Polmic - FB


nasze patronaty

XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”

MozgXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dwóch miastach: w Bydgoszczy (22 września - 10 listopada), oraz w Warszawie (21-24 listopada 2018 roku).

Festiwal jest spotkaniem artystów tworzących we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016-2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

Październikową odsłonę Festiwalu rozpocznie film Martina Scorsese Milczenie. Następnie usłyszymy takich improwizatorów, jak Seabuckthorn, Dean McPhee, Ido Bukelman, Agnes Hvizdalek, Kazuhisa Uchihashi, Sławek Janicki, Małgorzata Wrzosek, Jarosław Majewski, Piotr Dąbrowski, Trio Duthoit Oshima Lebrant. Jedyny polski żeński duet perkusyjny Dalbergia Duo zaprezentuje utwory polskich kompozytorów i kompozytorek młodego pokolenia. Jedna z nich – Teoniki Rożynek – wystąpi w duecie z Qbą Janickim. Duet wykona improwizacje na perkusję i elektronikę, wykorzystując elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne. Tego samego dnia usłyszymy utwory Anny Zielińskiej w wykonaniu kompozytorki, która jest też znakomitą skrzypaczką. Szczególny obszar zainteresowań Anny Zielińskiej stanowi wykorzystująca różne źródła dźwięku improwizacja solowa i zespołowa. Koncerty odbędą się w Klubie Mózg (Bydgoszcz, ul. Parkowa 2).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://festiwal.mozg.pl/ 

Warszawa – Kraków – Częstochowa | „Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka”

LuciukNa projekt „Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” składają się koncerty 11 i 18 października oraz 6 grudnia 2018 roku, poświęcone twórczości polskiego kompozytora Juliusza Łuciuka i połączone z promocją płyty Juliusz Łuciuk – Dzieła chóralne.

Juliusz Łuciuk (ur. 1927) wciąż pozostaje aktywnym twórcą. Jego niezwykle ważny dorobek artystyczny wymaga podkreślenia w środowisku kultury, bowiem znacząco wpłynął na kształt współczesnej muzyki polskiej, a nieschematyczne podejście do kompozycji przyczyniło się do wzbogacenia polskiego dorobku kulturowego.

„Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” to projekt, na który składa się album płytowy Juliusz Łuciuk – Choral works nagrany przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Maestro Janusza Siadlaka (premiera 19.09.2018 r, DUX), a także jesienne koncerty promocyjne stworzone we współpracy z kompozytorem i jego bliskimi. Koncerty odbędą się w Krakowie 11 października (godz. 19.15, Kościół Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Maciej Negrey), w Warszawie 18 października (godz. 19.30, Kościół św. Augustyna; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Kinga Wojciechowska) i w Częstochowie 6 grudnia (godz.19.00, Filharmonia Częstochowska; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.collegiumcantorum.com/ 

Elbląg | W fortepianowym świecie Krzysztofa Książka

EOK21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie miał miejsce koncert „Krzysztof Książek – dżentelmen fortepianu”.

Pierwsze skrzypce zagra…fortepian – tak jednym zdaniem można opisać październikowy koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Kameraliści wystąpią bowiem w towarzystwie Krzysztofa Książka – jednego z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Artysty, który lubi, jak stwierdził w jednym z wywiadów, „korespondować na fortepianie z kompozytorami”.

Tym razem EOK i zaproszony gość będą „korespondować” między innymi z Fryderykiem Chopinem, Samuelem Barberem i Leošem Janáčkiem. Zabrzmią m. in. Chopinowski Koncert fortepianowy e-moll op.11, którego prawykonaniem Chopin pożegnał się z Polską w 1830 roku, a także Sinfonietta „Time is ticking” Macieja Bałenkowskiego.

