Polmic - FB


nasze patronaty

„Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną

TOSOd 5 maja do 21 czerwca 2019 roku potrwają „Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Rok 2019 został uznany rokiem Stanisława Moniuszki – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, utalentowanego pedagoga i żarliwego patrioty. Należyte uczczenie 200. rocznicy urodzin Moniuszki stało się ideą przewodnią wielu tegorocznych wydarzeń kulturalnych. Prezentacja dorobku Stanisława Moniuszki w interpretacji najlepszych wykonawców oraz promocja za granicą jego twórczości ukazanej w kontekście dzieł wybitnych kompozytorów XIX w. to główne cele tegorocznych działań prowadzonych na szeroką skalę w całej Polsce, między innymi w Toruniu.

„Dni Moniuszkowskie” organizowane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną rozpoczną się 5 maja recitalem fortepianowym, podczas którego litewska pianistka Neringa Valuntonyte wykona utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Clary Wieck Schumann oraz II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz. Finałowy koncert symfoniczny zatytułowano „Przeboje Moniuszki”. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona fragmenty arcydzieł operowych kompozytora, jego pieśni w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną oraz uwerturę Bajka. Poza wymienionymi wydarzeniami zaplanowano także koncerty i audycje dla dzieci, przemarsz ulicą Moniuszki, spektakl muzyczny i koncertową wersję opery Flis.

„Dni Moniuszkowskie” odbywać się będą w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://tos.art.pl/pl/static_218_394_DNI_MONIUSZKOWSKIE.html 

Warszawa | X Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

TW-ONJubileuszowa X edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie w dniach 6–11 maja 2019 roku.

Ten wyjątkowy dla Konkursu jubileusz zbiega się z obchodami 200. urodzin patrona Konkursu. Z tej okazji w dniu urodzin kompozytora, 5 maja 2019 roku, odbędzie się uroczysta Gala Otwarcia oraz koncert z udziałem laureatów poprzednich edycji. W ich wykonaniu usłyszymy fragmenty operowych arcydzieł Moniuszki i perły liryki wokalnej.

Do Jury Konkursu zaproszeni zostali wybitni artyści i śpiewacy, jak również managerowie czołowych światowych teatrów operowych: John Allison, Piotr Beczała, Jonathan Friend, Tobias Oliver Hasan, Boris Ignatov, Peter Mario Katona, Izabella Kłosińska, Robert Körner, Gianluca Macheda, Pål Christian Moe, Nicholas Payne, Alain Perroux, Ewa Podleś, Tobias Truniger i Evamaria Wieser.

Repertuar Konkursu obejmuje zarówno dziedzictwo Stanisława Moniuszki – wybitnego kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej, twórczość Fryderyka Chopina, jak i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w.: Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz, Henryka Czyża, Witolda Friemanna, Stefana Kisielewskiego, Szymona Laksa, Jerzego Lefelda, Jana Maklakiewicza, Tadeusza Maklakiewicza, Pawła Mykietyna, Stanisława Niewiadomskiego, Zygmunta Noskowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Edwarda Pałłasza, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Szeligowskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego.

Transmisję Gali Otwarcia oraz wszystkich etapów Konkursu można będzie oglądać na http://vod.teatrwielki.pl/ i https://operavision.eu/en 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konkursu https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/x-konkurs-moniuszkowski/ 

III Międzynarodowy Festiwal „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”

Kwidzynska WiosnaW dniach 24–28 kwietnia 2019 roku w kwidzyńskim Zamku odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Wszystkie koncerty będą miały miejsce w słynącym z doskonałej akustyki dormitorium.

„Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” to festiwal, który powstał z inicjatywy Iwony Glinki. Pochodząca z Kwidzyna flecistka, znana na scenach europejskich, współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego, ale także kształtowanie funkcji kulturalnych Kwidzyna. Ideą nadrzędną Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką.

