Polmic - FB


nasze patronaty

Q'arto Mondi 2015

Q’arto Mondi 2015 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kamerlanej „Q’arto Mondi” odbędzie się w Poznaniu w dniach 19-26 kwietnia 2015 roku. Już po raz szósty swoje święto obchodzić będzie kwartet smyczkowy.

Meccore String Quartet – organizatorzy festiwalu, od 2010 roku zapraszają na tygodniowy cykl koncertów najlepsze zespoły z całego świata (przypomnijmy choćby występy Artemis Quartett, Turtle Island Quartet, czy Cuarteto Casals). Również tym razem melomani będą mogli liczyć na najwyższy poziom artystyczny oraz niezapomniane doznania, których dostarczą m.in. Fauré Quartett czy Armida Quartett – zwycięzcy prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Nie zabraknie też atrakcyjnego wieczoru, odbiegającego od klasycznego składu instrumentalnego, a wypełni go brzmienie kwartetu złożonego z czterech wiolonczel (Polish Cello Quartet). Podczas tegorocznej edycji gospodarze zaprezentują się trzykrotnie: inaugurując „Q’arto Mondi 2015”, podczas projektu „Meccorespondances” z twórczością Piotra Czajkowskiego oraz wciąż mniej znanego innego Czajkowskiego – Andrzeja. Do tradycji festiwalu wszedł również koncert wyróżniających się zespołów młodego pokolenia, obecnie studiujących w klasach kameralistyki prowadzonych przez członków Meccore String Quartet oraz Aleksandry Bryły w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wydarzeniem tegorocznego cyklu będzie koncert legendarnego Vogler Quartett z Niemiec, który od ponad ćwierć wieku występuje z recitalami w najważniejszych salach koncertowych całego świata.

Więcej informacji oraz transmisja internetowa z koncertów – na stronie: www.qartomondi.com

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

ZOBACZ: program Festiwalu

Warsaw Camerata a la carte! Muzyczna Rezydencja 2014-2016

Warsaw Camerata a la carte! Muzyczna Rezydencja 2014-2016Powrót cyklu, w którym to publiczność, a nie organizatorzy, układa program koncertów, czyli inauguracja czwartej serii „Warsaw Camerata à la carte!”.

Publiczność zdecydowała, że w programie pierwszego z tegorocznych koncertów projektu „Warsaw Camerata à la carte!” – 26 kwietnia 2015 roku - znajdzie się muzyka symfoniczna z XVIII i XIX wieku. W wykonaniu orkiestry Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego zabrzmi: V Symfonia B-dur D.485 Franza Schuberta i Symfonia G-dur Mateusza Kuciego.

Kompozycje te pochodzą z różnych epok i stworzyli je twórcy należący do odmiennych stylów. Symfonia Schuberta została ukończona jesienią 1818 roku, a Symfonia Kuciego najprawdopodobniej jeszcze w XVIII wieku. Jakkolwiek twórczość pierwszego kompozytora jest dość dobrze znana, to już muzyka drugiego z nich została odkryta niedawno w zbiorach Klasztoru Jasnogórskiego. Symfonia G-dur została skomponowana na dość bogaty i urozmaicony skład orkiestry. Słychać w niej, że twórca chętnie czerpał inspiracje z polskiej muzyki ludowej, mając przy tym dojrzały warsztat kompozytorski. Wiele też w tej muzyce radości, lekkości i motoryki.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po muzyce artyści zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce w niezwykłej atmosferze.

Koncert odbędzie się 26 kwietnia 2015 roku o godz. 14.00 na warszawskiej Pradze, w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego przy ul. Kawęczyńskiej 53.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Sponsor: RAIFFEISEN POLBANK
Współpraca: Warsaw Camerata, Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria adwokacka Marek Rychłowski
Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Magazyn muzyczny Presto, In Your Pocket, Wawcity.pl, Cameralmusic.pl

Muzyka Mistrzów w Filharmonii Krakowskiej

Muzyka Mistrzów w Filharmonii Krakowskiej Akademia Muzyczna w Krakowie wraz z Central Conservatory of Music w Pekinie - jedną z wiodących uczelni artystycznych w Chinach - organizują w dniach 20 kwietnia – 5 maja 2015 roku serię koncertów, będących owocem współpracy pomiędzy uczelniami. Koncerty połączonych orkiestr odbędą się w Polsce (Kraków), Austrii (Wiedeń) oraz w Chinach (Pekin i Tianjin).

