Polmic - FB


from the world

„Stabat Mater” Piotra Gryski – premiera zagraniczna

Piotr Gryska19 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Kościele St. Marienkirche w Ueckermünde odbędzie się zagraniczna premiera ukończonego w lutym tego roku dzieła dra Piotra Gryski Stabat Mater.

Stabat Mater skomponowane jest na chór dziecięcy, sopran, alt, organy oraz zespół instrumentalny. Utwór zaprezentują Chór Dziecięcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON DIRI DON, Chór Parafii Ueckermünde-Liepgarten i Zespół instrumentalny „Musica” pod dyrekcją prof. dr hab. Dariusza Dyczewskiego, rektora Akademii Sztuki w Szczecinie. W roli solistów wystąpią: dr hab. Sylwia Burnicka-Kalischewska, prof. nadzw. AS (sopran), Aleksandra Wojtachnia (mezzosopran) i Anke Schulz (organy).

Poza Stabat Mater zespół instrumentalny „Musica” wykona fragmenty utworu J.S. Bacha Der Kunst der Fuge. Słowo wiążące wygłosi emerytowana burmistrz Miasta Ueckermünde Heidi Michaelis.

Organizatorem koncertu, który wsparło Miasto Ueckermünde, jest Musikverein „BEL CANTO Ueckermünde” e. V. oraz Kirchengemeinde Ueckermünde-Liepgarten.

Paryż | Carte Blanche A Beata Halska

SlaveStowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków we Francji zaprasza na koncert "Vertige Slave", który odbędzie się w czwartek 6 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Bibliotece Polskiej w Paryżu. 

Wystąpi Beata Halska – polska skrzypaczka zamieszkała na stałe we Francji, oraz jej córka, francuska pianistka Marielle Le Monnier. W programie koncertu znajdją się utwory na skrzypce i fortepian kompozytorów polskich, rosyjskich oraz czeskich XIX i XX wieku: Sergei Rachmaninov (1873-1943) – Romans op. 6 nr 1, Grażyna Bacewicz (1909-1969) – IV Sonata na skrzypce i fortepian, Emil Młynarski (1870-1935) –Mazurek,  Antonín Dvořák (1841-1904) – Utwór romantyczny op. 75, Siergiej Rachmaninow (1873-1943) –Taniec węgierski op. 6 nr 2, Wokaliza op. 34 nr 12, Moritz Moszkowski (1854-1925) – Gitara op. 45 nr 2, Aram Khachaturian (1903-1978) – Adagio i Baccanale z baletu „Spartakus”, Henryk Wieniawski (1835-1880) – Scherzo-Tarantelle op. 16.

Beata Halska ukończyła Conservatoire National Superieur de Musique w Paryżu, otrzymując premier prix w klasie prof. Jean Fourniera, a następnie stypendium na studia podyplomowe u Gerarda Pouleta. Jej rozwój artystyczny był również kształtowany przez tak wybitnych pedagogów jak: J.Jankelewicz, H.Szeryng ,Y .Menuhin , S.Vegh , J.Gingold. Artystka zapraszana jest na międzynarodowe festiwale muzyczne, m.in. w Menton, Le Touquet, Montpellier, Bordeaux, Warszawska Jesień, Festiwal Mozartowski w Paryżu, Flaneries Musicales w Reims, Muzyka w Starym Krakowie. Ma na swoim koncie nagrania fonograficzne entuzjastycznie przyjęte przez międzynarodowe media. Koncertowała w wielu prestiżowych salach koncertowych m.in. w: Theatre des Champs – Elysees, L`Opera Comique, Salle Gaveau, Philharmonie de Versailles, G.Verdi w Mediolanie, Theatre Saint – Louis w Lizbonie, Suntory Hall w Tokio, Teatr Wielki w Brescii w sali Gewandhausu w Lipsku. Artystka dziala na rzecz propagowania muzyki polskiej we Francji w Association Musifleuves oraz w Stowarzyszeniu Polskich Artystow Muzykow w Paryżu jako wice prezydent. Beata Halska gra na znakomitym instrumencie Jean-Baptiste VUILLAUME (1835).

Więcej informacji – na stroniehttp://www.bibliotheque-polonaise-paris-shlp.fr/index.php?id_page=21223

Nowy Jork | Moniuszko Bicentenary Gala

Moniuszko26 marca 2019 roku o godz. 20:00 w Carnegie Hall będzie miał miejsce koncert, który zainauguruje obchody Roku Stanisława Moniuszki w Stanach Zjednoczonych.