W czasie festiwalu społeczność Kwidzyna usłyszy Kwartet Gdański oraz Bartosza Paprota w wyśmienitych utworach na gitarę. The Whoop Group zaprezentuje świeże brzmienie popularnych utworów muzyki klasycznej oraz nowych kompozycji w opracowaniu na kwartet saksofonowy. Zabrzmi też utwór saksofonisty i kompozytora Krzysztofa Koszowskiego Evolution of classical music. Festiwal zakończy 28 kwietnia występ Orkiestry Kameralnej Progress z solistami: Iwoną Glinką i Mirosławem Pachowiczem pod batutą Szymona Morusa. Ważnym punktem festiwalu jest premiera nowych transkrypcji dzieł Fryderyka Chopina na flet i orkiestrę smyczkową, które opracował założyciel fundacji Phasma-Music i wielokrotnie nagradzany kompozytor Michail Travlos.

W ramach Festiwalu odbędzie się Konkurs Muzykujących Dzieci i Młodzieży „Kwidzyn ma talent” oraz koncert charytatywny „Niewidomy dla Niewidomej”, z którego dochód będzie przeznaczony na leczenie oczu Magdaleny Mucha w klinice w Ufie (Rosja).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.phasma-music.com/projects/kwidzyn-music-spring/iii-kwidzyn-music-spring-international-festival-iii-miedzynarodowy-festiwal-kwidzynska-wiosna-muzyczna?pli=1 

Katowice | Vivat Academia!

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” jest organizatorem cyklu koncertów „Vivat Academia!” zapowiadającego Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Gościem wieczoru 25 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) będzie Jego Magnificencja prof. Władysław Szymański, pełniący godność Rektora od roku 2016.

Władysław Szymański jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie kształcił się w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. Od wielu lat, równolegle z działalnością pedagogiczną na macierzystej uczelni, prof. Władysław Szymański jest koncertującym organistą, jurorem konkursów organowych i kompozytorskich, organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki. Jest także autorem utworów organowych, kameralnych i wokalno-instrumentalnych, które otrzymywały wyróżnienia na konkursach kompozytorskich, oraz wielu publikacji na temat organów i muzyki organowej. W latach 2008–2016 sprawował funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Instrumentalnego.

W części koncertowej wieczoru prof. Władysław Szymański wystąpi wspólnie z dr hab. prof. AM Beatą Warykiewicz-Siwy, która jest absolwentką katowickiej Akademii Muzycznej, a obecnie prowadzi w niej klasę skrzypiec. Muzycy wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Johanna Pachelbela, Johanna Gottfrieda Walthera, Marii Theresii von Paradis, a także Jana Podbielskiego i Grażyny Bacewicz.

Wstęp na koncerty cyklu jest wolny.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

Katowice | Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

SilesiaW Roku Moniuszkowskim Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” świętuje 200. urodziny twórcy polskiej opery narodowej cyklem koncertów „Moniuszko od serca”. 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) wystąpią uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Tuż przed konkursowymi zmaganiami zaśpiewają młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w jubileuszowej edycji Konkursu. Przed wymagającym Jury wystąpią już w dniach 5–11 maja.

W kwietniowym koncercie, zorganizowanym przez „Silesię” we współpracy Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, weźmie udział troje artystów, którzy byli uczestnikami Akademii Operowej i realizowanego przez Teatr Wielki „Programu Kształcenia Młodych Talentów”. Karolina Makuła jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Jan Żądło ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem dr. Adama Szerszenia, a obecnie realizuje w macierzystej uczelni studia doktoranckie. Mateusz Hoedt kształcił się w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala, a w ostatnich latach w Akademii Operowej paryskiej Opery Narodowej. Wszyscy uczestnicy koncertu mogą już pochwalić się imponującymi osiągnięciami artystycznymi i nagrodami, które przyznano im na znaczących konkursach wokalnych.

W Katowicach przedstawią niektóre pozycje z konkursowego repertuaru, który w nawiązaniu do regulaminu Konkursu obejmuje nie tylko muzykę polską, ale również arie i pieśni ze światowej literatury wokalnej. Usłyszymy między innymi utwory Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego.