W Krakowie będzie można usłyszeć młodych muzyków w czwartek, 23 kwietnia o godzinie 19:00 w Filharmonii im. K. Szymanowskiego przy ul. Zwierzynieckiej 1.

Orkiestra symfoniczna, w której skład wejdą studenci Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Central Conservatory of Music w Pekinie pod dyrekcją Xia Xiao Tanga oraz Michała Maciaszczyka, wykona kompozycje: Sinfoniettę per archi Krzysztofa Pendereckiego, Symfonię Zmysłów Janusza Bieleckiego, Friedrich’s Somniloquy Fay Wang oraz V Symfonię c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena.

Wydarzenie ma na celu promocję kultury polskiej i chińskiej, przybliżenie publiczności twórczości kompozytorów obu krajów, ale przede wszystkim stworzenie płaszczyzny dla młodych artystów do wymiany poglądów i zaprezentowania swoich umiejętności. Jednym z głównych celów przedsięwzięcia jest integracja pedagogów, studentów uczelni muzycznych z Polski i Chin na płaszczyźnie edukacyjnej, kulturalnej i socjalnej, otwarcie się na inną kulturę i społeczeństwo.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Weekend nowej muzyki

Festiwal Prawykonań Polska Muzyka NajnowszaW trzeci weekend kwietnia Katowice zamienią się w stolicę muzyki nowej. W dniach 17-19 kwietnia 2015 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – Festiwal Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza. Podczas tegorocznej, szóstej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Kwartludium, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Marco Blaauw, Dario Calderone, Maciej Frąckiewicz, Joanna Freszel, Marcin Koziak, Piotr Sałajczyk, Tomasz Strahl. Koncerty odbywać się będą w dwóch salach koncertowych nowej siedziby NOSPR.

Festiwal Prawykonań – biennale polskiej muzyki współczesnej odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelny NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, która, zapowiadając przed 10 laty pierwszą edycję wydarzenia, pisała: „Festiwal Prawykonań ma na celu ukazanie melomanom – i tym którzy będą obecni na katowickich koncertach i tym którzy wiernie słuchają II Programu Polskiego Radia – jak najszerszej prezentacji najświeższych dzieł naszych twórców”. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa – podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane, bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery.

W tym roku usłyszymy wyłącznie dzieła skomponowane po 2007 roku. Podczas siedmiu koncertów zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Rafała Augustyna, Zbigniewa Bargielskiego, Marcina Bortnowskiego, Jacka Domagały, Cezarego Duchnowskiego, Mikołaja Góreckiego, Macieja Jabłońskiego, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Hanny Kulenty, Andrzeja Kwiecińskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa i Prasquala.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Gdański Festiwal Muzyczny - w 330. rocznice urodzin Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla

Gdański Festiwal Muzyczny 2015 Gdański Festiwal Muzyczny odbędzie się po raz ósmy w dniach 10-17 kwietnia 2015 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym.

Festiwal jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Jego formuła jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka - Elżbieta Sikora, w roku 2010 wybitna pianistka Ewa Pobłocka, w roku 2011 jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska, w roku 2012 wybitny skrzypek - Konstanty Andrzej Kulka, a w roku 2013 jeden z najwybitniejszych muzyków polskich ostatnich dekad - Włodzimierz Nahorny. W roku ubiegłym Gdański Festiwal Muzyczny zaplanowano w szczególnym terminie, czasie Wielkiego Postu i miesiącu kanonizacji Jana Pawła II, któremu był dedykowany.

