Studio w PKiN w Warszawie.

Więcej informacji – na stronie: www.reallifesong.wix.com/reallifesong  

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia

Maksymiuk | Sinfonia Varsovia29 stycznia 2016 roku za pośrednictwem Warner Music Poland w sprzedaży ukaże się album MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia, przedstawiający historię niezwykłej artystycznej przyjaźni spisanej muzyką.

Pojawienie się w naszym pejzażu muzycznym niespotykanej miary talentu Jerzego Maksymiuka, a dzięki niemu artystycznego ewenementu, któremu na imię Polska Orkiestra Kameralna, było dla nas wszystkich czymś w rodzaju trzęsienia ziemi – pisze w omówieniu do płyty Adam Rozlach. Najnowszy album MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia to kwintesencja stylu i repertuaru charyzmatycznego Maestro i jego ukochanej orkiestry, której międzynarodową renomę współtworzył i z którą jest silnie związany do dziś. Dwupłytowy album prezentuje zarówno nagrania archiwalne poddane starannemu remasteringowi, jak i nowe interpretacje zarejestrowane w 2015 roku. Doboru utworów dokonał sam Maestro Maksymiuk. Na płytach znalazły się dzieła Mozarta, Bacha, Rossiniego, a także Debussy’ego, Bartóka czy Strawińskiego. Ważną część repertuaru Jerzego Maksymiuka od zawsze stanowiły utwory polskich kompozytorów, nie mogło ich zabraknąć także i w tej jubileuszowej kolekcji. Obok dzieł Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda i Adama Jarzębskiego znalazła się także kompozycja samego Maestro (Vers per archi).

Czytaj więcej: MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia

Nowa płyta Pawła Gusnara i MSG Clamaverunt Iusti

Verbum IncarnatumPłyta Verbum Incarnatum, wydana w grudniu 2015 roku nakładem firmy Ars Sonora, to efekt współpracy wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara (m.in. laureata nagrody Fryderyk 2014 za album Saxophone Varie oraz Fryderyk 2015 za P. Łukaszewski. Musica sacra 5, nominowanego do Koryfeusza Muzyki Polskiej 2014 i 2015) z Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti – warszawskim zespołem kierowanym przez Michała Sławeckiego, specjalizującym się w wykonawstwie i popularyzacji śpiewu gregoriańskiego (jedynym polskim laureatem najważniejszych międzynarodowych konkursów i festiwali gregoriańskich).

Verbum Incarnatum to program zainicjowany przez Emilię Dudkiewicz, w którym kompozycje pochodzące z gregoriańskiej i ambrozjańskiej tradycji najstarszego śpiewu Kościoła zostały zaimplementowane w niezmienionej postaci i zestawione z partią saksofonu sopranowego (głównie improwizacjami). Treść programu koncentruje się wokół Tajemnicy Wcielenia i tajemnicy człowieka, a między jego poszczególnymi blokami (Prolog – Słowo Wcielone – Słowo objawione – Słowo uwielbione i głoszone – Matka Słowa – Konkluzja) pojawiają się komentarze nawiązujące do nauczania św. Jana Pawła II. Saksofonowe improwizacje stanowią pewnego rodzaju odpowiedź na wyśpiewane treści.

Nowatorstwo tej propozycji stanowi podejście do partii instrumentalnej, gdyż przed Pawłem Gusnarem postawiono zadanie upodobnienia się do właściwego chorałowi operowania czasem i dźwiękiem, a we fragmentach alternatim dosłownego zachowania stylu wykonawczego chorału (czyli stylu semiologicznego).

Płyta Verbum Incarnatum. Tajemnica Słowa Wcielonego w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim. Św. Janowi Pawłowi II w hołdzie ukazała się w wydaniu albumowym w twardej oprawie, z obszernym, blisko 70-stronicowym bookletem w trzech językach (polski, angielski i włoski), który zawiera m.in. opis programu, biogramy wykonawców oraz teksty śpiewów i komentarzy w języku łacińskim polskim, angielskim i włoskim.

Więcej informacji – na stronie: www.sklep.ars-sonora.pl/verbum-incarnatum-p-9.html

Partnerzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Radio Warszawa, Presto, UMFC, SPMK, Centrum Kultury Dobre Miejsce, Fundacja Carpe Diem, Portal Płock, Yamaha, D’Addario Woodwinds, Stowarzyszenie Clamaverunt Iusti