Bezpłatne wejściówki (od 15 kwietnia) dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

Kraków | III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” organizowany w formie koncertów połączonych z sesją naukową w dniach 23–27 kwietnia 2019 roku.

Przedsięwzięcie poświęcone jest wyłącznie formie kameralistyki, jaką jest duet fortepianowy – w wersji na cztery ręce, dwa fortepiany oraz w połączeniu z orkiestrą. Pomysłodawcą całego wydarzenia jest dr hab. Bartlomiej Kominek – Dyrektor Artystyczny Festiwalu. Ideą przewodnią Festiwalu i towarzyszącej mu konferencji naukowej będzie pokazanie różnych aspektów twórczości, związanych z duetem fortepianowym, oraz popularyzowanie repertuaru na ten skład kameralny.

W wykonaniu zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców usłyszymy dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, M. Ravela, S. Rachmaninowa, a także polskich twórców. Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska, wykona 5 walców Ignacego Friedmana, Sonatinę Romana Palestra, Kołysankę Romana Maciejewskiego i Divertimento w trzech „kawałkach” Jerzego Bauera. Chopin Piano Duo (zgrany duet zarówno na scenie, jak i w życiu Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) zaprezentuje Album Tatrzańskie Ignacego Jana Paderewskiego, Negro Spirituals Romana Maciejewskiego i, oczywiście, Grand Duo Concertant Fryderyka Chopina. Usłyszymy też takich mistrzów, jak na przykład Duo Turgeon, a podczas koncertu finałowego zagra Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu

Warszawa | Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu

POSI17 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w Wielką Środę w pięknej i adekwatnej scenerii barokowej Bazyliki św. Krzyża w Warszawie zabrzmi pierwotna wersja orkiestrowa arcydzieła Josepha Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A, a Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa poprowadzi dyrygent-legenda – Brytyjczyk Paul Esswood.

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, a także muzycznych opracowań, przede wszystkim oratoriów lub kantat. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii – od duchownego Don José Sáenz de Santa María z andaluzyjskiego Kadyksu. Kompozytor stworzył dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował też wersję oratoryjną. Podczas kwietniowego koncertu zabrzmi zaś pierwotna wersja orkiestrowa dzieła Haydna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/

Lublin | Moniuszko i wielka opera romantyczna

Fonie LublinaOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W programie znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Poznańscy kompozytorzy elektroakustyczni w Krakowie

GlospatPierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 

Kraków | Wiedeńczycy z Sinfoniettą Cracovią

SCPrzed nami kolejne spotkanie z wyjątkowym gościem wprost ze stolicy Austrii. W tegorocznej odsłonie cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” 14 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – oddział MNK (Rynek Główny 3) melomani będą mieli szansę spotkać się z Rainerem Honeckiem — koncertmistrzem legendarnych Filharmoników Wiedeńskich.

Gwiazda wieczoru Rainer Honeck to artysta ceniony za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku oraz wysublimowane interpretacje mozartowskie. Artysta zasiada w Radzie Programowo-Artystycznej Sinfonietty Cracovii. Gra na skrzypcach Stradivariusa ex-Hämmerle (1709). Podczas najbliższego koncertu krakowskiego Rainer Honeck wystąpi w podwójnej roli: skrzypka solisty prowadzącego orkiestrę od pulpitu koncertmistrza oraz dyrygenta. Maestro Honeck zabierze nas na wyprawę do Wiednia epoki klasyków.

W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wykona I koncert skrzypcowy C-dur austriackiego mistrza Josepha Haydna. Obcowanie z Wiedeńczykami będziemy kontynuować XIV Kwartetem smyczkowym cis-moll op. 131 Ludwiga van Beethovena – ostatnim i jednocześnie ulubionym kwartetem smyczkowym kompozytora. Na zakończenie – Verklärte Nacht, pierwszy poemat symfoniczny napisany na zespół kameralny i jedno z pierwszych ważnych dzieł dwudziestopięcioletniego modernisty, przedstawiciela drugiej szkoły wiedeńskiej Arnolda Schönberga.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Gdańsk | Akademia Muzyczna w Politechnice: Simon Laks – in between

Glapiak9 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Politechnice Gdańskiej (Gabriela Narutowicza 11/12) będzie miał miejsce koncert z cyklu „Akademia Muzyczna w Politechnice” w ramach projektu „Politechnika Otwarta”. Zabrzmi muzyka solowa i kameralna Szymona Laksa.