Z kolei program tegorocznej edycji uwzględnia 330. rocznice urodzin Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla. Głównym jego punktem będzie wykonanie monumentalnej Pasji wg. św. Mateusza Bacha z udziałem Cappelli Amsterdam i słynnej Orkiestry XVIII Wieku. Do grona międzynarodowej, blisko 100-osobowej grupy artystów dołączy chór chłopięcy z Gdańska - Pueri Cantores Olivenses. Całość poprowadzi Daniel Reuss, który również zgodził się przyjąć funkcje Artysty Rezydenta. Wieczór ten odbędzie się dokładnie w piątą rocznicę katastrofy smoleńskiej i z racji charakteru dzieła oraz jego wykonawców będzie dedykowany ofiarom tragedii lotniczych.

Czytaj więcej: Gdański Festiwal Muzyczny - w 330. rocznice urodzin Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka...

Wyzwania współczesnej edukacji muzycznej - debata w Białymstoku

Wyzwania współczesnej edukacji muzycznejI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Wyzwania współczesnej edukacji muzycznej, w ramach obchodów 40-lecia Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku UMFC, odbędzie się w Białymstoku w dniach 13-14 kwietnia 2015 roku.

Celem konferencji jest diagnoza sytuacji edukacji muzycznej w warunkach dynamicznej zmiany świata i wskazanie dróg rozwoju kształcenia muzycznego w kontekście świadomego i twórczego zgłębiania dóbr kultury muzycznej. Współczesny świat generuje nieznane wcześniej problemy, które tworzą skomplikowane konteksty działania także szkolnictwa muzycznego. Mamy bowiem do czynienia z fundamentalną zmianą w układzie kultury. Dominujący niegdyś układ hierarchiczny uległ przekształceniu w model kołowy, w centrum którego znajduje się światowa popkultura, tworzona przez tzw. przemysły kultury. W tym modelu – sztuki w tradycyjnym rozumieniu, są ważne, ale peryferyjne, co budzi wiele emocji i ma konsekwencje dla edukacji muzycznej. Mając na względzie dokonującą się zmianę świata i przewidywanie kierunku, w którym te zmiany prowadzą, uczestnicy debaty zamierzają skoncentrować uwagę na kwestiach jakości kształcenia muzycznego z punktu widzenia teoretyczno-badawczej refleksji pedagogicznej, analizy szkolnej i pozaszkolnej rzeczywistości edukacyjnej, regulacji prawnych, wynikających z przepisów dotyczących organizacji kształcenia artystycznego, oraz nakładów finansowych asygnowanych na kulturę i edukację muzyczną.

W tematykę konferencji wprowadzą referaty prof. dr hab. Stanisława Krawczyńskiego, prof. dr hab. Małgorzaty Kupsik, prof. dr hab. Dariusza Dyczewskiego i prof. AM w Gdańsku dr hab. Andrzeja Michalskiego.

Konferencja odbędzie się w budynku Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, przy ul. Kawaleryjskiej 5.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Kenferencji

Premiera pięciu albumów "Opus Series"

Opus SeriesJeden wieczór, pięciu kompozytorów, cztery zespoły i cztery minikoncerty – 11 kwietnia 2015 roku Muzeum POLIN w Warszawie wypełnią dźwięki współczesnej muzyki klasycznej. Wieczór z muzyką nową towarzyszyć będzie premierze serii płytowej poświęconej muzyce współczesnej – „Opus Series” – firmowanej przez wydawnictwo Requiem Records.

Ostatnie kilkadziesiąt lat pokazuje, iż bogactwo stylistyk muzyki nowej nie pozwala łatwo zaklasyfikować zjawisk twórczych, dlatego założeniem „Opus Series” jest dokumentacja szerokiej palety obecnie tworzonej muzyki: od kompozycji przeznaczonych na instrumenty klasyczne, przez elektronikę, utwory z udziałem live electronics, improwizację, po nowe zjawiska w kontekście sztuki muzycznej minionych epok. Starannie selekcjonowane kompozycje w interpretacji najlepszych wykonawców sceny muzyki nowej budować będą bogatą panoramę obecnej twórczości zarówno młodych artystów, jak i już uznanych kompozytorów naszych czasów. Kuratorem „Opus Series” jest Dariusz Przybylski.