Kolejne projekty muzyczne Podkarpackiej Fundacji Rozwoju Kultury

XI Forum Pianistyczne Bieszczady bez granicRuszył nabór do kolejnych projektów Podkarpackiej Fundacji Rozwoju Kultury. Do 31 grudnia 2015 roku można wysyłać aplikacje do udziału w XI Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”, VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Młody Wirtuoz" oraz V Mistrzowskiej Szkole Pedagogiki Fortepianowej. Wspomniane wydarzenia odbędą się w Sanoku między 7 a 12 lutego 2016 roku.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” (MFP) to święto muzyki rozbrzmiewającej na przełomie stycznia i lutego w Sanoku i w całym Euroregionie Karpat. To czas, w którym Sanok staje się Stolicą Kultury Europy, goszcząc każdorazowo od 150 do 200 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Tematem przewodnim XI MFP będzie 3xB czyli Bach, Beethoven, Brahms. Forum to wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Młody Wirtuoz" stanowi część projektu MFP „Bieszczady bez granic” i jest skierowany do pianistów urodzonych w roku 2003 lub później. Celem Konkursu jest prezentacja osiągnięć artystycznych i motywacja do dalszego rozwoju uczniów szkół muzycznych I stopnia. Wartością konkursu będzie wyjątkowe Jury, składające się z grona pedagogicznego uczącego w I i II st., skupionego przy IV Mistrzowskiej Szkole Pedagogiki Fortepianowej pod przewodnictwem prof. Andrzeja Tatarskiego. Dzięki takiej organizacji, przesłuchania cechować będzie atmosfera nie tylko profesjonalizmu, ale i życzliwości. Najlepszym wykonawcom Jury przyzna tytuł laureata „Złotego Wirtuoza", „Srebrnego Wirtuoza" lub „Brązowego Wirtuoza”.

Mistrzowska Szkoła Pedagogiki Fortepianowej (MSFP) to Mistrzowski kurs współfinansowany przez Centrum Edukacji Artystycznej, który dedykowany jest nauczycielom polskich szkół muzycznych I i II stopnia oraz asystentom i adiunktom wyższych uczelni. Celem MSPF jest doskonalenie metod nauczania oraz aktualizowanie wiedzy metodologicznej odnoszącej się do problemów wykonawczych. Podczas kilku dni uczestnicy biorą udział w wykładach metodycznych, lekcjach pokazowych, pracach jury konkursu pianistycznego „Młody Wirtuoz”, konsultacjach rehabilitacyjno-medycznych oraz wieczornych koncertach MFP „Bieszczady bez granic”, doskonaląc i poszerzając swoją wiedzę w dziedzinie pedagogiki fortepianowej. Zajęcia prowadzone są przez wybitnych i uznanych pedagogów.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.interpiano.pl

Patronad medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Wyniki II Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego

II Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Karola Szymanowskiego10 grudnia 2015 roku rozstrzygnięty został II Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zwyciężył Daniele Gasparini z Włoch, autor kompozycji Snowise, snowhere, snoway. Snowsence. Drugą nagrodę otrzymał Hyunsuk Jun z Korei Południowej za kompozycję Vistara, trzecie miejsce przypadło Amerykaninowi Jonathanowi Posthumie za Strings of Pearls. Wyróżnienie jury przyznało polskiemu kompozytorowi Andrzejowi Karałowowi za utwór Multicolour Horizon.

Przedmiotem konkursu był utwór na wielką orkiestrę symfoniczną, o czasie trwania 10-20 minut. Nadesłano 139 prac z 35 krajów. Partytury oceniało jury w składzie: Eugeniusz Knapik – przewodniczący, Krzysztof Meyer, Rafał Augustyn i Sławomir Czarnecki. Nagrodzone kompozycje zostaną wykonane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonię im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Akademicką Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w sezonie koncertowym 2016/2017.

I Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Karola Szymanowskiego odbył się w 2012 roku, w 130. rocznicę urodzin kompozytora. Napłynęło wówczas 176 prac z 36 krajów świata. Pierwszą nagrodę otrzymał Hiszpan Oscar Prados Sillero za kompozycję Chant des nuages du soir. Organizatorem konkursu jest Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Akademia Muzyczna w Katowicach.

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.szymanowski-competition.com  

VIII Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

VIII Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej14 grudnia 2015 o godz. 19.00 w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35) odbędzie się VIII edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej. Wśród wykonawców znajdą się akordeonista Paweł Zagańczyk oraz skrzypaczka Anna Wandtke.

