Polmic - FB


nasze patronaty

Znamy wyniki IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

MeakulturaSpośród blisko 200 zgłoszeń Jury organizowanego przez Fundację Meakultura Konkursu wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych.

Grand Prix ufundowaną przez Instytut Muzyki i Tańca otrzymał Rafał Wawrzyńczyk za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Nagrodę Główną w kategorii artykuł/felieton przyznano Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny"), a w kategorii recenzja/relacja – Karolinie Dąbek za tekst Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando") . Fundatorem Nagrody Głównej w obu kategoriach jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Wyróżnienie dla debiutanta ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał Przemysław Górecki za niepublikowany tekst Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz. Nagrodę Specjalną dla zagranicznego krytyka zdobył Dirk Wieschollek za tekst Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance") poświęcony twórczości Jagody Szmytki. Fundatorem rzeczowej Nagrody Specjalnej jest Instytut Adama Mickiewicza.

Nagrodę Specjalną Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał Adam Wiedemann za tekst Zachód słońca (dwutygodnik.com). Nagrodę Indywidualną Piotra Metza zdobyła Olga Drenda za tekst The Future Sound of Poland (tekst towarzyszący wystawie „140 uderzeń na minutę” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej).

Laureatom serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.konkurskropka.pl/wyniki 

Mrozy | Andrzej Jagodziński Trio: Chopin na Jazzowo

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy finałowy koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 2 grudnia 2018 roku o godz. 15.00.

Koncert wyjątkowy, bo wystąpią na nim światowej klasy muzycy jazzowi – Andrzej Jagodziński Trio. Założycielem zespołu jest artysta wszechstronny: waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu Złota Tarka w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu Andrzej Jagodziński gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu. Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy Chopin, Chopin Once More, Les Brillantes, Sonata b-moll), a także muzykę ludową (album Muzyka Polska). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na koncerty.

Podczas grudniowego przedsięwzięcia zabrzmią właśnie kompozycje Chopina w autorskich aranżacjach jazzowych Jagodzińskiego. Program ten, który odniósł ogromny sukces na całym świecie, zaprezentują: Andrzej Jagodziński (fortepian), Adam Cegielski (kontrabas) i Czesław Bartkowski (perkusja).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczecin | Konferencja Naukowa „W bieli i czerni. Muzyka fortepianowa przełomu XX i XXI wieku”

AS6 i 7 grudnia 2018 roku w Akademii Sztuki w Szczecinie odbędzie się konferencja naukowa „W bieli i czerni. Muzyka fortepianowa przełomu XX i XXI wieku”.

Celem projektu jest analiza zagadnień związanych z muzyką fortepianową przełomu XX i XXI wieku. Przewidywana jest część teoretyczna, której trzon stanowić będą wykłady współczesnych kompozytorów polskich oraz wybitnych wykonawców muzyki nowej, a także koncerty prezentujące od strony praktycznej różne aspekty omawianej problematyki. Zamierzeniem przedsięwzięcia jest stworzenie płaszczyzny do artystycznego i naukowego dialogu pomiędzy Akademią Sztuki i innymi ośrodkami artystyczno-naukowymi w Polsce, umożliwienie wymiany poglądów pomiędzy twórcami, wykonawcami, teoretykami i wszystkimi osobami interesującymi się zagadnieniami muzyki najnowszej oraz przyczynienie się do lepszego zrozumienia procesów zachodzących w tej dziedzinie sztuki.

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli: prof. Sławomir Czarnecki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), dr hab. prof. AM Magdalena Lisak (Akademia Muzyczna w Katowicach), dr hab. prof. AM Artur Kroschel (Akademia Muzyczna w Poznaniu), dr Anna Ignatowicz-Glińska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), dr Katarzyna Kwiecień-Długosz (Uniwersytet Zielonogórski), dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) i dr hab. Marcin Kopczyński (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy). Akademię Sztuki w Szczecinie reprezentować będą dr Alicja Delecka-Bury i dr Artur Cieślak, który wygłosi referat pt. Muzyka fortepianowa na lewą rękę – wyzwania i konsekwencje. Podczas koncertów zaprezentowane zostaną utwory fortepianowe oraz kameralne z istotnym udziałem fortepianu autorstwa Artura Cieślaka, Sławomira Czarneckiego, Ryszarda Gabrysia, Aleksandry Garbal, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Artura Kroschela, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Marcina Kopczyńskiego i Dariusza Przybylskiego. Odbędzie się również prawykonanie reb/el II (2018) na fortepian i elektronikę Aldony Nawrockiej. Konferencji towarzyszyć będzie wystawa prac Tomasza Hancia.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.akademiasztuki.eu/WEM/Action/Wydzial 

Komiczny balet „Don Kichot” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojDon Kichot, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu zespołu Teatru Bolszoj pojawi się na ekranach prawie 40 kin w listopadzie, grudniu i styczniu. W warszawskim Kinie Praha retransmisja odbędzie się 2 grudnia 2019 roku o godz. 16:00.

Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej temperamentu Kitri.

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego imperatorskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Płyta Anny Miernik „My Polish Reflection”

DUX10 grudnia 2018 roku odbędzie sie premiera najnowszej płyty pianistki Anny Miernik My Polish Reflection.

My Polish Reflection to album prezentujący kalejdoskop polskiej muzyki fortepianowej: od dzieł Chopina, przez Paderewskiego, Szymanowskiego, Tansmana, aż do współcześnie tworzącego Michała Papary (utwór napisany specjalnie na potrzeby płyty). Pianistka Anna Miernik kontynuuje swoją artystyczną misję, jaką jest promocja muzyki polskiej. W jej repertuarze znajduje się kilkadziesiąt dzieł polskich kompozytorów.

Projekt realizowany jest przez krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic (www.pianoclassic.pl), zajmujące się organizacją projektów kulturalnych w kraju i za granicą. Płyta została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Nagranie wydane jest przez wytwórnię fonograficzną DUX.

Płyta będzie dostępna od 10 grudnia 2018 roku w sklepach muzycznych, a także na stronie internetowej artystki www.annamiernik.com w zakładce CD.

Patronat medialny nad wydawnictwem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podkowa Leśna | XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Wokół Szymanowskiego – inspiracje, interpretacje

ZAiKSOd grudnia 2018 do marca 2019 roku potrwa XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje. Spotkania festiwalowe będą odbywać się w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku raz w miesiącu.

„Muzyka jest dla mnie najwyższą ze sztuk” – pisał Jarosław Iwaszkiewicz w Podróżach do Włoch. Twórczość literacka Gospodarza Stawiska, a także stała obecność muzyki w Domu Obojga – Anny i Jarosława w ciągu ich życia to najbardziej oczywiste potwierdzenie szczerości tego wyznania. Zwracanie uwagi na ważne procesy w historii muzyki, wskazywanie podobnych zjawisk w literaturze, akcentowanie szczególnych związków poezji i muzyki stanowiło główną ideę i cel powołania w 2000 roku Festiwalu „Muzyczne Konfrontacje”. Kontynuacja Festiwalu po 2015 roku jest możliwa dzięki włączeniu się w jego organizację Fundacji Spotkania Muzyczne, działającej przy Związku Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP objął honorowy patronat nad przedsięwzięciem.

Podczas tegorocznego Festiwalu prezentowane będą utwory kompozytorów od Szymanowskiego (postaci, jak wiadomo, szczególnie związanej z Iwaszkiewiczami i Stawiskiem) po współczesnych, których łączy mocne osadzenie w polskiej kulturze, a zarazem naturalne dążenie do wzbogacenia własnego języka o wartości uniwersalne. Program pierwszego koncertu składający się z utworów napisanych przez kompozytorów zapomnianych, dzisiaj odkrywanych, był prezentowany z wielkim powodzeniem w nowojorskiej Carnegie Hall w październiku br. XVIII „Muzyczne Konfrontacje” zakończy prezentacja książki Tomasza Lerskiego Warszawa Jarosława Iwaszkiewicza, spotkanie z jej autorem oraz koncert utworów współczesnych kompozytorów warszawskich.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska

Sinfonia VarsoviaOrkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertowy zatytułowany „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Podczas trzech spotkań (1.12.2018, 17.01.2019, 29.03.2019) zabrzmią prawykonania nowych kompozycji, a także utwory pokazujące szerszy kontekst podejmowanych tematów.

Czy muzyka jest oddźwiękiem rzeczywistości? A może raczej to sztuka wywołuje oddźwięk w świecie? Które wydarzenia ze świata rezonują najmocniej w świadomości współczesnych twórców? Przed każdym koncertem kompozytorzy oraz specjalni goście spotkają się z słuchaczami, aby opowiedzieć o swojej muzyce i o tym, na ile dzisiejszy świat wpływa na ich myślenie o sztuce i proces komponowania.

