Polmic - FB


patronaty

Szczecin | 26 kwietnia rusza IV edycja festiwalu Szczecin Classic

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICW IV Szczecin Classic – największym festiwalu muzyki klasycznej na Pomorzu Zachodnim – oraz kursach muzycznych Szczecin Classic Academy w dniach 26 kwietnia – 3 maja 2022 roku udział wezmą światowej sławy muzycy. Tegoroczna edycja Festiwalu, dedykowana muzyce polskiej XX i XXI wieku, wybrzmi pod hasłem „z klassą”!

Gośćmi Festiwalu będą: koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej – Daniel Stabrawa, liderka Szymanowski Quartet – Agata Szymczewska, Emanuel Salvador – koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra; Tomasz Tomaszewski – Profesor skrzypiec UDK w Berlinie; Konstantin Heidrich – profesor wiolonczeli UDK w Berlinie; wiolonczelista i dyrygent Adam Klocek, laureat Grammy; Andriy Viytovych – profesor altówki w Akademii Muzycznej w Londynie oraz znakomity pianista Michał Francuz. W ramach projektu działalność zainauguruje Polish piano quartet.

Czytaj więcej: Szczecin | 26 kwietnia rusza IV edycja festiwalu Szczecin Classic

Wrocław | 33. Musica Polonica Nova

NFMProgram 33. edycji festiwalu Musica Polonica Nova w dniach 25–29 maja w NFM będzie odnosić się do otaczającej nas rzeczywistości – na nowo definiować, czym jest muzyka i wyznaczać nowe drogi twórczości artystycznej. Festiwal w roku 2022 będzie przebiegać pod hasłem „daCamera”.

Festiwal potrwa pięć dni, podczas których odbędzie się siedem koncertów – nie tylko w salach koncertowych, ale też w przestrzeniach foyer Narodowego Forum Muzyki. Planowane są również wydarzenia towarzyszące, takie jak spotkania z twórcami, improwizacyjna scena „po godzinach” oraz instalacja – koncert realizowany wspólnie z BWA w przestrzeni galeryjnej.

Codziennie będziemy świadkami premier dzieł polskich twórców! Utwory G. Pstrokońskiej-Nawratil, S. Wojciechowskiego, S. Kupczaka, E. Trębacz, A. Porębskiego, J. Krzewińskiego i A. Sowy powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zamówienie Pasji M. Ryczka dofinansowano ze środków pochodzących ze stypendium Miasta Wrocławia. Utwór Denuo T. Skweresa został dofinansowany z funduszy SKE Austromechana. Zamówienie utworu Inner Voyage G. Pieńka dofinansowano ze środków AKM / austro mechana.

Czytaj więcej: Wrocław | 33. Musica Polonica Nova

Wrocław | Na początek i koniec czasu

NFMPodczas koncertu 21 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w NFM z udziałem wybitnych instrumentalistów – Annelien Van Wauwe, Radosława Pujanka, Benedicta Klöcknera oraz José Gallarda – zabrzmią dwa wyjątkowe kwartety autorstwa Zygmunta Krauze i Oliviera Messiaena. Dzieła związane z głębokimi osobistymi przeżyciami zajmują szczególne miejsce zarówno życiorysach kompozytorów, jak i całej historii muzyki.

Quatuor pour la naissance na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian powstał w szczególnych okolicznościach – jego skomponowanie zainspirowane zostało narodzinami syna Zygmunta Krauze. Premiera dzieła, charakteryzującego się rozmaitymi ekspresyjnymi zwrotami oraz romantyczną poetyką, odbyła się w 1985 roku w Paryżu. Od tamtego czasu często pojawia się w repertuarze obok powstałego ponad czterdzieści lat wcześniej Kwartetu na koniec czasu Messiaena.

