Polmic - FB


nasze patronaty

Opole | Metropolis Piano Quartet

POLMICPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 maja 2022 roku o godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Opolskiej wystąpi Metropolis Piano Quartet. Czwórkę przyjaciół, na co dzień związanych z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz katowicką Akademią Muzyczną, połączyło zamiłowanie do muzyki kameralnej i potrzeba podejmowania nowych, artystycznych wyzwań. W ich interpretacji usłyszymy utwory Aleksandra Tansmana i Johannesa Brahmsa.

Podczas koncertu zabrzmi Suite-Divertissement na kwartet fortepianowy Aleksandra Tansmana, który stał się współtwórcą neoklasycyzmu w muzyce światowej i pierwszym reprezentantem tego nurtu w muzyce polskiej. Jego suita powstała w 1929 roku, a prace nad nią prawdopodobnie trwały podczas drugiego tourneé koncertowego kompozytora po Stanach Zjednoczonych.

Bardzo mocno przywiązany do tradycji Johannes Brahms uchodził wręcz za „romantycznego konserwatystę”. Znany z wielkich dzieł symfonicznych kompozytor cenił równie wysoko muzykę kameralną. Jego I Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 jest jednym z trzech utworów przeznaczonych na ten skład wykonawczy. Przepełniona dramatyzmem i wielkimi emocjami czteroczęściowa kompozycja jako jedna z pierwszych przedstawia dojrzały styl kompozytora.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 

Poznań i Zielona Góra | Jubilaeus – Circolazioni – Schluss

POLMICPatronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego po raz czwarty organizuje koncerty poświęcone twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Najnowsze utwory wykładowców Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego zabrzmią 7 maja o godz. 18.00 w Akademickim Teatrze Muzycznym „Olimpia” w Poznaniu oraz 10 maja 2022 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej.

POLMIC

Wiosenne koncerty obejmują kompozycje Barbary Kaszuby, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Juliusza Karcza, Artura Kroschela, Stanisława Leśniewskiego i Janusza Stalmierskiego, inspirowane aktualnymi wydarzeniami, w tym jubileuszem 800-lecia miasta Zielonej Góry. Wszystkie utwory, które przeznaczone są na trio stroikowe, zaprezentuje zielonogórski zespół Reed Connection Trio w składzie: Michał Mogiła (obój), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Rafał Dołęga (fagot).

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Związek Kompozytorów Polskich.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Dodatkowe informacje:

https://amuz.edu.pl/event/koncert-muzyki-wspolczesnej-w-wykonaniu-studentow-uniwersytetu-zielonogorskiego-7-05-2022/ 

http://www.imu.uz.zgora.pl/jubilaeus-circolazioni-schluss/ 

Katowice | NOSPR, Marta Gardolińska i Linus Roth

POLMICPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Udział w Poranku Symfonicznym NOSPR 8 maja 2022 o godz. 12.00 wezmą światowej sławy wykonawcy! Orkiestra pod dyrekcją Marty Gardolińskiej oraz skrzypek Linus Roth w roli solisty zaprezentują Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza i VII Symfonię d-moll op. 70 Antonína Dvořáka.

„Profesorowi Stanisławowi Barcewiczowi w dowód uwielbienia i wdzięczności” – dedykował swój Koncert skrzypcowy Karłowicz. Tragicznie zmarły kompozytor początkowo kształcił się w zakresie gry na skrzypcach; nie był jednak typem estradowym, a raczej chłonnym wiedzy i wszechstronnym młodzieńcem, który doskonale odnalazł się w kompozytorskim fachu. Wirtuozowski, acz niepozbawiony muzycznych walorów Koncert zaprezentowany został w Berlinie, Wiedniu i Warszawie, za każdym razem wywołując pozytywne reakcje publiczności, a oceny krytyków „(...) tak z sobą niezgodne, tak bezwzględnie zaprzeczają[ce] sobie, że człowiek mimo woli zapytuje siebie, czy w ogóle krytyka taka ma rację bytu”.

Dvořák wprawdzie nie zadedykował VII Symfonii Brahmsowi, pisał ją jednak będąc pod głębokim wpływem III Symfonii mistrza. Obawiał się, że nowe dzieło nie sprosta jego wymaganiom, co dziś wydaje się nieuzasadnione, bowiem przez wielu uważane jest za najdoskonalsze w dorobku kompozytora i – doceniane za subtelną głębię wyrazu, bogactwo melodyczne, orkiestrację i doskonałą konstrukcję formalną.