Muzycy zagrają pod czujnym okiem Mateusza Rusowicza – rezydenta Orkiestry w sezonie 2018/2019, który współpracował dotychczas m.in. z Markiem Mosiem, Arturem Zagajewskim i Rudhigerem Bohnem. Słowo do publiczności wygłosi zaś niezawodny Jarosław Praszczałek.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dyrygent-rezydent 2018/2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu

Katowice | Kwartet Śląski inauguruje serię „Wajnberg w Polsce”

NOSPR6 października 2018 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się pierwszy koncert serii „Wajnberg w Polsce”.

Seria koncertów została poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora. Podczas pierwszego koncertu Kwartet Śląski wraz z pianistą Piotrem Sałajczykiem wykonają bogaty w nawiązania do folkloru Podhala II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego, Schizofonię na kwartet smyczkowy i fortepian skomponowaną przez Zbigniewa Bargielskiego na zamówienie Kwartetu Śląskiego oraz monumentalny Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga.

Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 (1944) jest odpowiedzią na Kwintet fortepianowy g-moll op. 57 (1940) Dymitra Szostakowicza. Kompozytor mówił o sobie: „Jestem uczniem Szostakowicza, chociaż nigdy nie brałem u niego lekcji. Uważam się za jego ucznia, za jego ciało i krew”. Tak jak dzieło Szostakowicza, kwintet Wajnberga liczy pięć części. Patos, wybuchający w dramatycznym recytatywie części przedostatniej, łączy się tu z echami muzyki klezmerskiej, salonowej (walc) i kawiarnianej (tango), podkreślającymi tragiczną ironię całości. Dzieło to, pełne znakomitych efektów kolorystycznych, ujęte zostało w ramy generalnie klasyczne, choć mistrzostwo Wajnberga polega na zakomponowanym uwalnianiu się z tych tradycyjnych form: to muzyka epoki, w której „czas jest kością, wyłamaną w stawie”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Nowy sezon transmisji z Nowego Jorku rozpoczyna „Aida” Verdiego 6 października

METNowy sezon transmisji ze słynnej The Metropolitan Opera otworzy 6 października 2018 roku monumentalny spektakl Aïdy Verdiego w nowej, jak zawsze gwiazdorskiej obsadzie. Transmisja HD live w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nadchodzący sezon transmisji z The Metropolitan Opera będzie dla polskiej widowni szczególny, wystąpi bowiem w nim już po raz kolejny dwoje polskich artystów: Aleksandra Kurzak (po raz pierwszy w spektaklu transmitowanym do kin) i Piotr Beczała, który zaśpiewa, wraz z Anną Netrebko, w nowej inscenizacji Adriany Lecouvreur Cilèi. Aleksandra Kurzak wystąpi natomiast 2 lutego 2019 roku jako Micaëla u boku swojego męża Roberta Alagny w Carmen Bizeta.

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” otworzy transmisja sztandarowego spektaklu Met – Aïdy Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Jako zakochany wódz egipski Radamès partnerować jej będzie Aleksandrs Antoņenko, a w postać księżniczki Amneris, córki Faraona, wcieli się Anita Rachvelishvili. W barytonowej partii Amonasra, ojca Aïdy, wystąpi Quinn Kelsey, a bas Dmitry Belosselskiy będzie kapłanem Ramfisem. Monumentalna opera Giuseppe Verdiego, opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów, nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marszu tryumfalnego. Miłosny trójkąt, który tworzą etiopska niewolnica Aïda, wódz egipski Radamès i zakochana w nim księżniczka Amneris, wielkie sceny zbiorowe i wspomniany monumentalizm gwarantują wyjątkowe przeżycia.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Inauguracja sezonu artystycznego NOSPR 2018/2019

NOSPR4 października 2018 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zainauguruje sezon artystyczny 2018/2019.