Quatuor pour la fin du temps należy do najwspanialszych dzieł muzycznych XX wieku, a zarazem stanowi jedno z najważniejszych kompozytorskich dokonań Messiaena. Artysta skomponował kwartet zimą na przełomie 1940 i 1941 roku, będąc osadzonym w niemieckim obozie Stalag VIII A w Görlitz. Partytura utrzymanego w mistycznym charakterze dzieła miała zawierać inskrypcję samego autora, który sygnował ją słowami: „Pamięci Anioła Apokalipsy, który wznosi ramię ku niebiosom, mówiąc »Nie będzie już czasu«”. Krytyk muzyczny Alex Ross określił dzieło w następujący sposób: „Czasem muzyka współczesna jest tak piękna, że ludzie, słysząc ją, wpadają w bezgraniczny zachwyt. Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, ze swymi wspaniałymi, śpiewnymi liniami melodycznymi i łagodnie dźwięczącymi akordami – ilekroć jest wykonywany – sprawia, że czas się zatrzymuje”.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Guthman, Skoryk i Grieg

POSI

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 29 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Kolejną w tym sezonie wyczekiwaną prapremierą nowego dzieła z udziałem Orkiestry będzie Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną Gary’ego Guthmana – dzieło powstało w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Gary Guthman to pochodzący ze Stanów Zjednoczonych sławny kompozytor, pedagog, uznawany za jednego z najbardziej cenionych trębaczy jazzowych. Jego nowy koncert zgodnie z tradycją gatunku jest trzyczęściowy (Maxim / Essence / Passage), lecz jego wewnętrzna budowa traktowana jest ze swobodą – do głosu dochodzą ciekawe poszukiwania nowego języka harmonicznego, a także elementy stylizacji, w których odnajdziemy echa muzyki złotej epoki Hollywoodu oraz jazzowych quasi-improwizacji, powierzonych solowemu fletowi. Jego partię wykona Łukasz Długosz, należący do najbardziej wszechstronnych i cenionych flecistów swego pokolenia.

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Guthman, Skoryk i Grieg

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Bruch, Skoryk i Brahms

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POSI23 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona dzieła Maxa Brucha, Myroslava Skoryka i Johannesa Brahmsa. Za dyrygenckim pulpitem stanie Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. W roli solistów wystąpi jeden z najsławniejszych polskich duetów fortepianowych – Chopin Piano Duo, czyli pianiści Anna Boczar i Bartłomiej Kominek.

W tych tragicznych dniach wojny w centrum Europy koncert rozpocznie hymn państwowy Szcze ne wmerła Ukrajiny i sława, i wola. Zabrzmi też wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Myroslava Skoryka.

Piękne, późne dzieło Brucha, Koncert as-moll na dwa fortepiany, pełen jest dramatyzmu i emocjonalnych uniesień. Zespół Chopin Piano Duo w 2015 roku dokonał polskiego prawykonania tego koncertu (z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, pod dyrekcją Daniela Smitha).

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Bruch, Skoryk i Brahms

Wrocław | Avner Biron & Israel Camerata Jerusalem

NFMW programie koncertu Israel Camerata Jerusalem pod dyrekcją Avnera Birona 7 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki znalazły się dzieła skomponowane przez klasyków wiedeńskich oraz te bliższe współczesności – powstałe w XX wieku – autorstwa Krzysztofa Pendereckiego i izraelskiego twórcy Menachema Wiesenberga. Wraz z muzykami orkiestry kameralnej na estradzie wystąpi także Szymon Nehring – zwycięzca prestiżowego Międzynarodowego Mistrzowskiego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina 2017 w Tel Awiwie.

Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego to monumentalna kompozycja o wyjątkowym znaczeniu tak dla jego twórczości, jak i dla historii muzyki polskiej ogółem. Utwór powstawał przez wiele lat, w trudnym dla Polski czasie, począwszy od lat osiemdziesiątych XX wieku. Podczas koncertu zabrzmi jedna ze słynniejszych części dzieła – Chaconne. Kompozytor wykorzystał fragmenty łacińskich tekstów liturgicznych mszy żałobnej, a także nawiązał do dzieł mieszczących się w ramach owego gatunku stworzonych przez takich twórców, jak Orlando di Lasso, Giuseppe Verdi czy Wolfgang Amadeus Mozart. Koncert fortepianowy d-moll nr 20 jego autorstwa, który zabrzmi tego wieczoru w wykonaniu Nehringa, jest jedną z bardziej popularnych kompozycji spośród obfitej twórczości koncertowej Mozarta.