Łucja Siedlik

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-marta-gardolinska-linus-roth 

Warszawa | 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICKoncerty 36. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w dniach 15–20 maja 2022 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Kościele Ewangelicko-Reformowanym. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski.

Odbywający się co roku jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową jest pierwszym, który przyjął taką formułę.

W roku 2022 usłyszymy 7 prawykonań, w tym utwór zamówiony i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

16 maja zabrzmi zapomniana muzyka przedwojennego warszawskiego kompozytora Juliusza Wertheima, a także Tadeusza Paciorkiewicza i Wandy Landowskiej. W programie koncertu 17 maja „Per musicam ad astra” prof. Leszka Lorenta z towarzyszeniem Jana Gralli znajdą się utwory zmarłego niespodziewanie w zeszłym roku Marcina Błażewicza, a także Pawła Buczyńskiego, Adama Sławińskiego i debiutującej na festiwalu Marty Śniady. 18 maja odbędzie się wyjątkowe przedsięwzięcie, łączące w sposób organiczny muzykę baroku i współczesną twórczość muzyczną i literacką: zespół muzyki dawnej Il Tempo pod kierunkiem prof. Agaty Sapiechy zaprezentuje Sonaty Misteryjne Heinricha Bibera oraz prawykona Pięć Tajemnic Chwalebnych Różańca Anny Ignatowicz-Glińskiej i Mysteria Luminosa Rafała Janiaka.

Czytaj więcej: Warszawa | 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne

Katowice | „Muzyczne Dorożki” opanują plac przed NOSPR

NOSPRPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tegoroczny Festiwal Katowice Kultura Natura to nie tylko koncerty, ale także dodatkowe muzyczne atrakcje. Pierwsza z nich – interaktywne „Muzyczne Dorożki” – pojawią się na placu przed NOSPR już 7 maja! Będzie się można nimi bawić codziennie, aż do 15 maja 2022.

„Muzyczne Dorożki” to interaktywne zabawki dźwiękowe wymyślone przez Erwina Stache – muzyka, kompozytora i... inżyniera elektronika. Przypominają wózki, nie służą jednak do przewozu osób, tylko do tworzenia muzyki, eksperymentowania z dźwiękiem i aktywności na świeżym powietrzu. Każda dorożka odtwarza utwory na fortepian, marimbę czy inne instrumenty, ale gra tylko, jeśli jest w ruchu. A im szybciej się ją pcha, tym bardziej przyspiesza muzyka. Eksperymentować można grając utwory od tyłu, zapętlając wybrane fragmenty albo zestawiając dźwięki z kilku dorożek. Do wyboru, na ile tylko kondycja pozwoli.

Czytaj więcej: Katowice | „Muzyczne Dorożki” opanują plac przed NOSPR

Tarnowskie Góry | II Konkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej

POLMICPatronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 17–19 października 2022 roku Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza do udziału w II Konkursie klawesynowym im. Elżbiety Chojnackiej w Pałacu w Rybnej, który odbędzie w 5. rocznicę śmierci Patronki Konkursu – wybitnej interpretatorki muzyki współczesnej. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół muzycznych I i II st. oraz studentów studiów licencjackich. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 3 października 2022.

Celem Konkursu jest pielęgnowanie pamięci o Elżbiecie Chojnackiej, popularyzacja literatury klawesynowej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XX i XXI wieku i obowiązkowym utworem kompozytora polskiego, a także promocja klawesynu współczesnego z dźwigniami pedałowymi do zmian rejestrów. Jest to również okazja do wymiany doświadczeń między uczestnikami i pedagogami, przełamania barier w zakresie wykonawstwa muzyki XX i XXI wieku.

Uczestnicy będą mieli możliwość zaprezentowania programu na unikatowym klawesynie zbudowanym specjalnie dla Elżbiety Chojnackiej przez Anthony’ego Sideya, obecnie należącym do Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Fundatorem nagrody specjalnej (zestawu publikacji klawesynowych) za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz wydawnictwo Ars Musica.