Orkiestra pod batutą Alexandra Liebreicha, z towarzyszeniem Chor des Bayerischen Rundfunks oraz tenora Andrzeja Lamperta wykona Nachtlied Roberta Schumanna i III Symfonię „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego. III Symfonię (1916) pisał Szymanowski w Tymoszówce i Elizawetgradzie, czekając aż skończy się Wielka Wojna. Odcięty od świata, trawił wrażenia z niedawnych podróży na Sycylię i do Afryki Północnej. Znalazł tam impulsy, które przełamały pesymizm jego wczesnych kompozycji: stał się teraz Szymanowski piewcą ekstazy – spod znaku Erosa i Dionizosa. Szczególne powinowactwa odnalazł w sufickiej mistyce islamu, kultywującej zmysłowe zjednoczenie z Bogiem i odwołującej się do motywów tańca i wina. Pieśń o nocy – do słów Dżalaluddina Rumiego w tłumaczeniu Tadeusza Micińskiego – mieni się kolorami i kształtami niczym perski dywan. Mimo wpływów Skriabina, to jedna z najbardziej osobistych partytur Szymanowskiego – dzieło jednoczęściowe, z trzema segmentami wewnętrznymi, z których środkowy symbolizuje taniec i gwar targowisk, natomiast sekcje zewnętrzne są wizją mistyczną: „Ja i Bóg jesteśmy sami nocy tej”. Koncert zwieńczy wykonanie poematu symfonicznego Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa.

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z muzykologiem Marcinem Trzęsiokiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2018

Koryfeusz1 października podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2018.

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka.

Odkrycie Roku: Joanna Zawartko – za kreacje koncertowe i sceniczne sezonu 2017/18, w szczególności za wykonanie partii sopranowej w Małej mszy uroczystej Gioacchino Rossiniego w Filharmonii Narodowej (18 maja 2018).

Osobowość Roku: Maciej Obara – saksofonista, za album Unloved nagrany z zespołem Maciej Obara Quartet dla prestiżowej niemieckiej wytwórni ECM.

Wydarzenie Roku: Potrójna premiera kompozycji Agaty Zubel Fireworks, wyróżnionej European Composer Award – na Festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie (13 sierpnia 2018), „Young Euro Classic” w Berlinie (14 sierpnia 2018) oraz w ramach Festiwalu BBC Proms w Londynie (19 sierpnia 2018).

Nagroda Honorowa: Joanna Wnuk-Nazarowa.

Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego zatytułowanego „Różne spojrzenia na…” zabrzmiały utwory Dawida Lubowicza, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Agaty Zubel i Adama Jarzębskiego. Gospodarzami wieczoru byli Katarzyna Sanocka i Maxymilian Bylicki.

Organizatorem wydarzenia był Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Krakowski Festiwal Akordeonowy 2018

KFAW dniach 7–14 października 2018 roku odbędzie się IV edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Koncerty i towarzyszące im wydarzenia będą miały miejsce na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

IV Krakowski Festiwal Akordeonowy jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Festiwal pomaga też poznać Kraków - każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. Będą to: Akademia Muzyczna w Krakowie, Klub Alchemia, Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. W. Żeleńskiego, Kościół Św. Katarzyny, Kościół św. Marcina i Spółdzielnia Muzyczna. Festiwal zgodnie z tradycją galicyjską zagości też w Miasteczku Galicyjskim i Parku Etnograficznym Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.

Festiwal ma na celu rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w różnym wieku poprzez ukazanie jego rozmaitych zastosowań, w różnych składach instrumentalnych i gatunkach muzycznych. W programie Festiwalu szczególnie miejsce zajmuje muzyka polska. Podczas Koncertu Prawykonań Utworów Akordeonowych zostaną zaprezentowane kompozycje z udziałem akordeonu jeszcze nie wykonywane publicznie, autorstwa Pawła Hendricha, Marzeny Majcher, Michała Papary, Piotra Peszata, Zygmunta Krauze oraz Macieja Zimki. Wystąpią tak znani polscy akordeoniści, jak Maciej Frąckiewicz, Jacek Kopiec, Rafał Łuc, Wiesław Ochwat i Maciej Zimka. Ponadto odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Promień siedmiokręgu wszechbieli Wojciecha Ziemowita Zycha, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych, w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej”, takich jak warsztaty, wykłady, wystawa, Konkurs Filmowy, Dzień Filmowy wraz z galą Konkursu i koncertem do filmu niemego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/ 