Podczas koncertu muzycy przybliżą również An Overture for Strings – Homage to Mendelssohn – dzieło jednego z wiodących izraelskich kompozytorów Menachema Wiesenberga, odznaczające się dynamicznym charakterem, będące zarazem swoistym hołdem dla jednego z twórców romantyzmu – Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. Jako ostatnie zabrzmią dźwięki IV Symfonii B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Wrocław | Requiem. Koncert pamięci Krzysztofa Pendereckiego

NFMW marcu tego roku minęły dwa lata od śmierci jednego z największych polskich kompozytorów, Maestro Krzysztofa Pendereckiego. Zwany klasykiem awangardy twórca zapisał się na kartach historii głównie jako wybitny kompozytor, ale też jako dyrygent i pedagog. Koncert 8 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki, podczas którego muzycy wykonają dzieła Maurice'a Ravela, Valentyna Sylvestrova oraz Maurice’a Duruflégo, będzie hołdem dla autora Pasji według św. Łukasza.

Nagrobek Couperina Maurice’a Ravela to w istocie suita mająca stanowić hommage dla twórczości wielkiego francuskiego klawesynisty François Couperina. Jej pierwotna wersja powstała w 1917 roku, na fali ponownego zainteresowania osiemnastowieczną literaturą klawesynową i przeznaczona została na fortepian. Dwa lata później Ravel, znany z mistrzowskich instrumentacji, skomponował także wersję dzieła na orkiestrę. Każda z jego części poświęcona została przyjaciołom kompozytora, którzy polegli podczas I wojny światowej.

Tego wieczoru zabrzmi także VII Symfonia Valentyna Sylvestrova – słynnego współczesnej kompozytora ukraińskiego. Jego zainteresowania na przestrzeni lat koncentrowały się wokół kierunków awangardowych, z uwzględnieniem dodekafonii czy aleatoryzmu, których stał się znaczącym przedstawicielem, poczynając od lat sześćdziesiątych dwudziestego stulecia.

Koncert zwieńczą dźwięki napisanego w 1947 roku monumentalnego Requiem op. 9 francuskiego kompozytora i organisty Maurice’a Duruflégo. Do dziś utwór ten uznaje się za arcydzieło gatunku i często przyrównuje się do słynnego Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré.

Dzieła zaprezentują: Polski Narodowy Chór Młodzieżowy (kierownictwo artystyczne Agnieszka Franków-Żelazny) i NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Pascala Rophé.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Katowice | Festiwal Katowice Kultura Natura 2022

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPRDługo wyczekiwane muzyczne święto – Festiwal Katowice Kultura Natura – zbliża się wielkimi krokami. Program tegorocznej odsłony Festiwalu osnuty jest wokół tematu „Podróż”. W środku maja (12-20.05.2022) będziemy przyglądać się, jak muzyczne podróże nas odmieniają, co w nas poruszają i dokąd prowadzą.

Tegoroczny program Festiwalu Katowice Kultura Natura związany jest z tematem podróży w różnych ujęciach. Zabrzmi muzyka, która towarzyszy dalekim wyprawom, jest inspirowana różnorodnością i wspaniałością świata, jak również muzyczne zapisy filozoficzno-medytacyjnych podróży wewnętrznych.

Udamy się na mistyczne spotkanie z grupą Wirujących Derwiszy z Damaszku, posłuchamy projektu Pieśni wygnania, pieśni mądrości armeńskiego zespołu The Naghash Ensemble, a także muzyki solowej i symfonicznej z różnych zakątków świata.

Festiwal zainauguruje jeden z największych podróżniczych hitów: IX Symfonia e-moll „Z nowego świata" Antonína Dvořáka, którą zadyryguje doskonale znana publiczności NOSPR Marin Alsop. Usłyszymy również Uwerturę na orkiestrę Grażyny Bacewicz (12.05). Na zakończenie festiwalu zabrzmi natomiast słynny Koncert skrzypcowy Johannesa Brahmsa, którego karkołomne pasaże wydobędzie ze swojego stradivariusa Frank Peter Zimmermann.