Podczas wieczoru z muzyką najnowszą w Muzeum POLIN odbędą się cztery minikoncerty. W pierwszej galerii Wystawy Stałej – Las – usłyszymy inspirowaną filozofią buddyjską muzykę Marcina Błażewicza na zestaw perkusyjny i live electronics oraz solowe utwory tworzącego obecnie w Warszawie koreańskiego kompozytora Eunho Changa. W holu głównym natomiast Wojtek Psiuk i Paweł Janas wykonają kompozycje Rafała Janiaka i Mikołaja Majkusiaka na saksofon i akordeon. W finale wieczoru usłyszymy utwory Eunho Changa i Dariusza Przybylskiego na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda.

Koncert poprzedzi spotkanie z kompozytorami i wykonawcami poświęcone muzyce najnowszej.

Więcej informacji o serii płyt – na stronie: http://requiem-records.com/pl/albumy/c/9

Patronat medialny nad serią objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Premiera pięciu albumów "Opus Series"

Koncert AudioFeels na Wawer Music Festival

Koncert AudioFeels na Wawer Music FestivalPodkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i prof. Jarosław Drzewiecki zapraszają na koncert „AudioFeels” w ramach VI edycji Wawer Music Festival, który odbędzie się 12 kwietnia 2015 roku o godz. 17:30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu BOSS w Warszawie przy ul. Żwanowieckiej 20.

Zespół AudioFeels wykonuje muzykę w stylu Vocal Play – muzycy śpiewem imitują instrumenty. Poprzez maksymalne wykorzystanie wyłącznie możliwości głosu tworzą w ten sposób wokalną orkiestrę. Członkami zespołu jest ośmiu zafascynowanych przeróżną muzyką artystów. U podstaw ich warsztatu leży chóralna przeszłość każdego z nich. Poznali się w Chórze Akademickim UAM w Poznaniu i tam, po latach wspólnego muzykowania, zapragnęli zrealizować swoje marzenia. Postanowili zacząć imitować swymi głosami brzmienie instrumentów, miedzy innymi perkusji, gitary czy trąbki. Dzięki temu są w stanie wykonywać znane hity światowej muzyki rozrywkowej, wykorzystując jedynie możliwości wokalne. W ich repertuarze znajdują się przeboje miedzy innymi Michaela Jacksona, Bee Gees, Quincy Jones'a oraz Red Hot Chili Peppers. Debiutowali na klubowej scenie w kwietniu 2008 roku, jednak szerszą rozpoznawalność przyniosła im pierwsza edycja programu „Mam Talent!”. Grupa stworzy wyjątkowe, nowoczesne brzmienie daleko wykraczające poza chóralną tradycję.

Gośćmi honorowymi kwietniowego koncertu będą: Robert Żurawski i Marek Górski.

Koncert współfinansowany ze środków m.st. Warszawy – Dzielnicy Wawer.

Poznańska Wiosna Muzyczna 2015

Poznańska Wiosna Muzyczna 2015W dniach 23-30 marca 2015 roku odbędzie się w Poznaniu 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”.

Podczas Festiwalu słuchacze mogą uczestniczyć w 19 koncertach, usłyszymy 11 prawykonań, wiele pierwszych wykonań w Polsce, wystąpią artyści z Niemiec, Austrii, Szwecji, Anglii i z Polski. Odbędą się spotkania z autorami publikacji o muzyce współczesnej w ramach Atelier oraz Wiosna Młodych i Najmłodszych – cykl imprez skierowanych do młodej publiczności. Podobnie jak w ostatnich latach, na tegorocznej „Poznańskiej Wiośnie” usłyszymy wiele nowych utworów. Twórcami nowych kompozycji są: Katarzyna Kwiecień-Długosz, Barbara Kaszuba, Piotr Moss, Monika Kędziora, Ewa Fabiańska-Jelińska, Katarzyna Taborowska, Bogusław Schaeffer, Martyna Kosecka, Zdzisław Wysocki oraz zagraniczni kompozytorzy – Alex Stein i Tom Sora.

