Polmic - FB


nasze patronaty

Warszawa | SuperSam +1: Audrey Chen i Gerard Lebik

SuperSamTegoroczna edycja cyklu „SuperSam +1” rozpoczyna się 16 maja 2019 roku. O godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) zaprezentują się fenomenalna Audrey Chen i znakomity Gerard Lebik.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło. Projektowi towarzyszy rejestracja video wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów.

Audrey Chen, urodzona w Ameryce, obecnie mieszka w Berlinie. Rozpoczęła swoją relację z dźwiękiem od wiolonczeli ponad 30 lat temu. Jako solistka łączy poszerzony sposób wyrazu głosu, wiolonczeli i elektroniki analogowej, a wszystkie dźwięki, które tworzy, powstają bez użycia efektów elektronicznych, za wyjątkiem amplifikacji. Coraz głębiej zanurza się w swoją własną wersję narracji i nieliniowej opowieści. Chen koncertowała w Europie, obydwu Amerykach i Azji.

Gerard Lebik jest artystą, którego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach, jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 roku z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium Dźwięku – festiwal, będący platformą dla muzyki eksperymentalnej i nowej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://supersam.mozg.pl 

Lublin | Moniuszko i muzyka rosyjska

Fonie LublinaCo łączy muzykę Stanisława Moniuszki z literaturą muzyczną Rosji XIX wieku? Dowiemy się o tym podczas kolejnej odsłony cyklu koncertowego „Fonie Lublina”, organizowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków 11 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym.

Utwory kompozytorów polskich i rosyjskich łączy niewątpliwie liryzm i kształtowanie melodii w oparciu o idiom muzyki słowiańskiej. Ze względu na wspólny mianownik estetyczny tak Moniuszko, jak i dziewiętnastowieczni twórcy rosyjscy komponowali dzieła odzwierciedlające swoistość narodową. Niektórych z nich Moniuszko poznał osobiście, przyjeżdżając do Petersburga. Wspierali go i pomagali organizować koncerty w stolicy Imperium Rosyjskiego.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną pieśni Moniuszki wiążące go z tradycją kresową, w tym Do Niemna, i oczywiście te, sięgające swoją tematyką do tradycyjnych, polskich obyczajów. Wśród miniatur Czajkowskiego publiczność odnajdzie romantyczne uwielbienie natury i nieustający pociąg do jej piękna, czego dowiodą nie tylko pieśni, ale także fragmenty cyklu miniatur fortepianowych Pory roku. Zwieńczeniem programu staną się fragmenty oper: Hrabiny Moniuszki – muzycznej zapowiedzi powstania styczniowego - i Damy Pikowej Czajkowskiego (słynny Romans Poliny). Nie zabraknie także rosyjskiej opery narodowej w postaci fragmentów z opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Utwory wokalne wykonana mezzosopranistka Natalia Skipor. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie oraz solowo zagra Kamil Turczyn. Słowo wiążące wygłosi Andrzej Wojtaszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Bydgoszcz | VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka” 2019

Nowa MuzykaW dniach 10–14 maja 2019 roku w Bydgoszczy będzie miała miejsce VII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka”.

Festiwal „Nowa muzyka” jest wspólnym przedsięwzięciem Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Ideą tego corocznego przedsięwzięcia jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin, tj. muzyka, obraz, słowo, multimedia. Festiwal sprzyja więc promocji najnowszej twórczości muzycznej i inspiruje kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów i literatów do wspólnego tworzenia kultury. Najistotniejszym założeniem jest prezentacja w Bydgoszczy nowatorskich niekomercyjnych zjawisk artystycznych z Polski i zagranicy.

Bydgoszczanie usłyszą muzykę twórców z Australii, Serbii i przede wszystkim kompozytorów polskich. Odbędzie się koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, koncert kompozytorów Kujawsko-Pomorskiego Oddziału ZKP, koncert kompozytorów gdańskich, pokaz filmów krótkometrażowych i animacji studentów i wykładowców Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z muzyką studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W programie tegorocznej odsłony znalazły się też prawykonania światowe utworów Aleksandry Brejzy, Sławomira Czarneckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra A. Komorowskiego, Artura Kroschela, Marcina Molskiego, Bohdana Riemera, Pauliny Zujewskiej, a także Lux Aeterna na perkusję solo Kirsten Milenko – utwór poświęcony pamięci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 

Kraków | IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Iluminacje: Performer 2019”

IluminacjeW dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR4 maja 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert kameralny z cyklu „Wajnberg w Polsce”.