Iwona Sobczyk

Więcej informacji na stronie www.nospr.org.pl  

Gdańsk | II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem

POLMICW dniach 11-13 kwietnia 2022 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem organizowany przez Międzywydziałową Katedrę Akompaniamentu uczelni.

Konkurs jest dedykowany uczniom szkół muzycznych II stopnia oraz studentom i absolwentom uczelni muzycznych w Polsce. Jest to trzecia edycja tego wydarzenia. Konkurs został zorganizowany po raz pierwszy w 2016 roku jako I Gdański Konkurs Pianistów Kameralistów. Kolejny odbył się w 2018 roku już pod obecną nazwą. Następna edycja, planowana w roku 2020, nie została zorganizowana z uwagi na pandemię SARS–CoV–2.

Konkurs jest jednoetapowy, przeprowadzany w dwóch kategoriach wiekowych. Daje szansę prezentacji duetów, w których składzie musi być pianista wraz z innym instrumentalistą (wyłącza się udział duetów fortepianowych na cztery ręce lub dwa fortepiany) lub wokalistą. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności, a na zakończenie wydarzenia odbędzie się Koncert Laureatów dla laureatów pierwszych nagród.

Przewidziane są nagrody pieniężne dla zdobywców I, II i III miejsca w obu grupach wiekowych. Pula nagród wynosi 26 500 PLN. Sześcioosobowe Jury oceniające składa się z wybitnych artystów i pedagogów polskich uczelni muzycznych. Są nimi: prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk – przewodnicząca, prof. dr hab. Maria Szwajger-Kułakowska, prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Hanna Holeksa i dr hab. Urszula Janik. Dla transparentności wyników, w Konkursie nie mogą brać udziału uczniowie i studenci jurorów.

Wstęp na przesłuchania oraz koncert laureatów jest wolny!

Konkurs odbędzie się pod patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz, Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka oraz JM Rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. dr. hab. Ryszarda Minkiewicza. Partnerem wydarzenia jest Yamaha Europe. Wsparcia sponsorskiego udzieliła firma ARPI Reklamy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-duetow-z-fortepianem,674 

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Artur Rozmysłowicz

NOSPR9 kwietnia 2022 o godz. 18.00 na zaproszenie Kwartetu Śląskiego Artur Rozmysłowicz, prowadzący grupy altówek Orkiestry Symfonicznej NFM i członek Lutoslawski Quartet, wystąpi w ramach w cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”. W siedzibie NOSPR zabrzmią Kwintet smyczkowy C-dur op. 29 Ludwiga van Beethovena i Relief IX „Szkocki” Andrzeja Krzanowskiego na kwartet smyczkowy i taśmę.

Beethoven był ulubionym kompozytorem Andrzeja Krzanowskiego. Jak twierdzi jego żona Grażyna, z partyturami jego symfonii prawie się nie rozstawał.

W swoim Kwintecie smyczkowym (z dwiema altówkami) Beethoven podąża śladem W. A. Mozarta, który ten gatunek wyniósł na wyżyny (zamykał ubiegły sezon Kwintet g-moll KV 516). Beethoven po napisaniu swojego op. 18, czyli cyklu pierwszych sześciu kwartetów smyczkowych, z którymi borykał się aż 18 miesięcy, sięga po większy skład smyczkowy „symfonizując” brzmienie zespołu kameralnego, jednocześnie dążąc do samodzielności wszystkich głosów. Rozległość brzmienia (czasem aż pięć oktaw) wskazuje drogę Beethovenowi do Kwartetów „Razumowskich” z op. 59.

Po takiej „prawie symfonii” Relief IX „Szkocki” Andrzeja Krzanowskiego wyda się słuchaczowi utworem o bardzo onirycznym brzmieniu. Warstwa taśmy komputerowej wprowadza odbiorcę w „muzykę sfer niebieskich”, gdzie być może Beethoven z Krzanowskim prowadzą ze sobą dysputy…?