Na cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” złożą się trzy koncerty, które odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Usłyszeć będzie można m.in. utwory specjalnie zamówione przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Styczniowy koncert ukaże ponadto szerszy kontekst dla muzyki najnowszej, sięgając do twórczości Mieczysława Wajnberga, w 100-lecie jego urodzin.

Rozważania na temat czasu i muzyki rozpocznie podczas grudniowego koncertu o godz. 19:00 poemat symfoniczny Polonia Resurrecta Grzegorza Duchnowskiego, zainspirowany 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Odniesienia historyczne będą również podstawą narracyjną drugiego prawykonywanego dzieła – Time Capsule Macieja Zielińskiego. W tej kompozycji autor poprowadzi słuchaczy przez różne epoki historyczne, pokazując, jak zmieniał się sposób posługiwania się orkiestrą symfoniczną. Program dopełni I Symfonia Jana Duszyńskiego, absolwenta nowojorskiej Juilliard School, którego muzyka znana jest nie tylko z sal koncertowych, ale również z filmów np. Władysława Pasikowskiego – Pokłosie czy Jack Strong.

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Mrozy | Koncert orkiestry kameralnej Melanidis Orchestra

Czas sztukiSzósty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 25 listopada 2018 roku o godz. 15.00.

Podczas koncertu zagra orkiestra kameralna Melanidis Orchestra. Członkowie Orkiestry to wykwalifikowani muzycy klasyczni – absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wysokie umiejętności techniczne instrumentalistów, rozwijane podczas kilkunastoletniej edukacji pod okiem najlepszych profesorów, w połączeniu z zaangażowaniem emocjonalnym, charakterystycznym dla młodych orkiestr, tworzą zespół doskonałych muzyków, cechujący się elastycznością oraz otwartością na różnorodność stylów. Od początku istnienia Melanidis Orchestra ściśle współpracuje z kompozytorem muzyki filmowej Bartkiem Gliniakiem. W swoim dorobku zespół ma nagrania do siedmiu filmów pełnometrażowych produkcji polskiej i zagranicznej, jak również do filmów dokumentalnych niemalże w całości wypełnionych muzyką.

Program koncertu listopadowego będzie obejmował piękną muzykę barokową Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego. Zabrzmi również Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Maksymilian Grzesiak i Katarzyna Boniecka.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Elbląg | Nowy Rok z fenomenem wiolonczeli

EOK12 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się noworoczny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

VI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego przeszedł do historii jako konkurs Marcina Zdunika. Wiolonczelista zdominował wówczas rywalizację, zdobywając I nagrodę, tytuł Grand Prix oraz dziewięć innych nagród. Od tamtej pory wielokrotnie gościł w renomowanych salach koncertowych świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie czy Rudolfinum w Pradze. Nie unika jednak bardziej kameralnych występów, czemu da wyraz 12 stycznia, odwiedzając Salę Koncertową ZPSM. Wraz z nim i Elbląską Orkiestrą Kameralną melomani powitają 2019 rok, uczestnicząc w smyczkowej uczcie muzycznej.

W elbląskiej szkole muzycznej Marcin Zdunik wystąpi w towarzystwie Karoliny Nowotczyńskiej, na co dzień koncertmistrzyni EOK. Wspólnie zaprezentują Sinfonię Concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta, która stanowi szczytowe osiągnięcie austriackiego mistrza w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Grono występujących artystów uzupełni maestro Marek Moś, szef artystyczny elbląskich kameralistów. Wykonają oni również Adagio i fugę c-moll KV 546 tegoż klasyka wiedeńskiego.

Następnie melomani będą mogli wysłuchać Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Mieczysława Wajnberga, którą Marcin Zdunik nagrał z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Na zakończenie koncertu muzycy wykonają kompozycję łączącą żywioły Podhala z góralskim temperamentem – Orawę Wojciecha Kilara.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/nowy-rok-z-fenomenem-wiolonczeli 

Kwidzyn klasycznie dla Niepodległej

KwidzynFundacja Phasma-Music i Muzeum Zamkowe w Kwidzynie zapraszają na uroczysty koncert pt. „Kwidzyn klasycznie dla Niepodległej”, który odbędzie się 23 listopada 2018 roku na Zamku w Kwidzynie o godz. 19:00.

W koncercie wezmą udział flecistka Iwona Glinka i harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic. Artystki wykonają dzieła Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Macieja Małeckiego i Witolda Lutosławskiego. Ponadto odbędą się dwie premiery: Trilogy Michaila Travlosa i BallaDo – BallaRe Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – utwór napisany specjalnie na koncert, który powstał w ramach ministerialnego programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Trylogy Michaila Travlosa na flet altowy i harfę składa się z trzech części: Elegia, Lot orła i Ogród japoński. Kompozycja dedykowana jest wykonawczyniom.