Podczas koncertu usłyszymy utwory kameralne sławnych warszawian - Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Wajnberga i Szymona Laksa - w wykonaniu Kwartetu Śląskiego – laureatów tegorocznej nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (1978) Wajnberga jest dziełem enigmatycznym: kompozytor nie podaje zwyczajowych określeń charakteru następujących po sobie bezpośrednio pięciu części utworu (są tylko „obiektywne” wskazówki metronomiczne), każe muzykom używać tłumików ponad „zwykłą” miarę, a nade wszystko prowadzi narrację meandrującą, która sprawia, że mamy wrażenie wędrowania po labiryncie w poszukiwaniu drogi wyjścia.

Szymon Laks podczas wojny został wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie. Po wojnie wrócił do Paryża. Tam powstał III Kwartet „na polskie tematy ludowe” (1945) – osobliwie wolny od ciężaru doświadczeń wojennych, wyraz nostalgii i powrotu do życia.

Zygmunt Noskowski był najwybitniejszym symfonikiem polskim 2 poł. XIX wieku. Dysponował doskonałym warsztatem kompozytorskim, który pozwalał mu budować niezwykle szerokie łuki narracyjne, znakomicie słyszalne także w twórczości kameralnej. Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 (przed 1879) trafia wprost „do serca”, ale nie za pomocą sentymentalnych chwytów, lecz kaligraficznie czystego artyzmu.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl 

XV Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”

MCMiędzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – największy chóralny event w Polsce – odbędzie się w tym roku w dniach 28 kwietnia – 26 maja 2019roku.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Sopocie, ale również w Trójmieście. W ramach festiwalu usłyszymy śpiewaków z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Litwy, Kolumbii i oczywiście silną reprezentację z Polski. „Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury.

Gościem festiwalu będzie Paul Phenix, były tenor King's Singers (1997–2014) i założyciel PurpleVocals. Jego recital obędzie się 22 maja w Kościele św. Jerzego w Sopocie. Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, wykonujących polska muzykę chóralną, Parada Chórów sopockim „Monciakiem”, Koncert Finałowy z ogłoszeniem laureatów tegorocznego festiwalu oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu czy sopockim Molo.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://munduscantat.pl 

Gdańskie koncerty muzyki filmowej i debiuty młodych talentów

AM GdanskKoło Artystyczno-Naukowe Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na koncerty muzyki filmowej, które odbędą się 27 i 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00.

W programie koncertu znajdą się utwory z gatunku muzyki filmowej i teatralnej autorstwa studentów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku z towarzyszeniem projekcji filmów, animacji i obrazów. Autorami wizualizacji graficznej są studenci specjalności „Animacja” Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wystąpi Projektowa Orkiestra Symfoniczna, złożona ze studentów Akademii Muzycznej oraz uczniów pobliskich szkół muzycznych, pod dyrekcją Anety Pawlik, Krzysztofa Falkowskiego i Romana Niczyparuka.

W wykonaniu młodych ambitnych muzyków usłyszymy utwory Adama Diesnera, Joanny Złotkowskiej, Ewy Miriam Saczko, Artura Samula, Maksyma Kalinowskiego, Krzysztofa Falkowskiego, Michała Edwarda Krzemińskiego, Magdaleny Garbeckiej, Kaji Czabańskiej, Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Miłosza Kowalewskiego i Anny Janowicz.

Wstęp na wydarzenie jest wolny; bezpłatne wejściówki należy pobrać na stronie wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/koncert-muzyki-filmowej-4/ 

Toruń | V Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego

TOSV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego organizowany jest przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną w dniach 4–13 października 2019 roku.

V Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego składa się z 20 wydarzeń: koncertów i recitali wybitnych skrzypków, pokazów filmowych, lutniczych i wykładów. Głównym wydarzeniem będzie Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, którego celem jest promocja młodych artystów i polskich kompozytorów. Uczestników Konkursu oceniać będzie międzynarodowe jury z prof. Ilya Kalerem w roli przewodniczącego.

Uczestnikami Konkursu mogą zostać skrzypkowie wszystkich narodowości urodzeni po 4 października 1986 roku. Żeby wziąć udział w Konkursie należy przesłać nagranie video wymienionych w Regulaminie utworów J. S. Bacha, N. Paganiniego i W. A. Mozarta oraz wypełnioną kartę zgłoszenia nie później niż do 30 kwietnia 2019 roku.

Kwalifikacja kandydatów dokonana będzie przez Organizatora na podstawie przesłanych nagrań. Komisja spośród kandydatów zakwalifikuje do konkursu nie więcej niż 24 uczestników i wskaże nie więcej niż 5 kandydatów rezerwowych. Program Konkursu składa się z trzech etapów otwartych dla publiczności, transmitowanych na żywo. Wśród obowiązkowych utworów w programie Konkursu znalazły się dzieła Karola Lipińskiego, Henryka Wieniawskiego i Karola Szymanowskiego. Koncert Laureatów odbędzie się 13 października 2019 roku. Poza nagrodami regulaminowymi (I –20 000 EUR, II –15 000 EUR, III –10 000 EUR) Jury przyzna także nagrody fundowane przez instytucje i osoby prywatne, m.in. w formie koncertów. Zdobywcy trzech pierwszych nagród otrzymują tytuł Laureata Konkursu. Pozostałych trzech uczestników finału otrzyma wyróżnienia w wysokości po 2000 EUR każdy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.lipinski-competition.com/ 

Kraków | „Gwiazdy z Sinfoniettą”: Marisol Montalvo

SCTuż po skąpanej w słońcu majówce na krakowskim muzycznym firmamencie zabłyśnie gwiazda muzyki współczesnej – amerykańska sopranistka Marisol Montalvo. Śpiewaczka wystąpi 6 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego w lekkim tematycznie, ale niezwykle trudnym technicznie repertuarze. „Gwiazdy z Sinfoniettą” kolejny raz opromienią Kraków.

„Gwiazdy z Sinfoniettą” to flagowy cykl koncertowy Sinfonietty Cracovii, cieszący się niezwykłą popularnością i przybliżający krakowskiej publiczności największe gwiazdy światowych scen muzycznych. Gwiazdą majowego wieczoru będzie Marisol Montalvo – amerykańska sopranistka specjalizująca się w muzyce współczesnej. Dysponując „stratosferycznym”, a jednocześnie „słodkim” głosem, artystka odnosi sukcesy w niezwykle szerokim repertuarze. Jako śpiewaczka operowa jest ceniona za swój ogromny temperament i sceniczną charyzmę. Artystyczne drogi Sinfonietty Cracovii i Marisol Montalvo zbiegły się w Krakowie podczas festiwalu Opera Rara.

Podczas najbliższego koncertu orkiestry usłyszymy urokliwy i pełen finezji cykl pieśni Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables (Śpiewokwiaty i śpiewobajki), czyli dziewięć krótkich pieśni na sopran i orkiestrę powstałych w oparciu o teksty Roberta Desnosa. Zaś literackie eksperymenty w folklorystycznym duchu, czyli Słopiewnie – pięć pieśni skomponowanych przez Karola Szymanowskiego do tekstów wierszy Juliana Tuwima – stworzą solistce okazję do zmierzenia się z urokiem szeleszczącej polszczyzny. Wieczór zwieńczą przeboje polskiej literatury kameralnej: II kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego oraz Mała suita Witolda Lutosławskiego. Sinfoniettę Cracovię poprowadzi dyrektor Orkiestry, Jurek Dybał.

