Polmic - FB


nasze patronaty

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” zabrzmi muzyka Aleksandra Tansmana.

Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana, jak pisze muzykolog Aleksandra Konieczna, stawia fagocistom wysokie wymagania – „swobody w poruszaniu się po całej skali dźwiękowej instrumentu, a jednocześnie typowej dla École de Paris nonszalancji i subtelnej ironii. Zróżnicowanie wyrazu nie oznacza przy tym rezygnacji z walorów kantylenowych. Akompaniament fortepianu nadaje recytatywnej partii fagotu wewnętrzny puls. Drugi, spokojniejszy temat wnosi element kontrastu, ale ma znaczenie epizodyczne. Krótka kadencja prowadzi wprost do części powolnej, dającej fagotowi okazję do rozwinięcia śpiewnej melodii, w odcinku środkowym natomiast do zejścia w najniższy, mroczny rejestr. Finałowe scherzo zaskakuje groteskową ruchliwością i dysonansowym, ostrym brzmieniem, a w ostatniej fazie zręcznie zastosowaną techniką fugata. Utwór cieszy się nie słabnącą popularnością wśród wykonawców na całym świecie”.

Zaproszeni do udziału w koncercie muzycy wykonają też Suitę na skrzypce, klarnet i fortepian Dariusa Milhauda, należącego do francuskiej grupy Les Six, Pastorale na flet i fortepian autorstwa Germaine Tailleferre – jedynej kobiety w grupie Les Six, fantazję na flet i wiolonczelę Assobio a Jato (Świst odrzutowca) Heitora Villa-Lobosa, oraz suitę La revue de cuisine (Rewia kuchenna), powstałą z muzyki skomponowanej przez Bohuslava Martinů do baletu (pierwotny tytuł to Pokušení svatoušká hrnec – Kuszenie świętego garnka).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1336/nospr-kameralnie 

Katowice | Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, które odbędą się 3 kwietnia o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie zaśpiewają w Katowicach jeszcze przed konkursowymi zmaganiami młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki. Biuro Konkursu otrzymało 378 zgłoszeń z ponad 50 państw, spośród których Komisja Kwalifikacyjna dopuściła do Konkursu 88 wokalistów. Jego jubileuszowa X edycja odbędzie się w dniach 5–11 maja tego roku i połączona zostanie z uroczystymi obchodami 200-lecia urodzin jego Patrona.

W Katowicach w ramach cykli koncertowych „Moniuszko od serca” i „Środa Młodych” wystąpi sześć wokalistów. W pierwszym koncercie wybrane pozycje z konkursowego repertuaru zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i uczestnicy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W nawiązaniu do konkursowego regulaminu w ich wykonaniu będzie można usłyszeć utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa i arie ze światowej literatury wokalnej.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1369/sroda-modych-silesia-przedstawia-moniuszko-od-serca 

Geniusz, muzyk, Polak, który wstrząsnął światem!

MaksymiukZdobywca nagrody publiczności za najlepszy film dokumentalny 34. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego 2018 – produkcja Maksymiuk. Koncert na dwoje w reżyserii Tomasza Drozdowicza – wchodzi do kin 12 kwietnia 2019 roku. 8 kwietnia główni bohaterowie zapraszają do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 na pokaz filmu i spotkanie z twórcami.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona dziennikarka Ewa Piasecka tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych czynnościach. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami (m. in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Wyrostkiem, Sebastianem Karpielą-Bułecką) i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego dyrygenturą i komponowaniem. W ścieżce dźwiękowej filmu znalazła się muzyka 13 kompozytorów, w tym Brahmsa, Beethovena, Prokofiewa, Lutosławskiego, Kilara, Pendereckiego i samego Maksymiuka.

Zdjęcia realizowano przez ponad cztery lata w Polsce, Anglii, Szkocji i Francji. Widzowie więc wraz z bohaterem będą mogli odbyć zaskakującą podróż artystyczną, a także poznać światowej sławy artystę od prywatnej strony, poznać opowieść o miłości, wielkiej pasji, talencie i jeszcze większej cenie płaconej za ten talent...

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalny zwiastun filmu: https://youtu.be/RLorFYlnZXs 

Zakochaj się w Warszawie i nie tylko…

Requiem RecordsWarszawska premiera najnowszej płyty Marzeny Majcher Chemistry of Love (Requiem Records – Opus Series) odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A).