Wydarzenia będą odbywały się różnych miejscach Poznania: Akademia Muzyczna, CK Zamek, Stary Browar, Aula Lubrańskiego UAM, Sala Biała Urzędu Miasta, Kościół pw. Wszystkich Świętych przy ul. Grobla, Galeria u Jezuitów, Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna przy ul. Bydgoskiej oraz klub Cicha Kuna.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Premiera opery Aleksandra Nowaka w Poznaniu

Space Opera w Poznaniu Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu zaprasza 14 marca 2015 roku o godz. 19.00 na premierę prawdziwie kosmicznej opery Space Opera Aleksandra Nowaka.

Będą tacy, którym jej tytuł skojarzy się z arcydziełem Stanleya Kubricka. Będą i tacy, którym przywiedzie na myśl operę mydlaną, tyle że rozgrywającą się w przestrzeni kosmicznej. I jedni, i drudzy się nie pomylą. Aleksander Nowak we współpracy z librecistą Georgim Gospodinowem – bułgarskim pisarzem średniego pokolenia, którego zwą czasem „ironistą rozpaczy” – opowiedzą o pierwszej załogowej wyprawie na Marsa. Głosami małżeńskiej pary astronautów w średnim wieku, podróżującej na gapę muchy, kierownika lotu – mężczyzny o niezbyt czystych intencjach – oraz chóru reprezentującego już to muszki owocowe, już to resztę ludzkości. Przyjdzie pora na refleksję, czy byliśmy gotowi na ten Kosmos i czy przypadkiem trochę się nie pośpieszyliśmy?

Kierownictwo muzyczne: Marek Moś, reżyseria: Ewelina Piotrowiak, scenografia: Katarzyna Nesteruk. Wystąpią: jako Ewa - Helena Zubanovich / Magdalena Wachowska, Adam - Bartłomiej Misiuda, Mucha/Łajka - Martyna Cymerman / Tomasz Raczkiewicz, Producent/Beduin - Damian Konieczek / Andrzej Ogórkiewicz.

Kolejne spektakle odbędą się 15 marca i 22 kwietnia 2015 roku.

Bilety dostępne w kasie Teatru oraz na www.bilety.opera.poznan.pl

Patronat medialny nad espektaklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Premiera opery Aleksandra Nowaka w Poznaniu

Sinfonia Varsovia, Artur Paciorkiewicz i Daniel Gazon

Sinfonia Varsovia, Artur Paciorkiewicz i Daniel GazonW piątek, 13 marca 2015 roku o godz. 19:00 Sinfonia Varsovia wystąpi w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Orkiestrę poprowadzi belgijski dyrygent Daniel Gazon. W programie utwory orkiestrowe Dvořáka, Ravela i Prokofiewa. Solistą Koncertu na altówkę i orkiestrę Tadeusza Paciorkiewicza będzie syn kompozytora – Artur Paciorkiewicz.

Piątkowy koncert rozpocznie się od Suity czeskiej op. 39 Antonina Dvořáka (1841 – 1904). W tej pięcioczęściowej kompozycji z 1879 roku, można odnaleźć wyraźne nawiązania do czeskich tańców ludowych.
Skomponowany w 1976 roku Koncert na altówkę i orkiestrę Tadeusz Paciorkiewicz (1916-1998) zadedykował swojemu synowi Arturowi. I to właśnie Artur Paciorkiewicz wykona partię solową koncertu, wirtuozowski popis możliwości altówki.
Po przerwie – suita orkiestrowa Moja Matka Gęś (1911) Maurice’a Ravela (1875 – 1937). To autorskie opracowanie duetu fortepianowego na cztery ręce (1908), który kompozytor napisał z myślą o Jeanie i Mimi Godebskich, dzieciach swoich przyjaciół. Suita jest oparta na motywach różnych bajek i składa się z pięciu części: Pawana Śpiącej Królewny, Tomcio Paluch, Brzydulka. Cesarzowa Pagód, Rozmowy Pięknotki z Potworem, Zaczarowany ogród.
Koncert zamknie wykonanie jednego z najbardziej znanych dzieł Siergieja Prokofiewa (1891 – 1953). Symfonia Klasyczna D-dur op. 25 (1917) powstała w hołdzie muzyce okresu klasycyzmu, czyniąc z Prokofiewa prekursora neoklasycyzmu.