Czytaj więcej: Tarnowskie Góry | II Konkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej

Elbląg | Elbląg Music Masterclass i Konkurs Młodego Wirtuoza

POLMICPatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Elbląg Music Masterclass powstało z myślą o młodych muzykach, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pod okiem znanych instrumentalistów i pedagogów z Polski i zza granicy. Jeśli kształcisz się lub jesteś absolwentem jednego z kierunku: skrzypce, altówka, wiolonczela, dyrygentura lub wraz z innymi muzykami tworzysz zespół kameralny, już teraz zapoznaj się z nową inicjatywą – Elbląg Music Masterclass i zgłoś swój udział w Kursach oraz „Konkursie Młodego Wirtuoza” do 31 maja 2022!

W dniach 1–10 lipca 2022 roku w Elblągu każdy z uczestników będzie mógł wziąć udział w indywidualnych lekcjach z profesorem na wybranym przez siebie kierunku. Kadrę pedagogiczną stanowić będą znani instrumentaliści i wykładowcy renomowanych uczelni, m.in. Marcin Zdunik (wiolonczela), Igor Petrushevski, Mariusz Patyra (skrzypce), Marek Czech (altówka), Anna Duczmal-Mróz (dyrygentura), Bogna Czerwińska-Szymula (zespoły kameralne). Elbląska Orkiestra Kameralna zorganizuje szereg różnorodnych wydarzeń dopasowanych specjalnie do potrzeb uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, studentów i absolwentów akademii muzycznych z Polski i zza granicy. Uczestnicy wezmą udział w kursach, warsztatach, wykładach, wystąpią podczas recitali i koncertów. EMM zapewnia młodym muzykom prestiżowy start ich indywidualnej działalności muzycznej oraz możliwość zaprezentowania swoich umiejętności szerokiemu gronu odbiorców dzięki zorganizowanemu w ramach EMM „Konkursu Młodego Wirtuoza”.

Czytaj więcej: Elbląg | Elbląg Music Masterclass i Konkurs Młodego Wirtuoza

Wrocław | Mistrz i Magdalena, czyli Herreweghe i Kožená w Narodowym Forum Muzyki

polmicPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Inspirujący i wybitni w swoich dziedzinach artyści wystąpią we Wrocławiu w Narodowym Forum Muzyki. 8 maja 2022 o godz. 18.00 znamienita czeska śpiewaczka Magdalena Kožená wykona partię mezzosopranu w Pieśni o ziemi – najbardziej osobistej kompozycji Gustava Mahlera. Sam mistrz wykonawstwa historycznego Philippe Herreweghe poprowadzi grającą na kopiach instrumentów pochodzących z epoki Orchestre des Champs-Élysées.

Świętujący 2 maja 75. urodziny maestro Herreweghe zainauguruje występem we Wrocławiu swoją jubileuszową trasę koncertową. Oprócz samego dyrygenta ważną rocznicę celebrować będzie również jego Orchestre des Champs-Élysées, która w tym roku obchodzi 30-lecie działalności. Philippe Herreweghe od ponad czterdziestu lat zajmuje się muzyką barokową. W czasie swojej artystycznej kariery był uczestnikiem rewolucji w podejściu do muzyki dawnej – od wyciągnięcia jej z wykonawczego niebytu w latach siedemdziesiątych po rozwinięcie trwającej do dziś mody na wykonanie dzieł na kopiach instrumentów pochodzących z epoki, w której żył dany kompozytor.

Czytaj więcej: Wrocław | Mistrz i Magdalena, czyli Herreweghe i Kožená w Narodowym Forum Muzyki

Kraków | VI Międzynarodowy Festiwal & I Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

polmic

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. 

W ramach współpracy z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie 29 kwietnia o godz. 19.30 i 30 kwietnia 2022 o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska organizuje koncerty – finałowy oraz laureatów – I Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych, jaki odbywa się w ramach szóstej edycji Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Organizowany przez Katedrę Kameralistyki we współpracy z Katedrą Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie festiwal, uznawany jest za wyjątkowe wydarzenie o randze międzynarodowej, które skupia się na tej konkretnie formacji kameralnej, jaką jest duet fortepianowy. Podczas festiwalu zaprezentowały się do tej pory takie duetowe gwiazdy światowego formatu, jak Stenzl Piano Duo, Genova&Dimitrov Piano Duo, Duo Turgeon, Miroirs Piano Duo, Lutosławski Piano Duo, Ravel Piano Duo czy Chopin Piano Duo. W tym roku, w ramach szóstej edycji festiwalu zorganizowany został także I Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych, do którego zgłosiło się w sumie dwadzieścia sześć uznanych duetów fortepianowych, jakie rywalizują w trzech etapach konkursu.