Chemistry of Love to cykl kompozycji na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher, która tak określiła ideę utworu: „Tworząc Chemistry of Love interesowało mnie to, co jest ukryte pod powierzchnią naszych uczuć. Przeniosłam do świata muzyki wibracje i ekspresję, które towarzyszą podczas stanu zakochania na poziomie komórkowym”. Muzyka ta jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na Festiwalach Muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City, 2017), Planetarium Centrum Nauki Kopernik (Warszawa, 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018). Warszawska premiera w wykonaniu sopranistki Małgorzaty Kubali i samej kompozytorki będzie połączona z filmową wizualizacją Andrzeja Wojciechowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Białystok | II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Filii Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”, która odbędzie się w Białymstoku w dniach 1-2 kwietnia 2019 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, a także: ukazanie dróg rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, omówienie współczesnych technik kompozytorskich w muzyce chóralnej, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej, promocja współczesnej muzyki polskiej oraz wymiana doświadczeń wykonawców (chórzystów i dyrygentów) w zakresie praktyki wykonawczej współczesnej muzyki chóralnej.

W skład komitetu naukowego Konferencji wchodzą: prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka, prof. zw. dr hab. Violetta Bielecka i kierownik naukowy przedsięwzięcia – dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

Udział w konferencji wezmą dyrygenci, chórmistrzowie, jak również muzykolodzy, teoretycy i kompozytorzy, w tym prof. dr hab. Paweł Łukaszewski, dr hab. Michał Sławecki, dr Daniel Cichy, dr Tomasz Opałka, Katarzyna Danel i Marcin Gumiela.

W ramach Konferencji 1 kwietnia o godz. 19.00 w białostockim Kościele pw. św. Anny odbędzie się koncert chóralny. Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego Schola Cantorum Bialostociensis i Międzyszkolny Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonają utwory Tadeusza Szeligowskiego, Stanisława Moryto, Marcina Łukaszewskiego, Marka Raczyńskiego. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Michała Sławeckiego, Marcina Gumieli i Katarzyny Danel.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

https://chopin.man.bialystok.pl/wydarzenie/konferencja-naukowa-2/?instance_id=305 

Kraków | Sinfonietta Cracovia — Nowej Hucie

SCZorganizowane z rozmachem przez Urząd Miasta Krakowa obchody 70-lecia powstania Nowej Huty zbiegają się z 40. rocznicą pierwszej podróży apostolskiej papieża Jana Pawła II do Polski. Sinfonietta Cracovia z radością włącza się w uroczyste obchody, łącząc oba wątki i proponując melomanom arcydzieła nowej muzyki sakralnej, które zabrzmią 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej.

Minimalistyczna estetyka utworów estońskiego kompozytora Arvo Pärta od lat budzi zachwyt słuchaczy i słuchaczek. Według portalu Bachtrack Estończyk jest najczęściej grywanym, żyjącym kompozytorem świata. W latach 60. minionego wieku, tworząc na przekór cenzorom i totalitarnemu reżimowi, Pärt przeżył burzliwy romans z muzyczną awangardą. W połowie lat 70., po przeszło dekadzie wymownego milczenia, powrócił jednak jako kompozytor odmieniony. Pärt zwrócił się ku korzeniom europejskiej muzyki sakralnej i tchnął w swoje dzieła nastrój głębokiej zadumy, harmonii, kontemplacji ‒ tworząc własny, oryginalny styl, który nazwał tintinnabuli (łac. mały dzwonek). W ascetycznych wnętrzach Kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy usłyszymy: Mszę berlińską, Trisagion i Stabat Mater.

Geometryczne piękno surowej przestrzeni skontrastowane zostanie z przejmującą Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, napisaną po śmierci Jana Pawła II i dedykowaną papieżowi. Kontemplacyjnie i uroczyście — tak Sinfonietta Cracovia i Cracow Singers pod dyrekcją Jurka Dybała uczczą przypadające w tym roku jubileusze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można otrzymać w punktach InfoKraków, bądź dokonując rezerwacji drogą mailową (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl 

Poznań | Koncert z okazji 120-lecia urodzin Jana Adama Maklakiewicza

Centrum Kultury Zamek7 kwietnia 2019 roku w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert rozpoczynający cykl wydarzeń upamiętniających 120-stą rocznicę urodzin wybitnego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe a jednocześnie dotąd nieznane i nieobecne w praktyce wykonawczej kompozycje tego polskiego twórcy. Koncepcja programu zakłada ukazanie różnorodnych zakresów twórczości Maklakiewicza – solowej i kameralnej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć m.in.: Reflexions op. 14 oraz Suitę huculską op. 15 nr 1 na skrzypce i fortepian, Tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria na wiolonczelę i fortepian, a także wybrane pieśni: I zniknę z oczu Wam jak ptak, cykl 4 pieśni japońskich op. 25, Na kochanie nie masz rady, Kołysanka na sopran i fortepian.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową, zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

„Walkiria” Wagnera na żywo z The Metropolitan Opera 30 marca

METWalkiria, drugie ogniwo tetralogii Richarda Wagnera Pierścień Nibelunga, w multimedialnej inscenizacji Roberta Lepage i w nowej obsadzie będzie transmitowana do kin na żywo z The Metropolitan Opera już 30 marca. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 30 marca 2019 roku o godz. 16.40.