Zniewalający sopran zza oceanu, meandry słowiańskich onomatopei i paryski szyk – czy szacowne mury Filharmonii Krakowskiej wytrzymają tę wybuchową mieszankę? – przekonajcie się Państwo sami!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Elbląg | Muzyczna wiosna według EOK

EOK„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędzie się wiosenny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom wieczór sonatowy. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 28 kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 

„Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną

TOSOd 5 maja do 21 czerwca 2019 roku potrwają „Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Rok 2019 został uznany rokiem Stanisława Moniuszki – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, utalentowanego pedagoga i żarliwego patrioty. Należyte uczczenie 200. rocznicy urodzin Moniuszki stało się ideą przewodnią wielu tegorocznych wydarzeń kulturalnych. Prezentacja dorobku Stanisława Moniuszki w interpretacji najlepszych wykonawców oraz promocja za granicą jego twórczości ukazanej w kontekście dzieł wybitnych kompozytorów XIX w. to główne cele tegorocznych działań prowadzonych na szeroką skalę w całej Polsce, między innymi w Toruniu.

„Dni Moniuszkowskie” organizowane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną rozpoczną się 5 maja recitalem fortepianowym, podczas którego litewska pianistka Neringa Valuntonyte wykona utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Clary Wieck Schumann oraz II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz. Finałowy koncert symfoniczny zatytułowano „Przeboje Moniuszki”. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona fragmenty arcydzieł operowych kompozytora, jego pieśni w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną oraz uwerturę Bajka. Poza wymienionymi wydarzeniami zaplanowano także koncerty i audycje dla dzieci, przemarsz ulicą Moniuszki, spektakl muzyczny i koncertową wersję opery Flis.

„Dni Moniuszkowskie” odbywać się będą w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://tos.art.pl/pl/static_218_394_DNI_MONIUSZKOWSKIE.html 

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta Per Sinfonietta” pod Honorowym Patronatem Prof. Krzysztofa Pendereckiego 2019

SCOrkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia ogłasza Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta Per Sinfonietta” pod Honorowym Patronatem Prof. Krzysztofa Pendereckiego 2019.

Celem Konkursu jest promocja młodych kompozytorów oraz poszerzenie repertuaru na orkiestrę smyczkową. Przedmiotem Konkursu jest skomponowanie utworu zatytułowanego Sinfonietta jubileuszowa na orkiestrę smyczkową o składzie nieprzekraczającym liczby osób: 6-5-4-4-1 i czasie trwania od 7 do 12 minut. Uczestnikami Konkursu mogą być osoby poniżej 40 roku życia.

Do Jury Konkursu zaproszone są uznane autorytety w dziedzinie kompozycji: Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Marcel Chyrzyński oraz dyrektor Sinfonietty Cracovii Jurek Dybał. Nagrodą w Konkursie jest premierowe wykonanie zwycięskiego utworu Sinfonietta jubileuszowa w trakcie Sinfonietta Festival w Krakowie i kolejne wykonania w sezonie artystycznym 2019/2020 oraz profesjonalna rejestracja audiowizualna wykonania premierowego.

Materiały na Konkurs należy dostarczyć do siedziby Orkiestry do dnia 19 czerwca 2019 roku (decyduje data wpływu).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz karta zgłoszeniowa dostępne są na stronie http://sinfonietta.pl/konkurs-kompozytorski/ 

Warszawa | X Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

TW-ONJubileuszowa X edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie w dniach 6–11 maja 2019 roku.

Ten wyjątkowy dla Konkursu jubileusz zbiega się z obchodami 200. urodzin patrona Konkursu. Z tej okazji w dniu urodzin kompozytora, 5 maja 2019 roku, odbędzie się uroczysta Gala Otwarcia oraz koncert z udziałem laureatów poprzednich edycji. W ich wykonaniu usłyszymy fragmenty operowych arcydzieł Moniuszki i perły liryki wokalnej.

Do Jury Konkursu zaproszeni zostali wybitni artyści i śpiewacy, jak również managerowie czołowych światowych teatrów operowych: John Allison, Piotr Beczała, Jonathan Friend, Tobias Oliver Hasan, Boris Ignatov, Peter Mario Katona, Izabella Kłosińska, Robert Körner, Gianluca Macheda, Pål Christian Moe, Nicholas Payne, Alain Perroux, Ewa Podleś, Tobias Truniger i Evamaria Wieser.