Utwór Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej jest dialogiem prowadzonym między instrumentami o niezwykle bogatych możliwościach brzmieniowych, który przybiera różne rodzaje ekspresji. BallaDo – BallaRe z jednej strony odwołuje się do zastanej tradycji muzycznej, ale staje się także okazją do nowatorskiego spojrzenia na możliwości brzmieniowe fletu i harfy. Tytuł wskazuje na ważną rolę motywu czołowego utworu, którego punktem wyjścia są dwa dźwięki, a także na dwa dominujące charaktery, wokół których oscyluje ekspresja kompozycji: charakter balladowy, liryczny, nostalgiczny „BallaDo” oraz motoryczny, energiczny i taneczny „BallaRe”.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | 28. Portrety Kompozytorów

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza na 28. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 11–12 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Aleksandra Fredry 8) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Aleksandry Garbal i Moniki Kędziory.

Jakże niewyczerpana jest wyobraźnia kompozytorów. Z jednej strony Plaudens, Mulceo, cres-cere – fantazyjne tytuły dla pięknych kameralnych utworów Moniki Kędziory, a z drugiej – opowieści, które są niemal kontynuacją losów bohaterów wielkiego Moniuszki. Mamy grę z poezją, dramaty emigrantów i grę z historią. A także, oczywiście, talent i kompozytorski warsztat. I – jak zawsze na „Portretach” – znakomitych wykonawców.

11 grudnia zaprezentowane zostaną fragmenty z opery kameralnej Aleksandry Garbal  Polonica Rustica na 7 solistów. W wykonaniu wezmą udział: Anna Krasińska (sopran), Eugenia Rezler (kontralt), Jacek Szymański (tenor), Witold Żołądkiewicz (baryton), Adam Zarzycki (skrzypce), Piotr Hausenplas (wiolonczela), Ewa Skardowska (fortepian). Jest to dzieło wyjątkowe ze względu na nawiązanie do prawdziwej historii Ślaska i jego folkloru muzycznego, który kompozytorka zestawia z liryką wokalno-instrumentalną o ogromnym ładunku wyrazowym. Partie instrumentalne traktowane są wokalnie i podmiotowo. Ten sceniczny obraz muzyczny stanowi przykład twórczego połączenia wątku folklorystycznego, religijnego i patriotycznego.

12 grudnia w wykonaniu poznańskiego zespołu Sepia Ensemble zabrzmią kompozycje Moniki Kędziory: Modlitwa ślepego lunatyka na sopran solo do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, 7 miniatur na fortepian solo micro-nano-mos, Plaudens na flet solo, cres-cere na klarnet, wiolonczelę i fortepian oraz Mulceo na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian.

Zapraszamy wszystkich muzyki spragnionych i wszystkich muzyki ciekawych. Wiemy z doświadczenia, że to bardzo dobre połączenie.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Wielka gala urodzinowa

SCKrakowskie obchody Jubileuszu „Penderecki 85” zwieńczy wydarzenie szczególne: wielka Gala Urodzinowa Kraków Mistrzowi na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego, którą uświetni swoją obecnością sam Jubilat 24 listopada 2018 roku o godz. 20.00.

Ten wyjątkowy koncert zgromadzi iście doborową, międzynarodową obsadę, kreślącą ‒ w hołdzie Profesorowi Pendereckiemu ‒ symboliczny, muzyczny most pomiędzy Wiedniem i Krakowem. W przedsięwzięciu udział wezmą trzej wybitni, światowej sławy instrumentaliści zaprzyjaźnieni z Sinfoniettą Cracovią: flecista Walter Auer (pierwszy flecista Filharmonii Wiedeńskiej), klarnecista Daniel Ottensamer (pierwszy klarnecista Filharmonii Wiedeńskiej) oraz węgierski trębacz Gábor Boldoczki. Znakomitym zagranicznym gościom na scenie towarzyszyć będzie niezawodna Sinfonietta prowadzona przez Jurka Dybała.

W programie koncertu znajdzie się szereg znakomitych kompozycji Jubilata, m.in. porywające wirtuozowskie Koncerty: fletowy oraz klarnetowy, III Sinfonietta oraz fragmenty słynnej opery Ubu Król.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Warszawa | Koncert Orkiestry Dętej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

UMFC28 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert Orkiestry Dętej UMFC.

