Polmic - FB


from the world

Polska muzyka chóralna zabrzmi w Argentynie

Collegium CantorumPolska muzyka chóralna zabrzmi w listopadzie 2018 roku w jednym z największych miast Ameryki Południowej, stolicy Argentyny – Buenos Aires.

Wykonawcą koncertów zorganizowanych przez Instytut Rozwoju Sztuki będzie Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka. Zespół zaprezentuje publiczności w Buenos Aires perły naszego dziedzictwa muzycznego. W repertuarze Collegium Cantorum, przygotowanego na tournée, znalazło się miejsce dla utworów Wacława z Szamotuł, Szymanowskiego, Wiechowicza, Pendereckiego czy też Łukaszewskiego i Widłaka. Polski zespół da koncerty między innymi w Kongresie Narodowym, a także w najważniejszej świątyni Buenos Aires – Catedral Metropolitana.

„Polska muzyka chóralna zasługuje na sławę na całym świecie, a szczególnie w Argentynie, która jest domem dla wielu naszych rodaków. Tym bardziej cieszy nas, że zespół będzie mógł zaprezentować ją w prestiżowych przestrzeniach” , mówi Janusz Siadlak, dyrektor chóru Collegium Cantorum. Podczas intensywnych dni, jak zapewniają organizatorzy, artyści nie zapomną o argentyńskiej Polonii.

Podczas wizyty organizatorzy i artyści spotkają się z przedstawicielami największych organizacji polonijnych w Argentynie (Związek Polaków w Argentynie, Polska Misja Katolicka, Argentyńsko-Polskie Stowarzyszenie Kulturalne), a także z członkami klubów i domów polskich w Buenos Aires i Santa Fe.

Sponsorem projektu „Patriotyzm Nieśmiertelny” jest PKN Orlen. Zadanie współfinansowane w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą w 2018 roku.

Kolonia | Koncert Jubileuszowy Zygmunta Krauzego

Unless28 listopada 2018 roku w kolońskiej Kunststation St. Peter o godz. 18.00 odbędzie się Koncert Jubileuszowy Zygmunta Krauzego związany z 80-tą rocznicą urodzin kompozytora.

W programie znajdą się utwory jubilata (Poemat Apollinaire’a, Quatuor pour la naissance), temA Helmuta Lachanmanna oraz nowy utwór Marcina Stańczyka pt. Unseen (2018) na głos, zespół i elektronikę.

Utwór Unseen jest trzecim z kolei, w którym kompozytor proponuje publiczności założenie opasek na oczy i doświadczanie dźwięków bez udziału zmysłu wzroku. Letnie przesilenie, równonoc, to szczególny czas, z którym od wieków wiąże się wiele mitów i wierzeń. W całej niemal Europie obchodzono dawniej święto natury, ognia, wody, równowagi żywiołów i miłości. Kulminacją obrzędów związanych z równonocą był rytuał poszukiwania magicznego kwiatu, w Polsce zwanego „kwiatem paproci”. Zerwanie go miało zapewnić znalazcy szczęście, bogactwo i powodzenie, a w razie niebezpieczeństwa – niewidzialność. Tytuł utworu odzwierciedla więc jego program. Unseen został zamówiony przez E-Mex Ensemble i Ministerstwo Kultury i Nauki Nadrenii Północnej-Westfalii.

Kompozycje zaprezentuje wspomniany niemiecki zespół E-Mex Ensemble, zaś partię solową wykona znakomita Agata Zubel.

Koncert organizowany jest przy współpracy z Instytutem Polskim w Düsseldorfie, niemieckim radiem Deutschlandfunk oraz Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Wstęp na koncert jest wolny.

Luksemburg | Uroczysty koncert polskiej muzyki sakralnej w stulecie Polski niepodległej

Festival_de_la_culture_polonaiseW setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości w Katedrze Luksemburskiej o godz. 19.30 odbędzie się Uroczysty koncert polskiej muzyki sakralnej.

W programie koncertu znajdą się utwory chóralne i organowe polskich kompozytorów ostatniego stulecia, poczynając od Karola Szymanowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Stanisława Wiechowicza i Bolesława Szabelskiego, poprzez Romualda Twardowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Tadeusza Paciorkiewicza, Henryka Mikołaja Góreckiego, Mariana Sawę, Juliusza Łuciuka, Mariana Borkowskiego, Zbigniewa Bujarskiego i Józefa Świdra po Pawła Łukaszewskiego oraz dwa prawykonania – Gaude Mater Aleksandra Kościowa i Ave maris stella Marcina Wierzbickiego.