XXVIII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

Festiwal LaureatowInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza w dniach 14–28 października 2018 roku na koncerty XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Od początku swego istnienia festiwal związany jest z Katowicami, a jego tegoroczna edycja zbiega się z Jubileuszem 35-lecia „Silesii”. Założona 1 października 1983 roku początkowo jako oddział Krajowego Biura Koncertowego, potem jako instytucja wojewódzka, od 1994 roku rozwija swoją działalność dzięki mecenatowi Miasta Katowice, funkcjonując jako miejska instytucja kultury. Dzięki temu fundamentowi może realizować zadania wpisane w jej nazwę – promowanie i upowszechnianie muzyki.

Festiwal obejmował będzie 24 koncerty, które odbędą się w katowickiej Akademii Muzycznej, Sali Kameralnej NOSPR, Studiu Koncertowym Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej, Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, katowickich domach kultury i kościołach. Ale zgodnie z festiwalową tradycją katowiccy artyści podejmą również koncertowe podróże, m.in. do zakopiańskiej „Atmy”, Słupska, innych miast regionu śląskiego oraz miast partnerskich Katowic – czeskiej Ostrawy i słowackich Koszyc. W wykonaniu młodych artystów usłyszymy utwory takich polskich kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Stanisław Niewiadomski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Ignacy Jan Paderewski, Mieczysław Karłowicz, Krzysztof Penderecki, Michał Lorenc, Adam Walaciński, Romuald Twardowski i Anna Maria Huszcza.

W trakcie trwania festiwalu od dnia jego inauguracji, czyli 14 października, w patio Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego będzie dostępna wystawa dokumentującą historię działalności „Silesii”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/

Warszawa | Włodek Pawlik & Friends – 60 lat minęło

UMFC3 października 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert urodzinowy „Włodek Pawlik & Friends – 60 lat minęło”. Koncert zainauguruje cykl „Środa na Okólniku” w sezonie artystycznym 2018/2019.

Pianista i kompozytor, laureat nagrody Grammy 2014 za płytę Night In Calisia Włodek Pawlik jest absolwentem klasy fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 2007 roku uzyskał doktorat na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. W jego dorobku znajduje się 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, teatralnej, kompozycji orkiestrowych, muzyka do baletu, opera, kantata, dwa koncerty fortepianowe, utwory wokalne. Magazyn „Who is Who at North Jazz Festival 1998” po koncercie Tria Pawlika określił go zaszczytnym mianem „Vladimir Horowitz of jazz”. Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność, z jaką porusza się w swojej twórczości posługując się różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki. Jest bez wątpienia mistrzem muzycznego collage'u.

W przededniu swoich urodzin Włodek Pawlik zagra z przyjaciółmi w sali koncertowej jego macierzystej uczelni. Na koncert 3 października zostali zaproszeni znakomici goście, m.in. Lora Szafran, Marek Bałata, kontrabasista Paweł Pańta oraz perkusista Cezary Konrad. W programie znajdą się utwory Włodka Pawlika z płyt Grand Piano, Anhelli, America, Night in Calisia oraz Struny na ziemi.

Bilety do nabycia w kasie Chopin University Press.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | IX Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato”

Sfogato27 września 2018 roku w Willi Decjusza o godz. 19.00 będzie miał miejsce galowy koncert inauguracyjny IX Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego „Sfogato”. Festiwal potrwa do 7 grudnia.

Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Zawiera się ona w nazwie wydarzenia - „Sfogato” - włoskim słowie użytym po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60.