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Dvořák, Vanhal i Skoryk

POLMICDyrygentem koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 9 kwietnia o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie kompozytor i dyrygent Rafał Janiak. W roli solisty wystąpi węgierski wirtuoz kontrabasu Zsolt Fejérvári, lider basowej grupy m.in. w Budapest Festival Orchestra i w Orchestre de la Suisse Romande, który prezentuje i nagrywa wiele zapomnianych pozycji kontrabasowej literatury.

Kontrabas to instrument nieodzowny w orkiestrze, tworzący fondamento (takim właśnie mianem nazywano często basową linię w barokowych partyturach) dla brzmienia smyczkowego kwintetu. Rzadko powierzano mu muzykę solową, dopiero zwłaszcza wybitni wirtuozi XIX wieku zwrócili uwagę na szerokie spektrum możliwości tego instrumentu. Jednym z pierwszych autorów oryginalnych koncertów kontrabasowych był czeski kompozytor Jan Křtitel Vaňhal (Johann Baptist Wanhal). Właśnie jego Koncert Es-dur przypomni Zsolt Fejérvári.

Ósma Symfonia wielkiego Czecha Antonína Dvořáka to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Utwór powstał dla uczczenia wyboru kompozytora do grona członków prestiżowej Akademii Nauki, Literatury i Sztuki. Usłyszymy również tego wieczoru jego programową uwerturę Karnawał z symfonicznego tryptyku Natura, życie i miłość.

W tych tragicznych dniach wojny koncert rozpocznie hymn państwowy Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola, którego słowa (ich autorem jest Pawło Czubynski) stanowią zamierzone nawiązanie do incipitu Mazurka Dąbrowskiego. Zabrzmi również wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Myrosława Skoryka.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

57. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

NFM„Niebezpiecznie związki” – pod tym mottem we Wrocławiu oraz w miastach Dolnego Śląska odbywać się będą koncerty 57. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, w dniach 9–18 września 2022.

Tytuł tegorocznej edycji festiwalu jest niezwykle aktualny i nabiera nowych znaczeń w obecnych realiach. Nawiązuje jednak przede wszystkim do słynnej powieści Pierre’a Choderlosa de Laclosa Niebezpieczne związki.

Wratislavia Cantans powstała jako festiwal oratoryjny, dlatego podczas pierwszego i ostatniego koncertu zabrzmią oratoria. Napisane przez Emilia de’ Cavalieriego na samym początku XVII stulecia Rappresentatione di anima et di corpo można uznać za pierwsze w historii muzyki oratorium, w którym poza samą muzyką, poza wysublimowaną sztuką recitar cantando, jest obecny również wymiar polityczny i religijny. Wymiar nie tylko czysto estetyczny ma również oratorium San Giovanni Battista Alessandra Stradelli poświęcone historii Jana Chrzciciela, który wskutek spisku żony Heroda, Herodiady, został ścięty. Jako ostatnie zabrzmi oratorium ukraińskiego kompozytora Ołeksandra Szymko Wyraj.

Tegoroczny festiwal to również – zgodnie z wieloletnią tradycją – prawykonanie. Tym razem zabrzmi VIII Symfonia Pawła Łukaszewskiego, jednego z najpopularniejszych żyjących kompozytorów polskich.

Czytaj więcej: 57. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

Katowice | „Solidarni z Ukrainą": recital harfowy Veroniki Lemishenko

POLMICKolejny koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod hasłem „Solidarni z Ukrainą" odbędzie się 26 marca 2022 o godz. 20.00. W sali kameralnej Filharmonii Śląskiej wystąpi znakomita harfistka Veronika Lemishenko.

Veronika Lemishenko jest dyrektorką artystyczną Konkursu i Festiwalu Glowing Harp, organizowanego w Charkowie, członkinią Rady Dyrektorów Światowego Kongresu Harfowego. Artystka ta występowała na licznych międzynarodowych festiwalach, w tym podczas La Folle Journée i Camac Festival we Francji, HarpMasters Festspiele w Szwajcarii, Lisboa Harp Seminar w Portugalii i wielu innych. Jest także laureatką międzynarodowych konkursów harfowych we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Czechach, Bułgarii, Rosji, Grecji i Singapurze.