Koncert będzie zwieńczeniem V Festiwalu Kultury Polskiej w Luksemburgu organizowanego przez stowarzyszenie polska.lu pod patronatem Ambasady RP w Luksemburgu. Wystąpi Hoquetus Ensemble, na organach zagra Robert Kania.

Szczegółowy program – na stronie: http://festival-polonais.lu

XX International Chopin & Friends Festival

Chopin&FriendsW dniach 9–16 listopada 2018 roku odbędzie się jubileuszowy XX International Chopin & Friends Festival pod patronatem Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Nowym Jorku.

Tematem przewodnim Festiwalu, którego od tego roku dyrektorem muzycznym jest pianista i kompozytor Jakub Polaczyk, będzie 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. W wykonaniu polskich i amerykańskich muzyków zabrzmią dzieła Marii Szymanowskiej, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz i Henryka Mikołaja Góreckiego.

W ramach festiwalu był organizowany Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „New vision”. 16 listopada o godz. 20.00 w Konsulacie Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej w Nowym Jorku trzy utwory zwycięzców zostaną wykonane przez amerykański zespól 4 Corners. Konkurs wygrali: Richar Heller (Austria), Karol Osman (Polska) i Ye Leishuo (Chiny). Ponadto w programie koncertu znalazły się kompozycje członków Jury: Marcela Chyrzyńskiego, Shuying Li – dyrektorki zespolu 4 Corners – oraz Jakuba Polaczyka, który stworzył swój utwór Styrofoniczne Wierzby z okazji tegorocznego jubileuszu odzyskania niepodległości.

15 listopada w New York Conservatory of Music będzie miał miejsce wykład Marcela Chyrzyńskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nydai.org/2018 

Archipelag Witkacy

Ar9 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w Dalles Hall w Bukareszcie Grupa Kawalerowie Błotni zaprezentuje spektakl inter-medialny Archipelag Witkacy nawiązujący do twórczości Witkacego. Autorem scenariusza i kierownikiem muzycznym jest dyrektor Festiwalu „Warszawska Jesień” Jerzy Kornowicz.

Utwór stanowi intermedialny traktat odnoszący się do twórczości wielkiego artysty i wizjonera Stanisława Ignacego Witkiewicza – jednej z najważniejszych postaci pierwszej polskiej i europejskiej awangardy. Części główne odnoszą się do trzech rewolucji ewokowanych przez Stanisława Ignacego Witkiewicza w jego ostatnim ukończonym w 1934 r. dramacie Szewcy: ewolucji faszystowskiej, socjalistycznej i technokratycznej. Pozostałe cztery części mają charakter refrenowy, za inspirację do nich służy słynny Witkacego Portret wielokrotny powstały pomiędzy rokiem 1914 a 1918. W utworze wykorzystane są także wybrane słowa – klucze z dramatu Witkacego – mówione przez muzyków i wydobywane z samplerów, oraz obrazy i fotografie autorstwa Witkacego projektowane przez rzutniki obrazu. Wszystkie ewokacje wyrażają sprzeciw Witkacego wobec systemów społecznych limitujących człowieka w jego przeżywaniu świata, stanowią wołanie o życie pełne, z otwartością poznawczą i konstytuującym człowieka przeżyciem metafizycznym. Przywoływanie Portretu wielokrotnego stanowi wyraz splotu kilku osobowości – warstw psychologicznych obecnych w konstrukcji wewnętrznej człowieka. Daje wyraz niejednoznaczności poznawczej, tajemnicy istotności, której tylko dotykamy powierzchownie. Z kolei aspekt formalny utworu odnosi się do owej Witkiewiczowskiej „czystej formy”.

Spektakl inter-medialny w wykonaniu Grupy Kawalerowie Błotni (6 improwizujących muzyków: Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel. Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki) oraz Adama Kruka (projekcja obrazu) i Andrzeja Kijanowskiego (projekcja dźwięku) został zaprezentowany 20 października 2018 roku we Lwowie podczas Międzynarodowego Festiwalu „Kontrasty”. Kolejne wykonanie odbędzie się podczas Festiwalu „Meridian” w Bukareszcie.

Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty” oraz przez Miasto Warszawę i ZAiKS.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.