Tegoroczna edycja będzie się koncentrować wokół tematyki związanej z 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Oprócz stałych punktów programu: Koncertu „Chopin Soiree”, Konferencji „Muzyka-Sztuka-Media” pod przewodnictwem prof. dr hab. Heleny Wrony-Polańskiej, pojawią się także nowości, m. in.: Spacer Krakowskim Szlakiem Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina oraz innych kompozytorów.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu – na stronie: www.sfogatofestival.com 

Premiera płyty Krzysztofa Herdzina „Concerto and Concertino”

DUX30 września 2018 roku odbędzie się premiera płyty z utworami Krzysztofa Herdzina Concerto and Concertino. Album dostępny będzie w sprzedaży w międzynarodowej sieci dystrybucji fizycznej oraz na wszystkich dostępnych platformach dystrybucji cyfrowej.

Album, wydany przez firmę DUX, zawiera dwie kompozycje Krzysztofa Herdzina. Koncert podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę jest pierwszym tego typu dziełem w światowej literaturze. Aż dziwne, że do tej pory nikt nie połączył tych dwóch idealnie ze sobą brzmiących instrumentów w formie koncertu z orkiestrą. Partie solowe wykonują Katarzyna Budnik oraz Paweł Gusnar. Oboje mają na swoim koncie nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Concertino na trio stroikowe i orkiestrę smyczkową zostało zamówione przez Krakowskie Trio Stroikowe. Prawykonanie tego utworu odbyło się w Filharmonii Śląskiej w listopadzie 2016 roku. Zespołowi towarzyszyła Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą kompozytora. Podobnie, jak w przypadku Koncertu podwójnego jest to najprawdopodobniej pierwsza tego typu pozycja w światowej literaturze. W tym przypadku wykonawcami partii solowych są muzycy, z których każdy jest wirtuozem najwyższej klasy: Roman Widaszek, Marek Mleczko i Paweł Solecki.

Krzysztof Herdzin z powodzeniem łączy tak intensywną działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i pop, w wymagających odległych od siebie kompetencji i doświadczeń rolach: kompozytora muzyki współczesnej, aranżera muzyki filmowej, dyrygenta symfonicznego, pianisty jazzowego, pianisty-kameralisty, autora piosenek, producenta płyt, wykładowcy akademickiego (jest doktorem sztuk muzycznych). Ma już na swoim koncie ponad 200 płyt kompaktowych, w tym 17 autorskich, jest posiadaczem 17 Złotych i 5 Platynowych Płyt dla aranżera.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – Trio stroikowe

SVCykl Sinfonia Varsovia Kameralnie powraca do kalendarza Orkiestry po pięciomiesięcznej przerwie. Jesienna odsłona złoży się z trzech koncertów prezentujących polską muzykę kameralną XX wieku w wykonaniu zespołów utworzonych przez muzyków Sinfonii Varsovii. W środę 3 października 2018 roku o 19:00 zabrzmią utwory Michała Spisaka, Aleksandra Tansmana, Antoniego Szałowskiego i Tadeusza Paciorkiewicza przeznaczone na trio stroikowe.

Podczas trzech kolejnych spotkań z polską muzyką kameralną XX wieku wystąpi trio stroikowe, trio fortepianowe oraz kwartet łączący w składzie klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian. Pierwszy z planowanych koncertów, który odbędzie się 3 października, koncentruje się wokół neoklasycznej muzyki z połowy ubiegłego wieku. Cztery kompozycje przeznaczone na trio stroikowe wykonają: Adam Szlęzak (obój), Aleksander Romański (klarnet) oraz Szymon Michalik (fagot).