Pomysł utworzenia światowej klasy zespołu dętego i perkusyjnego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina wyszedł od prof. Mirosława Pokrzywińskiego (ówczesnego kierownika Katedry Instrumentów Dętych) i wiązał się z pragnieniem uświetnienia obchodów jubileuszu 40-lecia istnienia tej katedry. Pierwszy koncert orkiestry, poprowadzony przez Pawła Przytockiego, odbył się w 1998 roku. Z chwilą powołania prof. Jana Jeżewskiego na dyrektora zespołu orkiestra dęta rozpoczęła regularny udział w życiu koncertowym uczelni, podejmując współpracę ze specjalizującym się w tej dziedzinie dyrygentem Grzegorzem Mielimąką, a od 2013 roku – z Robertem Rumbelowem. Wśród niezwykle różnorodnych utworów wykonywanych przez orkiestrę znajdziemy wielkie dzieła mistrzów z całego świata oraz znakomite kompozycje współczesne. Rokrocznie wypełniona po brzegi Sala Koncertowa zaświadcza o wielkiej sympatii publiczności dla wspaniałych występów tego zespołu.

Wieczór muzyczny 28 listopada w Sali koncertowej UMFC otworzy Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego. Następnie zabrzmią utwory Richarda Straussa, Charlesa Gounoda, Bohuslava Martinů, Dariusa Milhauda, Johana de Meija. W programie znajdzie się również Polonez dla przyjaciół Macieja Małeckiego. Utwór powstał na zamówienie Orkiestry Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie, i łączy w sobie dwa hymny narodowe: Polski i Stanów Zjednoczonych. Ten stylistyczny zabieg jest symbolem przyjaźni łączącej oba państwa. Umieszczenie utworu w programie środowego koncertu ma szczególny wymiar, gdyż Orkiestrę poprowadzi amerykański dyrygent Robert W. Rumbelow – I dyrygent uniwersyteckiego zespołu.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 14 listopada 2018 roku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Festiwal „Górecki – Penderecki”

NOSPRW dniach 23 listopada – 6 grudnia 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się Festiwal „Górecki – Penderecki”.

Górecki i Penderecki to nazwiska, bez których nie sposób wyobrazić dziś sobie kart kulturowego dziedzictwa. Festiwal im poświęcony stanowi hołd, jaki pragną złożyć NOSPR oraz jej goście w 85. rocznicę urodzin kompozytorów. W kolejnych dniach festiwalu, rozpiętego pomiędzy szczęśliwymi datami ich przyjścia na świat, będziemy świadkami twórczej odysei wybrańców bogów.

W dorobku Góreckiego i Pendereckiego znalazły się niemal wszystkie muzyczne gatunki, z których wybrane zabrzmią podczas czternastu dni festiwalowych wydarzeń: od pieśni chóralnej, przez dzieła kameralne, aż po wielkie formy symfoniczne. Zaprezentowane zostaną również utwory mistrzów – pedagogów, czuwających nad rozwojem ich wielkich talentów (Szabelski, Malawski, Wiechowicz) oraz tych, dla których Górecki i Penderecki sami stali się niezastąpionymi przewodnikami wśród konstelacji twórczego uniwersum (Knapik, Krzanowski, Wnuk-Nazarowa, Nepelski).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu

PianoClassicStowarzyszenie Artystyczne PianoClassic zaprasza w grudniu 2018 roku i w marcu 2019 roku na koncerty w ramach projektu „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu”.

Projekt klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu” realizowany jest przez krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic przy współpracy z Fundacją Life&Art. Obie artystki zaangażowane są w promocję polskiej muzyki w kraju i za granicą. Chcą swoją misję realizować także w najbliższym otoczeniu. Celem ich najnowszego projektu jest zapoznanie uczniów szkół muzycznych I stopnia z muzyką kameralną kompozytorów polskich.

Wydarzenie odbywać się będzie w grudniu 2018 i w marcu 2019 roku w szkołach muzycznych w Domosławicach (04.12.18), Korzennej (06.12.18), Lubaczowie (11.12.18), Skawinie (marzec 2019) i w Wadowicach (marzec 2019).

W programie zadania znalazły się kursy interpretatorskie dla uczniów, wykład wprowadzający w świat muzyki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem roli klarnetu i fortepianu, wystawa klarnetów wraz z akcesoriami oraz wykład na temat pielęgnacji klarnetu przeprowadzony przez Tomasza Cyzowskiego – pracownika renomowanego Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany. Finałem każdego dnia projektu w danej szkole jest koncert z muzyką polską w wykonaniu duetu – klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.pianoclassic.pl