Monumentalna opera Wagnera w równie monumentalnej inscenizacji. Robert Lepage zrealizował dla The Metropolitan Opera cały Ring, czyli wszystkie cztery części Pierścienia Nibelunga, z wykorzystaniem nowoczesnej scenografii i multimediów. Arcytrudne do wykonania dzieła Wagnera niezbyt często goszczą na światowych scenach, tym większa zasługa Met, że co jakiś czas nie tylko prezentuje całą tetralogię, ale i transmituje jej części do kin w cyklu „The Met: Live in HD”.

Tym razem widzowie na całym świecie będą mogli obejrzeć Walkirię w nowej obsadzie. W tytułową rolę walkirii Brunhildy wcieli się Christine Goerke. W postaci Zyglindy i Zygmunta, bliźniąt rozdzielonych przez los, a później połączonych kazirodczą miłością, wcielą się pochodząca z Holandii sopranistka Eva-Maria Westbroek i australijski tenor Stuart Skelton. W roli króla bogów Wotana wystąpi amerykański bas-baryton Greer Grimsley, a jego małżonką Fryką będzie również urodzona w Ameryce mezzosopranistka Jamie Barton. Obsadę dopełni austriacki bas Günther Groissböck jako Hunding. Spektaklem dyryguje Philippe Jordan.

Transmisja odbędzie się w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – Mykietyn, Kościów, Strawiński

Sinfonia VarsoviaPierwsza edycja cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” zakończy się prawykonaniem dwóch koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę skomponowanych przez Pawła Mykietyna i Aleksandra Kościowa. 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki towarzyszyć będzie solistom, Marcinowi Zdunikowi i Klaudiuszowi Baranowi, którym twórcy dedykowali swoje najnowsze dzieła.

Zorganizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia cykl koncertów „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stał się areną prezentacji najnowszych dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz konfrontacji ich muzyki z tradycją XX wieku. Finał pierwszej edycji cyklu pokazuje dwa odmienne spojrzenia na formę koncertu na instrument solowy i orkiestrę symfoniczną.

Na początek zabrzmi II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Solistą w nim będzie jeden z najlepszych wiolonczelistów młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Następnie w partii solowej Koncertu na akordeon i orkiestrę Aleksandra Kościowa wystąpi Klaudiusz Baran, niezwykle ceniony i wszechstronny akordeonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pytanie leżące u podstaw programowania cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” brzmiało: jak historia XX wieku i twórczość ówczesnych kompozytorów rezonuje w utworach powstających współcześnie w Polsce. Dlatego też, aby ukazać szerszy kontekst nowej muzyki, na zakończenie koncertu artyści sięgną po Suitę z baletu Ognisty ptak jednego z klasyków muzyki ubiegłego stulecia, Igora Strawińskiego. Stałym elementem cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” są poprzedzające koncert spotkania z kompozytorami i muzykologami. Marcową rozmowę z Pawłem Mykietynem i Aleksandrem Kościowem poprowadzi Jan Topolski. Początek spotkania o 18:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

Poznańska Wiosna„Poznańska Wiosna Muzyczna” to festiwal popularyzujący nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniający wysokie oczekiwania koneserów muzyki najnowszej. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2019 roku.

Na osiem festiwalowych dni 48. edycji zaplanowanych zostało 14 koncertów, wydarzenia Wiosny Młodych i Atelier – spotkanie z artystami goszczącymi na Festiwalu. Usłyszymy 22 prawykonania nowych utworów twórców z Polski, Ukrainy i Austrii. Artyści z Polski, Litwy, Ukrainy i Austrii wystąpią podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali spektakli instrumentalnych oraz koncertów-instalacji. Jak co roku odbędzie się także Studencki Koncert Kompozytorski Studentów Kompozycji i Kompozycji Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