Szymon Laks był częścią całego pokolenia polskich kompozytorów, które w powodu hitlerowskiego reżimu oraz jego sojuszników zniknęło z kulturalnej mapy Europy, i to nie tylko z powodu żydowskiego, lecz także polskiego pochodzenia. Dwa lata spędzone w obozie Aushwitz-Birkenau, to czas wyrwany z życia młodego twórcy, będącego u szczytu sławy. Zarówno te dramatyczne doświadczenia jak i powrót do rzeczywistości oraz próba włączenia się w nurt kwitnącej muzycznej moderny wniosły wiele do jego muzyki, jednak nie one ją definiują. Jego życie zawieszone było pomiędzy obecnością a niebytem, pomiędzy dźwiękiem a słowem – dwoma przestrzeniami, które Szymon Laks darzył największą miłością.

Pod koniec grudnia 2018 roku nakładem wydawnictwa CDAccord ukazała się płyta Simon Laks – in between poświęcona w całości muzyce kompozytora. Podczas koncertu zabrzmią nagrane na płycie solowe i kameralne kompozycje Laksa w interpretacji pianistki Dominiki Glapiak i wyśmienitych kameralistów związanych z gdańskim środowiskiem artystycznym. Koncert promocyjny będzie także polską premierą koncertową zarejestrowanego na płycie Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Katowice | Mistrzowskie koncerty kameralne: Bomsori Kim i Rafał Blechacz

NOSPR2 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert sławnych wirtuozów: Bomsori Kim i Rafała Blechacza, którzy wykonają dzieła Mozarta, Fauré, Debussy’ego i Szymanowskiego.

Sonaty skrzypcowe komponował Mozart przez całe życie, pierwsze już w dzieciństwie. Sonata F-dur op. 2 Wolfganga Amadeusa Mozarta to przykład klasycznej formy złożonej z dynamicznego Allegra z elementami stylu brillante, delikatnie płynącego Andante i kokietującego wdziękiem Ronda. W szeregu znakomitych francuskich sonat skrzypcowych skomponowanych w II poł. XIX weku I Sonata A-dur op. 13 Gabriela Fauré zajmuje bezspornie ważne miejsce. Jest to najbardziej dzisiaj znany utwór kameralny Fauré, z miejsca też doceniony za swoją świeżość, typowo francuską powściągliwość w wyrazie emocji, a jednocześnie za romantyczny wyraz. Jedyna w dorobku Claude’a Debussy’ego Sonata na skrzypce i fortepian (1917) to ostatnie ukończone przez kompozytora dzieło i ewidentny zwrot ku neoklasycyzmowi, motywowany też względami patriotycznymi. Kompozytor zamierzał przywrócić do życia zapomniane cechy muzyki francuskiej.

Sonatę skrzypcową d-moll Szymanowski skomponował w 22. roku życia, 13 lat wcześniej niż analogiczne dzieło Debussy’ego. Świadczy ona o jego nieprzeciętnej inwencji i dynamicznie rozwijającym się warsztacie twórczym, stanowi też wyraźny zwiastun utworów późniejszych – słynnych Mitów oraz I Koncertu skrzypcowego.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

33. Warszawskie Spotkania Muzyczne: muzyka dawna – muzyka nowa

WSMTegoroczne Warszawskie Spotkania Muzyczne – jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę – odbędą się w dniach 11–17 maja 2019 roku.