Repertuar Konkursu obejmuje zarówno dziedzictwo Stanisława Moniuszki – wybitnego kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej, twórczość Fryderyka Chopina, jak i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w.: Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz, Henryka Czyża, Witolda Friemanna, Stefana Kisielewskiego, Szymona Laksa, Jerzego Lefelda, Jana Maklakiewicza, Tadeusza Maklakiewicza, Pawła Mykietyna, Stanisława Niewiadomskiego, Zygmunta Noskowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Edwarda Pałłasza, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Szeligowskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego.

Transmisję Gali Otwarcia oraz wszystkich etapów Konkursu można będzie oglądać na http://vod.teatrwielki.pl/ i https://operavision.eu/en 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konkursu https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/x-konkurs-moniuszkowski/ 

Katowice | W Moniuszkowskim dworku

SilesiaW dniu urodzin Stanisława Moniuszki 5 maja 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza małych melomanów wraz z ich opiekunami do wspólnego świętowania wyjątkowej rocznicy. Koncert z cyklu „Moniuszko od serca” odbędzie się w sali koncertowej katowickiej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) o godz.16.00.

W niedzielę 5 maja upłynie dokładnie 200 lat od chwili narodzin naszego wielkiego kompozytora. Dlatego należy zarezerwować trochę więcej czasu niż zazwyczaj. Zanim rozpocznie się koncert, organizatorzy proponują spotkać się o godz. 15.00 przy pomniku Stanisława Moniuszki na katowickim Placu Karola Miarki, aby złożyć Jubilatowi bukiet kwiatów.

Potem artyści, którzy tego dnia przebiorą się w stroje z epoki, staną się prawdziwymi szlachcicami i szlachciankami i zaproszą nas na spotkanie w Moniuszkowskim dworze, w którym będzie można spotkać wiele niezwykłych postaci – bohaterów pieśni i oper Halka, Verbum nobile i Straszny dwór. W roli solistów wystąpią Anna Ogińska (sopran), Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Stanisław Duda (baryton). śpiewakom będzie towarzyszyć przy fortepianie Mateusz Lasatowicz. Koncert poprowadzi Alicja Kotyl. Na koniec tego obfitującego w różne wydarzenia niedzielnego popołudnia artyści zaproszą w imieniu Stanisława Moniuszki na słodkie urodzinowe przyjęcie.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

III Międzynarodowy Festiwal „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”

Kwidzynska WiosnaW dniach 24–28 kwietnia 2019 roku w kwidzyńskim Zamku odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Wszystkie koncerty będą miały miejsce w słynącym z doskonałej akustyki dormitorium.

„Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” to festiwal, który powstał z inicjatywy Iwony Glinki. Pochodząca z Kwidzyna flecistka, znana na scenach europejskich, współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego, ale także kształtowanie funkcji kulturalnych Kwidzyna. Ideą nadrzędną Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką.

W czasie festiwalu społeczność Kwidzyna usłyszy Kwartet Gdański oraz Bartosza Paprota w wyśmienitych utworach na gitarę. The Whoop Group zaprezentuje świeże brzmienie popularnych utworów muzyki klasycznej oraz nowych kompozycji w opracowaniu na kwartet saksofonowy. Zabrzmi też utwór saksofonisty i kompozytora Krzysztofa Koszowskiego Evolution of classical music. Festiwal zakończy 28 kwietnia występ Orkiestry Kameralnej Progress z solistami: Iwoną Glinką i Mirosławem Pachowiczem pod batutą Szymona Morusa. Ważnym punktem festiwalu jest premiera nowych transkrypcji dzieł Fryderyka Chopina na flet i orkiestrę smyczkową, które opracował założyciel fundacji Phasma-Music i wielokrotnie nagradzany kompozytor Michail Travlos.

W ramach Festiwalu odbędzie się Konkurs Muzykujących Dzieci i Młodzieży „Kwidzyn ma talent” oraz koncert charytatywny „Niewidomy dla Niewidomej”, z którego dochód będzie przeznaczony na leczenie oczu Magdaleny Mucha w klinice w Ufie (Rosja).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.phasma-music.com/projects/kwidzyn-music-spring/iii-kwidzyn-music-spring-international-festival-iii-miedzynarodowy-festiwal-kwidzynska-wiosna-muzyczna?pli=1