Bilety w cenie 35 zł dostępne w sprzedaży internetowej www.sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasach.

Patroni medialni: Dwójka Polskie Radio, TVP Warszawa, Polmic.pl

Czytaj więcej: Sinfonia Varsovia, Artur Paciorkiewicz i Daniel Gazon

2. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

2. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza do spędzenia pierwszych dni wiosny z wiolonczelą. W dniach 19-22 marca 2015 roku, już po raz drugi odbędzie się Krakowska Wiosna Wiolonczelowa.

Program wydarzenia naukowo-artystycznego przewiduje wykłady, kursy i koncerty prowadzone przez wiolonczelistów z kraju i ze świata. Podczas wieczornych koncertów będzie można usłyszeć recital muzyki litewskiej w wykonaniu Armonas Uss Duo, koncert Koła Naukowego Wiolonczelistów, będący prezentacją projektu Bach & Rag TIME, koncert w którym wiolonczela zostanie połączona w duety z kontrabasem, skrzypcami, fortepianem i drugą wiolonczelą z udziałem prof. Jeroena Reulinga oraz koncert finałowy, będący kontynuacją bardzo lubianego przez wykonawców i publiczność projektu Only Cello! Tym razem w pierwszej części koncertu muzyka polskich kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego, Marka Stachowskiego, Olgi Hans oraz prawykonanie Cordissimo!!! Macieja Jabłońskiego, a w drugiej 16 wiolonczel pod dyrekcją prof. Ulfa Tischbirka wykona m.in. muzykę z filmów o przygodach agenta Jamesa Bonda.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program

Konferencja Operologiczna w Poznaniu

Międzynarodowa Konferencja Operologiczna – Poznań, 15-17 marca 2015Prapremiera współczesnej opery Space Opera, czyli mężczyzna, kobieta i…, skomponowanej przez Aleksandra Nowaka na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu (14 marca 2015), stała się pretekstem do zorganizowania w dniach 15-17 marca 2015 roku Międzynarodowej Konferencji Operologicznej – Opera współczesna i teatr muzyczny wobec przemian technologicznych, kulturowych i gospodarczych.

Założeniem konferencji jest próba odpowiedzi na pytania: dlaczego warto komponować i wystawiać opery współczesne? jak oswajać widza z operą współczesną?  jaka jest związana z tym rola nowoczesnej instytucji kultury? Wśród tematów poruszanych przez prelegentów i trakcie dyskusji pojawią się między innymi pytania o rolę i sposób realizacji scenicznej współczesnej opery, wyzwania, przed którymi stają twórcy oraz próba sytuowania tego zjawiska w Polsce i zagranicą. Celem konferencji będzie przede wszystkim przedstawienie wartości kulturotwórczej współcześnie komponowanych i wystawianych dzieł operowych, a także problemów związanych z ich realizacją. Wśród zaproszonych gości znajdują się przedstawiciele polskich i zagranicznych ośrodków akademickich, kompozytorzy, dyrygenci, reżyserzy, menedżerowie, przedstawiciele władz, którym podlegają instytucje kultury.

Konferencja odbędzie się w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Patronat honorowy: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska. Partnerzy: Stowarzyszenie Opera Europa, Instytut im. Adama Mickiewicza, Instytut Muzyki i Tańca, Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Program Konferencji - plik PDF

Formularz akredytacji oraz więcej informacji - na stronie: http://opera.poznan.pl

Śladami Mistrzów... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie: Jerzy Waldorff

Jerzy Waldorff - pisarz, publicysta, krytyk muzyczny i działacz społecznyW sobotę, 21 marca 2015 roku o godz. 16.00 w Promie Kultury Saska Kępa w Warszawie (ul. Brukselska 23) odbędzie się dwudzieste piąte spotkanie z cyklu "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie", zatytułowane „Płonące serce”. Jerzy Waldorff - pisarz, publicysta, krytyk muzyczny i działacz społeczny. Patronat honorowy nad cyklem objął Burmistrz Dzielnicy Pragi-Południe Tomasz Kucharski.