Program tegorocznej edycji został podzielony na dwie części. W pierwszej z nich odbędą się prawykonania dwóch utworów kompozytora i akordeonisty młodego pokolenia Pawła Sławińskiego. Zabrzmi Bolero na akordeon solo oraz Perludium i Fuga na akordeon i skrzypce. Publiczność będzie miała również okazję usłyszeć dwa polskie prawykonania kompozycji zagranicznych: Und Acht na akordeon i taśmę Niemca Michaela Beila oraz Pāramitā rumuńskiego kompozytora Gabriela Mălăncioiu. W części drugiej odbędzie się performance zatytułowany Symfonia improwizacji, łączący sztukę improwizacji muzycznej z wizualizacjami autorstwa Wiktorii Vysotskiej.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich:  NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, Tadeusz Samerek – wiolonczelista, Grażyna Krzanowska – kompozytorka, wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

W przeciągu zaledwie siedmiu lat na zamówienie Gdańskiej Sztuki komponowali: Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w nietuzinkowych wnętrzach miast na wybrzeżu, m.in. Ratuszu Staromiejskim i Kościele św. Jana w Gdańsku czy Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim. Organizatorem wydarzenia jest Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Grudniowy finał cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Warsaw Camerata a la carte!W niedzielę 20 grudnia 2015 roku o godz. 13.30 w warszawskiej Bazylice Katedralnej Świętych Michała i Floriana (ul. Floriańska 3) odbędzie się finałowy koncert czwartej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

Publiczność w muzycznym głosowaniu wybrała klasyczne dzieła, czyli Symfonię G-dur HOB.I:88 Josepha Haydna i Mszę C-dur KV 317 „Koronacyjną” Wolfganga Amadeusza Mozarta. W partiach solowych wystąpią świetni soliści: Justyna Stępień – sopran, Richard Berkeley – kontratenor, Andrzej Marusiak – tenor i Piotr Pieron – bas. Solistom towarzyszyć będzie Chór Warszawski, którym kieruje Richard Berkeley oraz orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze.

Koncert zainauguruje Praską Żywą Szopkę. Wstęp wolny.

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley. Współfinansowanie: m.st. Warszawa. Sponsor: Raiffeisen Polbank. Współpraca: Warsaw Camerata, Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria adwokacka Marek Rychłowski.

Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Magazyn muzyczny Presto, In Your Pocket, Wawcity.pl, Cameralmusic.pl

W Łodzi startuje międzynarodowy konkurs skrzypcowy

1. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz65 skrzypków z 23 krajów świata wystąpi w Łodzi w ramach I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz. W środę 9 grudnia 2015 roku imprezę zainauguruje koncert polskiej i norweskiej muzyki z udziałem trzech jurorów konkursu, który odbdzie się o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Żubardzka 2a).  Orkiestrę Smyczkową PRIMUZ łódzkiej Akademii Muzycznej poprowadzą Łukasz Błaszczyk i Lars Erik ter Jung, a jako solista w Koncercie skrzypcowym Andrzeja Panufnika wystąpi Janusz Wawrowski. W programie również Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz. Wstęp wolny na wszystkie koncerty i przesłuchania konkursowe.

I Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 9-13 grudnia 2015 roku. Konkurs spotkał się z wielkim zainteresowaniem skrzypków. Zgłoszenia nadesłało 130 artystów, a do udziału w konkursie zakwalifikowało się 65 muzyków z 23 krajów świata: Armenii, Azerbejdżanu, Chin, Chorwacji, Czech, Estonii, Francji, Holandii, Japonii, Kanady, Korei Południowej, Łotwy, Niemiec, Rosji, Rumunii, Serbii, Singapuru, Szwajcarii, Turcji, Ukrainy, Uzbekistanu, Wielkiej Brytanii i Polski. Uczestników oceniać będzie jury, w którym zasiądą uznani skrzypkowie i dyrygenci z Polski, Norwegii i Włoch: Łukasz Błaszczyk (przewodniczący), Bartosz Bryła, Massimiliano Caldi, Lars Erik ter Jung, Robert Kabara i Janusz Wawrowski.

Konkurs został zorganizowany z myślą o promowaniu młodych artystów i propagowaniu na arenie międzynarodowej dokonań Grażyny Bacewicz – kompozytorki i skrzypaczki urodzonej w Łodzi. W I etapie uczestnicy obowiązkowo zagrają dowolną miniaturę na skrzypce i fortepian Bacewiczówny, w II etapie muzyka patronki konkursu nie jest obowiązkowa, ale za najlepsze wykonanie jej kompozycji przewidziana jest nagroda. Poza tym w I etapie każdy uczestnik musi zagrać wybrany kaprys Niccolo Paganiniego bądź Henryka Wieniawskiego. W II etapie należy zagrać 30-minutowy program, w którym obowiązkowy jest tylko utwór na skrzypce solo Sławomira Kaczorowskiego zatytułowany Wahanie, napisany specjalnie na konkurs.