Czytaj więcej: Kraków | VI Międzynarodowy Festiwal & I Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

Łódź | Karol Rathaus in memoriam

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICMuzeum Miasta Lodzi wraz z Karol Rathaus Foundation zapraszają na koncert odkrywanej twórczości polskiego twórcy emigracyjnego Karola Rathausa. 8 maja 2022 o godz. 16.30 w pięknej Sali Lustrzanej Pałacu Izraela Poznańskiego niektóre z dzieł Rathausa zostaną zaprezentowane w Polsce po raz pierwszy.

Droga kompozytora wiodła z Tarnopola przez Wiedeń, Berlin, Londyn, Paryż do Stanów Zjednoczonych, które stały się jego drugą ojczyzną. Współpracował z wytwórniami filmowymi, w tym w Hollywood. Wykładał również w Queens College w Nowym Jorku. Był aktywnym członkiem amerykańskich organizacji muzycznych (m.in. ISCM, American League of Composers from Austria, American Society of Composers, Authors and Publishers), honorowym wiceprezydentem Jewish Music World Center, działał w organizacjach polonijnych (m.in. Komitecie Muzycznym Instytutu Kultury).

Najbliższy koncert w hołdzie Karolowi Rathausowi odbędzie się pod patronatem Prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej. Wystąpią członkowie Karol Rathaus Ensemble – Piotr Lato, Marcin Hałat, Aleksandra Hałat – oraz ich goście: Tomasz Daroch i Roksana Wardenga. Zapraszając do współpracy wyjątkowych artystów, Karol Rathaus Ensemble realizuje misję przywrócenia do życia koncertowego utworów światowej sławy polskiego kompozytora.

Czytaj więcej: Łódź | Karol Rathaus in memoriam

Wrocław | Tens / The Vessel

NFMPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Piękno ludzkiego ciała w ruchu, wyjątkowa choreografia, perfekcyjna synchronizacja, mistrzostwo techniki tańca i sugestywna muzyka gwarantują niezapomniane wrażenia w trakcie spektakli! Kolejne spotkanie z Polską Sceną Tańca w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się 24 kwietnia 2022: o godz. 19.00 zaprezentowane zostaną spektakle Tens w choreografii Marty Wołowiec z muzyką Wojciecha Kiwera oraz The Vessel w choreografii Karoliny Kraczkowskiej z muzyką Lubomira Grzelaka.

Tens (z j. ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej elektrycznej stymulacji nerwów stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu oraz inicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin. Spektakl Tens eksploruje temat ciała jako generatora energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki.

Czytaj więcej: Wrocław | Tens / The Vessel

Białystok | III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

POLMIC

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniu 28 kwietnia 2022 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku organizuje III Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

W murach białostockiej Filii UMFC grono wybitnych chórmistrzów i kompozytorów podejmie dyskusję na temat szczególnych aspektów współczesnej muzyki chóralnej. Zaproszenie przyjęli prelegenci z Poznania, Bydgoszczy, Katowic, Łodzi, Warszawy i Białegostoku. Temat konferencji skupia przede wszystkim wartości poznawcze aktualnych trendów w muzyce chóralnej, zamierzenia kompozytorskie i konfrontuje je z praktyką w zespole chóralnym, a także własne badania w obszarze współczesnej muzyki chóralnej.

Całość zwieńczy koncert pt. „Akademia Chóralna w hołdzie Janowi Pawłowi II” w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku. Na scenie zabrzmi 25 chórów regionu podlaskiego i warmińsko-mazurskiego projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska” pod dyrekcją Anny Olszewskiej. W programie usłyszymy prawykonanie cyklu utworów skomponowanych przez Ernesta Kamila Sienkiewicza do słów Michała Wojnarowskiego Otwórzmy drzwi.

Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICW dniach 27–29 kwietnia 2022 roku Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy organizuje Międzynarodową Konferencję Naukową „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”.