W tym roku spektrum działań „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” poszerzone jest o działania praktyczne z uczestnikami Festiwalu, również tymi najmłodszymi. Podczas 48. edycji Festiwalu zostały one zebrane w całościowy program edukacyjno-artystyczny pod nazwą „Mała Poznańska Wiosna Muzyczna”. Projekt będzie realizowany w Poznaniu oraz trzech miejscowościach województwa wielkopolskiego: Puszczykowie, Luboniu oraz Czerwonaku. Kilkadziesiąt godzin warsztatów dla dzieci i młodzieży będzie wyjątkową okazją do odbycia podróży po świecie muzyki współczesnej oraz rozbudzenia zainteresowania nim, dzięki zastosowaniu interdyscyplinarnych kontekstów. Zajęcia przeprowadzą znani poznańscy artyści i animatorzy kultury. Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu oraz More Than One Production.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Maria Majewska-Mocek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl 

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR21 marca 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego w wykonaniu znakomitych polskich kameralistów zabrzmią kwintety Grażyny Bacewicz i Johannesa Brahmsa.

W katalogu twórczości Grażyny Bacewiczówny figurują dwa Kwintety fortepianowe: z roku 1952 oraz 1965. Pierwszy należy do okresu neoklasycznego, w którym kompozytorka skłaniała się ku tradycyjnym formom, ludowym stylizacjom, wyrazistym tematom przywodzącym na myśl utwory Bartoka i Strawińskiego, przejrzystej fakturze, klarownej narracji. Mniej znany jest II Kwintet fortepianowy z 1965 r. skomponowany na zamówienie Władysława Szpilmana dla Kwintetu Warszawskiego, o bardziej niż pierwszy skomplikowanej fakturze, w brzmieniu bliższy pomysłom sonorystycznym. Wyraźna jest tu zmiana w sposobie kształtowania formy – dominuje zasada montażu i wariacji, język harmoniczny jeszcze bardziej się radykalizuje (dominacja trytonu i akordów trytonowo-kwintowych, klastery), co niewątpliwie ma wpływ na jakość brzmienia i na pogłębienie wyrazu. Każdemu z grających daje kompozytorka okazję do zademonstrowania swojego kunsztu, wydaje się jednak, że fortepianowi przysługuje tu rola wiodąca.

Droga do ostatecznej wersji Kwintetu f-moll Johannesa Brahmsa była dosyć zawiła: do połączenia fortepianu z kwartetem smyczkowym dochodził kompozytor stopniowo, niewielu miał wszak wówczas poprzedników na tym polu. Z entuzjazmem odniosła się do nowej kompozycji Brahmsa Klara Schumann i to prawdopodobnie z myślą o niej, jako przyszłej odtwórczyni, kompozytor przerobił kwintet smyczkowy na Sonatę na 2 fortepiany (op. 34b), a następnie połączył obie wersje. Końcowym efektem tych przeróbek stało się jedno najwspanialszych dzieł w historii gatunku kwintetu fortepianowego, niedościgły wzór dla wielu następców Brahmsa.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1335/nospr-kameralnie 

Transmisje i retransmisje do kin przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj: jubileuszowy sezon 2019–20

nazywowkinachDziesiąty już, jubileuszowy, sezon transmisji i retransmisji „Bolshoi Ballet Live” z moskiewskiej sceny rozpocznie się 27 października 2019 roku pokazem HD LIVE Rajmondy – wielkiego baletu klasycznego do muzyki Aleksandra Głazunowa, rzadko wykonywanego na zachodnich scenach ze względu na wyjątkowo wysokie wymagania stawiane tancerzom.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, na które czekają miłośnicy baletu na całym świecie. Nie zabraknie dwóch prawdziwych przebojów baletowej sceny do muzyki Piotra Czajkowskiego: Jeziora łabędziego w nowej obsadzie solistów i powtórki Dziadka do orzechów w okolicy Bożego Narodzenia. Oba balety opracował choreograficznie Jurij Grigorowicz, długoletni dyrektor zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Po olbrzymim sukcesie frekwencyjnym i kilkukrotnych retransmisjach na nowo zagości na ekranach kin piękny balet romantyczny Giselle, ale w zupełnie nowym opracowaniu chorograficznym Aleksieja Ratmańskiego. Obok niego pojawi się także barwny, orientalny Korsarz – utaneczniona awanturnicza opowieść o piracie Konradzie i jego ukochanej Medorze porwanej do haremu pewnego sułtana.