W jej wykonaniu zabrzmią dzieła Domenica Scarlattiego, Vasyla Barvinsky’ego, Myroslava Skoryka, Auguste’a Duranda, Paula Pattersona, Felixa Godefroida, a także Parafraza Ukraińskiego Hymnu Narodowego autorstwa Aldony Poczwardowskiej.

Koncert połączony będzie ze zbiórką środków na rzecz ofiar wojny w Ukrainie, prowadzoną przez wolontariuszy Stowarzyszenia Pokolenie w Katowicach.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/recital-harfowy-veroniki-lemishenko-solidarni-z-ukraina/ 

Niecałe 100 dni pozostało do rozpoczęcia zgłoszeń na II Konkurs Szymanowskiego w kategorii Kompozycja!

NOSPRNiespełna 100 dni pozostało do rozpoczęcia naboru partytur na Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego w kategorii Kompozycja! Druga edycja konkursu otworzy przed uczestnikami jeszcze więcej możliwości. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzców czeka szansa, by nadać swojej karierze rozpędu. Kompozytorzy będą mogli zgłaszać swoje utwory od 1 lipca aż do 30 września 2022!

Konkurs Szymanowskiego to wyjątkowa szansa dla młodych artystów z całego świata. Dla kompozytorów to okazja, by zaprezentować swoje prace jury, złożonemu z wybitnych osobowości świata muzyki, zawalczyć o pulę nagród w wysokości €27.000 i zaistnieć na arenie międzynarodowej. Zwycięskie kompozycje zostaną włączone w repertuar konkursu wykonawczego, wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz nagrane na płycie.

Prace oceniane będą dwuetapowo. W pierwszym etapie oceniać partytury będzie komisja kwalifikacyjna złożona z kompozytorów oraz wykonawców, wśród których znajdą się eksperci w zakresie współczesnych technik wykonawczych. To oni zdecydują, które utwory trafią pod obrady pięcioosobowego jury głównego, którego pracom przewodniczyć będzie włoski kompozytor i organista Francesco Filidei. Obok niego w jury znajdą się Agata Zubel, Daniel Cichy, a także wiodący europejscy twórcy – holenderska kompozytorka i poetka Rozalie Hirs i pochodzący z Francji Yann Robin.

Do konkursu mogą przystąpić twórcy z całego świata, którzy nie ukończyli 40. roku życia. Utwory można zgłaszać w jednej z czterech dyscyplin: fortepian, skrzypce (solo lub z fortepianem), głos (solo lub z fortepianem) lub kwartet smyczkowy. Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jeden utwór, zwiększając swoją szansę na zwycięstwo. Utwory przeznaczone na głos mogą wykorzystywać tekst w dowolnie wybranym przez kompozytora języku.

Zgłoszenia do konkursu kompozytorskiego przyjmowane będą od 1 lipca do 30 września 2022 za pośrednictwem internetowego formularza rekrutacyjnego, który zostanie uruchomiony na stronie www.szymanowski-competition.com 

Patronem medialnym Konkursu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Opole | Laureaci Konkursu Chopinowskiego

FOOstatniej jesieni oczy całego świata zwrócone były na Polskę i salę koncertową Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie odbywał się XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Laureaci Konkursu – Aimi Kobayashi, Martín García García, Kyōhei Sorita i Alexander Gadjiev – wystąpią w Filharmonii Opolskiej 29 i 30 marca 2022 o godz. 19.00. Towarzyszyć solistom będzie Orkiestra Filharmonii pod batutą Przemysława Neumanna.

Już sam udział w tym Konkursie jest dla młodych pianistów wielką nobilitacją, a tytuł laureata otwiera przed najlepszymi najważniejsze drzwi muzycznego świata, właściwie – zmienia ich życie. Filharmonia Opolska – będąc jednym z przystanków w koncertowej trasie czworga wyróżnionych artystów – również staje się częścią tej zmiany.

Dwa wieczory wypełni oczywiście muzyka Fryderyka Chopina, a każdy z koncertów patrona Konkursu (I Koncert e-moll i II Koncert f-moll) będzie można usłyszeć dzień po dniu, w dwóch wykonaniach.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/