W wirtualnej sali konferencyjnej bydgoskiej Akademii Muzycznej środowisko muzykologów, teoretyków muzyki, kompozytorów i bibliotekoznawców dyskutować będzie o szczególnym rodzaju twórczości, który zwykliśmy umieszczać na marginesie muzyki artystycznej. Zaznaczona w temacie konferencji relacja (twórca – muzyka użytkowa) skieruje uwagę badaczy na różnorodne funkcje pełnione przez sztukę oraz na poszukiwanie odpowiedzi na pytania o wartość muzyki społecznie użytecznej. Aktualne pozostają bowiem słowa: „Jeśli ktoś ma ogromny talent muzyczny, wrażliwość, poza tym métier (rzemiosło) w ręku, […] to tym rzemiosłem potrafi operować w różnych dziedzinach – może napisać i musical, i operę, i piosenki, i poważną symfonię”.

Czytaj więcej: Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”

Katowice | Koncert prawykonań „Do słów”

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR2022 to niezwykły rok dla polskiej kultury – mija w nim 200 lat od pierwszego wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza, dzieła uznawanego za manifest rodzimego romantyzmu. Chór Polskiego Radia także postanowił wziąć udział w jubileuszowej rozmowie o polskim romantyzmie i przygotował niezwykły koncert „Do słów”, będący muzyczną próbą ukazania szerokiego wachlarza idei wyrażonych w poezji polskich romantyków oraz ich następców. Koncert będzie miał miejsce 30 kwietnia o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia, we współpracy ze znakomitymi kompozytorami muzyki najnowszej, wypełnia w ten sposób zauważalną lukę w polskiej kulturze, polegającą na znikomej liczbie muzycznych opracowań tej poetyckiej tradycji na wykonania chóralne.

Do projektu zaproszonych zostało czterech kompozytorów: Joanna Wnuk-Nazarowa, Paweł Łukaszewski, Piotr Tabakiernik oraz Szymon Godziemba-Trytek, którzy mierzą się z Sonetami krymskimi Adama Mickiewicza, poezją Cypriana Kamila Norwida i twórczością Zygmunta Krasińskiego. Dopełnieniem jest kompozycja Joanny Wnuk-Nazarowej do poezji Bolesława Leśmiana, która pojawia się w tym zestawieniu nieprzypadkowo. Wszakże formacja kulturowa Młodej Polski, której przedstawicielem był Leśmian, manifestowała konieczność zwrotu ku romantycznej tradycji, a przede wszystkim ku twórczości Adama Mickiewicza. Nie bez powodu Leśmian w szczególny sposób umiłował sobie tradycję ballady (Dusiołek, Dziewczyna), z właściwym jej repertuarem bohaterów fantastycznych, przedstawianych w aurze tajemnicy, na pograniczu jawy i snu.

Czytaj więcej: Katowice | Koncert prawykonań „Do słów”

„Wanda” – premiera słuchowiska muzycznego Radia Kraków i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

POLMICWydarzenie w świątecznym programie Radia Kraków: już w Poniedziałek Wielkanocny 18 kwietnia o godz. 19.05 czeka nas premiera słuchowiska muzycznego Wanda, na podstawie opery Joanny Wnuk-Nazarowej. Reżyseruje Anna Wieczur, a w roli Starca usłyszmy obchodzącego w tym roku 80. urodziny Jerzego Trelę. Wanda to wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków. A już od godz. 18.05 odbędzie się specjalna audycja, dokumentująca kulisy powstawania spektaklu.

Premiera Wandy to jedno z najważniejszych wydarzeń Roku Norwida w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Wielokrotnie nagradzana reżyserka Anna Wieczur sięga po muzykę operową, skomponowaną przez Wnuk-Nazarową, jednak opowiada własną historię, w oparciu o oryginalny tekst Norwida. Operowe partie, interpretowane podczas wawelskiej prapremiery przez śpiewaków, w radiowej realizacji powierza Jerzemu Treli, aktorkom z Teatru im. Słowackiego (Agnieszce Kościelniak i Katarzynie Zawiślak-Dolny). Wystąpią także Radosław Krzyżowski, Juliusz Chrząstowski, Jacek Romanowski, Łukasz Stawiarczyk, Szymon Czacki i Adam Nawojczyk ze Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej.

Niezwykle istotne dla koncepcji radiowej Wandy było połączenie oryginalnego tekstu Norwida z muzyką. Przestrzeń dźwiękowa odnosi się do miejsc akcji i tworzy realistyczną warstwę opowieści. Słuchowisko zrealizował akustycznie Wojciech Gruszka, współtwórca wielu radiowych słuchowisk, nagradzanych na Festiwalu Dwa Teatry.

Karolina Grysiak

Patronat medialny nad premierą opery objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://pwm.com.pl/