Antoni Szałowski skomponował swoje Trio na obój, klarnet i fagot w 1936 roku, na zakończenie 5-letnich studiów u Nadii Boulanger. Cztery części dzieła pełne są oryginalnych pomysłów melodycznych i harmonicznych, opartych na neoklasycznej strukturze formalnej. Podobne wrażenie sprawia Sonatina na obój, klarnet i fagot Michała Spisaka z 1946 roku. Twórca sięgnął jednak po nieco bardziej odważne współbrzmienia, jednocześnie stawiając przed wykonawcami niezwykle wysokie wymagania techniczne. Skomponowana w 1946 roku Suite pour trio d`anche Aleksandra Tansmana ukazuje jego niezwykłą dojrzałość artystyczną. W czterech częściach słychać z jednej strony ogromną łatwość w kształtowaniu materiału muzycznego, z drugiej zaś pewną powściągliwą melancholię, która oszczędnymi środkami potrafi przekazać wiele treści. Najmłodszy z wykonywanych utworów, Trio stroikowe Tadeusza Paciorkiewicza z 1963 roku, powstał na zamówienie ówczesnego kierownika klasy kameralnej instrumentów dętych warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Części wirtuozowskie w utworze przeplatane są fragmentami refleksyjnymi, pojawiają się liczne kontrasty barwowe, dynamiczne i agogiczne, ukazując jak wiele możliwości tkwi w wybranym zestawie instrumentów.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

1 października poznamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2018

KoryfeuszW Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie o godz. 19.00, poznamy laureatów VIII edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Koryfeusz Muzyki Polskiej zostanie wręczony po raz ósmy. Nagroda jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej gatunkowo i chronologicznie muzyki polskiej. Jest to nagroda zainicjowana i wręczana przez środowisko muzyczne. Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca. Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Podczas koncertu galowego zatytułowanego „Różne spojrzenia na…” wystąpią Atom String Quartet, Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej oraz {oh!} Orkiestra Historyczna. W ich wykonaniu zabrzmią utwory D. Lubowicza, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, A. Zubel i A. Jarzębskiego. Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana na stronach internetowych www.polskieradio.pl  i www.koryfeusz.org.pl  oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.00.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Warszawa | X Festiwal „Era Schaeffera”

EraJuż 10. raz czeka nas niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera. Jubileuszowa edycja Festiwalu odbędzie się 29 września 2018 roku o godz. 19.00 w Domu Kultury Kadr w Warszawie.

Wydarzenie nazwane „Erą Schaeffera” od nazwiska Mistrza – wszechstronnego twórcy, artysty określanego mianem Leonarda da Vinci XXI wieku – doczekało się swojego dziesięciolecia. Organizowany nieprzerwanie przez dekadę Festiwal jest zakotwiczony w Warszawie, ale skupia artystów z całego świata. To odbywające się cyklicznie wydarzenie jest przybliżeniem twórczości polskiego artysty, spotkaniem z artystami różnych dziedzin muzyki, teatru, filmu oraz performance’u.

„10. edycja Ery Schaeffera to 10 lat w świecie Bogusława Schaeffera zamknięte w multimedialno-muzyczno-aktorską opowieść sięgającą do tego, co wydarzyło się przez minione lata oraz tego, co Tu i Teraz. Z okazji dziesięciolecia Festiwalu zapraszamy widzów na nieprzewidywalne i zaskakujące wydarzenie przypominające Artystów związanych z Erą Schaeffera przez minione lata i świeżo przyglądające się Sobie i Swojej Kondycji w kontekście otaczającej Nas Rzeczywistości. Kumulacja zdarzeń i zderzenia Artystycznych Indywidualności w jednej przestrzeni - nigdy Nienazwanej i Niedookreślonej do końca – zawsze otwartej i inspirującej." – mówi reżyserujący po raz dziesiąty "Erę" Maciej Sobociński.

10. edycję Festiwalu tworzą m.in. tacy muzycy, jak Olga Szwajgier, Michał Urbaniak, Andy Ninvalle, Artur Dutkiewicz, Marcin Wyrostek i Corazon. Gościem specjalnym wydarzenia będzie prof. Richard Demarco – promotor Tadeusza Kantora w latach 1970., założyciel Fringe Festiwalu w Edynburgu, Ambasador Prof. Schaeffera w krajach anglojęzycznych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://aureaporta.eu/festiwal-era-schaeffera-10-edycja/