Wieczór dedykowany Jerzemu Waldorffowi-Preyss h. Nabram: Strażnikowi Narodowej Pamięci, Honorowemu Obywatelowi m.st. Warszawy, wybranego przez mieszkańców stolicy Warszawiakiem Stulecia. Pisarzowi, krytykowi muzycznemu, inicjatorowi utworzenia Muzeum Teatralnego przy Teatrze Wielkim w Warszawie, Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma w Zakopanem, inicjatorowi pomników Józefa Piłsudskiego i Ignacego Jana Paderewskiego, po Społeczny Komitet Opieki na rzecz Ochrony Starych Powązek. 

W programie m.in. rozmowy Gości Specjalnych z publicznością ilustrowane archiwalnymi materiałami zdjęciowymi oraz fragmentami filmów. Gośćmi spotkania będą: Marcin Święcicki – Przewodniczący Zarządu Społecznego Komitetu Opieki nad Starymi Powązkami im. Jerzego Waldorffa, dr Andrzej Kruczyński – Kierownik Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego i Opery Narodowej, Mariola Rabczon-Mazowiecka - Prezes Towarzystwa Przyjaciół Warszawy oddz. Białołęka, Sławomir Rybałtowski – Dyrektor Wydawnictwa VEDA sp. Z O.O.

Autorka, inicjatorka, organizatorka projektu - Jadwiga Teresa Stępień.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Historyczny koncert Warszawskiej Filharmonii z 21 lutego 1955 na płycie Warner Classics

THE 1ST CONCERT IN THE REBUILT HALL 195521 lutego 1955 w Warszawskiej Filharmonii odbył się pierwszy koncert w nowym, odbudowanym po wojennych zniszczeniach gmachu. W tym historycznym dniu Filharmonia Warszawska zyskała miano Narodowej. Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego wykonała Uwerturę koncertową „Bajka” Stanisława Moniuszki, I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola SzymanowskiegoKoncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, a solistką wieczoru była 26-letnia Wanda Wiłkomirska. Koncert poprzedziły przemówienia ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Włodzimierza Sokorskiego oraz poety i pisarza – Jarosława Iwaszkiewicza, Prezesa Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, bowiem wieczór ten był również Inauguracją V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Z okazji 60. rocznicy wydarzenia tak ważnego w historii Filharmonii Narodowej, firma fonograficzna Warner Classics we współpracy z Filharmonią przygotowała niezwykłą płytę z rejestracją tamtego wieczoru. Na postawie nagranego na taśmach materiału dźwiękowego, który przez te lata przechowywany był w archiwach Filharmonii w Warszawie, dokonano remasteringu i wydano na płycie CD. Znalazł się na niej cały koncert z roku 1955 wraz z wstępnymi przemówieniami, a nawet z nagraniem Hymnu Państwowego. Do albumu dołączone są dwie książeczki poświęcone Filharmonii Narodowej „wczoraj i dziś”, zawierające m.in. omówienie płyty oraz biografie Witolda Rowickiego i Wandy Wiłkomirskiej opracowane przez wybitnego muzykologa Stanisława Dybowskiego. W materiałach zamieszczono także wybrane recenzje, które ukazały się w ówczesnej prasie oraz liczne zdjęcia archiwalne. Krótkiego komentarza do płyty udzieliła także sama Wanda Wiłkomirska. Nagrania zostały zremasterowane i zedytowane przez znakomitych reżyserów dźwięku, laureatów Grammy Award 2013: Aleksandrę Nagórko i Andrzeja Sasina (CD Accord).

Płyta jest pierwszą z cyklu „Warsaw Philharmonic Archives”. Kolekcję tę stanowić będą archiwalne nagrania historycznych koncertów w Filharmonii Narodowej, poddane rekonstrukcji dźwiękowej. Unikatowy zbiór ukaże różnobarwne oblicza Filharmonii, przedstawi jej szeroki repertuar oraz wybitnych polskich i zagranicznych wykonawców od 1955 roku.

Oficjalna data premiery to 23 lutego 2015, jednak w Filharmonii Narodowej będzie można nabyć ją już na koncertach 20 i 21 lutego, czyli dokładnie w 60. rocznicę koncertu.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.