Przesłuchania I etapu konkursu zaplanowano na 10, 11 i 12 grudnia w Sali kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi (al. 1 Maja 4), początek zawsze o godz. 10.00. W niedzielę 13 grudnia w Sali koncertowej (ul. Żubardzka 2a) zostanie rozegrany II etap konkursu, a wieczorem o godz. 19.00 odbędzie się koncert laureatów z wręczeniem nagród. Do zdobycia są trzy nagrody i wyróżnienia, główny laur to 10 tysięcy złotych. Na uczestników czekają jeszcze nagrody pozaregulaminowe: koncert na festiwalu „Emanacje” – nagroda dla zwycięzcy od Międzynarodowego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, nagroda pieniężna Rektora łódzkiej Akademii Muzycznej dla najlepszego studenta tej uczelni, który zagra w II etapie, oraz wysokiej klasy smyczek lutniczy od Pracowni Lutniczej Marcina Mazura dla najlepszego łodzianina w II etapie.

Konkurs skrzypcowy jest częścią Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz, który rozpoczął się w Łodzi 27 listopada. Partnerem przedsięwzięcia jest Urząd Miasta Łodzi.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/61-2015/149957-i-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz/

ZOBACZ: zapowiedź konkursu - YouTube

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: W Łodzi startuje międzynarodowy konkurs skrzypcowy

Warsztaty dla najmłodszych z cyklu „Opowiedz mi bajkę”

Opowiedz mi bajkęKolejne warsztaty z cyklu zajęć dla najmłodszych „Opowiedz mi bajkę”, podczas których dzieci uczą się, bawią i improwizują w towarzystwie świetnych muzyków, ciekawych instrumentów i niezwykłych książek, odbędą się w sobotę 12 grudnia 2015 roku. Organizatorem warsztatów jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, a gospodarzem Centrum Kultury Wilanów w Warszawie (ul. Kolegiacka 3).

Ideą projektu jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną. Zajęcia prowadzą muzycy różnych specjalności: instrumentaliści, wokalistka i kompozytorzy. Dzięki temu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji.

Na finał tegorocznych zajęć, prócz zabaw z improwizacjami i książkami, będzie można także posłuchać niekonwencjonalnych brzmień skrzypiec i klarnetu. Muzycznymi gośćmi będą członkowie zespołu Kwartludium: skrzypaczka Dagna Sadkowska oraz klarnecista i kompozytor Michał Górczyński. Warsztaty poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz i kompozytor Jarosław Siwiński. Prócz improwizacji, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na wybranych instrumentach.

Artyści zapraszają na zajęcia dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Podczas warsztatów uczestnikom mogą towarzyszyć ich opiekunowie.

godz. 10:00 – dzieci w wieku 3-5 lat
godz. 12:00 – dzieci w wieku 6-8 lat

Wstęp wolny  liczba miejsc jest ograniczona, konieczna wcześniejsza rejestracja pod numerem telefonu: 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Projekt współfinansowany ze środków Biura Kultury m.st. Warszawy.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Warsztaty dla najmłodszych z cyklu „Opowiedz mi bajkę”

1. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”

Mundus Cantat Sopot 2015W dniach 10-13 grudnia 2015 roku w Sopocie zabrzmią kolędy z różnych stron świata w ramach 1. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot”. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Fundacja „Mundus Cantat” to organizacja kulturalna mająca ponad 11-letnie doświadczenie w organizacji festiwali. Tym razem zaproponuje słuchaczom wyjątkowy Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej. To wyjątkowe wydarzenie pachnące piernikiem, cynamonem i choinką wprowadzi trójmiejską społeczność w radosny nastrój oczekiwania na przyjście świąt Bożego Narodzenia. Będzie to wyjątkowo okazja, żeby jeszcze przed świętami posłuchać kolęd z całego świata w wykonaniu międzynarodowych chórów.

Współorganizatorem przedsięwzięcia będzie Bałtycka Agencja Artystyczna BART oraz Miasto Sopot. Kolędowanie w różnych językach świata będzie można usłyszeć zarówno w Sali PFK na terenie Opery Leśnej, jak i w Kościele Chrystusowym, mieszącym się przy urokliwej ulicy Obrońców Westerplatte 21. Chóry zaprezentują się również podopiecznym Środowiskowego Domu Samopomocy Ośrodka Adaptacyjnego w Sopocie – osobom z niepełnosprawnością intelektualną.

Festiwal będzie okazją do budowania „pomostów sztuki”, które umożliwią realizację partnerskich, niebanalnych projektów kulturalnych, festiwali, koncertów, interakcji między pokoleniami. Spotkania będą doskonałym przykładem na to, jak muzyka łączy pokolenia, ponieważ do wspólnego śpiewania przystąpią chór dziecięcy z Murowanej Gośliny, młodzieżowy chór z Gniewu, akademickie chóry z Wilna oraz chóry dorosłe z Łotwy, Finlandii oraz Chełmna, Warlubia i Szczecina. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego będą wchodzić wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, dyrygenci symfoniczni z kraju i zagranicy, współpracujący z wieloma festiwalami i konkursami na świecie.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: 1. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”