Mieszkający w Warszawie miłośnicy muzyki, turyści, a także słuchaczy radiowi będą mieli możliwość usłyszeć oryginalne interpretacje ważnych dzieł muzyki dawnej oraz najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, w tym zamówione w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program Festiwalu obejmuje „Polski z Ukrainą koncert podwójny” z utworami polskich i ukraińskich kompozytorów współczesnych, koncert rodzinny „Aforyzjada – opera w puzzlach” wg scenariusza i z tekstami aforyzmów Krzysztofa Bilicy, koncert z muzyką dawną „Anonimy, Bach”, koncert piosenek autorstwa Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Knittla, Ryszarda Sielickiego, Adama Sławińskiego i innych w jazzowej aranżacji. Zabrzmią utwory takich współczesnych kompozytorów polskich, jak Moryto, Ptaszyńska, Bagiński, Bargielski, Błażejczyk, Gronau, Moss, Szalonek, Nawrocka, Kowalski, Majkusiak, Sielicki, Pokrzywińska, Żuchowski, Rydzewska, Kwapiński, Kwiecień-Długosz, Kubik. Na estradach koncertowych wystąpią: Orkiestra Kameralna „Wirtuozi Lwowa” pod dyr. Romana Rewakowicza, kwartet smyczkowy NeoQuartet, zespół wokalny Emotivo, zespół Concerto Polacco pod kierunkiem Marka Toporowskiego, harfistka Zuzanna Elster, sopranistka Anna Mikołajczyk i baryton Tomasz Rak, perkusista Leszek Lorent, fleciści Agata i Łukasz Długosz.

Wstęp na koncerty jest wolny! W dniach 16 i 17 maja obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w Zamku Królewskim na 1/2 godziny przed ich rozpoczęciem.

Organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl i www.facebook.com/warspotmuz 

Warszawa | Młodzi młodszym! Koncert najzdolniejszych młodych artystów

POSIPodczas koncertu 27 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC zaprezentują się młodzi, szczycący się wieloma sukcesami na prestiżowych konkurach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności.

Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe: Wolfganga Amadeusa Mozarta i Michała Spisaka. Klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych. Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r.

Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił puzonowi jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny, ale też możliwości wirtuozowskie obecne w żywym finale. Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka Koncert h‑moll.

Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Wajnberg w Polsce

WajnbergJonathan Plowright, jeden z najsłynniejszych adwokatów zapomnianych mistrzów polskiej muzyki romantycznej, będzie gościem koncertu Kwartetu Śląskiego, który odbędzie się w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 6 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00.

Tym razem artyści przypomną nieco zapomniane sylwetki twórców ubiegłego stulecia. Centralną postacią będzie Mieczysław Wajnberg, którego 100-lecie urodzin jest doskonałą okazją do tej muzycznej retrospekcji. Jak pisze dr hab. Marcin Trzęsiok, „w XI Kwartecie smyczkowym F-dur op. 89 (1966) ujawnia się wyraźnie jedna z cech naczelnych muzyki Mieczysława Wajnberga – powściągliwość. Świadczy o niej niespotykane użycie tłumików: aż dwie i pół (z czterech) części grane są w ten dyskretny sposób. Ponadto ekstensywne partie pizzicato także wzmacniają ów efekt. Jest to kwartet pełen ambiwalencji i suspensu, w którym ani rozpacz ani pocieszenie nie dochodzą w pełni do głosu”.

Obok XI Kwartetu smyczkowego Wajnberga zabrzmi Kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda, uznawanego jeszcze kilkadziesiąt lat temu za równego takim gigantom, jak Lutosławski, Penderecki czy Górecki. Koncert dopełni Kwintet fortepianowy c-moll Ignacego Friedmana, który cieszył się sławą jednego z największych pianistów XX wieku. Choć wychował się na krakowskim Podgórzu, to po latach światowej kariery wyemigrował w momencie wybuchu II wojny światowej do Australii, gdzie Sydney Conservatorium of Music do dziś przyznaje nagrodę kompozytorską jego imienia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1405/kwartet-slaski-jonathan-plowright-wajnberg-w-polsce