Podczas koncertu w Carnegie Hall zostaną zaprezentowane najbardziej znane pieśni i arie operowe kompozytora, a także jego Kwartet smyczkowy d-moll, wirtuozowskie parafrazy fortepianowe jego utworów, arcydzieła Fryderyka Chopina i Henryka Wieniawskiego. Ponadto odbędzie się światowa premiera Sonetów krymskich kompozytora Norberta Paleja, dedykowanych Stanisławowi Moniuszce.

Utwory zaprezentują znakomici artyści, w tym polscy muzycy: śpiewacy Monika Krajewska (mezzosopran), Marc-Antoine d'Aragon (baryton), Emily Riedel (mezzosopran), skrzypkowie Anna Filochowska i Piotr Filochowski, pianiści Radoslawa Jasik, Natasha Ulyanovsky, Xheni Rroji oraz gościnnie Julia Izabela Partyka i nowojorski polski chór Angelus.

Koncert poprowadzi polska aktorka Liliana Komorowska, której działalność przyczynia się do promocji polskiej sztuki w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Polski kompozytor nagrodzony za najlepszą muzykę podczas „New Filmmakers LA Awards” w Los Angeles

MZMaciej Zieliński otrzymał nagrodę „Best Score” na „New Filmmakers LA Awards” za muzykę do amerykańskiego filmu niezależnego Alaska is a Drag w reż. Shaz Bennett.

Prestiżowa gala „New Filmmakers LA Awards” obyła się w Los Angeles, wyróżniając najważniejszych filmowców niezależnych z całego świata. W tym roku zwycięzców wyłoniono spośród 132 nominowanych w 16 kategoriach. Film Alaska is a Drag był nominowany w trzech kategoriach, a ostatecznie otrzymał nagrodę za „Najlepszy film fabularny” (Best feature) i za „Najlepszą muzykę” (Best score).

„Bardzo się cieszę z tej nagrody zwłaszcza, że to pierwsze takie wyróżnienie dla mnie w Stanach Zjednoczonych” – powiedział Maciej Zieliński. „Od kilku już lat staram się rozwijać karierę również w USA i miło mi bardzo, że moja muzyka została tam zauważona.”

Maciej Zieliński jest kompozytorem muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Debiutował filmem Gry Uliczne w reż. Krzysztofa Krauze. Szerokiej publiczności znany jest, jako twórca muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat, w tym Nigdy w życiu, Tylko mnie kochaj, Sługi Boże, a także muzyki do produkcji telewizyjnych, w tym serialu Kryminalni. W ostatnich latach skomponował muzykę do pięciu amerykańskich produkcji niezależnych. Najnowszy film z jego muzyką Initials S.G. w reż. Ranii Attieh i Daniela Garcii będzie miał premierę 28 kwietnia na Tribeca Film Festival w Nowym Jorku i pojawi się tam w konkursie głównym festiwalu.

Małgorzata Janczak

Sensorium na Uniwersytecie Stanforda

SensoriumSensorium – instalacja dźwiękowa Rafała Zapały – będzie prezentowana w dniach 23–26 marca 2019 roku w ramach Linux Audio Conference w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.

Sensorium to jednoosobowo doświadczana przestrzeń muzyczna (ale też przestrzeń scenograficzna), na którą bezpośredni wpływ mają reakcje biofizyczne zwiedzających. Jest prywatnym doświadczeniem o „antymasowym” charakterze. Jest też instrumentem do interaktywnego słuchania muzyki. Idea jest prosta – zwiedzający/ca steruje strukturą dźwięków poprzez swoje myśli, emocje i reakcje biofizyczne skóry. Muzyka z kolei wpływa na nią/niego w sprzężeniu zwrotnym. Sensorium oznacza więc współcześnie rozumianą podmiotowość rozszerzającą się poprzez zmysły i technologię w sieć relacji ze światem.

Instalacja Zapały wypełniała wieżę zegarową CK Zamek w Poznaniu w latach 2014/15. Funkcjonowała przez ok 1,5 roku w centrum Poznania, jako mała instytucja kultury goszcząc kilka tysięcy zwiedzających. Różne aspekty projektu prezentowane były na konferencjach naukowych, umieszczając pracę w nurcie art&science.

Więcej o projekcie:

https://vimeo.com/109455967 

http://lac.linuxaudio.org/2019/