Wzorem poprzednich sezonów w programie obok takich właśnie klasycznych baletów znajdą się XX-wieczne arcydzieła. Pod koniec sezonu ponownie będzie można obejrzeć nową wersję baletu Romeo i Julia, przygotowaną dla Teatru Bolszoj przez Aleksieja Ratmańskiego i transmitowaną na żywo w 2017 roku. W kwietniu na ekranach kin zabłysną Klejnoty – wieczór baletowy w trzech częściach w choreografii George’a Balanchine’a. Ten piękny spektakl oddaje hołd trzem stylom tańca, porównanym do szlachetnych kamieni: szmaragdów, rubinów i brylantów. Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program transmisji – na stronie http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/sezon-2019-2020-bolshoi-ballet-live-ogloszony 

Elbląg | Smyczkowa klasyka w wirtuozerskim wydaniu

EOKMuzyczna burza uczuć czeka elbląskich melomanów już 4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Elbląscy kameraliści i Yibai Chen – laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego – przekonają nas wówczas, że nie ma emocji, których nie można by wyrazić w języku instrumentów smyczkowych. Uczynią to za sprawą utworów, które wyszły spod pióra mistrzów tej miary, co Wolfgang Amadeus Mozart czy Dmitrij Szostakowicz. Nad całością będzie zaś czuwał jeden z najzdolniejszych młodych polskich dyrygentów, Szymon Stec.

Dzięki Divertimento F-dur KV 138 zyskamy pewność, że osoby szufladkujące Mozarta jako autora muzyki głównie monumentalnej nie mają racji. Z instrumentów popłynie bowiem utwór przepełniony swobodą i wesołością, który „skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem”. Koncertowy nastrój ulegnie zmianie o 180 stopni, gdy artyści zaprezentują Symfonię kameralną c-moll op. 110a Szostakowicza. Rosyjski mistrz zawarł w symfonii swoje wojenne przeżycia, a dojmujący przekaz całości spotęgował dramatycznym Allegro molto. Z kolei haydnowski Koncert wiolonczelowy C-dur przeszedł do historii jako utwór przesycony trudnościami wykonawczymi, stanowiący wyzwanie dla kolejnych pokoleń wiolonczelistów. Artyści zmierzą się też z Oberkiem na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. To kompozycja inspirowana tańcem ludowym, która dynamiką i intensywnością mogłaby obdzielić niejedno dzieło muzyczne.

Występ Elbląskiej Orkiestry Kameralnej odbędzie się w ramach Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. Do rywalizacji staną wówczas muzycy młodego pokolenia, którzy wydobędą to, co najpiękniejsze z altówek, skrzypiec, wiolonczeli i kontrabasów.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/w-kregu-smyczkowych-mistrzow-partytury 

Lublin | Moniuszko i Młoda Polska

SPAMOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 30 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na drugie wydarzenie w ramach cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Edycja 2019 obejmuje 10 koncertów, z których każdy ukaże muzykę S. Moniuszki w innym, nie tylko polskim, kontekście.

Program koncertu jest zderzeniem dwóch pozornie odległych od siebie pokoleń. Po fali entuzjastycznej krytyki, jaka spadła na Stanisława Moniuszkę i jego dzieła po premierach Halki, Strasznego Dworu i innych dzieł kompozytora, pierwsze lata wieku XX nie należały do czasu, w którym ceniono by jego spuściznę. Niepochlebnie wypowiadano się o utworach Moniuszki zarzucając im zacofanie względem ówczesnej muzyki europejskiej. Mimo że grywano nadal te utwory, w środowisku młodych kompozytorów nie były one wyznacznikiem wartościowego repertuaru.

Nie oznacza to jednak, że twórcy przełomu XIX i XX wieku nie kontynuowali dzieła zapoczątkowanego przez „ojca polskiej opery narodowej”, a doskonale prześledzić to można w liryce wokalnej. Nie sposób przecież po pieśniach Moniuszki traktować utworów Karłowicza czy Różyckiego jako novum – silnie osadzone w romantycznej pieśni, która stanowiła domenę dorobku kompozytorskiego Moniuszki, kontynuują linię rozwojową polskiej tradycji liryki wokalnej ze swoją melodyjnością, lirycznością i pierwiastkami dramatycznymi. W programie znajdą się więc małe formy wokalne Stanisława Moniuszki i wspomnianych wyżej kompozytorów, a także miniatury instrumentalne – skrzypcowe i fortepianowe – Moniuszki oraz nieco młodszego, niemal zapomnianego dziś kompozytora Michała Jelskiego, w tym wykonywany współcześnie po raz pierwszy Walc koncertowy op. 25.

Utwory zaprezentują: Mariola Zagojska (sopran), Magdalena Maciąg (skrzypce) i Michał Leoniak (fortepian).

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Karol Furtak

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”

Po krakowsku i z rozmachem. Kolejna odsłona nowego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii

SCWielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl